E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Acromegalie with depression |
Akromegalie mit Depression |
|
E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Acromegalie with depression |
Akromegalie mit Depression |
|
E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Hormonal diseases [C19] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.0 |
E.1.2 | Level | PT |
E.1.2 | Classification code | 10000599 |
E.1.2 | Term | Acromegaly |
E.1.2 | System Organ Class | 10014698 - Endocrine disorders |
|
E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
The primary objective of this study is to evaluate and compare the placebo-controlled depression improvements of Pegvisomant and SSRI Escitalopram in acromegalic patients during 8 weeks of therapy in the three therapeutic arms. |
Der primäre Endpunkt der Studie ist die Erfassung und der Vergleich der Verbesserungen der Depression zwischen einer Plazebobehandlung, der Therapie mit Pegvisomant und dem selektiven Serotonin-Wiederaufnahmehemmer Escitalopram bei Akromegalen in der 8-wöchigen Therapie (3-armig). |
|
E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
The secondary objectives are • to access and compare the placebo-controlled effects of Pegvisomant and SSRI Escitalopram on quality of life during 8 weeks treatment. • to access and compare the placebo-controlled effects of Pegvisomant and SSRI Escitalopram on health outcome during 8 weeks treatment • to access and compare the placebo-controlled effects of Pegvisomant and SSRI Escitalopram on depression severity during 8 weeks treatment. • to access and compare the placebo-controlled effects of Pegvisomant and SSRI Escitalopram on pain experience during 8 weeks treatment.
• to access and compare placebo-controlled effect of Pegvisomant and SSRI Escitalopram on metabolic changes during 8 weeks treatment.
|
Die sekundären Endpunkte sind die Erfassung und der Vergleich
• der plazebokontrollierten Effekte von Pegvisomant und Escitalopram auf die Lebensqualität in der 8-wöchigen Therapiephase • der plazebokontrollierten Effekte von Pegvisomant und Escitalopram auf das allgemeine Outcome in der 8-wöchigen Therapiephase • der plazebokontrollierten Effekte von Pegvisomant und Escitalopram auf den Schweregrad der Depression in der 8-wöchigen Therapiephase • der plazebokontrollierten Effekte von Pegvisomant und Escitalopram auf das Schmerzempfinden in der 8-wöchigen Therapiephase • der plazebokontrollierten Effekte von Pegvisomant und Escitalopram auf Stoffwechselveränderungen in der 8-wöchigen Therapiephase
|
|
E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
1) Adult patients between 18 and 65 years 2) Female and male 3) Confirmed diagnosis of acromegaly 4) Under stable therapy and stable hormonal substitution for at least three months 5) Biochemically controlled acromegaly (confirmed by normal IGF-1 values for age and gender) with side effects of the current medication. 6) Psychiatric diagnosis of unipolar depression (according to S3-Leitlinie Nationale Versorgungsleitlinie unipolare Depression) with an BDI-II: 14-19 7) Signed informed consent by patient |
1) Erwachsene Patienten zwischen 18 und 65 Jahren 2) Männer und Frauen 3) Bestätigte Diagnose einer Akromegalie 4) Stabile medikamentöse Therapie und stabile hormonelle Substitution für mindesten 3 Monate 5) Biochemisch kontrollierte Akromegalie (normale alters- und geschlechtsspezifische IGF-1 Werte mit Nebenwirkungen der aktuellen Therapie 6) 6) Psychiatrische Diagnose einer unipolanen Depression (nach der S3 Leitlinie (Nationale Versorgungsleitlinie unipolare Depression (BDI-II: 14-19 7) Schriftliche Einwilligungserklärung des Patienten |
|
E.4 | Principal exclusion criteria |
1. Female patients who are pregnant or lactating, or are of childbearing potential as well as men of childbearing potential and not practicing a medically acceptable method of birth control. Women of childbearing potential who are sexually active with opposite partners have to perform adequate contraception with a combination of a highly effective method of birth control and additional barrier contraception. [Highly effective method of birth control is defined as those, alone or in combination, that result in a low failure rate (i.e. less than 1% per year) when used consistently and correctly for the entire study duration: combined (oestrogen and gestagen) oral contraceptives, hormone implants, hormone injectables, or hormone containing intrauterine device that needed to be in place for a period of at least 2 months prior to screening. Additional barrier contraception (at least the following methods are allowed: condom of the male, diaphragm with spermicide, portio cap with spermicide) has to be used for the duration of the trial, defined as from the time of screening to the end of double-blind treatment phase. A single barrier method is not acceptable. Women of non-childbearing potential can be included if surgically sterile (documented complete hysterectomy or bi-tubal ligations) or postmenopausal >1 year 2. Men of reproductive potential must use condoms. In addition, the female partner should also be on a safe hormonal contraception (e.g. combined oral contraceptives, hormone implant hormone injectables or hormone containing intrauterine device) or use a barrier contraception (e.g. intrauterine device, diaphragm or portio cap with spermicide), if she is of childbearing potential. 3. Previous (within last 6 months) or concomitant therapy with antidepressants or PegvisomantConcomitant medication with dopamine agonists 4. Patients with epilepsy and increased risk of bleeding 5. Patients with the risk of suicide 6. Known history of long QT-syndrome, arrhythmias or relevant diseases of the heart 7. Suspected or known hypersensitivity to Escitalopram or Pegvisomant 8. Any physical condition which interferes with the recommendation in the SMPC of Escitalopram or Pegvisomant (see also not allowed concomitant medication) 9. Suspected or known drug or alcohol abuse 10. Any condition which in the opinion of the investigator makes the patient unsuitable for inclusion. 11. Participation in another clinical trial 12. Planned treatment or changes in established treatment with any other drug which might influence outcome 13. Severe disturbances in articulation, visual faculty or hearing 14. Any elective surgery or medical treatment planned in the observation period 15. Unable to give consent to study participation 16. Intensive Care treatment 17. Patients with insuline-dependent type 2 diabetes mellitus or type 2 diabetes mellitus with antidiabetic medication with a risk of hypoglycaemia |
1. Schwangere oder stillenden weibliche Patientinnen, oder Patientinnen im gebärfähigen Alter, die keine adäquate Methode zur Empfängnisverhütung anwenden (doppelte Barrieremethode, sichere Methode mit einer weiteren Barrieremethode, weitere Detailbeschreibung siehe Originalprotokoll). Post-menopausale Frauen 1 Jahr. 2. Männer im gebärfähigen Alter, die keine Kondome anwenden wollen (ebenfalls doppelte Barrieremethode bei Partnerinnen im gebärfähigen Alter (weitere Detailbeschreibung siehe Originalprotokoll) 3. Vorangegangene (innerhalb der letzten 6 Monate) oder Begleittherapie mit Antidepressiva oder Pegvisomant. Begleitmedikation Dopaminagonisten. 4. Patienten mit Epilepsie oder gesteigertem Blutungsrisiko 5. Patienten mit Suizidrisiko 6. Bekannte Vorgeschichte eines langen QT - Syndroms, Arrhythmien oder andere relevanten Herzerkrankungen 7. Verdacht auf bzw. bekannte Hypersensitivität auf Escitalopram oder Pegvisomant 8. Physische Konditionen die gegen die Behandlungsempfehlungen in der Fachinformation von Escitalopram oder Pegvisomant stehen (einschließlich unerlaubter Begleitmedikamente) 9. Verdacht auf, bzw. bekannter Drogen- oder Alkoholmissbrauch. 10. Jeder Gesundheitszustand, der nach Meinung des Arztes eine Studienteilnahme unmöglich macht 11. Teilnahme an einer anderen klinischen Studie 12. Geplante Behandlungsänderungen der etablierten Therapie die das Outcome verändern könnten 13. Schwere Artikulationsstörungen, Hörverminderung oder Wahrnehmungsstörungen 14. Elektive Operationen oder Eingriffe im Beobachtungszeitraum 15. Unfähigkeit zur Einwilligung 16. Behandlung auf einer Intensivstation 17. Patienten mit insulinpflichtigem Typ 2 DM oder Typ 2 DM unter antidiabetischer Behehandlung mit dem Risiko einer Hypoglycämie |
|
E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
The primary variable will be the change in depression score from baseline to 8 weeks measured by the Beck Depression Inventory (BDI-II) |
Die primäre Zielgröße ist die Veränderung im Depressionsscore (Becks Depressionsinventar, BDI-II) zwischen der Basiserfassung und nach 8 Wochen Therapie. |
|
E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
after 8 weeks fo therapy |
nach 8 Wochen Therapie |
|
E.5.2 | Secondary end point(s) |
Secondary outcome measure • Changes (Δ) in the quality of life from baseline to week 8 using AcroQuol and EQ 5D. • Changes (Δ) in depression severity from baseline to week 8 using Hamilton Rating Scale for Depressoin (HAMD). • Changes in pain experience from baseline to week 8 using the PainDetect. • Changes in blood levels IGF-I, fasting gucose ans HbA1c from baseline to week 8. Safety endpoint: • Changes in QT-Time in ECG according to flow chart
|
• Veränderungen (Δ) in der Lebensqualität zwischen der Basiserfassung und nach 8 Wochen Therapie (AcroQuol und EQ 5D). Sekundäre Zielgrößen: • Veränderungen (Δ) in der Depressionsintensität zwischen der Basiserfassung und nach 8 Wochen Therapie (Hamilton Rating Skala, HAMD)). • Veränderungen (Δ) im Schmerzempfinden zwischen der Basiserfassung und nach 8 Wochen Therapie (PainDetect). • Veränderungen (Δ) in den Blutwerten IGF-I, Nüchterglukose, und HbA1c zwischen der Basiserfassung und nach 8 Wochen Therapie Sicherheitsendpunkt: • Veränderungen in der QT-Zeit im EKG nach Ablaufplan |
|
E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
saftey endpoint weekly, secondary endpoint after 8 weeks of therapy |
Sicherheitsendpunkt wöchentlich, Sekundärparameter nach 8 Wochen |
|
E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | No |
E.6.5 | Efficacy | No |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | No |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | Yes |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | No |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | Yes |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | Yes |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 3 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| Yes |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | No |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | No |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
|
|
E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 2 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 2 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | 0 |