E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Ovarian cancer |
Ovarialkarzinom |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Cancer of the ovaries |
Eierstockkrebs |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Cancer [C04] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 17.1 |
E.1.2 | Level | LLT |
E.1.2 | Classification code | 10033130 |
E.1.2 | Term | Ovarian cancer NOS |
E.1.2 | System Organ Class | 100000004864 |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | Yes |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
To demonstrate that the combination of trabectedin (Yondelis) and pegylated liposomal doxorubicin (PLD) prolongs overall survival (OS) over carboplatin and PLD in patients with relapsed ovarian cancer progressing within 6-12 months after end of last platinum. |
Es soll gezeigt werden, dass Trabectedin (Yondelis) in Kombination mit pegiliertem Liposomalen Doxorubicin (PLD) das Gesamtüberleben gegenüber der Therapie Carboplatin + PLD bei Patientinnen mir wiederkehrendem Ovarialkarzinom innerhalb von 6-12 Monaten nach der letzten Platingabe verlängert. |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
- to evaluate the time from randomization to subsequent chemotherapy and the overall survival counted from the administration of subsequent chemotherapy.
- To evaluate serological response of CA-125 in each arm.
- To compare the quality of life (QoL) in each arm using the European Organization for Research and Treatment of Cancer (EORTC) Quality of Life Questionnaire-C30 (QLQ-C30) and the Quality of Life Questionnaire-OV28 (QLQ-OV28).
- To compare safety profile, progression freee survival (PFS), objective response rate (ORR), the type and length of remission (response rate and PFS) after subsequent therapies following each of the two combinations. |
- Evaluierung der Zeit vond er Randomisierung bis zur nachfolgenden Chemotherapie und des Gesamtüberleben ab dem Zeitpunkt der Verabreichung der darauffolgenden Chemotherapie.
- Evaluierung des serologischen Ansprechens anhand des CA-125 im jeweiligen Arm
- zum Vergleich der Lebensqualität im jeweiligen Arm anhand von standardisierten EORTC-Fragebögen (QLQ-C30, QLQ-OV28)
- zum Vergleich der Sicherheitsprofile, des Progressionsfreien Überlebens (PFS), der objektiven Anspruchrate (ORR), der Art und Länge des Remission (Anspruchrate und PFS) nach der nachfolgenden Chemotherapie in der jeweiligen Therapie |
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | Yes |
E.2.3.1 | Full title, date and version of each sub-study and their related objectives |
Sub-study in selected centers: To perform pharmacokinetic (PK) analyses in both plasma and ascites in a subset of patients receiving trabectedin and PLD. |
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E.3 | Principal inclusion criteria |
- Women age >18
- Patients with cancer of the ovaries, fallopian tubes or primary peritoneal cancer.
- Patients with 6 to 12 months PFS from the date of their last platinum-based treatment cycle to radiologically
confirmed progression. Patients may have received more than 2 platinum-based treatment lines; at least one of which
must have contained taxanes.
- Measurable or assessable disease, radiologically confirmed by tests such as MRI, CT scan or PET/CT (CA-125
alone is not acceptable) or histological evidence of recurrent ovarian cancer, even in case of absence of post-surgical
measurable or assessable lesions.
- ECOG ≤ 2
- Life expectancy ≥ 12 weeks
- Patients willing to commit to treatment and follow-ups.
- Adequate bone marrow, renal and liver function as defined by the following tests (to be carried out 14 days prior to
starting 1st treatment cycle):
i. Haemoglobin ≥ 9g/dl
ii. Neutrophils ≥ 1,5 x 109/L
iii. Platelets ≥ 100 x 109/L
iv. Glomerular filtration rate calculated using Cockroft-Gault formula > 60 ml/min
v. Creatine phosphokinase (CPK) ≤ 2.5 x ULN
vi. Total Bilirubin ≤ ULN
vii. Total alkaline phosphatase ≤ 2.5 x ULN
viii. Aspartate aminotransferase (AST) and alanine aminotransferase (ALT) ≤ 2.5 x ULN
- Normal liver function levels
- Patients able to receive desametasone or similar agents
- Written informed consent provided by the patient prior to randomization |
Einschlusskriterien:
1.Weiblich; ≥ 18 Jahre.
2.Histologisch und/oder zytologisch gesichertes epitheliales Ovarial-, Tuben-, oder primäres Peritonealkarzinom.
3.PFI (progressionsfreies Intervall) zwischen 6-12 Monaten (berechnet ab dem ersten Tag des letzten platinbasierenden Chemotherapie-Zyklus bis zum Tag der radiologisch gesicherten Progression). Patienten können bis zu 2 Platin-Chemotherapien erhalten haben, von denen mind. eine Taxane enthalten haben muss.
4.Eine, durch radiologische Bildgebung (MRI, CT oder PET/CT) gesicherte oder durch histologisch gesicherte, messbare oder evaluierbare Progression des Ovarialkarzinom muss gegeben sein, auch wenn postoperative messbare oder evaluierbare Läsionen fehlen. Das Ansteigen des Tumormarkers CA-125 ist kein akzeptables Kriterium für eine Progression.
5.Eastern Cooperative Oncology Group (ECOG) Performance Status (PS) ≤ 2.
6.Eine Lebenserwartung ≥ 12 Wochen.
7.Adäquate Complience.
8.Adäquate Funktion der Organe innerhalb von 14 Tagen vor dem ersten Zyklus:
a. Peripheral blood counts and serum chemistry values:
i. Hemoglobin ≥ 9 g/dl
ii. Absolute neutrophil count (ANC) ≥ 1,500/µl
iii. Platelet count ≥ 100,000/µl
iv. Estimated glomerular filtration rate > 60 ml/min according to the Cockroft - Gault formula
v. CPK ≤ 2.5 x ULN
b. Hepatic function variables:
i. Total bilirubin ≤ ULN
ii. Total alkaline phosphatase ≤ 2.5 ULN (consider hepatic isoenzymes 5- nucleotidase, if the elevation could be osseous in origin)
iii. Aspartate aminotransferase (AST) and alanine aminotransferase (ALT) must be 2.5 x ULN
9.Patienten müssen in der Lage sein Dexamethason zu erhalten oder das Äquivalent, was für die Behandlung mit Trabectedin und PLD verlangt ist.
10.Eigenhändig unterschriebene und datierte Einwilligungserklärung des Patienten.
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E.4 | Principal exclusion criteria |
- Non epithelial or mixed ovarian cancer (Epithelial/non epithelial)
- Patients who did not respond to last platinum-based treatment or patients who have experienced progression after
less than 6 months or after more than 12 months from last dose of platinum-based treatment.
- Intestinal occlusion or subocclusion or symptomatic brain metastasis
- Pre-existing sensitive/motor neurological disorder, NCI-CTCAE degree > 1
- Patients who have suffered myocardial infarction 6 months prior to enrolment (NYHA ≥ 2), angina pectoris, severe
ventricular arrhythmia, clinically significant pericardial disease or acute ischemic disease confirmed by ECG.
- History of liver disease
- Severe comorbidities that are not cancer related and which would significantly limit full compliance to protocol, or
that would put patients at risk or limit their life expectancy.
- Pregnant or nursing women; women of childbearing age must use adequate contraception.
- Patients previously exposed to Trabectedin
- Resistance to treatment with anthracycline or PLD, i.e. progression within 6 months of completing treatment with
these agents.
- Patients with demonstrated severe PLD related toxicity.
- Previous exposure to cumulative doses of doxorubicin > 400mg/m2 or epirubicin > 720 mg/m2
- Patients treated with one of the study drugs 30 days prior to enrolment. |
1.Kein epitheliales Ovarialkarzinom oder gemischt epitheliales/ nicht epitheliales Ovarialkarzinom (z.B.: Mullerian Tumor).
2.Patienten, die nicht auf die letzte Platin-Chemotherapie angesprochen haben oder Patienten mit einer Progression < 6 Monaten oder > 12 Monate nach der letzten Platin-Dosis.
3.Darmobstruktion, sub-okklusive Erkrankungen oder Hirnmetastasen.
4.Multifokale motorische Neuropathie/ Sensorische Neuropathie als Vorerkrankung, Grad > 1 nach NCI-CTCAE Version 4.0.
5.Myokardialer Infarkt innerhalb von 6 Monaten vor Studieneinschluss, NYHA Klasse II oder schlimmere Herzfehler, unkontrollierte Angina, ernstzunehmende unkontrollierte ventrikuläre Arrhythmie, klinisch signifikante perikardiale Erkrankungen oder nachgewiesene ischemische oder Abnormitäten des aktiven Reizleistungssystems (nach EKG Nachweis).
6.Lebererkrankungen
7.Des Weiteren ähnliche ernstzunehmende medizinische Probleme und alle weiteren klinisch relevanten medizinischen Begebenheiten in der sich der Patient befindet und die die absolute Complience des Patienten während der Studie drastisch beeinträchtigen würden und/oder für den Patienten ein hohes Risiko oder Verringerung der Lebenserwartung durch die Teilnahme an der Studie gegeben wäre.
8.Stillende Mütter. Frauen mit Gebärfähigkeit müssen während der aktiven Teilnahmephase und bis 3 Monate nach der Beendigung der Studie eine effektive Kontrazeption nachweisen. Sowie: rezeptpflichtige Anwendungen (oral, Injektion oder Plaster), intrauterine Mittel, doppel-barriere Methoden oder Vasektomie beim männlichen Partner.
9.Frühere Verabreichung von Trabectedin.
10.Vorangegangene Anthracyclin- oder PLD-Resistenz bestimmt durch Progression während einer Anthracyclin-basierten Chemotherapie oder Wiederkehren der Erkrankung während 6 Monaten nach Beendigung.
11.Vorangegangene ernstzunehmende Toxizitäten in Verbindung mit PLD.
12.Vorangegangene gesamtverabreichte Dosis von Doxorubicin >400mg/m2 oder Epirubicin >720mg/m2.
13.Behandlung mit jeder anderen Prüfsubstanz innerhalb von 30 Tagen vor Studieneinschluss.
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Overall survival (OS) |
Gesamtüberleben |
|
E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
To be measured from the date of randomization up to the date of death due to any cause or, for living patients, the date of last contact. |
Ab der Randomisierung bis zum Tod durch jegliche Ursachen und für lebende Patientinnen bis zum Zeitpunkt des letzten Kontaktes. |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
|
E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
PFS: will be measured from the date of randomization to the date of documented PD or death (regardless of cause of death). |
PFS: wird ab dem Zeitpunkt der Randomisierung bis zum dokumentierten Datum einer Progression oder des Todes (egal welche Ursache) gemessen. |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | Yes |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | No |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | Yes |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | Yes |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | Yes |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 5 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | Yes |
E.8.5.1 | Number of sites anticipated in the EEA | 110 |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | Yes |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.6.3 | If E.8.6.1 or E.8.6.2 are Yes, specify the regions in which trial sites are planned |
Austria |
Belgium |
Denmark |
Finland |
Germany |
Greece |
Italy |
Netherlands |
Norway |
Poland |
Spain |
Sweden |
Switzerland |
United Kingdom |
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E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
|
Date of death or the date of last contact |
Todestag oder Tag des letzten Kontaktes |
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 7 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 0 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | 0 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial years | 7 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial months | 0 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial days | 0 |