E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Male and female patients aged ≥ 18 to < 80 years with a completely resected superficial bladder cancer (Stage Ta and T1 tumors) with a classification of intermediate-risk according to the EAU and without CIS and/or G3 tumors after a TURB and one immediately post-operative intravesical instillation of MMC 40 mg. |
Männliche und weibliche Patienten zwischen 18 und 80 Jahren mit kompletter Resektion eines oberflächlichen Blasenkarzinoms (Stage Ta oder T1), mit intermediärem Risiko gemäß Klassifikation der EAU (Europäische Gesellschaft für Urologie) und ohne CIS und G3-Tumoren nach TURB und einer post-operativen Frühinstillation von 40 mg MMC. |
|
E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Patients with a superficial bladder cancer which was removed via TURB and no tumors left after removal and one immediately intravesical instillation of Mitomycin C 40 mg post surgery. |
Patienten mit oberflächlichen Blasenkarzinom, das durch eine TURB entfernt wurde, ohne verbleibende Tumore nach Entfernung und mit sofortiger Frühinstillation von 40 mg Mitomycin C 40 mg nach der OP. |
|
E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Cancer [C04] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.0 |
E.1.2 | Level | PT |
E.1.2 | Classification code | 10005003 |
E.1.2 | Term | Bladder cancer |
E.1.2 | System Organ Class | 10029104 - Neoplasms benign, malignant and unspecified (incl cysts and polyps) |
|
E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
The primary objective of the study is to assess the efficacy of abnobaVISCUM® 900 compared with Mitomycin C (MMC) monotherapy in patients with superficial bladder carcinoma. Primary efficacy criterion will be the time to tumor recurrence. |
Das Hauptstudienziel ist die Beurteilung der Wirksamkeit von abnobaVISCUM® 900 im Vegleich zu Mitomycin C (MMC) Monotherapie bei Patienten mit obeflächlichem Blasenkarzinom. Das Hauptwirksamkeitskriterium ist die Zeit bis zum Tumorrezidiv. |
|
E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
The secondary objective of the study is to evaluate the safety of abnobaVISCUM® 900 compared to MMC monotherapy in patients with superficial bladder carcinoma, in particular, to compare the toxicity of abnobaVISCUM® 900 compared to MMC monotherapy in patients with superficial bladder carcinoma. Another secondary objective is the treatment efficacy as measured by calculated prognosis for recurrence and progression after 1 year, tumor grading and Quality of Life.
|
Sekundäres Studienziel ist die Bewertung der Sicherheit von abnobaVISCUM® 900 verglichen mit MMC-Monotherapie bei Patienten mit obeflächlichem Blasenkarzinom, insbesondere der Vergleich der Toxizität von abnobaVISCUM® 900 verglichen mit MMC-Monotherapie bei Patienten mit oberflächlichem Blasenkarzinom. Ein weiteres sekundäres Studienziel ist die Wirksamkeit der Behandlung gemessen anhand der berechneten Prognose für Rezidiv und Progress nach einem Jahr, Tumorgrading und Lebensqualität. |
|
E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
Patients may be included in the study only if they meet all of the following criteria: 1. Signed and dated written informed consent for data protection and willingness to participate and comply with the study protocol prior to any study-related procedures 2. Male or female outpatients 3. Aged 18 to < 80 years 4. Completely resected (detrusor muscle in the TUR specimen has to be present) superficial bladder carcinoma (Stage Ta or T1) with classification as intermediate-risk according to the EAU (without CIS and/or G3) and one immediately post operative intravesical MMC instillation of 40 mg, completed re-resection if indicated 5. Have a Karnofsky Performance Status of 50% to 100% (corresponding to ECOG Performance Status of 0 to 2) 6. Have a life expectancy of ≥ 2 years at the time point of study inclusion 7. Have normal renal and liver function, normal cardiac and hematology profiles (patients with laboratory values slightly outside the reference range may be included, unless the investigator considers the abnormality as clinically significant) 8. Female patients of childbearing potential must have a negative pregnancy test (β-HCG test) at screening. All female patients must fulfill one of the following criteria: • Post-menopausal defined as amenorrhea for at least 12 months following cessation of all exogenous hormonal treatments and with follicle-stimulating hormone (FSH) levels in the laboratory defined post-menopausal range • Documentation of irreversible surgical sterilization by hysterectomy, bilateral oophorectomy or bilateral salpingectomy but not tubal ligation • Sexually active women of childbearing potential must use an effective method of contraception (Pearl-Index < 1, e.g. oral contraceptives, other hormonal contraceptives [vaginal products, skin patches, or implanted or injectable products], or mechanical products such as an intrauterine device or barrier methods [diaphragm, spermicides]) from the time point of signing informed consent until 12 weeks after the last instillation
