E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
It should be proved that additional treatment with Rituximab in patients with histologic proof of an acute cellular rejection with CD20+ lymphocytes is superior to a solitary therapy with Steroidboli with regard to kidney function after one year. |
Es soll nachgewiesen werden, dass eine zusätzliche Behandlung mit Rituximab bei Patienten mit histologischem Nachweis einer akuten zellulären Abstoßung mit CD20+ Lymphozyten einer alleinigen Therapie mit Steroidboli im Hinblick auf die Nierenfunktion nach einem Jahr überlegen ist. |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
It should be proved that additional treatment with Rituximab in patients with histologic proof of an acute cellular rejection is superior to a solitary therapy with Steroidboli. |
Nachweis, dass eine zusätzliche Behandlung mit dem Medikament Rituximab bei Patienten mit einer akuten Abstoßung einer alleinigen Therapie mit Steroiden überlegen ist. |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Body processes [G] - Immune system processes [G12] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 19.0 |
E.1.2 | Level | PT |
E.1.2 | Classification code | 10023439 |
E.1.2 | Term | Kidney transplant rejection |
E.1.2 | System Organ Class | 10021428 - Immune system disorders |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
It should be proved that additional treatment with Rituximab in patients with histologic proof of an acute cellular rejection with CD20+ lymphocytes is superior to a solitary therapy with Steroidboli with regard to kidney function after one year. |
Es soll nachgewiesen werden, dass eine zusätzliche Behandlung mit Rituximab bei Patienten mit histologischem Nachweis einer akuten zellulären Abstoßungsreaktion mit CD 20-positiven Lymphozyten einer alleinigen Therapie mit Steroidboli im Hinblick auf die Langzeit-Nierenfunktion nach einem Jahr überlegen ist. |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
Inclusion: 1.male or female patients age ≥ 18 at the time of the inclusion in the study 2.Kidney transplantation <= 24 months ago 3.Proof of an acute cellular tubulointerstitial rejection in kidney transplant using Banff-criteria (grade IA/B or IIA/B (no v-only)) or Banff Borderline Rejection, which has to be treated with steroidtheraphie in the opinion of the investigator with an infiltrate with CD 20+ lymphocytes (≥20 /visual field), that are detected in the course of a protocol biopsy or an indication biopsy. 4.C4d- and SV40-negativity in the biopsy 5.GFR according to MDRD-Formula > 25 ml/min/1,73 m² in the time period before the noticed rejection 6.Presence of a negative pregnancy test and consent to a highly effective contraceptiive method (i.e. failure rate less than 1% per year, which are implants, injectable contraceptives, combined oral contraceptives, intrauterine devices (only hormone spirals), sexual abstinence or vasectomy of the partner) in patients of child-bearing age. This does not apply to bilateral ovariectomy or sterilization of the patient and in patients that have exclusively female sex partners. 7.Informed Consent
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1. männliche oder weibliche Patienten im Alter ≥ 18 Jahre zum Zeitpunkt des Studieneinschluss 2. Nierentransplantation vor <= 24 Monaten 3. Nachweis einer akuten zellulären tubulointerstitiellen Rejektion im Nierentransplantat nach Banff-Kriterien (Grad IA/B oder IIA/B (keine v-only)) oder Banff Borderline Rejektion, die nach medizinisch-ärztlicher Einschätzung mit Steroidtherapie behandelt werden soll, mit einem Infiltrat mit CD 20+ Lymphozyten (≥20 /Gesichtsfeld), die im Rahmen einer Protokoll- oder einer Indikationsbiopsie entdeckt werden. 4.C4d- und SV40-Negativität in der Biopsie 5.GFR nach MDRD-Formel > 25 ml/min/1.73 m² im Zeitraum vor der festgestellten Rejektion. 6.Bei Patientinnen im gebärfähigen Alter Vorliegen eines negativen Schwangerschaftstest und Einverständnis zu einer hoch effektiven Methode der Kontrazeption (d.h. mit einer Versagerquote von weniger als 1 % pro Jahr, dies sind Implantate, Injektionspräparate, kombinierte orale Kontrazeptiva, Intrauterinpessare (nur Hormonspiralen), sexuelle Abstinenz oder Vasektomie des Partners). Dieses entfällt bei beidseitiger Sterilisation oder Ovarektomie der Patientin und bei Patientinnen, die ausschließlich weibliche Sexualpartnerinnen haben 7. Schriftliche Einverständniserklärung |
