E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Chronic granulomatous disease (CGD) is a congenital immunodeficiency, in which neutrophil granulocytes and monocytes are not capable of producing reactive oxygen species and therefore are unable to kill phagocytized bacteria or fungi. |
Die septische Granulomatose (CGD) ist ein angeborener Immundefekt, bei dem neutrophile Granulozyten und Monozyten keine Sauerstoffradikale produzieren können, und somit nicht in der Lage sind, phagozytierte Bakterien oder Pilze abzutöten.
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Chronic granulomatous disease (CGD) |
Septische Granulomatose (CGD) |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Blood and lymphatic diseases [C15] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 14.1 |
E.1.2 | Level | PT |
E.1.2 | Classification code | 10008906 |
E.1.2 | Term | Chronic granulomatous disease |
E.1.2 | System Organ Class | 10010331 - Congenital, familial and genetic disorders |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | Yes |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
1. Investigation of the clinical feasibility of a therapy with genetically modified autologous peripheral CD34+ cells for genetic correction of the NADPH oxidase in CGD patients with gp91phox defect. 2. Investigation of the efficacy of the somatic gene-therapy by monitoring oxidase function in circulating granulocytes in long-term course. |
1. Untersuchung der klinischen Durchführbarkeit einer Therapie mit genmodifizierten, autologen peripheren mobilisierten CD34+ Zellen zur genetischen Korrektur der NADPH-Oxidase bei CGD Patienten mit gp91phox Defekt 2. Untersuchung der Wirksamkeit der somatischen Gentherapie mittels Untersuchung der Oxidase-Funktion in zirkulierenden Granulozyten im langfristigen Verlauf |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
Only main objectives were defined. |
Es wurden ausschließlich Hauptziele formuliert. |
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
1. Verified diagnosis of the X-linked form of chronic granulomatous disease, with loss of gp91phox expression (Western Blot). Evidence of less than 5% of normal oxidase production in circulating neutrophil granulocytes as measured by DHR- and NBT-assay. 2. History of severe chronic infections with life-threatening course or severe steroid- sensitive or steroid insensitive granulomatous disease, with necessity of inpatient treatment, without sustained improvement even under maximum conservative treatment measures. 3. 18 years old or older 4. No HLA identical (10/10 match) sibling- or unrelated donor, or contraindications for allogenic stem cell transplantation in presence of a suitable donor. The lack of an HLA-identical (10/10 match) sibling- or unrelated donor has to be confirmed by an unsuccessful search in national and international donor registers for at leat 3 months. 5. Normal organ-function: GFR ≥ 60ml/min., Bilirubin ≤ 1,5-fold upper reference-level, normal parameters for liver enzymes and clotting (TPZ 75-100%, PTT 30-38sec, Fibrinogen 200-400mg/dl), Leukocytes > 3 x 109/l, Granulocytes > 1.5 x 109/l, Thrombocytes >100 x 109/l
6. Contraception from start of G-CF application until 1 year after retransfusion of the gene-corrected cells. Women with childbearing potential or partners with childebearing potential of male patients with have to apply safe contraceptive measures (Pearlindex <1%), as sexual abstinence, combination of an oral contraceptive, IUS, vaginal ring with drug delivery, contraceptive pad, implanted contraceptive, injected depot-contraceptive; in combination with a second contraceptive method, in terms os a barrier-method, such as condom, diaphragm /cervical cap with spermicide or sterilization in male patients or partners. a. A woman of childbearing potential is defined, as sexually mature woman without hysterectomy or surgical sterilization, who has not been postmenopausal for at least 12 months (no menstruation within the last 12 months). 7. No interferon-gamma injection within two weeks prior to hematopoietic stem cell mobilization 8. Karnofsky-Index > 70% 9. Signed informed consent |
1. Gesicherte Diagnose einer X-chromosomalen Form der septischen Granulomatose mit einem Verlust der gp91phox Expression (Western Blot). Nachweis von weniger als 5% der normalen Oxidaseproduktion in zirkulierenden neutrophilen Granulozyten im NBT und DHR Assay 2. Anamnese von schweren chronischen Infektionen, mit lebensbedrohlichem Verlauf oder schweren steroid-abhängigen oder steroid-resistenten granulomatösen Erkrankungen, mit der Notwendigkeit einer stationären Behandlung, trotz konservativer Therapie 3. 18 Jahre und älter 4. kein HLA identer (10 aus 10 HLA-Merkmale) Familien- oder Fremdspender vorhanden, oder Kontra-indikationen bezügl. allogenen Stammzelltransplantation bei vorhandenem Spender. Das Fehlen eines HLA-identen (10/10 Match) Familien- oder Fremdspenders muss durch eine mindestens 3 monatige erfolglose Suche in nationalen und internationalen Spenderregistern nachgewiesen werden. 5. Normale Organfunktionen: GFR ≥ 60ml/min., Bilirubin ≤ 1,5-facher oberer Normwert, normale Laborwerte für Transaminasen, alkalische Phosphatase und Gerinnungsparameter (TPZ 75-100%, PTT 30-38sec, Fibrinogen 200-400mg/dl), Leukozyten > 3 x 109/l, Granulozyten > 1.5 x 109/l, Thrombozyten >100 x 109/l 6. Kontrazeption ab der G-CSF Applikation und bis zu 1 Jahr nach der Retransfusion der transduzierten CD34+ Zellen Frauen im gebärfähigen Alter oder Partnerinnen im gebärfähigen Alter von männlichen Studienteilnehmern müssen sichere Methoden der Verhütung (Pearlindex <1%) verwenden, wie komplette sexuelle Abstinenz, Kombinationen von einem oralen Kontrazeptivum, Hormonspirale, hormoneller Vaginalring, Hormonpflaster, Implantierten Kontrazeptivum oder injizierte Depot-Kontrazeptiva; in Kombination mit einer zweiten Verhütungsmethode, im Sinne einer Barrierenmethode, wie einem Kondom oder Portiokappe/Diaphragma mit Spermiziden oder Sterilisation bei männlichen Patienten oder Partnerinnen. a. Eine Frau im gebärfähigen Alter ist als sexuell reife Frau definiert, die sich keiner Hysterektomie (Entfernung der Gebärmutter) oder einer chirurgischen Sterilisation unterzogen hat und die sich nicht im natürlichen postmenopausalen Zustand für mindestens 12 aufeinanderfolgende Monate befindet (d.h. in den vorangegangenen 12 Monaten keine Monatsblutungen hatte). 7. Keine Interferon-gamma Injektion innerhalb von 2 Wochen vor Beginn der Stammzellmobilisierung 8. Karnofsky-Index > 70% 9. Unterschriebene Einverständniserklärung |
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E.4 | Principal exclusion criteria |
1. Patients with non-controlled acute infections 2. Severe cardiac or pulmonary malfuctions: ejection fraction < 60%, valvular heart disease > II°, arrhythmia requiring therapy, FEV1/VC < 75% , DLCO <60% 3. Bilirubin > 1,5-fold upper reference-level 4. Creatinine-clearance <60ml/min
5. HIV-, Hepatitis B- or C - infection
6. Contraindications for G-CSF administration, as autoimmune vasculitis. 7. Contraindications for stem cell apheresis, as low hemoglobin <8g/dl, cardiovascular instability or severe coagulapathy 8. Pregnacy or breast-feeding 9. Drug- or alcohol-abuse 10. Lack of search for an unrelated donor 11. Patients with an available HLA 9/10 MMUD will be excluded from the study if SCT is considered to be beneficial according to thorough risk-benefit-assessment
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1. Patienten mit unkontrollierten akuten Infektionen 2. Schwere kardiale oder pulmonale Dysfunktionen: Ejektionsfraktion < 60%, Klappenfehlbildungen > II°, therapiebedürftige Herzrhythmusstörungen, FEV1/VC < 75% , DLCO <60% 3. Bilirubin > 1.5-facher oberer Normwert 4. Kreatininclearance von <60ml/min 5. HIV-, Hepatitis B- oder C-Infektion 6. Kontraindikationen für eine G-CSF Administration, wie eine autoimmune Vaskulitis 7. Kontraindikationen für eine Stammzellapherese, wie ein erniedrigter HB <8g/dl, kardiovaskuläre Instabilität oder eine schwere Koagulopathie 8. Schwangerschaft oder Stillzeit 9. Drogen-und Alkoholmissbrauch 10. Fehlende Fremdspendersuche 11. Patienten mit einem verfügbaren HLA 9/10 MMUD werden ausgeschlossen, wenn eine sorgfältige Nutzen Risiko Abwägung zugunsten einer Stammzelltransplantation ausgeht |
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
1. The transduction rate of G-CSF mobilized periperal CD34+ cells from CGD patients with a SIN-gammaretroviral vector. 2. Engraftment rate of the transduced CD34+ cells in the patients. 3 Long-term expression of the transgene (gp91phox) and functional reconstitution of the NADPH oxidase in circulating cells of the peripheral blood. 4. Frequency and severity of unexpected toxic adverse events during and after infusion of the genetically modified CD34+ cells. |
1. Rate der Transduktion peripherer G-CSF - mobilisierter CD34+ Zellen von CGD Patienten mit einem SIN-gammaretroviralen Vektor. 2. Rate des Engraftments der transduzierten CD34+ Zellen in den Patienten. 3. Langzeitexpression des Transgens (gp91phox) und der funktionellen Rekonstitution der NADPH-Oxidase in zirkulierenden Zellen des peripheren Blutes. 4. Auftreten und Schweregrad von unerwarteten toxischen Nebenwirkungen bei und nach der Infusion der genetisch modifizierten CD34+ Zellen. |
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Monthly for the first 6 month after treatment, thereafter quarterly for 5 years. Completion of follow-up: 01.04.2020 Final report: 01.11.2020
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Während der ersten sechs Monate nach Behandlung monatlich, danach vierteljährlich für fünf Jahre. Abschluss der Nachbeobachtung: 01.04.2020 Abschlussbericht 01.11.2020
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
1. Frequency of infections as indicator for clinical benefit for CGD patients 2. Proliferation, differentiation and transduction-efficiency of CD34+ cells in ex-vivo culture under serum-free conditions.
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1. Häufigkeit der auftretenden Infektionen als Indikator für den klinischer Nutzen für den CGD Patienten 2. Proliferation, Differenzierung und Transduktionseffizienz von CD34+ Zellen in einer ex-vivo Kultur unter serumfreien Bedingungen.
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Monthly for the first 6 month after treatment, thereafter quarterly for 5 years. Completion of follow-up: 01.04.2020 Final report: 01.11.2020 |
Während der ersten sechs Monate nach Behandlung monatlich, danach vierteljährlich für fünf Jahre. Abschluss der Nachbeobachtung: 01.04.2020 Abschlussbericht 01.11.2020
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | Yes |
E.6.7 | Pharmacodynamic | Yes |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | Yes |
E.7.1.1 | First administration to humans | Yes |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | Yes |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | No |
E.8.1.1 | Randomised | No |
E.8.1.2 | Open | No |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 1 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| Yes |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | No |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 8 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 0 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | 0 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial years | 0 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial months | 0 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial days | 0 |