E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
chronic arthritis of the knee joint effusion as part of spondyloarthritis (Assessments in SpondyloArthritis international Society, ASAS criteria), Rheumatoid Arthritis, RA (according to American Col-lege of Rheumatology, ACR criteria), undifferentiated mono- or oligoarthritis, Osteoarthritis of the knee, OA. |
Kniegelenksarthritis im Rahmen einer Spondyloarthritis (ASAS Kriterien), Rheumatoid Arthritis (ACR Kriterien) unidfferenzierten Mono- oder Oligoarthritis, Gonarthrose |
|
E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Gonarthritis as part of spodyloarthritis, rheumatoid arthritis, undifferentiated arthritis of one or more than one joints, osteoarthritis |
Kniegelenkentzündung im Rahmen einer Spondyloarthrits, rheumatoiden Arthritis, undifferenzierten Arthris eines oder mehrerer Gelenke, Kniegelenksarthrose |
|
E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Musculoskeletal Diseases [C05] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 18.0 |
E.1.2 | Level | LLT |
E.1.2 | Classification code | 10067624 |
E.1.2 | Term | Knee arthritis |
E.1.2 | System Organ Class | 100000004859 |
|
E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
To investigate pain and inflammatory parameters (cytokines, immune cells) in knee joint tissue of chronic arthritis pa-tients following intraarticular (i.a.) injections of morphine, a standard steroid or placebo. The primary hypothesis is that i.a. morphine results in sig-nificantly lower pain scores and supplemental analgesic consumption than placebo during the first week after injec-tion, an efficacy comparable to standard i.a. steroid (tri-amcinolone) medication. Primary efficacy endpoint: Reduction of pain intensity (on a 100mm VAS) at 8 a.m. on day 7 compared to baseline.
|
Es werden Schmerz und Entzündungsparameter (Zytokine, Immunzellen) von Synovialgewebe des Kniegelenks bei Patienten mit chronischer Kniegelenkgsarthritis nach intra-artikulärer (i.a.) Applikation von Morphin, Triamcinolon oder Placebo untersucht. Die primäre Hypothese ist, dass in der ersten Woche nach lokaler Injektion durch i.a. Morphin ins Kniegelenk eine signifikante Schmerzreduktion (NRS Schmerz) und Reduk-tion der zusätzlichen Schmerztherapie im Vergleich zu Pla-cebo eintritt, ähnlich effektiv wie die Standardtherapie mit einem intraartikulären Steroid (Triamcinolon). Primärer Effektivitätsendpunkt: Schmerzreduktion auf einer 10 Punkte NRS um 8 Uhr mor-gens an Tag 7 im Vergleich zu Baseline
|
|
E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
Key secondary endpoint(s): Area under the VAS curve (AUC) during the first week until 8 p.m. on day 7. Pain intensity on McGill pain questionnaire (MPQ); daily activities; activity and mobility of the knee joint (Lysholm Gilquist-Score); WOMAC scale (before i.a. injec-tions and at the end of each week). Inflammatory parame-ters (cellular infiltrate, opioid receptors and peptides, IL-17, TNFα) in synovial biopsies and fluid (before and 7 days af-ter i.a. medication), supplementary analgesic consumption. Assessment of safety: Any systemic (e.g. nausea, sedation) and local side effects (infection, tissue injury) will be recorded.
|
Wesentliche sekundäre Endpunkte: Area under the curve (AUC) während der ersten Woche bis 8 Uhr morgens an Tag 7 nach Baseline. Schmerzintensität anhand des McGill Schmerzfragebogens (MPQ); tägliche Aktivitäten, Aktivität und Mobilität des Kniegelenk (Lysholm Gilquist-Score); WOMAC Skala (vor der i.a. Injektion und am Ende von Woche 1 und 2). Entzündungsparameter (Zellin-filtrat, Opioidrezeptoren und Peptide, IL17, TNFα) in Syno-vialbiopsien und –flüssigkeit vor und 7 Tage nach der i.a. Medikation, zusätzliche Einnahme von Schmerzmedikation Sicherheitsassessments: Jegliche Systemische (z.B. Übelkeit, Sedierung) und lokale Nebenwirkungen (z.B. Infektion, Gewebedefekte) werden erfasst.
|
|
E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
Inclusion criteria: 1. Clinically detectable and/or ultrasound-visible knee ef-fusion as part of spondyloarthritis (Assessments in SpondyloArthritis international Society, ASAS criteria), Rheumatoid Arthritis, RA (according to American Col-lege of Rheumatology, ACR criteria), undifferentiated mono- or oligoarthritis, Osteoarthritis of the knee, OA. 2. baseline pain score (on a 100 mm Visual Analogue Scale, VAS) >40 mm; 3. male and female patients, age ≥18 - 80 years, 4. body weight 50 - 90 kg. 5. Able and willing to give a written informed consent and comply with the requirements of the study protocol.Only patients who give written informed consent will be included in the trial. 6. If female: either not of child-bearing potential (meno-pausal since 1 year or surgically sterile) or is willing and able to practice a reliable method of contraception throughout the study with a pearl index <1. Reliable methods of contraception are: condoms plus other methods: implants, injecatbles, combined oral contracep-tives, intrauterine devices, initiated at least 90 days prior to screening. Further reliable methods are a vasecto-mised partner (at least 1 year prior to enrolment), sexual-ly abstinent, surgically sterilized (including hysterecto-my), postmenopausal defined as at least 1 year of spon-taneous amenorrhea (in questionable cases a blood sample with simultaneous levels of follicle stimulating hormone (FSH) above 40 U/l and estradiol below 30 nl/l is confirmatory). 7. If male: either not of child-bearing potential (surgically sterilized, e.g. vasectomy) or is willing and able to prac-tice a reliable method of contraception with a pearl index <1 (see inclusion criterium 6) throughout the study.
|
Einschlusskriteiren: 1. Klinisch oder ultraschallgesteuert erkennbarer Kniege-lenkserguss im Rahmen einer Spondyloarthritis (ASAS Kriterien), RA (ACR Kriterien) unidfferenzierten Mono- oder Oligoarthritis, Gonarthrose. 2. Baseline VAS Schmerz Score (auf einer 100 mm visuel-len Analogskala) > 40 mm. 3. Männlich und weiblich, Alter 18 - 80 Jahre, 4. Gewicht 50 - 90 kg. 5. In der Lage und einverstanden, ein schriftliches Einver-ständnis zu geben sowie die Erfordernisse des Studi-enprotokolls einzuhalten. Nur Patienten, die ihre schriftliche Einwilligung gege-ben haben werden in die klinische Studie eingeschlossen. 6. Für Frauen: die Patientin ist entweder nicht gebärfähig oder willigt ein, eine effektive Kontrazeptionsmethode mit einem Pearlindex < 1 während der gesamten Studie anzuwenden. Zuverlässige Methoden sind: Kondom plus andere Methoden: implantierte, Injizierte, kombi-nierte orale Kontrazeptiva, Intrauterinpessar, begonnen mindestens 90 Tage vor Baseline, vasektomierter Part-ner (mindestens 1 Jahr vor Baseline), abstinent, chirur-gisch sterilisiert inclusive Hysterektomie, post-menopausal definiert als mindestens 1 Jahr vor Baseli-ne Amenorrhoe (in fraglichen Fällen Blutergebnis mit gleichzeitig vorliegendem FSH über 40 U/l und Estradiol < 30 nl/l zur Bestätigung). 7. Für Männer: der Patient ist entweder nicht zeugungsfä-hig oder willigt ein eine effektive Kontrazeptionsmetho-de mit einem Pearlindex <1 während der gesamten Stu-die anzuwenden.
|
|
E.4 | Principal exclusion criteria |
Exclusion criteria: 1. Severe cardiovascular, respiratory, metabolic, neurologi-cal, psychiatric disorders; current bacterial infection es-pecially of the knee 2. abuse of analgesics, benzodiazepines, alcohol; “hard drugs” 3. pregnancy, lactation 4. before biopsy thrombocyte count < 100/nl, Quick <50% 5. intake of anticoagulants, anti-aggregants as monothera-py such as ASS 100 will be allowed 6. participation in an investigational trial during the last 30 days or 5 HLT whichever is longer 7. treatment with intraarticular steroids during the past 4 weeks in the selected joint. 8. Patients with a history of a severe psychiatric illness, which might interfere with the patient's ability to under-stand the requirements of the study and assessment. 9. Patients who are institutionalised due to regulatory or juridical order. Patients who are an employee of the in-vestigator or study site, with direct involvement in the proposed study or other studies under the direction of that investigator or study site, as well as family members of the employees or the investigator. 10. Known hypersensitivity to any component of the study medication to morphine or triamcinolone, ileus, respira-tory depression, severe chronic obstructive airway dis-eases, acute abdomen, coagulopathy and/ or infections of the injection site, instability of the injected joint, psori-atic skin manifestation at the injection site, periarticular calcification, non-vascularized bone necrosis, tendon rupture, Charcot-joint.
|
Ausschlusskritieren: 1. Schwerwiegende kardiovaskuläre, respiratorische, me-tabolische, neurologische, psychiatrische Erkrankun-gen, aktuelle bakterielle Infektion insbesondere des Kniegelenks. 2. Missbrauch von Analgetika, Benzodiazepinen, Alkohol. 3. Schwangerschaft 4. Vor der Synovialbiopsie: Thrombocyten < 100/nl, Quick <50% 5. Einnahme von Antikoagulantien. Antiaggregation als Monotheraie wie z.B. ASS 100 ist erlaubt 6. Teilnahme an einer anderen Arzneimittelstudie inner-halb der letzen 30 Tage oder innerhalb von 5 HWZ des vorangegangenen Studienmedikaments, was immer länger ist. 7. Therapie mit intraartikulären Steroiden innerhalb der letzten 4 Wochen in das ausgewählte Gelenk. 8. Jeder andere Umstand, der den Patienten nach Mei-nung des Prüfarztes für die Studie ungeeignet macht. 9. Behördlich oder gerichtlich angeordnet institutionalisier-te Patienten. Patienten, die Angestellte des Prüfarztes oder des Prüfzentrums mit direkter Einbeziehung in die Studie oder andere Studien unter der Leitung des Prüfarztes, sowie Familienmitglieder des Prüfarztes oder des Arbeitgebers. 10. Bekannte Hypersensitivität gegenüber Komponenten der Studienmedikation Morphin oder Triamcinolon. Ileus, Atemdepression, schwere COPD, akutes Abdo-men, Koagulopathie und/ oder Infektionen der Injekti-onsstelle, Instabilität des zu injizierenden Ge-lenks,Psoriasisläsion an der Injektionsstelle, periartiku-läre Kalzifizierung, nicht vaskularisierte Knochennekro-se, Sehnenruptur, Charcot-Gelenk.
|
|
E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Primary efficacy endpoint: Reduction of pain intensity (on a 100mm VAS) at 8 a.m. on day 7 compared to baseline.
|
Primärer Effektivitätsendpunkt: Schmerzreduktion auf einer 10 Punkte NRS um 8 Uhr mor-gens an Tag 7 im Vergleich zu Baseline
|
|
E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
|
E.5.2 | Secondary end point(s) |
Area under the VAS curve (AUC) during the first week until 8 p.m. on day 7. Pain intensity on McGill pain questionnaire (MPQ); daily activities; activity and mobility of the knee joint (Lysholm Gilquist-Score); WOMAC scale (before i.a. injec-tions and at the end of each week). Inflammatory parame-ters (cellular infiltrate, opioid receptors and peptides, IL-17, TNFα) in synovial biopsies and fluid (before and 7 days af-ter i.a. medication), supplementary analgesic consumption. Assessment of safety: Any systemic (e.g. nausea, sedation) and local side effects (infection, tissue injury) will be recorded.
|
Area under the curve (AUC) während der ersten Woche bis 8 Uhr morgens an Tag 7 nach Baseline. Schmerzintensität anhand des McGill Schmerzfragebogens (MPQ); tägliche Aktivitäten, Aktivität und Mobilität des Kniegelenk (Lysholm Gilquist-Score); WOMAC Skala (vor der i.a. Injektion und am Ende von Woche 1 und 2). Entzündungsparameter (Zellin-filtrat, Opioidrezeptoren und Peptide, IL17, TNFα) in Syno-vialbiopsien und –flüssigkeit vor und 7 Tage nach der i.a. Medikation, zusätzliche Einnahme von Schmerzmedikation Sicherheitsassessments: Jegliche Systemische (z.B. Übelkeit, Sedierung) und lokale Nebenwirkungen (z.B. Infektion, Gewebedefekte) werden erfasst.
|
|
E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
week 1, week 2, safety follow up week 3 |
Woche 1, Woche 2, Sicherheits Follow Up Woche 3 |
|
E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | Yes |
E.6.13.1 | Other scope of the trial description |
To investigate pain and inflammatory parameters (cytokines, immune cells) in knee joint tissue of chronic arthritis pa-tients following intraarticular (i.a.) injections of morphine, a standard steroid or placebo. |
Es werden Schmerz und Entzündungsparameter (Zytokine, Immunzellen) von Synovialgewebe des Kniegelenks bei Patienten mit chronischer Kniegelenkgsarthritis nach intra-artikulärer (i.a.) Applikation von Morphin, Triamcinolon oder Placebo untersucht. |
|
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | Yes |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | No |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | Yes |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | Yes |
E.8.2.2 | Placebo | Yes |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 3 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| Yes |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | No |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
|
The end of the trial is the last visit of the last subject. |
Studienende ist, wenn der letzte Patient die letzte Visite durchlaufen hat. |
|
E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | |