E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Type 2 diabetes mellitus |
Diabetes mellitus Typ 2 |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Type 2 diabetes mellitus |
Diabetes mellitus Typ 2 |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Nutritional and Metabolic Diseases [C18] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 17.1 |
E.1.2 | Level | LLT |
E.1.2 | Classification code | 10012613 |
E.1.2 | Term | Diabetes mellitus non-insulin-dependent |
E.1.2 | System Organ Class | 100000004861 |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
The main objective of the trial is to analyse the effect of empagliflozin on the microcirculation as assessed by the pulse wave reflection in the peripheral arterial tree (indicative of microvascular changes) with the parameters central (aortic) systolic pressure and pulse pressure, augmentation pressure, forward and backward wave amplitude. |
Das Hauptziel der Studie ist es, die Wirkung von Empagliflozin auf die Mikrozirkulation zu analysieren, bestimmt durch die Pulswellenreflexion im peripheren arteriellen Gefäßbaum (als Indikator der mikrovaskulären Veränderungen) mit den Parametern: zentraler (aortaler) systolischen Blutdruck und Pulsdruck, Druckvergrößerung, Vorwärts- und Rückwärts-gerichtete Wellenamplitude. |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
The secondary objectives of the trial is to analyse the effects of empagliflozin on -retinal capillary flow at baseline (as key measurement of vascular remodelling in the microcirculation) -retinal capillary flow after flicker-light provoking vasodilation, thus allowing to estimate vasodilatory capacity -inner and outer diameter of small retinal arterioles, thus allowing to estimate pulsed flow in the retinal circulation -Pulse wave velocity -24-h ambulatory blood pressure (brachial and central) and vascular parameters (e.g. PWV) under ambulatory conditions -endothelial dysfunction as assessed by the non-invasive EndoPAT 2000 device. -24-h urine samples (e.g. sodium, potassium, glucose and uric acid excretion) -Albuminuria (urinary albumin to creatinine ratio [UACR]), assessed in the 24-hour urine -cardiovascular and metabolic parameters, i.e. casual blood pressure, fasting plasma glucose and HbA1c |
Die sekundären Ziele der Studie sind es, die Auswirkungen von Empagliflozin zu analysieren auf: - den Kapillarfluss der Netzhaut zum Basiszeitpunkt (als Schlüsselmessung des Gefäßumbau in der Mikrozirkulation) - den Kapillarfluss der Netzhaut nach Vasodilatation durch Provokation mit Flickerlicht, um die gefäßerweiternde Kapazität abschätzen zu können - den inneren und äußeren Durchmesser der kleinen Netzhautarteriolen, um die gepulste Strömung in der Netzhaut abschätzen zu können - Pulswellen Geschwindigkeit - 24-h ambulanten Blutdruck (brachial und zentral) und Gefäßparameter (z.B. PWV) unter ambulanten Bedingungen - endotheliale Dysfunktion, wird durch das nicht-invasive EndoPAT 2000-Gerät untersucht. - 24-Stunden-Urin-Untersuchung (z.B.auf Natrium-, Kalium-, Glukose- und Harnsäureausscheidung) - Albuminurie (Urin-Albumin-Kreatinin-Ratio [UACR]), im 24-Stunden-Urin beurteilt - Herz-Kreislauf-und Stoffwechselparameter , z.B. Praxis-Blutdruck, Nüchternplasmaglukose und HbA1c |
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
• Type 2 diabetes mellitus defined by fasting glucose ≥ 126 mg/dl or HbA1c ≥ 6.5% or on blood glucose lowering medication • Age of 18 - 75 years • Male and Female patients (females of child bearing potential must be using adequate contraceptive precautions) • Females of childbearing potential or within two years of the menopause must have a negative urine pregnancy test at screening visit • Informed consent (§ 40 Abs. 1 Satz 3 Punkt 3 AMG) has to be given in written form.
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• Typ-2-Diabetes mellitus definiert durch Nüchternglukose ≥ 126 mg / dl oder HbA1c ≥ 6,5% oder bestehende antidiabetische Medikation • Alter: 18 - 75 Jahre • Männliche und weibliche Patienten (Frauen im gebärfähigen Alter müssen adäquate Verhütungsmethoden anwenden) • Frauen im gebärfähigen Alter oder innerhalb der ersten zwei Jahre der Menopause müssen einen negativen Urin-Schwangerschaftstest bei der Screening-Untersuchung haben. • Eine schriftliche Einverständniserklärung muss in unterschriebener Form vorliegen (§ 40 Abs. 1 Satz 3 Punkt 3 AMG). |
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E.4 | Principal exclusion criteria |
• Any other form of diabetes mellitus than type 2 diabetes mellitus • Use of insulin, glitazone, gliptine or SGLT-2 inhibitor within the past 3 months • Patients with more than one oral blood glucose lowering medication • Any other oral antidiabetic drug that cannot be discontinued for the study period • HbA1c ≥ 10% • Fasting plasma glucose > 240 mg/dl • Any history of stroke, transient ischemic attack, instable angina pectoris, or myocardial infarction within the last 6 months prior to study inclusion • UACR ≥ 300 mg/g (early morning spot urine) • eGFR < 60 ml/min/1.73m² • Uncontrolled arterial hypertension (RR ≥ 180/110 mmHg) • Congestive heart failure (CHF) NYHA stage III and IV • Severe disorders of the gastrointestinal tract or other diseases which interfere the pharmacodynamics and pharmakinetics of study drugs • Significant laboratory abnormalities such as SGOT or SGPT levels more than 3 x above the upper limit of normal range • Drug or alcohol abusus • Pregnant or breast-feeding patients • Use of loop diuretics • History of repetitive urogenital infection per year • Body mass index > 40 kg/m² • Triglyceride levels > 1000 mg/dl • HDL-cholesterol levels < 25 mg/dl • Any patient currently receiving chronic (>30 consecutive days) treatment with an oral corticosteroid • History of epilepsia or history of seizures • Patients being treated for severe auto immune disease e.g. lupus • Participation in another clinical study within 30 days prior to visit 1 • Individuals at risk for poor protocol or medication compliance • Subject who do not give written consent, that pseudonymous data will be transferred in line with the duty of documentation and the duty of notification according to § 12 and § 13 GCP-V
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• andere Formen des Diabetes mellitus als Diabetes mellitus Typ 2 • Einnahme von Insulin, Glitazonen, Gliptinen oder SGLT-2-Hemmern innerhalb der letzten 3 Monate • Patienten mit mehr als einem oralen Blutzucker senkenden Medikament • Einnahme anderer oraler Antidiabetika, die nicht für den Studienzeitraum abgesetzt werden können • HbA1c ≥ 10% • Nüchternblutzucker> 240 mg / dl • Patienten mit stattgehabten Schlaganfall, transitorisch ischämischer Attacke, instabiler Angina pectoris oder Myokardinfarkt innerhalb der letzten 6 Monate vor der Aufnahme in die Studie • UACR ≥ 300 mg / g (im ersten Morgenurin) • eGFR < 60 ml / min / 1.73m² • unkontrollierte arterielle Hypertonie (RR ≥ 180/110 mmHg) • Herzinsuffizienz (CHF) der NYHA-Stadien III und IV • Schwere Erkrankungen des Magen-Darm-Trakt oder andere Krankheiten, die die Pharmakodynamik und Pharmakokinetik des Studienmedikaments stören • Signifikante Laborveränderungen wie SGOT oder SGPT mehr als 3 x über dem oberen Normalbereich • Drogen-oder Alkoholabusus • Schwangere oder stillende Patientinnen • Einnahme von Schleifendiuretika • Patienten mit mehrfachen urogenitalen Infektionen pro Jahr • Body-Mass-Index> 40 kg / m² • Triglyceridwerte> 1000 mg / dl • HDL-Cholesterinspiegel <25 mg / dl • Aktuelle Einnahme (> 30 aufeinanderfolgende Tage) eines oralen Kortikosteroids • Patienten mit bekannter Epilepsie oder Krampfanfällen • Patienten mit schweren Autoimmunerkrankungen wie z.B. Lupus • Teilnahme an anderen klinischen Studien innerhalb der letzten 30 Tage vor der Screeningvisite • Personen mit mangelnder Protokoll- oder Medikatimentencompliance • Patienten, die keine schriftlichen Zustimmung unterschrieben haben zur Weiterleitung pseudonymisierter Daten im Einklang mit der Dokumentationspflicht und der Meldepflicht nach § 12 und § 13 GCP-V.
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Effect of empagliflozin on parameters that are determined by pulse wave reflection in the arterial tree: - central (aortic) systolic pressure, - central (aortic) pulse pressure, - augmentation pressure, - forward wave amplitude and - backward wave amplitude. |
Wirkung von Empagliflozin auf Parameter, die von der Pulswellen-Reflexion im arteriellen Baum bestimmt werden: - Zentrale (aortaler) systolischer Druck, - Zentrale (aortaler) Pulsdruck, - Augmentationsdruck, - Vorwärtswellenamplitude und - Rückwärtswellenamplitude |
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
After first and second phase of cross-over-design |
Nach der ersten und zweiten Phase des Cross-over-Designs |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
Effects of empagliflozin on: To evaluate the effect of empagliflozin on - retinal capillary flow at baseline (as key measurement of vascular remodelling in the microcirculation) - retinal capillary flow after flicker-light provoking vasodilation, thus allowing to estimate vasodilatory capacity - inner and outer diameter of small retinal arterioles, thus allowing to estimate pulsed flow in the retinal circulation - Pulse wave velocity - 24-h ambulatory blood pressure (brachial and central) and vascular parameters (e.g. PWV) under ambulatory conditions - endothelial dysfunction as assessed by the non-invasive EndoPAT 2000 device. - 24-h urine samples (e.g. sodium, potassium, glucose and uric acid excretion) - Albuminuria (urinary albumin to creatinine ratio [UACR]), assessed in the 24-hour urine - cardiovascular and metabolic parameters, i.e. casual blood pressure, fasting plasma glucose and HbA1c
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Auswirkungen von Empagliflozin auf: - den Kapillarfluss der Netzhaut zum Basiszeitpunkt (als Schlüsselmessung des Gefäßumbau in der Mikrozirkulation) - den Kapillarfluss der Netzhaut nach Vasodilatation durch Provokation mit Flickerlicht, um die gefäßerweiternde Kapazität abschätzen zu können - den inneren und äußeren Durchmesser der kleinen Netzhautarteriolen, um die gepulste Strömung in der Netzhaut abschätzen zu können - PWV - 24-h ambulanten Blutdruck (brachial und zentral) und Gefäßparameter (z.B. PWV) unter ambulanten Bedingungen - endotheliale Dysfunktion, wird durch das nicht-invasive EndoPAT 2000-Gerät untersucht. - 24-Stunden-Urin-Untersuchung (z.B.auf Natrium-, Kalium-, Glukose- und Harnsäureausscheidung) - Albuminurie (Urin-Albumin-Kreatinin-Ratio [UACR]), im 24-Stunden-Urin beurteilt - Herz-Kreislauf-und Stoffwechselparameter , z.B. casual Blutdruck, Nüchternplasmaglukose und HbA1c |
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
After first and second phase of cross-over-design |
Nach der ersten und zweiten Phase des Cross-over-Design |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | No |
E.6.4 | Safety | No |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | No |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | Yes |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | No |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | Yes |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | Yes |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | Yes |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| Yes |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | No |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | No |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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LVLS |
letzte Visite vom letzten Patienten |
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 2 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 0 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | 0 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial years | 2 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial months | 0 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial days | 0 |