E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Intestinal malabsorption in preterm infants |
intestinale Malabsorption bei Frühgeborenen |
|
E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
The digestive tract in many preterm infants is not fully developed. These infants are unable to absorb sufficient nutrients, which is described as intestinal malabsorption. |
Bei vielen Frühgeborenen ist der Verdauungstrakt noch nicht vollständig entwickelt. Diese Kinder können nicht ausreichend Nährstoffe aufnehmen, was man als intestinale Malabsorption bezeichnet. |
|
E.1.1.2 | Therapeutic area | Body processes [G] - Digestive System and Oral Physiological Phenomena [G10] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.1 |
E.1.2 | Level | LLT |
E.1.2 | Classification code | 10022683 |
E.1.2 | Term | Intestinal malabsorption |
E.1.2 | System Organ Class | 100000004856 |
|
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.0 |
E.1.2 | Level | LLT |
E.1.2 | Classification code | 10032415 |
E.1.2 | Term | Other preterm infants, unspecified {weight} |
E.1.2 | System Organ Class | 100000004868 |
|
E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
To assess the effect of 2 different doses of NTRA-2112 as compared to placebo on intestinal malabsorption in preterm infants as measured by the time to full enteral feeding*.
* Defined as time to reach 3 consecutive days of enteral feeding ≥ 150 ml/kg/day |
Bewertung der Wirksamkeit von 2 unterschiedlichen Dosisstärken von NTRA-2112 im Vergleich zu Placebo bei intestinaler Malabsorption bei Frühgeborenen, gemessen anhand der Zeit bis zur vollständigen enteralen Ernährung*.
*Definiert als Zeit bis zum Erreichen enteraler Ernährung von ≥150 ml/kg/Tag an 3 aufeinanderfolgenden Tagen
|
|
E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
Key secondary objective: To assess the effect of 2 doses of NTRA-2112 compared to placebo on number of days to achieve discharge from hospital or readiness for discharge from hospital, whichever comes first. Readiness for discharge from the hospital is defined as achieving all of the below: 1. Infant weight ≥1800g 2. Stable body temperature* 3. Capable of oral intake (reached full enteral feeding and not dependent on PN)
Other secondary objectives: To compare 2 doses of NTRA-2112 to placebo with respect to the following: 1. Growth parameters (g/kg/day) 2. Number and percentage of infants reaching full enteral feeding within 6, 8, and 10 days from initiation of treatment 3. Mean enteral feeding (ml/kg) within 6, 8, and 10 days from initiation of treatment
Exploratory secondary objective: To compare 2 doses of NTRA-2112 to placebo with respect to the number of days to end gastric residuals over 2ml/measurement. |
Sekundäres Hauptziel: Bewertung der Wirkung von 2 Dosen NTRA-2112 im Vergleich zu Placebo in Hinblick auf die Tage bis zur Krankenhausentlassung oder bis der Zustand des Kindes die Anforderungen für eine Entlassung erfüllt (je nachdem was eher eintritt) - definiert wie folgt: • Säuglingsgewicht ≥ 1800 g • Stabile Körpertemperatur • Vollständige enterale Ernährung
Weitere sekundäre Ziele: Vergleich von 2 Dosen NTRA-2112 mit Placebo in Bezug auf folgende Aspekte: 1. Wachstumsparameter 2. Anzahl und Prozentsatz der Säuglinge, die eine vollständige enterale Ernährung innerhalb von 6, 8 und 10 Tagen ab Behandlungsbeginn erreichen 3. Durchschnittliche enterale Ernährung (ml/kg) an den Tagen 6, 8 und 10 nach Behandlungsbeginn Sekundäres exploratorisches Ziel: Vergleich von 2 Dosen NTRA-2112 mit einem Placebo in Bezug auf die Anzahl an Tagen, bis keine Nahrungsreste von mehr als 2 ml/Messung in der Magensonde mehr vorhanden sind.
|
|
E.2.3 | Trial contains a sub-study | Yes |
E.2.3.1 | Full title, date and version of each sub-study and their related objectives |
The sub study is available to sites in the Netherlands only. |
Lediglich an Prüfzentren in den Niederlanden wird eine Substudie durchgeführt |
|
E.3 | Principal inclusion criteria |
1. Male or female pre-term infants 26 and up to 32 weeks gestation (32 weeks + 0 day maximum). Gestational age matching (±2 weeks) between maternal dates and/or early antenatal ultrasound*. 2. Birth weight ≥ 500g. 3. Singleton, or twin birth. 4. Postnatal age up through and including Day 5 (up to 120 hours post birth). 5. Fraction of inspired oxygen ≤ 0.60 at enrolment. 6. Subjects must demonstrate cardiovascular stability at time of enrolment and would be considered unstable if they require >40% oxygen with blood pressure support and the need for umbilical artery cauterization. 7. Infant is able to tolerate enteral feed. 8. Infant is expected to wean off PN at the primary hospital. 9. Informed consent form (ICF) signed by parents or legal guardian. 10. In the Investigator’s opinion, the infant is able to comply with the study procedures and sufficiently stable to partake in the trial as required until trial completion. * If both exist and difference > 2 weeks, based on early antenatal ultrasound |
1. Männliche oder weibliche Frühgeborene im Gestationsalter von 26 bis 32 Wochen (maximal 32 Wochen + 0 Tag). Angleichung des Gestationsalters (±2 Wochen) zwischen Daten der Mutter und/oder frühem pränatalem Ultraschall* 2. Geburtsgewicht ≥ 500 g 3. Einlings- oder Zwillingsgeburt 4. Postnatales Alter bis einschließlich Tag 5 (bis zu 120 Stunden nach der Geburt) 5. Inspiratorische Sauerstofffraktion ≤ 0,60 bei Studieneinschluss 6. Die Patienten müssen bei Studieneinschluss kardiovaskulär stabil sein und gelten als instabil, wenn sie > 40 % Sauerstoff mit Blutdruckunterstützung benötigen und erforderlicher Kauterisation der Nabelarterie 7. Der Säugling toleriert enterale Ernährung 8. Der Säugling kann voraussichtlich im primären Krankenhaus von der parenteralen Ernährung (PN) entwöhnt werden 9. Die Eltern oder der gesetzliche Vormund haben eine Einverständniserklärung unterschrieben 10. Nach Ermessen des Prüfarztes können bei dem Säugling die Studienuntersuchungen durchgeführt werden und der Säugling ist ausreichend stabil, um an der Studie bis zum Abschluss teilzunehmen
* Wenn beides vorhanden ist und bei einer Differenz von > 2 Wochen, basierend auf dem frühen pränatalen Ultraschall
|
|
E.4 | Principal exclusion criteria |
1. Complete enteral feeding. 2. Major congenital malformation (e.g., Infants with genetic, metabolic, and/or endocrine disorder diagnosed before enrolment). 3. High index of suspicion of infection before enrolment- Defined as positive blood culture, Leukocytosis >30,000 and Leukopenia <4,000. 4. Intra-uterine growth retardation (IUGR) defined as either weight for gestational age less than the third percentile or less than the 10th percentile with Doppler abnormalities in utero. According to Fenton preterm growth chart (see Appendix D). If no in utero Doppler study is available for infants with IUGR between third and 10’th percentile of Fenton preterm growth charts, the infant will be eligible to participate in the study. 5. Confirmed necrotizing enterocolitis (NEC).NEC is characterized by the sudden onset of gastrointestinal distress that may include symptoms such as vomiting, abdominal distention, bloody stools, or dilated loops of bowel that leads to cessation of enteral feedings. 6. Maternal diabetes (Type I/II or gestational) requiring medical/therapeutic intervention (such as insulin) during pregnancy or in mothers past medical history. 7. Hyperinsulinemia requiring glucose administration of more than 12mg/kg/min at randomization. 8. Any systemic insulin administration at randomization. 9. Nothing per os (NPO) for any reason at the study entry. 10. Heart and chest compression or any resuscitation drugs given to the infant during delivery. 11. Subjects at risk for significant GI complications such as twin-to-twin transfusion syndrome (TTTS) or monochorionic monoamniotic twins. 12. Participation in another interventional clinical study that may interfere with the results of this trial
|
1. Vollständige enterale Ernährung 2. Schwere angeborene Fehlbildung (z. B. Säuglinge mit genetischer Störung, Stoffwechsel- und/oder Hormonstörung, die vor dem Studieneinschluss diagnostiziert wurde) 3. Hochgradiger Verdacht auf Infektion bei Studieneinschluss - Definiert als positive Blutkultur, Leukozytose > 30.000 und Leukopenie < 4000. 4. Intrauterine Wachstumsretardierung (IUGR), definiert entweder als ein Gewicht, das für das Gestationsalter unter der dritten Perzentile oder unter der 10. Perzentile liegt, mit Doppler-Anomalien im Uterus.Gemäß den Fenton-Wachstumskurven für Frühgeborene (siehe Anhang D). Wenn kein Doppler im Uterus für Säuglinge mit IUGR zwischen der 3. und 10. Perzentile gemäß den Fenton-Wachstumskurven für Frühgeborene verfügbar ist, kann der Säugling an der Studie teilnehmen. 5. Bestätigte nekrotisierende Enterokolitis (NEC) 6. Diabeteserkrankung der Mutter (Typ I/II oder Schwangerschaftsdiabetes), die während der Schwangerschaft eine medizinische /therapeutische Intervention ( wie Insulingabe) verlangt, oder vorherige Diabeteserkrankung der Mutter. 7. Hyperinsulinämie, die eine Glukoseverabreichung von mehr als 12 mg/kg/Min. bei Randomisierung erfordert. 8. Jede systemische Insulinverabreichung bei Randomisierung. 9. Nil per os (NPO) aus beliebigem Grund bei Studieneintritt. 10. Herz-Lungen-Wiederbelebung oder Medikamente zur Wiederbelebung, die dem Säugling während der Geburt verabreicht werden 11. Probanden mit Risiko für signifikante GI-Komplikationen, wie zum Beispiel fetofetales Transfusionssyndrom (FFTS) oder monochorial-monoamniote Zwillinge. 12. Teilnahme an einer anderen interventionellen klinischen Studie, die die Ergebnisse dieser Studie beeinflussen könnte |
