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    The EU Clinical Trials Register currently displays   43861   clinical trials with a EudraCT protocol, of which   7284   are clinical trials conducted with subjects less than 18 years old.   The register also displays information on   18700   older paediatric trials (in scope of Article 45 of the Paediatric Regulation (EC) No 1901/2006).

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    Summary
    EudraCT Number:2009-015319-41
    Sponsor's Protocol Code Number:TSO-MS
    National Competent Authority:Germany - BfArM
    Clinical Trial Type:EEA CTA
    Trial Status:Prematurely Ended
    Date on which this record was first entered in the EudraCT database:2011-02-04
    Trial results View results
    Index
    A. PROTOCOL INFORMATION
    B. SPONSOR INFORMATION
    C. APPLICANT IDENTIFICATION
    D. IMP IDENTIFICATION
    D.8 INFORMATION ON PLACEBO
    E. GENERAL INFORMATION ON THE TRIAL
    F. POPULATION OF TRIAL SUBJECTS
    G. INVESTIGATOR NETWORKS TO BE INVOLVED IN THE TRIAL
    N. REVIEW BY THE COMPETENT AUTHORITY OR ETHICS COMMITTEE IN THE COUNTRY CONCERNED
    P. END OF TRIAL
    Expand All   Collapse All
    A. Protocol Information
    A.1Member State ConcernedGermany - BfArM
    A.2EudraCT number2009-015319-41
    A.3Full title of the trial
    Trichuris suis Oozyten (TSO®) in remittent-recurrent Multiple Sclerosis (MS) and Clinically Isolated Syndrom (CIS)
    Trichuris suis Oozyten (TSO®) bei schubförmig remittierender MS und CIS
    A.3.1Title of the trial for lay people, in easily understood, i.e. non-technical, language
    Trichuris suis Oozyten (TSO®) in remittent-recurrent Multiple Sclerosis (MS) and Clinically Isolated Syndrom (CIS)
    Trichuris suis Oozyten (TSO®) bei schubförmig remittierender MS und CIS
    A.3.2Name or abbreviated title of the trial where available
    TRIOMS
    TRIOMS
    A.4.1Sponsor's protocol code numberTSO-MS
    A.7Trial is part of a Paediatric Investigation Plan No
    A.8EMA Decision number of Paediatric Investigation Plan
    B. Sponsor Information
    B.Sponsor: 1
    B.1.1Name of SponsorCharite Universitätsmedizin Berlin
    B.1.3.4CountryGermany
    B.3.1 and B.3.2Status of the sponsorNon-Commercial
    B.4 Source(s) of Monetary or Material Support for the clinical trial:
    B.4.1Name of organisation providing supportCharité - Universitätsmedizin Berlin
    B.4.2CountryGermany
    B.5 Contact point designated by the sponsor for further information on the trial
    B.5.1Name of organisationCharité - Universitätsmedizin Berlin
    B.5.2Functional name of contact pointNCRC
    B.5.3 Address:
    B.5.3.1Street AddressCharitéplatz 1
    B.5.3.2Town/ cityBerlin
    B.5.3.3Post code10117
    B.5.3.4CountryGermany
    B.5.4Telephone number004930450560284
    B.5.5Fax number004930450539921
    B.5.6E-mailfriedemann.paul@charite.de
    D. IMP Identification
    D.IMP: 1
    D.1.2 and D.1.3IMP RoleTest
    D.2 Status of the IMP to be used in the clinical trial
    D.2.1IMP to be used in the trial has a marketing authorisation No
    D.2.5The IMP has been designated in this indication as an orphan drug in the Community No
    D.2.5.1Orphan drug designation number
    D.3 Description of the IMP
    D.3.1Product nameTSO
    D.3.2Product code TSO
    D.3.4Pharmaceutical form Oral suspension
    D.3.4.1Specific paediatric formulation No
    D.3.7Routes of administration for this IMPOral use
    D.3.8 to D.3.10 IMP Identification Details (Active Substances)
    D.3.8INN - Proposed INNTrichuris suis ova (eggs), embryonated, viable
    D.3.10 Strength
    D.3.10.1Concentration unit Other
    D.3.10.2Concentration typeequal
    D.3.10.3Concentration number2500
    D.3.11 The IMP contains an:
    D.3.11.1Active substance of chemical origin No
    D.3.11.2Active substance of biological/ biotechnological origin (other than Advanced Therapy IMP (ATIMP) Yes
    The IMP is a:
    D.3.11.3Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    D.3.11.3.1Somatic cell therapy medicinal product No
    D.3.11.3.2Gene therapy medical product No
    D.3.11.3.3Tissue Engineered Product No
    D.3.11.3.4Combination ATIMP (i.e. one involving a medical device) No
    D.3.11.3.5Committee on Advanced therapies (CAT) has issued a classification for this product No
    D.3.11.4Combination product that includes a device, but does not involve an Advanced Therapy No
    D.3.11.5Radiopharmaceutical medicinal product No
    D.3.11.6Immunological medicinal product (such as vaccine, allergen, immune serum) No
    D.3.11.7Plasma derived medicinal product No
    D.3.11.8Extractive medicinal product No
    D.3.11.9Recombinant medicinal product No
    D.3.11.10Medicinal product containing genetically modified organisms No
    D.3.11.11Herbal medicinal product No
    D.3.11.12Homeopathic medicinal product No
    D.3.11.13Another type of medicinal product Yes
    D.3.11.13.1Other medicinal product typebiological organism
    D.8 Information on Placebo
    D.8 Placebo: 1
    D.8.1Is a Placebo used in this Trial?Yes
    D.8.3Pharmaceutical form of the placeboOral solution
    D.8.4Route of administration of the placeboOral use
    E. General Information on the Trial
    E.1 Medical condition or disease under investigation
    E.1.1Medical condition(s) being investigated
    remittent-recurrent Multiple Sclerosis (MS) and Clinically Isolated Syndrom (CIS)
    Trichuris suis Oozyten (TSO®) bei schubförmig remittierender MS und CIS
    E.1.1.1Medical condition in easily understood language
    remittent-recurrent Multiple Sclerosis (MS) and Clinically Isolated Syndrom (CIS)
    Trichuris suis Oozyten (TSO®) bei schubförmig remittierender MS und CIS
    E.1.1.2Therapeutic area Analytical, Diagnostic and Therapeutic Techniques and Equipment [E] - Therapeutic techniques [E02]
    MedDRA Classification
    E.1.3Condition being studied is a rare disease No
    E.2 Objective of the trial
    E.2.1Main objective of the trial
    To test the efficacy of TSO® in MS and CIS patients, measured as number of new T2 lesions in cMRI after a 12 months treatment - compared to placebo.

    In dieser Studie soll die Wirkung von TSO® im Vergleich zu Placebo auf die Krankheitsaktivität
    bei schubförmig-remittierender Multipler Sklerose (RRMS) und Klinisch Isoliertem Syndrom
    (CIS) untersucht werden.
    E.2.2Secondary objectives of the trial
    To test the efficacy of TSO® in MS and CIS patients, measured as
    - Volume of new T2 lesions
    - Number and volume of T1-GD lesions
    - Brainatrophy
    - Number of relapses
    - EDSS (Expanded Disability Status Scale)
    - MSFC (Multiple Sclerosis Functional Composite)
    Volumen neuer T2 Läsionen
    - Zahl und Volumen von T1-Gd Läsionen
    - Hirnatrophie (Abnahme der BPF („Brain Parenchymal Fraction“))
    - Veränderungen des NAA/Cr-Quotienten in der MR-Spektroskopie
    - Zahl der Schübe
    - EDSS (Expanded Disability Status Scale)
    - MSFC (Multiple Sclerosis Functional Composite)
    - Fragebögen zur Lebensqualität: BDI (Beck Depression Inventory), FSS (Fatigue
    Severity Scale)
    - Sicherheit (SAE, AE)
    E.2.3Trial contains a sub-study No
    E.3Principal inclusion criteria
    - Male and female patients between 18 and 65 years
    - Diagnosis of CIS oder RRMS
    - Informed Consent
    - Refusal of standard therapie
    - EDSS ≤ 4,0
    Männliche und weibliche Patienten zwischen 18 und 65 Jahren
    2. Diagnose eines CIS oder einer RRMS
    3. Einwilligungsfähigkeit
    4. Schriftliche Einwilligung nach Aufklärung
    5. Nachweis von ≥1 kontrastmittelaufnehmende Läsion im Screening-cMRT oder einem
    anderen, z.B. in der Routine oder im Rahmen einer anderen Studie aufgenommenen
    cMRT bis zu 12 Monate vor Screening
    ODER
    Nachweis von ≥ 1 neuen T2-Läsion im Screening-MRT oder in einem anderen MRT in
    den 12 Monaten vor Screening im Vergleich zu einem Vor-MRT aus den letzten 36
    Monaten vor Screening.
    ODER
    Nachweis von ≥ 1 sich vergrößernden T2-Läsion im Screening-MRT oder in einem
    anderen MRT in den 12 Monaten vor Screening im Vergleich zu einem Vor-MRT aus
    den letzten 36 Monaten vor Screening.Einwilligungsfähigkeit und schriftliche
    Einwilligungserklärung
    6. Hocheffektive Methode der Empfängnisverhütung (zur Definition s. 4.10
    Begleitmedikation) bei Frauen im gebärfähigen Alter
    Unverträglichkeit oder Unwirksamkeit einer standardisierten Therapie mit IFN-beta oder
    Glatirameracetat
    EDSS ≤ 4,0
    9. Zu Studienbeginn neurologisch stabil ohne Anzeichen eines Schubes und ohne
    Steroidtherapie in den letzten 30 Tagen
    10. Aufklärung durch unabhängigen Neurologen über etablierte zugelassene
    Therapieoptionen, explizite Entscheidung gegen diese Behandlung seitens des
    Patienten
    11. Aufklärung durch den Prüfarzt, dass die innerhalb der Studie angebotene Therapie
    keinen anerkannten Wirksamkeitsnachweis hat
    E.4Principal exclusion criteria
    - Patients which receive or have received in the last 3 months a therapy with IFN-β, Mitoxantron, Copaxone, Natalizumab or another immunsupressive or immunmodulatory treatment
    - Patients with clinically relevant liver disorder oder insufficiency
    - Patients with with clinically relevant liver, kidney or bone marrow disorder (see definition in protocol)
    - pregnancy or lactation
    Patienten, die eine andere Erkrankung als MS haben, die die Symptomatik besser
    erklärt (z.B. Lues, Borreliose, HIV, Kollagenosen, Vaskulitiden)
    2. Patienten, die zu Beginn der Studie oder bis zu drei Monate davor eine Therapie mit
    IFN-β, Mitoxantron, Copaxone, Natalizumab oder einem anderen Immunsupressivum
    oder Immunmodulator erhalten haben
    3. Patienten, die an einer klinisch relevanten Lebererkrankung (Neoplasie, serologische
    Diagnose einer chron. aktiven Hepatitis B und C (Ausnahme komplikationslos
    ausgeheilte Hepatitis A), Leberinsuffizienz (Pseudocholinesterase und/oder Quick <70%
    der unteren Normwertgrenze) leiden
    4. Patienten mit folgenden klinisch relevanten Leber-, Nieren- oder
    Knochenmarksfunktionsstörungen, definiert durch folgende Laborwerte:
    - Knochenmarksdysfunktion: HB < 8,5 g/dl, WBC < 2,5/nl, Thrombozyten < 125/nl
    - Nierendysfunktion: Kreatinin-Clearance nach Cockroft-Gault-Formel: Cl <
    110ml/min (Männer) bzw. Cl < 95ml/min (Frauen), ab 30. Lebensjahr sinkt
    Grenzwert um 10ml/min pro Dekade
    - Leberdysfunktion: ASAT/ALAT > 3 x höher als oberer Referenzwert, Bilirubin >
    1,5 mg/dl
    5. Patienten, die aktuell unter einer anderen Autoimmunerkrankung mit Notwendigkeit
    einer immunsuppressiven oder immunmodulatorischen Behandlung leiden
    6. Patienten, die an einer psychiatrischen oder sonstigen Erkrankung leiden, die die
    Einwilligung zur Studie sowie die Studiencompliance einschränken könnte
    Patienten, die nach Ermessen des Prüfarztes an einer schweren internistischen
    Erkrankung leiden
    8. Bekannte Allergie gegen Bestandteile von TSO® oder die Zusatzstoffe der
    Prüfmedikation bzw. der Placebokapseln
    9. Schwangerschaft oder Stillzeit
    10. Teilnahme an einer anderen klinischen Studie nach dem AMG oder MPG innerhalb der
    letzten 3 Monate oder während der gesamten Studiendauer
    11. Ein Schub innerhalb 30 Tage vor Screening führt dazu, dass der Pat. nicht randomisiert
    werden kann. Das Screening muss verschoben bzw. wiederholt werden, um bei
    Randomisierung einen Mindestabstand von 30 Tagen zum Ende des vorherigen
    Schubes zu gewährleisten
    12. Unterbringung in einer Anstalt auf gerichtliche oder behördliche Anordnung
    13. Jegliche Kondition, die die Durchführung einer MRT-Untersuchung oder anderer
    Untersuchungen stören oder verhindern könnte, wie Metallimplantate, die zur
    Fehlende Einwilligung in die Weitergabe der pseudonymisierten personenbezogenen
    Daten
    15. Patienten, die aktuell Medikamente mit anti-helminthischer Wirkung einnehmen, z.B.
    Metrodinazol
    16. Patienten nach partieller oder kompletter Dünnddarmresektion
    E.5 End points
    E.5.1Primary end point(s)
    Number of new t2 lesions in cMRI
    Anzahl neuer T2-Läsionen
    E.5.1.1Timepoint(s) of evaluation of this end point
    Screening and after 3,6,9 months
    Screening und nach 3,6,9 Monaten
    E.5.2Secondary end point(s)
    Volume of new T2 lesions
    - Number and volume of T1-GD lesions
    - Brainatrophy
    - Number of relapses
    - EDSS (Expanded Disability Status Scale)
    - MSFC (Multiple Sclerosis Functional Composite)
    T1-Gd-Läsionen, Volumen neuer T2 Läsionen, Zahl und Volumen von T1-Gd Läsionen,
    Hirnatrophie (Abnahme der BPF („Brain Parenchymal Fraction“), Veränderungen des NAA/Cr-
    Quotienten in der MR-Spektroskopie, Zahl der Schübe, EDSS (Expanded Disability Status
    Scale), MSFC (Multiple Sclerosis Functional Composite)
    E.5.2.1Timepoint(s) of evaluation of this end point
    Screening and after 3,6,9, 12months
    Screening und nach 3,6,9,12 Monaten
    E.6 and E.7 Scope of the trial
    E.6Scope of the trial
    E.6.1Diagnosis No
    E.6.2Prophylaxis No
    E.6.3Therapy Yes
    E.6.4Safety Yes
    E.6.5Efficacy Yes
    E.6.6Pharmacokinetic No
    E.6.7Pharmacodynamic No
    E.6.8Bioequivalence No
    E.6.9Dose response No
    E.6.10Pharmacogenetic No
    E.6.11Pharmacogenomic No
    E.6.12Pharmacoeconomic No
    E.6.13Others No
    E.7Trial type and phase
    E.7.1Human pharmacology (Phase I) No
    E.7.1.1First administration to humans No
    E.7.1.2Bioequivalence study No
    E.7.1.3Other No
    E.7.1.3.1Other trial type description
    E.7.2Therapeutic exploratory (Phase II) Yes
    E.7.3Therapeutic confirmatory (Phase III) No
    E.7.4Therapeutic use (Phase IV) No
    E.8 Design of the trial
    E.8.1Controlled Yes
    E.8.1.1Randomised Yes
    E.8.1.2Open No
    E.8.1.3Single blind No
    E.8.1.4Double blind Yes
    E.8.1.5Parallel group Yes
    E.8.1.6Cross over No
    E.8.1.7Other No
    E.8.2 Comparator of controlled trial
    E.8.2.1Other medicinal product(s) No
    E.8.2.2Placebo Yes
    E.8.2.3Other No
    E.8.2.4Number of treatment arms in the trial2
    E.8.3 The trial involves single site in the Member State concerned Yes
    E.8.4 The trial involves multiple sites in the Member State concerned No
    E.8.5The trial involves multiple Member States No
    E.8.6 Trial involving sites outside the EEA
    E.8.6.1Trial being conducted both within and outside the EEA No
    E.8.6.2Trial being conducted completely outside of the EEA Information not present in EudraCT
    E.8.7Trial has a data monitoring committee No
    E.8.8 Definition of the end of the trial and justification where it is not the last visit of the last subject undergoing the trial
    End of trial: end of the 12 months treatment + optional follow ups at month +15 and + 18
    Ende der Studie: 12 Monate behandlung+ optional follow ups im Monat +15 und + 18
    E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial
    E.8.9.1In the Member State concerned years3
    E.8.9.1In the Member State concerned months0
    E.8.9.1In the Member State concerned days0
    E.8.9.2In all countries concerned by the trial years3
    E.8.9.2In all countries concerned by the trial months0
    E.8.9.2In all countries concerned by the trial days0
    F. Population of Trial Subjects
    F.1 Age Range
    F.1.1Trial has subjects under 18 No
    F.1.1.1In Utero No
    F.1.1.2Preterm newborn infants (up to gestational age < 37 weeks) No
    F.1.1.3Newborns (0-27 days) No
    F.1.1.4Infants and toddlers (28 days-23 months) No
    F.1.1.5Children (2-11years) No
    F.1.1.6Adolescents (12-17 years) No
    F.1.2Adults (18-64 years) Yes
    F.1.2.1Number of subjects for this age range: 50
    F.1.3Elderly (>=65 years) No
    F.1.3.1Number of subjects for this age range: 0
    F.2 Gender
    F.2.1Female Yes
    F.2.2Male Yes
    F.3 Group of trial subjects
    F.3.1Healthy volunteers No
    F.3.2Patients Yes
    F.3.3Specific vulnerable populations Yes
    F.3.3.1Women of childbearing potential not using contraception For clinical trials recorded in the database before the 10th March 2011 this question read: "Women of childbearing potential" and did not include the words "not using contraception". An answer of yes could have included women of child bearing potential whether or not they would be using contraception. The answer should therefore be understood in that context. This trial was recorded in the database on 2011-02-04. Yes
    F.3.3.2Women of child-bearing potential using contraception Yes
    F.3.3.3Pregnant women No
    F.3.3.4Nursing women No
    F.3.3.5Emergency situation No
    F.3.3.6Subjects incapable of giving consent personally No
    F.3.3.7Others No
    F.4 Planned number of subjects to be included
    F.4.1In the member state50
    F.5 Plans for treatment or care after the subject has ended the participation in the trial (if it is different from the expected normal treatment of that condition)
    see protocol. standard care after study participation
    siehe Protokoll, Standardtherapie nach Studienteilnahme
    G. Investigator Networks to be involved in the Trial
    N. Review by the Competent Authority or Ethics Committee in the country concerned
    N.Competent Authority Decision Authorised
    N.Date of Competent Authority Decision2011-11-03
    N.Ethics Committee Opinion of the trial applicationFavourable
    N.Ethics Committee Opinion: Reason(s) for unfavourable opinion
    N.Date of Ethics Committee Opinion2011-06-30
    P. End of Trial
    P.End of Trial StatusPrematurely Ended
    P.Date of the global end of the trial2016-03-02
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    The status and protocol content of GB trials is no longer updated since 1 January 2021. For the UK, as of 31 January 2021, EU Law applies only to the territory of Northern Ireland (NI) to the extent foreseen in the Protocol on Ireland/NI. Legal notice
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