E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
intra-axial brain tumor (malignant glioma, astrocytoma, malignant ependymoma, AT/RT, Oligodendroglioma, etc.) |
intraaxiale Hirntumore (malignes Gliom, Astrozytom, malignes Ependymom, atypischer teratoider Rhabdoidtumor, Oligodendrogliom etc.) |
|
E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
different types of brain tumors |
verschiedene Typen von Hirntumoren |
|
E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Cancer [C04] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.0 |
E.1.2 | Level | LLT |
E.1.2 | Classification code | 10006154 |
E.1.2 | Term | Brain tumor NOS |
E.1.2 | System Organ Class | 10029104 - Neoplasms benign, malignant and unspecified (incl cysts and polyps) |
|
E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | Yes |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
To determine the safety of 5-ALA for fluorescence-guided resections in children and adolescents with intra-axial brain tumors |
Bestimmung der Sicherheit fluoreszenzgestützter Resektion mit 5-ALA bei intra-axialen Hirntumoren bei Kindern und Jugendlichen |
|
E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
1. To determine whether fluorescing tissue truly signifies tumor (positive predictive value) 2. To determine extent of tumor resection on early post-operative MRI 3. Pharmacokinetics of 5-ALA in children and adolescents |
1. Ermittlung, ob fluoreszierendes Gewebe Tumorgewebe entspricht. 2. Bestimmung des Resektionsausmaßes im Kontrastmittel-MRT nach Tumor-OP 3. Untersuchung der Pharmakokinetik von 5-ALA bei Kindern und Jugendlichen |
|
E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
• Age 3 - <18 years • First radiological diagnosis of intra-axial, contrast-enhancing tumor on MRI or recurrent intra-axial brain tumor (malignant glioma, astrocytoma, malignant ependymoma, AT/RT, Oligodendroglioma, etc.) • Resection is part of therapeutic strategy with an emphasis on neurological safety • Informed consent by the parents or guardians and if possible assent of the patient after education of purpose and risks of study. Patients that are able to understand should provide assent to participate in the trial • Female adolescents: not pregnant (pregnancy test required for adolescents of childbearing age) and not breast-feeding. Female patients of childbearing potential and male patients who are sexually active must be practising a highly effective method of birth control up to 6 weeks after the tumor operation consistent with local regulations regarding the use of birth control methods for subjects participating in clinical trials.
|
•Alter 3 - < 18 Jahre •Radiologische Erstdiagnose eines intra-axialen Kontrastmittel-aufnehmenden Hirntumor im MRT oder Rezidiv eines intra-axialen Hirntumors (malignes Gliom, Astrozytom, malignes Ependymom, atypischer teratoider Rhabdoidtumor, Oligodendrogliom etc.) •Geplante Resektion des Tumors mit dem Ziel das umgebende gesunde Gewebe nicht zu schädigen, um zusätzliche neurologische Ausfälle zu vermeiden •Unterzeichnete Einwilligungserklärung der Eltern oder des/der Sorgeberechtigten und sofern möglich die Zustimmung des Patienten nach Aufklärung über die Ziele und die Risiken der Studie. Der Wille des Patienten sollte berücksichtigt werden. •Weibliche Studienteilnehmerinnen: nicht schwanger (ein Schwangerschaftstest wird für Jugendliche im gebärfähigen Alter benötigt) und nicht stillend (mindestens 24h nach Einnahme von Gliolan). Bei gebärfähigen Frauen oder Männern mit gebärfähigen Partnerinnen: Bereitschaft eine zuverlässige Verhütungsmethode (Pearl-Index <1) bis zu 6 Wochen nach der Tumor-Operation anzuwenden.
|
|
E.4 | Principal exclusion criteria |
• Extra-axial tumors such as craniopharyngeoma • Tumors precluding surgical resection • Acute or chronic porphyria • Hypersensitivity to 5-ALA or porphyrins • Renal insufficiency: serum creatinine > 2x upper limit of normal • Hepatic insufficiency: serum bilirubine > 2x upper limit of normal, serum γ-GT > 2,5 x upper limit of normal, alanine transaminase (ALT) and aspartate transaminase (AST)> 2,5 upper limit of normal • Blood clotting: INR out of acceptable limits • Other malignant disease • Patients with pre-existing cardiovascular diseases • Co-administration with other potentially phototoxic substances (e.g. tetracyclines, sulfonamides, fluoroquinolones, hypericin extracts) • Planned administration of potentially hepatotoxic substances within 24 hours after 5-ALA administration |
•Extra-axiale Tumoren, wie z.B. Craniopharyngeome • Inoperable Tumoren •Akute oder chronische Porphyrie •Bekannte Überempfindlichkeit gegen Porphyrine oder 5-ALA/Gliolan •Nierenfunktion: Kreatinin > 2 x obere Normgrenze (ULN) •Leberfunktion: Gesamtbilirubin > 2 x ULN, serum γ-GT > 2,5 ULN, alanin transaminase (ALT) und apspartat transaminase (ALT)> 2,5 ULN •Blutgerinnung: INR außerhalb akzeptablem Limit •Sonstige maligne Erkrankungen •Bestehende kardiovaskuläre Erkrankungen •Gleichzeitige Gabe mit anderen potentiell phototoxischen Substanzen (z.B. Tetrazykline, Sulfonamide, Fluorochinolone, Hypericinextrakte (z.B. Johanniskraut) •Geplante Gabe von potentiell hepatotoxischen Substanzen im Zeitraum von 24h nach 5-ALA Gabe
|
|
E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Toxicological and clinical safety by measuring the incidence of adverse events of CTCAE grade III, IV or V (excluding chemotherapy-associated toxicities) during and after 5-ALA fluorescence-guided resections in children and adolescents with unifocal, contrast-enhancing intra-axial brain tumors (first diagnosis with unknown history, recurrent with malignant neuroepithelial histology)
|
Toxikologische und klinische Sicherheit gemessen als Inzidenz von unerwünschten Ereignissen CTCAE Grad III, IV, V (mit Ausnahme von Chemotherapie-assoziierten Nebenwirkungen) nach 5-ALA fluoreszenz-gestützter Tumorresektion bei Kindern und Jugendlichen mit Kontrastmittel-aufnehmenden intra-axialen Hirntumoren (Primärdiagnose oder Rezidiv) |
|
E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Adverse events will be documented continuously from day of operation to 6 weeks afterwards. |
Unerwünschte Ereignisse werden kontinuierlich erfasst vom Tag der Operation bis 6 Wochen danach. |
|
E.5.2 | Secondary end point(s) |
1. True positive rate of fluorescence for indicating tumor
2. Extent of resection as assessed on early post-operative MRI
3. Pharmacokinetics (determination of protoporphyrin IX 3 times within 12h after 5-ALA-administration) |
1. Ermittlung, ob fluoreszierendes Gewebe Tumorgewebe entspricht.
2. Bestimmung des Resektionsausmaßes im Kontrastmittel-MRT nach Tumor-OP.
3. Untersuchung der Pharmakokinetik von 5-ALA bei Kindern und Jugendlichen (Messung von Protoporphyrin IX 3x innerhalb von 12 Stunden nach 5-ALA-Gabe)
|
|
E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
1. Biopsies are taken during the resection of the tumor 2. MRI is done until max. 72h post-OP 3. Samples for protoporphyrine IX analysis will be taken 3-6h, 6-9h, 9-12h after 5-ALA administration |
1. Biopsien werden während der Resektion des Tumors entnommen 2. MRT bis zu 72 Stunden nach der OP 3. Blutproben zur Messung von Protoporphyrin IX werden in den Zeiträumen 3-6 Stunden, 6-9 Stunden und 9-12 Stunden nach 5-ALA-Gabe entnommen |
|
E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | Yes |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | Yes |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | No |
E.8.1.1 | Randomised | No |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 7 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | Yes |
E.8.5.1 | Number of sites anticipated in the EEA | 8 |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
|
LVLS |
letzte Visite des letzten Patienten |
|
E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 4 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 9 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | 0 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial years | 4 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial months | 9 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial days | 0 |