E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Irritable Bowel Syndrome (IBS) |
Reizdarmsyndrom (RDS) |
|
E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Irritable Bowel Syndrome (IBS) |
Reizdarmsyndrom (RDS) |
|
E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Digestive System Diseases [C06] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.1 |
E.1.2 | Level | PT |
E.1.2 | Classification code | 10023003 |
E.1.2 | Term | Irritable bowel syndrome |
E.1.2 | System Organ Class | 10017947 - Gastrointestinal disorders |
|
E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
The primary objective is to show the efficacy of STW 5 on pain related symptoms of patients with IBS. |
Das Primärziel der Studie ist die Wirksamkeit von Iberogast® (STW 5) in Bezug auf Abdominalschmerzen bei Patienten mit Reizdarmsyndrom. |
|
E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
The secondary objective is to assess the safety and tolerability of STW 5 and to assess the effect of STW 5 on QoL. |
Sekundäre Studienziele sind die Beurteilung der Sicherheit und Verträglichkeit von Iberogast® (STW 5) sowie der Einfluß von STW 5 auf die Lebensqualität der Reizdarmpatienten. |
|
E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
1. Patients of either sex aged >18 years. 2. Patients meeting the Rome III irritable bowel syndrome (IBS) diagnostic criteria. IBS is defined as recurrent abdominal pain or discomfort at least 3 days/month in last 3 months (onset at least 6 months ago) associated with two or more of the following: 1. Improvement with defecation, 2. Onset associated with a change in frequency of stool, 3. Onset associated with a change in form (appearance) of stool. 3. History of pain intensity with a average of worst abdominal pain in past 24 hours score of > 30 on a daily measured VAS scale during screening phase (a minimum of 8 VAS values, assessed on different days during screening phase, is required). 4. Patients willing to comply with the study protocol. 5. Patients who are able to understand and provide written informed consent to participate in the trial (signed informed consent). |
1. Männliche oder weibliche Patienten im Alter von > 18 Jahren. 2. Patienten müssen die Rom-III-Kriterien für die Diagnose Reizdarm erfüllen. Reizdarm ist definiert durch abdominale Schmerzen oder Unwohlsein an mindestens drei Tagen pro Monat während der vorangegangenen drei Monate, (Beginn vor mindestens sechs Monaten) mit mindestens zwei der folgenden Zeichen: a) Besserung durch Defäkation, b) Beginn mit Änderung der Stuhlfrequenz, c) Beginn mit Änderung von Stuhlkonsistenz und -aussehen. 3. Patienten mit einer durchschnittlichen Intensität der stärksten Abdominalschmerzen innerhalb der letzten 24h von > 30% auf einer während der Screeningphase täglich beurteilten VAS (erforderlich sind mindestens 8 VAS-Werte ermittelt an unterschiedlichen Tagen). 4. Patienten, die sich mit der Einhaltung des Studienprotokolls einverstanden erklären. 5. Patienten, die in der Lage sind, die Einverständniserklärung zu verstehen und ihr Einverständnis schriftlich zu bestätigen. |
|
E.4 | Principal exclusion criteria |
1. Intake of STW 5 within the last 5 years. 2. Concomitant treatment during the study (including screening phase) with any medication that could influence the gastrointestinal function (e.g. opiates, cyclic antidepressants (intake with stable dose since three months is tolerated), constipating drugs (e.g. medication against Parkinson Disease, Metformin, antipsychotic drugs, analgetics containing opiates, spasmolytics, laxatives, antidiarrheal agents). The use of provided rescue medication during the study treatment is permitted. 3. Regular intake of nonsteroidal antiphlogistic drugs incl. COX-2-inhibitors (exception: acetylsalicylic acid for cardiovascular prevention up to 100 mg daily). 4. Patients with known hypersensitivity to any component of the trial drugs. 5. Severe allergic diathesis. 6. Structural lesions or biochemical abnormalities that can be considered the cause of IBS symptoms. 7. History of eating disorders. 8. Patients with a history of diseases with abdominal symptoms that can resemble IBS, such as: - History of clinically relevant gastrointestinal disease such as gastric, pancreatic, colon or rectal cancer or gastric and/or duodenal ulcer. - Uncontrolled thyroid diseases (Hyper- or hypothyreosis). - Lactose intolerance with complete resolution of symptoms during lactose free diet. - Known inflammatory bowel diseases. - Known parasitic or bacterial infections. - Known malabsorption. - Known HIV infection. - Known endometriosis. - Pseudo-obstruction, myopathy, neuropathy. - Postsurgical syndromes. - Chronic pancreatitis. - Major psychiatric disorders. - Symptomatic biliary dysfunction or lithiasis. - History of food allergies and/or celiac sprue. 9. Presence of any other acute or chronic gastrointestinal disorder. 10. Patients with known severe acute or chronic diseases (i.e., cancer, tuberculosis). 11. History of abdominal surgery (cholecystectomy and appendectomy can be tolerated when performed at least one year previously). 12. Mesenteric vascular diseases. 13. Clinically relevant abnormalities in physical and/or biochemical findings at screening examination interfering with the study objectives. 14. History of current or past alcohol or drug abuse. 15. Known intolerance to azo dyes E 110 and E 151. 16. Patients participating in a clinical trial within the last 30 days before Day 1 or with concurrent participation in another clinical trial. 17. Any serious medical condition, which would hinder the patient’s ability to fully comply with the protocol. 18. Female patients of childbearing potential with a positive pregnancy test, breast feeding, or female patients of childbearing potential without adequate contraception. 19. The patient is institutionalized by court or administrative order. |
1. Einnahme von STW 5 innerhalb der letzten 5 Jahre. 2. Begleitbehandlung mit Medikamenten während der Studie (einschließlich der Screeningphase), welche die gastrointestinale Funktion beinträchtigen, z.B. Opiate, zyclische Antidepressiva (regelmäßige Einnahme konstanter Dosen während der letzten 3 Monate ist erlaubt), Medikamente, die zu Verstopfungen führen (z.B. Medikamente gegen Morbus Parkinson, Metformin, Psychopharmaka, Opioid-Analgetika, Spasmolytika, Laxantien, Antidiarrhoika). Die Verwendung der für die Studie zur Verfügung gestellten Notfallmedikation ist erlaubt. 3. Regelmäßige Einnahme von nicht-steroidalen, entzündungshemmenden Substanzen, einschließlich COX-2-Inhibitoren (Ausnahme: Acetylsalicylsäure zur kardiovaskulären Prävention in einer Dosierung bis zu 100mg täglich). 4. Patienten mit einer bekannten Überempfindlichkeit gegen einen der Bestandteile der Prüfmedikationen. 5. Patienten mit hoher Allergiebereitschaft. 6. Strukturelle Läsion oder biochemische Abnormitäten, die als Ursache der RDSSymptome angesehen werden können. 7. Patienten mit Eßstörungen. 8. Patienten mit Erkrankung mit abdominalen Symptomen, die dem RDS ähneln können, z.B.: - Klinisch relevante gastrointestinale Erkrankungen wie Magen-, Pankreas-, Kolon- oder Mastdarmkrebs oder Magen- und/oder Zwölffingerdarmgeschwüre. - Unkontrollierte Schilddrüsenerkrankungen (Hyper- oder Hypothyreose). - Laktoseintoleranz mit vollständiger Symptomfreiheit bei laktosefreier Ernährung. - Bekannte chronisch-entzündliche Darmerkrankungen. - Bekannte parasitäre oder bakterielle Infektionen. - Bekannte Malabsorption. - Bekannte HIV Infektion. - Bekannte Endometriose. - Pseudoobstruktion, Myopathie, Neuropathie. - Postoperative Beschwerden. - Chronische Pankreatitis. - Schwerwiegende psychiatrische Störungen. - Symptomatische biliäre Dysfunktion oder Gallensteine. - Vorgeschichte von Lebensmittelallergien und/oder Zöliakie. 9. Weitere akute oder chronische gastrointestinale Erkrankungen. 10. Patienten mit bekannten schwerwiegenden akuten oder chronischen Erkrankungen (z.B. Krebs oder Tuberkulose). 11. Vorgeschichte abdominaler chirurgischer Eingriffe (Cholezystektomie und Appendektomie können toleriert werden, wenn der Eingriff mehr als 1 Jahr zurück liegt). 12. Mesenteriale Gefäßerkrankungen. 13. Klinisch relevante Auffälligkeiten der physischen und/oder biochemischen Befunde während der Screeninguntersuchung, welche die Studienziele beeinträchtigen können. 14. Aktueller oder ehemaliger Alkohol- oder Drogenmißbrauch. 15. Bekannte Unverträglichkeit auf die Azofarbstoffe E 110 und E 151. 16. Teilnahme an einer klinischen Studie innerhalb der letzen 30 Tage vor Studienbeginn (Tag 1) oder an einer gleichzeitig laufenden anderen Studie. 17. Jede schwerwiegende medizinische Verfassung, welcher die Fähigkeit des Patienten beeinträchtigen würde, in vollem Umfang dem Studienprotokoll zu folgen. 18. Weibliche Patienten im gebährfähigen Alter mit einem positiven Schwangerschaftstest, stillende Frauen oder Frauen im gebährfähigen Alter ohne adäquate Empfängnisverhütung. 19. Eingewiesene oder inhaftierte Patienten. |
|
E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Pain Intensity (Responder definition: Decrease of worst abdominal pain in past 24 hours score of ≥ 30% compared with Baseline for a least 14 single days during the treatment period of 4 weeks determined by daily assessment on a VAS) |
Schmerzintensität (Definition des Behandlungserfolges (Response): Abnahme des Wertes der stärksten Abdominalschmerzen innerhalb der letzten 24h um ≥ 30% im Vergleich zu dem Ausgangswert (Baseline) an mindestens 14 einzelnen Tagen während der 4-wöchigen Behandlungszeit. Die Schmerzintensität wird täglich anhand einer VAS beurteilt) |
|
E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Pain intensity will be assessed daily on a visual analog scale and entered in the patient diary. The diaries for the treatment period will be collected on Visit 3 and Visit 4 (2 weeks and 4 week after randomization) |
Schmerzintensität wird täglich gemessen mittels einer visuellen analog Skala und im Patiententagebuch eingetragen. Die Tagebücher der Behandlungsphase werden zu Visite 3 und zu Visite 4 (2 Wochen und 4 Wochen nach Randomisierung) eingesammelt. |
|
E.5.2 | Secondary end point(s) |
- Pain Intensity (Responder definition: Decrease of worst abdominal pain in past 24 hours score of ≥ 30% compared with Baseline for at least 7 single days within the first 2 weeks of study treatment determined by daily assessment on a VAS) - Stool parameters (stool consistency and stool frequency) - Irritable Bowel Syndrome – Quality of Life Measure (IBS_QOL)
|
- Schmerzintensität (Definition des Behandlungserfolges (Response): Abnahme des Wertes der stärksten Abdominalschmerzen innerhalb der letzten 24h um ≥ 30% im Vergleich zu dem Ausgangswert (Baseline) an mindestens 7 einzelnen Tagen während der ersten 2 Wochen der Behandlungszeit. Die Schmerzintensität wird täglich anhand einer VAS beurteilt) - Stuhlparameter (Frequenz und Konsistenz) - RDS-Lebensqualität-Fragebogen (IBS-QOL)
|
|
E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
- Pain intensity will be assessed daily on a visual analog scale and entered in the patient diary. The diary for the treatment period will be collected on Visit 3 (2 weeks after randomization) - Stool parameters will be assessed daily in the patientdiary - Irritable Bowel Syndrome – Quality of Life Measure will be asseseed on Visit 2 (Randomization) and Visit 4 (final Study visit) |
- Schmerzintensität wird täglich gemessen mittels einer visuellen analog Skala und im Patiententagebuch eingetragen. Das Tagebuch der Behandlungsphase wird zu Visite 3 (2 Wochen nach Randomisierung) eingesammelt. - Stuhlparameter (Frequenz und Konsistenz) werden täglich ermittelt und im Tagebuch vermerkt - RDS-Lebensqualität-Fragebogen (IBS-QOL) wird zu Visite 2 (Randomisierung) und Visite 4 (Abschlußbesuch) erhoben
|
|
E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | No |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | Yes |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | No |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | Yes |
E.8.1.5 | Parallel group | Yes |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | Yes |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 20 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | No |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
|
Study end is defined as database hard lock in 2018. |
Studienende ist definiert als Datenbankschluss 2018. |
|
E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 6 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 0 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | 0 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial years | 6 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial months | 0 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial days | 0 |