E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
healthy volunteers (hormonal birth control using combined oral contraception) |
gesunde Probandinnen (hormonelle Verhütung mit kombiniertem oralem Kontrazeptivum) |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
hormonal birth control |
hormonelle Verhütung |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Body processes [G] - Reproductive physiologi cal processes [G08] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 19.0 |
E.1.2 | Level | LLT |
E.1.2 | Classification code | 10073728 |
E.1.2 | Term | Hormonal contraception |
E.1.2 | System Organ Class | 100000004865 |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
The primary objective of the study is:
• To demonstrate the contraceptive efficacy of the EE30/LNG150 84+7 extended-cycle regimen (provisional fantasy name: Lisa Lang) according to the requirements of the EMA “Guideline on clinical investigation of steroid contraceptives in women” (EMEA/CPMP/EWP/519/98 Rev 1). |
Primärer Endpunkt
Nachweis der kontrazeptiven Wirksamkeit des Einnahmeschemas im Langzyklus 84+7 mit EE30/LNG150 (provisorischer Fantasiename: Lisa Lang) gemäß den Vorgaben der EMA-Leitlinie zur klinischen Untersuchung steroider Kontrazeptiva bei Frauen |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
2.2 Secondary Objectives
The “key secondary objective” of the study consists of the investigation of the superiority of the Lisa Lang extended-cycle regimen in comparison with the 21+7 conventional-cycle regimen (provisional fantasy name: Lisa Kurz) in reducing the total number of bleeding days over the study.
Other secondary objectives of the study are:
• To investigate and to compare the effect of the Lisa Lang extended-cycle regimen and the effect of the Lisa Kurz conventional-cycle regimen on bleeding patterns, cycle-associated complaints, acceptability of regimens.
• To investigate general safety and tolerability of the Lisa Lang extended-cycle regimen and of the Lisa Kurz conventional-cycle regimen.
• To follow-up the time to return of fertility up to one year in all subjects discontinuing oral contraceptive treatment, on cessation of the study medication, for wish of pregnancy. |
Untersuchung auf Überlegenheit des Einnahmeschemas im Langzyklus im Vergleich zum Einnahmeschema im konventionellen Zyklus 21+7 (Lisa Kurz) bei einer Reduktion der Gesamtzahl von Blutungstagen
Untersuchung und Vergleich der Einnahme im Langzyklus Lisa Lang mit der Einnahme im konventionellen Zyklus hinsichtlich Blutungsmuster, zyklusbedingter Beschwerden sowie Akzeptanz des Einnahmeschemas.
Untersuchung und Vergleich des Einnahmeschemas im Langzyklus Lisa Lang mit dem Einnahmeschema im konventionellen Zyklus hinsichtlich Hämostaseparametern, Parametern des Kohlenhydrate-/Lipid-/Knochenmetabolismus sowie des Hormonprofils in einer Subgruppe.
Untersuchung der allgemeinen Sicherheit und Verträglichkeit des Einnahmeschemas im Langzyklus Lisa Lang und des Einnahmeschema im konventionellem Zyklus
Nachbeobachtung aller Studienteilnehmerinnen mit Kinderwunsch nach Abschluss der Behandlungsphase bis zum Wiedereinsetzen der Fruchtbarkeit über den Zeitraum von bis zu einem Jahr. |
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
Inclusion Criteria
1. Subject is informed, has been given ample time and opportunity to think about her participation and has given her written and personally dated informed consent obtained before undergoing any trial-specific procedure
2. Subject is a sexually active woman of child-bearing potential, at risk of pregnancy
3. Subject seeks contraception and agrees to use study COC as her primary birth control
method
4. Subject is aged between 18 and 35 years at screening (inclusive)
5. Subject is able to communicate, participate, and comply with the requirements of the
entire study
6. Subject is computer literate and able to complete the subject electronic diary
7. Subject has given her written specific consent to allow collection and use of contact
details for managing alert call. |
1. Die Probandin wurde informiert, hatte ausreichend Zeit und Gelegenheit über ihre Teilnahme nachzudenken und hat ihre schriftliche und persönlich datierte Einwilligungserklärung abgegeben, bevor studienspezifische Verfahren durchgeführt werden.
2. Die Probandin ist eine sexuell aktive Frau im gebärfähigen Alter, mit dem Risiko schwanger zu werden.
3. Die Probandin wünscht eine Empfängnisverhütung und stimmt der Anwendung des KOK der Studie als primäre Verhütungsmethode zu.
4. Die Probandin ist bei der Screening-Untersuchung zwischen 18 und 35 Jahre alt (jeweils einschließlich).
5. Die Probandin ist in der Lage zu kommunizieren, teilzunehmen und die Anforderungen der gesamten Studie zu erfüllen.
6. Die Probandin kann mit einem Computer umgehen und ist in der Lage, das elektronische Studientagebuch zu führen.
7. Die Probandin hat gesondert ihre schriftliche Einwilligung zur Erfassung und Verwendung ihrer Kontaktdaten für mögliche Anrufe gegeben. |
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E.4 | Principal exclusion criteria |
1. Venous thrombosis present or in personal or family history (e.g. deep venous thrombosis, pulmonary embolism) in any body region
2. Arterial thrombosis present or in history (e.g. myocardial infarction) or prodromal conditions (e.g. angina pectoris and transient ischaemic attack) in any body region
3. Cerebrovascular accident present or in history
4. The presence of at least one severe or multiple risk factor(s) for arterial thrombosis, including:
• diabetes mellitus with vascular symptoms
• severe dyslipoproteinemia (i.e. screening total serum cholestero≥l 240 mg/dl and/or LDL cholesterol ≥160 mg/dl, as per APT III guidelines , or use of anti-hyperlipidemic agents)
• valvular heart disease
• atrial fibrillation
5. Known hereditary or acquired predisposition for venous or arterial thrombosis, such as APC-resistance, antithrombin-III-deficiency, protein C deficiency, protein S deficiency, hyperhomocysteinemia and antiphospholipid-antibodies (anticardiolipin-antibodies, lupus anticoagulant): such predisposing factors will not be specifically investigated, but patient personal and family history in this respect should be collected
6. History of other medical conditions associated with vascular AEs (e.g. haemolytic uremic syndrome, chronic inflammatory bowel disease such as Crohn’s disease or ulcerative colitis, sickle cell disease)
7. Hypertension defined as repeated measurements of systolic blood pressure >140 and diastolic blood pressure >90 mmHg
8. History of hereditary angioedema
9. History of migraine with focal neurological symptoms
10. Pancreatitis or a history thereof if associated with hypertriglyceridemia
11. Presence of hepatic disease (as per abnormal liver function at screening laboratory tests), or history thereof as long as liver function values have not returned to normal
12. History of being HIV or Hepatitis C positive
13. Presence or history of liver tumours (benign or malignant)
14. History of hereditary galactose intolerance, Lapp lactase deficiency, or glucose-galactose malabsorption
15. Known or suspected sex-steroid influenced malignancies
16. Palpable breast tumours
17. Uterine fibroids
18. History of cervical cancer
19. HPV-positive at screening, PAP smear PAP III or higher
20. Known hypersensitivity to the active substances or to any of the excipients of Lisa coated tablets
21. BMI >30 kg/m²
22. Current smokers up to age 30 (inclusive) smoking more than 10 cigarettes/day
23. Subjects up to the age of 30 (inclusive) who consumed more than 10 cigarettes/day and either stopped smoking or reduced smoking to less than 10 cigarettes/day ≤24 months
24. Current smokers (or former smokers who stopped smoking ≤ 24 months) aged more than 30 years
25. Desire to become pregnant during study period
26. Pregnancy or lactation period
27. Undiagnosed vaginal bleeding
28. Subjects who have had recent surgical or medical abortion, miscarriage or vaginal or cesarian delivery with less than three normal menstrual cycles prior to study enrolment
29. History of having used a contraceptive patch within 3 months prior to enrolment
30. History of having received injectable hormone contraceptives or other injectable hormones within the past 10 months prior to study enrolment
31. History of having a progestin-releasing intrauterine device in place over the 3 months prior to enrolment
32. Routine concomitant use of forms of contraception other than COCs with the exception of occasional condom use during the study
33. History of using any progestin-only contraceptive within 3 months prior to enrolment
34. Non-users of COCs with less than three consecutive normal cycles prior to enrolment
35. Current COC users with irregular bleeding during the last three cycles
36. Prevalent bleeding disorders not linked with COC use
37. Amenorrhoea of unknown cause
38. Current or forecast use of any medication that might interfere with the efficacy of COCs
39. Regular use of substances that may interfere with study medication absorption, distribution, metabolism or excretion or that could lead to induction or inhibition of microsomal enzymes and that will not be discontinued during the study; occasional and limited use during the study may be allowed at the discretion of the Investigator
40. Current use of any medications whose plasma and tissue concentrations might be increased or decreased by concomitant COCs
41. Any other contraindications to COC use (including new emerging contraindications or per Investigator’s opinion)
42. Scheduled major surgeries
43. Use of other investigational drugs/treatments, or enrolment in a clinical study in the previous 6 months
44. History of persistent non-compliance with chronic medication
45. History of or current alcohol or drug abuse which makes the subject unfit for participation in the study
46. Any other condition that, in the opinion of the Investigator, may jeopardize the study conduct according to the protocol |
1. Venenthrombose in einer Körperregion liegt vor oder findet sich in persönlicher oder Familienvorgeschichte, z. B. Tiefe Venenthrombose, Lungenembolie
2. Arterienthrombose in einer Körperregion (z. B. Myokardinfarkt) oder prodromale Bedingungen (z. B. Angina pectoris und transitorische ischämische Attacke) liegen vor oder finden sich in der Vorgeschichte
3. Ein zerebrovaskulärer Vorfall liegt vor oder findet sich in der Vorgeschichte
4. Vorliegen mindestens eines schweren oder mehrerer Risikofaktoren für Arterienthrombose, wie z. B.:
Diabetes mellitus mit vaskulären Symptomen
Schwere Dyslipoproteinämie (beim Screening Gesamtcholesterin ≥ 240 mg/dl und/oder LDL-Cholesterin ≥ 160 mg/dl gemäß APT-III-Leitlinien oder Anwendung antihyperlipidämischer Wirkstoffe)
Herzklappenerkrankung
Vorhofflimmern
5. Bekannte vererbte oder erworbene Prädisposition für Venen- oder Arterienthrombose, wie z. B. APC-Resistenz, Antithrombin-III-Mangel, Protein-C-Mangel, Protein-S-Mangel, Hyperhomozysteinämie und Phospholipidantikörper
6. Vorgeschichte anderer Krankheiten im Zusammenhang mit vaskulären AEs
7. Hypertonie, definiert als wiederholte Messwerte des systolischen Blutdrucks >140 und des diastolischen Blutdrucks >90 mmHg
8. Vorgeschichte eines hereditären Angioödems
9. Vorgeschichte von Migräne mit fokalen neurologischen Symptomen
10. Pankreatitis oder entsprechende Vorgeschichte in Verbindung mit Hypertriglyceridämie
11. Vorliegen einer Lebererkrankung (anomale Leberfunktion laut den Laboruntersuchungen beim Screening) oder entsprechende Vorgeschichte
12. Vorliegen einer HIV- oder Hepatitis-C-Infektion
13. Vorliegen oder Vorgeschichte eines Lebertumors (gut- oder bösartig)
14. Vorgeschichte einer hereditären Galactoseintoleranz, Lapp-Lactase-Mangel oder Glucose-Galactose-Malabsorption
15. Bekannte oder vermutete durch Sexualsteroide beeinflusste maligne Erkrankungen
16. Tastbare Brusttumore
17. Uterus myomatosus
18. Vorgeschichte eines Zervixkarzinoms
19. HPV-positiv beim Screening, PAP-Abstrich ist PAP III oder höher
20. Bekannte Überempfindlichkeit gegenüber den Wirkstoffen oder Bestandteilen von Lisa Filmtabletten
21. BMI >30 kg/m²
22. Gegenwärtige Raucherinnen im Alter bis einschließlich 30 Jahren, die mehr als 10 Zigaretten/Tag rauchen
23. Probandinnen, im Alter bis einschließlich 30 Jahren, die mehr als 10 Zigaretten/Tag geraucht haben und innerhalb der letzten ≤24 Monate das Rauchen aufgegeben haben oder das Rauchen auf weniger als 10 Zigaretten/Tag reduziert haben.
24. Gegenwärtige Raucherin (oder frühere Raucherin, die innerhalb der letzten ≤24 Monate das Rauchen aufgegeben hat) älter als 30 Jahre
25. Wunsch während des Studienzeitraums schwanger zu werden
26. Schwangerschaft oder Stillzeit
27. Vaginalblutungen unbekannter Ursache
28. Frauen mit kürzlich vorgenommenem operativem oder medizinischem Schwangerschaftsabbruch, Fehlgeburt, oder vaginaler oder Kaiserschnittgeburt mit weniger als drei normalen Menstruationszyklen vor Aufnahme in die Studie
29. Anwendung eines Verhütungspflasters in den letzten 3 Monaten vor Aufnahme in die Studie
30. Anwendung injizierbarer hormoneller Kontrazeptiva oder anderer injizierbarer Hormone in den letzten 10 Monaten vor Aufnahme in die Studie
31. Anwendung eines Gestagen-freisetzenden Intrauterinpessars während der letzten 3 Monate vor Aufnahme in die Studie
32. Routinemäßige gleichzeitige Anwendung anderer Formen der Empfängnisverhütung als KOK mit Ausnahme einer gelegentlichen Kondomanwendung
33. Anwendung eines nur Gestagen-enthaltenden Kontrazeptivums in den letzten 3 Monaten vor Aufnahme in die Studie
34. Nicht-Anwenderinnen von KOK mit weniger als drei aufeinander folgenden normalen Zyklen vor der Aufnahme in die Studie
35. Gegenwärtige KOK-Anwenderinnen mit klinisch bedeutsamen unregelmäßigen Blutungen während der letzten drei Zyklen
36. Häufige Blutungsstörungen, die nicht mit der Anwendung von KOK zusammenhängen
37. Amenorrhoe unbekannter Ursache
38. Gegenwärtige oder geplante Einnahme von Medikamenten, die die Wirksamkeit von KOK beeinträchtigen könnten
39. Regelmäßige Anwendung von Substanzen, die Resorption, Verteilung, Stoffwechsel oder Ausscheidung des Prüfpräparats beeinträchtigen oder zu einer Induktion oder Inhibition mikrosomaler Enzyme führen könnten
40. Gegenwärtige Anwendung anderer Medikamente, deren Konzentration im Plasma oder Gewebe durch die gleichzeitige Gabe von KOK erhöht oder gesenkt werden könnte.
41. Sonstige Gegenanzeigen KOK
42. Geplante größere Operationen
43. Anwendung anderer in der Prüfung befindlicher Arzneimittel/Behandlungen oder Teilnahme an einer klinischen Studie in den letzten 6 Monaten
44. Vorgeschichte einer andauernden Noncompliance bei der Einnahme von Medikamenten
45. Vorgeschichte oder gegenwärtiger Alkohol- oder Drogenmissbrauch, der die Probandin für die Studienteilnahme ungeeignet macht.
46. Sonstige Gründe, die die Durchführung der Studie nach Prüfplan gefährden könnten |
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Primary efficacy endpoint:
• (unadjusted) Pearl Index
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
After completion of the study. |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
Main secondary efficacy endpoints:
• Bleeding days
• Bleeding pattern
• Cycle-associated complaints
• Safety |
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
After completion of the study. |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | No |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | No |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | Yes |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | Yes |
E.8.2.3.1 | Comparator description |
anderes Anwendungsschema |
Different treatment schedule. |
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E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 42 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 2 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 3 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | |