E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Patients with multiple myeloma |
Multiples Myelom |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
multiple myeloma |
Multiples Myelom |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Blood and lymphatic diseases [C15] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 16.1 |
E.1.2 | Level | HLT |
E.1.2 | Classification code | 10028229 |
E.1.2 | Term | Multiple myelomas |
E.1.2 | System Organ Class | 100000004851 |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | Yes |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
Compare the event-free survival (EFS) of patients with multiple myeloma who receive two different dose levels (25 vs. 5 mg daily) of lenalidomide as maintenance therapy after first line high-dose therapy and autologous stem cell transplantation. |
- Wirksamkeit durch Evaluation des ereignisfreien Überlebens (Event-free Survival, EFS) zwischen Hochdosis (25 mg) und Niedrigdosisarm (5 mg) |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
- Evaluate safety, tolerability, and feasibility during consolidation (25 mg) and maintenance (25mg vs. 5 mg) therapy with lenalidomide. - Evaluate the improvement of remission rates during consolidation therapy with lenalidomide and compare remissions rates during maintenance therapy with two doses of lenalidomide. - Evaluate the quality of life of patients during consolidation and maintenance therapy with lenalidomide. |
- Evaluation der Sicherheit, Verträglichkeit und Machbarkeit - Evaluation Verbesserung der Remissionrate (RR) - Evaluation des Gesamtüberlebens (OS) - Evaluation der Lebensqualität (QoL)
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
- Understand and voluntarily sign an informed consent form. - Age 18-75 years at the time of signing the informed consent form. - Able to adhere to the study visit schedule and other protocol requirements. - Patients with multiple myeloma who have received high-dose therapy and autologous stem cell transplantation as first-line therapy within the last 90 – 120 days and have not shown progressive disease afterwards. Patients may have received a second high-dose therapy in case of less than a vgPR or due to conditioning with intermediate dose melphalan because of an age of more than 65 years. - Patients may have received up to 6 cycles of prior induction therapy (e.g. idarubicine, dexamethasone) and up to 2 cycles of prior mobilisation chemotherapy (e.g. cyclophosphamide). A bortezomib or thalidomide containing induction therapy is allowed. Patients may also have received prior radiation therapy. The use of lenalidomide as monotherapy or as part of a combination treatment for induction therapy is not allowed. - Measurable levels of myeloma paraprotein in serum (>0.5 g/dL) or urine (>0.2 g/24hours) or measurable free light chains (FLC) in serum (>50 mg/l) with an abnormal FLC ratio must be documented at the time of first diagnosis. - ECOG performance status of £ 2 at study entry. - Laboratory and functional test results within these ranges: ANC ≥ 1,000/μL , Platelet count ≥ 100,000/μL, Total bilirubin £ 2.5 mg/dL, AST (SGOT) and ALT (SGPT) 3 x ULN, Patients with impaired renal function can be included - The patient must be able to adhere to the pregnancy precautions. Disease free of prior malignancies for 5 years with exception of currently treated basal cell, squamous cell carcinoma of the skin, or carcinoma “in situ” of the cervix or breast. |
- Schriftliches Einverständnis - Alter 18-75 Jahre - Patienten mit Multiplen Myelom mit Hochdosischemotherapie und anschließender Transplantation von eigenen Blutstamm-zellen als Primärbehandlung innerhalb der letzten 90 – 120 Tage (ohne Progression). Eine zweite Hochdosistherapie im Anschluss an die erste ist erlaubt, wenn der Patient weniger als eine sehr gute partielle Remission erreicht hat oder aufgrund eines Alters von mehr als 65 Jahren eine intermediäre Melphalan-konditionierung gewählt wurde. Patienten dürfen bis Einschluss bis zu 6 Zyklen Induktions-Chemotherapie (z.B. mit Idarubicin, Dexamethason) und bis zu zwei Zyklen Mobilisations-Chemotherapie (z.B. mit Cyclophosphamid) erhalten haben. Patienten mit einer Induktions-Therapie die Bortezomib enthielt oder vorheriger Bestrahlung können eingeschlossen werden. Eine Vorbehandlung durch Thalidomid oder Lenalidomid führt zum Ausschluss des Patienten. - Ein messbarer Verlaufsparameter muss vorhanden sein. Ein Paraprotein im Serum >0.5 g/dl) oder im Urin (>0.2 g/24Std) oder eine freie Leichtkette (FLC) im Serum (>50 mg/l) mit einem pathologischen FLC-Quotienten muss zum Zeitpunkt der Erstdiagnose vorliegen - ECOG Allgemeinzustand < oder gleich 2 - Labor-Ergebnisse müssen innerhalb folgender Grenzwerte liegen: - Gesamtbilirubin < oder gleich 2.5 mg/dl - AST (SGOT) and ALT (SGPT) < oder gleich 3 x oberer Normbereich - Patienten mit eingeschränkter Nierenfunktion können nach Prüfplan (Dosismodifikationen) eingeschlossen werden. - Patienten müssen sich an die Schwangerschaftsverhütungs-massnahmen innerhalb der Studien halten. Diese sehen vor, dass weibliche Patienten einen Schwangerschaftstest vor Studienteilnahme durchführen Männliche und weibliche Patienten müssen vor, während und nach Studienteilnahme unbedingt einer sicheren Verhütungsmethode zustimmen und dies schriftlich bestätigen. Patientinnen, die während der Studie schwanger werden, müssen dem besonderen Vorgehen zu Schwangerschaften in der LenaMain-Studie schriftlich zustimmen. - Patienten dürfen in den letzten 5 Jahren an keiner malignen Erkrankung gelitten haben, mit Ausnahme eines Basalzellkarzinoms oder eines squamösen Zellkarzinoms der Haut oder eines “carcinoma in situ” der Zervix oder der Brust.
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E.4 | Principal exclusion criteria |
- Any serious medical condition, laboratory abnormality, or psychiatric illness that would prevent the subject from signing the informed consent form. - Pregnant or breast feeding females. (Lactating females must agree not to breast feed while taking lenalidomide). - Any condition or laboratory abnormality which places the subject at an unacceptable risk if he/she were to participate in the study or confounds the ability to interpret data from the study. - Known hypersensitivity to thalidomide. - The development of erythema nodosum if characterized by a desquamating rash while taking thalidomide or similar drugs. - Any prior use of thalidomide or lenalidomide. - Known positive for HIV or active infectious hepatitis, type A, B or C. |
- Alle medizinischen Zustände, laborchemischen Veränderungen oder psychiatrischen Zustände, die eine Unterzeichnung der Einverständniserklärung nicht möglich machen. - Schwangere oder Stillende Teilnehmerinnen - Alle laborchemischen Veränderungen, die ein nicht akzeptables Risiko für den Patienten bei einer Studienteilnahme bedeuten würden oder die Studienauswertung beeinflussen könnte. - Bekannte Überempfindlichkeit gegenüber Thalidomid oder Thalidomidabkömmlinge - Entwicklung eines Erythema nodosum während der Gabe von Thalidomid oder ähnlichen Medikamenten. - Vorherige Gabe von Thalidomid oder Lenalidomid - Aktive HIV oder Hepatitis, A, B oder C Infektion
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
- Compare the event-free survival of patients with multiple myeloma who receive two different dose levels (25 vs. 5 mg daily) of lenalidomide as maintenance therapy after first line high-dose therapy and autologous stem cell transplantation. |
Evaluation und Vergleich des ereignisfreien Überlebens zwischen Hochdosis (25 mg) und Niedrigdosisarm (5 mg) bei Patienten nach Hochdosistherapie und autologer Blutstammzelltransplantation |
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
disease progession |
Eintritt des Krankheitsprogress |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
- Safety and tolerability number of SAE - remission rate - overall survival - Quality of life (QoL) - progression-free Survival 2 (PFS2) |
-Sicherheit, Verträglichkeit und Machbarkeit -Remissionsrate (RR) -Gesamtüberleben (OS) - Lebensqualität (QoL) - progressionsfreies Überleben 2 (PFS2)
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
every visit until disease progression |
Routinevisiten bis zur Krankheitsprogression |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | Yes |
E.6.10 | Pharmacogenetic | Yes |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | No |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | Yes |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | Yes |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | Yes |
E.8.2.3.1 | Comparator description |
Hoch- und Niedrigdosisarm |
Highdose and Lowdosearm |
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E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 4 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | Information not present in EudraCT |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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disease progression |
Krankheitsprogression |
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 7 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 6 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | |