E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Trigeminal neuralgia |
Trigeminusneuralgie |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Extremely painful irritation of the fifth cranial nerve accompanied by recurrent and suddenly occurring, eletrifying exacerbation of pain |
äußerst schmerzhafter Reizungszustand des fünften Hirnnerven, der mit wiederkehrenden, plötzlich einschießenden, elektrisierenden Schmerzattacken über wenige Sekunden einhergeht |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Nervous System Diseases [C10] |
MedDRA Classification |
E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | Yes |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
Assessment of the clinical efficacy and safety of local injection of Onabotulinumtoxin A compared to placebo in the therapy of classical trigeminal neuralgia |
Erfassung der klinischen Wirksamkeit und Sicherheit von lokaler Onabotulinumtoxin-A-Injektion im Vergleich zu Placebo bei der Behandlung der klassischen Trigeminusneuralgie |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
Additional assessment of neurophysiological alterations of pain processing under BoTN-A therapy by pain-evoking potential and derivation of the nociceptive blink reflex |
Zur zusätzlichen Hypothesenbildung erfolgt die Erfassung neurophysiologischer Veränderungen der Schmerzverarbeitung unter BoNT-A-Therapie mittels schmerzevozierter Potenziale und Ableitung des nozizeptiven Blinkreflexes. |
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
• Male and female patients of 18 years of age,
• Patients of legal competence,
• Sufficient knowledge of written and spoken German,
• Diagnosis of classical trigeminal neuralgia according to the International Classification of Headache Disorders, third edition
• Min. three bouts per day between Screening and Baseline
• Unmodified prophylactic medication for TN (anti-epileptic drugs / Baclofen) during the last four weeks before study participation
• Unmodified dosing of medication which may have an influence on the frequence and intensity of bouts of TN (tricyclic antidepressants, opiods)
• Min. one therapeutic attempt of TN with Carbamazepin and in appropriate dose (min. 600 mg / d) either inadequate efficacy or intolerance during therapy
• Patient willing and capable of attending regular examination and follow-up visits and completing patient questionnaires accurately
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• männliche und weibliche Patienten über 18 Jahre
• geschäftsfähige Patienten
• ausreichende Kenntnisse der deutschen Sprache in Wort und Schrift.
• Diagnose einer klassischen Trigeminusneuralgie gemäß der International Classification of Headache Disorders, dritte Auflage.
• min. drei Attacken täglich zwischen Screening und Baseline
• unveränderte prophylaktische TN-Medikation (Antiepileptika / Baclofen) in den letzten vier Wochen vor Studienteilnahme.
• unveränderte Dosierung von Medikamenten, welche einen möglichen Einfluss auf die Attackenfrequenz und -intensität der TN haben können (trizyklische Antidepressiva, Opiate)
• min. ein stattgehabter Therapieversuch der TN mit Carbamazepin und entweder unter ausreichender Dosierung (min. 600 mg / d) unzureichende Wirksamkeit oder Unverträg-lichkeit im Therapieverlauf
• Patient bereit und in der Lage, regelmäßig zu den Untersuchungs- bzw. Nachsorgeterminen zu erscheinen und die Patientenfragebögen sorgfältig auszufüllen
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E.4 | Principal exclusion criteria |
• Intolerance or contraindications against Botox® according to SmPC:
o known intolerance/hypersensitivity against BoTN-A
o local inflammation / sign of infection at allocated injection site
• Pre-existing diseases with special warning notices according to SmPC:
• Known periphal motor neuropathic disease (e.g. amyotrophic lateral sclerosis)
• Known dysphagia, history of aspiration
• Known corneal ulceration
• History of neuromuscular disease (e.g. myasthenia gravis, Duchenne muscular dystrophy, Lambert-Eaton-Syndrome)
• Severe allergic diathesis
• Symptomatic cause of trigeminal complaints in terms of trigeminal neuropathic pain (e.g. associated with Herpes zoster, MSPlaque, post-traumatic or caused by local spherical mass)
• Trigeminal autonomic syndroms (SUNCT/SUNA, paroxysmal hemicrania, cluster headache)
• Ongoing substance/alcohol/medication abuse/dependence
• Known dysfunction of haemostasis (anamnesis, laboratory)
• Medical history, which induces an effective anticoagulation (e.g. atrial fibrillation)
• Severe or terminal diesease (e.g. cancer or tuberculosis)
• Chronic disease which causes impairment of absorption, metabolism, secretion of study medication
• Chronic hepatic disease or 3 fold increase in transaminases above normal
• Positive HIV-testing (anamnestic survey)
• Nursing women
• Pregnancy (pregnacy testing in fertile women)
• Fertile women with insufficient contraception
• Participation in a different clinical trial less than 30 days before inclusion
• Previous inclusion into BoTN-study
• Parallel participation in a different clinical trial
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• Kontraindikationen gegen Botox® gemäß Fachinformation:
o bekannte Unverträglichkeit/Überempfindlichkeit gegen BoTN-A
o Lokale Entzündung / Infektzeichen an vorgesehener Injektionsstelle
• Vorerkrankungen, für welche gemäß Fachinformation besondere Warnhinweise bestehen:
• bekannte motorisch-neuropathische Erkrankung (z.B. amyotrophe Lateralsklerose)
• Bekannte Dysphagie, Aspiration in der Vorgeschichte
• bekanntes Hornhautulkus
• Erkrankungen, die die neuromuskuläre Transmission beeinträchtigen (Myasthenia gravis, Lambert-Eaton-Syndrom, fortgeschrittene Duchenne-Dystrophie).
