E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Patients aged >55 years with a diagnosis of CLL according to WHO criteria confirmed by flow cytometry of peripheral blood or bone marrow and a poor-risk disease according to the EBMT CLL Transplant Consensus |
Patienten im Alter > 55 Jahre mit der Diagnose einer CLL nach aktuellen WHO Kriterien (Hallek 2008) bestätigt durch eine durchflusszytometrische Untersuchung von peripherem Blut oder Knochemark und einer Hochrisiko CLL definiert nach dem EBMT CLL Transplant Consensus |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Patients aged >55 years with a diagnosis of Chronic lymphocytic leukemia and a poor-risk disease |
Patienten im Alter > 55 Jahre mit der Diagnose einer CLL mit Hochrisikocharakter |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Cancer [C04] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 18.0 |
E.1.2 | Level | LLT |
E.1.2 | Classification code | 10009310 |
E.1.2 | Term | CLL |
E.1.2 | System Organ Class | 100000004864 |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | Yes |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
To study the safety and efficacy of anti-CD20 blockade with ofatumumab in the context of allogeneic HCT in CLL.
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Es soll die Sicherheit und Effektivität einer anti CD 20 Blockade mit Ofatumumab im Rahmen der allogenen Transplantation bei Patienten mit CLL geprüft werden. |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
- rate of patients who reach allogeneic HCT
- rates of grade III/IV adverse drug reactions
- Overall and event and progression-free survival
- relapse incidence
- non-relapse mortality for the ITT population and transplanted patients
- Incidences of acute and chronic GVHD |
- Rate der Patienten die allogen transplantiert werden
- Rate an Grad III/IV unerwünschten Medikamentennebenwirkungen
- Gesamt- Ereignis- und Progressionsfreies Überleben
- Rezidiv Inzidenz
- nicht-rezidiv bedingte Todesfälle für die ITT Gruppe und transplantierte Patienten
- Inzidenz von akuter und chronischer GvHD |
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | Yes |
E.2.3.1 | Full title, date and version of each sub-study and their related objectives |
Associated Research Project
Version 2-0, August 15, 2012
evaluation of:
Moitoring of peptide-specific cytotoxic T-cells
Serologic immune response
Immunologic resistence |
Begleitforschungsprojekt
Version 2-0, August 15, 2012
Untersuchung von:
Moitoring von peptid-spezifischen cytotoxischen T-Zellen
Serologische Immunantwort
Immunologische Resistenz |
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E.3 | Principal inclusion criteria |
- Diagnosis of CLL according to WHO criteria confirmed by flow cytometry of peripheral blood or bone marrow
- Age > 55 years
- Poor-risk disease according to the EBMT CLL Transplant Consensus:
=>Non-response or early relapse (within 12 months) after purine analogue-containing therapy
=>Relapse (within 24 months) after purine analogue combination therapy or treatment of similar efficacy (ie, autologous stem cell transplantation)
=>p53 deletion/mutation (del 17p-) requiring treatment
- Measurable disease in the peripheral blood defined by a minimum clonal lymphocyte count of 0.5 GPT/L at the time of study inclusion
- Medically fit patients eligible for allogeneic HCT
- Informed consent for related and unrelated donor search and the goal to perform allogeneic HCT
-Sexually mature males must agree to use adequate and medically accepted method of contraception throughout the study if their sexual partners are woman of child bearing potential (WOCBP)
-WOCBP must be using an adequate and medically accepted method of contraception to avoid pregnancy throughout the study and for at least 3 months after the study. WOCBP includes any female that has experienced menarche and who has not undergone successful surgical sterilization (hysterectomy, bilateral tubal ligation or bilateral oophorectomy) or is not postmenopausal (defined as amenorrhea >12 consecutive months); or woman on hormone replacement therapy (HRT) with documented serum follicle stimulating hormone (FSH) level >35mlU/mL.
-WOCBP must have a negative serum or urin pregnancy test prior to the start of the study. |
- Diagnose einer CLL nach aktuellen WHO Kriterien (Hallek 2008) bestätigt durch eine durchflusszytometrische Untersuchung von peripherem Blut oder Knochemark
- Alter > 55 Jahre
- Hochrisiko CLL definiert nach dem EBMT CLL Transplant Consensus:
=> Nichtansprechen oder frühes Rezidiv (innerhalb von 12 Monaten) nach Therapie mit Purinanalogon
=> Rezidiv (innerhalb von 24 Monaten) nach Purinanalogon Kombinationstherapie oder Behandlung mit ähnlicher Effektivität (z.B. autologe Transplantation)
=> P53 Deletion/Mutation (del 17p-) bei Patienten mit Behandlungsindikation
=> Messbare Erkrankungsaktivität im peripheren Blut definiert durch mindestens 0.5 GPT/L klonale Lymphozyten zum Zeitpunkt des Studieneinschlusses
- Medizinisch fitte Patienten die für eine allogene Transplantation geeignet sind
- Einverständniserklärung für die Familien- und Fremdspendersuche
-Männer müssen effektiven und medizinisch sinnvollen kontrazeptiven Maßnahmen zur Vermeidung einer Schwangerschaft für den Studienzeitraum zustimmen, wenn Ihre Partner Frauen im gebärfähigen Alter sind.
-Frauen im gebärfähigen Alter müssen effektiven und medizinisch sinnvollen kontrazeptiven Maßnahmen zur Vermeidung einer Schwanger-schaft für den Studienzeitraum und für mindestens 3 Monate nach Beendigung der Studienteilnahme zustimmen. Frauen im gebärfähigen Alter umfassen alle Frauen, die eine Menarche erlebt und sich nicht einer erfolgreichen chirurgischen Sterilisation (Hysterektomie, bilaterale Tuben-ligation oder bilaterale Oophorektomie) unterzogen haben oder nicht postmenopausal sind (definiert als Amenorrhö mehr als 12 aufeinanderfolgende Monate); oder Frauen mit Hormonersatztherapie (HRT) mit dokumentiertem Serum Folikel stimulierendem Hormon Spiegel (FSH)> 35 mlU/mL.
-Frauen im gebärfähigen Alter müssen vor Studieneinschluss einen negativen Schwanger-schaftstest im Serum oder Urin nachweisen |
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E.4 | Principal exclusion criteria |
- Richter’s transformation in current relapse or active disease
- Prior allogeneic HCT
- Treatment with any known non-marketed drug substance or experimental therapy within 5 terminal half lives or 4 weeks prior to enrollment, whichever is longer, or participation in any other interventional clinical study
- Non-response to monotherapy with ofatumumab prior to study inclusion
- Clinically significant cardiac disease including unstable angina, acute myocardial infarction within six months prior to randomization, congestive heart failure (left ventricular ejection fraction < 50%).
- Abnormal renal function defined by an estimated GFR < 50ml/min
- Abnormal lung function tests defined by a DLCO <50%, FEV1%VC <70% despite appropriate treatment
- Positive serology for Hepatitis B (HB) defined as a positive test for HBsAg or HBcAb.
- Positive serology for hepatitis C (HC) defined as a positive test for anti-HCV, confirmed by PCR.
- Screening laboratory values:
=>total bilirubin >1.5 times upper normal limit (unless due to AIHA or a known history of Gilbert’s disease)
=>ALT or AST >2.5 times upper normal limit
=>Gamma glutamyl transpeptidase (GGT) >2.5 times upper normal limit (unless due to disease involvement of the liver)
- Other past or current hematologic or solid organ malignancy. Subjects who have been free of malignancy for at least 3 years, or have a history of completely resected non-melanoma skin cancer, or successfully treated in situ carcinoma are eligible.
- Male subjects unable or unwilling to use adequate contraception methods from study start to one year after the last dose of protocol therapy.
- Pregnant or lactating woman
- Significant concurrent, uncontrolled medical condition including, but not limited to, renal, hepatic, gastrointestinal, endocrine, pulmonary, neurological, cerebral or psychiatric disease which in the opinion of the investigator may represent a risk for the patient |
- Richter-Tranformation
- Vorherige allogene Transplantation
- Behandlung mit jeglicher nicht zugelassenen Substanz oder experimenteller Therapie innerhalb von 5 terminalen Halbwertszeiten oder der letzten 4 Wochen vor Studieneinschluss, je nach dem welches länger ist oder Teilnahme an einer anderen interventionellen Prüfung
- Nichtansprechen auf eine Ofatumumab Monotherapie vor Studieneinschluss
- Klinisch signifikante Herzerkrankung, insbesondere instabile Angina, akuter Myokardinfarkt innerhalb von 6 Monten vor Studieneinschluss, Herzinsuffizienz (linksventrikuläre Ejektionsfraktion < 50%)
- Eingeschränkte Nierenfunktion definiert durch eine GFR < 50 ml/min
- Eingeschränkte Lungenfunktionsprüfung definiert durch DLCO <50%, FEV1%VC <70% trotz effektiver Therapie
- Positive Hepatitis B (HB) Serologie definiert als positives HBsAG oder HBcAb
- Positive Hepatitis C (HC) Serologie definiert als positiver Test für anti-HCV, bestätigt durch PCR
- Laborwerte zum Zeitpunkt des Studieneinschlusses:
=> Gesamtbilirubin > 1.5 x oberer Normwert (außer durch AIHA oder bekannte Gilbert-Meulengracht Erkrankung)
=> ALT oder AST > 2.5 x oberer Normwert
=> Gamma GT > 2.5 x oberer Normwert (außer durch Infiltration der CLL bedingt)
- Weitere aktive oder zurückliegende Krebserkrankung eines soliden Organs. Patienten die mindestens 3 Jahre krankheitsfrei waren oder an einem komplett resezierten Hauttumor (nicht Melanom) oder einem erfolgreich behandelten in-situ Karzionom litten, können eingeschlossen werden
- Männliche Probanden die unwillig oder nicht in der Lage sind adäquate Verhütungsmethoden ein Jahr nach letzter Studienmedikamentgabe zu verwenden
- Schwangerschaft oder stillende Frauen
- Weitere schwerwiegende und unkontrollierte Situationen, inklusive aber nicht beschränkt auf, Nieren-, Leber-, endokrinologische , Lungen-, Neurologische, cerebrale oder psychiatrische Erkrankungen die nach Einschätzung des behandelnden Arztes ein Risiko für den Patienten darstellen
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Response rate after induction therapy and rate of MRD-negative patients who did not experience relapse, progression or death within the first 14 months after study enrollment |
Ansprechrate nach Induktionstherapie und Rate an MRD-negativen Patienten die nach 14 Monaten progressions- und rezidivfrei am Leben sind.
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
overall remission rate (CR and PR): immediately after induction therapy
MRD-negativity: at 14 months after study inclusion |
Gesamt Remissionsrate (CR und PR): direkt nach Induktionstherapie
MRD-negative Patienten: 14 Monate nach Studieneinschluss |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
- rate of patients who reach allogeneic HCT
- rates of grade III/IV adverse drug reactions
- Overall, event and progression-free survival
- relapse incidence
- non-relapse mortality for the ITT population and transplanted patients
- Incidences of acute and chronic GVHD |
- Rate der Patienten die allogen transplantiert werden
- Rate an Grad III/IV unerwünschten Medikamentennebenwirkungen
- Gesamt- Ereignis- und Progressionsfreies Überleben
- Rezidiv Inzidenz
- nicht-rezidiv bedingte Todesfälle für die ITT Gruppe und transplantierte Patienten
- Inzidenz von akuter und chronischer GvHD |
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
at end of follow-up (month 14) |
am Ende der Follow up Evaluation (Monat 14) |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | Yes |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | No |
E.8.1.1 | Randomised | No |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 1 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 10 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | No |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 3 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 0 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | 0 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial years | 3 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial months | 0 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial days | 0 |