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    Summary
    EudraCT Number:2013-001546-34
    Sponsor's Protocol Code Number:EADO_VC_NEO_1
    National Competent Authority:Germany - BfArM
    Clinical Trial Type:EEA CTA
    Trial Status:Prematurely Ended
    Date on which this record was first entered in the EudraCT database:2014-07-08
    Trial results View results
    Index
    A. PROTOCOL INFORMATION
    B. SPONSOR INFORMATION
    C. APPLICANT IDENTIFICATION
    D. IMP IDENTIFICATION
    D.8 INFORMATION ON PLACEBO
    E. GENERAL INFORMATION ON THE TRIAL
    F. POPULATION OF TRIAL SUBJECTS
    G. INVESTIGATOR NETWORKS TO BE INVOLVED IN THE TRIAL
    N. REVIEW BY THE COMPETENT AUTHORITY OR ETHICS COMMITTEE IN THE COUNTRY CONCERNED
    P. END OF TRIAL
    Expand All   Collapse All
    A. Protocol Information
    A.1Member State ConcernedGermany - BfArM
    A.2EudraCT number2013-001546-34
    A.3Full title of the trial
    Neoadjuvant treatment with the combination of Vemurafenib, Cobimetinib and Atezolizumab in limited metastasis of malignant melanoma (AJCC stage IIIC/IV) and integrated biomarker study: A single armed, two-cohort, phase II EADO trial NEO-VC
    Neoadjuvante Kombinationstherapie mit Vemurafenib, Cobimetinib und Atezolizumab bei malignem Melanom mit limitierter Metastasierung (AJCC Stadium IIIC/IV) und integrierter Biomarker-Studie: Eine einarmige, zwei Kohorten Phase II EADO Studie NEO-VC
    A.3.1Title of the trial for lay people, in easily understood, i.e. non-technical, language
    Treatment of malignant melanoma with the combination of Vemurafenib, Cobimetinib, and Atezolizumab, including an integrated biomarker study: a phase II EADO trial
    Behandlung des malignen Melanoms mit der Kombination von Vemurafenib, Cobimetinib und Atezolizumab, einschließlich einer integrierten Biomarker-Studie: eine Phase II EADO-Studie
    A.3.2Name or abbreviated title of the trial where available
    NEO-VC
    NEO-VC
    A.4.1Sponsor's protocol code numberEADO_VC_NEO_1
    A.7Trial is part of a Paediatric Investigation Plan No
    A.8EMA Decision number of Paediatric Investigation Plan
    B. Sponsor Information
    B.Sponsor: 1
    B.1.1Name of SponsorUniversity Hospital Tübingen
    B.1.3.4CountryGermany
    B.3.1 and B.3.2Status of the sponsorNon-Commercial
    B.4 Source(s) of Monetary or Material Support for the clinical trial:
    B.4.1Name of organisation providing supportHoffmann-La Roche
    B.4.2CountrySwitzerland
    B.5 Contact point designated by the sponsor for further information on the trial
    B.5.1Name of organisationUniversity Hospital Tübingen
    B.5.2Functional name of contact pointDepartment of Dermatology
    B.5.3 Address:
    B.5.3.1Street AddressLiebermeisterstrasse 25
    B.5.3.2Town/ cityTübingen
    B.5.3.3Post code72076
    B.5.3.4CountryGermany
    B.5.4Telephone number+4970712987110
    B.5.5Fax number+497071295187
    B.5.6E-mailclaus.garbe@med.uni-tuebingen.de
    D. IMP Identification
    D.IMP: 1
    D.1.2 and D.1.3IMP RoleTest
    D.2 Status of the IMP to be used in the clinical trial
    D.2.1IMP to be used in the trial has a marketing authorisation Yes
    D.2.1.1.1Trade name ZELBORAF
    D.2.1.1.2Name of the Marketing Authorisation holderRoche Registration Limited
    D.2.1.2Country which granted the Marketing AuthorisationEuropean Union
    D.2.5The IMP has been designated in this indication as an orphan drug in the Community No
    D.2.5.1Orphan drug designation number
    D.3 Description of the IMP
    D.3.1Product nameVemurafenib
    D.3.4Pharmaceutical form Film-coated tablet
    D.3.4.1Specific paediatric formulation No
    D.3.7Routes of administration for this IMPOral use
    D.3.8 to D.3.10 IMP Identification Details (Active Substances)
    D.3.8INN - Proposed INNVEMURAFENIB
    D.3.9.1CAS number 918504-65-1
    D.3.9.4EV Substance CodeSUB32161
    D.3.10 Strength
    D.3.10.1Concentration unit mg milligram(s)
    D.3.10.2Concentration typeequal
    D.3.10.3Concentration number240
    D.3.11 The IMP contains an:
    D.3.11.1Active substance of chemical origin Yes
    D.3.11.2Active substance of biological/ biotechnological origin (other than Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    The IMP is a:
    D.3.11.3Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    D.3.11.3.1Somatic cell therapy medicinal product No
    D.3.11.3.2Gene therapy medical product No
    D.3.11.3.3Tissue Engineered Product No
    D.3.11.3.4Combination ATIMP (i.e. one involving a medical device) No
    D.3.11.3.5Committee on Advanced therapies (CAT) has issued a classification for this product No
    D.3.11.4Combination product that includes a device, but does not involve an Advanced Therapy No
    D.3.11.5Radiopharmaceutical medicinal product No
    D.3.11.6Immunological medicinal product (such as vaccine, allergen, immune serum) No
    D.3.11.7Plasma derived medicinal product No
    D.3.11.8Extractive medicinal product No
    D.3.11.9Recombinant medicinal product No
    D.3.11.10Medicinal product containing genetically modified organisms No
    D.3.11.11Herbal medicinal product No
    D.3.11.12Homeopathic medicinal product No
    D.3.11.13Another type of medicinal product No
    D.IMP: 2
    D.1.2 and D.1.3IMP RoleTest
    D.2 Status of the IMP to be used in the clinical trial
    D.2.1IMP to be used in the trial has a marketing authorisation Yes
    D.2.1.1.1Trade name COTELLIC
    D.2.1.1.2Name of the Marketing Authorisation holderRoche Registration GmbH Emil-Barell-Straße 1 79639 Grenzach-Wyhlen Deutschland
    D.2.1.2Country which granted the Marketing AuthorisationEuropean Union
    D.2.5The IMP has been designated in this indication as an orphan drug in the Community No
    D.2.5.1Orphan drug designation number
    D.3 Description of the IMP
    D.3.1Product nameCobimetinib
    D.3.4Pharmaceutical form Film-coated tablet
    D.3.4.1Specific paediatric formulation No
    D.3.7Routes of administration for this IMPOral use
    D.3.8 to D.3.10 IMP Identification Details (Active Substances)
    D.3.8INN - Proposed INNCOBIMETINIB
    D.3.9.1CAS number 934660-93-2
    D.3.9.4EV Substance CodeSUB122319
    D.3.10 Strength
    D.3.10.1Concentration unit mg milligram(s)
    D.3.10.2Concentration typeequal
    D.3.10.3Concentration number20
    D.3.11 The IMP contains an:
    D.3.11.1Active substance of chemical origin Yes
    D.3.11.2Active substance of biological/ biotechnological origin (other than Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    The IMP is a:
    D.3.11.3Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    D.3.11.3.1Somatic cell therapy medicinal product No
    D.3.11.3.2Gene therapy medical product No
    D.3.11.3.3Tissue Engineered Product No
    D.3.11.3.4Combination ATIMP (i.e. one involving a medical device) No
    D.3.11.3.5Committee on Advanced therapies (CAT) has issued a classification for this product No
    D.3.11.4Combination product that includes a device, but does not involve an Advanced Therapy No
    D.3.11.5Radiopharmaceutical medicinal product No
    D.3.11.6Immunological medicinal product (such as vaccine, allergen, immune serum) No
    D.3.11.7Plasma derived medicinal product No
    D.3.11.8Extractive medicinal product No
    D.3.11.9Recombinant medicinal product No
    D.3.11.10Medicinal product containing genetically modified organisms No
    D.3.11.11Herbal medicinal product No
    D.3.11.12Homeopathic medicinal product No
    D.3.11.13Another type of medicinal product No
    D.IMP: 3
    D.1.2 and D.1.3IMP RoleTest
    D.2 Status of the IMP to be used in the clinical trial
    D.2.1IMP to be used in the trial has a marketing authorisation Yes
    D.2.1.1.1Trade name TECENTRIQ
    D.2.1.1.2Name of the Marketing Authorisation holderRoche Registration GmbH Emil-Barell-Straße 1 79639 Grenzach-Wyhlen Deutschland
    D.2.1.2Country which granted the Marketing AuthorisationEuropean Union
    D.2.5The IMP has been designated in this indication as an orphan drug in the Community No
    D.2.5.1Orphan drug designation number
    D.3 Description of the IMP
    D.3.1Product nameAtezolizumab
    D.3.4Pharmaceutical form Concentrate for solution for injection/infusion
    D.3.4.1Specific paediatric formulation No
    D.3.7Routes of administration for this IMPIntravenous use
    D.3.8 to D.3.10 IMP Identification Details (Active Substances)
    D.3.8INN - Proposed INNATEZOLIZUMAB
    D.3.9.1CAS number 1380723-44-3
    D.3.9.2Current sponsor codeRO5541267
    D.3.9.4EV Substance CodeSUB178312
    D.3.10 Strength
    D.3.10.1Concentration unit mg milligram(s)
    D.3.10.2Concentration typeequal
    D.3.10.3Concentration number1200
    D.3.11 The IMP contains an:
    D.3.11.1Active substance of chemical origin No
    D.3.11.2Active substance of biological/ biotechnological origin (other than Advanced Therapy IMP (ATIMP) Yes
    The IMP is a:
    D.3.11.3Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    D.3.11.3.1Somatic cell therapy medicinal product No
    D.3.11.3.2Gene therapy medical product No
    D.3.11.3.3Tissue Engineered Product No
    D.3.11.3.4Combination ATIMP (i.e. one involving a medical device) No
    D.3.11.3.5Committee on Advanced therapies (CAT) has issued a classification for this product No
    D.3.11.4Combination product that includes a device, but does not involve an Advanced Therapy No
    D.3.11.5Radiopharmaceutical medicinal product No
    D.3.11.6Immunological medicinal product (such as vaccine, allergen, immune serum) No
    D.3.11.7Plasma derived medicinal product No
    D.3.11.8Extractive medicinal product No
    D.3.11.9Recombinant medicinal product Yes
    D.3.11.10Medicinal product containing genetically modified organisms No
    D.3.11.11Herbal medicinal product No
    D.3.11.12Homeopathic medicinal product No
    D.3.11.13Another type of medicinal product No
    D.8 Information on Placebo
    E. General Information on the Trial
    E.1 Medical condition or disease under investigation
    E.1.1Medical condition(s) being investigated
    Patients with hardly resectable/unresectable limited metastasis in malignant melanoma stages IIIC/IV (American Joint Committee on Cancer (AJCC) 2010) carrying the BRAF V600 mutation, in order to achieve operability.
    Patienten mit schwer operablen bzw. inoperablen begrenzten Metastasen bei malignem Melanom der Stadien IIIC bzw. IV (American Joint Committee on Cancer (AJCC) 2010), die die BRAF V600 Mutation tragen, mit dem Ziel Operabilität zu erreichen.
    E.1.1.1Medical condition in easily understood language
    Patients with metastatic melanoma with hardly resectable/unresectable limited metastasis
    Patienten mit metastasiertem Melanom mit kaum resektablen / inoperablen Metastasen
    E.1.1.2Therapeutic area Diseases [C] - Skin and Connective Tissue Diseases [C17]
    MedDRA Classification
    E.1.2 Medical condition or disease under investigation
    E.1.2Version 20.0
    E.1.2Level PT
    E.1.2Classification code 10025671
    E.1.2Term Malignant melanoma stage IV
    E.1.2System Organ Class 10029104 - Neoplasms benign, malignant and unspecified (incl cysts and polyps)
    E.1.2 Medical condition or disease under investigation
    E.1.2Version 20.0
    E.1.2Level PT
    E.1.2Classification code 10025670
    E.1.2Term Malignant melanoma stage III
    E.1.2System Organ Class 10029104 - Neoplasms benign, malignant and unspecified (incl cysts and polyps)
    E.1.3Condition being studied is a rare disease No
    E.2 Objective of the trial
    E.2.1Main objective of the trial
    Percent of patients who become resectable and are resected (surgery decided in multidisciplinary tumor board and no residual lesion detectable after surgery)
    Prozentsatz der Patienten, die tatsächlich operable wer-den und auch operiert werden (Operation in der interdisziplinären Tumorkonferenz beschlossen und postoperativ keine Residuen nachweisbar)
    E.2.2Secondary objectives of the trial
    - Progression free survival time after resection, in the group who actually underwent complete resection, progression free survival rates at 6 and 12 months after start of treatment.
    - Overall survival time after resection, in the group who actually underwent complete resection
    - Rate of objective responses
    - Tolerability
    - OS and PFS time in the total study population
    - Progressionsfreies postoperatives Überleben in der Gruppe der Patienten, bei denen eine Komplettresektion durchgeführt wurde; progressionsfreie Überlebensrate 6 und 12 Monate nach Beginn der Therapie
    - Gesamtüberlebensdauer nach Resektion bei den Patienten, die tatsächlich komplett reseziert wurden
    - Quote der Patienten, die nach objektiver Bewertung auf die Therapie angesprochen haben (Objective Response)
    - Verträglichkeit
    - Gesamtüberlebensrate und progessionsfreie Überlebenszeit in der gesamten Studienpopulation
    E.2.3Trial contains a sub-study Yes
    E.2.3.1Full title, date and version of each sub-study and their related objectives
    Translational Research Project
    - Detection of biomarkers for response to vem + cobi + atezo by analysis of baseline metastatic tumor tissues/ blood samples and comparing metastatic tumor tissues pretreatment and post treatment
    - Differences in gene expression, oncogenic mutation/copy number alteration profiles, and oncogenic signaling pathway status in baseline metastatic tumor tissues/ blood samples and metastatic tumor tissues before/after neoadjuvant study treatment (at time of resection)
    Translationales Forschungsprojekt
    - Biomarker-Nachweis bezüglich des Ansprechens auf Vem + Cobi + Atezo - Untersuchung der Ausgangswerte des Metastasengewebes / der Blutproben
    - Vergleich des Metastasengewebes vor und nach Behandlung
    - Folgende Unterschiede werden untersucht: Genexpression, onkogene Mutationen/Anzahl veränderter Profile, Status der onkogenen Signalpfade im metastatischen Ausgangsgewebe des Tumors/nach neoadjuvanter Studientherapie (zum Zeitpunkt der Resektion)

    E.3Principal inclusion criteria
    Patients must meet the following criteria for study entry:
    1. Signed Informed Consent Form
    2. Age ≥ 18 years
    3. Histologically confirmed Stage IV (metastatic) or unresectable Stage IIIc (locally advanced) mela-noma, as defined by AJCC, 7th revised edition
    a. Naïve to prior systemic anti-cancer therapy for melanoma, with the following exceptions:
    Adjuvant treatment with interferon (IFN), In-terleukin-2 (IL-2), or vaccine therapies, if dis-continued at least 28 days prior to initiation of study treatment
    b. Adjuvant treatment with herbal therapies, if discontinued at least 7 days prior to initiation of study treatment
    4. Documentation of BRAFV600 mutation−positive status in melanoma tumor tissue through use of a clinical mutation test approved by the local health authority.
    If archival tumor tissue is unavailable or is de-termined to be inadequate, tumor tissue must be obtained from a biopsy performed at screening.
    5. Eastern Cooperative Oncology Group Performance Status (ECOG) of 0 or 1
    6. Decision of eligibility for neoadjuvant combined vem+cobi+atezo treatment by interdisciplinary tumor board. Patient with limited numbers of metastases and few organ systems involved should be selected, making surgical resection after neo-adjuvant treatment probable.
    7. Measurable disease by Response Evaluation Criteria In Solid Tumors (RECIST V1.1) criteria (must be outside the central nervous system (CNS))
    8. Adequate hematologic and end-organ function, defined by the following laboratory test results, obtained within 14 days prior to initiation of study treatment, with the exception of amylase, lipase, and lactate dehydrogenase (LDH) where up to 28 days is acceptable (using central laboratory result)
    • Absolute neutrophil cells (ANC) ≥ 1.5 × 109/L without granulocyte colony-stimulating factor support
    • White blood cells (WBC) count ≥ 2.5 × 109/L
    • Lymphocyte count ≥ 0.5 × 109/L
    • Platelet count ≥ 100 × 109/L without transfu-sion
    • Hemoglobin ≥ 9 g/dL without transfusion
    • Serum albumin ≥ 2.5 g/dL
    • Total bilirubin ≤ 1.5 × the upper limit of normal (ULN)
    • Aspartate aminotransferase (AST) and alanine aminotransferase (ALT) ≤ 2.0 x ULN
    • Amylase and lipase ≤ 1.5 x ULN
    • Alkaline phosphatase (ALP) ≤ 2.5 × ULN or, for patients with documented liver or bone metastases, ALP ≤ 5 × ULN
    • Serum creatinine ≤ 1.5 × ULN or creatinine clearance (CrCl) ≥ 40mL/min on the basis of measured CrCl from a 24-hour urine collection or Crockcroft-Gault glomerular filtration rate estimation:
     CrCL= ((140-age) x (weight in kg) x (72 x (serum creatinine in mg/dL)-1) (x 0.85 if female)
    • For patients not receiving therapeutic antico-agulation: international normalized ratio (INR) or activated partial thromboplastin time aPTT ≤ 1.5 × ULN within 28 days prior to initiation of study treatment
    • For patients receiving therapeutic anticoagu-lation: stable anticoagulant regimen and stable INR during the 28 days immediately preceding initiation of study treatment
    9. For men: agreement to remain abstinent (refrain from heterosexual intercourse) or use contraceptive measures, and agreement to refrain from donating sperm, as defined below:
    a. With female partners of childbearing potential, men must remain abstinent or use a condom plus an additional contraceptive method that together result in a failure rate of < 1% per year during the treatment period and for at least 6 months after the last dose of study treatment. Men must refrain from donating sperm during this same period.
    b. With pregnant female partners, men must remain abstinent or use a condom during the treatment period and for 6 months after the last dose of study treatment to avoid exposing the embryo.
    c. The reliability of sexual abstinence should be evaluated in relation to the duration of the clinical trial and the preferred and usual life-style of the patient. Periodic abstinence (e.g., calendar, ovulation, symptothermal, or postovulation methods) and withdrawal are not acceptable methods of contraception.
    10. For women of child-bearing potential (WOCBP): agreement to remain abstinent (refrain from het-erosexual intercourse) or use a contraceptive method with a failure rate of <1% per year during the treatment period and for 6 months after the last dose of study treatment.
    The reliability of sexual abstinence should be evaluated in relation to the duration of the clinical trial and the preferred and usual lifestyle of the patient. Periodic abstinence (e.g., calendar, ovu-lation, symptothermal, or postovulation methods) and withdrawal are not acceptable methods of contraception.
    11. Female subjects who are lactating have to discontinue nursing prior to the first dose of study drug and must refrain from nursing throughout the treatment period and for 14 days following the last dose of study drug.
    1. Unterschriebene Einverständniserklärung
    2. Alter ≥ 18 Jahre
    3. Histologisch nachgewiesenes Melanom des Stadiums IV (metastasierend) oder Stadium IIIC (nicht operabel, lokal fortgeschritten) nach Definition der AJCC, 7. überarbeitete Ausgabe
    a. Keine bisherige melanom-spezifische Krebs-Therapie, mit folgenden Ausnahmen: adjuvante Behandlung mit Interferon, Interleukin-2 oder Impfstoff-Therapien, vorausgesetzt die Behandlung wurde seit mind. 28 Tage vor Behandlungsbeginn mit Studienmedikation eingestellt
    b. Adj. Behandlung mit pflanzl. Therapien, vorausgesetzt diese wurde mind. 7 Tage vor Behandlungsbeginn mit Studienmed. abgesetzt
    4. Nachweis der BRAFV600-Mutation im Tumorgewebe des Melanoms durch einen klin. Mutationstest, der von der örtlichen Gesundheitsbehörde zugelassen ist.
    Falls keine archivierte Tumorprobe zur Verfügung steht, oder als unzureichend angesehen wird, muss Tumorgewebe aus einer beim Screening durchgeführten Biopsie gewonnen werden.
    5. ECOG Performance Status 0 oder 1
    6. Entscheidung über die Eignung für eine neoadjuvante Kombi-Therapie mit Vem + Cobi + Atezo durch eine interdisziplinäre Tumorkonferenz. Es sollen Pat. mit begrenzter Metastasierung und wenigen beteiligten Organsystemen ausgewählt werden, was eine chirurgische Resektion nach neoadjuvanter Behandlung wahrscheinlich macht.
    7. Messbare Erkrankung nach RECIST V1.1 (muss außerhalb des ZNS) sein
    8. Adequate hämatologische Funktion und Funktion der Endorgane, definiert durch die folgenden Labortestergebnisse, die innerhalb von 14 Tagen vor Beginn der Studienbehandlung erhoben wurden. Amylase, Lipase und Lactatdehydrogenase, stellen eine Ausnahme dar. Hierbei sind bis zu 28 Tage akzeptabel.
    • Absolute Neutrophilenzahl ≥ 1.5 × 109/L ohne Unterstützung durch Granulozyten-Koloniestimuliernden Faktor
    • Leukozyten ≥ 2.5 × 109/L
    • Lymphozytenzahl ≥ 0.5 × 109/L
    • Thrombozytenzahl ≥ 100 × 109/L ohne Transfusion
    • Hb ≥ 9 g/dL ohne Transfusion
    • Serumalbumin ≥ 2.5 g/dL
    • Gesamt-Bilirubin ≤ 1.5 × oberer Normwert
    • AST und ALT ≤ 2.0 x ULN
    • Amylase und Lipase ≤ 1.5 x ULN
    • Alkalische Phosphatase ≤ 2.5 × ULN oder – bei Patienten mit dokumentierten Leber- oder Knochen-Metastasen - ALP ≤ 5 × ULN
    • Serumkreatinin ≤ 1.5 × ULN oder Kreatinin-Clearance (CrCl) ≥ 40mL/min auf der Basis einer gemessenen CrCl aus einem 24-Stunden-Urin oder einer Schätzung nach der Crockcroft-Gault Formel:
     CrCl= ((140-Alter) x (Gewicht in kg) x (72 x (Serumkreatinin in mg/dL)-1) (x 0.85 falls weiblich)
    • Bei Patienten, die keine therapeutische Antikoagulation erhalten: INR (International Normalised Ratio) oder aPTT (aktivierte partielle Thromboplastinzeit) ≤ 1,5 × ULN innerhalb von 28 Tagen vor Beginn der Studienbehandlung
    • Bei Patienten, die eine therapeutische Antikoagulation erhalten: stabile Antikoagulanzien und stabile INR während der 28 Tage unmittelbar vor Beginn der Studienbehandlung
    9. Männer: Zusage abstinent zu bleiben (kein hetero-sexueller Geschlechtsverkehr) oder kontrazeptive Maßnahmen zu verwenden. Einverständnis, keine Samenspende zu geben, wie unten aufgeführt:
    a. Männer müssen während der Studie und mindestens 6 Monate nach der letzten Gabe des Studienmedikaments sexuell abstinent bleiben, oder ein Kondom plus eine zusätzliche kontrazeptive Methode verwenden, wenn sie eine Partnerin im gebärfähigen Alter haben. Beide Methoden zusammen müssen eine Versagensquote von < 1% pro Jahr aufweisen. Während desselben Zeitraums dürfen Männer keinen Samen spenden.
    b. Männer deren Partnerin schwanger ist, müssen während der Studie und 6 Monate nach der letzten Gabe des Studienmedikaments sexuell abstinent bleiben oder ein Kondom verwenden, um zu verhindern, dass der Embryo der Studienmedikation ausgesetzt wird.
    c. Die Zuverlässigkeit der sexuellen Abstinenz sollte im Zusammenhang mit der Dauer der klinischen Studie und dem bevorzugten und üblichen Lebensstil des Patienten beurteilt werden. Zeitweilige Abstinenz (e.g. Kalendermethode, Ovulationsmethode, symptothermale oder postovulatorische Methode) sowie Koitus interruptus sind keine akzeptablen Verhütungsmethoden.
    10. Frauen im gebärfähigen Alter (WOCBP): Vereinbarung, während des Zeitraums der Studie und bis 6 Monate nach der letzten Gabe des Studienmedikaments, abstinent zu bleiben (kein heterosexueller Geschlechtsverkehr) oder kontrazeptive Maßnahmen mit einer Versagensquote <1% pro Jahr zu verwenden.
    Die Zuverlässigkeit der sexuellen Abstinenz sollte im Zusammenhang mit der Dauer der klinischen Studie und dem bevorzugten und üblichen Lebensstil des Patienten beurteilt werden. Zeitweilige Abstinenz (e.g. Kalendermethode, Ovulationsmethode, symptothermale oder postovulatorische Methode) sowie Koitus interruptus sind keine akzeptablen Verhütungsmethoden.
    11. Stillende Studienteilnehmerinnen müssen das Stillen vor der ersten Gabe der Studienmedikation beenden. Sie dürfen während der Studiendauer und bis 14 Tage nach der letzten Gabe der Studienmedikation nicht stillen.
    E.4Principal exclusion criteria
    1. Candidates for direct surgery: patients with single site easily resectable metastasis
    2. Major surgical procedure or significant traumatic injury within 2 weeks prior to first dose of study drug treatment
    3. Palliative radiotherapy within 14 days prior to initiation of study treatment
    4. Active malignancy (other than BRAFV600 mutation−positive melanoma) or malignancy within 3 years prior to screening
    5. A history of or evidence of retinal pathology on ophthalmologic examination that is considered a risk factor for neurosensory retinal detachment, central serous chorioretinopathy (CSCR), retinal vein occlusion (RVO), or neovascular macular degeneration
    6. History of clinically significant cardiac dysfunction,
    7. Untreated or actively progressing CNS lesions (carcinomatous meningitis)
    9. History of metastases to brain stem, midbrain, pons, or medulla, or within 10 mm of the optic apparatus (optic nerves and chiasm)
    10. History of leptomeningeal metastatic disease
    11. Anticipated use of any concomitant medication during or within 7 days prior to initiation of study treatment that is known to cause QT prolongation. Patients with regular amiodaron intake in the last 365 days cannot be included
    12. Uncontrolled diabetes or symptomatic hyperglycemia
    13. History of malabsorption or other clinically significant metabolic dysfunction that may interfere with absorption of oral study treatment
    14. Pregnancy or lactation period or intention to become pregnant during the study.
    15. Prior allogeneic stem cell or solid organ transplantation
    16. History of idiopathic pulmonary fibrosis, organizing pneumonia (e.g., bronchiolitis obliterans), drug-induced pneumonitis, or idiopathic pneumonitis, or evidence of active pneumonitis on screening chest computed tomography (CT) scan
    17. Active or history of autoimmune disease or immune deficiency (for details see 10.1.2.5 and Appendix 8).
    18. Known clinically significant liver disease, including alcoholism, cirrhosis, fatty liver, and other inherited liver disease as well as active viral disease
    19. Active tuberculosis
    20. Severe infection within 4 weeks prior to initiation of study treatment, including, but not limited to, hospitalization for complications of infection, bacteremia, or severe pneumonia
    21. Any Grade ≥ 3 hemorrhage or bleeding event within 4 weeks prior to initiation of study treatment
    22. History of stroke, reversible ischemic neurological defect, or transient ischemic attack within 6 months prior to initiation of study treatment
    23. Current severe, uncontrolled systemic disease (including, but not limited to, clinically significant cardiovascular, pulmonary, or renal disease) or any other disease, metabolic dysfunction, physical examination finding, or clinical laboratory finding that contraindicates the use of an investigational drug, may affect the interpretation of the results, or could jeopardize the safety of the patient and their compliance in the study
    24. Signs or symptoms of clinically relevant infection and/or treatment with therapeutic systemic antibiotics within 2 weeks prior to initiation of study treatment
    25. Treatment with a live, attenuated vaccine within 4 weeks prior to initiation of study treatment, or anticipation of need for such a vaccine during the course of the study
    26. Treatment with systemic immunosuppressive medication (including, but not limited to, prednisone, cyclophosphamide, azathioprine, methotrexate, thalidomide, and anti−tumor necrosis factor (TNF)-α agents) within 2 weeks prior to initiation of study treatment, or anticipation of need for systemic immunosuppressive medication during the study
    27. Known hypersensitivity to biopharmaceutical agents produced in Chinese hamster ovary cells
    28. Known hypersensitivity to any component of the atezo, cobi, or vem formulations
    29. History of severe allergic, anaphylactic or other hypersensitivity reactions to chimeric or human-ized antibodies or fusion proteins
    30. Treatment with any other investigational agent or participation in another clinical study with thera-peutic intent within 4 weeks of the start of study treatment.
    31. Inability or unwillingness to swallow pills
    32. Any psychological, familial, sociological, or geo-graphical conditions that may hamper compliance with the protocol and follow-up after treatment discontinuation
    33. Requirement for concomitant therapy or food that is prohibited during the study, as described in Sections 10.10 and 10.11.
    34. Patient is unable to comply with the study protocol for any other reason (investigator’s judgment)
    1. Pat. die direkt operiert werden können, z.B. Pat. mit einfach zu resezierender Metastasierung nur einer Lokalisation
    2. Größere OPs o. relevante Verletzungen ≤ 2 Wochen vor der ersten Gabe des Studienmed.
    3. Palliative Radiotherapie ≤ 14 Tagen vor der ersten Gabe des Studienmed.
    4. Pat. mit aktiver Tumorerkrankung (außer BRAFV600-Mutation−positivem Melanom) o. bösartiger Tumorerkrankung ≤ der letzten 3 Jahre vor Screening
    5. Vorgeschichte von, o. Hinweise auf Netzhauterkrankungen in der augenärztlichen Untersuchung, die als Risikofaktoren für Netzhautablösung, zentrale seröse Chorioretinopathie , Zentralvenenthrombose, o. neovaskuläre Makuladegeneration gesehen werden
    6. Vorgeschichte von klin. signifikanter Herzfunktionsstörung
    7. Unbehandelte o. aktiv fortschreitende ZNS-Läsionen
    9. Vorgeschichte von Metastasen in Hirnstamm, Mittelhirn, Pons oder Medulla o. ≤ 10 mm am Sehapparat
    10. Vorgeschichte von leptomeningealen Metastasen
    11. Geplanter Einsatz irgendeiner Begleitmedikation während o. ≤ 7 Tagen vor Beginn der Studienbehandlung, von der bekannt ist, dass sie eine QT-Verlängerung verursacht (was zu Tor-sade de Pointes führen kann). Patienten mit regelmäßiger Amiodaron-Einnahme in den letzten 365 Tagen können nicht eingeschlossen werden
    12. Schlecht eingestellter Diabetes o. symptomatische Hyperglykämie
    13. Malabsorption o. eine andere klinisch relevante metabolische Dysfunktion in der Vorgeschichte, welche die Aufnahme der oral zugeführten Studienmed. beeinträchtigen könnte
    14. Schwangerschaft oder Stillzeit oder geplante Schwangerschaft während der Studienlaufzeit.
    15. Vorhergehende allogene Stammzelltransplantation oder solide Organtransplantation
    16. Idiopathische Lungenfibrose, organisierende Pneumonie, medikamenteninduzierte Pneumonitis o. idiopathischer Pneumonitis in der Vorgeschichte oder Nachweis einer aktiven Pneumonitis im CT während des Screenings
    17. Autoimmunerkrankung oder Immundefizienz in der Vorgeschichte oder als aktive Begleiterkrankung ( Kapitel 10.1.2.5 und Appendix 8).
    18. Bekannte klin. relevante Lebererkrankung, einschließlich Alkoholismus, Leberzirrhose, Fettleber und andere hereditärer Lebererkrankungen sowie aktive Viruserkrankung
    19. Aktive Tuberkulose
    20. Schwere Infektion ≤ 4 Wochen vor Beginn der Studientherapie, einschließlich, aber nicht beschränkt auf, Krankenhausaufenthalt wegen Komplikationen einer Infektion, Bakteriämie o. schwere Lungenentzündung
    21. Jegliche Grad ≥ 3 Blutung ≤ letzten 4 Wochen vor Beginn der Studienbehandlung
    22. Schlaganfall, reversibler ischämischer neurologischer Defekt oder transitorische ischämische Attacke in der Vorgeschichte innerhalb von 6 Monaten vor Beginn der Studienbehandlung
    23. Aktuelle schwere, nicht beherrschte systemische Erkrankung (einschließlich, aber nicht beschränkt auf, klinisch signifikante kardiovaskuläre, pulmonale o. renale Erkrankung) o. a. Erkrankungen, metabolische Dysfunktionen, körperliche Untersuchungsbefunde o. klin. Laborbefunde bei denen die Gabe eines der Studienmed. kontraindiziert wäre, die Interpretation der Ergebnisse beeinträchtigt wäre oder die Sicherheit oder Compliance des Patienten in der Studie nicht gewährleistet wäre.
    24. Anzeichen oder Symptome einer klinisch relevanten Infektion u./o. Therapie mit systemischen Antibiotika ≤ 2 Wochen vor Beginn der Studienmed.
    25. Gabe von attenuiertem Lebendimpfstoff ≤ 4 Wochen vor Beginn der Behandlung mit der Studienmed. o. geplante Behandlung mit solche einem Impfstoff während des Studienverlaufs.
    26. Behandlung mit systemischer immunsuppressiver Medikation (einschließlich, aber nicht beschränkt auf Prednison, Cyclophosphamid, Azathioprin, Methotrexat, Thalidomid und Anti-Tumor-Nekrose-Faktor (TNF) -α-Wirkstoffe) ≤ 2 Wochen vor Beginn der Behandlung mit Studienmedikation, o. voraussichtlich nötige Behandlung mit systemischer immunsuppressiver Medikation während der Studie
    27. Bekannte Überempfindlichkeit gegenüber biopharmazeutischen Wirkstoffen, die in Ovarzellen des chinesischen Hamsters produziert werden
    28. Bekannte Überempfindlichkeit gegen irgendeine Komponente der Atezo-, Cobi- oder Vem-Formulierungen
    29. Schwere allergische, anaphylaktische oder andere Überempfindlichkeitsreaktionen auf chimäre o. humanisierte Antikörper o. Fusionsproteine in der Vorgeschichte
    30. Behandlung mit einem anderen Prüfpräparat o. Teilnahme an einer anderen klin. Studie mit therapeutischer Absicht ≤ 4 Wochen vor Beginn der Studienmedikation
    31. Patient kann oder möchte keine Tabletten schlucken
    32. Alle psychologischen, familiären, soziologischen o. geographischen Bedingungen, welche die Befolgung des Protokolls und die Nachsorge nach Beendigung der Therapie beeinträchtigen können
    33. Notwendigkeit einer Begleittherapie oder von Lebensmitteln, die während der Studie verboten sind, wie in den Abschnitten 10.10 und 10.11 beschrieben
    34. Patient kann das Studienprotokoll aus anderen Gründen nicht einhalten (Einschätzung des Prüfers)
    E.5 End points
    E.5.1Primary end point(s)
    The primary endpoint is the percentage of patients becoming operable after the combined treatment within 12 weeks.
    Der primäre Endpunkt ist der Prozentsatz der Patienten, die nach der kombinierten Behandlung innerhalb von 12 Wochen operabel sind.
    E.5.1.1Timepoint(s) of evaluation of this end point
    after the combined treatment within 12 (+6) weeks
    12 (+6) Wochen nach Kombinationstherapie
    E.5.2Secondary end point(s)
    - Progression free survival time after resection, in the group who actually underwent complete resection, progression free survival rates at 6 and 12 months after start of treatment.
    - Overall survival time after resection, in the group who actually underwent complete resection
    - Rate of objective responses
    - Tolerability
    - Overall survival (OS) and progression free survival time in the total study population

    - Progressionsfreie Überlebenszeit nach Resektion, in der Gruppe, die tatsächlich eine vollständige Resektion durchlaufen hat, progressionsfreie Überlebensraten nach 6 und 12 Monaten nach Beginn der Behandlung.
    - Gesamtüberlebenszeit nach Resektion, in der Gruppe, die tatsächlich eine komplette Resektion hatte
    - Rate der objektiven Antworten
    - Verträglichkeit
    - Überlebenszeit (OS) und progressionsfreie Überlebenszeit in der gesamten Studienpopulation
    E.5.2.1Timepoint(s) of evaluation of this end point
    - Progression free survival time after resection
    - In the group who actually underwent complete resection, progression free survival rates at 6 and 12 months after start of treatment.
    - Overall survival time after resection
    - In the group who actually underwent complete resection: day of death or end of study
    - Rate of objective responses: every 6 weeks
    - Tolerability: during the whole study
    - Overall survival and progression free survival time in the total study population: study enrolement until the day of progression/death
    - Progressionsfreie Überlebenszeit: nach Resektion
    - In der Gruppe, bei der tatsächlich eine komplette Resektion durchgeführt wurde, die progressionsfreie Überlebensrate: 6 und 12 Monaten nach Beginn der Behandlung.
    - Gesamtüberlebenszeit: nach Resektion
    - In der Gruppe, die tatsächlich eine vollständige Resektion durchgemacht hat: Todestag oder Studienende
    - Rate der objektiven Antworten: alle 6 Wochen
    - Verträglichkeit: während der gesamten Studie
    - Gesamtüberleben und progressionsfreie Überlebenszeit in der gesamten Studienpopulation: Studienantrag bis zum Tag der Progression / Tod
    E.6 and E.7 Scope of the trial
    E.6Scope of the trial
    E.6.1Diagnosis No
    E.6.2Prophylaxis No
    E.6.3Therapy Yes
    E.6.4Safety Yes
    E.6.5Efficacy Yes
    E.6.6Pharmacokinetic No
    E.6.7Pharmacodynamic No
    E.6.8Bioequivalence No
    E.6.9Dose response No
    E.6.10Pharmacogenetic No
    E.6.11Pharmacogenomic No
    E.6.12Pharmacoeconomic No
    E.6.13Others No
    E.7Trial type and phase
    E.7.1Human pharmacology (Phase I) No
    E.7.1.1First administration to humans No
    E.7.1.2Bioequivalence study No
    E.7.1.3Other No
    E.7.1.3.1Other trial type description
    E.7.2Therapeutic exploratory (Phase II) Yes
    E.7.3Therapeutic confirmatory (Phase III) No
    E.7.4Therapeutic use (Phase IV) No
    E.8 Design of the trial
    E.8.1Controlled No
    E.8.1.1Randomised No
    E.8.1.2Open Yes
    E.8.1.3Single blind No
    E.8.1.4Double blind No
    E.8.1.5Parallel group No
    E.8.1.6Cross over No
    E.8.1.7Other No
    E.8.2 Comparator of controlled trial
    E.8.2.1Other medicinal product(s) No
    E.8.2.2Placebo No
    E.8.2.3Other No
    E.8.2.4Number of treatment arms in the trial1
    E.8.3 The trial involves single site in the Member State concerned No
    E.8.4 The trial involves multiple sites in the Member State concerned Yes
    E.8.4.1Number of sites anticipated in Member State concerned7
    E.8.5The trial involves multiple Member States Yes
    E.8.5.1Number of sites anticipated in the EEA3
    E.8.6 Trial involving sites outside the EEA
    E.8.6.1Trial being conducted both within and outside the EEA No
    E.8.6.2Trial being conducted completely outside of the EEA No
    E.8.7Trial has a data monitoring committee No
    E.8.8 Definition of the end of the trial and justification where it is not the last visit of the last subject undergoing the trial
    LVLS
    E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial
    E.8.9.1In the Member State concerned years7
    E.8.9.1In the Member State concerned months4
    E.8.9.1In the Member State concerned days0
    E.8.9.2In all countries concerned by the trial years7
    E.8.9.2In all countries concerned by the trial months4
    E.8.9.2In all countries concerned by the trial days0
    F. Population of Trial Subjects
    F.1 Age Range
    F.1.1Trial has subjects under 18 No
    F.1.1.1In Utero No
    F.1.1.2Preterm newborn infants (up to gestational age < 37 weeks) No
    F.1.1.3Newborns (0-27 days) No
    F.1.1.4Infants and toddlers (28 days-23 months) No
    F.1.1.5Children (2-11years) No
    F.1.1.6Adolescents (12-17 years) No
    F.1.2Adults (18-64 years) Yes
    F.1.2.1Number of subjects for this age range: 50
    F.1.3Elderly (>=65 years) Yes
    F.1.3.1Number of subjects for this age range: 40
    F.2 Gender
    F.2.1Female Yes
    F.2.2Male Yes
    F.3 Group of trial subjects
    F.3.1Healthy volunteers No
    F.3.2Patients Yes
    F.3.3Specific vulnerable populations Yes
    F.3.3.1Women of childbearing potential not using contraception No
    F.3.3.2Women of child-bearing potential using contraception Yes
    F.3.3.3Pregnant women No
    F.3.3.4Nursing women No
    F.3.3.5Emergency situation No
    F.3.3.6Subjects incapable of giving consent personally No
    F.3.3.7Others No
    F.4 Planned number of subjects to be included
    F.4.1In the member state90
    F.4.2 For a multinational trial
    F.4.2.1In the EEA 90
    F.4.2.2In the whole clinical trial 90
    F.5 Plans for treatment or care after the subject has ended the participation in the trial (if it is different from the expected normal treatment of that condition)
    No further treatment will be applied within the scope of the protocol as soon as it was decided to permanently discontinue study treatment, e.g. due to progressive disease or unacceptable toxicity. Thereafter, further patient treatment will then be performed according to the updated national and international guidelines at the discretion of the investigator.
    Im Rahmen des Prüfplans wird keine weitere Behandlung angewendet, sobald entschieden wurde die Studienbehandlung dauerhaft einzustellen, z. B. aufgrund von fortschreitender Erkrankung oder inakzeptabler Toxizität. Danach wird nach Ermessen des Prüfarztes eine weitere Patientenbehandlung gemäß der aktuellen nationalen und internationalen Richtlinien durchgeführt.
    G. Investigator Networks to be involved in the Trial
    N. Review by the Competent Authority or Ethics Committee in the country concerned
    N.Competent Authority Decision Authorised
    N.Date of Competent Authority Decision2014-08-20
    N.Ethics Committee Opinion of the trial applicationFavourable
    N.Ethics Committee Opinion: Reason(s) for unfavourable opinion
    N.Date of Ethics Committee Opinion2014-10-02
    P. End of Trial
    P.End of Trial StatusPrematurely Ended
    P.Date of the global end of the trial2020-05-14
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