E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Encephalopathy with electrical status epilepticus in sleep, also called ESES syndrome |
Encephalopathy mit elektrischem Epilepsiestatus (ESES Syndrom) |
|
E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Sleep epilepsy |
Schlafepilepsie |
|
E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Nervous System Diseases [C10] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.0 |
E.1.2 | Level | LLT |
E.1.2 | Classification code | 10032061 |
E.1.2 | Term | Other forms of epilepsy |
E.1.2 | System Organ Class | 100000004852 |
|
E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | Yes |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
To compare the effects on cognition of treatment with either corticosteroids or clobazam in children with ESES syndrome |
Vergleich der kognitiven Behandlungseffekte von Kortisteroiden im Vergleich zu der Behandlung mit Clobazam bei Kindern |
|
E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
- To compare the effects of treatment with corticosteroids or clobazam on sleep induced spike-wave index in children with ESES syndrome. - To compare the effects of treatment with corticosteroids or clobazam on the frequency of seizures in children with ESES syndrome. - To compare the side-effects and tolerability of treatment with corticosteroids or clobazam in children with ESES syndrome. - To compare the effects of treatment with corticosteroids or clobazam in children with ESES syndrome as measured with a VAS score. - To assess demographic and disease-related predictive factors, including immunological factors, of succes of treatment with corticosteroids or clobazam in children with ESES syndrome. - To identify a biomarker for disease activity and treatment response. |
- Vergleich der Effekte bei der Behandlung des ESES Syndrom bei Kindern mit Kortikosteroiden oder Clobazam auf die den Schlaf induzierten spike-Wave Index - Vergleich der Effekte bei der Behandlung des ESES Syndrom bei Kindern mit Kortikosteroiden oder Clobazamauf die Häufigkeit der Krämpfe - Vergleich der Nebeneffekte und Verträglichkeit bei der Behandlung des ESES Syndrom bei Kindern mit Kortikosteroiden oder Clobazam - Vergleich des Behandlungseffektes der Therapie des ESES Syndrom bei Kindern mit Kortikosteroiden oder Clobazam gemessen mit dem VAS Score - Bewertung demographischer und krankheitsbezogener prädiktiver Faktoren (einschließlich immunologischer Faktoren), die Einfluss auf den Behandlungserfolg der Therapie mit Korikosteroiden oder mit Clobazam haben - Indentifikation eines Biomarkers für die Krankheitsaktivität und Ansprache auf die Behandlung.
|
|
E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
• Age 2 up to 12 years (not including children of 12 years old); • A diagnosis within six months prior to study inclusion (preferably as close to inclusion as possible) of either: o Bilateral sleep-induced epileptiform activity with SWI in > 85% of nonREM sleep and developmental delay, arrest, or regression (“typical ESES syndrome”); o Arrest or regression of development and bilateral sleep-induced epileptiform activity with a SWI in > 50%, or unilateral sleep induced epileptiform activity with SWI in > 85% of nonREM sleep (“atypical ESES syndrome”); o Regression of development and unilateral epileptiform activity with a SWI of > 50% of nonREM sleep (“atypical ESES syndrome”); • No previous treatment with either corticosteroids or clobazam • No current treatment nor in the previous three months with carbamazepine, oxcarbazepine, vigabatrin, tiagabine, gabapentin and pregabalin; These drugs are known to possibly worsen the outcome in children with ESES syndrome and may therefore influence treatment result. Furthermore, these drugs can increase the SWI during sleep and may cause an electrographic pattern fulfilling the criteria for ESES. Inclusion of such cases with possible “treatment induced ESES” is not desirable. • Written informed consent by parents / legal representatives
|
1. Vorliegen einer schriftlichen Patienten-, bzw. Eltern-Einwilligungserklärung entsprechend den internationalen Richtlinien und den entsprechenden deutschen Rechtsvorschriften; 2. Jungen und Mädchen zwischen 2 und 11 Jahren (einschließlich); 3. Folgende Diagnose innerhalb der letzten 6 Monate vor Einschluss: o EEG diagnostischer Befund mit einem SWI > 85% der Non-REM-Aktivität und Entwicklungsverzögerung, Stillstand, Regression („Typisches ESES Syndrom“) o Stillstand oder Regression in der Entwicklung und SWI> 50% oder unilaterale schlafinduzierte Epilepsieaktivität (SWI)> 85 („atypisches ESES Syndrom“) o Regression der Entwicklung und unilaterale Epilepsieaktivität (SWI) > 50% („atypisches ESES Syndrom“) 4. Keine vorherige Behandlung mit Korticosteroiden oder Clobazam 5. Keine laufende Behandlung oder Behandlung innerhalb der letzten drei Monate mit Carbamazepine, Oxcarbazepine, Vigabatrin, Tiagabine, Gabapentin oder Pregabalin
|
|
E.4 | Principal exclusion criteria |
• Patients with a SWI during wakefulness of > 50% • Acute or chronic infectious disease (e.g. TB, HIV) • Immunodeficiency • Severe osteopenia/osteoporosis • Diabetes • Cushing syndrome • Severe respiratory insufficiency • Severe liver failure • Severe ulcera • Any other condition that, in the investigator’s judgement, contra-indicates the use of corticosteroids or clobazam
|
1. SWI während der Wachphase > 50% 2. Akute oder chronische Infektionskrankheiten (bspw. TB, HIV) 3. Immunerkrankungen 4. Schwere Osteopenie/Osteoporose 5. Diabetes 6. Cushing Syndrom 7. Schwere Ateminsuffizienz 8. Schweres Leberversagen 9. Schwere Ulcera 10. Jegliche Erkrankung, die – gemäß der Einschätzung des Prüfarztes – eine Kontraindikation für den Einsatz von Kortikosteroiden oder Clobazam darstellt.
|
|
E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
- Intelligence quotient, or developmental quotient - Cognitive sumscore Improvement is defined as significant when improved by at least 75% of the standard deviation. |
- Intelligenz quotient oder Entwicklungsquotient - Kognitiver Summenscore
Verbesserung der Quotinten / Scores wird als siginifikant angesehen, wenn eine Verbesserung mindetesn 75 % über der Standard Abweichung liegen |
|
E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
after six months |
nach sechs Monaten |
|
E.5.2 | Secondary end point(s) |
- Individual absolute test results, and IQ scores; - Spike wave index during non-REM sleep. Improvement is defined as a rdecrease to less than 25%; - Seizure frequency. Improvement is defined as a reduction of 50% or more as compared with baseline; - Global improvement of functioning assessed with a VAS score (-5 to 5) - Safety and tolerability, as assessed by the occurrence of serious adverse events; - Differences in pro-inflammatory cytokine levels in patients with ESES who respond to either treatment strategies compared to nonresponders. |
• Individuelle Rohwerte und IQ-Werte (Eine Verbesserung wird als statistisch signifikant betrachtet, wenn diese mindestens 75% der Standardabweichung beträgt). • Spike-Wave Index während der Non-REM Aktivität (eine Verbesserung ist definiert als ein SWI von weniger als 25%) • Anfallshäufigkeit (Eine Verbesserung ist definiert als eine Reduktion von 50% oder mehr im Vergleich zur Baseline) • Bewertung der allgemeinen täglichen Fähigkeiten bewertet mit dem VAS (Visual Analogue Scale) Score (Skala: - 5 bis 5) • Sicherheit und Verträglichkeit gemessen an dem Auftreten von Serious Adverse Events • Unterschiede an den pro-inflammatorischen Zytokinspiegeln zwischen Respondern und Non-Respondern
|
|
E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
after six and 18 months |
Nach sechs und achtzehn Monaten |
|
E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | Yes |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | Yes |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | Yes |
E.8.1.7.1 | Other trial design description |
Verblindete Bewertung der Ergebnisse durch Neurophysiologen und Neurpsychologen |
Blinded outcome assessment by clinical neurophysiologist and neuropsychologist |
|
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | Yes |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| Yes |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | No |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | Yes |
E.8.5.1 | Number of sites anticipated in the EEA | 8 |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | No |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
|
|
E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 7 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 9 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | 14 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial years | 10 |