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    Summary
    EudraCT Number:2012-003023-38
    Sponsor's Protocol Code Number:GERMAIN
    National Competent Authority:Germany - BfArM
    Clinical Trial Type:EEA CTA
    Trial Status:Prematurely Ended
    Date on which this record was first entered in the EudraCT database:2013-10-23
    Trial results
    Index
    A. PROTOCOL INFORMATION
    B. SPONSOR INFORMATION
    C. APPLICANT IDENTIFICATION
    D. IMP IDENTIFICATION
    D.8 INFORMATION ON PLACEBO
    E. GENERAL INFORMATION ON THE TRIAL
    F. POPULATION OF TRIAL SUBJECTS
    G. INVESTIGATOR NETWORKS TO BE INVOLVED IN THE TRIAL
    N. REVIEW BY THE COMPETENT AUTHORITY OR ETHICS COMMITTEE IN THE COUNTRY CONCERNED
    P. END OF TRIAL
    Expand All   Collapse All
    A. Protocol Information
    A.1Member State ConcernedGermany - BfArM
    A.2EudraCT number2012-003023-38
    A.3Full title of the trial
    Phase II study of Bortezomib, Melphalan, Prednisone (VMP) followed by Lenalidomide maintenance vs. VMP without maintenance in Myeloma patients not eligible to high-dose chemotherapy and autologous stem cell transplantation – a GERman MAINtenance study (GERMAIN)(GERMAIN)
    Phase II Studie über Melphalan, Prednisolon und Bortezomib (VMP) als
    Induktionschemotherapie plus Lenalidomid - Erhaltungstherapie vs. VMP ohne Erhaltungstherapie bei Patienten, die an einem Multiplen Myelom erkrankt sind und nicht für eine Hochdosischemotherapie und autologe Stammzelltransplantation in Frage kommen - eine deutsche Erhaltungstherapiestudie (GERMAIN)
    A.3.1Title of the trial for lay people, in easily understood, i.e. non-technical, language
    Attempt of treatment optimization in patients with untreated multiple myeloma not eligible to high-dose chemotherapy and autologous stem cell transplantation. After a cyclic treatment with Melphalan, Prednisone and Bortezomib (VMP) one group of patients will be treated with Revlimid, the other group will be treated with a placebo.
    Die geplante klinische Studie beschäftigt sich mit der Verbesserung der Therapie des multiplen Myeloms bei Patienten ohne vorherige Behandlung die mindestens 65 Jahre alt sind oder für eine Behandlung mit Stammzellen nicht in Frage kommen. In der Studie gibt es zwei Behandlungsgruppen: eine Gruppe erhält nach einer Kombinationstherapie aus Melphalan, Prednisolon und Bortezomib (VMP) Lenalidomid, die andere Gruppe erhält nach der Kombinationstherapie ein Placebo.
    A.3.2Name or abbreviated title of the trial where available
    German Maintenance Study – GERMAIN study
    A.4.1Sponsor's protocol code numberGERMAIN
    A.7Trial is part of a Paediatric Investigation Plan No
    A.8EMA Decision number of Paediatric Investigation Plan
    B. Sponsor Information
    B.Sponsor: 1
    B.1.1Name of SponsorFriedrich-Schiller-Universität Jena
    B.1.3.4CountryGermany
    B.3.1 and B.3.2Status of the sponsorNon-Commercial
    B.4 Source(s) of Monetary or Material Support for the clinical trial:
    B.4.1Name of organisation providing supportCelgene International
    B.4.2CountrySwitzerland
    B.5 Contact point designated by the sponsor for further information on the trial
    B.5.1Name of organisationUniversitätsklinikum Jena
    B.5.2Functional name of contact pointClinical Trial Information Desk
    B.5.3 Address:
    B.5.3.1Street AddressErlanger Allee 101
    B.5.3.2Town/ cityJena
    B.5.3.3Post code07747
    B.5.3.4CountryGermany
    B.5.4Telephone number+4936419396670
    B.5.5Fax number+4936419399973
    B.5.6E-mailgermain@med.uni-jena.de
    D. IMP Identification
    D.IMP: 1
    D.1.2 and D.1.3IMP RoleTest
    D.2 Status of the IMP to be used in the clinical trial
    D.2.1IMP to be used in the trial has a marketing authorisation Yes
    D.2.1.1.1Trade name Revlimid
    D.2.1.1.2Name of the Marketing Authorisation holderCelgene Europe Ltd.
    D.2.1.2Country which granted the Marketing AuthorisationEuropean Union
    D.2.5The IMP has been designated in this indication as an orphan drug in the Community Yes
    D.2.5.1Orphan drug designation numberEU/3/03/177
    D.3 Description of the IMP
    D.3.4Pharmaceutical form Capsule, hard
    D.3.4.1Specific paediatric formulation No
    D.3.7Routes of administration for this IMPOral use
    D.3.8 to D.3.10 IMP Identification Details (Active Substances)
    D.3.8INN - Proposed INNLENALIDOMIDE
    D.3.9.1CAS number 191732-72-6
    D.3.9.4EV Substance CodeSUB25389
    D.3.10 Strength
    D.3.10.1Concentration unit mg milligram(s)
    D.3.10.2Concentration typeequal
    D.3.10.3Concentration number5
    D.3.11 The IMP contains an:
    D.3.11.1Active substance of chemical origin Yes
    D.3.11.2Active substance of biological/ biotechnological origin (other than Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    The IMP is a:
    D.3.11.3Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    D.3.11.3.1Somatic cell therapy medicinal product No
    D.3.11.3.2Gene therapy medical product No
    D.3.11.3.3Tissue Engineered Product No
    D.3.11.3.4Combination ATIMP (i.e. one involving a medical device) No
    D.3.11.3.5Committee on Advanced therapies (CAT) has issued a classification for this product No
    D.3.11.4Combination product that includes a device, but does not involve an Advanced Therapy No
    D.3.11.5Radiopharmaceutical medicinal product No
    D.3.11.6Immunological medicinal product (such as vaccine, allergen, immune serum) No
    D.3.11.7Plasma derived medicinal product No
    D.3.11.8Extractive medicinal product No
    D.3.11.9Recombinant medicinal product No
    D.3.11.10Medicinal product containing genetically modified organisms No
    D.3.11.11Herbal medicinal product No
    D.3.11.12Homeopathic medicinal product No
    D.3.11.13Another type of medicinal product No
    D.8 Information on Placebo
    D.8 Placebo: 1
    D.8.1Is a Placebo used in this Trial?Yes
    D.8.3Pharmaceutical form of the placeboCapsule, hard
    D.8.4Route of administration of the placeboOral use
    E. General Information on the Trial
    E.1 Medical condition or disease under investigation
    E.1.1Medical condition(s) being investigated
    multiple myeloma
    Multiples Myelom
    E.1.1.1Medical condition in easily understood language
    Patients with multiple myeloma, a cancer of plasma cells in the bone marrow
    Patienten mit multiplem Myelom, einer Krebserkrankung des Knochenmarks
    E.1.1.2Therapeutic area Diseases [C] - Blood and lymphatic diseases [C15]
    MedDRA Classification
    E.1.2 Medical condition or disease under investigation
    E.1.2Version 19.0
    E.1.2Level LLT
    E.1.2Classification code 10028228
    E.1.2Term Multiple myeloma
    E.1.2System Organ Class 100000004864
    E.1.3Condition being studied is a rare disease Yes
    E.2 Objective of the trial
    E.2.1Main objective of the trial
    To estimate the gain in Progression Free Survival (PFS) by maintenance with lenalidomide after induction with VMP in elderly or unfit for high-dose chemotherapy patients.
    An Hand des progressionsfreien Überlebens (PFS) soll der Nutzen einer Lenalidomid-Erhaltungstherapie nach einer VMP-Induktion bei älteren Patienten, die für eine Hochdosischemotherapie nicht in Frage kommen beurteilt werden.
    E.2.2Secondary objectives of the trial
    1. To compare the safety of VMP and Lenalidomide maintenance versus VMP and placebo.
    2. To compare the QoL of VMP and Lenalidomide maintenance versus VMP and placebo.
    3. To assess the safety and efficacy of Rd for poor responders on VMP.
    1. Vergleich der Sicherheit von VMP und Lenalidomid-Erhaltungstherapie versus VMP und Placebo.
    2. Vergleich der Lebensqualität (QoL) von VMP und Lenalidomid-Erhaltung versus VMP und Placebo.
    3. Beurteilung der Sicherheit und Effektivität von Rd bei Patienten, welche schlecht auf VMP ansprechen.
    E.2.3Trial contains a sub-study No
    E.3Principal inclusion criteria
    1. Must understand and voluntarily sign an informed consent form.
    2. Must be ≥18 years of age at the time of signing the informed consent form.
    3. Must be able to adhere to the study visit schedule and other protocol requirements.
    4. Previously untreated, symptomatic multiple myeloma as defined by the 3 criteria below:
    • MM diagnostic criteria (all 3 required):
    - Monoclonal plasma cells in the bone marrow ≥10% and/or presence of a biopsy-proven plasmacytoma
    - Monoclonal protein present in the serum and/or urine
    - Myeloma-related organ dysfunction (at least one of the following):
    [C] Calcium elevation in the blood (serum calcium >10.5 mg/dl or upper limit of normal)
    [R] Renal insufficiency (serum creatinine >2 mg/dl)
    [A] Anemia (hemoglobin <10 g/dl or 2 g < laboratory normal)
    [B] Lytic bone lesions or osteoporosis
    AND have measurable disease by protein electrophoresis analyses as defined by the following:
    • IgG multiple myeloma: Serum monoclonal paraprotein (M-protein) level - 1.0 g/dl or urine M-protein level - 200 mg/24 hours
    • IgA multiple myeloma: Serum M-protein level - 0.5 g/dl or urine M-protein level - 200 mg/24 hours
    • IgM multiple myeloma (IgM M-protein plus lytic bone disease documented by skeletal survey plain films): Serum M-protein level ≥ 1.0 g/dl or urine M-protein level ≥ 200mg/24hours
    • IgD multiple myeloma: Serum M-protein level - 0.05 g/dl or urine M-protein level - 200 mg/24 hours
    • Light chain multiple myeloma: Serum M-protein level - 1.0 g/dl or urine M-protein level - 200 mg/24 hours
    AND are at least 65 years of age or older or, if younger than 65 years of age, are not candidates for stem cell transplantation because:
    • The patient declines to undergo stem cell transplantation
    OR
    • Stem cell transplantation is not available to the patient
    5. Eastern Cooperative Oncology Group (ECOG) performance status score of 0, 1, or 2
    6. Female of childbearing potential (FCBP) must:
    - Understand the potential teratogenic risk to the unborn child
    - Understand the need for effective contraception, without interruption, 4 weeks before starting study treatment, throughout the entire duration of study treatment, dose interruption and 28 days after the end of study Treatment
    - Understand and agree to inform the Investigator if a change or stop of method of contraception is needed.
    - Be capable of complying with effective contraceptive measures and
    agree to use two reliable forms of contraception simultaneously or to practice complete abstinence from heterosexual contact during the several time periods related to this study.
    - Be informed about and understand the potential consequences of pregnancy and the need to notify her study doctor immediately if there is a risk of pregnancy
    - Agree to have two medically supervised pregnancy tests with a minimum sensitivity of 25 mIU/ml prior to starting lenalidomide.
    Male subjects must
    - Understand the potential teratogenic risk if engaged in sexual activity with a pregnant female or a FCBP
    - Understand the need for the use of a condom and agree to use condoms even if he has had a vasectomy, if engaged in sexual activity with a pregnant female or a female of childbearing potential, while taking study drug, during any dose interruptions and for 28 days after stopping study therapy.
    - Agree to notify the investigator immediately, if pregnancy or a positive pregnancy test occurs in his partner during study participation.
    - Agree to abstain from donating semen or sperm during therapy or for at least 28 days following discontinuation of study drug.
    7. Agree to abstain from donating blood while taking study drug therapy and for at least 28 days following discontinuation of study drug therapy.
