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    Summary
    EudraCT Number:2012-004762-18
    Sponsor's Protocol Code Number:EL20T0.01
    National Competent Authority:Germany - BfArM
    Clinical Trial Type:EEA CTA
    Trial Status:Completed
    Date on which this record was first entered in the EudraCT database:2013-11-29
    Trial results View results
    Index
    A. PROTOCOL INFORMATION
    B. SPONSOR INFORMATION
    C. APPLICANT IDENTIFICATION
    D. IMP IDENTIFICATION
    D.8 INFORMATION ON PLACEBO
    E. GENERAL INFORMATION ON THE TRIAL
    F. POPULATION OF TRIAL SUBJECTS
    G. INVESTIGATOR NETWORKS TO BE INVOLVED IN THE TRIAL
    N. REVIEW BY THE COMPETENT AUTHORITY OR ETHICS COMMITTEE IN THE COUNTRY CONCERNED
    P. END OF TRIAL
    Expand All   Collapse All
    A. Protocol Information
    A.1Member State ConcernedGermany - BfArM
    A.2EudraCT number2012-004762-18
    A.3Full title of the trial
    Controlled, prospective, multicentre, open, randomized study to investigate the contraceptive efficacy, bleeding patterns, metabolic effects, cycle-associated complaints, acceptance, and safety of an oral contraceptive containing 30 µg ethinylestradiol and 150 µg levonorgestrel, in two different regimens of intake (4 extended cycles of 91 days versus 13 conventional cycles of 28 days) in healthy women
    Kontrollierte, prospektive, multizentrische, offene, randomisierte klinische Prüfung zur Untersuchung der kontrazeptiven Wirksamkeit, der Blutungsmuster, der Wirkungen auf den Stoffwechsel, zyklusbedingten Beschwerden, der Akzeptanz und Sicherheit eines oralen Kontrazeptivums mit 30 µg Ethinylestradiol und 150 µg Levonorgestrel in zwei verschiedenen Einnahmeschemata (4 Langzyklen von 91 Tagen im Vergleich zu 13 konventionellen Zyklen von 28 Tagen) an gesunden Frauen
    A.3.1Title of the trial for lay people, in easily understood, i.e. non-technical, language
    Controlled, prospective, multicentre, open, randomized study to investigate the contraceptive efficacy, bleeding patterns, metabolic effects, cycle-associated complaints, acceptance, and safety of an oral contraceptive containing 30 µg ethinylestradiol and 150 µg levonorgestrel, in two different regimens of intake (4 extended cycles of 91 days versus 13 conventional cycles of 28 days) in healthy women
    Kontrollierte, prospektive, multizentrische, offene, randomisierte klinische Prüfung zur Untersuchung der kontrazeptiven Wirksamkeit, der Blutungsmuster, der Wirkungen auf den Stoffwechsel, zyklusbedingten Beschwerden, der Akzeptanz und Sicherheit eines oralen Kontrazeptivums mit 30 µg Ethinylestradiol und 150 µg Levonorgestrel in zwei verschiedenen Einnahmeschemata (4 Langzyklen von 91 Tagen im Vergleich zu 13 konventionellen Zyklen von 28 Tagen) an gesunden Frauen
    A.3.2Name or abbreviated title of the trial where available
    Lisa Lang Study
    Lisa Lang Studie
    A.4.1Sponsor's protocol code numberEL20T0.01
    A.7Trial is part of a Paediatric Investigation Plan No
    A.8EMA Decision number of Paediatric Investigation Plan
    B. Sponsor Information
    B.Sponsor: 1
    B.1.1Name of SponsorMadaus GmbH
    B.1.3.4CountryGermany
    B.3.1 and B.3.2Status of the sponsorCommercial
    B.4 Source(s) of Monetary or Material Support for the clinical trial:
    B.4.1Name of organisation providing supportMadaus GmbH
    B.4.2CountryGermany
    B.5 Contact point designated by the sponsor for further information on the trial
    B.5.1Name of organisationMeda Pharma GmbH & Co. KG
    B.5.2Functional name of contact pointGroup Leader Study Manager
    B.5.3 Address:
    B.5.3.1Street AddressBenzstraße 1
    B.5.3.2Town/ cityBad Homburg
    B.5.3.3Post code61352
    B.5.3.4CountryGermany
    B.5.4Telephone number004961728882300
    B.5.5Fax number004961728882883
    B.5.6E-mailingrid.schwienhorst@medapharma.de
    D. IMP Identification
    D.IMP: 1
    D.1.2 and D.1.3IMP RoleTest
    D.2 Status of the IMP to be used in the clinical trial
    D.2.1IMP to be used in the trial has a marketing authorisation Yes
    D.2.1.1.1Trade name Evaluna 30 30 Mikrogramm/150 Mikrogramm Filmtabletten
    D.2.1.1.2Name of the Marketing Authorisation holderMeda Pharma GmbH & Co. KG
    D.2.1.2Country which granted the Marketing AuthorisationGermany
    D.2.5The IMP has been designated in this indication as an orphan drug in the Community No
    D.2.5.1Orphan drug designation number
    D.3 Description of the IMP
    D.3.1Product nameEE30/LNG150 (Lisa)
    D.3.4Pharmaceutical form Coated tablet
    D.3.4.1Specific paediatric formulation No
    D.3.7Routes of administration for this IMPOral use
    D.3.8 to D.3.10 IMP Identification Details (Active Substances)
    D.3.8INN - Proposed INNETHINYLESTRADIOL
    D.3.9.1CAS number 57-63-6
    D.3.9.4EV Substance CodeSUB07277MIG
    D.3.10 Strength
    D.3.10.1Concentration unit µg microgram(s)
    D.3.10.2Concentration typeequal
    D.3.10.3Concentration number30
    D.3.8 to D.3.10 IMP Identification Details (Active Substances)
    D.3.8INN - Proposed INNLEVONORGESTREL
    D.3.9.1CAS number 797-63-7
    D.3.9.4EV Substance CodeSUB08483MIG
    D.3.10 Strength
    D.3.10.1Concentration unit µg microgram(s)
    D.3.10.2Concentration typeequal
    D.3.10.3Concentration number150
    D.3.11 The IMP contains an:
    D.3.11.1Active substance of chemical origin Yes
    D.3.11.2Active substance of biological/ biotechnological origin (other than Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    The IMP is a:
    D.3.11.3Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    D.3.11.3.1Somatic cell therapy medicinal product No
    D.3.11.3.2Gene therapy medical product No
    D.3.11.3.3Tissue Engineered Product No
    D.3.11.3.4Combination ATIMP (i.e. one involving a medical device) No
    D.3.11.3.5Committee on Advanced therapies (CAT) has issued a classification for this product No
    D.3.11.4Combination product that includes a device, but does not involve an Advanced Therapy No
    D.3.11.5Radiopharmaceutical medicinal product No
    D.3.11.6Immunological medicinal product (such as vaccine, allergen, immune serum) No
    D.3.11.7Plasma derived medicinal product No
    D.3.11.8Extractive medicinal product No
    D.3.11.9Recombinant medicinal product No
    D.3.11.10Medicinal product containing genetically modified organisms No
    D.3.11.11Herbal medicinal product No
    D.3.11.12Homeopathic medicinal product No
    D.3.11.13Another type of medicinal product No
    D.8 Information on Placebo
    E. General Information on the Trial
    E.1 Medical condition or disease under investigation
    E.1.1Medical condition(s) being investigated
    healthy volunteers (hormonal birth control using combined oral contraception)
    gesunde Probandinnen (hormonelle Verhütung mit kombiniertem oralem Kontrazeptivum)
    E.1.1.1Medical condition in easily understood language
    hormonal birth control
    hormonelle Verhütung
    E.1.1.2Therapeutic area Body processes [G] - Reproductive physiologi cal processes [G08]
    MedDRA Classification
    E.1.2 Medical condition or disease under investigation
    E.1.2Version 19.0
    E.1.2Level LLT
    E.1.2Classification code 10073728
    E.1.2Term Hormonal contraception
    E.1.2System Organ Class 100000004865
    E.1.3Condition being studied is a rare disease No
    E.2 Objective of the trial
    E.2.1Main objective of the trial
    The primary objective of the study is:
    • To demonstrate the contraceptive efficacy of the EE30/LNG150 84+7 extended-cycle regimen (provisional fantasy name: Lisa Lang) according to the requirements of the EMA “Guideline on clinical investigation of steroid contraceptives in women” (EMEA/CPMP/EWP/519/98 Rev 1).
    Primärer Endpunkt
    Nachweis der kontrazeptiven Wirksamkeit des Einnahmeschemas im Langzyklus 84+7 mit EE30/LNG150 (provisorischer Fantasiename: Lisa Lang) gemäß den Vorgaben der EMA-Leitlinie zur klinischen Untersuchung steroider Kontrazeptiva bei Frauen
    E.2.2Secondary objectives of the trial
    2.2 Secondary Objectives
    The “key secondary objective” of the study consists of the investigation of the superiority of the Lisa Lang extended-cycle regimen in comparison with the 21+7 conventional-cycle regimen (provisional fantasy name: Lisa Kurz) in reducing the total number of bleeding days over the study.
    Other secondary objectives of the study are:
    • To investigate and to compare the effect of the Lisa Lang extended-cycle regimen and the effect of the Lisa Kurz conventional-cycle regimen on bleeding patterns, cycle-associated complaints, acceptability of regimens.
    • To investigate general safety and tolerability of the Lisa Lang extended-cycle regimen and of the Lisa Kurz conventional-cycle regimen.
    • To follow-up the time to return of fertility up to one year in all subjects discontinuing oral contraceptive treatment, on cessation of the study medication, for wish of pregnancy.
    Untersuchung auf Überlegenheit des Einnahmeschemas im Langzyklus im Vergleich zum Einnahmeschema im konventionellen Zyklus 21+7 (Lisa Kurz) bei einer Reduktion der Gesamtzahl von Blutungstagen
    Untersuchung und Vergleich der Einnahme im Langzyklus Lisa Lang mit der Einnahme im konventionellen Zyklus hinsichtlich Blutungsmuster, zyklusbedingter Beschwerden sowie Akzeptanz des Einnahmeschemas.
    Untersuchung und Vergleich des Einnahmeschemas im Langzyklus Lisa Lang mit dem Einnahmeschema im konventionellen Zyklus hinsichtlich Hämostaseparametern, Parametern des Kohlenhydrate-/Lipid-/Knochenmetabolismus sowie des Hormonprofils in einer Subgruppe.
    Untersuchung der allgemeinen Sicherheit und Verträglichkeit des Einnahmeschemas im Langzyklus Lisa Lang und des Einnahmeschema im konventionellem Zyklus
    Nachbeobachtung aller Studienteilnehmerinnen mit Kinderwunsch nach Abschluss der Behandlungsphase bis zum Wiedereinsetzen der Fruchtbarkeit über den Zeitraum von bis zu einem Jahr.
    E.2.3Trial contains a sub-study No
    E.3Principal inclusion criteria
    Inclusion Criteria
    1. Subject is informed, has been given ample time and opportunity to think about her participation and has given her written and personally dated informed consent obtained before undergoing any trial-specific procedure
    2. Subject is a sexually active woman of child-bearing potential, at risk of pregnancy
    3. Subject seeks contraception and agrees to use study COC as her primary birth control
    method
    4. Subject is aged between 18 and 35 years at screening (inclusive)
    5. Subject is able to communicate, participate, and comply with the requirements of the
    entire study
    6. Subject is computer literate and able to complete the subject electronic diary
    7. Subject has given her written specific consent to allow collection and use of contact
    details for managing alert call.
    1. Die Probandin wurde informiert, hatte ausreichend Zeit und Gelegenheit über ihre Teilnahme nachzudenken und hat ihre schriftliche und persönlich datierte Einwilligungserklärung abgegeben, bevor studienspezifische Verfahren durchgeführt werden.
    2. Die Probandin ist eine sexuell aktive Frau im gebärfähigen Alter, mit dem Risiko schwanger zu werden.
    3. Die Probandin wünscht eine Empfängnisverhütung und stimmt der Anwendung des KOK der Studie als primäre Verhütungsmethode zu.
    4. Die Probandin ist bei der Screening-Untersuchung zwischen 18 und 35 Jahre alt (jeweils einschließlich).
    5. Die Probandin ist in der Lage zu kommunizieren, teilzunehmen und die Anforderungen der gesamten Studie zu erfüllen.
    6. Die Probandin kann mit einem Computer umgehen und ist in der Lage, das elektronische Studientagebuch zu führen.
    7. Die Probandin hat gesondert ihre schriftliche Einwilligung zur Erfassung und Verwendung ihrer Kontaktdaten für mögliche Anrufe gegeben.
    E.4Principal exclusion criteria
    1. Venous thrombosis present or in personal or family history (e.g. deep venous thrombosis, pulmonary embolism) in any body region
    2. Arterial thrombosis present or in history (e.g. myocardial infarction) or prodromal conditions (e.g. angina pectoris and transient ischaemic attack) in any body region
    3. Cerebrovascular accident present or in history
    4. The presence of at least one severe or multiple risk factor(s) for arterial thrombosis, including:
    • diabetes mellitus with vascular symptoms
    • severe dyslipoproteinemia (i.e. screening total serum cholestero≥l 240 mg/dl and/or LDL cholesterol ≥160 mg/dl, as per APT III guidelines , or use of anti-hyperlipidemic agents)
    • valvular heart disease
    • atrial fibrillation
    5. Known hereditary or acquired predisposition for venous or arterial thrombosis, such as APC-resistance, antithrombin-III-deficiency, protein C deficiency, protein S deficiency, hyperhomocysteinemia and antiphospholipid-antibodies (anticardiolipin-antibodies, lupus anticoagulant): such predisposing factors will not be specifically investigated, but patient personal and family history in this respect should be collected
    6. History of other medical conditions associated with vascular AEs (e.g. haemolytic uremic syndrome, chronic inflammatory bowel disease such as Crohn’s disease or ulcerative colitis, sickle cell disease)
    7. Hypertension defined as repeated measurements of systolic blood pressure >140 and diastolic blood pressure >90 mmHg
    8. History of hereditary angioedema
    9. History of migraine with focal neurological symptoms
    10. Pancreatitis or a history thereof if associated with hypertriglyceridemia
    11. Presence of hepatic disease (as per abnormal liver function at screening laboratory tests), or history thereof as long as liver function values have not returned to normal
    12. History of being HIV or Hepatitis C positive
    13. Presence or history of liver tumours (benign or malignant)
    14. History of hereditary galactose intolerance, Lapp lactase deficiency, or glucose-galactose malabsorption
    15. Known or suspected sex-steroid influenced malignancies
    16. Palpable breast tumours
    17. Uterine fibroids
    18. History of cervical cancer
    19. HPV-positive at screening, PAP smear PAP III or higher
    20. Known hypersensitivity to the active substances or to any of the excipients of Lisa coated tablets
    21. BMI >30 kg/m²
    22. Current smokers up to age 30 (inclusive) smoking more than 10 cigarettes/day
    23. Subjects up to the age of 30 (inclusive) who consumed more than 10 cigarettes/day and either stopped smoking or reduced smoking to less than 10 cigarettes/day ≤24 months
    24. Current smokers (or former smokers who stopped smoking ≤ 24 months) aged more than 30 years
    25. Desire to become pregnant during study period
    26. Pregnancy or lactation period
    27. Undiagnosed vaginal bleeding
    28. Subjects who have had recent surgical or medical abortion, miscarriage or vaginal or cesarian delivery with less than three normal menstrual cycles prior to study enrolment
    29. History of having used a contraceptive patch within 3 months prior to enrolment
    30. History of having received injectable hormone contraceptives or other injectable hormones within the past 10 months prior to study enrolment
    31. History of having a progestin-releasing intrauterine device in place over the 3 months prior to enrolment
    32. Routine concomitant use of forms of contraception other than COCs with the exception of occasional condom use during the study
    33. History of using any progestin-only contraceptive within 3 months prior to enrolment
    34. Non-users of COCs with less than three consecutive normal cycles prior to enrolment
    35. Current COC users with irregular bleeding during the last three cycles
    36. Prevalent bleeding disorders not linked with COC use
    37. Amenorrhoea of unknown cause
    38. Current or forecast use of any medication that might interfere with the efficacy of COCs
    39. Regular use of substances that may interfere with study medication absorption, distribution, metabolism or excretion or that could lead to induction or inhibition of microsomal enzymes and that will not be discontinued during the study; occasional and limited use during the study may be allowed at the discretion of the Investigator
    40. Current use of any medications whose plasma and tissue concentrations might be increased or decreased by concomitant COCs
    41. Any other contraindications to COC use (including new emerging contraindications or per Investigator’s opinion)
    42. Scheduled major surgeries
    43. Use of other investigational drugs/treatments, or enrolment in a clinical study in the previous 6 months
    44. History of persistent non-compliance with chronic medication
    45. History of or current alcohol or drug abuse which makes the subject unfit for participation in the study
    46. Any other condition that, in the opinion of the Investigator, may jeopardize the study conduct according to the protocol
    1. Venenthrombose in einer Körperregion liegt vor oder findet sich in persönlicher oder Familienvorgeschichte, z. B. Tiefe Venenthrombose, Lungenembolie
    2. Arterienthrombose in einer Körperregion (z. B. Myokardinfarkt) oder prodromale Bedingungen (z. B. Angina pectoris und transitorische ischämische Attacke) liegen vor oder finden sich in der Vorgeschichte
    3. Ein zerebrovaskulärer Vorfall liegt vor oder findet sich in der Vorgeschichte
    4. Vorliegen mindestens eines schweren oder mehrerer Risikofaktoren für Arterienthrombose, wie z. B.:
    Diabetes mellitus mit vaskulären Symptomen
    Schwere Dyslipoproteinämie (beim Screening Gesamtcholesterin ≥ 240 mg/dl und/oder LDL-Cholesterin ≥ 160 mg/dl gemäß APT-III-Leitlinien oder Anwendung antihyperlipidämischer Wirkstoffe)
    Herzklappenerkrankung
    Vorhofflimmern
    5. Bekannte vererbte oder erworbene Prädisposition für Venen- oder Arterienthrombose, wie z. B. APC-Resistenz, Antithrombin-III-Mangel, Protein-C-Mangel, Protein-S-Mangel, Hyperhomozysteinämie und Phospholipidantikörper
    6. Vorgeschichte anderer Krankheiten im Zusammenhang mit vaskulären AEs
    7. Hypertonie, definiert als wiederholte Messwerte des systolischen Blutdrucks >140 und des diastolischen Blutdrucks >90 mmHg
    8. Vorgeschichte eines hereditären Angioödems
    9. Vorgeschichte von Migräne mit fokalen neurologischen Symptomen
    10. Pankreatitis oder entsprechende Vorgeschichte in Verbindung mit Hypertriglyceridämie
    11. Vorliegen einer Lebererkrankung (anomale Leberfunktion laut den Laboruntersuchungen beim Screening) oder entsprechende Vorgeschichte
    12. Vorliegen einer HIV- oder Hepatitis-C-Infektion
    13. Vorliegen oder Vorgeschichte eines Lebertumors (gut- oder bösartig)
    14. Vorgeschichte einer hereditären Galactoseintoleranz, Lapp-Lactase-Mangel oder Glucose-Galactose-Malabsorption
    15. Bekannte oder vermutete durch Sexualsteroide beeinflusste maligne Erkrankungen
    16. Tastbare Brusttumore
    17. Uterus myomatosus
    18. Vorgeschichte eines Zervixkarzinoms
    19. HPV-positiv beim Screening, PAP-Abstrich ist PAP III oder höher
    20. Bekannte Überempfindlichkeit gegenüber den Wirkstoffen oder Bestandteilen von Lisa Filmtabletten
    21. BMI >30 kg/m²
    22. Gegenwärtige Raucherinnen im Alter bis einschließlich 30 Jahren, die mehr als 10 Zigaretten/Tag rauchen
    23. Probandinnen, im Alter bis einschließlich 30 Jahren, die mehr als 10 Zigaretten/Tag geraucht haben und innerhalb der letzten ≤24 Monate das Rauchen aufgegeben haben oder das Rauchen auf weniger als 10 Zigaretten/Tag reduziert haben.
    24. Gegenwärtige Raucherin (oder frühere Raucherin, die innerhalb der letzten ≤24 Monate das Rauchen aufgegeben hat) älter als 30 Jahre
    25. Wunsch während des Studienzeitraums schwanger zu werden
    26. Schwangerschaft oder Stillzeit
    27. Vaginalblutungen unbekannter Ursache
    28. Frauen mit kürzlich vorgenommenem operativem oder medizinischem Schwangerschaftsabbruch, Fehlgeburt, oder vaginaler oder Kaiserschnittgeburt mit weniger als drei normalen Menstruationszyklen vor Aufnahme in die Studie
    29. Anwendung eines Verhütungspflasters in den letzten 3 Monaten vor Aufnahme in die Studie
    30. Anwendung injizierbarer hormoneller Kontrazeptiva oder anderer injizierbarer Hormone in den letzten 10 Monaten vor Aufnahme in die Studie
    31. Anwendung eines Gestagen-freisetzenden Intrauterinpessars während der letzten 3 Monate vor Aufnahme in die Studie
    32. Routinemäßige gleichzeitige Anwendung anderer Formen der Empfängnisverhütung als KOK mit Ausnahme einer gelegentlichen Kondomanwendung
    33. Anwendung eines nur Gestagen-enthaltenden Kontrazeptivums in den letzten 3 Monaten vor Aufnahme in die Studie
    34. Nicht-Anwenderinnen von KOK mit weniger als drei aufeinander folgenden normalen Zyklen vor der Aufnahme in die Studie
    35. Gegenwärtige KOK-Anwenderinnen mit klinisch bedeutsamen unregelmäßigen Blutungen während der letzten drei Zyklen
    36. Häufige Blutungsstörungen, die nicht mit der Anwendung von KOK zusammenhängen
    37. Amenorrhoe unbekannter Ursache
    38. Gegenwärtige oder geplante Einnahme von Medikamenten, die die Wirksamkeit von KOK beeinträchtigen könnten
    39. Regelmäßige Anwendung von Substanzen, die Resorption, Verteilung, Stoffwechsel oder Ausscheidung des Prüfpräparats beeinträchtigen oder zu einer Induktion oder Inhibition mikrosomaler Enzyme führen könnten
    40. Gegenwärtige Anwendung anderer Medikamente, deren Konzentration im Plasma oder Gewebe durch die gleichzeitige Gabe von KOK erhöht oder gesenkt werden könnte.
    41. Sonstige Gegenanzeigen KOK
    42. Geplante größere Operationen
    43. Anwendung anderer in der Prüfung befindlicher Arzneimittel/Behandlungen oder Teilnahme an einer klinischen Studie in den letzten 6 Monaten
    44. Vorgeschichte einer andauernden Noncompliance bei der Einnahme von Medikamenten
    45. Vorgeschichte oder gegenwärtiger Alkohol- oder Drogenmissbrauch, der die Probandin für die Studienteilnahme ungeeignet macht.
    46. Sonstige Gründe, die die Durchführung der Studie nach Prüfplan gefährden könnten
    E.5 End points
    E.5.1Primary end point(s)
    Primary efficacy endpoint:
    • (unadjusted) Pearl Index
    E.5.1.1Timepoint(s) of evaluation of this end point
    After completion of the study.
    E.5.2Secondary end point(s)
    Main secondary efficacy endpoints:
    • Bleeding days
    • Bleeding pattern
    • Cycle-associated complaints
    • Safety
    E.5.2.1Timepoint(s) of evaluation of this end point
    After completion of the study.
    E.6 and E.7 Scope of the trial
    E.6Scope of the trial
    E.6.1Diagnosis No
    E.6.2Prophylaxis No
    E.6.3Therapy No
    E.6.4Safety Yes
    E.6.5Efficacy Yes
    E.6.6Pharmacokinetic No
    E.6.7Pharmacodynamic No
    E.6.8Bioequivalence No
    E.6.9Dose response No
    E.6.10Pharmacogenetic No
    E.6.11Pharmacogenomic No
    E.6.12Pharmacoeconomic No
    E.6.13Others No
    E.7Trial type and phase
    E.7.1Human pharmacology (Phase I) No
    E.7.1.1First administration to humans No
    E.7.1.2Bioequivalence study No
    E.7.1.3Other No
    E.7.1.3.1Other trial type description
    E.7.2Therapeutic exploratory (Phase II) No
    E.7.3Therapeutic confirmatory (Phase III) Yes
    E.7.4Therapeutic use (Phase IV) No
    E.8 Design of the trial
    E.8.1Controlled Yes
    E.8.1.1Randomised Yes
    E.8.1.2Open Yes
    E.8.1.3Single blind No
    E.8.1.4Double blind No
    E.8.1.5Parallel group No
    E.8.1.6Cross over No
    E.8.1.7Other No
    E.8.2 Comparator of controlled trial
    E.8.2.1Other medicinal product(s) No
    E.8.2.2Placebo No
    E.8.2.3Other Yes
    E.8.2.3.1Comparator description
    anderes Anwendungsschema
    Different treatment schedule.
    E.8.2.4Number of treatment arms in the trial2
    E.8.3 The trial involves single site in the Member State concerned No
    E.8.4 The trial involves multiple sites in the Member State concerned Yes
    E.8.4.1Number of sites anticipated in Member State concerned42
    E.8.5The trial involves multiple Member States No
    E.8.6 Trial involving sites outside the EEA
    E.8.6.1Trial being conducted both within and outside the EEA No
    E.8.6.2Trial being conducted completely outside of the EEA No
    E.8.7Trial has a data monitoring committee Yes
    E.8.8 Definition of the end of the trial and justification where it is not the last visit of the last subject undergoing the trial
    LVLS
    E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial
    E.8.9.1In the Member State concerned years2
    E.8.9.1In the Member State concerned months3
    E.8.9.1In the Member State concerned days
    F. Population of Trial Subjects
    F.1 Age Range
    F.1.1Trial has subjects under 18 No
    F.1.1.1In Utero No
    F.1.1.2Preterm newborn infants (up to gestational age < 37 weeks) No
    F.1.1.3Newborns (0-27 days) No
    F.1.1.4Infants and toddlers (28 days-23 months) No
    F.1.1.5Children (2-11years) No
    F.1.1.6Adolescents (12-17 years) No
    F.1.2Adults (18-64 years) Yes
    F.1.2.1Number of subjects for this age range: 1623
    F.1.3Elderly (>=65 years) No
    F.2 Gender
    F.2.1Female Yes
    F.2.2Male No
    F.3 Group of trial subjects
    F.3.1Healthy volunteers Yes
    F.3.2Patients No
    F.3.3Specific vulnerable populations No
    F.3.3.1Women of childbearing potential not using contraception No
    F.3.3.2Women of child-bearing potential using contraception No
    F.3.3.3Pregnant women No
    F.3.3.4Nursing women No
    F.3.3.5Emergency situation No
    F.3.3.6Subjects incapable of giving consent personally No
    F.3.3.7Others No
    F.4 Planned number of subjects to be included
    F.4.1In the member state1623
    F.5 Plans for treatment or care after the subject has ended the participation in the trial (if it is different from the expected normal treatment of that condition)
    None.
    G. Investigator Networks to be involved in the Trial
    N. Review by the Competent Authority or Ethics Committee in the country concerned
    N.Competent Authority Decision Authorised
    N.Date of Competent Authority Decision2014-02-03
    N.Ethics Committee Opinion of the trial applicationFavourable
    N.Ethics Committee Opinion: Reason(s) for unfavourable opinion
    N.Date of Ethics Committee Opinion2014-02-12
    P. End of Trial
    P.End of Trial StatusCompleted
    P.Date of the global end of the trial2016-07-07
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