E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Metastatic colorectal cancer |
Metastasiertes kolorektales Karzinom |
|
E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Metastatic colorectal cancer |
Metastasiertes kolorektales Karzinom |
|
E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Cancer [C04] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 21.0 |
E.1.2 | Level | LLT |
E.1.2 | Classification code | 10052362 |
E.1.2 | Term | Metastatic colorectal cancer |
E.1.2 | System Organ Class | 100000004864 |
|
E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
To assess the efficacy of panitumumab plus 5-FU/FA as maintenance after an induction treatment of 12 weeks with mFOLFOX6 plus panitumumab in the first-line treatment of KRAS wild type metastatic colorectal cancer patients compared to 5-FU/FA maintenance alone in terms of progression-free survival |
Untersuchung der Wirksamkeit von Panitumumab plus 5-FU/FA als Erhaltungstherapie nach einer 12-wöchigen Induktionstherapie mit mFOLFOX6 plus Panitumumab in der Erstlinientherapie von Patienten mit metastasiertem Kolorektalkarzinom (KRAS-Wildtyp) im Hinblick auf das progressionsfreie Überleben im Vergleich zu einer Erhaltungstherapie mit 5-FU/FA allein |
|
E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
To compare maintenance arms with respect to:
- Time from randomization until failure of treatment strategy (death/progression)
- Progression-free survival of re-induction
- Objective response after 12 weeks of induction chemotherapy
- Objective best response during maintenance and re-induction
- Overall survival measured from time of randomization and from time of registration
- Safety
- Health and skin related Quality of life |
Vergleich der Studienarme der Erhaltungsphase im Hinblick auf:
- Zeit von der Randomisierung bis zum Versagen der Behandlungsstrategie (Tod des Patienten oder Tumorprogression)
- Progressionsfreies Überleben während der Re-Rnduktionsphase
- Objektives Tumoransprechen nach 12 Wochen Induktions-Chemotherapie
- Objektiv bestes Tumoransprechen während Erhaltungsphase und Re-Induktion
- Gesamtüberleben gemessen ab dem Zeitpunkt der Randomisierung sowie vom Zeitpunkt der Registrierung
- Sicherheit
- Lebensqualität in Bezug auf den allgemeinen Gesundheitszustand und den Hautzustand |
|
E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
- Signed written informed consent
- Male or female >/= 18 years
- Histologically proven metastatic colorectal cancer
- Molecular testing showing KRAS wild type in colorectal carcinoma cells
- Life expectancy > 12 weeks
- At least one measurable lesion according to RECIST 1.1
- Adequate bone marrow, liver, kidney, organ and metabolic function
- ECOG perfomance status 0-1
- Woman of child-bearing potential must have a negative pregnancy test |
- Schriftliche Einverständniserklärung
- Männer oder Frauen >/= 18 Jahre
- histologisch nachgewiesenes metastasiertes kolorektales Karzinom
- KRAS-Wildtyp in der Mutationsanalyse der Zellen des kolorektalen Karzinoms
- Lebenserwartung > 12 Wochen
- Mindestens eine messbare Läsion gemäß RECIST 1.1
- Adäquate Knochenmark-, Leber- und Nieren-, Organ- und Stoffwechselfunktion
- ECOG Performance-Status 0-1
- Frauen im gebärfähigen Alter müssen einen negativen Schwangerschaftstest haben |
|
E.4 | Principal exclusion criteria |
- Previous treatment for colorectal cancer in the metastatic setting with the exception that patients with urgent need of immediate treatment (high tumor load, symptoms) may have received one cycle of any FOLFOX regimen (no capecitabine!) in case of yet unconfirmed RAS status
- Previous EGFR-targeting therapy
-Complete or partial DPD-deficiency. DPD deficiency can be evaluated by measuring the uracil plasmalevel or by genotyping of the DPD-coding gene (DPYD).
- < 6 months after end of adjuvant therapy (previous
chemoradiation for rectal cancer is accepted for inclusion into
the trial and does not account as adjuvant therapy)
- Known brain metastases unless adequately treated (surgery or radiotherapy) with no evidence of progression and neurologically stable off anticonvulsants and steroids
- Chronic inflammatory bowel disease
- Peripheral polyneuropathy >/= NCI-CTC V 4.03 grade 2
- Other previous malignancies with the exception of a history of previous curatively treated basal cell carcinoma of the skin or pre-invasive carcinoma of the cervix or other curatively treated malignat disease without recurrance after at least 5 years of follow-up
- Significant disease that, in the investigator´s opinion, would exclude the patient from the study
- History of cardiac deseases, defined as:
° Congestive heart failure > New York Aheart Assiciation (NYHA) class 2
° Active coronary artery disease (myocardial infarction more than 6 months prior to start of study treatment is allowed)
° Cardiac arrhythmias requiring anti-arrhythmic therapy (beta-blockers or digoxin are permitted)
° Uncontrolled hypertension (defined as blood preasure >/= 160 mmHg systolic and/or >/= 90 mmHg diastolic on medication)
- Patients with interstitial lung disease, e. g. pneumonitis or pulmonary fibrosis or evidence of interstitial lung disease on baseline chest CT scan
- Known HIV, hepatitis B or C infection
- Known hypertensitivity reaction to any of the study components
- Radiotherapy, major surgery or any investigational drug 21 days before registration
- Pregnancy or lactation or planning to be pregnant during treatment and within 6 months after the end of treatment
- Subject (male or female) is not willing to use highly effective methods of contraception (per institutional standard) during treatment and for at least an additional 6 months after the end of treatment
- Known alcohol or drug abuse
- Any condition that is unstable or could jeopardize the safety of the patient and his compliance in the study |
- Vorausgegangene Behandlung des metastasierten kolorektalen Karzinoms mit der Ausnahme, dass Patienten im Falle dringenden Behandlungsdrucks (hohe Tumorlast, Symptome) und noch unbestätigtem RAS Status einen Zyklus eines FOLFOX Regimes (kein Capecitabin!) erhalten haben dürfen.