    8. Agree never to give lenalidomide to another person and to return all unused study drug to the investigator.
    1. Die Einverständniserklärung muss verstanden und unterschrieben sein
    2. Zum Zeitpunkt der Unterschrift unter der Einverständniserklärung müssen die Patienten ≥18 Jahren alt sein.
    3. Der Studienablauf muss befolgt werden können.
    4. Das Multiple Myelom muss unbehandelt sein und nach folgenden 3 Kriterien diagnostiziert worden sein:
    • MM Diagnosekriterien (alle 3 nötig):
    - Monoklonale Plasmazellen im Knochenmark ≥10% und/oder die Biopsie bietet ein typisches Bild eines Plasmozytoms
    - Nachweis von monoklonalen Proteinen im Serum und/oder Urin
    - Nachweis von Organdysfunktionen (mindestens eines der folgenden):
    [C] Calcium Anstieg im Blut (Serumcalcium >10.5 mg/dl oder obere Normgrenze)
    [R] Niereninsuffizienz (Serumkreatinin >2 mg/dl)
    [A] Anämie (Hämoglobin <10 g/dl oder 2 g < unter der Norm)
    [B] osteolytische Knochenherde oder Osteoporose
    UND messbare Krankheitsaktivität in der Proteinelektrophorese, die wie folgt definiert ist:
    • IgG: monoklonales Protein (M-Protein) im Serum 1.0 g/dl oder im Urin 200 mg/24 h
    • IgA: Serum M-protein level - 0.5 g/dl or Urin M-protein level - 200 mg/24 h
    • IgM (IgM M-Protein plus lytische Knochenläsionen durch ein Übersichtsröntgen dokumentiert): Serum M-Protein Level ≥ 1.0 g/dl oder Urin M-Protein Level ≥ 200mg/24 h
    • IgD: Serum M-Protein Level - 0.05 g/dl oder Urin M-Protein Level - 200 mg/24 h
    • Leichtketten Myelom: Serum M-protein Level - 1.0 g/dl oder Urin M-Protein Level - 200 mg/24 h
    UND das Alter von mindesten 65 Jahren ist erreicht; falls nicht, müssen die Patienten ungeeignet für eine Stammzelltransplantation sein, weil:
    • sie eine Stammzelltransplantation ablehnen
    ODER
    • eine Stammzelltransplantation bei diesen Patienten nicht möglich ist
    5. Eastern Cooperative Oncology Group (ECOG) sollte 0, 1, oder 2 sein
    6. Frauen im gebärfähigen Alter (FCBP) † müssen:
    - Das teratogene Risiko auf das ungeborene Kind verstanden haben
    - Müssen ohne Unterbrechung effektiv eine Schwangerschaft verhüten, dass heißt 4 Wochen vor Start der Studienbehandlung, während Therapiepausen und bis mindestens 28 Tage nach Studienende
    Sie müssen fähig sein, eine effektive Verhütung zu befolgen und einverstanden sein, 2 anerkannte Formen der Kontrazeption gleichzeitig zu verwenden, oder sie müssen vollständig abstinent von heterosexuellem Geschlechtsverkehr während den folgenden Zeiträumen zu bleiben:
    1) Mindestens 28 Tage vor Behandlungsstart; 2) solange an der Studie teilgenommen wird; 3) bei Medikationspausen; und 4) mindestens 28 Tage nach Behandlungsende.
    Die Methoden, welche als effektive Verhütungsmaßnahmen angesehen werden, müssen in hoch effektive und in zusätzliche Maßnahmen eingestuft werden. FCBP sollten sich über eine geeignet Verhütung mit ihrem Arzt einigen.
    - Über die Konsequenzen einer Schwangerschaft wurde informiert, auch darüber, dass der Studienarzt umgehend informiert werden muss, falls der Verdacht einer Schwangerschaft besteht.
    - Einverständnis zur Durchführung von mindestens 2 Schwangerschaftstests mit einer Mindestsensitivität von 25 mIU/ml vor Start mit Lenalidomid. Der erste muss zwischen 10 und 14 Tage vor Start mit Lenalidomid erfolgen und der zweite innerhalb 24 h vor Start mit Lenalidomid. Die Patientinnen erhalten Lenalidomid erst nach der Prüfung des Studienarztes und wenn die Schwangerschaftstests negativ sind. Sie müssen verstehen, dass, um die Studie mit der Medikamentenausgabe beginnen zu können, auch der zweite Schwangerschaftstest negativ vorliegen muss.
    Dieses Vorgehen gilt auch für FCBP, die komplett abstinent sind.
    - Die Patientinnen müssen mit den weiteren Schwangerschaftesten wie folgt einverstanden sein: FCBP mit regelmäßiger oder keiner Menstruation in den ersten 28 Tagen der Studienteilnahme wöchentlich und folgend alle 28 Tage, bei Studienunterbrechungen, und am Tag 28 nach Lenalidomidunterbrechung. Bei unregelmäßiger Menstruation wöchentlich in der ersten 28 Tagen und folgend alle 14 Tage, bei Studienunterbrechungen und am Tag 14+28 nach Lenalidomidunterbrechung. Dieses Vorgehen gilt auch für FCBP, die komplett abstinent sind.
    Männer müssen:
    - Das potenzielle teratogene Risiko verstehen, wenn sie sexuell aktiv mit einer schwangeren Frau oder einer FCBP sind.
    - Die Notwendigkeit von Kondomen verstehen und müssen während der Studiendauer, während Dosispausen und bis 28 Tagen nach Studientherapie eines benutzen, auch nach einer Vasektomie, falls sie sexuell aktiv mit einer schwangeren Frau oder einer FCBP sind.
    - Einverstanden sein, den Studienarzt umgehend darüber zu informieren, wenn eine Schwangerschaft oder ein positiver Schwangerschaftstest bei seiner Partnerin während der Studienteilnahme vorliegt
    - Akzeptieren, kein Sperma während der Therapie und bis 28 danach zu spenden.
    7. Akzeptieren, kein Blut während der Studientherapie und bis 28 Tage danach zu spenden.
    8. Erklären, Lenalidomid niemals anderen Personen zu geben und unbenutzte Studienmedikamente dem Studienarzt zurückzugeben.
    E.4Principal exclusion criteria
    1. Previous treatment with anti-myeloma therapy (does not include radiotherapy, bisphosphonates, or a single short course of steroid [i.e., less than or equal to the equivalent of Dexamethasone 40 mg/day for 4 days; such a short course of steroid treatment must not have been given within 14 days of randomization]).
    2. Any serious medical condition that places the patient at an unacceptable risk if he or she participates in this study. Examples of such a medical condition are, but are not limited to, patient with unstable cardiac disease as defined by: Cardiac events such as MI within the past 6 months, NYHA heart failure class III-IV, uncontrolled atrial fibrillation or hypertension; patients with conditions requiring chronic steroid or immunosuppressive treatment, such as rheumatoid arthritis, multiple sclerosis and lupus, that likely need additional steroid or immunosuppressive treatments in addition to the study treatment.
    3. Pregnant or breast feeding females.
    4. Any of the following laboratory abnormalities within 1 week prior to registration:
    • Absolute neutrophil count (ANC) < 1,000/µL (1.0 x 109/L) without the use of colony stimulating factors within 14 days before the laboratory test.Untransfused platelet count < 50,000 cells/µL (50 x 109/L)
    • Hemoglobin < 7.5 g/dL (4,6 mmol/L) (regardless of transfusion support or prior medication with erythropoietin)
    • Serum SGOT/AST or SGPT/ALT > 3.0 x upper limit of normal (ULN)
    • Corrected serum calcium > 14 mg/dL (> 3.5 mmol/L)
    5. Renal failure with CrCL< 15 ml/min and requiring hemodialysis or peritoneal dialysis.
    6. Psychiatric illness that would prevent the subject from signing the informed consent form or from completion of treatment according to the protocol.
    7. Patient currently is enrolled in another clinical research study or has been enrolled in such a study within 4 weeks before randomization/registration and/or is receiving an investigational agent for any reason or has received such an agent within 4 weeks before registration.
    8. Prior history of malignancies, other than multiple myeloma, unless the patient has been free of the disease for 3 years. Exceptions include the following, if treated with curative intend:
    • Basal cell carcinoma of the skin
    • Squamous cell carcinoma of the skin
    • Carcinoma in situ of the cervix
    • Carcinoma in situ of the breast
    • Incidental histological finding of prostate cancer (TNM stage of T1a or T1b)
    9. Known positive for HIV or active hepatitis A, B or C viral infection.
    10. Immunotherapy or antibody therapy within 8 weeks before registration.
    11. Major surgery within 4 weeks before registration.
    12. Any severe systemic infection requiring treatment.
    13. Patients who are unable or unwilling to undergo antithrombotic therapy.
    14. Peripheral neuropathy of > grade 3 severity or grade 2 severity with pain.
    15. Primary AL (immunoglobulin light chain) amyloidosis and myeloma complicated by amyloidosis.
    1. Vorausgehende myelom-spezifische Therapie (dabei nicht inbegriffen Radiotherapie, Bisphosphonate und Einzeldosen von Steroiden [dh. weniger als im Äquivalent zu Dexamethason 40 mg/Tag über 4 Tage; diese Dosis darf nicht innerhalb von 14 Tagen vor Randomisation gegeben werden]).
    2. Jeder ernste medizinische Zustand, der den Patienten mit der Studienteilnahme in ein unannehmbares Risiko versetzt. Beispiele dafür sind unter anderem Patienten mit instabiler Herzerkrankung, dh. kardiale Ereignisse wie Myokardinfarkt (MI) innerhalb der letzten 6 Monate, Herzinsuffizienz NYHA III-IV, unkontrolliertes Vorhofflimmern oder Bluthochdruck; Patienten mit Erkrankungen, die eine dauerhafte Therapie mit Steroiden oder Immunsuppressiva notwendig machen, wie der rheumatoiden Arthritis, Multiple Sklerose und Lupus.
    3. Schwangere oder stillende Frauen.
    4. Ein auffälliger der folgenden Laborwerte innerhalb einer Woche vor Registrierung:
    • Neutrophile < 1,000/µL (1.0 x 109/L), ohne die Gabe von G-CSF (colony stimulating factor) innerhalb 14 Tagen vor diesem Labortest.
    • Thrombozyten <50,000 /µl (50x109/l), ohne Transfusion
    • Hämoglobin < 7.5 g/dL (4,6 mmol/L) (ungeachtet einer Transfusion oder andere Medikamente wie Erythropoetin)
    • Serum SGOT/AST oder SGPT/ALT > 3.0 x Normgrenze
    • Korrigiertes Serumcalcium > 14 mg/dL (> 3.5 mmol/L)
    5. Nierenfunktion mit CrCL< 15 ml/min und Hämodialyse oder Peritonealdialyse
    6. Eine psychische Erkrankung die verhindert, dass der Patient die Einverständniserklärung versteht und das Studienprotokoll befolgt.
    7. Patienten die bereits an einer anderen klinischen Studie teilnehmen oder ein Püfmedikament innerhalb 4 Wochen vor Registrierung bekommen haben.
    8. Andere maligne Erkrankungen außer dem Multiplen Myelom in der Vorgeschichte, außer der Patient ist in den letzen 3 Jahren krankheitsfrei gewesen. . Ausnahmen von dieser Regel beinhalten ein:
    • Basalzellkarzinom der Haut
    • Plattenepithelkarzinom der Haut
    • Carcinoma in situ der Zervix
    • Carcinoma in situ der Brust
    • Zufällig histologisch gefundenes Prostatkarzinom (incidental carcinoma, TNM Stadium T1a or T1b)
    9. Bekannte Positivität für HIV oder bekannte aktive Hepatitis A-, B- oder C-Infektion.
    10. Immun- oder Antikörpertherapie innerhalb 8 Wochen vor Registrierung.
    11. Größere Operation innerhalb 4 Wochen vor Registrierung.
    12. Eine schwere systemische Infektion, die eine Therapie nötig macht.
    13. Patienten die unfähig oder nicht gewillt sind, eine antithrombotische Therapie durchzuführen.
    14. periphere Neuropathie > Grad 3 oder Grad 2 mit Schmerz.
    15. Primäre AL (Immunglobulin- Leichtketten-) Amyloidose und myelomassozierte Amyloidose.
    E.5 End points
    E.5.1Primary end point(s)
    Median Progression free survival
    Medianes progressionsfreies Überleben
    E.5.1.1Timepoint(s) of evaluation of this end point
    time from randomization to the first documentation of disease progression based on the IMWG criteria, or death due to any cause during the study up to the end of the PFS follow-up phase
    Zeit ab Randomisierung bis zur Dokumentation eines Progresses, basierend auf den IMWG-Kriterien, oder Tod während der Studie bis zum Ende der PFS Follow-up-Phase
    E.5.2Secondary end point(s)
    1. Overall survival to 5 years
    2. sequence progression free survival
    3. sequence overall survival to 5 years
    4. Time to treatment failure
    5. Other efficacy parameters according to the international uniform response criteria, including objective response (complete response [CR], stringent complete response [sCR], very good partial response (VGPR), partial response [PR], and overall response [CR + VGPR + PR] using IMWG criteria)
    6. Safety (adverse events [type, frequency, and severity of AEs, and relationship of AEs to study drug], laboratory abnormalities, and hospitalizations) including frequency of Second Primary Malignancies (SPM reporting during the whole study including open label follow-up phase for all patients)
    7. Quality of life (QOL); European Organization for Research and Treatment of Cancer QOL Questionnaire for Patients with Cancer (EORTC QLQ-C30) and QLQ for Patients with Multiple Myeloma (QLQ-MY20) Module and the descriptive system of the EQ-5D
    8. Safety and response rate on Rd for poor responders on VMP
    1. Gesamtüberleben bis 5 Jahre
    2. Dauer des Ansprechen
    3. Zeit bis zum Ansprechen
    4. Zeit bis zum besten Ansprechen
    5. Zeit bis zum Therapieversagen
    6. Andere Effektivitätsparameter gemäß der internationalen Kriterien über das Ansprechen, (complete response [CR], stringent complete response [sCR], very good partial response (VGPR), partial response [PR], und overall response [CR + VGPR + PR] basierend auf den IMWG Kriterien) nach VMP und 6 Monaten Erhaltung oder Placebo
    7. Sicherheit (unerwünschte Ereignisse (adverse events, AE) [Typ, Frequenz, und Schwere der AE's, und Beziehung der AE's zum Studienmedikament], Laborabnormalitäten, und Krankenhausaufenthalte) einschließlich dem Auftreten von Zweitneoplasien (Second Primary Malignancies, SPM, die während der Studienphase einschließlich einer nicht verblindeten Nachbeobachtung für alle Patienten)
    8. Lebensqualität (QOL); Europäische Organisation für Erforschung und Behandlung von Krebs QOL-Fragebogen (QLQ) für Patienten mit Krebs (EORTC QLQ-C30) und QLQ für Patienten mit Multiplen Myelom (QLQ-MY20) Module und das bescheibende System von EQ-5D
    9. Sicherheit und Ansprechrate von Rd von den Patienten, die schlecht auf VMP ansprechen
    E.5.2.1Timepoint(s) of evaluation of this end point
    1. end of trial
    2. end of trial
    3. end of trial
    4. end of trial
    5. end of trial
    6. end of trial
    7. at start of maintenance therapy, then every 6 months until end of maintenance
    8. end of trial
    1. Studienende
    2. Studienende
    3. Studienende
    4. Studienende
    5. Studienende
    6. Studienende
    7. Zu Beginn der Erhaltungstherapie, danach alle 6 Monate bis zum Ende der Erhaltungstherapie
    8. Studienende
    E.6 and E.7 Scope of the trial
    E.6Scope of the trial
    E.6.1Diagnosis No
    E.6.2Prophylaxis No
    E.6.3Therapy Yes
    E.6.4Safety Yes
    E.6.5Efficacy Yes
    E.6.6Pharmacokinetic No
    E.6.7Pharmacodynamic No
    E.6.8Bioequivalence No
    E.6.9Dose response No
    E.6.10Pharmacogenetic No
    E.6.11Pharmacogenomic No
    E.6.12Pharmacoeconomic No
    E.6.13Others No
    E.7Trial type and phase
    E.7.1Human pharmacology (Phase I) No
    E.7.1.1First administration to humans No
    E.7.1.2Bioequivalence study No
    E.7.1.3Other No
    E.7.1.3.1Other trial type description
    E.7.2Therapeutic exploratory (Phase II) Yes
    E.7.3Therapeutic confirmatory (Phase III) Yes
    E.7.4Therapeutic use (Phase IV) No
    E.8 Design of the trial
    E.8.1Controlled Yes
    E.8.1.1Randomised Yes
    E.8.1.2Open No
    E.8.1.3Single blind No
    E.8.1.4Double blind Yes
    E.8.1.5Parallel group Yes
    E.8.1.6Cross over No
    E.8.1.7Other No
    E.8.2 Comparator of controlled trial
    E.8.2.1Other medicinal product(s) No
    E.8.2.2Placebo Yes
    E.8.2.3Other No
    E.8.2.4Number of treatment arms in the trial2
    E.8.3 The trial involves single site in the Member State concerned No
    E.8.4 The trial involves multiple sites in the Member State concerned Yes
    E.8.4.1Number of sites anticipated in Member State concerned20
    E.8.5The trial involves multiple Member States No
    E.8.6 Trial involving sites outside the EEA
    E.8.6.1Trial being conducted both within and outside the EEA No
    E.8.6.2Trial being conducted completely outside of the EEA No
    E.8.7Trial has a data monitoring committee No
    E.8.8 Definition of the end of the trial and justification where it is not the last visit of the last subject undergoing the trial
    2 years after last patient in, not later than 8 years after start of the study
    E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial
    E.8.9.1In the Member State concerned years5
    E.8.9.1In the Member State concerned months0
    E.8.9.1In the Member State concerned days0
    F. Population of Trial Subjects
    F.1 Age Range
    F.1.1Trial has subjects under 18 No
    F.1.1.1In Utero No
    F.1.1.2Preterm newborn infants (up to gestational age < 37 weeks) No
    F.1.1.3Newborns (0-27 days) No
    F.1.1.4Infants and toddlers (28 days-23 months) No
    F.1.1.5Children (2-11years) No
    F.1.1.6Adolescents (12-17 years) No
    F.1.2Adults (18-64 years) Yes
    F.1.2.1Number of subjects for this age range: 72
    F.1.3Elderly (>=65 years) Yes
    F.1.3.1Number of subjects for this age range: 218
    F.2 Gender
    F.2.1Female Yes
    F.2.2Male Yes
    F.3 Group of trial subjects
    F.3.1Healthy volunteers No
    F.3.2Patients Yes
    F.3.3Specific vulnerable populations Yes
    F.3.3.1Women of childbearing potential not using contraception No
    F.3.3.2Women of child-bearing potential using contraception Yes
    F.3.3.3Pregnant women No
    F.3.3.4Nursing women No
    F.3.3.5Emergency situation No
    F.3.3.6Subjects incapable of giving consent personally No
    F.3.3.7Others No
    F.4 Planned number of subjects to be included
    F.4.1In the member state290
    F.5 Plans for treatment or care after the subject has ended the participation in the trial (if it is different from the expected normal treatment of that condition)
    Treatment decision following the trial treatment is at the discretion of the investigator. Patients should be given the opportunity to benefit from other therapies if possible. Patients should remain in the trial even after stop of treatment until end of study for follow up.
    Die Weiterbehandlung der Patienten wird vom Prüfarzt in Abhängigkeit der individuellen Situation des Patienten festgesetzt, in Frage kommende Behandlungsalternativen werden dabei berücksichtigt. Die Patienten sollten auch nach dem Absetzen der Prüfmedikamente bis zum Studienende zu Follow-up Untersuchungen in der klinischen Prüfung verbleiben.
    G. Investigator Networks to be involved in the Trial
    N. Review by the Competent Authority or Ethics Committee in the country concerned
    N.Competent Authority Decision Authorised
    N.Date of Competent Authority Decision2013-10-22
    N.Ethics Committee Opinion of the trial applicationFavourable
    N.Ethics Committee Opinion: Reason(s) for unfavourable opinion
    N.Date of Ethics Committee Opinion2013-10-30
    P. End of Trial
    P.End of Trial StatusPrematurely Ended
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