• schwere allergische Diathese
• symptomatische Ursache trigeminaler Beschwerden im Sinne einer schmerzhaften Trigeminopathie (z.B. Herpes-zoster-assoziiert, MS-Plaque-assoziiert, post-traumatisch oder durch lokale Raumforderung bedingt)
• Trigeminoautonome Syndrome (SUNCT/SUNA, Paroxysmale Hemikranie, Cluster Kopfschmerz)
• bekannter Substanzmissbrauch
• bekannte Störung der Hämostase (Anamnese, Labor)
• Vorerkrankung bei der eine effektive Antikoagulation indiziert ist (z.B. Vorhofflimmern)
• Alkoholiker, Medikamenten- oder Drogenabhängige
• schwere chronische oder terminale Erkrankung (wie z.B. Krebs oder Tuberkulose)
• jede chronische Krankheit, die Resorption, Metabolismus oder Ausscheidung des Präparates beeinflussen kann.
• chronische Leberleiden oder Erhöhung der Transaminasen über das 3-fache der Normwerte
• HIV-Test: positiv (anamnestische Erhebung)
• Stillzeit
• Schwangerschaft: Bei Patientinnen im gebärfähigen Alter ist eine Schwangerschaft mittels eines Schwangerschaftstests oder anderer geeigneter Methoden auszuschließen. Ein entsprechender Vermerk ist in das Krankenblatt aufzunehmen.
• Frauen im gebärfähigen Alter ohne ausreichenden Konzeptionsschutz.
• Teilnahme an einer klinischen Studie innerhalb der letzten 30 Tage
• Teilnahme an dieser Studie zu einem früheren Zeitpunkt
• gleichzeitige Teilnahme an einer anderen klinischen Prüfung
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
average number of cases of TN bouts during week four (= week 16 of therapy) after double-blind intervention in V2 of BoTN-A / Placebo injection |
durchschnittliche Anzahl an TN-Attacken innerhalb der vierten Woche ( = 16. Therapiewoche ) nach doppelblinder Intervention in V2 nach BoNT-A / Placebo- Injektion |
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
week 16 of therapy |
16. Therapiewoche |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
1. Alteration of average frequency of bouts in week 4 after double-blind intervention (week 16 of therapy) compared to Baseline (days 1-7 before V0) and week 12 of therapy.
2. Alteration of average frequency of bouts in week 14, 18, 20 and 24 of therapy compared to Baseline and week 12 of therapy.
3. Intensity of bouts on a numerical rating scale (NRS) in week 14, 16, 18, 20 and 24 of therapy compared to Baseline and week 12 of therapy.
4. Cases of bouts compared to Baseline and V1.
5. Adverse events
6. Rescue-medication required compared to Placebo and run-in-phase
7. Number of days with TN bouts after V2
8. Therapy-Response (reduction of cases/day of bouts about ≥ 30 %) in week 4, 8, and 12 of therapy compared to Baseline and in week 16, 20 und 24 of therapy compared to Baseline and week 12 of therapy.
9. Quality of life / Degree of impairment in daily living, scaled at V0, V2 and V4 by: a) SF-12, b) HIT-6, c) ADS
10. Questionnaires for adverse events (documented continuously):
•Results of neurological examination (diagnostic finding of effective pathological value (yes/no) at V1, V2, V3 and V4 (compared to Baseline);
• Results of physical examination (diagnostic finding of effective pathological value (yes/no)) at V1, V2, V3 and V4
• Clinical Global Impression at V1, V2, V3 and V4
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1. Veränderung der durchschnittlichen Attackenfrequenz in in der vierten Woche nach doppelblinder Intervention (16. Therapiewoche) im Vergleich zu Baseline (Tag 1-7 vor V0) und zu 12. Therapiewoche.
2. Veränderung der durchschnittlichen Attackenfrequenz in 14. , 18. 20.und 24. Therapiewoche im Vergleich zur Baseline und 12. Therapiewoche
3. Attackenintensität auf einer numerischen Rating Skala (NRS) im in 14.,16., 18., 20. und 24. Therapiewoche Vergleich zur Baseline und zur 12. Therapiewoche
4. Attackenanzahl im Vergleich zur Baseline und V1.
5. Unerwünschte Ereignisse.
6. Benötigte Rescue-Medikation im Vergleich zu Placebo und zur Run-in-Phase
7. Anzahl der Tage mit TN-Attacken nach V2
8. Therapie-Response (Reduktion der Anzahl / Tag an Attacken um ≥ 30 %) in 4., 8., und 12. Therapiewoche im Vgl. zu Baseline und in 16., 20. und 24. Therapiewoche im Ver-gleich zu Baseline und 12. Therapiewoche
9. Lebensqualität / Grad der Einschränkung im Alltag, gemessen an V0, V2 und V4 durch: a) SF-12, b) HIT-6, c) ADS
10. Fragebögen zu unerwünschten Ereignissen (kontinuierlich dokumentiert):
• Ergebnisse der neurologischen Untersuchung (Befund von aktuellem Krank-heitswert (ja/nein) an V1,V2, V3 und V4 (im Vergleich zur Baseline);
• Ergebnisse körperlichen Untersuchung (Befund von aktuellem Krankheitswert (ja/nein)) an V1,V2, V3 und V4
• Clinical Global Impression an V1, V2, V3 und V4
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
see E.5.2 |
siehe unter E.5.2 |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | Yes |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | No |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | Yes |
E.8.1.5 | Parallel group | Yes |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | Yes |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| Yes |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | No |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | No |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 2 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 0 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | 0 |