- Vorausgegangene zielgerichtete EGFR-Therapie
-Kompletter oder partieller DPD-Mangel. DPD-Mangel kann durch Messung des Uracil Plasmalevels oder Typisierung des DPD-codierenden Gens (DPYD) evaluiert werden.
- Ende der adjuvanten Therapie < 6 Monate zurückliegend
- Bekannte Gehinmetastasen, mit Ausnahme adäquat (chirurgisch oder strahlentherapeutisch) behandelter Metastasen ohne Hinweis auf Progression und mit einer stabilen neurologischen Situation ohne Gabe von Antikonvulsiva und Steroiden
- Chronisch-entzündliche Darmerkrankung
- Periphere Neuropolypathie >/= NCI-CTCAE Grad 2 (Version 4.03)
- Andere frühere maligne Erkrankungen, mit Ausnahme der Anamnese eines vorausgegangenen Basalzell-Karzinoms der Haut oder eines präinvasiven Zervixkarzinoms oder einer anderen kurativ behandelten malignen Erkrankung ohne Rezidiv nach mindestens 5 Jahren Nachbeobachtung
- Schwere Erkrankung, die nach Ansicht des Prüfarztes den Patienten von einer Studienteilnahme ausschließt
- Anamnestische Herzerkrankung, definiert als:
° Kongestive Herzinsuffizienz > New York Heart Association (NYHA) Klasse 2
° Aktive koronare Herzerkrankung (kein Ausschlusskriterium ist ein Myokardinfarkt mehr als 6 Monate vor Beginn der Behandlungsphase der Studie)
° Kardiale Arrhythmien, die einer antiarrhytmischen Therapie bedürfen (Betablocker oder Digoxin sind erlaubt)
° Unkontrollierter Bluthochdruck (definiert als Blutdruck >/= 160 mmHg systolisch und/oder >/= 90 mmHg diastolisch unter entsprechender Medikation)
- Patienten mit interstitieller Lungenerkrankung, z. B. Pneumonitis, pulmonale Fibrose oder Nachweis einer interstitiellen Lungenerkrankung im Thorax-CT der Eingangsuntersuchung
- Bekannte Infektion mit HIV, Hepatitis B oder C
- Bekannte Überempfindlichkeit gegen eine der im Rahmen der Studie verabreichten Arzneimittelkomponenten
- Strahlentherapie, größere Operation oder Einnahme/Anwendung einer experimentellen Substanz innerhalb der letzten 21 Tage vor Einschluss in die Studie
- Schwangerschaft, Stillzeit oder geplante Schwangerschaft während der Behandlungsphase und innerhalb von 6 Monaten nach Behandlungsende
- Teilnehmer (männlich oder weiblich) ist nicht willens, während und bis zu 6 Monaten nach der Behandlung eine hochwirksame Verhütungsmethode (gemäß Standard der Einrichtung) zu verwenden
- Bekannter Alkohol- oder Drogenmissbrauch
- Jegliche Umstände, die instabil sind oder die Sicherheit des Patienten und seine Compliance im Rahmen der Studie gefährden könnten |
|
E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Progession-free survival during maintenance therapy defined as time from randomization until disease progression or death, whatever occurs first |
Progessionsfreies Überleben während der Erhaltungstherapie, definiert als Zeit von der Randomisierung bis zur Krankheitsprogression oder bis zum Tod, je nachdem, welches Ereignis zuerst eintritt |
|
E.5.2 | Secondary end point(s) |
- Time from randomization until failure of treatment strategy (death/progression)
- Progression-free survival of re-induction
- Objective response after 12 weeks of induction chemotherapy
- Objective best response during maintenance and re-induction
- Overall survival measured from time of randomization and from time of registration
- Safety
- Health and skin related Quality of life |
- Zeit von der Randomisierung bis zum Versagen der Behandlungstrategie (Tod/Progression)
- Progressionsfreies Überleben während der Re-Induktion
- Objetives Ansprechen nach 12 Wochen Induktions-Chemotherapie
- Objektiv bestes Ansprechen während der Erhaltungstherapie und der Re-Induktion
- Gesamtüberleben gemessen ab dem Zeitpunkt der Randomisierung sowie ab dem Zeitpunkt der Registrierung
- Sicherheit
- Lebensqualität bezogen auf den allgemeinen Gesundheitszustand und den Hauszustand |
|
E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | Yes |
E.6.13.1 | Other scope of the trial description |
|
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | Yes |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | No |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | Yes |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | Yes |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 95 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | No |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
| |
E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 9 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 0 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | 0 |