E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Intestinal carriage of 3GCREB responsible for relapsing infection |
Besiedlung von 3GCRE positiven Bakterien im Darm |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Intestinal carriage of 3GCREB responsible for relapsing infection |
Besiedlung von 3GCRE positiven Bakterien im Darm |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Bacterial Infections and Mycoses [C01] |
MedDRA Classification |
E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
To assess whether decolonization treatment with oral non-absorbable drugs is superior to watch & wait in eradicating 3GCREB from the intestinal tract and prevent infection |
Dekolonisierung von 3GCREB definiert durch den Nachweis von 3GCREB-negativen rektalen Abstrichen am Ende sowie 1-2 Wochen nach Ende der Behandlung im Vergleich zum Zuwarten („watch and wait“) |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
- early (rapid) 3GCREB decolonization (days 8-12 after treatment initiation=visit 2) - late (sustained) 3GCREB decolonization (week 9 after end of treatment visit =visit 5) - any infection which requires antibiotic therapy - infection originating from gastrointestinal tract microflora (including urinary tract infection) which requires antibiotic therapy - intestinal carriage of colistin- and rifaximin-resistant 3GCREB
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- Frühe (schnelle) 3GCREB-Dekolonisierung (Tag 8-12 nach Behandlungsbeginn = Besuch 2) - Nachhaltige 3GCREB-Dekolonisierung (Woche 9 nach Behandlungsende =Besuch 5) - Infektionen (auch ohne Erregersicherung), die mit einem Antibiotikum behandelt werden mussten - Infektionen mit Nachweis von Erregern aus der Magen-Darm-Mikroflora (einschließlich Harnwegsinfektionen), die mit einem Antibiotikum behandelt werden mussten - Nachweis von 3GCREB mit Resistenz gegenüber Colistin und/oder Rifaximin während oder nach Behandlungsende
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
1. Written informed consent obtained according to international guidelines and local laws 2. Male or female patients aged 18 or older 3. Patients with at least two episodes of infection - during the last 12 months, - each time requiring specific antibiotic therapy and - due to the same species of 3GCREB (ESBL and/or AmpC enterobacteria) but not necessarily with identical susceptibility test results. A second infection WITHOUT microbiological documentation can be accepted if - it can be considered as relapsing infection with the same clinical focus based on clinical judgement - and there has been no other relevant pathogen for this episode - and the episode required antibiotic treatment considered adequate and clinically effective 4. Patients with current colonization with the same species of 3GCREB as in (3) - on two occasions within three weeks before day 0 of the study (i.e. day -21 to -1). - proven by two cultures taken at least one week apart from each other, with the second culture taken within one week before day 0 of the study (i.e. day -7 to -1) - with the first culture taken from any site (e.g. sputum, wound, urinary tract, rectal swab, stool) * - and the second being a rectal swab, alternatively stool) ** - absence of antibiotic therapy, except - if treatment stop is planned before day 0 of the trial - short-term therapy for uncomplicated urinary tract infection (oral fosfomycin, norfloxacin, trimethoprim or trimethoprim-sulfamethoxazole for 3 days or less, or nitrofurantoin for no more than 5 days) 5. Known status concerning urinary tract colonisation before day 0 of the study. Result of urine culture which was routinely performed during medical care of a patient will be accepted. 6. Ability to understand the nature of the trial and the trial related procedures and to comply with them.
* Result of culture which was routinely performed during medical care of a patient will be accepted ** To obtain at least one baseline culture sample for analysis in the Microbiology Reference Center (see section 7.6.11), results of cultures routinely performed cannot be accepted |
1. Vorliegen einer schriftlichen Patienten-Einwilligungserklärung entsprechend den internationalen Richtlinien und den entsprechenden deutschen Rechtsvorschriften 2. Männer und Frauen, die 18 Jahre und alter sind 3. Patienten mit mindestens zwei 3GCREB-Infektionsepisoden - während der letzten 12 Monate - mit Notwendigkeit einer Antibiotikabehandlung - ausgelöst durch den gleichen 3GCREB-Stamm (aber nicht zwingend mit identischem Antibiogramm) Mindestens zwei Infektionen mit dem gleichen 3GCREB*, die einer Antibiotika-Therapie bedurften. Eine zweite Infektion kann dann OHNE mikrobiologische Sicherung akzeptiert werden, wenn - es sich nach klinischer Einschätzung um ein Rezidiv mit gleichem Fokus gehandelt hat - und es dazu keine gesicherte Alternativdiagnose gab - und Antibiotika verwendet wurden, die nach klinischer Erfahrung in diesem Fall als wirksam betrachtet werden können. * 3GCREB = Drittgenerations-Cephalosporin-resistente Enterobakterien (ESBL- und oder AmpC). „Gleicher 3GCREB“ bedeutet gleiche Spezies, aber nicht notwendigerweise identisches Resistogramm bzgl. anderer Antibiotika. 4. Patienten mit aktueller intestinaler Kolonisierung mit demselben 3GCREB-Stamm wie in (3) - Zweimaliger Nachweis innerhalb der letzten 3 Wochen vor Tag 0 der Studie (z.B. Tag -21 bis-1) mit mindestens 1 Woche Abstand zwischen den Probennahmen - Der erste Nachweis aus Sputum, Wunde, Harntrakt, Rektalabstrich oder Stuhlprobe * - Jüngster Nachweis nicht älter als 7 Tage (d.h. Probenentnahme Tag -7 bis -1) und aus Rektalabstrich oder Stuhlprobe ** - Keine Antibiotikabehandlung, außer: - wenn Behandlungsende vor Tag 0 der Studie geplant ist - Kurzzeittherapie bei unkomplizierter Harnwegsinfektion (mit oralem Fosfomycin, Norfloxacin, Trimethoprim oder Trimethoprim-Sulfamethoxazol für 3 Tage oder weniger oder Nitrofurantoin nicht länger als 5 Tage) 5. Zusätzliches Einschlusskriterium für Patienten mit rezidivierenden Harnwegsinfektionen: Der Befund einer Urinkultur, abgenommen innerhalb 3 Wochen vor Tag 0, liegt vor *. 6. Fähigkeit, die Inhalte der Studie sowie die studienspezifischen Abläufe zu verstehen und einzuhalten
* Ergebnis, einer Kultur die routinemäßig im Rahmen einer Untersuchung des Patienten genommen wurde, wird akzeptiert ** Ergebnisse von Kulturen, die im Rahmen einer Routineuntersuchung genommen wurden, können nicht akzeptiert werden, da mindestens eine Ausgangskultur für die Analyse im mikrobiologischen Referenzzentrum stattfinden muss |
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E.4 | Principal exclusion criteria |
1. Patients with rapidly fatal underlying disease (i.e. McCabe category 3) 2. Patients with severe diarrhea (defined as >5 bowel movements per day with loose stools) in the last three days 3. Patients with severe nausea/vomiting 4. Patients with inability to swallow 5. Patients who received recent (last 3 weeks) treatment with oral colistin and/or rifaximin 6. Patients with expected low compliance with drug regimen 7. Simultaneous participation in other interventional trials which could interfere with this trial and/or participation before the end of a required restriction period; 8. Patients with contraindications to the study drugs such as known intolerance of the study drugs (including other rifamycin derivatives like rifampin/rifampicin, rifabutin and rifapentine) 9. Co-medication with ibrutinib (recently approved tyrosine kinase inhibitor for treatment of patients with B cell lymphomas) 10. Known or persistent abuse of medication, drugs or alcohol 11. Persons who are in a relationship of dependence/employment with the sponsor or the investigator.
Specific exclusion criteria for female patients: 1. Current or planned pregnancy, nursing period; 2. Failure to use one of the following safe methods of contraception: female condoms, diaphragm or coil, each used in combination with spermicides; intra-uterine device; hormonal contraception in combination with a mechanical method of contraception |
1. Grunderkrankung mit raschem tödlichem Verlauf (z.B. McCabe-Klassifizierung 3) 2. Starke Diarrhoe innerhalb der 3 letzten Tage (definiert als >5 Stuhlgänge/Tag mit flüssigem Stuhl 3. Patienten mit starker Übelkeit/Erbrechen 4. Patienten, die nicht schlucken können 5. Vorhergehende Behandlung (in den letzten 3 Wochen) mit einem der Studienmedikamente 6. Patienten, bei denen eine schlechte Therapieadhärenz anzunehmen ist 7. Gleichzeitige Teilnahme an einer anderen klinischen Studie welche diese Studie beeinträchtigen könnte und / oder Studienteilnahme innerhalb der letzten 30 Tage vor Einschluss in diese Studie 8. Patienten mit Kontraindikation gegenüber der Studienmedikation wie z.B. Intoleranz der Studienmedikation (einschließlich anderer Rifamycinderivate wie z.B. Rifampin/Rifampicin, Rifabutin und Rifapentin) 9. Begleitmedikation mit Ibrutinib (kürzlich genehmigter Tyrosinkinase-inhibitor zur Behandlung von Patienten mit B-Zell-Lymphom). 10. Missbrauch von Arzneimitteln, Drogen oder Alkohol 11. Personen die in einer Form der Abhängigkeit zum Sponsor oder Prüfer stehen
Besondere Ausschlusskriterien für weibliche Patienten: 1. Bestehende oder geplante Schwangerschaft und/oder stillende Frauen 2. Weigerung, Mittel zur Empfängnisverhütung während der Studie anzuwenden |
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
3GCREB eradication defined as: no evidence for colonization with 3GCREB by preferably rectal swab, alternatively stool cultures performed at end of treatment visit (=visit 3) and at 1-2 weeks after end of treatment visit (=visit 4). The second sampling is needed to ascertain eradication rather than suppression. |
Dekolonisierung von 3GCREB, definiert bezüglich des 3GCREB-Nachweises negative Rektalabstriche und/oder Stuhlproben am Ende der Bahandlung (= Besuch 3) und 1-2 Wochen nach Behandlungsende (= Besuch 4).
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
evaluation at visit 3 (3 weeks) and at visit 4 (5 weeks) |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
- no evidence for colonization with 3GCREB by preferably rectal swab, alternatively stool cultures performed at days 8-12 after treatment initiation (=visit 2) - no evidence for colonization with 3GCREB by preferably rectal swab, alternatively stool cultures performed 9 weeks after EOT visit (=visit 5) - time to first infection and number of infections during and until 9 weeks after EOT visit (=visit 5) which requires antibiotic therapy - time to first and number of infections originating from gastrointestinal tract microflora (including urinary tract infection) during and until 9 weeks after EOT visit (=visit 5) which require antibiotic therapy |
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
- no evidence for colonization with 3GCREB by preferably rectal swab, alternatively stool cultures performed at days 8-12 after treatment initiation (=visit 2) - no evidence for colonization with 3GCREB by preferably rectal swab, alternatively stool cultures performed 9 weeks after EOT visit (=visit 5) - time to first infection and number of infections during and until 9 weeks after EOT visit (=visit 5) which requires antibiotic therapy - time to first and number of infections originating from gastrointestinal tract microflora (including urinary tract infection) during and until 9 weeks after EOT visit (=visit 5) which require antibiotic therapy |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | Yes |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | Yes |
E.8.2.3.1 | Comparator description |
beobachten und abwarten |
watsch and wait |
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E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 5 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 3 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | |