E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
primary myelofibrosis |
primäre Myelofibrose |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
progressive bone marrow disease (bone marrow cancer) |
fortschreitende Erkranung des Knochenmarks (Knochenmarkkrebs) |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Cancer [C04] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.0 |
E.1.2 | Level | PT |
E.1.2 | Classification code | 10028537 |
E.1.2 | Term | Myelofibrosis |
E.1.2 | System Organ Class | 10029104 - Neoplasms benign, malignant and unspecified (incl cysts and polyps) |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
To compare efficacy in terms of event free survival of allogeneic SCT for patients with myelofibrosis who have a suitable stem cell donor after a 3 months Ruxolitinib induction therapy with patients who lack a suitable stem cell donor and will continue to receive Ruxolitinib |
Wirksamkeitsvergleich hinsichtlich eines ereignisfreien Überlebens einer allogenen Stammzelltransplantation für Patienten mit Myelofibrose, für die nach einer dreimonatigen Ruxolitinib-Induktionstherapie ein passender Stammzellspender gefunden wurde, mit Patienten, für die kein passender Spender gefunden wurde und die weiterhin Ruxolitinib erhalten. |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
To assess and compare the safety and efficacy of study treatments/ induction therapy in both study arms on spleen reduction, improvement of constitutional symptoms, QOL, toxicity, fibrosis regression, development of GvHD as well as chimerism, engraftment, relapse incidence, disease related mortality outcome and overall survival. |
Bewertung und Vergleich der Sicherheit und Wirksamkeit der Studienbehandlungen/ Induktionstherapie in beiden Studien-armen anhand von: - Milzverkleinerung - Verbesserung des Allgemeinzustandes - Lebensqualität - Toxizität - Rückgang der Fibrose - Entwicklung von GvHD sowie Chimerismus - Transplantatanwachsen - Rezidivhäufigkeit - Krankheitsbedingte Sterblichkeit - Gesamtüberleben.
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
1. Symptomatic primary myelofibrosis or myelofibrosis post polycythaemia vera or essential thrombocythemia stage intermediate 2- or high-risk according to IPSS or DIPSS [46] or inter-mediate 1-risk with high risk cytogenetics, other than normal karyotype, sole del 20q, del 13q, or sole +9, or transfusion-dependency 2. Patients age: 18 - 70 years at time of inclusion (female and male) 3. Patients understand and voluntarily sign an informed consent form 4. Platelet count ≥ 50 x 109/L 5. No prior Ruxolitinib treatment 6. ECOG ≤ 2
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1. Symptomatische primäre Myelofibrose oder sekundä-re Myelofibrose oder post-essentielle Thrombozythä-mie-Myelofibrose der mittleren (2-) oder Hoch-Risikogruppe nach IPSS oder DIPSS, oder der mittle-ren (1-) Risikogruppe mit Hochrisiko Zytogenetik, au-ßer normaler Karyotyp, del 20q, del13q oder +9, oder Transfusionsabhängigkeit 2. Männer und Frauen zwischen 18 und 70 Jahren zum Zeitpunkt des Einschlusses 3. Fähigkeit des Patienten die Patienteninformation in-haltlich zu verstehen und die Einwilligungserklärung eigenständig und freiwillig zu unterschreiben. 4. Thrombozytenzahl bei ≥ 50 x 109/L 5. Keine frühere Ruxolitinib-Behandlung 6. ECOG-Leistungsstatus von ≤ 2
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E.4 | Principal exclusion criteria |
1. Severe renal, hepatic, pulmonary or cardiac disease, such as: • Total bilirubin, SGPT or SGOT > 3 times upper the normal level • Left ventricular ejection fraction < 30 % • Creatinine clearance < 30 ml/min • DLCO < 35 % and/or receiving supplementary continuous oxygen 2. Positive serology for HIV 3. Pregnant or lactating women (positive serum pregnancy test) 4. Age < 18 and ≥ 71 years. 5. Uncontrolled invasive fungal infection at time of screening (baseline) 6. Serious psychiatric or psychological disorders 7. Participation in another study with ongoing use of unlicensed investigational product from 28 days before study enrollment 8. Transformation to AML
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1. Verschiedene Nieren-, Leber-, Lungen- oder Herzerkranungen wie: • Gesamt-Bilirubin, SGPT or SGOT > 3fach über Normalwert • linksventrikulären Ejektionsfraktion < 30 % • Kreatinin-Clearance < 30 ml/min • DLCO < 35 % und/oder Erhalt zusätzlichen Sauerstoffs 2. Positive HIV-Serologie 3. Schwangere oder stillende Frauen (positiver Serumschwangerschaftstest) 4. Alter < 18 und ≥ 71 Jahre. 5. Unkontrollierte invasive Pilzinfektion zum Zeitpunkt des Screenings (baseline) 6. Schwere psychiatrische oder psychologische Erkrankung 7. Teilnahme an einer anderen studie mit anhaltender Nutzung von unlizensierten IMP 28 Tage vor Studieneinschluss 8. Veränderung zu AML
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Event free survival (EFS) at 3 years after allogeneic SCT compared to Ruxolitinib continuous therapy in patients without a suitable donor |
Ereignisfreies Überleben bei 3 Jahren nach allogener Stammzelltransplantation im Vergleich zur kontinuierlichen Ruxolitinib-Thearpie bei Patienten für die kein passender Spender gefunden wurde. |
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Ruxolitinib continuous therapy: every second months within the first year and following every third month up to 36 months. Allogeneic SCT: after 30 and 100 days after allo-SCT following every six months up to 36 months |
Ruxolitinib Dauertherapie: jeden zweiten Monat innerhalb des ersten Jahres gefolgt von jeden dritten Monat bis zu 36 Monate Allogene Stammzelltransplantation: nach 30 und 100 Tagen nach des Transplantation gefolgt von alle sechs Monate bis zu 36 Monaten |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
1. Overall survival at 3 years after allogeneic SCT compared to Ruxolitinib continuous therapy in patients without a suitable donor 2. Spleen reduction after 3 months of Ruxolitinib induction therapy 3. Improvement of constitutional symptoms (Loose of weight and night sweat) after 3 months Ruxolitinib induction therapy 4. Improvement of bone marrow fibrosis after 3 months of Ruxolitinib induction therapy 5. Incidence of acute graft-versus-host disease on Day +100 after allogeneic SCT according to the Glucksberg scale [ ] revised by Przepiorka et al. [ ] (Appendix 13.3) 6. Incidence of chronic graft-versus-host disease according to the NIH consensus criteria of Filipovich et al. [ ] (Appendix 13.4) at 1, 2 and 3 years after allogeneic SCT 7. Toxicity of Ruxolitinib scored according to NCI CTCAE, Version 4.0 (Appendix 13.2) 8. Toxicity of conditioning therapy scored according to NCI CTCAE, Version 4.0 (Appendix 13.2) 9. Cumulative incidence of relapse at 3 years after allogeneic SCT 10. Disease-related mortality at 3 years after allogeneic SCT and Ruxolitinib continuous thera-pies 11. Non-relapsed mortality at 1 and 3 years after allogeneic SCT and Ruxolitinib continuous therapy 12. Discontinuation rate at 3 years after Ruxolitinib continuous therapy (End of study) 13. Evaluation of Sorror Risk Score (see Appendix 13.1) on outcome after allogeneic SCT 14. Impact of chimerism on relapse incidence after allogeneic SCT 15. Evaluation of bone marrow fibrosis regression after allogeneic SCT at 30d, 100d, 1 year and 3 years 16. Evaluation of bone marrow fibrosis regression after Ruxolitinib continuous therapies at 30d, 100d, 1 year and 3 years 17. Evaluation of QOL (FACT-BMT) and QOL (MPN) before Ruxolitinib induction therapy (= baseline), at transplantation, and after transplantation at 6m, 1 year, 2 years and 3 years 18. Evaluation of QOL (FACT-BMT) and QOL (MPN) before Ruxolitinib induction therapy (= baseline), at confinement to Ruxolitinib continuous therapy and after confinement at 6m, 1 year, 2 years and 3 years
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1. Gesamtüberleben bei 3 Jahren nach allogener Stammzelltransplantation im Vergleich zur kontinuierlichen Ruxolitinib-Thearpie bei Patienten für die kein passender Spender gefunden wurde 2. Milzverkleinerung nach 3-monatiger Ruxolitinib-Induktionstherapie 3. Verbesserung der konstitutionellen Symptome (Gewichts-verlust und Nachtschweiß) nach 3-monatiger Ruxolitinib-Induktionstherapie 4. Verbesserung der Knochenmarkfibrose nach 3-monatiger Ruxolitinib-Induktionstherapie 5. Inzidenz eines akuten “Graft-versus-Host Disease” an Tag +100 nach allogener Stammzelltransplantation nach der Glucksberg Skala überarbeitet durch Przepiorka et al. 6. Inzidenz eines chonischen “Graft-versus-Host Dise-ase” nach den NIH consensus Kriterien von Filipovich et al. nach 1, 2 und 3 Jahren nach allogener Stamm-zelltransplantation 7. Toxizität von Ruxolitinib eingeordnet nach NCI CTCAE, Version 4.0 8. Toxizität der Konditionirung eingeordnet nach NCI CTCAE, Version 4.0 9. Kumulative Rezidivhäufigkeit nach 3 Jahren nach al-logener Stammzelltransplantation 10. Krankheits-spezifische Mortalität nach 3 Jahren nach allogener Stammzelltransplantation und kontinuierli-cher Ruxolitinib-Therapie 11. Mortalität ohne Rezidiv nach 1 und 3 Jahren nach al-logener Stammzelltransplantation und kontinuierlicher Ruxolitinib-Therapie 12. Beendigungsrate nach 3 Jahren kontinuierlicher Ruxolitinib-Therapie (Ende der klinischen Prüfung) 13. Evaluierung des Sorror Risk Score auf den Therapie-erfolg nach allogener Stammzelltransplantation 14. Auswirkung des Chimerismus auf die Rezidivhäufig-keit nach allogener Stammzelltransplantation 15. Evaluierung der Rückbildung der Knochenmark-Fibrose nach allogener Stammzelltransplantation nach 30 und 100 Tagen sowie nach 1 und 3 Jahren 16. Evaluierung der Rückbildung der Knochenmark-Fibrose unter kontinuierlicher Ruxolitinib-Therapie nach 30 und 100 Tagen sowie nach 1 und 3 Jahren 17. Evaluierung der Lebensqualität (FACT-BMT und MPN) vor Ruxolitinib-Induktionstherapie (= baseline), bei Transplantation, und 6 Monate sowie 1, 2 und 3 Jahre nach Transplantation 18. Evaluierung der Lebensqualität (FACT-BMT und MPN) vor Ruxolitinib-Induktionstherapie (= baseline), bei Einschluss in die kontinuierliche Ruxolitinib-Therapie und 6 Monate sowie 1, 2 und 3 Jahre nach kontinuierlicher Ruxolitinib-Therapie
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Ruxolitinib induction therapie: after three months Ruxolitinib continuous therapy: every second months within the first year and following every third month up to 36 months. Allogeneic SCT: after 30 and 100 days after allo-SCT following every six months up to 36 months |
Ruxolitinib-Induktionstherapy: nach drei Monaten Ruxolitinib Dauertherapie: jeden zweiten Monat innerhalb des ersten Jahres gefolgt von jeden dritten Monat bis zu 36 Monate Allogene Stammzelltransplantation: nach 30 und 100 Tagen nach des Transplantation gefolgt von alle sechs Monate bis zu 36 Monaten |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | Yes |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | No |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | Yes |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 20 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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The end of study is defined as the last follow-up visit of the last patient |
Das Ende der Studie ist definiert als letzte Follow-up-Visite des letzten Patienten |
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 6 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | |