E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
patients, waiting for first or second renal transplantation
de novo kidney transplant patients |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
patients, waiting for first or second renal transplantation
de novo kidney transplant patients |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Nutritional and Metabolic Diseases [C18] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.0 |
E.1.2 | Level | LLT |
E.1.2 | Classification code | 10038474 |
E.1.2 | Term | Renal insufficiency |
E.1.2 | System Organ Class | 100000004857 |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
To demonstrate non-inferiority of biopsy-proven rejection of Banff class Ia or higher and/or graft loss and/or patient death in the study group with slower dose tapering and lower starting dose of Advagraf compared with an standard Advagraf based immunosuppressive regimen. |
Es soll nachgewiesen werden, dass eine de novo Immunsuppression mit niedriger fixer Advagraf®-Ausgangsdosis und langsamer Dosisanpassung in nierentransplantierten Patienten mit normalem immunologischem Risikoprofil der bisherigen Therapie mit einer Standardanfangsdosis in Bezug auf Wirksamkeit und Sicherheit nicht unterlegen ist und dabei weniger Nebenwirkungen zeigt. |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
To assess - Rate of necessary dose modifications in order to achieve tacrolimus target levels in the early postoperative period - Renal function defined by need for renal replacement therapy as well as by means of glomerular filtration rate - Rate of DGF defined as necessity for at least one postoperative hemodialysis - Incidence of viral and other infections - Incidence of NODAT • Incidenz of - malignant tumors - fractures - heart failures - myocardial infarction - venous thrombosis - peripheral- and cerebrovaskular diseases - hyperlipoproteinemia - arterial hypertension - anemias
• Rate of chronic-humoral rejektions
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• Rate an Dosisänderungen bis zum Erreichen des definierten Tacrolimus- Zielspiegels • Transplantatfunktion nach 5 Tagen, 4 Wochen, 2 und 6 Monaten (Kreatinin und errechnete GFR nach MDRD-IV, CKD-EPI, Nankivell-Formel) • Rate an DGF (definiert als Notwendigkeit von mehr als einer Hämodialyse nach Transplantation) • Inzidenz eines NODAT /New Onset Diabetes mellitus after transplantation (ADA-Kriterien, venöser Nüchtern-BZ ≥ 7mmol/l, HbA1c ≥ 6,5%) • Inzidenz bakterieller/ viraler Infektionen, insbesondere Polyomavirus (pos. PCR-Nachweis) • Inzidenz von - Malignomen - Frakturen - Herzinsuffizienz - Myocardinfakt - Venösen Thrombosen - Peripheren und cerebrovaskulären Erkrankungen - Hyperlipoproteinämien - arteriellem Bluthochdruck - Anämien
• Rate an chronisch-humoralen Rejektionen
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | Yes |
E.2.3.1 | Full title, date and version of each sub-study and their related objectives |
In a substudy blood and urine samples will be collected at every visit and at every biopsy and will be used to study a panel of specific urinary and plasma biomarkers . |
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E.3 | Principal inclusion criteria |
1. Male or female allograft receipients at least 18 years old 2. primary or secondary kidney transplantation 3. deceased or living dondor 4. normal immunological risk profile, • PRA level > 20%, • AB0-comaptible donation, • negative Crossmatch 5. informed consent of the Patient 6. Allowance to contact the familys doctor and/or neprologist for study relevant data |
1. Männliche und weibliche Patienten im Alter ab 18 Jahren 2. Indikation zur 1. oder 2. Nierentransplantation 3. Postmortale Nierenspende oder Lebendspende 4. Normales immunologisches Risikoprofil • PRA Level ≤ 20% • AB0-kompatibel • Negatives Crossmatch 5. Schriftliche Einwilligung der teilnehmenden Person nach erfolgter Aufklärung 6. Schriftliche Einwilligung des Patienten, dass der Hausarzt bzw. mitbehandelnde Nephrologe über die Studienteilnahme informiert und ggf. um die Bereitstellung studienrelevanter Daten gebeten wird. |
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E.4 | Principal exclusion criteria |
1. Graft loss due to severe rejection within the first year after transplantation (in case of secondary transplantation) 2. Multi- organ recepient 3. Patients receiving a kidney from a non beating donor 4. Complete HLA-identical living donor (twins) 5. Patients with a history of malignancy during the last five years ( except squamous or basal cell carcinoma of the skin after successful treatment) 6. Patients with uncontrolled infectious disease, particularly patients who are HIV positiv or suffer from chronic hepatitis B or C or tuberculosis 7. Patients with severe gastroenteric disorder, particularly severe diarrhoe and symptoms of enteric malabsorption 8. Patients suffering from liver cirrhosis Child B or C or other severe liver disease (ASAT, ALAT, GammaGT ≥ 3-fold increased) 9. Thrombopenia <70.000/mm3 10. Leukopenia <2.500/mm3 11. Participation in another clinical trial within the last 4 weeks prior to inclusion 12. Estimate addiction or other disorders that do not allow the person concerned, the nature and scope and possible consequences of the clinical Trial 13. Pregnant or breast feeding women 14. Women of childbearing age, except women who meet any of the following criteria: - post-menopausal (12 months natural amenorrhea or 6 months amenorrhea with serum > 40 U / ml) - Postoperatively (6 weeks after bilateral oophorectomy withor without hysterectomy) - Regular and correct use of a contraceptive method with error rate <1% per year (eg implants, depot injections, oral contraceptives, intrauterine device IUD); Sexual abstinence - vasectomy of the partner 15. Evidence that the patient is likely to fail to comply with the protocol (eg lack of cooperation) 16. Hypersensitivity to tacrolimus or a product listed in the prescribing information other component as well as to other macrolides |
1. Verlust des 1. Transplantats aufgrund einer schwerwiegenden Rejektion innerhalb des ersten Jahres 2. kombinierte Organtransplantationen 3. Transplantation durch einen „non-heart beating“ Spender 4. HLA-identische Lebendspende 5. Patienten mit bestehender maligner Grunderkrankung oder Tumoranamnese <5 Jahre; Ausnahme: Basaliom oder Plattenepithelkarzinom der Haut nach erfolgreicher Therapie 6. Patienten mit klinisch signifikanter Infektionskrankheit, insbesondere • chronische Hepatitis B oder C • HIV • aktive Tuberkulose 7. Patienten mit schwerer Diarrhoe, Erbrechen, aktiver Malabsorption des oberen Gastrointestinaltraktes 8. Patienten mit Leberzirrhose Child B oder C oder einer anderen schweren Lebererkrankung (ASAT, ALAT, gammaGT ≥ 3fach erhöht) 9. Thrombopenie <70.000/mm3 10. Leukopenie <2.500/mm3 11. Teilnahme des Patienten an einer anderen klinischen Prüfung innerhalb der letzten 4 Wochen vor dem Einschluss 12. Sucht- oder sonstige Erkrankungen, die es dem Betreffenden nicht erlauben, Wesen und Tragweite sowie mögliche Folgen der klinischen Prüfung abzuschätzen 13. Schwangere oder stillende Frauen 14. Frauen im gebärfähigen Alter, außer Frauen, die eines der folgenden Kriterien erfüllen: - Post-menopausal (12 Monate natürliche Amenorrhoe oder 6 Monate Amenorrhoe mit Serum FSH > 40 U/ml) - Postoperativ (6 Wochen nach beidseitiger Ovarektomie mit oder ohne Hysterektomie) - Regelmäßige und korrekte Anwendung einer Verhütungsmethode mit Fehlerquote < 1 % pro Jahr (z. B. Implantate, Depotspritzen, orale Kontrazeptiva, Intrauterinpessar– IUP). - Sexuelle Enthaltsamkeit - Vasektomie des Partners 15. Anzeichen dafür, dass der Patient den Prüfplan voraussichtlich nicht einhalten wird (z. B. mangelnde Kooperationsbereitschaft) 16. Überempfindlichkeit gegen Tacrolimus oder ein in der Fachinformation genanntes sonstiges Bestandteil sowie gegen sonstige Macrolide |
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
combined endpoint: , defined as biopsy-proven acute rejection, graft loss or death between the groups at month 6 post-transplantation in renal transplantation |
kombinierter Endpunkt zusammengesetzt aus: biopsiegesicherte Abstoßung oder Patiententod oder Graftverlust |
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
6 month post transplantation |
6 Monate nach Transplantation |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
- Rate of necessary dose modifications in order to achieve tacrolimus target levels in the early postoperative period - renal function defined by need for renal replacement therapy as well as by means of glomerular filtration rate - Rate of DGF defined as necessity of for at least one postoperative hemodialysis - Incidence of viral or other infections - Incidence of NODAT • Incidenz of - malignant tumors - fractures - heart failures - myocardial infarction - venous thrombosis - peripheral- and cerebrovaskular diseases - hyperlipoproteinemia - arterial hypertension - anemias
• Rate of chronic-humoral rejektions |
Zu V5 (6 Monate): • Rate an Dosisänderungen bis zum Erreichen des definierten Tacrolimus- Zielspiegels • Transplantatfunktion nach 5 Tagen, 4 Wochen, 2 und 6 Monaten (Kreatinin und errechnete GFR nach MDRD-IV, CKD-EPI, Nankivell-Formel) • Rate an DGF (definiert als Notwendigkeit einer Hämodialyse nach Transplantation) Zu V5 (6 Monate), Follow Up 1 (3 Jahre) und Follow Up 2 (5 Jahre): • Inzidenz eines NODAT /New Onset Diabetes mellitus after transplantation (ADA- Kriterien, venöser Nüchtern-BZ ≥ 7mmol/l) • Inzidenz von - bakteriellen/ viralen Infektionen, insbesondere BKV - Malignomen - Frakturen - Herzinsuffizienz - Myocardinfakt - Venösen Thrombosen - Peripheren und cerebrovaskulären Erkrankungen - Hyperlipoproteinämien - arteriellem Bluthochdruck - Anämien
• Histologische Veränderungen in Biopsien (IFTA, BKV-Nephropathie, Rezidiv der Grunderkrankung) • Rate an spenderspezifischen Antikörpern Rate an chronisch-humoralen Rejektionen
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
5 days, 4 weeks, 2 month, 6 month, observational follow up: 3 years, 5 years after transplantation |
5 Tage, 4 Wochen, 2 Monate, 6 Monate, im Nachbeobachtungszeitraum: 3 Jahre, 5 Jahre nach Transplantation |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | No |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | Yes |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | No |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | Yes |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | Yes |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | Yes |
E.8.2.3.1 | Comparator description |
Advagraf (Tacrolimus) in standard dose |
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E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 20 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | No |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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Last Patient visit 5 (6 month after transplant) |
Last Patient Visite 5 (6 Monate nach Transplantation) |
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 4 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 0 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | 0 |