E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Ischemic Stroke |
Ischämischer Schlaganfall |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Ischemic Stroke |
Ischämischer Schlaganfall |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Nervous System Diseases [C10] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 14.0 |
E.1.2 | Level | PT |
E.1.2 | Classification code | 10065528 |
E.1.2 | Term | NIH stroke scale score increased |
E.1.2 | System Organ Class | 10022891 - Investigations |
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E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 14.0 |
E.1.2 | Level | LLT |
E.1.2 | Classification code | 10055221 |
E.1.2 | Term | Ischemic stroke |
E.1.2 | System Organ Class | 10029205 - Nervous system disorders |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
To determine if ischemic stroke subjects with a baseline NIH Stroke Scale Score ≥ 10 (8-9 with positive CTA) treated with recombinant tissue plasminogen activator (rt-PA; [Alteplase recombinant], Actilyse® Boehringer Ingelheim ) utilizing a combined intravenous plus intra-arterial (IV/IA) approach to recanalization started within 3 hours of onset, are more likely to have a favorable outcome at 3 months, defined as a modified Rankin score of 0-2, as compared to subjects treated with standard IV rt-PA alone. |
Im Rahmen der Studie soll ermittelt werden, ob Schlaganfall-Patienten mit einem Ausganggswert des NIH Stroke Scale Score von ≥ 10 (8-9 bei postiver computertomo-graphischen Angiographie), die innerhalb der ersten 3 Stunden nach Symptombeginn eine intravenöse(IV)/intraarterielle(IA) Kombinationsbehandlung mit dem rekombinantem Gewebe-Plasminogen-Aktivator rt-PA (Actilyse®) erhalten, eine besseren klinischen Verlauf zeigen (definiert as modified Rankin Score von 0-2 nach 3 Monaten) als Schlaganfallpatienten, die innerhalb der ersten 3 Stunden nach Symptombeginn eine ausschließlich intravenöse Behandlung mit Actilyse® erhalten. |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
1. To compare the safety of a combined IV/IA approach to IV rt-PA alone. The primary measures of safety will be mortality at 3 months and occurrence of treatment-related symptomatic intracranial hemorrhage (ICH) confirmed within 24 hours. 2. To evaluate the effectiveness of a combined IV/IA approach as compared to standard IV rt-PA by a number of secondary outcome measures. 3. To determine the cost effectiveness of the combined IV/IA approach as compared to standard IV rt-PA as measured by differences in utilization of resources and quality of life over 12 months between the two arms of the trial 4. To develop and maintain a network of interventional centers to test the safety, feasibility, and potential efficacy of new mechanical devices as part of a combined IV/IA approach to recanalization |
1. Vergleich der Sicherheit einer kombinierten IV/IA – Gabe gegenüber der reinen IV-Gabe. Zur Beurteilung werden hier die Sterblichkeit nach 3 Monaten sowie das Auftreten behandlungsbedingter, symptomatischer, intrakranieller Blutungen innerhalb von 24 Std.nach Behandlung herangezogen. 2. Beurteilung der Effizienz einer kombinierten IV/IA – Gabe gegenüber einer alleinigen IV –Gabe anhand einer Zahl von sekundären Verlaufsparameters. 3. Ermittlung der Kosteneffizienz einer Kombinationsbehandlung gegenüber der alleinigen intravenösen Gabe anhand folgender Parameter: Kosten und Lebensqualität über 12 Monate nach Behandlung. 4. Erstellen und Ausbauen eines Netzwerkes klinisch-interventioneller Zentren zur Untersuchung von Sicherheit, Machbarkeit und möglicher Effizienz von neuen Interventionsverfahren im Rahmen der IV/IA Kombinationsbehandlung zur Rekanalisation der betroffenen Blutgefäße im Gehirn
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
• Age: 18 through 82 years (i.e., candidates must have had their 18PthP birthday, but not had their 83rd birthday). • Initiation of IV rt-PA within 3 hours of onset of stroke symptoms. Time of onset is defined as the last time when the patient was witnessed to be at baseline (i.e., subjects who have stroke symptoms upon awakening will be considered to have their onset at beginning of sleep). • An NIHSSS ≥ 10 at the time that IV rt-PA is begun or an NIHSSS >7 and <10 with an occlusion seen in M1, ICA or basilar artery on CTA at institutions where baseline CTA imaging is standard of care for acute stroke patients. • Investigator verification that the subject has received/ is receiving the correct IV rt-PA dose for the estimated weight prior to randomization
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• Alter: 18 bis 82 Jahre alt (d.h. nach dem 18. und vor dem 83. Geburtstag) • Initiierung der intravenösen rt-PA innerhalb von 3 Stunden nach Beginn der Schlaganfall-Symptome. Der Zeitpunkt des Beginns wird definiert als letztes Mal zu dem der Patient nachweislich (durch Zeugen bestätigt) unauffällig war . • > 10 auf der NIHSSS-Skala zu Beginn der intravenösen rt-PA bzw. ein Wert zwischen >7 und <10 auf der NIHSSS-Skala bei M1-, ICA- oder Basiliararterienverschluss in der CTA-Aufnahme in Einrichtungen, in denen die CTA-Bildgebung zum Behandlungsstandard für Patienten mit akutem Schlaganfall gehört. • Überprüfung durch den Prüfarzt, dass der Patient vor der Randomisierung die richtige rt-PA-Dosis für das geschätzte Körpergewicht erhalten hat/erhält
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E.4 | Principal exclusion criteria |
• History of stroke in the past 3 months. • Previous intra-cranial hemorrhage, neoplasm, subarachnoid hemorrhage, or arteriovenous malformation. • Clinical presentation suggests a subarachnoid hemorrhage, even if initial CT scan is normal. • Hypertension at time of treatment; systolic BP > 185 or diastolic > 110 mm Hg; or aggressive measures to lower blood pressure to below these limits are needed. • Presumed septic embolus, or suspicion of bacterial endocarditis • Presumed pericarditis including pericarditis after acute myocardial infarction. • Suspicion of aortic dissection • Recent (within 30 days) surgery or biopsy of parenchymal organ. • Recent (within 30 days) trauma, with internal injuries or ulcerative wounds. • Recent (within 90 days) severe head trauma or head trauma with loss of consciousness. • Any active or recent (within 30 days) hemorrhage. • Patients with known hereditary or acquired hemorrhagic diathesis, coagulation factor deficiency; or oral anticoagulant therapy require coagulation lab results prior to enrollment. Any subject with INR greater than 1.7 or institutionally equivalent prothrombin time is excluded. Patients without history or suspicion of coagulopathy do not require INR or prothrombin time lab results to be available prior to enrollment. • Females of childbearing potential who are known to be pregnant and/or lactating or who have positive pregnancy tests on admission. • Baseline lab values: glucose < 50 mg/dl or > 400 mg/dl, platelets <100,000, or Hct <25 • Patients that require hemodialysis or peritoneal dialysis, or who have a contraindication to an angiogram for whatever reason. • Patients who have received heparin or a direct thrombin inhibitor (Angiomax™, argatroban, Refludan™, Pradaxa™) within the last 48 hours; must have a normal partial thromboplastin time (PTT) to be eligible. • Subjects with an arterial puncture at a non-compressible site or a lumbar puncture in the previous 7 days. • Patients with a seizure at onset of stroke • Patients with a pre-existing neurological or psychiatric disease that would confound the neurological or functional evaluations, mRS score at baseline must be ≤ 2. This excludes patients who live in a nursing home or who are not fully independent for activities of daily living (toileting, dressing, eating, cooking and preparing meals, etc.) • Other serious, advanced, or terminal illness. • Any other condition that the investigator feels would pose a significant hazard to the patient if Activase/Actilyse® (Alteplase) therapy is initiated. • Current participation in another research drug treatment. • Informed consent is not or cannot be obtained. For example, obtunded patients are not automatically excluded from the study. However, if the next of kin or legal guardian (i.e., the individual legally empowered in the state where the consent is obtained) cannot provide consent, randomization and entry into the study could not proceed. Imaging Exclusion Criteria • High density lesion consistent with hemorrhage of any degree. • Significant mass effect with midline shift. • Large (more than 1/3 of the middle cerebral artery) regions of clear hypodensity on the baseline imaging. An ASPECTS of < 4can be used as a guideline when evaluating >1/3 region of territory involvement. Sulcal effacement and / or loss of grey-white differentiation alone are not contraindications for treatment. • CT evidence of intraparenchymal tumor - Baseline CTA without evidence of an arterial occlusion. (NOTE: The study does not require baseline CTA imaging, if CTA is routinely performed prior to IV rt-PA lesion information obtained should be used to satisfy this exclusion)
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• Stattgehabter Schlaganfall innerhalb der letzten 3 Monate • Frühere intrakranielle Blutung, Neoplasma, Subarachnoidalblutung oder arteriovenöse Fehlbildung • Das klinische Bild deutet auf eine Subarachnoidalblutung hin, auch wenn die CT-Aufnahme normal ist • Bluthochdruck zur Zeit der Behandlung; systolischer RR > 185 oder diastolischer RR > 110 mm Hg bzw. es sind aggressive Maßnahmen zur Senkung des Blutdruckes unterhalb dieser Grenzwerte erforderlich • Vermuteter septischer Embolus oder Verdacht auf bakterielle Endokarditis • Vermutete Perikarditis, einschließlich Perikarditis nach akutem Myokardinfarkt • Verdacht auf Aortendissektion • Kürzlich (innerhalb von 30 Tagen) stattgehabte Operation oder Biopsie eines parenchymalen Organs • Kürzlich (innerhalb von 30 Tagen) stattgehabtes Trauma mit inneren Verletzungen oder ulzerativen Wunden • Kürzlich (innerhalb von 90 Tagen) stattgehabtes Kopftrauma oder Kopftrauma mit Bewusstlosigkeit • Aktive oder kürzlich (innerhalb von 30 Tagen) stattgehabte Blutung • Vor Aufnahme in die Studie ist die Bestimmung der Gerinnungsparameter erforderlich für Patienten mit vorbekannter angeborener oder erworbener hämorrhagischer Diathese, Gerinnungsfaktormangel oder oraler Antikoagulationstherapie. Patienten mit einem INR-Wert von > 1,7 oder gleichwertiger institutionell festgestellter Prothrombinzeit werden ausgeschlossen. Keine Prothrombin-Laborergebnisse oder INR-Werte sind vor der Studienaufnahme erforderlich für Patienten ohne Vorgeschichte oder Verdacht auf Koagulopathie. • Gebärfähige Frauen, die nachweislich schwanger sind und/oder stillen oder die einen positiven Schwangerschaftstest aufweisen • Ausgangslaborwerte: Glukose < 50 mg/dl oder > 400 mg/dl, Thrombozyten <100´000, oder Hämatokrit <25% • Patienten, die Hämodialyse oder Peritonealdialyse benötigen oder bei denen die Durchführung einer Angiographie kontraindiziert ist • Patienten, die innerhalb von 48 Stunden Heparin oder einen direkten Thrombin-Hemmer (Angiox®, Argatroban, Refludan®, Pradaxa™) erhalten haben, müssen eine normale partielle Thromboplastinzeit (PTT) aufweisen, um aufgenommen werden zu können • Patienten mit einer arteriellen Punktion an nicht komprimierbarer Stelle oder Lumbalpunktion innerhalb der letzten 7 Tage • Patienten mit einem Krampfanfall zu Beginn des Schlaganfalls • Patienten mit vorbestehender neurologischer oder psychiatrischer Störung, welche die neurologischen oder funktionellen Untersuchungen beeinträchtigen würde; der Ausgangs-mRS-Wert muss < 2 sein. Dies schließt Patienten aus, die in einem Pflegeheim leben oder ihre täglichen Aktivitäten nicht selbständig ausführen können (Benutzung der Toilette, sich anziehen, essen, kochen und Mahlzeiten zubereiten, usw.) • Andere schwere, fortgeschrittene oder terminale Erkrankung • Jeder andere Zustand, von dem der Prüfarzt glaubt, dass er bei Initiierung der Actilyse®(Alteplase-Therapie eine schwere Gefährdung für den Patienten darstellen könnte • Gegenwärtige Teilnahme an einer anderen wissenschaftlichen Arzneimittelstudie • Die schriftliche Einverständniserklärung wurde nicht oder kann nicht laut regionalen behördlichen Vorschriften eingeholt werden
Auschlusskriterien auf Grund der CT-Aufnahme • Hochdichte Läsion, entsprechend einer Blutung von beliebigem Ausmaß • Signifikanter Masseneffekt mit Mittellinienverlagerung • Große (>1/3 der mittleren Hirnarterie) Gebiete mit geringer Dichte in der Ausgangs-CT-Aufnahme. (Ein ASPECTS-Wert von < 4 kann als Richtlinie verwendet werden). Verstreichen der Sulci und/oder Verlust der Grau-Weiß-Differenzierung sind keine Kontraindikation für die Behandlung • CT-Nachweis eines intraparenchymalen Tumors - CTA bei Studieneinschluss ohne Hinweis auf eine arterielle Okklusion (Hinweis: Für die Studienteilnahme ist die Durchführung einer CTA bei Aufnahme nicht erforderlich! Falls jedoch vor intravenöser rt-PA - Gabe routinemäßig eine CTA durchgeführt wird, kann die Befundung dieser CTA als Grundlage zur Beurteilung dieses Ausschlusskriteriums herangezogen werden.
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
The primary efficacy outcome measure is the modified Rankin Scale (mRS) score, dichotomized to 0-2 versus greater than 2, at 3 months from randomization. |
Der primäre Wirksamkeitsendpunkt ist der modifizierte Rankin Scale (mRS) Score, dichotomisiert zu 0-2 gegenüber größer als 2 zum Zeitpunkt: 3 Monate nach Randomisierung |
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
3 months from randomization |
3 Monate nach Randomisierung |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
1. Barthel Index 2. NIHSSS 3. Trail Making Test at 3 months 4. Early Response to treatment as determined by an NIHSSS of 02- at 24 hours from randomization 5. Dichotomized mRS score (0-2 versus 3-6) at 6 months, 9 months and 12 months
Satefy Outcomes: Death, Incidence of Intracranial hemorrhage |
1. Barthel Index 2. NIHSSS 3. Trail Making Test nach 3 Monaten 4. Früher Behandlungseffekt gemessen anhand eines NIHSSS von 02 zum Zeitpunkt 24 Std. nach Randomisierung 5. Dichotomisierter mRS Score (0-2 gegenüber 3-6) nach 6 Monaten, 9 Monaten und 12 Monaten Sicherheitsvariablen: Tod, Inzidenz intrkranieller Blutungen |
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
at 24 hours, 3 months, 6 months, 9 months and 12 months |
24 Std, 3 Monate, 6 Monate, 9 Monate und 12 Monate |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | No |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | Yes |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | Yes |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | Yes |
E.8.2.3.1 | Comparator description |
Gleiches Medikament |
Same medicinal product |
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E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 4 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | Yes |
E.8.5.1 | Number of sites anticipated in the EEA | 9 |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | Yes |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.6.3 | If E.8.6.1 or E.8.6.2 are Yes, specify the regions in which trial sites are planned |
Australia |
Canada |
France |
Germany |
Netherlands |
Spain |
Switzerland |
United States |
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E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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last visit of the last subject undergoing the trial |
letzte Studienvisite des letzten Patienten in der Studie |
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 3 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 2 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | 0 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial years | 8 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial months | 0 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial days | 0 |