E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Primary CNS lymphoma (PCNSL) accounts for 1 to 2% of all Non-Hodgkin's lymphomas (NHL) and for 2 to 7% of all primary CNS tumors. It's incidence has increased over the past 30 years, particularly in immunocompetent individuals. Over 90% of PCNSL are lymphomas of B-cell origin, accounting to the subtype diffuse large B-cell lymphoma. (DLBCL). Prognosis without treatment resembles that of systemic high-grade NHL, and the median survival of untreated patients with PCNSL is approximately 3 months. |
Primäre ZNS Lymphome (PCNSL) machen 1 bis 2% aller Non Hodgkin Lymphome (NHL) und 2 bis 7% aller primären ZNS Tumore aus. Ihr Aufkommen hat sich in den letzten 30 Jahren enorm erhöht, besonders bei immunkompetenten Menschen. Mehr als 90% der PCNSL sind B-Zell-Lymphome, die zu dem Subtypus diffus großzelliges B-Zell-Lymphom (DLBCL) gehören. Die Prognose bei Nichtbehandeln ist ähnlich der systemisch hochmaliger NH-Lymphome. Das mediane Überleben bei Patienten mit PCNSL liegt bei 3 Monaten. |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
The incidence of primary lymphoma of the central nervouse system has increased significantly. It is an aggressively growing tumor. The median suvival of untreated patients is approximately 3 month. |
Das maligne Non-Hodgkin-Lymphom (NHL) des Zentralnervensystems (ZNS) ist eine Ansammlung bösartiger Immunzellen (Lymphozyten), die unbehandelt innerhalb kurzer Zeit zum Tode führen können. |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Blood and lymphatic diseases [C15] |
MedDRA Classification |
E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
To demonstrate the efficacy measured as progression-free survival (PFS) of intensive chemotherapy followed by autologous stem-cell transplantation compared to conventional chemotherapy |
Wirksamkeitsnachweis gemessen am progressionsfreien Überleben (PFS) nach intensivierter Chemotherapie gefolgt von autologer Stammzelltransplantation im Vergleich zur konventionellen Chemotherapie |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
To compare high-dose chemotherapy followed by autologous stem cell transplantation with optimized conventional chemotherapy regarding OS, treatment response and treatment related morbidities (neurotoxicity and adverse advents) in patients with primary CNS lymphoma.
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Vergleich von Hochdosis-Chemotherapie gefolgt von autologer Stammzelltransplantation mit optimierter konventioneller Chemotherapie als Konsolidierung mit Bezug auf das Gesamtüberleben, das Therapieansprechen und die behandlungsbedingte Morbidität (Neurotoxizität und unerwünschte Ereignisse) bei Patienten mit primären ZNS-Lymphomen. |
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
1. Immunocompetent patients with newly-diagnosed primary central nervous system B-cell lymphoma 2. Age 18-65 years irrespective of ECOG or 66-70 years (with ECOG Performance Status ≤2) 3. Histologically or cytologically assessed diagnosis of B-cell lymphoma by local pathologist. Diagnostic sample obtained by stereotactic or surgical biopsy, CSF cytology examination or vitrectomy 4. Disease exclusively located in the CNS 5. At least one measurable lesion 6. Previously untreated patients (previous or ongoing steroid treatment admitted) 7. Sexually active patients of childbearing potential who agree to take adequate contraceptive measures during study participation 8. Written informed consent obtained according to international guidelines and local laws by patient or authorized legal representative in case patient is temporarily legally not competent due to his or her disease
ADDITIONAL RANDOMIZATION CRITERIA 1. Sufficient stem cell harvest (≥ 5 x 106 CD34+ cells/kg of body weight) 2. Complete remission, unconfirmed complete remission or partial remission 3. Central pathology results confirming local results 4. Exclusion criterion no. 6 not applicable for re-check for randomization
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1. Immunkompetente Patienten mit Erstdiagnose eines primären B-Zell- Lymphoms des zentralen Nervensystems 2. Alter 18-65 Jahre unabhängig vom ECOG oder 66-70 Jahre (mit ECOG Performance Status ≤ 2) 3. Histologisch oder zytologisch gesicherte Diagnose eines primären B-Zell-Lymphoms des zentralen Nervensystems. Diagnosensicherung mittels stereotaktischer oder offener Biopsie, Liquorzytologie oder Vitrektomie 5. Krankheit ausschließlich lokalisiert in ZNS 6. Mindestens eine messbare Läsion 7. Patienten ohne Vorbehandlung (eine bereits erfolgte oder noch andauernde Behandlung mit Steroiden ist erlaubt) 8. Sexuell aktive Patienten und Patientinnen im fortpflanzungsfähigen Alter, die zugestimmt haben, während Ihrer gesamten Studienteilnahme adäquat zu verhüten 9. Unterzeichnung der Einwilligungserklärung entsprechend den internationalen Richtlinien und der nationalen Gesetzgebung durch den Patienten oder – für den Fall, dass der Patient krankheitsbedingt nicht in der Lage dazu ist - einen autorisierten gesetzlichen Vertreter
ZUSÄTZLICHE EINSCHLUSS-KRITERIEN VOR RANDOMISIERUNG 1. Ausreichende Stammzellsammlung (≥ 5 x 106 CD34+ Zellen/kg Körpergewicht) 2. Komplette Remission, unbestätigte komplette Remission oder partielle Remission 3. Bestätigung der erhobenen lokalen Pathologie durch die Referenzpathologie 4. Ausschlusskriterium Nr. 6 muss nicht mehr überprüft werden vor Randomisation
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E.4 | Principal exclusion criteria |
1. Congenital or acquired immunodeficiency 2. Systemic lymphoma manifestation (outside the CNS) 3. Isolated ocular lymphoma without manifestation in the brain parenchyma or spinal cord 4. Previous or concurrent malignancies with the exception of surgically cured carcinoma in-situ of the cervix, carcinoma of the skin or other kinds of cancer without evidence of disease for at least 5 years 5. Previous Non-Hodgkin lymphoma at any time 6. Only applicable for patient inclusion (registration) not applicable for re-check for randomization: Inadequate bone marrow (platelet count decreased ≥CTC grade 1, anemia ≥CTC grade 1, neutrophil count decreased ≥CTC grade 1), renal (creatinine clearance <60 ml/min), cardiac (ejection fraction decreased ≥CTC grade 2), or hepatic function (blood bilirubin increased ≥CTC grade 2, alanine aminotransferase increased ≥CTC grade 2, aspartate aminotransferase increased ≥CTC grade 2 or gamma-GT increased ≥CTC grade 2) 7. HBsAg, anti-HBc and HCV positivity 8. HIV infection, previous organ transplantation or other clinical evident form of immunodeficiency 9. Concurrent treatment with other experimental drugs or participation in a clinical trial within the last thirty days before the start of this study 10. Symptomatic coronary artery disease, cardiac arrhythmias uncontrolled with medication or myocardial infarction within the last 6 months (New York Heart Association Class III or IV heart disease) 11. Severe non-compensated pulmonary disease (IVC <55%, DLCO <40%) 12. Third space fluid accumulation >500 ml 13. Hypersensitivity to study treatment or any component of the formulation 14. Taking any medications likely to cause interactions with the study medication 15. Known or persistent abuse of medication, drugs or alcohol 16. Patient without legal capacity and who is unable to understand the nature, significance and consequences of the study and without designated legal representative 17. Persons who are in a relationship of dependency/employment to the sponsor and/ or investigator 18. Any familial, sociological or geographical condition potentially hampering compliance with the study protocol and follow-up schedule 19. Concurrent (or planned) pregnancy or lactation 20. Fertile patients refusing to use safe contraceptive methods during the study (for details see clinical trial protocol section 4.3)
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1. Kongenitale oder erworbene Immunschwäche 2. Systemische Lymphom-Manifestation (außerhalb des ZNS) 3. Isoliertes okuläres Lymphom ohne Manifestation im Hirnparenchym oder im Rückenmark 4. Andere bösartige Erkrankungen; ausgenommen sind chirurgisch entfernte Karzinome in situ der Zervix, Karzinome der Haut und andere bösartige Tumoren, die sich seit mindestens 5 Jahren in kompletter Remission befinden 5. Patienten mit Non-Hodgkin Lymphom in der Vergangenheit 6. Trifft nur zu als zu prüfendes Kriterium beim Patienteneinschluss (Registrierung). Muss nicht mehr geprüft werden vor Randomisation: Zytopenie (Thrombozyten< 100.000/µl, Hb< 9 g/dl, ANC < 2.000/µl), eingeschränkte renale (Kreatinin-Clearance < 60 ml/min), kardiale (VEF < 50%) oder hepatische Funktion (Gesamt-Bilirubin > 3 mg/dl, AST/ALT oder gamma-GT > 2 x oberer Normwert) 7. HBsAg, anti-HBc und HCV Positivität 8. HIV Infektion, frühere Organtransplantation oder andere klinisch evidente Formen der Immunschwäche 9. Laufende Behandlung mit anderen Studienmedikamenten oder Teilnahme an einer klinischen Studie innerhalb der letzten 30 Tage vor Beginn dieser Studie 10. Koronare Herzerkrankung, Kardiale Arrythmie ohne medikamentöse Kontrolle oder Myokardinfarkt innerhalb der letzten 6 Monate (Herzinsuffizienz New York Heart Association Klasse III oder IV) 11. Schwere nicht kompensierte Lungenerkrankung (IVC <55%, DLCO <40%) 12. Flüssigkeitsansammlung im 3. Raum > 500 ml 13. Überempfindlichkeit gegenüber der Studienmedikation oder einen anderen Bestandteil der Behandlung 14. Einnahme von Medikamenten, die mit großer Wahrscheinlichkeit zu Wechselwirkungen mit der Studienmedikation führen 15. Bekannter oder anhaltender Missbrauch von Arzneimitteln, Drogen oder Alkohol 16. Nicht geschäftsfähiger Patient, der Art, Bedeutung und Konsequenzen der Studie nicht erfassen und verstehen kann und keinen gesetzlichen Betreuer hat 17. Personen, die sich in einem Abhängigkeitsverhältnis zum Sponsor und/oder Prüfarzt befinden 18. Jeglicher familiärer, soziologischer oder geographischer Umstand, der potentiell die ordnungsgemäße protokollgerechte Durchführung der Studie und der Nachbeobachtung gefährdet 19. Bestehende oder geplante Schwangerschaft oder Stillzeit 20. Geschlechtsreife Patienten, die sich weigern, für die Dauer der Studienteilnahme Verhütungsmittel zu verwenden (siehe Prüfplan Kapitel 4.3).
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Primary efficacy endpoint: Progression-free survival (PFS) time from randomization until progression, relapse or death from any cause
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Primärer Endpunkt bezüglich Wirksamkeit: Progressionsfreies Überleben ab dem Zeitpunkt der Randomisierung bis zum Progress, Rezidiv oder Tod.
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Progression-free survival PFS: Response Assessment III at the end of study treatment (EOT) visit and every imaging diagnostic assessments during follow-up period (for details see protocol intervention scheme, page 19): during year 1-2: every 3 month recommeded for year 3-5: every 6 month recommeded for > year 5 annually or imaging in case of clinical suspicion of disease progression or relapse |
Progressionsfreies Überleben: Bewertung des Ansprechens des Patienten auf die Behandlung beim Visit zum Behandlungsende: Assessment III und folgende Bildgebungen bei allen Folgeuntersuchungen in der Nachbeobachtungszeit (siehe Protokoll Intervention Schema Seite 19): Jahr 1-2: alle 3 Monate empfohlen für Jahre 3-5: alle 6 Monate empfohlen für > Jahr 5 jährlich oder Bildgebung bei klinischem Verdacht auf Krankheitsprogress oder /-rezidiv |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
Secondary endpoints: Efficacy: • Complete response (CR) • Response duration • Overall survival (OS) • Quality of life (QOL): EORTC QLQ-C30 Safety: • (Serious) adverse events • Toxicity • Neurotoxicity (MMSE, EORTC QLQ-BN20, neuropsychological test battery)
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Sekundäre Endpunkte: Wirksamkeit: • Komplette Remission • Remissionsdauer • Gesamtüberleben • Lebensqualität (QOL): EORTC QLQ-C30 Sicherheit: • (schwerwiegende) unerwünschte Ereignisse • Toxizität • Neurotoxizität (MMSE, EORTC QLQ-BN20, neuropsychologische Testbatterie) |
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
CR will be determined on day 60 after randomization.
Response duration observation times for patients where the event of interest was not observed, will be censored at the time last seen alive without the respective event.
For overall survival (OS), Quality of life (QLQ), (serious)adverse events (S)AEs, toxicity and neurotoxicity timepoints of evaluation are defined as every assessment during follow up period in accordance with the protocol. year 1-2: every 3 month recommended for year 3-5: every 6 month reccommended for > year 5 annually
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Komplette Remission wird bestimmt an Tag 60 nach Randomization.
Die Ansprechdauer wird bei den Patienten, bei denen das Ereignis nicht beobachtet worden ist, auf den Zeitpunkt der letzten Kontaktaufnahme festgelegt, ohne dass ein entsprechendes Ereignis dokumentiert wurde. Die Evaluierungszeitpunkte für das Gesamtüberleben, die Lebensqualität (QLQ), (schwerwiegende) unerwünschte Ereignisse, Toxizitäten und Neurotoxizitäten sind entsprechend Prüfplan festgelegt auf die vorgeschriebenen Nachbeobachtungstermine. Jahr 1-2: alle 3 Monate empfohlen für die Jahre 3-5: alle 6 Monate empfohlen für > Jahr 5 , jährlich |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | No |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | Yes |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | Yes |
E.8.2.3.1 | Comparator description |
Vergleich Konsolidierungstherapie: Arm A Konsolidierung 2 Zyklen R-DeVIC - Arm B HDT-ASZT |
Comparison consolidation therapy:Arm A Consolidation 2 cycles of R-DeVIC - Arm B HDT-ASCT |
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E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 36 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | Yes |
E.8.5.1 | Number of sites anticipated in the EEA | 81 |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | Yes |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.6.3 | If E.8.6.1 or E.8.6.2 are Yes, specify the regions in which trial sites are planned |
Czechia |
Denmark |
Germany |
Italy |
Norway |
Switzerland |
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E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 9 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 4 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | 0 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial years | 5 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial months | 5 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial days | 0 |