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Clinical trials

The European Union Clinical Trials Register allows you to search for protocol and results information on:
  • interventional clinical trials that are conducted in the European Union (EU) and the European Economic Area (EEA);
  • clinical trials conducted outside the EU / EEA that are linked to European paediatric-medicine development.
  • Learn   more about the EU Clinical Trials Register   including the source of the information and the legal basis.


    The EU Clinical Trials Register currently displays   38147   clinical trials with a EudraCT protocol, of which   6265   are clinical trials conducted with subjects less than 18 years old.
    The register also displays information on   18700   older paediatric trials (in scope of Article 45 of the Paediatric Regulation (EC) No 1901/2006).
     
    Examples: Cancer AND drug name. Pneumonia AND sponsor name.
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    Summary
    EudraCT Number:2013-001538-16
    Sponsor's Protocol Code Number:LP0076-1017
    National Competent Authority:Germany - BfArM
    Clinical Trial Type:EEA CTA
    Trial Status:Completed
    Date on which this record was first entered in the EudraCT database:2014-02-05
    Trial results View results
    Index
    A. PROTOCOL INFORMATION
    B. SPONSOR INFORMATION
    C. APPLICANT IDENTIFICATION
    D. IMP IDENTIFICATION
    D.8 INFORMATION ON PLACEBO
    E. GENERAL INFORMATION ON THE TRIAL
    F. POPULATION OF TRIAL SUBJECTS
    G. INVESTIGATOR NETWORKS TO BE INVOLVED IN THE TRIAL
    N. REVIEW BY THE COMPETENT AUTHORITY OR ETHICS COMMITTEE IN THE COUNTRY CONCERNED
    P. END OF TRIAL
    Expand All   Collapse All
    A. Protocol Information
    A.1Member State ConcernedGermany - BfArM
    A.2EudraCT number2013-001538-16
    A.3Full title of the trial
    Effect of Calcipotriol plus Betamethasone Dipropionate Gel on the HPA Axis and Calcium Metabolism in Adolescent Subjects (Aged 12 to 16 Years, 11 months) with Scalp and Body Psoriasis
    Wirkung von Calcipotriol plus Betamethasondipropionat-Gel auf die HPA-Achse und den Kalziumstoffwechsel bei jugendlichen Patienten (im Alter von 12 bis 16 Jahren und 11 Monaten) mit Psoriasis auf Kopfhaut und Körper
    A.3.1Title of the trial for lay people, in easily understood, i.e. non-technical, language
    Safety and Efficacy of Calcipotriol plus Betamethasone Dipropionate Gel in Adolescent Subjects (Aged 12 to 16 Years, 11 months) with Scalp and Body Psoriasis
    Sicherheit und Wirkung von Calcipotriol plus Betamethasondipropionat-Gel bei jugendlichen Patienten (im Alter von 12 bis 16 Jahren und 11 Monaten) mit Psoriasis auf Kopfhaut und Körper
    A.3.2Name or abbreviated title of the trial where available
    Not Applicable
    A.4.1Sponsor's protocol code numberLP0076-1017
    A.7Trial is part of a Paediatric Investigation Plan No
    A.8EMA Decision number of Paediatric Investigation Plan
    B. Sponsor Information
    B.Sponsor: 1
    B.1.1Name of SponsorLEO Pharma A/S
    B.1.3.4CountryDenmark
    B.3.1 and B.3.2Status of the sponsorCommercial
    B.4 Source(s) of Monetary or Material Support for the clinical trial:
    B.4.1Name of organisation providing supportLEO Pharma A/S
    B.4.2CountryDenmark
    B.5 Contact point designated by the sponsor for further information on the trial
    B.5.1Name of organisationLEO Pharma A/S
    B.5.2Functional name of contact pointGlobal Clinical Operations
    B.5.3 Address:
    B.5.3.1Street AddressIndustriparken 55
    B.5.3.2Town/ cityBallerup
    B.5.3.3Post codeDK-2750
    B.5.3.4CountryDenmark
    B.5.4Telephone number+4553706809
    B.5.5Fax number+457226 3321
    B.5.6E-mailrichard.bennett@leo-pharma.com
    D. IMP Identification
    D.IMP: 1
    D.1.2 and D.1.3IMP RoleTest
    D.2 Status of the IMP to be used in the clinical trial
    D.2.1IMP to be used in the trial has a marketing authorisation Yes
    D.2.1.1.1Trade name Dovobet® 50 mcg/g + 0.5 mg/g gel
    D.2.1.1.2Name of the Marketing Authorisation holderLEO Pharma A/S, Ballerup, Denmark
    D.2.1.2Country which granted the Marketing AuthorisationIreland
    D.2.5The IMP has been designated in this indication as an orphan drug in the Community No
    D.2.5.1Orphan drug designation number
    D.3 Description of the IMP
    D.3.4Pharmaceutical form Gel
    D.3.4.1Specific paediatric formulation No
    D.3.7Routes of administration for this IMPCutaneous use
    D.3.8 to D.3.10 IMP Identification Details (Active Substances)
    D.3.8INN - Proposed INNCALCIPOTRIOL
    D.3.9.1CAS number 112828-00-9
    D.3.9.4EV Substance CodeSUB06046MIG
    D.3.10 Strength
    D.3.10.1Concentration unit mg/g milligram(s)/gram
    D.3.10.2Concentration typeequal
    D.3.10.3Concentration number0.05
    D.3.8 to D.3.10 IMP Identification Details (Active Substances)
    D.3.8INN - Proposed INNBETAMETHASONE
    D.3.9.1CAS number 378-44-9
    D.3.9.4EV Substance CodeSUB05797MIG
    D.3.10 Strength
    D.3.10.1Concentration unit mg/g milligram(s)/gram
    D.3.10.2Concentration typeequal
    D.3.10.3Concentration number0.5
    D.3.11 The IMP contains an:
    D.3.11.1Active substance of chemical origin Yes
    D.3.11.2Active substance of biological/ biotechnological origin (other than Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    The IMP is a:
    D.3.11.3Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    D.3.11.3.1Somatic cell therapy medicinal product No
    D.3.11.3.2Gene therapy medical product No
    D.3.11.3.3Tissue Engineered Product No
    D.3.11.3.4Combination ATIMP (i.e. one involving a medical device) No
    D.3.11.3.5Committee on Advanced therapies (CAT) has issued a classification for this product No
    D.3.11.4Combination product that includes a device, but does not involve an Advanced Therapy No
    D.3.11.5Radiopharmaceutical medicinal product No
    D.3.11.6Immunological medicinal product (such as vaccine, allergen, immune serum) No
    D.3.11.7Plasma derived medicinal product No
    D.3.11.8Extractive medicinal product No
    D.3.11.9Recombinant medicinal product No
    D.3.11.10Medicinal product containing genetically modified organisms No
    D.3.11.11Herbal medicinal product No
    D.3.11.12Homeopathic medicinal product No
    D.3.11.13Another type of medicinal product No
    D.8 Information on Placebo
    E. General Information on the Trial
    E.1 Medical condition or disease under investigation
    E.1.1Medical condition(s) being investigated
    Psoriasis of the scalp and body
    Psoriasis an Kopfhaut und Körper
    E.1.1.1Medical condition in easily understood language
    Psoriasis of the scalp and body
    Psoriasis an Kopfhaut und Körper
    E.1.1.2Therapeutic area Diseases [C] - Skin and Connective Tissue Diseases [C17]
    MedDRA Classification
    E.1.2 Medical condition or disease under investigation
    E.1.2Version 18.0
    E.1.2Level PT
    E.1.2Classification code 10037153
    E.1.2Term Psoriasis
    E.1.2System Organ Class 10040785 - Skin and subcutaneous tissue disorders
    E.1.3Condition being studied is a rare disease No
    E.2 Objective of the trial
    E.2.1Main objective of the trial
    The primary objective is to evaluate the safety of once daily use of calcipotriol (50 mcg/g) plus betamethasone (0.5 mg/g) (as dipropionate) gel in adolescent subjects (aged 12 to 16 years, 11 months) with scalp and body psoriasis.
    Das primäre Ziel ist die Bewertung der Sicherheit der einmal täglichen Anwendung von Calcipotriol (50 mcg/g) plus Betamethason (0,5 mg/g) (als Dipropionat) bei jugendlichen Patienten (im Alter von 12 bis 16 Jahren und 11 Monaten) mit Psoriasis auf Kopfhaut und Körper.
    E.2.2Secondary objectives of the trial
    The secondary objective is to evaluate the efficacy of once daily use of calcipotriol (50 mcg/g) plus betamethasone (0.5 mg/g) (as dipropionate) gel in adolescent subjects (aged 12 to 16 years, 11 months) with scalp and body psoriasis.
    Das sekundäre Ziel ist die Bewertung der Wirkung der einmal täglichen Anwendung von Calcipotriol (50 mcg/g) plus Betamethason (0,5 mg/g) (als Dipropionat) bei jugendlichen Patienten (im Alter von 12 bis 16 Jahren und 11 Monaten) mit Psoriasis auf Kopfhaut und Körper.
    E.2.3Trial contains a sub-study No
    E.3Principal inclusion criteria
    Inclusion Criteria for All Subjects:
    1. Signed informed consent given by parent(s), or legal guardian(s), or by the subject (according to national law) following their receipt of verbal and written information about the trial.
    2. Subjects will receive verbal and written information and will provide written assent to the trial.
    3. Subjects 12 to 16 years, 11 months of age.
    4. Either sex.
    5. Any race or ethnicity.
    6. Clinical signs of psoriasis vulgaris on both the scalp and body (trunk and/or limbs).
    7. A serum albumin-corrected calcium below the upper reference limit at SV2.
    8. Females of child-bearing potential must have a negative urine pregnancy test result and must agree to use a highly effective method of contraception during the trial. Highly effective methods are defined as ones which result in a low failure rate (less than 1% per year).
    9. Subjects fulfilling national requirements/law for participation in this trial.

    Additional Inclusion Criteria for Subjects Performing HPA Axis and PK Assessments (assigned U.S. and German sites only):
    10. At SV2 and Visit 1, a clinical diagnosis of scalp and body (trunk and/or limbs) psoriasis
    which is:
    a. of an extent of 10 to 35% of the body surface area (excluding psoriatic lesions of
    the face and sensitive areas), and
    b. of at least moderate severity according to the investigator’s global assessment of
    disease severity on the body
    11. At SV2 and Visit 1, a clinical diagnosis of scalp psoriasis which is:
    a. more than or equal to 20% of the scalp area, and
    b. of at least moderate severity according to the investigator’s global assessment of
    disease severity on the scalp.
    12. Subjects with a normal HPA axis function at SV2 including serum cortisol concentration
    above 5 mcg/dl before ACTH challenge and serum cortisol concentration above 18 mcg/dl
    30 minutes after ACTH challenge.
    13. At Visit 1, weighing at least 30kg

    Additional Inclusion Criteria for Subjects Not Performing HPA Axis and PK Assessments:
    14. At SV2 and Visit 1, a clinical diagnosis of body (trunk and/or limbs) psoriasis which is:
    a. more than or equal to 3% of the body surface area (excluding psoriatic lesions of
    the face and sensitive areas), and
    b. of at least mild severity according to the investigator’s global assessment of
    disease severity on the body.
    15. At SV2 and Visit 1, a clinical diagnosis of scalp psoriasis which is:
    a. more than or equal to 10% of the scalp area, and
    b. of at least mild severity according to the investigator’s global assessment of
    disease severity on the scalp, and
    c. for subjects aged 12 to < 15 years with a BSA ≤ 1.3 m2, amenable to topical
    treatment with a maximum of 55 g of investigational product per week, and
    d. for subjects aged 12 to < 15 years with a BSA > 1.3 m2, amenable to topicaltreatment with a maximum of 75 g of investigational product per week, and
    e. for subjects aged > 15 years with a BSA ≤ 1.7 m2, amenable to topical treatment
    with a maximum of 75 g of investigational product per week, and
    f. for subjects aged > 15 years with a BSA > 1.7 m2, amenable to topical treatment
    with a maximum of 100 g of investigational product per week.
    Einschlusskriterien für alle Patienten:
    1. Unterzeichnete Einwilligungserklärung der Eltern oder gesetzlichen Vertreter oder des Patienten (nach nationalem Recht) nach Erhalt mündlicher und schriftlicher Informationen über die Studie.
    2. Die Patienten werden mündlich und schriftlich informiert und eine schriftliche Zustimmung zu Studie liefern.
    3. Patienten im Alter von 12 bis 16 Jahren und 11 Monaten.
    4. Beide Geschlechter.
    5. Jegliche Rasse oder ethnische Zugehörigkeit.
    6. Klinische Zeichen einer Psoriasis vulgaris auf Kopfhaut und Körper (Stamm und/oder Extremitäten).
    7. Eine albuminkorrigierte Kalziumkonzentration im Serum unter der oberen Referenzgrenze bei SB2.
    8. Gebärfähige Frauen müssen ein negatives Urin-Schwangerschaftstestergebnis aufweisen und sich damit einverstanden erklären, während der Studie eine hoch wirksame Verhütungsmethode anzuwenden. Hoch effektive Methoden sind definiert als solche, die zu einer geringen Versagensrate führen (weniger als 1 % pro Jahr).
    9. Patienten, die die nationalen Anforderungen/Gesetze für die Teilnahme an dieser Studie erfüllen.

    Zusätzliche Einschlusskriterien für Patienten, bei denen die Untersuchung der HPA-Achse und die PK-Analyse durchgeführt werden (ausgewählte Zentren in den USA und Deutschland):
    10. Bei SB2 und bei Besuch 1 eine klinische Diagnose von Psoriasis auf Kopfhaut und Körper (Stamm und/oder Extremitäten), für die gilt:
    a. Ausmaß von 10 - 35 % der Körperoberfläche (ohne psoriatische Läsionen im Gesicht und an empfindlichen Stellen. Empfindliche Körperstelle umfassen Achselhöhlen, Leiste, unter den Brüsten und in anderen Hautfalten im Genital- und Gesäßbereich) und
    b. mindestens mittlerer Schweregrad gemäß der globalen Beurteilung der Schwere der Erkrankung am Körper durch den Prüfarzt
    11. Bei SB2 und bei Besuch 1 eine klinische Diagnose von Psoriasis auf der Kopfhaut, für die gilt:
    a. 20 % der Fläche der Kopfhaut oder mehr und
    b. mindestens mittlerer Schweregrad gemäß der globalen Beurteilung der Schwere der Erkrankung auf der Kopfhaut durch den Prüfarzt.
    12. Patienten mit einer normalen Funktion der HPA-Achse bei SB2 einschließlich einer Cortisolkonzentration im Serum von über 5 mcg/dl vor der ACTH-Belastung und mit einer Cortisolkonzentration im Serum von über 18 mcg/dl 30 Minuten nach der ACTH-Belastung.
    13. Patienten, die an Studienbesuch 1 mindestens 30 kg wiegen.

    Zusätzliche Einschlusskriterien für Patienten, bei denen die Untersuchung der HPA-Achse und die PK-Analyse nicht durchgeführt werden:
    14. Bei SB2 und bei Besuch 1 eine klinische Diagnose von Psoriasis des Körpers (Stamm und/oder Extremitäten) mit
    a. Ausbreitung von 3% der Körperoberfläche (KOF) (nicht eigeschlossen: Gesicht und empfindliche Körperstellen), und
    b. mindestens milder Schweregrad gemäß der globalen Beurteilung der Schwere der Erkrankung auf der Kopfhaut durch den Prüfarzt.
    15. Bei SB2 und bei Besuch 1 eine klinische Diagnose von Psoriasis der Kopfhaut, für die gilt:
    a. Ausbreitung auf 10 % der Fläche der Kopfhaut oder mehr und
    b. mindestens milder Schweregrad gemäß der globalen Beurteilung der Schwere der Erkrankung auf der Kopfhaut durch den Prüfarzt, und
    c. für Patienten im Alter von 12 bis <15 Jahren mit einer KOF ≤ 1,3 m2, die einer topischen Behandlung mit maximal 55 g Prüfprodukt pro Woche zugänglich sind, und
    d. für Patienten im Alter von 12 < 15 Jahren mit einer KOF > 1,3 m2, die einer topischen Behandlung mit maximal 75 g Prüfprodukt pro Woche zugänglich sind, und
    e. für Patienten im Alter von >15 Jahren mit einer KOF ≤ 1,7 m2, die einer topischen Behandlung mit maximal 75 g Prüfprodukt pro Woche zugänglich sind, und
    f. für Patienten im Alter von >15 Jahren mit einer KOF > 1,7 m2, die einer topischen Behandlung mit maximal 100 g Prüfprodukt pro Woche zugänglich sind.
    E.4Principal exclusion criteria
    Main exclusion criteria for all subjects:
    1. A history of hypersensitivity to any component of the LEO 80185 gel
    2. Systemic treatment with biological therapies with a possible effect on scalp and/or body psoriasis within the following time period prior to Visit 1 and during the trial.
    3. Systemic treatment with therapies other than biologicals, with a possible effect on scalp and/or body psoriasis within 4 weeks prior to Visit 1 (Day 0) or during the trial.
    4. UVB therapy within 2 weeks prior to Visit 1 or during the trial.
    5. Any topical treatment on the scalp and body including corticosteroids within 2 weeks prior to Visit 1 or during the trial.
    6. Systemic calcium, vitamin D supplementation > 400 IU/day, antacids, diuretics, antiepileptics, diphosphonates or calcitonin within 4 weeks prior to SV2 or during the trial.
    7. Planned initiation of, or changes to, concomitant medication that could affect psoriasis during the trial.
    8. Current diagnosis of guttate, erythrodermic, exfoliative or pustular psoriasis.
    9. Subjects with any of the following conditions present on the treatment areas on scalp and/or body: viral (e.g., herpes or varicella) lesions of the skin, fungal and bacterial skin infections, parasitic infections, skin manifestations in relation to syphilis or tuberculosis, rosacea, acne vulgaris, acne rosacea, atrophic skin, striae atrophicae, fragility of skin veins, ichthyosis, ulcers and wounds.
    10. Other inflammatory skin diseases that may confound the evaluation of scalp and/or body psoriasis.
    11. Planned excessive exposure to sun during the trial that may affect scalp and/or body psoriasis.
    12. Known or suspected severe renal insufficiency or severe hepatic disorders.
    13. Known or suspected disorders of calcium metabolism associated with hypercalcaemia.
    14. Any clinically significant abnormality following review of screening laboratory tests (blood and urine samples), physical examination or blood pressure/heart rate measurement performed at SV2.
