E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Patients with minimal residual disease (MRD) of positive B-precursor acute lymphoblastic leukemia (ALL) |
Patienten mit minimaler Resterkrankung (MRD) mit positiver B-Zell-Vorläufer akuter lymphatischer Leukämie (ALL)
|
|
E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Treatment of patients with acute lymphoblastic leukemia with remaining blood cancer cells in the bone marrow after chemotherapy |
Behandlung von erwachsenen Patienten mit akuter lymphoblastischer Leukämie mit noch vorhandenen Krebszellen im Knochenmark nach Chemotherapie |
|
E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Cancer [C04] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 17.1 |
E.1.2 | Level | LLT |
E.1.2 | Classification code | 10000845 |
E.1.2 | Term | Acute lymphoblastic leukemia |
E.1.2 | System Organ Class | 100000004864 |
|
E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | Yes |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
To assess the efficacy of blinatumomab as defined by the effect on minimal residual disease (MRD)
|
Untersuchung der Wirksamkeit von Blinatumomab, definiert als der Effekt von Blinatumomab auf die verbleibende Resterkrankung (MRD) |
|
E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
- To assess the effect of blinatumomab on duration of complete hematological remission
- To assess the impact of blinatumomab on the level of MRD
- To assess the effect of blinatumomab on duration of MRD negativity
- To evaluate the safety and tolerability of blinatumomab
- To evaluate the pharmacodynamics of blinatumomab
- To evaluate the pharmacokinetics of blinatumomab |
- Untersuchung des Effektes von Blinatumomab
auf die Dauer der kompletten hämatologischen Remission
- Untersuchung des Einflusses von Blinatumomab
auf den MRD-Level
- Untersuchung des Effektes von Blinatumomab
auf die Dauer der MRD-Negativität
- Beurteilung der Sicherheit und Verträglichkeit von Blinatumomab
- Beurteilung der Pharmakodynamik von Blinatumomab
- Beurteilung der Pharmakokinetik von Blinatumomab
|
|
E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
1. B–precursor ALL patients in complete hematological remission with molecular failure or molecular relapse starting at any time after consolidation I of front-line therapy within GMALL standards or at any time outside GMALL standards.
2. Patients must have a molecular marker for evaluation of minimal residual disease which is either:
- Bcr/abl at any detection level and/or t (4;11) translocation at any detection level messured by reverse transcription - polymerase chain reaction (RT-PCR)
- Individual rearrangements of immunoglobulin or TCR-genes measured by an assay with a sensitivity of minimum 10-4: At least one individual marker at a quantitative level equal or greater than 10-4.
3. ECOG Performance Status equal or smaller than 1.
4. Age equal or older than 18 years
5. Ability to understand and willingness to sign a written informed consent
6. Signed and dated written informed consent is available |
1. B–Zell-Vorläufer-ALL-Patienten in kompletter hämatologischer Remission mit molekularem Defekt oder molekularem Rezidiv zu jedem Zeitpunkt nach Konsolidierung I der “Front-line”-Therapie innerhalb des GMALL Standards oder zu jedem Zeitpunkt nach Therapie außerhalb des GMALL Standards.
2. Patienten müssen entweder/oder einen der folgenden molekularen Marker zur Bewertung der minimalen Resterkrankung aufweisen:
- Bcr/abl und/oder t(4;11) Translokation nachweisbar auf irgendeinem Level, gemessen durch RT/PCR.
- Individuelle Rearrangements von Immunglobulin oder TCR-Genen gemessen mit einem Assay mit einer minimalen Sensitivität von 10-4 = Mindestens ein individueller Marker auf einem quantitativen Level von größer/gleich10-4.
3. ECOG Performance Status kleiner/gleich 1
4. Alter ≥18 Jahre
5. In der Lage und willens, eine schriftliche Einwilligungserklärung abzugeben
6. Vorhandensein einer unterzeichneten und datierten Patienteninformation/Einwilligungserklärung
|
|
E.4 | Principal exclusion criteria |
1. Current extra medullar involvement
2. History of or current relevant CNS pathology (except migraine/headache and/or previous infiltration of cerebro-spinal fluid (CSF) by ALL, age-related findings such as arteriosclerosis or findings induced by radiation or chemotherapy)
3. Current infiltration of cerebro-spinal fluid by ALL
4. History of or current autoimmune disease
5. Autologous stem cell transplantation within 6 weeks prior to study entry
6. Any prior allogeneic stem cell transplantation
7. Cancer chemotherapy within 4 weeks prior to study treatment (except for intrathecal prophylaxis and/or low dose maintenance therapy such as vincalkaloids, mercaptopurine, methotrexate, steroids)
8. Radiotherapy within 4 weeks prior to study treatment
9. Therapy with monoclonal antibodies (Rituximab, MabCampath) within 6 weeks prior to study treatment
10. Any investigational product within 4 weeks prior to study entry
11. Known hypersensitivity to immunoglobulins or to any other component of the study drug formulation
12. Presence of human anti-murine antibodies (HAMA)
13. Abnormal bone marrow function as defined below:
- WBC < 3 000/mL
- Platelets < 50 000/mL
14. Abnormal renal or hepatic function as defined below:
- AST (SGOT) and/or ALT (SGPT) and/or AP equal or greater than 2 x upper limit of normal (ULN)
- GGT > 5 x ULN
- Total bilirubin equal or greater than 1.5 x ULN
- Creatinine clearance < 50 mL/min determined by the Cockroft-Gould formula.
15. Indication for a hypercoagulative state as defined below:
- D-Dimer equal or greater than 2,5 x ULN
- Antithrombin activity < 70%
16. Presenc of malignancy other than ALL
17. Active severe infection, any other concurrent disease or medical condition that are deemed to interfere with the conduct of the study as judged by the investigator
18. Known infection with human immunodeficiency virus (HIV) or chronic infection with hepatitis B virus (HbsAg positive) or hepatitis C virus (anti-HCV positive)
19. Pregnant or nursing women
20. Women of childbearing potential not willing to use an effective form of contraception during participation in the study and at least 3 months thereafter or male patients not willing to ensure effective contraception dur-ing participation in the study and at least three months thereafter
|
1. Bestehendes extramedulläres Involvment
2. Vorgeschichte einer oder bestehende relevante ZNS-Pathologie (außer Migräne/Kopfschmerz und/oder frühere Liquorinfiltration durch ALL, altersabhängige Veränderungen wie Arteriosklerose oder durch Strahlen- oder Chemotherapie induzierte Veränderungen)
3. Bestehende Liquorinfiltration durch ALL
4. Vorgeschichte einer oder bestehende Autoimmunerkrankung
5. Autologe Stammzellentransplantation innerhalb von 6 Wochen vor Studieneinschluss
6. Jegliche frühere allogene Stammzellentransplantation
7. Chemotherapie gegen Krebs innerhalb von 4 Wochen vor Studieneinschluss (außer für intrathekale Prophylaxe und/oder niedrig dosierte Erhaltungstherapie wie Vincalkalaoide, Mercaptourin, Methotrxat, Steroide)
8. Radiotherapie innerhalb von 4 Wochen vor Behandlung in der Studie.
9. Therapie mit monoklonalen Antikörpern (Rituximab, MabCampath) innerhalb von 6 Wochen vor Behandlung in der Studie
10. Anwendung eines Studienpräparates innerhalb von 4 Wochen vor Studieneinschluss
11. Bekannte Hypersensitivität auf Immunglobuline oder auf eine andere Komponente der Studienmedikationsformulierung
12. Präsenz von menschlichen Anti-Maus-Antikörpern (HAMA)
13. Abnorme Knochenmarksfunktion wie nachfolgend definiert:
- WBC <3 000/µL
- Thrombocyten <50 000/µL
14. Abnorme renale oder hepatische Funktion wie nachfolgend definiert:
- AST (SGOT) und/oder ALT (SGPT) und/oder AP größer/gleich 2 x oberer Normalwert (ULN)
- GGT > 5 x ULN
- Bilirubin gesamt größer/gleich 1.5 x ULN
- Kreatinin Clearance <50 ml bestimmt durch die Cockroft-Gold Formel
15. Anzeichen eines hyperkoagulativen Zustandes wie nachfolgend definiert:
- D-Dimer größer/gleich 2,5 x ULN
- Antithrombin Aktivität < 70
16. Bestehende maligne Erkrankung außer ALL
17. Aktive schwere Infektion, eine andere bestehende Erkrankung oder ein medizinischer Zustand, die nach Ansicht des Prüfarztes eine störende Auswirkung auf die Studiendurchführung haben könnten
18. Bekannte Infektion mit dem “Human Immunodeficiency Virus” (HIV) oder chronische Infektion mit dem Hepatitis-B-Virus (HbsAg positiv) oder Hepatitis C Virus (anti-HCV positiv)
19. Schwangere oder stillende Frauen
20. Frauen im gebärfähigen Alter, nicht gewillt, eine effektive Verhütungsmethode während der Studiendauer und mindestens 3 Monate danach, anzuwenden oder männliche Patienten, nicht gewillt, eine effektive Verhütung während der Studie und mindestens 3 Monate danach sicherzustellen
|
|
E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
MRD response rate defined by the incidence of MRD negativity within four cycles of treatment with MT103. MRD negativity is defined as bcr/abl below detection limit and/or by individual rearrangements of immunoglobulin or TCR-genes below 10-4. |
MRD-Ansprechrate, definiert als die Häufigkeit des Eintretens von MRD-Negativität innerhalb von vier Zyklen mit MT103. MRD-Negativität ist definiert als bcr/abl und/oder t(4;11) Translokation unterhalb der Nachweisgrenze und/oder individuelle Rearrangements von Immunglobulin oder TCR-Genen unter 10-4. |
|
E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Incidence of MRD-negativity within 4 cycle´s of blinatumomab treatment |
MRD-Ansprechrate innerhalb von 4 Behandlungszyklen mit Blinatumomab |
|
E.5.2 | Secondary end point(s) |
- MRD response rate defined by the incidence of MRD negativity after any treatment cycle
-Time to hematological relapse
- Change in MRD level. MRD progression is defined as the increase in the number of MRD positive cells by one
log level as compared to the baseline level, which is equal to a 10-fold increase in the number of MRD positive
cells. Progression has to be confirmed within six weeks. The time point of progression is the date of the first
measurement.