|
E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Numbers of days to achieve full enteral feeding, defined as the ability of the preterm infant to achieve enteral feeding at least 150 ml/kg/day for 3 consecutive days |
Anzahl der Tage bis zum Erreichen der vollständigen enteralen Ernährung, definiert als die Fähigkeit des Frühgeborenen, die enterale Ernährung von mindestens 150 ml/kg/Tag an 3 aufeinanderfolgenden Tagen zu tolerieren. |
|
E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Up to 28 days |
bis zu 28 Tagen |
|
E.5.2 | Secondary end point(s) |
Number of days to discharge from the hospital or readiness-for-discharge from hospital, whichever occurs first Readiness-for-discharge is defined as meeting all the following criteria: 1. Infant weight ≥ 1800g 2. Stable body temperature 3. Capable of oral feeding (reached full enteral feeding and not dependent on PN) Additional secondary endpoints: 4. Growth velocity (g/kg/day) 5. Change in Z-score at 6, 8 and 10 days from initiation of treatment 6. Gain in body weight during the treatment and follow-up periods 7. Number and percentage of infants reaching full enteral feeding within 6, 8, and 10 days from initiation of treatment. 8. Total number of days receiving parenteral nutrition 9. Number of days to 120Kcal/kg/day 10. Number of days to wean-off PN1 Exploratory secondary endpoints: 11. Number of days to end gastric residuals over 2 ml/measurement according to the feeding protocol 12. Gain in length during the treatment period and follow up period (long term follow-up period) 13. Gain in head circumference during the treatment period and follow up period (long term follow-up period) 14. Percent enteral feedings from total nutrition 15. Percent parenteral nutrition from total nutrition |
Wichtigster sekundärer Endpunkt: Anzahl der Tage bis zur Entlassung aus dem Krankenhaus oder bis zur Bereitschaft zur Entlassung aus dem Krankenhaus, je nachdem welcher Zeitpunkt eher eintritt Die Bereitschaft zur Entlassung wird definiert als das Erfüllen aller folgenden Kriterien: 1. Säuglingsgewicht ≥ 1800 g 2. Stabile Körpertemperatur 3. Toleranz der oralen Ernährung (Erreichen der vollständigen enteralen Ernährung und nicht abhängig von der PN) Weitere sekundäre Endpunkte: 4. Wachstumsgeschwindigkeit (g/kg/Tag) 5. Veränderung des Z-Scores nach 6, 8 und 10 Tagen ab Behandlungsbeginn 6. Anstieg des Körpergewichts während der Behandlung und der Nachkontrolle 7. Anzahl und Prozentsatz der Säuglinge, die eine vollständige enterale Ernährung innerhalb von 6, 8 und 10 Tagen ab Behandlungsbeginn erreichen 8. Gesamte Anzahl an Tagen, an denen die parenterale Ernährung verabreicht wird 9. Anzahl an Tagen bis 120 kcal/kg/Tag 10. Anzahl an Tagen bis zum Entwöhnen der PN Sekundäre exploratorische Endpunkte: 11. Anzahl an Tagen, bis keine Magenreste von über 2 ml/Messung gemäß Ernährungsprotokoll mehr vorhanden sind. 12. Zunahme der Körperlänge während der Behandlung und Nachkontrolle (langfristige Nachkontrolle) 13. Zunahme des Kopfumfangs während der Behandlung und Nachkontrolle (langfristige Nachkontrolle) 14. Prozentsatz der enteralen Ernährung im Vergleich zur gesamten Ernährung 15. Prozentsatz der parenteralen Ernährung im Vergleich zur gesamten Ernährung
|
|
E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
up to 24 months corrected age |
bis zu einem korrigierten Alter von 24 Monaten |
|
E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | No |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | No |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | Yes |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | No |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | Yes |
E.8.1.5 | Parallel group | Yes |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | Yes |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 3 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 4 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | Yes |
E.8.5.1 | Number of sites anticipated in the EEA | 30 |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | Yes |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.6.3 | If E.8.6.1 or E.8.6.2 are Yes, specify the regions in which trial sites are planned |
Belgium |
Bulgaria |
Canada |
France |
Germany |
Hungary |
Israel |
Italy |
Netherlands |
Spain |
United Kingdom |
United States |
|
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
|
Last visit of the last subject |
Letzte Visite des letzten Studienteilnehmers |
|
E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 3 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 0 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | 0 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial years | 4 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial months | 2 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial days | 16 |