    15. Current participation in any other interventional clinical trial.
    16. Previously treated with LEO 80185 in this trial.
    17. Subjects who have received treatment with any non-marketed drug within a month prior to SV1 or longer, if the class of substance required a longer wash-out.
    18. Subjects or parent(s) or legal guardian(s) known or suspected of being unlikely to comply with the Clinical Trial Protocol
    19. Females who are pregnant, or of child-bearing potential and wishing to become pregnant during the trial, or who are breast-feeding.
    20. Females of child-bearing potential with positive pregnancy test at SV2.
    21. Subject (or their partner) not using an adequate method of contraception according to national requirements.

    Additional exclusion criteria for subjects performing HPA axis and PK assessments (assigned U.S. and German
    sites only):
    22. A history of serious allergy, allergic asthma or serious allergic skin rash.
    23. Known or suspected hypersensitivity to any component of CORTROSYN® (including ACTH/cosyntropin/tetracosactide).
    24. Systemic treatment with corticosteroids (including inhaled and nasal steroids) within 12 weeks prior to SV2 or during the trial.
    25. Oestrogen therapy (including contraceptives) or any other medication known to affect cortisol levels or
    HPA axis integrity within 4 weeks prior to SV2 or during the trial.
    26. Enzymatic inductors (e.g., barbiturates, phenytoin, rifampicin) within 4 weeks prior to SV2 or during the
    trial.
    27. Systemic or topical cytochrome P450 inhibitors (e.g.,ketoconazole, itraconazole, metronidazole) within
    4 weeks prior to SV2 or during the trial. Topical ketoconazole 2 weeks prior to SV2.
    28. Hypoglycemic sulfonamides within 4 weeks prior to SV2 or during the trial.
    29. Antidepressive medications within 4 weeks prior to SV2 or during the trial.
    30. Known or suspected endocrine disorder that may affect the results of the ACTH challenge test.
    31. Clinical signs or symptoms of Cushing’s disease or Addison’s disease.
    32. Subjects with diabetes mellitus.
    33. Known or suspected cardiac condition.
    34. Not following nocturnal sleep patterns.

    Additional exclusion criteria for subjects not performing HPA axis and PK assessments:
    35. Topical treatment on the face and/or sensitive areas (armpits, groin, under the breasts and in other skin
    folds around the genitals and buttocks) with potent or very potent (WHO groups III-IV) corticosteroids
    within 2 weeks prior to Visit 1 or during the trial.
    Ausschlusskriterien für alle Patienten:
    1. Überempfindlichkeit gegen ein Bestandteil des LEO 80185-Gels in der Vorgeschichte
    2. Systemische Behandlung mit biologischen Therapien mit einer möglichen Wirkung auf Psoriasis auf der Kopfhaut und/oder am Körper innerhalb der folgenden Zeitperiode vor Besuch 1 und während der Studie.
    3. Systemische Behandlung mit Therapien außer Biologika mit einer möglichen Wirkung auf Psoriasis auf der Kopfhaut und/oder am Körper innerhalb von 4 Wochen vor Besuch 1 (Tag 0) oder während der Studie.
    4. UVB-Therapie innerhalb von 2 Wochen vor Besuch 1 oder während der Studie.
    5. Jegliche topische Behandlung auf der Kopfhaut und am innerhalb von 2 Wochen vor Besuch 1 oder während der Studie.
    6. Systemisches Kalzium, Vitamin D-Ergänzungsmittel, > 400 IU/Tag, Antazida, Diuretika, Antiepileptika, Diphosphonate oder Calcitonin innerhalb von 4 Wochen vor SB2 oder während der Studie.
    7. Geplanter Beginn oder Änderung von Begleitmedikamenten, die eine Psoriasis beeinflussen könnten während der Studie.
    8. Aktuelle Diagnose einer tropfenförmigen, erythrodermischen, exfoliativen oder pustulösen Psoriasis.
    9. Patienten mit einer der folgenden Erkrankungen an den Behandlungsgebieten auf der Kopfhaut und/oder am Körper: virale (z. B. Herpes oder Varicella) Läsionen der Haut, Pilz- und bakterielle Hautinfektionen, Parasiteninfektionen, Hautmanifestationen im Zusammenhang mit Syphilis oder Tuberkulose, Rosazea, Akne vulgaris, Akne rosacea, atrophische Haut, Striae atrophicae, fragile Hautvenen, Ichthyose, Ulzera und Wunden.
    10. Andere entzündliche Hauterkrankungen, die die Beurteilung der Psoriasis auf der Kopfhaut und/am Körper beeinflussen könnten.
    11. Geplante exzessive Sonnenexposition während der Studie, die die Psoriasis auf der Kopfhaut und/am Körper beeinflussen könnte.
    12. Bekannte oder vermutete schwere Niereninsuffizienz oder schwere Lebererkrankungen.
    13. Bekannte oder vermutete Erkrankungen des Kalziummetabolismus, die mit Hyperkalzämie assoziiert sind.
    14. Jegliche klinisch signifikante Auffälligkeit nach Prüfung der Laboruntersuchungen beim screening (Blut- und Urinproben), der körperlichen Untersuchung oder der Messung von Blutdruck/Herzfrequenz bei SB2.
    15. Aktuelle Teilnahme an einer weiteren interventionellen klinischen Studie
    16. Frühere Behandlung mit LEO 80185 innerhalb der Studie.
    17. Patienten, die innerhalb eines Monats vor SB1 oder länger mit einer nicht auf dem Markt befindlichen medikamentösen Substanz behandelt worden sind oder länger wenn die Substanzklasse ein längeres Auswaschen.
    18. Patienten, Eltern oder gesetzliche Vertreter, bei denen bekannt oder wahrscheinlich ist, dass sie die Vorgaben des klinischen Prüfplans nicht einhalten.
    19. Frauen, die schwanger oder im gebärfähigen Alter sind und während der Studie schwanger werden möchten, oder stillende Frauen.
    20. Gebärfähigen Frauen mit positivem Schwangerschaftstest bei SB2.
    21. Der Patient (oder der Partner) verwendet keine adäquate Verhütungsmethode gemäß den nationalen Anforderungen.

    Zusätzliche Einschlusskriterien für Patienten, bei denen die Untersuchung der HPA-Achse und die PK-Analyse durchgeführt werden (ausgewählte Zentren in den USA und Deutschland):
    22. Eine schwere Allergie, allergisches Asthma oder ein schwerer allergischer Hautausschlag in der Vorgeschichte.
    23. Bekannte oder vermutete Überempfindlichkeit gegen ein Inhaltsstoff von CORTROSYN® (einschließlich ACTH/Cosyntropin/Tetracosactid).
    24. Systemische Behandlung mit Kortikosteroiden (einschließlich inhalative und nasale Steroide) innerhalb von 12 Wochen vor SB2 oder während der Studie.
    25. Östrogentherapie (einschließlich Verhütungsmittel) oder Medikamente, die bekanntermaßen die Cortisolspiegel oder die Integrität der HPA-Achse beeinflussen, innerhalb von 4 Wochen vor SB2 oder während der Studie.
    26. Enzyminduktoren (z. B. Barbiturate, Phenytoin, Rifampicin) innerhalb von 4 Wochen vor SB2 oder während der Studie.
    27. Systemische oder topische Cytochrom P450-Inhibitoren (z. B. Ketoconazol, Itraconazol, Metronidazol) innerhalb von 4 Wochen vor SB2 oder während der Studie. Topisches Ketoconazol 2 Wochen vor SB2.
    28. Hypoglykämische Sulfonamide innerhalb von 4 Wochen vor SB2 oder während der Studie.
    29. Antidepressiva innerhalb von 4 Wochen vor SB2 oder während der Studie.
    30. Bekannte oder vermutete endokrine Erkrankung, die die Ergebnisse des ACTH-Belastungstests beeinflussen kann.
    31. Klinische Zeichen oder Symptome der Cushing-Krankheit oder der Addison-Krankheit.
    32. Patienten mit Diabetes mellitus.
    33. Bekannte oder vermutete Herzerkrankung.
    34. Keine Befolgung nächtlicher Schlafmuster.

    Zusätzliche Ausschlusskriterien für Patienten, bei denen die Untersuchung der HPA-Achse und die PK-Analyse nicht durchgeführt werden:
    35. Topische Behandlung am Gesicht und/oder empfindlichen Bereichen mit potenten oder sehr potenten Kortikosteroiden innerhalb von 2 Wochen vor Besuch 1 oder während der Studie.