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E.4 | Principal exclusion criteria |
Exclusion: 1.Known contraindications, resp. incompatibility for Rituximab resp. for the concomitant medication 2.Administration of Rituximab within the last 24 months before inclusion 3.Simultaneous participation in an other clinical study (observational studies and register excluded) 4.Breastfeeding women or pregnant women 5.Persons who fail to assess essence, meaning and significance of the clinical study and act along these lines (according to § 40 Abs. 4 und § 41 Abs. 2 und Abs. 3 AMG) 6.Existence of an active CMV-infection, existence of a HIV-infection, existence of a replicative hepatitis B or C, existence of other grave infections 7.Cardiac insufficiency in phase NYHA III-IV 8.High grade cardiac arrhythmias 9.Unstable coronary heart disease 10.Poorly adjusted diabetes mellitus at the time of the inclusion in the study. 11.State after splenectomy 12.Contra-indication referring to a renewed transplant biopsy (e.g. coagulopathy, anticoagulation) 13.Other exclusion criteria according to the estimate of the attending doctor (e.g. aggravation of the general health condition, occurrence of a malignant disease)
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1. Bekannte Gegenanzeigen, bzw. Unverträglichkeit für Rituximab bzw. für die Begleitmedikation 2. Gabe von Rituximab innerhalb von 24 Monaten vor Studieneinschluss 3.Gleichzeitige Teilnahme an einer anderen klinischen Prüfung (hierzu zählen nicht Anwendungsbeobachtungen und Register) 4. Stillende Frauen oder Schwangere 5. Personen, die nicht in der Lage sind, Wesen, Bedeutung und Tragweite der klinischen Prüfung zu erkennen und ihren Willen hiernach auszurichten (gemäß § 40 Abs. 4 und § 41 Abs. 2 und Abs. 3 AMG) 6. Vorliegen eines aktiven CMV-Infektes, Vorliegen einer HIV-Infektion, Vorliegen einer replikativen Hepatitis B oder C, Vorliegen sonstiger schwerer Infektionen 7. Herzinsuffizienz im Stadium NYHA III-IV 8. Höhergradige Herzrhythmusstörungen 9. Instabile Koronare Herzkrankheit 10. Schlecht eingestellter Diabetes mellitus zum Zeitpunkt des Einschluss in die Studie 11. Zustand nach Splenektomie 12. Kontraindikation bezüglich einer erneuten Transplantatbiopsie (z.B. Gerinnungsstörung, Antikoagula-tion) 13. Andere Ausschlusskriterien nach Einschätzung des behandelnden Arztes (z.B. Verschlechterung des Allgemeinzustandes, Auftreten einer malignen Erkrankung)
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Change in the GFR one year after rejection treatment in comparison to a baseline GFR for the state before the rejection detected by a principal investigator at the time of the randomization |
Primärer Endpunkt soll die ΔGFR sein, berechnet aus einem Baseline-Kreatininwert vor der festgestellten akuten Rejektion und dem Kreatininwert ein Jahr nach Behandlung mit Rituximab bzw. Placebo. |
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
one year after treatment |
Ein Jahr nach Behandlung |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | No |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | Yes |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | No |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | Yes |
E.8.1.5 | Parallel group | Yes |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | Yes |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 12 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 5 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 0 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | 0 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial years | 0 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial months | 0 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial days | 0 |