| E.1 Medical condition or disease under investigation | 
| E.1.1 | Medical condition(s) being investigated | 
| Patients with AML or MDS >= 18 years of age after conventional chemotherapy or stem cell transplantation with significant residual disease or an increase of MRD (e.g. t(6,9), NPM1 or CD34+ or CD117+ in case of PBSC Tx) |  
| Patienten (Alter ≥18 Jahre) mit MDS oder AML nach konventioneller Chemotherapie oder allogener HSZT und einem verfügbaren molekularen Marker wie t(6,9), NPM1 oder CD34+ oder CD117+ im Falle einer allogenen HSZT |  | 
| E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language | 
| Patients (≥18 years) with MDS o. AML following treatment with chemotherapy or stem cell transplantation with detectable residual disease or a recurrence of the disease |  
| Patienten (≥18 J.) mit MDS o. AML nach Behandlung mit Chemotherapie oder Stammzelltransplantation mit nachweisbarer Resterkrankung oder einem Wiederauftreten der Erkrankung |  | 
| E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Cancer [C04] | 
| MedDRA Classification | 
| E.1.2 Medical condition or disease under investigation | 
| 
| E.1.2 | Version | 20.0 |  
| E.1.2 | Level | LLT |  
| E.1.2 | Classification code | 10060557 |  
| E.1.2 | Term | Acute myelocytic leukemia |  
| E.1.2 | System Organ Class | 100000004864 |  | 
| E.1.2 Medical condition or disease under investigation | 
| 
| E.1.2 | Version | 20.0 |  
| E.1.2 | Level | LLT |  
| E.1.2 | Classification code | 10028534 |  
| E.1.2 | Term | Myelodysplastic syndrome NOS |  
| E.1.2 | System Organ Class | 100000004864 |  | 
| E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | Yes | 
| E.2 Objective of the trial | 
| E.2.1 | Main objective of the trial | 
| Analysis of the effectiveness of azacitidine 6 months after start of therapy to prevent a hematological relapse in MDS or AML patients with significant residuals or an increase of minimal residual disease (MRD) which is defined as - decrease of CD34 donor chimerism (<80%) after allogeneic related or unrelated HSCT in CD34+ or CD117+ MDS or AML or
 - Increase in the AML-specific molecular markers in the quantitative PCR for t(6,9), NPM1+ AML >1% (ratio to reference gene) after conventional chemotherapy or allogeneic HSCT or
 - Persistence of the (above) MRD level >1% after conventional chemotherapy or allogeneic HSCT
 |  
| Untersuchung der Wirksamkeit von Azacitidin 6 Monate nach Beginn der Therapie in der Verhinderung des hämatologischen Rezidivs bei MDS oder AML Patienten mit signifikanten Residuen bzw. einem Anstieg der minimalen Resterkrankung (MRD) definiert als - Abfall des CD34 Spenderchimärismus (<80%) nach allogen verwandter oder unverwandter HSZT bei CD34+ oder CD117+ MDS o. AML oder
 - Anstieg des AML spezifischen molekularen Markers in der quantitativen PCR für t(6,9), NPM1+ AML >1% (Ratio zu Referenzgen) nach erfolgter konventioneller Chemotherapie oder allogener HSZT oder
 - Persistenz des (o.g.) MRD Niveaus >1 % nach erfolgter konventioneller Chemotherapie oder allogener HSZT
 |  | 
| E.2.2 | Secondary objectives of the trial | 
| - tolerance of azacitidine - quality of the response of the MRD (major vs. minor) and the relapse-free survival and overall survival 12, 24 and 30 months after starting treatment with azacitidine
 - Modulation of CD34+, NK- and T- cells of MDS and AML patients by azacitidine
 - Investigation of predictive molecular markers
 - Analysis of immunomodulatory regulators
 |  
| - Verträglichkeit von Azacitidin - Die Untersuchung der Qualität des Ansprechens der MRD (major vs. minor) sowie des Rezidiv-freien Überlebens und Gesamtüberleben 12, 24 und 30 Monate nach Beginn der Behandlung mit Azacitidin
 - Modulierung der CD34+ sowie NK- und T-Zellen von MDS und AML Patienten durch Azacitidin
 - Untersuchung prädiktiver molekularer Marker
 - Analyse immunmodulatorischer Regulatoren
 |  | 
| E.2.3 | Trial contains a sub-study | No | 
| E.3 | Principal inclusion criteria | 
| Screening: - signed informed consent
 - Age ≥18 years
 - patients with MDS or AML after conventional chemotherapy or allogeneic HSCT and positive molecular marker such as t(6,9), NPM1 pos. or CD34+ or CD117+ in the case of an allogeneic HSCT (CD34+/CD117+ positivity of blasts ≥ 10% at any time prior to HSCT)
 Treatment:
 - MDS or AML without haematological relapse (blasts <5% in the bone marrow), and
 - decrease of CD34+ or CD117+ donor chimerism (<80%) after allogeneic related or unrelated HSCT in CD34+ MDS or AML or
 - increase in the AML-specific molecular marker in the quantitative PCR for t(6,9), NPM1+ AML >1% after conventional chemotherapy or allogeneic HSCT or
 - persistence of the (above) MRD levels >1% (relative to the reference gene) after conventional chemotherapy or allogeneic HSCT
 - leukocytes > 3 Gpt/l and platelets >75 Gpt/l (transfusion independent)
 |  
| Screeningphase: - Schriftliche Einwilligung des Patienten nach erfolgter Aufklärung
 - Alter ≥ 18 Jahre
 - Patienten mit MDS bzw. AML nach konventioneller Chemotherapie oder allogener HSZT und einem verfügbaren molekularen Marker wie t(6,9), NPM1 pos. oder CD34+ oder CD117+ im Falle einer allogenen HSZT (CD34+/CD117+-Positivität der Blasten von ≥ 10% zu einem beliebigen Zeitpunkt vor HSZT)
 Behandlungsphase:
 - MDS oder AML ohne hämatologisches Rezidiv (Blasten < 5% im Knochenmark) sowie
 - Abfall des CD34 Spenderchimärismus (<80%) nach allogen verwandter oder unverwandter HSZT bei CD34+ oder CD117+ MDS o. AML oder
 - Anstieg des AML spezifischen molekularen Markers in der quantitativen PCR für t(6,9), NPM1+ AML >1% nach erfolgter konventioneller Chemotherapie oder allogener HSZT oder
 - Persistenz des (o.g.) MRD Niveaus >1% (bezogen auf das Referenzgen) nach erfolgter konventioneller Chemotherapie oder allogener HSZT
 - Leukozyten > 3 Gpt/l und Thrombozyten > 75 Gpt/l (transfusionsunabhängig)
 |  | 
| E.4 | Principal exclusion criteria | 
| - Known history of hypersensitivity to any of the drugs used or their constituents or to drugs with similar chemical structure, - Participation of the patient in another clinical trial within the last 4 weeks before the inclusion
 - addiction or other disorders that do not allow the concerned person, to assess the nature and scope and possible consequences in the clinical investigation
 - pregnant or breast feeding women
 - women of childbearing potential, except women who meet the following criteria:
 o post-menopausal (12 months natural amenorrhea or 6 months amenorrhea with serum FSH> 40 U/ml)
 o postoperative (6 weeks after hysterectomy with or without bilateral ovariectomy)
 o regular and proper use of a contraceptive method with error rate <1% per year (e.g., implants, depot injections, oral contraceptives, intrauterine device, IUD) during study treatment and up to 1 year after completion of therapy
 o sexual abstinence during study treatment and up to 1 year after completion of therapy
 o Vasectomy of the partner
 - Men who do not use one of the following types of effective contraception during study treatment and up to 1 year after completion of therapy:
 o sexual abstinence
 o State post-vasectomy
 o Condom
 - Evidence that the participating person is not expected to comply with the protocol (such as lack of cooperation)
 - Uncontrolled active infection
 - Severe hepatic impairment (AST and ALT may not exceed three times the normal) or liver cirrhosis or malignant liver tumor
 - Dialysis dependent renal dysfunction
 - Known severe congestive heart failure, incidence of clinically unstable cardiac or pulmonary disease
 
 These criteria are not for the screening phase up to a known allergic reaction to azacitidine or intolerance to apply.
 |  
| - anamnestisch bekannte Überempfindlichkeit gegenüber einem der eingesetzten Medikamente oder deren Inhaltsstoffe oder gegenüber Medikamenten mit ähnlicher chemischer Struktur, - Teilnahme der Patientin/des Patienten an einer anderen klinischen Prüfung innerhalb der letzten 4 Wochen vor dem Einschluss,
 - Sucht- oder sonstige Erkrankungen, die es der oder dem Betreffenden nicht erlauben, Wesen und Tragweite sowie mögliche Folgen der klinischen Prüfung abzuschätzen,
 - schwangere oder stillende Frauen,
 - Frauen im gebärfähigen Alter, außer Frauen, die die folgenden Kriterien erfüllen:
 o post-menopausal (12 Monate natürliche Amenorrhoe oder 6 Monate Amenorrhoe mit Serum FSH > 40 mlU/ml)
 o postoperativ (6 Wochen nach Hysterektomie und/oder beidseitiger Ovarektomie)
 o regelmäßige und korrekte Anwendung einer Verhütungsmethode mit Fehlerquote <1% pro Jahr (z. B. Implantate, Depotspritzen, orale Kontrazeptiva, Intrauterinpessar–IUP) während der Studienbehandlung und bis 1 Jahr nach Abschluss der Therapie
 o sexuelle Enthaltsamkeit während der Studienbehandlung und bis 1 Jahr nach Abschluss der Therapie
 o Vasektomie des Partners
 - Männer, die während der Studienbehandlung und bis 1 Jahr nach Abschluss der Therapie nicht eine der nachfolgenden Varianten zur wirksamen Empfängnisverhütung nutzen:
 o Sexuelle Enthaltsamkeit
 o Zustand nach Vasektomie
 o Kondom
 - Anzeichen darauf, dass die teilnehmende Person den Prüfplan voraussichtlich nicht einhal-ten wird (z. B. mangelnde Kooperationsbereitschaft)
 - Nicht kontrollierbare bzw. aktive Infektionskrankheit
 - Schwere Leberfunktionsstörungen (ASAT und ALAT dürfen das Dreifache des Normwertes nicht überschreiten) oder Leberzirrhose oder maligner Lebertumor
 - Dialysepflichtige Nierenfunktionsstörung
 - Bekannte schwere dekompensierte Herzinsuffizienz, klinisch instabile Herzerkrankung oder Lungenerkrankung
 
 Bis auf eine bekannte allergische Reaktion auf bzw. Unverträglichkeit von Azacitidin gelten diese Kriterien nicht für die Screeningphase.
 |  | 
| E.5 End points | 
| E.5.1 | Primary end point(s) | 
| Rate of treatment success (relapsed patients after 6 months of treatment) |  
| Rate der Patienten die ein hämatologisches Rezidiv 6 Monate nach Beginn der Therapie mit Azacitidin erleiden |  | 
| E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point | 
| after 6 months after start of treatment |  
| 6 Monate nach Beginn der Therapie mit Azacitidin |  | 
| E.5.2 | Secondary end point(s) | 
| - Occurrence or exacerbation of a clinical relevant acute or chronic GvHD - Rate of infectious SAEs
 - Qualitative and quantitative changes by azacitidine in NK- and T-cells
 - Change of methylation in CD34+ cells
 - Major / minor response or relapse-free survival and overall survival 12, 24 and 30 months after starting treatment with azacitidine
 - Frequency of PD-1 on T cells and PD-L1 on blasts
 - Mutation load of selected genes (eg DNMT3A, TET2) and their influence on the response
 |  
| - Auftreten bzw. Exazerbation klinisch relevanter akuter oder chronischer GvHD - Rate an infektiösen SAEs
 - Qualitative und quantitative Veränderungen von NK-und T-Zellen unter Azacitidin
 - Änderung der Methylierung in CD34+ Zellen
 - Majores/minores Ansprechen bzw. Rezidiv-freies Überleben und Gesamtüberleben 12, 24 und 30 Monate nach Beginn der Behandlung
 mit Azacitidin
 - Frequenz von PD-1 auf T-Zellen bzw. PD-L1 auf Blasten
 - Mutationslast ausgewählter Gene (z. B. DNMT3A, TET2) und deren Einfluss auf das Ansprechen
 |  | 
| E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point | 
| 30 months after start of therapy with Azacitidin |  
| 30 Monate nach Start der Therapie mit Azacitidin |  | 
| E.6 and E.7 Scope of the trial | 
| E.6 | Scope of the trial | 
| E.6.1 | Diagnosis | No | 
| E.6.2 | Prophylaxis | No | 
| E.6.3 | Therapy | Yes | 
| E.6.4 | Safety | Yes | 
| E.6.5 | Efficacy | Yes | 
| E.6.6 | Pharmacokinetic | No | 
| E.6.7 | Pharmacodynamic | No | 
| E.6.8 | Bioequivalence | No | 
| E.6.9 | Dose response | No | 
| E.6.10 | Pharmacogenetic | No | 
| E.6.11 | Pharmacogenomic | No | 
| E.6.12 | Pharmacoeconomic | No | 
| E.6.13 | Others | No | 
| E.7 | Trial type and phase | 
| E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No | 
| E.7.1.1 | First administration to humans | No | 
| E.7.1.2 | Bioequivalence study | No | 
| E.7.1.3 | Other | No | 
| E.7.1.3.1 | Other trial type description |  | 
| E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | Yes | 
| E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No | 
| E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No | 
| E.8 Design of the trial | 
| E.8.1 | Controlled | No | 
| E.8.1.1 | Randomised | No | 
| E.8.1.2 | Open | Yes | 
| E.8.1.3 | Single blind | No | 
| E.8.1.4 | Double blind | No | 
| E.8.1.5 | Parallel group | No | 
| E.8.1.6 | Cross over | No | 
| E.8.1.7 | Other | No | 
| E.8.2 | Comparator of controlled trial | 
| E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No | 
| E.8.2.2 | Placebo | No | 
| E.8.2.3 | Other | No | 
| E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 1 | 
| E.8.3 | The trial involves single site in the Member State concerned | No | 
| E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes | 
| E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 11 | 
| E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No | 
| E.8.6 Trial involving sites outside the EEA | 
| E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No | 
| E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No | 
| E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | No | 
| E.8.8 | Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
                        visit of the last subject undergoing the trial |  | 
| E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial | 
| E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 8 | 
| E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 0 | 
| E.8.9.1 | In the Member State concerned days | 0 | 
| E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial years | 8 | 
| E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial months | 0 | 
| E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial days | 0 |