    E.5 End points
    E.5.1Primary end point(s)
    Adverse drug reactions (ADRs)
    • Subjects with serum cortisol concentration of ≤18 mcg/dl at 30 minutes after ACTH-challenge at Week 4 and at Week 8
    • Change in albumin-corrected serum calcium from baseline (SV2) to Week 4, Week 8, and end of treatment
    • Change in 24-hour urinary calcium excretion from baseline (SV2) to Week 4, Week 8, and end of treatment
    Unerwünschte Medikamentenreaktionen (ADRs)
     Patienten mit einer Cortisolkonzentration im Serum von ≤ 18 mcg/dl 30 Minuten nach der ACTH-Belastung in Woche 4 und Woche 8
     Veränderung des albuminkorrigierten Kalziums im Serum von der Baseline (SB2) bis Woche 4, Woche 8 und zum Behandlungsende
     Veränderung der Kalziumausscheidung im 24-Stunden-Urin von der Baseline (SB2) bis Woche 4, Woche 8 und zum Behandlungsende
    E.5.1.1Timepoint(s) of evaluation of this end point
    Adverse drug reactions (ADRs)
    • Subjects with serum cortisol concentration of ≤18 mcg/dl at 30 minutes after ACTH-challenge at Week 4 and at Week 8
    • Change in albumin-corrected serum calcium from baseline (SV2) to Week 4, Week 8, and end of treatment
    • Change in 24-hour urinary calcium excretion from baseline (SV2) to Week 4, Week 8, and end of treatment
    Unerwünschte Medikamentenreaktionen (ADRs)
     Patienten mit einer Cortisolkonzentration im Serum von ≤ 18 mcg/dl 30 Minuten nach der ACTH-Belastung in Woche 4 und Woche 8
     Veränderung des albuminkorrigierten Kalziums im Serum von der Baseline (SB2) bis Woche 4, Woche 8 und zum Behandlungsende
     Veränderung der Kalziumausscheidung im 24-Stunden-Urin von der Baseline (SB2) bis Woche 4, Woche 8 und zum Behandlungsende
    E.5.2Secondary end point(s)
    • Adverse events (AEs)
    • Subjects with serum cortisol concentration of ≤18 mcg/dl at both 30 and 60 minutes after ACTH-challenge at Week 4 and at Week 8
    • Change in urinary calcium:creatinine ratio from baseline (SV2) to Week 4 and Week 8
    • Change in serum alkaline phosphate (ALP) from baseline (SV2) to Week 4 and Week 8
    • The following PK parameters calculated at Week 4 for each assayed compound:
    o AUC 0-t
    o AUC 0-∞
    o C max
    o T max
    o T 1/2
    • Subjects with “Controlled disease” (i.e., “Clear” or “Almost clear”) according to the investigator’s global assessment of disease severity on the body at end of treatment.
    • Percentage change in PASI from baseline to end of treatment.
    • Subjects with “Controlled disease” (i.e., “Clear” or “Very mild”) according to the patient’s global assessment of disease severity on the body at end of treatment.
    Unerwünschte Ereignisse (UEs)
     Patienten mit einer Cortisolkonzentration im Serum von ≤ 18 mcg/dl 30 und 60 Minuten nach der ACTHBelastung in Woche 4 und Woche 8
     Veränderung des Verhältnisses von Kalzium zu Kreatinin im Urin von der Baseline (SB2) bis Woche 4 und Woche 8
    E.5.2.1Timepoint(s) of evaluation of this end point
    • Adverse events (AEs)
    • Subjects with serum cortisol concentration of ≤18 mcg/dl at both 30 and 60 minutes after ACTH-challenge at Week 4 and at Week 8
    • Change in urinary calcium:creatinine ratio from baseline (SV2) to Week 4 and Week 8
    • Change in serum alkaline phosphate (ALP) from baseline (SV2) to Week 4 and Week 8
    • PK parameters calculated at Week 4 for each assayed compound.
    • Subjects with “Controlled disease” (i.e., “Clear” or “Almost clear”) according to the investigator’s global assessment of disease severity on the body at end of treatment.
    • Percentage change in PASI from baseline to end of treatment.
    • Subjects with “Controlled disease” (i.e., “Clear” or “Very mild”) according to the patient’s global assessment of disease severity on the body at end of treatment.
    Unerwünschte Medikamentenreaktionen (ADRs)
    • Patienten mit einer Cortisolkonzentration im Serum von ≤ 18 mcg/dl 30 und 60 Minuten nach der ACTH-Belastung in Woche 4 und Woche 8
    • Veränderung des Verhältnisses von Kalzium zu Kreatinin im Urin von der Baseline (SB2) bis Woche 4 und Woche 8
    • Veränderung von Alkalinphosphat (ALP) im Serum von Baseline (SB2) bis Woche 4 und Woche 8
    • PK Parameter, die zu Woche 4 für jede untersuchte Komponente kalkuliert werden.
