Flag of the European Union EU Clinical Trials Register Help

Clinical trials

The European Union Clinical Trials Register   allows you to search for protocol and results information on:
  • interventional clinical trials that were approved in the European Union (EU)/European Economic Area (EEA) under the Clinical Trials Directive 2001/20/EC
  • clinical trials conducted outside the EU/EEA that are linked to European paediatric-medicine development

  • EU/EEA interventional clinical trials approved under or transitioned to the Clinical Trial Regulation 536/2014 are publicly accessible through the
    Clinical Trials Information System (CTIS).


    The EU Clinical Trials Register currently displays   44335   clinical trials with a EudraCT protocol, of which   7366   are clinical trials conducted with subjects less than 18 years old.   The register also displays information on   18700   older paediatric trials (in scope of Article 45 of the Paediatric Regulation (EC) No 1901/2006).

    Phase 1 trials conducted solely on adults and that are not part of an agreed paediatric investigation plan (PIP) are not publicly available (see Frequently Asked Questions ).  
     
    Examples: Cancer AND drug name. Pneumonia AND sponsor name.
    How to search [pdf]
    Search Tips: Under advanced search you can use filters for Country, Age Group, Gender, Trial Phase, Trial Status, Date Range, Rare Diseases and Orphan Designation. For these items you should use the filters and not add them to your search terms in the text field.
    Advanced Search: Search tools
     

    < Back to search results

    Print Download

    Summary
    EudraCT Number:2013-002931-25
    Sponsor's Protocol Code Number:VP-VLY-686-2101
    National Competent Authority:Germany - BfArM
    Clinical Trial Type:EEA CTA
    Trial Status:Completed
    Date on which this record was first entered in the EudraCT database:2013-08-19
    Trial results
    Index
    A. PROTOCOL INFORMATION
    B. SPONSOR INFORMATION
    C. APPLICANT IDENTIFICATION
    D. IMP IDENTIFICATION
    D.8 INFORMATION ON PLACEBO
    E. GENERAL INFORMATION ON THE TRIAL
    F. POPULATION OF TRIAL SUBJECTS
    G. INVESTIGATOR NETWORKS TO BE INVOLVED IN THE TRIAL
    N. REVIEW BY THE COMPETENT AUTHORITY OR ETHICS COMMITTEE IN THE COUNTRY CONCERNED
    P. END OF TRIAL
    Expand All   Collapse All
    A. Protocol Information
    A.1Member State ConcernedGermany - BfArM
    A.2EudraCT number2013-002931-25
    A.3Full title of the trial
    A RANDOMIZED, DOUBLE-BLIND, PLACEBO-CONTROLLED, PROOF OF CONCEPT, ANTIPRURITIC STUDY OF THE NEUROKININ-1 RECEPTOR ANTAGONIST VLY-686 IN SUBJECTS WITH TREATMENT-RESISTANT PRURITUS ASSOCIATED WITH ATOPIC DERMATITIS
    RANDOMISIERTE, DOPPELBLINDE, PLACEBOKONTROLLIERTE PROOF-OF-CONCEPT-STUDIE MIT DEM ANTIPRURITISCHEN NEUROKININ-1-REZEPTOR-ANTAGONISTEN VLY-686 BEI PROBANDEN MIT THERAPIERESISTENTEM PRURITUS INFOLGE ATOPISCHER DERMATITIS
    A.3.1Title of the trial for lay people, in easily understood, i.e. non-technical, language
    A STUDY COMPARING VLY-686 AND PLACEBO IN SUBJECTS WHO DO NOT RECEIVE RELIEF FROM CURRENT TREATMENT OPTIONS FOR ITCH ASSOCIATED WITH ATOPIC DERMATITIS.
    Eine Studie welche VLY-686 mit Plazebo in Probanden vergleicht, bei welchen der Juckreiz infolge atonischer Dermatitis durch die aktuelle Therapie nicht gestillt werden kann.
    A.4.1Sponsor's protocol code numberVP-VLY-686-2101
    A.7Trial is part of a Paediatric Investigation Plan No
    A.8EMA Decision number of Paediatric Investigation Plan
    B. Sponsor Information
    B.Sponsor: 1
    B.1.1Name of SponsorVanda Pharmaceuticals Inc.
    B.1.3.4CountryUnited States
    B.3.1 and B.3.2Status of the sponsorCommercial
    B.4 Source(s) of Monetary or Material Support for the clinical trial:
    B.4.1Name of organisation providing supportVanda Pharmaceuticals Inc
    B.4.2CountryUnited States
    B.5 Contact point designated by the sponsor for further information on the trial
    B.5.1Name of organisationVanda Pharmaceuticals Inc
    B.5.2Functional name of contact pointCurt Wolfgang
    B.5.3 Address:
    B.5.3.1Street Address2200 Pennslyvania Ave NW Suite 300-E
    B.5.3.2Town/ cityWashington
    B.5.3.3Post code20037
    B.5.3.4CountryUnited States
    B.5.4Telephone number+1202734-3410
    B.5.5Fax number+1202296-1450
    B.5.6E-mailcurt.wolfgang@vandapharma.com
    D. IMP Identification
    D.IMP: 1
    D.1.2 and D.1.3IMP RoleTest
    D.2 Status of the IMP to be used in the clinical trial
    D.2.1IMP to be used in the trial has a marketing authorisation No
    D.2.5The IMP has been designated in this indication as an orphan drug in the Community No
    D.2.5.1Orphan drug designation number
    D.3 Description of the IMP
    D.3.1Product nameVLY-686
    D.3.2Product code VLY-686
    D.3.4Pharmaceutical form Capsule
    D.3.4.1Specific paediatric formulation No
    D.3.7Routes of administration for this IMPOral use
    D.3.8 to D.3.10 IMP Identification Details (Active Substances)
    D.3.8INN - Proposed INN{2-[1-(3,5-Bistrifluoromethylbenzyl)-5-pyridin-4-yl-1H-[1,2,3]triazol-4-yl]-pyridin-3-yl}-(2-chlorophenyl)-methanone
    D.3.9.1CAS number 622370-35-8
    D.3.9.2Current sponsor codeVLY-686
    D.3.9.3Other descriptive name[2-[1-[[3,5-bis(trifluoromethyl)phenyl]methyl]-5-(4-pyridinyl)-1H-1,2,3-triazol-4-yl]-3-pyridinyl](2-chlorophenyl)-Methanone
    D.3.10 Strength
    D.3.10.1Concentration unit mg milligram(s)
    D.3.10.2Concentration typeequal
    D.3.10.3Concentration number50
    D.3.11 The IMP contains an:
    D.3.11.1Active substance of chemical origin Yes
    D.3.11.2Active substance of biological/ biotechnological origin (other than Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    The IMP is a:
    D.3.11.3Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    D.3.11.3.1Somatic cell therapy medicinal product No
    D.3.11.3.2Gene therapy medical product No
    D.3.11.3.3Tissue Engineered Product No
    D.3.11.3.4Combination ATIMP (i.e. one involving a medical device) No
    D.3.11.3.5Committee on Advanced therapies (CAT) has issued a classification for this product No
    D.3.11.4Combination product that includes a device, but does not involve an Advanced Therapy No
    D.3.11.5Radiopharmaceutical medicinal product No
    D.3.11.6Immunological medicinal product (such as vaccine, allergen, immune serum) No
    D.3.11.7Plasma derived medicinal product No
    D.3.11.8Extractive medicinal product No
    D.3.11.9Recombinant medicinal product No
    D.3.11.10Medicinal product containing genetically modified organisms No
    D.3.11.11Herbal medicinal product No
    D.3.11.12Homeopathic medicinal product No
    D.3.11.13Another type of medicinal product No
    D.8 Information on Placebo
    D.8 Placebo: 1
    D.8.1Is a Placebo used in this Trial?Yes
    D.8.3Pharmaceutical form of the placeboCapsule
    D.8.4Route of administration of the placeboOral use
    E. General Information on the Trial
    E.1 Medical condition or disease under investigation
    E.1.1Medical condition(s) being investigated
    Males or females with treatment resistant pruritus associated with atopic dermatitis.
    Männer oder Frauen mit therapieresistentem Pruritus infolge atopischer Dermatitis
    E.1.1.1Medical condition in easily understood language
    Males or females experiencing itch with no relief associated with atopic dermatitis.
    Männer oder Frauen mit nicht therapierbarem Juckreiz infolge atopischer Dermatitis.
    E.1.1.2Therapeutic area Diseases [C] - Skin and Connective Tissue Diseases [C17]
    MedDRA Classification
    E.1.2 Medical condition or disease under investigation
    E.1.2Version 17.1
    E.1.2Level PT
    E.1.2Classification code 10037087
    E.1.2Term Pruritus
    E.1.2System Organ Class 10040785 - Skin and subcutaneous tissue disorders
    E.1.3Condition being studied is a rare disease No
    E.2 Objective of the trial
    E.2.1Main objective of the trial
    To evaluate the efficacy of VLY-686 in reducing chronic pruritus as measured by the mean change from baseline in the Verbal Rating Scale (VRS) score, item “pruritus” of the Patient Global Assessment (PGA) Likert scale, relative to placebo.
    To evaluate the efficacy of VLY-686 in reducing chronic pruritus as measured by the mean change from baseline in the Visual Analogue Scale (VAS) score relative to placebo.
    • Untersuchung der Wirksamkeit von VLY-686 bei der Reduktion von chronischem Pruritus, gemessen an der mittleren Veränderung des Verbal Rating Scale (VRS)-Score für „Pruritus“ auf der PGA (Patient Global Assessment) Likert-Skala gegenüber der Ausgangsbasis, im Vergleich zu Placebo.
    • Untersuchung der Wirksamkeit von VLY-686 bei der Reduktion von chronischem Pruritus, gemessen an der mittleren Veränderung des Visual Analogue Scale (VAS)-Score gegenüber der Ausgangsbasis, im Vergleich zu Placebo.
    E.2.2Secondary objectives of the trial
    To evaluate the efficacy of VLY-686 in reducing atopic dermatitis skin lesions as measured by SCORing Atopic Dermatitis (SCORAD) index, Objective SCORAD, and Eczema Area and Severity Index (EASI)
    To assess the efficacy of VLY-686 in reducing chronic pruritus as measured by the time course changes in VRS and VAS scores
    To evaluate the efficacy of VLY-686 in improving the physiology of the skin as measured by TransEpidermal Water Loss (TEWL)
    To assess the efficacy of VLY-686 in improving subjective measures of improvement as measured by the Dermatology Life Quality Index, Skindex-16, Clinical Global Impression-Change (CGI-C), Patient Benefit Index, and PGA which includes a global question concerning change of pruritus, and quantitation of effect (duration in minutes to hours and percent itch reduction, and exact percent reduction)
    To measure nerve fiber- and NK-1 receptor density in exploratory skin biopsies.To explore the safety and tolerability of multiple oral doses of VLY-686
    Untersuchung der Wirksamkeit von VLY-686 bei der Reduktion von Hautläsionen aufgrund von atopischer Dermatitis, gemessen anhand des SCORAD-Index, des SCORAD-Score und des EASI.
    Untersuchung der Wirksamkeit von VLY-686 bei der Reduktion von chronischem Pruritus, gemessen anhand der Veränderung des VRS- und VAS-Score im Laufe der Zeit.
    Untersuchung der Wirksamkeit von VLY-686 bei der Verbesserung der Physiologie der Haut, gemessen anhand des transepidermalen Wasserverlustes.
    Untersuchung der Wirksamkeit von VLY-686 bei der Verbesserung subjektiver Kriterien, gemessen anhand des DLQI, des Skindex-16, des CGI-C, des Patient Benefit Index und des PGA, einschließlich einer globalen Frage zur Veränderung des Pruritus und Quantifizierung der Wirkung.
    Messung der Nervenfaserdichte und NK-1-Rezeptordichte in explorativen Hautbiopsien.
    Untersuchung der Sicherheit und Verträglichkeit multipler oraler Dosen von VLY-686.
    E.2.3Trial contains a sub-study Yes
    E.2.3.1Full title, date and version of each sub-study and their related objectives
    Optional Pharmacogenomic Sub-Study:
    • Identify genetic markers that correlate with response to VLY-686 treatment.
    • Identify genetic markers that correlate with adverse events that may occur upon treatment with VLY-686.
    • To identify genetic markers that are associated with atopic dermatitis and/or pruritus and disorders/diseases associated with NK-1 receptors.
    • To identify genetic markers that are associated in the metabolism, distribution, and/or excretion of VLY-686 and its metabolites.
    Optionale pharmakogenomische Teilstudie:
    • Identifizierung von genetischen Markern, die mit einem Ansprechen auf die Behandlung mit VLY-686 in Verbindung gebracht werden.
    • Identifizierung von genetischen Markern, die mit möglicherweise nach der Behandlung mit VLY-686 auftretenden unerwünschten Ereignissen in Verbindung gebracht werden.
    • Identifizierung von genetischen Markern, die mit atopischer Dermatitis und/oder Pruritus und Störungen/Erkrankungen mit Beteiligung der NK-1-Rezeptoren in Verbindung gebracht werden.
    • Identifizierung von genetischen Markern, die mit dem Metabolismus, der Verteilung und/oder der Ausscheidung von VLY-686 und seiner Metaboliten in Verbindung gebracht werden.
    E.3Principal inclusion criteria
    Men and women ages 18 – 65 years, inclusive;
    a. Suffering from atopic dermatitis with a SCORAD index at inclusion ≤80;
    b. With atopic lesions on arms, legs, trunk and neck;
    2. Chronic pruritus with pruritus being actively present for at least 6 weeks prior to screening;
    3. Subjects who have treatment-resistant pruritus; pruritus duration of > 6 weeks despite the use of antihistamines or corticosteroids;
    4. Pruritus VAS intensity ≥70 mm (mean intensity during one of the two days preceding inclusion into the study / Baseline Visit);
    5. Patient assessment of pruritus (PGA Likert scale item “pruritus”) at inclusion ≥3;
    6. Subjects with Body Mass Index (BMI) of ≥18 and ≤35 kg/m2 (BMI = weight (kg)/ [height (m)]2);
    7. Males, non-fecund females (i.e., surgically sterilized, if procedure was done 6 months before screening or subject is postmenopausal, without menses for 1 year before screening), or females of child-bearing potential using 2 independent barrier methods of birth control (i.e., condoms, diaphragm, spermicidal agents, cervical cap) for a period of 35 days before the first dosing, during the study and for one month after the last dose and must have a negative pregnancy test at the screening and baseline visits;
    a. Note: Abstinence is considered a reliable method of birth control in this study
    b. Note: Hormonal contraception is not considered a reliable method of birth control in this study.
    c. Note: For subjects over 55 years of age at the screening visit absence of menses for 1 year before screening is sufficient to establish the postmenopausal status. The postmenopausal status of a patient under 55 years of age at the screening visit will be confirmed by measuring the following hormones:
    i.Follicle-stimulating hormone (FSH) ≤ 40 mIU/mL;
    ii.Estradiol ≥ 30 pg/mL (110.1 pmol/L).
    8. Vital signs (after 3 minutes resting in a sitting or semi-supine position) which are within the ranges shown below:
    a. Body temperature between 35.5-37.8 °C;
    b. Systolic blood pressure between 91-130 mmHg;
    c. Diastolic blood pressure between 51-90 mmHg;
    d. Pulse rate between 50-100 bpm.
    9. Ability and acceptance to provide written informed consent;
    10. Willing and able to comply with study requirements and restrictions including the discontinuation of all current therapies for pruritus;
    11. Willing to not participate in any other clinical trials for the duration of the VLY-686 trial;
    12. Subjects must be in good health as determined by past medical history, physical examination, electrocardiogram, clinical laboratory tests and urinalysis.
    1. Männer und Frauen im Alter von 18-65 Jahren;
    a. die beim Studieneinschluss an atopischer Dermatitis mit einem Schweregrad von ≤ 80 (nach dem SCORAD-Index) leiden;
    b. mit atopischen Läsionen an Armen, Beinen, Rumpf und Hals;
    2. Chronischer Pruritus, wobei der Pruritus vor dem Screening mindestens 6 Wochen aktiv präsent war;
    3. Probanden mit therapieresistentem Pruritus; Dauer des Pruritus von > 6 Wochen trotz der Anwendung von Antihistaminika oder Kortikosteroiden;
    4. Intensität des Pruritus nach VAS ≥ 70 mm (mittlere Intensität an einem der beiden Tage vor dem Einschluss in die Studie/bei der Baseline-Visite);
    5. Bewertung des Pruritus durch den Patienten beim Einschluss mit ≥ 3 (PGA-Fragebogen mit Item „Pruritus“ auf Likert-Skala);
    6. Probanden mit Body-Mass-Index (BMI) von ≥ 18 und ≤ 35 kg/m2 (BMI = Gewicht (kg)/[Größe (m)]2);
    7. Männer, unfruchtbare Frauen (operativ sterilisierte Frauen, sofern der Eingriff 6 Monate vor dem Screening durchgeführt wurde, oder postmenopausale Frauen, die über einen Zeitraum von 1 Jahr vor dem Screening keine Menstruation hatten) oder gebärfähige Frauen, die 35 Tage vor der ersten Dosis, während der Studie und einen Monat nach der letzten Dosis 2 unabhängige Empfängnisverhütungsmethoden anwenden (Kondome, Diaphragma, Spermizide, Portiokappe) und sich bei den Screening- und Baseline-Visiten einem Schwangerschaftstest unterzogen haben, der negativ war;
    a. Hinweis: Abstinenz gilt in dieser Studie als zuverlässige Verhütungsmethode.
    b. Hinweis: Hormonelle Verhütung gilt bei dieser Studie nicht als zuverlässige Verhütungsmethode.
    c. Hinweis: Bei Frauen im Alter von über 55 Jahren ist das Ausbleiben der Menstruation über einen Zeitraum von 1 Jahr vor dem Screening ausreichend, um den postmenopausalen Status festzustellen. Der postmenopausale Status von Frauen unter 55 Jahren wird bei der Screening-Visite durch die Messung folgender Hormone bestätigt:
    i. Follikelstimulierendes Hormon (FSH) ≤ 40 mIU/ml;
    ii. Estradiol ≥ 30 pg/ml (110.1 pmol/l).
    8. Vitalzeichen (nach 3 Minuten Ruhe in einer sitzenden oder halbsitzenden Position) innerhalb der unten angegebenen Bereiche:
    a. Körpertemperatur zwischen 35,5 und 37,8 °C;
    b. Systolischer Blutdruck zwischen 91 und 130 mmHg;
    c. Diastolischer Blutdruck zwischen 51 und 90 mmHg;
    d. Pulsfrequenz zwischen 50 und 100 bpm;
    9. Fähigkeit und Bereitschaft, eine schriftliche Einwilligungserklärung abzugeben;
    10. Bereit und in der Lage, die Anforderungen und Beschränkungen in Verbindung mit der Studie einzuhalten, einschliesslich des Absetzens aller derzeitigen Pruritus-Behandlungen;
    11. Bereit, während der klinischen Prüfung mit VLY-686 an keinen anderen klinischen Prüfungen teilzunehmen;
    12. Probanden müssen nach Beurteilung der Anamnese, der körperlichen Untersuchung, des Elektrokardiogramms, der klinischen Labortests und der Urinanalyse bei guter Gesundheit sein.
    E.4Principal exclusion criteria
    1. Chronic pruritus due to conditions other than atopic dermatitis (AD) including the following conditions:
    a. Prurigo nodularis;
    b. Lichen simplex chronicus;
    c. Bullous pemphigoid;
    2. Other non-AD subjects (notalgia paresthetica, brachioradial pruritus, somatoform prurigo, dilusional parasitosis, depression associated prurigo);
    3. Acute superinfection of AD;
    4. Current and past systematic use of:
    a. topical or systemic antihistamines (2 weeks prior to the Baseline Visit);
    b. topical steroids (2 weeks prior to Baseline Visit);
    c. systemic steroids (6 weeks prior to the Baseline Visit);
    d. cytotoxic treatment (4 weeks prior to the Baseline Visit);
    e. cyclosporin A and other immunosuppressants (8 weeks prior to the Baseline Visit);
    f. naltrexone, paroxetine, fluvoxamine, amitriptyline, gabapentin, pregabalin (prescribed for the pruritus treatment, 4 weeks prior to the Baseline Visit);
    g. topical calcineurin inhibitors, topical antibiotics, antiseptic bathes and cleansing lotions (8 weeks prior to the Baseline Visit);
    5. Under actual medical treatment for a skin disease with a therapy listed in the prohibited medications section that may influence the results of the study;
    6. History of recent (within six months) drug or alcohol abuse as defined in DSM V, Diagnostic Criteria for Drug and Alcohol Abuse or evidence of such abuse as indicated by the laboratory assays conducted during the Screening or Baseline Visits;
    7. Subjects who are currently considered a suicide risk, any subject who has ever made a suicide attempt, or those who are currently demonstrating active (within the past 6 months) suicidal ideation of type 4 or 5 as deemed by the Columbia Suicide Severity Rating Scale (C-SSRS);
    8. Any major surgery within three months of the Baseline Visit or any minor surgery within one month;
    9. Current clinically significant cardiovascular, respiratory, neurologic, hepatic, hematopoietic, renal, gastrointestinal or metabolic dysfunction unless currently controlled and stable;
    a. Uncontrolled diabetes mellitus defined as HbA1c >7% or fasting glucose levels >130 mg/dL;
    b. Positive hepatitis C antibody test (anti-HCF);
    c. Positive hepatitis B surface antigen (HBsAg);
    10. History (including family history) or current evidence of congenital long QT syndrome or known acquired QT interval prolongation;
    11. Exposure to any investigational medication, including placebo, within 60 days of the Baseline Visit;
    12. Exposure (within 2 weeks of the Baseline Visit) to any over-the-counter medications including melatonin, dietary supplements and/or herbal remedies;
    13. Treatment with any medication known to cause major organ system toxicity (e.g., chloramphenicol or tamoxifen) during the 60 days preceding the Screening visit;
    14. History of intolerance and/or hypersensitivity to medications similar toVLY-686 and its accompanying excipients;
    15. Significant illness within the two weeks prior to the Baseline visit;
    16. Pregnant or lactating females;
    17. Participation in a previous LY686017 or VLY-686 trial;
    18. Have a history of cirrhosis or laboratory evidence of hepatocellular injury, as evidenced by elevated levels of serum alanine aminotransferase (ALT) or serum aspartate aminotransferase (AST) greater than 2 times the upper limit of normal (2X ULN);
    19. Not willing to accept information-transfer concerning participation in the study, or information regarding his/her health (e.g. laboratory results or medical history);
    20. Anyone affiliated with the site or sponsor and/or anyone who may consent under duress;
    21. Any other sound medical reason as determined by the clinical Investigator.
    1. Chronischer Pruritus infolge anderer Krankheiten als atopischer Dermatitis (AD), einschliesslich folgender Krankheiten:
    a. Prurigo nodularis;
    b. Lichen simplex chronicus;
    c. Bullöses Pemphigoid;
    2. Probanden mit anderen Krankheiten als atopischer Dermatitis (Notalgia paraesthetica, brachioradialer Pruritus, somatoformer Prurigo, Dermatozoenwahn, Prurigo mit Depression);
    3. Akute Superinfektion bei atopischer Dermatitis;
    4. Derzeitige und frühere systemische Anwendung von:
    a. topischen oder systemischen Antihistaminika (2 Wochen vor der Baseline-Visite);
    b. topischen Steroiden (2 Wochen vor der Baseline-Visite);
    c. systemischen Steroiden (6 Wochen vor der Baseline-Visite);
    d. Zytotoxika (4 Wochen vor der Baseline-Visite);
    e. Cyclosporin A und anderen Immunsuppressiva (8 Wochen vor der Baseline-Visite);
    f. Naltrexon, Paroxetin, Fluvoxamin, Amitriptylin, Gabapentin, Pregabalin (für die Behandlung von Pruritus verschrieben, 4 Wochen vor der Baseline-Visite);
    g. topischen Calcineurininhibitoren, topischen Antibiotika, antiseptischen Bädern und Reinigungslotionen (8 Wochen vor der Baseline-Visite);
    5. Derzeitige medizinische Behandlung wegen einer Hautkrankheit mit einer Therapie, die unter den verbotenen Medikamenten, die die Ergebnisse der Studie beeinflussen könnten, aufgeführt ist;
    6. Jüngster (innerhalb der letzten 6 Monate) Drogen- oder Alkoholmissbrauch gemäß dem DSM V, den Diagnostic Criteria for Drug and Alcohol Abuse oder Anzeichen für einen solchen Missbrauch bei den Laboruntersuchungen im Rahmen der Screening- oder Baseline-Visite;
    7. Probanden, die derzeit als suizidgefährdet gelten oder bereits einen Suizidversuch unternommen haben oder nach der Columbia-Suicide Severity Rating Scale (C-SSRS) derzeit aktive (innerhalb der letzten 6 Monate) Suizidgedanken des Typs 4 oder 5 zeigen;
    8. Größere Operationen innerhalb von 3 Monaten vor der Baseline-Viste oder kleinere Operationen innerhalb von 1 Monat vor der Baseline-Visite;
    9. Derzeit klinisch signifikante kardiovaskuläre, respiratorische, neurologische, hepatische, hämatopoietische, renale, gastrointestinale oder metabolische Störungen, sofern nicht kontrolliert und stabil;
    a. Unkontrollierter Diabetes mellitus, definiert als HbA1c > 7% oder Nüchtern-Blutzuckerspiegel > 130 mg/dl;
    b. Positiver Hepatitis-C-Antikörpertest (anti-HCF);
    c. Positiver Hepatitis-B-Oberflächenantigen-Test (HBsAg);
    10. Angeborenes langes QT-Syndrom oder bekannt gewordene erworbene QT-Intervall-Verlängerung in der Anamnese (einschließlich Familienanamnese) oder Anzeichen dafür;
    11. Behandlung mit einem Prüfpräparat, einschließlich Placebo, innerhalb von 60 Tagen vor der Baseline-Visite;
    12. Selbstbehandlung (innerhalb von 2 Wochen vor der Baseline-Visite) mit rezeptfreien Medikamenten, einschließlich Melatonin, Nahrungsergänzungsmitteln und/oder pflanzlichen Arzneimitteln;
    13. Behandlung mit einem Medikament, das bekanntermaßen eine hohe Organtoxizität aufweist (z.B. Chloramphenicol oder Tamoxifen), innerhalb von 60 Tagen vor der Screening-Visite;
    14. Unverträglichkeit von oder Überempfindlichkeit gegen Medikamente, die VLY-686 oder seinen sonstigen Bestandteilen ähneln;
    15. Signifikante Erkrankung innerhalb von 2 Wochen vor der Baseline-Visite;
    16. Schwangere oder stillende Frauen;
    17. Teilnahme an einer früheren Prüfung mit LY686017 oder VLY-686;
    18. Zirrhose oder Laboranzeichen für hepatozelluläre Schäden, nachgewiesen durch erhöhte Serum-Alaninaminotransferase- (ALT) oder Serum-Aspartat-Aminotransferase-Spiegel (AST), die die Obergrenze des Normbereiches um mehr als das Doppelte überschreiten (2x ULN);
    19. Nicht bereit, sich mit der Informationsübermittlung bezüglich der Teilnahme an der Studie oder der Daten über ihre/seine Gesundheit (z.B. Laborergebnisse oder Anamnese) einverstanden zu erklären;
    20. Personen, die mit dem Standort oder dem Sponsor verbunden sind und/oder die ihre Einwilligung nur unter Zwang geben;
    21. Sonstige triftige medizinische Gründe, die vom Prüfarzt festgestellt werden.
    E.5 End points
    E.5.1Primary end point(s)
    Mean change from baseline in pruritus intensity relative to placebo at endpoint according to the Visual Analogue Sale (VAS)
    • Mittlere Veränderung der Intensität des Pruritus zwischen Ausgangsbasis und Endpunkt auf der Visual Analogue Scale (VAS), im Vergleich zu Placebo
    E.5.1.1Timepoint(s) of evaluation of this end point
    Visit 1, Visit 2 (Day 0), Visit 3 (Day 14 (± 2 days)), Visit 4 (Day 28 (± 2 days)), visit 5 (Day 42 (± 2 days))
    Visite 1, Visite 2 (Tag 0), Visite 3 (Tag 14 (± 2 Tage)), Visite 4 (Tag 28 (± 2 Tage)), Visite 5 (Tag 42 (± 2 Tage))
    E.5.2Secondary end point(s)
    . Mean change from baseline on the Verbal Rating Scale (VRS) (item “pruritus” of the PGA Likert scale) score relative to placebo at endpoint.
    Mean change from baseline in SCORing Atopic Dermatitis (SCORAD) index and Objective SCORAD relative to placebo at endpoint
    • Mean change from baseline in the Eczema Area Scoring Index (EASI) relative to placebo at endpoint
    • Bioengineering measurements (TEWL and Skin Hydration)
    • Validated Questionnaires
    o Dermatology Life Quality Index (DLQI)
    o Skindex-16
    o Clinical Global Impression-Change (CGI-C)
    o Patient Benefit Index (PBI)
    o Patient Global Assessment (PGA)
    • Time course changes in VRS score
    • Time course changes in VAS intensity
    • Measurement of nerve fiber density and NK-1 receptor density in exploratory skin biopsies

    Safety and tolerability of 4 weeks treatment with VLY-686 once daily as compared to placebo will be assessed as follows:
    o Subjective tolerability from spontaneous reporting of adverse events
    o Changes in clinical laboratory parameters that are relevant to safety
    o Influence of trial medication on vital signs and ECG parameters
    • Columbia-Suicide Severity Scale (C-SSRS) will be used to assess suicidal behavior and ideation
    • Mittlere Veränderungen des Verbal Rating Scale (VRS)-Score (Item „Pruritus“ der PGA Likert-Skala) zwischen Ausgangsbasis und Endpunkt, im Vergleich zu Placebo
    . Mittlere Veränderung des SCORing Atopic Dermatitis (SCORAD)-Index und des objektiven SCORAD-Score zwischen Ausgangsbasis und Endpunkt, im Vergleich zu Placebo
    • Mittlere Veränderung des Eczema Area Scoring Index (EASI) zwischen Ausgangsbasis und Endpunkt, im Vergleich zu Placebo
    • Biotechnologische Messungen (TEWL und Hauthydratation)
    • Validierte Fragebögen
    o Dermatology Life Quality Index (DLQI)
    o Skindex-16
    o Clinical Global Impression-Change (CGI-C)
    o Patient Benefit Index (PBI)
    o Patient Global Assessment (PGA)
    • Veränderung des VRS-Score im Laufe der Zeit
    • Veränderung der VAS-Intensität im Laufe der Zeit
    • Messung der Nervenfaserdichte und NK-1-Rezeptordichte in explorativen Hautbiopsien


    • Die Sicherheit und Verträglichkeit einer vierwöchigen, einmal täglichen Behandlung mit VLY-686 im Vergleich zu Placebo wird wie folgt beurteilt:
    o Subjektive Verträglichkeit anhand spontaner Berichte über unerwünschte Ereignisse
    o Veränderung sicherheitsrelevanter klinischer Laborparameter
    o Einfluss des Prüfmedikaments auf Vital- und EKG-Parameter
    • Die Columbia-Suicide Severity Scale (C-SSRS) wird zur Beurteilung von Suizidverhalten und -gedanken verwendet.
    E.5.2.1Timepoint(s) of evaluation of this end point
    - SCORAD and EASI, PGA, C-SSRS, safety assessments, subjective tolerability, vital signs, ECG, : Visit 1, Visit 2 (Day 0), Visit 3 (Day 14 (± 2 days)), Visit 4 (Day 28 (± 2 days)), visit 5 (Day 42 (± 2 days))
    TEWL, Skin Hydration, DLQI, Skinindex-16, PBI : Visit 2 (Day 0), Visit 3 (Day 14 (± 2 days)), Visit 4 (Day 28 (± 2 days)), visit 5 (Day 42 (± 2 days))
    Nerve-fiber density and NK-1 receptor density: Visits: 2, 2a, 4, 4a

    - SCORAD, EASI, PGA, C-SSRS, Sicherheit, Verträglichkeit, Vital- und EKG Parameter: Visite 1, Visite 2 (Tag 0), Visite 3 (Tag 14 (± 2 Tage)), Visite 4 (Tag 28 (± 2 Tage)), Visite 5 (Tag 42 (± 2 Tage))
    TEWL, Hauthydratation DLQI, Skinindex-16, PBI : Visite 2 (Tag 0), Visite 3 (Tag 14 (± 2 Tage)), Visite 4 (Tag 28 (± 2 Tage)), Visit 5 (Tag 42 (± 2 Tage))
    Nervenfaserdichte und NK-1-Rezeptordichte: Visiten: 2, 2a, 4, 4a
    E.6 and E.7 Scope of the trial
    E.6Scope of the trial
    E.6.1Diagnosis No
    E.6.2Prophylaxis No
    E.6.3Therapy Yes
    E.6.4Safety Yes
    E.6.5Efficacy Yes
    E.6.6Pharmacokinetic No
    E.6.7Pharmacodynamic No
    E.6.8Bioequivalence No
    E.6.9Dose response No
    E.6.10Pharmacogenetic No
    E.6.11Pharmacogenomic Yes
    E.6.12Pharmacoeconomic No
    E.6.13Others No
    E.7Trial type and phase
    E.7.1Human pharmacology (Phase I) No
    E.7.1.1First administration to humans No
    E.7.1.2Bioequivalence study No
    E.7.1.3Other No
    E.7.1.3.1Other trial type description
    E.7.2Therapeutic exploratory (Phase II) Yes
    E.7.3Therapeutic confirmatory (Phase III) No
    E.7.4Therapeutic use (Phase IV) No
    E.8 Design of the trial
    E.8.1Controlled Yes
    E.8.1.1Randomised Yes
    E.8.1.2Open No
    E.8.1.3Single blind No
    E.8.1.4Double blind Yes
    E.8.1.5Parallel group Yes
    E.8.1.6Cross over No
    E.8.1.7Other No
    E.8.2 Comparator of controlled trial
    E.8.2.1Other medicinal product(s) No
    E.8.2.2Placebo Yes
    E.8.2.3Other No
    E.8.2.4Number of treatment arms in the trial2
    E.8.3 The trial involves single site in the Member State concerned No
    E.8.4 The trial involves multiple sites in the Member State concerned Yes
    E.8.4.1Number of sites anticipated in Member State concerned5
    E.8.5The trial involves multiple Member States No
    E.8.6 Trial involving sites outside the EEA
    E.8.6.1Trial being conducted both within and outside the EEA No
    E.8.6.2Trial being conducted completely outside of the EEA No
    E.8.7Trial has a data monitoring committee No
    E.8.8 Definition of the end of the trial and justification where it is not the last visit of the last subject undergoing the trial
    Provided in the protocol
    Gegeben im Prüfplan
    E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial
    E.8.9.1In the Member State concerned years0
    E.8.9.1In the Member State concerned months15
    E.8.9.1In the Member State concerned days0
    F. Population of Trial Subjects
    F.1 Age Range
    F.1.1Trial has subjects under 18 No
    F.1.1.1In Utero No
    F.1.1.2Preterm newborn infants (up to gestational age < 37 weeks) No
    F.1.1.3Newborns (0-27 days) No
    F.1.1.4Infants and toddlers (28 days-23 months) No
    F.1.1.5Children (2-11years) No
    F.1.1.6Adolescents (12-17 years) No
    F.1.2Adults (18-64 years) Yes
    F.1.2.1Number of subjects for this age range: 60
    F.1.3Elderly (>=65 years) Yes
    F.1.3.1Number of subjects for this age range: 8
    F.2 Gender
    F.2.1Female Yes
    F.2.2Male Yes
    F.3 Group of trial subjects
    F.3.1Healthy volunteers No
    F.3.2Patients Yes
    F.3.3Specific vulnerable populations Yes
    F.3.3.1Women of childbearing potential not using contraception No
    F.3.3.2Women of child-bearing potential using contraception Yes
    F.3.3.3Pregnant women No
    F.3.3.4Nursing women No
    F.3.3.5Emergency situation No
    F.3.3.6Subjects incapable of giving consent personally No
    F.3.3.7Others No
    F.4 Planned number of subjects to be included
    F.4.1In the member state68
    F.5 Plans for treatment or care after the subject has ended the participation in the trial (if it is different from the expected normal treatment of that condition)
    At the end of the study, the investigator will discuss with the subject the nature and location of their subsequent treatment.
    Am Ende der Studie wird der Prüfer die Art und Lokalisation einer möglichen Nachbehandlung mit dem Probanden diskutieren.
    G. Investigator Networks to be involved in the Trial
    N. Review by the Competent Authority or Ethics Committee in the country concerned
    N.Competent Authority Decision Authorised
    N.Date of Competent Authority Decision2013-11-05
    N.Ethics Committee Opinion of the trial applicationFavourable
    N.Ethics Committee Opinion: Reason(s) for unfavourable opinion
    N.Date of Ethics Committee Opinion2013-10-17
    P. End of Trial
    P.End of Trial StatusCompleted
    P.Date of the global end of the trial2015-02-19
    For support, Contact us.
    The status and protocol content of GB trials is no longer updated since 1 January 2021. For the UK, as of 31 January 2021, EU Law applies only to the territory of Northern Ireland (NI) to the extent foreseen in the Protocol on Ireland/NI. Legal notice
    As of 31 January 2023, all EU/EEA initial clinical trial applications must be submitted through CTIS . Updated EudraCT trials information and information on PIP/Art 46 trials conducted exclusively in third countries continues to be submitted through EudraCT and published on this website.

    European Medicines Agency © 1995-Sat May 10 00:53:34 CEST 2025 | Domenico Scarlattilaan 6, 1083 HS Amsterdam, The Netherlands
    EMA HMA