|
Patienten können nur in die Studie eingeschlossen werden, wenn sie folgende Kriterien erfüllen: 1. Unterzeichnete und datierte Einverständniserklärung 2. Männliche oder weibliche ambulante Patienten 3. Alter zwischen 18 und < 80 Jahren 4. Komplett reseziertes oberflächliches Blasenkarzinom (Stage Ta oder T1) (Musculus detrusor Proben aus der TUR müssen vorliegen) mit intermediärem Risiko gemäß Klassifikation der EAU (ohne CIS und/oder G3) und einer sofortigen post-operativen Frühinstillation von 40mg MMC und mit vollständiger Nachresektion, sofern angezeigt 5. Karnofsky Performance Status von 50 % bis 100 % (in Übereinstimmung mit dem ECOG Performance Status von 0 bis 2) 6. Lebenserwartung von ≥ 2 Jahren ab dem Zeitpunkt des Studieneinschlusses 7. Normale Nieren- und Leberfunktionen, normale Herz- und Hämatologie-Profile (Patienten mit Laborwerten, die gering außerhalb der Normwerte liegen, können eingeschlossen werden, außer der Prüfer betrachtet die Abweichung als klinisch relevant) 8. Weibliche Patienten im gebärfähigen Alter müssen zum Screening einen negativen Schwangerschaftstest (β-HCG Test) haben. Alle weiblichen Patienten müssen eines der folgenden Kriterien erfüllen: • postmenopausale Amenorrhoe von mindestens 12 Monaten nach Einstellung aller exogenen hormonellen Behandlungen und mit einem FSH-Level im postmenopausalen Bereich • Dokumentation einer irreversiblen chirurgischen Sterilisation durch Hysterektomie , bilaterale Oophorektomie oder bilaterale Salpingektomie, aber keiner Tubenligatur. • Sexuell aktive Frauen im gebärfähigen Alter müssen vom Zeitpunkt der Unterschrift auf der Einverständniserklärung bis 12 Wochen nach der letzten Instillation eine effektive Methode der Empfängnisverhütung nutzen (Pearl-Index < 1, z.B. orale Kontrazeptiva, andere hormonelle Kontrazeptiva [Vaginalprodukte, Hautpflaster, oder implantierbare oder injizierbare Produkte], oder mechanische Produkte, wie intrauterine Mittel oder Barrieremethoden [Diaphragma, Spermizide]) |
|
E.4 | Principal exclusion criteria |
Patients will not be entered in the study if they meet at least one of the following criteria: 1. Have locally infiltrative or metastatic bladder tumor (Stage T2 or greater), low-risk or high-risk Stage Ta and T1 tumors (according to EAU classification), a bad prognosis regarding progression (CIS or G3), presence of upper urinary tract tumors or lesions which were not completely removed by TURB 2. Have urinary tract infection, benign prostatic obstruction grade II or III, neurogenic bladder, stress incontinence, bladder or urethral diverticula, fistulas or urethral stenosis 3. Patients with acute systemic illness, such as inflammatory infections with fever > 38°C 4. Patients with previous recurrence of a superficial bladder cancer or radiotherapy of the bladder or other intravesical treatment within the last 6 months, or patients with previous mistletoe therapy 5. Patients with other previous or co-existing malignancies or CIS 6. Patients having any previous or concurrent therapy with a systemic chemo- / immunotherapeutical treatment regimen, in particular vinca alkaloids, bleomycine and doxorubicine, or patients who are treated with pyroxidine hydrochloride (vitamin B6) 7. Untreated coagulation disorders or inadequate anticoagulation therapy 8. Leukocyte count < 4,000/mm3 or platelet count < 100,000/mm3 9. Serum creatinine > 1.7 mg/dL 10. Patients with known hypersensitivity to the excipients of the study medication (monosodium phosphate, disodium phosphate, ascorbic acid) 11. Patients with a known hypersensitivity to mistletoe products and MMC 12. Patients who were administered within a 4-week period before Visit 1 any other experimental drug under investigation 13. Male patients planning to father a child or sperm donation from the first administration of study medication until 3 months after the last administration of the study medication 14. Male patients unwilling to use barrier contraception ie, condoms and spermicide, from the day of first administration of the study medication until 12 weeks after administration of the study medication 15. Patients with a history of alcohol and / or drug abuse 16. Patients who are unable to be regularly observed, not permitting adequate follow-up and compliance to the protocol |
Patienten werden nicht in die Studie eingeschlossen, wenn mindestens eines der folgenden Kriterien zutrifft: 1. Patienten mit lokal infiltriertem oder metastasiertem Blasenkarzinom (Stage T2 oder höher), Stage Ta and T1 Tumoren mit geringem oder hohem Risiko (gemäß EAU Klassifikation), einer schlechten Prognose bezüglich eines Progresses (CIS or G3), Vorliegen von Tumoren des oberen Harntraktes oder von Läsionen, welche nicht vollständig durch die TURB entfernt wurden 2. Patienten mit Harnwegsinfektion, benigner prostatischer Obstruktion Grad II oder III, neurogener Harnblase, Stressinkontinenz, Blasen- oder Urethradivertikeln, Fisteln oder Urethrastenosen 3. Patienten mit akuter systemischer Erkrankung, wie entzündliche Infektionen mit Fieber > 38°C 4. Patienten mit vorangegangenem Rezidiv des oberflächlichen Blasenkarzinoms oder Radiotherapie der Harnblase oder anderer intravesikaler Therapie innerhalb der letzten 6 Monate, oder Patienten mit vorangegangener Misteltherapie 5. Patienten mit anderen vorangegangenen oder begleitenden malignen Erkrankungen oder CIS 6. Patienten mit vorangegangener oder begleitender systemischer Chemo- oder Immunotherapie , insbesondere mit Vincaalkaloiden, Bleomycin und Doxorubicin, oder Patienten, die mit Pyroxidin Hydrochlorid (Vitamin B6) behandelt werden 7. Unbehandelte Gerinnungsstörungen oder ungenügende Antikoagulationstherapie 8. Leukozytenzahl < 4.000/mm3 oder Thrombozytenzahl < 100.000/mm3 9. Serumkreatinin > 1,7 mg/dL 10. Patienten mit bekannter Überempfindlichkeit auf die Trägerstoffe der Studienmedikation (Mononatriumphosphat, Bi-Natriumphosphat, Ascorbinsäure) 11. Patienten mit einer bekannten Überempfindlichkeit auf Mistelpräparate und MMC 12. Patienten, welchen innerhalb eines Zeitraumes von 4 Wochen vor Visite 1 unter Beobachtung irgendein anderes experimentelles Medikament verabreicht wurde 13. männliche Patienten, welche die Zeugung eines Kindes oder eine Samenspende planen, von der ersten Verabreichung der Studienmedikation bis 3 Monate nach der letzten Verabreichung der Studienmedikation 14. männliche Patienten, welche nicht bereit sind, Barrieremethoden zur Verhütung einzusetzen, d.h. Kondome und Spermizide, vom Tag der ersten Verabreichung der Studienmedikation bis 12 Wochen nach Verabreichung der Studienmedikation 15. Patienten mit einer Vorgeschichte von Alkohol- und/oder Drogenmissbrauch 16. Patienten, die nicht regelmäßig nachgesorgt werden können oder die einem adäquaten Follow-up und einem protokollgemäßen Verhalten nicht zustimmen |
|
E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
The primary endpoint of the study will be the time to tumor recurrence. Should a recurrence of the bladder carcinoma be recorded, the patient will be withdrawn from study treatment. |
Primäres Studienziel ist die Zeit bis zum Tumorrezidiv. Sollte ein Rezidiv des Blasenkarzinoms dokumentiert werden, wird der Patient von der weiteren Studienbehandlung ausgeschlossen.
|
|
E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Up to 48 weeks |
Bis 48 Wochen |
|
E.5.2 | Secondary end point(s) |
The secondary objective, namely safety including toxicity and tolerability of the study medication, will be assessed by the monitoring of adverse events (AEs) according to the Common Terminology Criteria for Adverse Events (CTCAE), laboratory assessments (hematology, biochemistry and urinalysis) and a global judgment of tolerability. Secondary efficacy endpoints: prognosis after 1 year for recurrence and progression, estimated by the European Organization for Research and Treatment of Cancer (EORTC) Bladder Cancer Calculator, tumor grading, Quality of Life (EORTC QLQ-C30 and BLS24) |
Die sekundären Studienendpunkte, namentlich die Sicherheit inklusive Toxizität und Verträglichkeit der Studienmedikation, werden durch die Überwachung der unerwünschten Ereignisse gemäß Common Toxicity Criteria for Adverse Events (CTCAE), Laborparametern (Hämatologie, Biochemie und Urinanalyse) und einer allgemeinen Bewertung der Verträglichkeit ausgewertet. Sekundäre Endpunkte sind: Prognose für Rezidiv und Progression nach einem Jahr, geschätzt anhand des European Organization for Research and Treatment of Cancer (EORTC) Bladder Cancer Calculators, Tumorgrading und Lebensqualität (EORTC QLQ-C30 und BLS24)
|
|
E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Up to 48 weeks |
Bis 48 Wochen |
|
E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | No |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | Yes |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | Yes |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | Yes |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 32 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | Yes |
E.8.5.1 | Number of sites anticipated in the EEA | 32 |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | Yes |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.6.3 | If E.8.6.1 or E.8.6.2 are Yes, specify the regions in which trial sites are planned |
|
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | No |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
|
|
E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 4 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial years | 4 |