- Time to molecular relapse as defined by the period from the first detection of MRD negativity until the first detection
of relapse. Molecular relapse is defined by the detection of bcr/abl, and/or t(4;11) translocation at any
level, and/or by the detection of individual rearrangements of immunoglobulin or TCR-genes in ≥10-4 cells
measured by an assay with a sensitivity of minimum 10-4. Molecular relapse has to be confirmed within six
weeks.
- Overall incidence and severity of adverse events
- Quantification and characterization of peripheral blood lymphocytes
- Cytokine serum concentrations
- Pharmacokinetic parameters: serum half-life, maximum concentration, area under the curve, volume of distribution
and clearance of blinatumomab |
- MRD-Ansprechrate, definiert als die Häufigkeit des Eintretens von MRD nach jedem beliebigen Zyklus
- Zeit zum hämatologischen Rezidiv
- Wechsel im MRD-Level. MRD-Progression ist definiert als die Erhöhung der Anzahl von MRD-positiven Zellen um einen Log-Level, verglichen zum Baseline-Level, gleichzusetzen mit einer 10-fachen Erhöhung der Anzahl von MRD-positiven Zellen. Die Progression muss innerhalb von 6 Wochen bestätigt werden. Zeitpunkt der Progression ist das Datum der ersten Messung
- Zeit zum molekularen Rezidiv, definiert als die Periode des ersten Nachweises von MRD-Negativität bis zum ersten Nachweis des Rezidivs. Molekulares Rezidiv ist definiert als der Nachweis von bcr/abl und/oder t(4;11) Translokation auf jedem Nachweislevel und/oder als der Nachweis von individuellen Rearrangements von Immunglobulin oder TCR-Genen in ≥ 10-4 Zellen gemessen mit einem Assay mit einer Sensitivität von Minimum 10-4. Ein molekulares Rezidiv muss innerhalb von 6 Wochen bestätigt werden
- Allgemeine Häufigkeit und Schwierigkeitsgrade von unerwünschten Ereignissen
- Quantifizierung und Charakterisierung von Lymphozyten im peripheren Blut
- Zytokin-Serumkonzentration
- Pharmakokinetische Parameter: Serum-Halbzeit, maximale Konzentration, Bereich unter der Kurve, Volumen der Verteilung und Clearance von Blinatumomab |
|
E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
- MRD response after any treatment cycle
-Time to hematological relapse: First infusion until hematological relapse
- Change in MRD level: At the time point of progression
- Time to molecular relapse: Period of first detection of MRD-negativity until first detection of MRD-relapse
Other endpoints: Evaluation on an ongoing base during the course of the study |
- MRD Reaktion nach jedem Behandlungszyklus
- Zeit zum hämatologischen Rezidiv: erste Infusion bis zum hämatologischen Rezidiv
- Wechsel im MRD-Level: zum Zeitpunkt der Progression
- Zeit zum molekularen Rückfall: Periode vom ersten Nachweis von MRD-Negativität bis zum ersten Nachweis eines MRD-Rezidivs. Weitere Endpunkte: Untersuchungen in regelmäßigen Abständen während der Studie |
|
E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | Yes |
E.6.7 | Pharmacodynamic | Yes |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | Yes |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | Yes |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | No |
E.8.1.1 | Randomised | No |
E.8.1.2 | Open | No |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | Information not present in EudraCT |
E.8.2.2 | Placebo | Information not present in EudraCT |
E.8.2.3 | Other | Information not present in EudraCT |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 5 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
|
last patient out |
Datum der letzten Nachbeobachtungs-Visite des letzten Patienten |
|
E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 7 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 0 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | 0 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial years | 0 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial months | 0 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial days | 0 |