E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Patients classified to have chronic kidney disease of stage 3 and 4 and chronic metabolic acidosis (venous serum HCO3- of <21mml/L on 2 separate measurements at least 1 day apart) should be included into the study. The effect of sodium bicarbonate supplementation on renal function should be evaluated. |
Patienten mit chronischer Niereninsuffizienz im Stadium 3 und 4 and metabolischer Azidose (venöses Serum HCO3- unter 21mmol/L an 2 Messzeitpunkten mindestens einen Tag voneinander getrennt) sollen in diese Studie eingeschlossen werden. Der Effekt von einer Natriumbicarbonat-Therapie auf die Nierenfunktion soll evaluiert werden. |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Patients with advanced chronic kidney disease and chronic metabolic acidosis should be included into the study. |
Patienten mit einer chronisch eingeschränkter Nierenfunktion und einer chronischen metabolischen Azidose werden bei dieser Studie eingeschlossen. |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Nutritional and Metabolic Diseases [C18] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 21.0 |
E.1.2 | Level | LLT |
E.1.2 | Classification code | 10066569 |
E.1.2 | Term | Chronic acidosis |
E.1.2 | System Organ Class | 10027433 - Metabolism and nutrition disorders |
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E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 23.1 |
E.1.2 | Level | PT |
E.1.2 | Classification code | 10064848 |
E.1.2 | Term | Chronic kidney disease |
E.1.2 | System Organ Class | 10038359 - Renal and urinary disorders |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
Metabolic acidosis in chronic kidney disease is thought to be the result of an insufficient production of bicarbonate in the renal tubular system. Thus, the intervention of an oral exogenous bicarbonate supplementation to substitute the lacking endogenous bicarbonate seems to be rational. Patients with chronic kidney disease stage III and IV and chronic metabolic acidosis should be randomized to either receive a high dose of oral sodium bicarbonate with a serum target HCO3- level of 24±1 mmol/L or receive a rescue therapy of sodium bicarbonate with a serum target level of 20±1 mmol/L. After two years decline of renal function, as well as mortality rates and time of initiation of renal replacement therapy should be compared across study groups. |
Eine chronische metabolische Azidose ist eine häufige Folge einer eingeschränkten Nierenfunktion. Möglicherweise ist die Substitution von Natriumbicarbonat eine simple und kostengünstige Ergänzung zu der derzeit etablierten Therapie um die Progression bei Chronischer Niereninsuffizienz zu verringern. Patienten im CKD-Stadium 3 und 4 und einer metabolischen Azidose werden in 2 Gruppen eingeteilt, die entweder mittels Natriumbicarbonat auf einen HCO3 Wert von mindestens 24±1 mmol/L angehoben werden sollen oder stabil am Niveau von 20±1 mmol/L gehalten werden sollen. Nach 2 Jahren soll die Nierenfunktion der beiden Gruppen miteinander verglichen werden, sowie Mortalität und Zeit bis zum Beginn der Nierenersatztherapie. |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
Secondary objectives of the trail are the rate of adverse events, in particular the effect of the additional daily dietary sodium load on the arterial blood pressure.
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Sekundäre soll die Verträglichkeit beurteilt werden. Im Hinblick auf den zusätzlichen täglichen Natrium-Konsum durch die Studienmedikation soll hier besonders auf den arteriellen Blutdruck geachtet werden. |
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
• Age ≥18 years. • Renal function (measured by eGFR-MDRD) between 60 and 15mL/min/ 1.73m2. • Venous serum HCO3- of <21mml/L on two consecutive measurements, at least one day apart. • Stable condition.
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• Alter ≥18 Jahre. • Nierenfunktion (eGFR-MDRD) zwischen 60 and 15mL/min/ 1.73m2. • Venöses Serum HCO3- of <21mml/L zu 2 Messzeitpunkten mindestens einen Tag von einander getrennt. • Stabiler klinischer Zustand.
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E.4 | Principal exclusion criteria |
• Malignant disease or <5years after a successfully treated malignant disease (except dermal malignancies and carcinoma in situ of the cervix declared to be cured). • Morbid obesity (BMI >40 kg/m2). • Chronic sepsis (C reactive protein > 10 mg/dL). • Immunosuppressive therapy of any kind. • Poorly controlled blood pressure (>150/90mmHg despite the use of 4 agents) • Overt congestive heart failure. • Known peanut and/or soy allergy.
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• Malignom oder <5 Jahre nach einer erfolgreichen Behandlung einer malignen Erkrankung (ausgenommen dermale Neoplasien und Carcinoma in situ der Cervix, die als geheilt gelten). • Morbide Adipositas (BMI >40 kg/m2). • Chronische Sepsis (C Reaktives Protein > 10 mg/dL). • Immunsuppressive Therapie • Schlecht eingestellte arterielle Hypertonie (>150/90mmHg trotz einer 4-fach Kombination aus Antihypertensiva) • Dekompensierte Herzinsuffizienz. • Bekannte Erdnuss- und/oder Sojaallergie.
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
The primary end point of the study is the effect of sodium bicarbonate supplementation on renal function (eGFR). Thus, the Null hypothesis suggests no difference in renal function across study groups after 2 years. On the contrary, a significantly higher eGFR in the interventional group compared to the control group confirms the alternative hypothesis. |
Der primäre Endpunkt der Studie ist der Effekt von Natriumbicarbonat auf die Nierenfunktion (eGFR). Die Nullhypothese besagt, dass es keinen Unterschied in der Nierenfunktion zwischen den beiden Studiengruppen nach 2 Jahren gibt. Die Alternativhypothese besagt, dass Patienten der Gruppe mit hochdosiertem Natriumbicarbonat im Vergleich zur Kontrollgruppe (niedrigdosiertes Natriumbicarbonat) eine signifikant bessere Nierenfunktion zeigen.
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
After 24 months |
Nach 24 Monaten |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
Secondary end points are death rates between groups and the number of subjects proceeding to RRT (renal transplantation, hemodialysis, peritoneal dialysis) across groups. The alternative hypothesis suggests a significantly higher death rate and higher number of initiation of RRT, respectively, in the control group compared to the intervention group. The Null hypothesis confirms no difference in death rates and rates of initiation of RRT across study groups. |
Sekundäre Endpunkte sind Mortalität und der Beginn von Nierenersatztherapie. Die Nullhypothese besagt, dass die Mortalität und/ oder die Rate an Neubeginn von Nierenersatztherapie in beiden Gruppen gleich ist. Die Alternativhypothese besagt, dass die Mortalität und/ oder die Rate an Neubeginn von Nierenersatztherapie in der Interventionsgruppe signifikant niedriger ist, als in der Kontrollgruppe. |
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
After 24 months. |
Nach 24 Monaten |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | Yes |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | No |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | Yes |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | No |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.1.7.1 | Other trial design description |
Kontrolliert, randomisiert, nicht verblindet |
Controlled, randomized, open label |
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E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | Yes |
E.8.2.3.1 | Comparator description |
Niedrigdosiertes IMP |
Low dose of the IMP |
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E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| Yes |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | No |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 1 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.5.1 | Number of sites anticipated in the EEA | 0 |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | No |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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The investigator has the right to close this study at any time. The trial will be terminated prematurely in cases of the occurrence of adverse events, so that the risk-benefit ratio is not acceptable, or if the number of dropouts is so high that proper completion of the trial cannot realistically be expected.
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Der Prüfarzt hat das Recht die Studie jederzeit vorzeitig abzubrechen, wenn durch das Auftreten von Nebenwirkungen (AEs) das Nutzen-Risiko Verhältnis nicht mehr akzeptabel ist oder durch eine zu hohe Anzahl an Studienabbrechern eine Auswertung der Studie nicht realistisch ist.
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 3 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial years | 3 |