    E.6 and E.7 Scope of the trial
    E.6Scope of the trial
    E.6.1Diagnosis No
    E.6.2Prophylaxis No
    E.6.3Therapy No
    E.6.4Safety Yes
    E.6.5Efficacy Yes
    E.6.6Pharmacokinetic Yes
    E.6.7Pharmacodynamic No
    E.6.8Bioequivalence No
    E.6.9Dose response No
    E.6.10Pharmacogenetic No
    E.6.11Pharmacogenomic No
    E.6.12Pharmacoeconomic No
    E.6.13Others No
    E.7Trial type and phase
    E.7.1Human pharmacology (Phase I) No
    E.7.1.1First administration to humans No
    E.7.1.2Bioequivalence study No
    E.7.1.3Other No
    E.7.1.3.1Other trial type description
    E.7.2Therapeutic exploratory (Phase II) Yes
    E.7.3Therapeutic confirmatory (Phase III) No
    E.7.4Therapeutic use (Phase IV) No
    E.8 Design of the trial
    E.8.1Controlled No
    E.8.1.1Randomised No
    E.8.1.2Open Yes
    E.8.1.3Single blind No
    E.8.1.4Double blind No
    E.8.1.5Parallel group No
    E.8.1.6Cross over No
    E.8.1.7Other No
    E.8.2 Comparator of controlled trial
    E.8.2.1Other medicinal product(s) No
    E.8.2.2Placebo No
    E.8.2.3Other No
    E.8.3 The trial involves single site in the Member State concerned No
    E.8.4 The trial involves multiple sites in the Member State concerned Yes
    E.8.4.1Number of sites anticipated in Member State concerned4
    E.8.5The trial involves multiple Member States Yes
    E.8.5.1Number of sites anticipated in the EEA50
    E.8.6 Trial involving sites outside the EEA
    E.8.6.1Trial being conducted both within and outside the EEA Yes
    E.8.6.2Trial being conducted completely outside of the EEA No
    E.8.6.3If E.8.6.1 or E.8.6.2 are Yes, specify the regions in which trial sites are planned
    Canada
    France
    Germany
    Poland
    Romania
    United Kingdom
    United States
    E.8.7Trial has a data monitoring committee No
    E.8.8 Definition of the end of the trial and justification where it is not the last visit of the last subject undergoing the trial
    LVLS
    Letzter Studienbesuch des letzten Patienten.
    E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial
    E.8.9.1In the Member State concerned years2
    E.8.9.1In the Member State concerned months2
    E.8.9.1In the Member State concerned days9
    E.8.9.2In all countries concerned by the trial years2
    E.8.9.2In all countries concerned by the trial months4
    E.8.9.2In all countries concerned by the trial days27
    F. Population of Trial Subjects
    F.1 Age Range
    F.1.1Trial has subjects under 18 Yes
    F.1.1Number of subjects for this age range: 100
    F.1.1.1In Utero No
    F.1.1.2Preterm newborn infants (up to gestational age < 37 weeks) No
    F.1.1.3Newborns (0-27 days) No
    F.1.1.4Infants and toddlers (28 days-23 months) No
    F.1.1.5Children (2-11years) No
    F.1.1.6Adolescents (12-17 years) Yes
    F.1.1.6.1Number of subjects for this age range: 100
    F.1.2Adults (18-64 years) No
    F.1.3Elderly (>=65 years) No
    F.2 Gender
    F.2.1Female Yes
    F.2.2Male Yes
    F.3 Group of trial subjects
    F.3.1Healthy volunteers No
    F.3.2Patients Yes
    F.3.3Specific vulnerable populations Yes
    F.3.3.1Women of childbearing potential not using contraception No
    F.3.3.2Women of child-bearing potential using contraception Yes
    F.3.3.3Pregnant women No
    F.3.3.4Nursing women No
    F.3.3.5Emergency situation No
    F.3.3.6Subjects incapable of giving consent personally No
    F.3.3.7Others No
    F.4 Planned number of subjects to be included
    F.4.1In the member state25
    F.4.2 For a multinational trial
    F.4.2.1In the EEA 75
    F.4.2.2In the whole clinical trial 100
    F.5 Plans for treatment or care after the subject has ended the participation in the trial (if it is different from the expected normal treatment of that condition)
    None
    keine
    G. Investigator Networks to be involved in the Trial
    N. Review by the Competent Authority or Ethics Committee in the country concerned
    N.Competent Authority Decision Authorised
    N.Date of Competent Authority Decision2014-03-24
    N.Ethics Committee Opinion of the trial applicationFavourable
    N.Ethics Committee Opinion: Reason(s) for unfavourable opinion
    N.Date of Ethics Committee Opinion2014-04-09
    P. End of Trial
    P.End of Trial StatusCompleted
    P.Date of the global end of the trial2018-02-13
    As of 1.2.2020, the UK is no longer an EU Member State. However, EU law still applies to the UK during the transition period
    EU Clinical Trials Register Service Desk: https://servicedesk.ema.europa.eu
    European Medicines Agency © 1995-2020 | Domenico Scarlattilaan 6, 1083 HS Amsterdam, The Netherlands
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