E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Patients with clinical evidence of severe claudication or chronic critical limb ischemia with an angiographically significant lesion in the infrapopliteal crural vessels. |
Patienten mit klinischem Befund einer schweren Claudicatio intermittens oder chronischen kritischen Ischämie einhergehend mit einer angiographisch signifikanten Läsion in den Unterschenkelgefäßen. |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
not applicable |
Patienten, welche unter der peripher arteriellen Verschlusskrankheit (Gefäßverengungen bzw. -verschlüsse) leiden. |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Cardiovascular Diseases [C14] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.0 |
E.1.2 | Level | PT |
E.1.2 | Classification code | 10057525 |
E.1.2 | Term | Peripheral artery occlusion |
E.1.2 | System Organ Class | 10047065 - Vascular disorders |
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E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.0 |
E.1.2 | Level | PT |
E.1.2 | Classification code | 10072563 |
E.1.2 | Term | Peripheral artery stenosis |
E.1.2 | System Organ Class | 10047065 - Vascular disorders |
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E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.1 |
E.1.2 | Level | PT |
E.1.2 | Classification code | 10057518 |
E.1.2 | Term | Peripheral artery angioplasty |
E.1.2 | System Organ Class | 10042613 - Surgical and medical procedures |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
To assess the safety and effectiveness of Bullfrog Micro-Infusion Device adventitial deposition of dexamethasone in reducing intimal hyperplasia, inflammatory markers and composite safety endpoints in patients with severe claudication or clinical evidence of chronic critical limb ischemia after angioplasty revascularization of one or more angiographically significant lesion(s) in the infrapopliteal crural vessels. |
Beurteilung der Sicherheit und Wirksamkeit des Dexamethason, welches mittels des Bullfrog® Mikro-Infusionskatheters adventitial verabreicht wurde. Dexamethason wird verabreicht zur Verminderung einer Intima Hyperplasie, von laboranalytischen Entzündungsmarkern und den kombinierten Sicherheitsendpunkten in Patienten mit klin. Befund einer schweren Claudicatio intermittens oder chronischen kritischen Ischämie nach Ballon-Revaskularisation von einer oder mehreren angiographisch signifikanten Läsion/en in den Unterschenkelgefäßen. |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
• Screening Criteria o Age ≥18 years and <90 years o Patient has been informed of the nature of the study, agrees to participate and has signed an IRB/EC approved consent form o Female patients of childbearing potential have a negative pregnancy test ≤7 days before the procedure and are willing to use a highly effective method of birth control (see Section 12.2) for one month preceding and24 months following study treatment o Patient has documented severe claudication or chronic Critical Limb Ischemia (CLI) in the target limb from the distal segment (P3) of the popliteal artery to the ankle joint prior to the study procedure with Rutherford Category 3, 4, 5 or 6 o Life expectancy >1 year in the Investigator's opinion
• Angiographic Criteria o Target vessel(s) diameter ≥2 mm and ≤8 mm o Single or multiple atherosclerotic lesion(s) ≥70% in at least one infrapopliteal crural target vessel including the tibioperoneal trunk that totals up to no greater than 30 cm in length (with no greater than 5 cm length of contiguous intervening normal artery), with possible extension into the popliteal artery distal to the center of the knee joint space (the P3 segment) o Successful revascularization of the TL with less than 30% residual stenosis, run-off down to the foot and direct in-line flow to any foot wound, if a wound is present at baseline
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• allgemeine Kriterien o Alter≥18 Jahre und < 90 Jahre o Patient wurde über das Wesen der Studie informiert, hat der Teilnahme der Studie zugestimmt, die Patienteninnformation verstanden und die -einwilligung unterschrieben o gebärfähige Patientinnen haben einen innerhalb von 7 Tagen vor der Prozedur durchgeführten negativen Schwangerschaftstest vorzuweisen und sind einverstanden, einen Monat vor der Prozedur bis 24 Monate nach dem Eingriff eine sehr zuverlässige Verhütungsmethoden (siehe Punkt 12.2) zu nutzen, um eine Schwangerschaft zu vermeiden o Patient hat nachweislich eine schwere Claudicatio intermittens oder chronische kritische Bein-Ischämie (CLI) mit einer Rutherford-Kategorie von 3, 4, 5 oder 6 am Studienbein vom distalen Segment der A. poplitea (P3) bis zum Sprunggelenk vor Studienprozedur o Lebenserwartung >1 Jahr nach Einschätzung durch den Prüfarzt
• Angiographische Kriterien o Durchmesser des Zielgefäßes≥ 2 mm und ≤ 8 mm o Einzelne oder mehrere atherosklerotische Läsionen (≥70%) in mind. einem infrapoplitealen kruralen Zielgefäß, einschließlich des Trunkus Tibio-Peronealis mit einer Gesamtlänge von bis zu 30 cm (darin befindlich nicht mehr als 5 cm zusammenhängende gesunde Arterie), mit möglicher Verlängerung bis in das P3 Segment der A. poplitea o erfolgreiche Revaskularisation der TL mit weniger als 30 % Rest-Stenose, Blutfluss bis zum Fuß und direkter Blutfluss zu jeglichen Fusswunden, falls eine Wunde bereits zur Prozedur bestanden hat
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E.4 | Principal exclusion criteria |
Screening Criteria 1. Patient unwilling or unlikely to comply with visit schedule 2. Planned major index limb amputation 3. Active foot infection; however, osteomyelitis in the toes or mild cellulitis around the perimeter of gangrene or small ulcers are not exclusions, but osteomyelitis of the metatarsal or more proximal region would be exclusionary 4. Inability to receive study medications 5. Estimated glomerular filtration rate (eGFR) less than 30 mL/min, except for patients with end stage renal disease on chronic hemodialysis 6. Stage 3 (per SVS WIfI classification) or worse heel ulcers or heel ulcers that are determined to be primarily neuropathic in nature
Angiographic/Procedural Criteria 1. Hemodynamically significant inflow lesion (≥50% DS) or occlusion in the ipsilateral iliac, SFA, or popliteal arteries in which there is a failure to successfully treat and obtain a <30% residual stenosis 2. Index lesion length is >30 cm as measured from proximal normal vessel to distal normal vessel 3. Total length of lesions treated during the case (including target lesion, inflow lesions, and other non-index lesions) >50 cm 4. Lesions revascularized during the index case but untreated by Bullfrog 5. Use of alternative therapy, e.g. atherectomy, laser, or radiation therapy, as part of the index lesion treatment, or use of any drug eluting stents (DES) or drug-eluting balloon/drug-coated balloons (DEB/DCB) for treatment of any infra-inguinal lesions during the study procedure or during the initial six-month follow up period 6. Previously implanted stent in the TL(s) 7. Aneurysm in the target vessel 8. Acute thrombus in the target limb 9. Failure to cross the TL with a guide wire; however, subintimal wire crossing is allowed 10. Heavy eccentric or concentric calcification at index lesion, which in the judgment of the investigator would prevent penetration of the Micro-Infusion Device needle through the vessel wall |
•Allgemeine Kriterien 1. Patient ist mit den Nachuntersuchungen nicht einverstanden oder kann den Zeitplan dieser nicht einhalten 2. große, geplante Amputationen am Studienbein 3. bestehende Infektion am Fuß; Osteomyelitis in den Zehen oder milde Zellulitis im Umkreis bestehender Gangräne oder kleine Ulzerationen sind jedoch keine Ausschlussgründe, Unvermögen Studienmedikation zu nehmen 4. Nicht in der Lage die Studienmedikation einzunehmen 5. geschätzte glomeruläre Infiltrationsrate (eGFR) weniger als 30 ml/min, mit Ausnahme von Patienten im Endstadium einer Nierenerkrankung mit dauerhafter Hämodialyse 6. Klasse 3 (per SVS Wlfl Klassifikation) oder schlechter als Klasse 3 oder Fersenulzeration, die primär neuropathischer Natur sind
Angiographische/Prozedur-relevante Kriterien 1. hämodynamisch signifikante Zuflussläsionen (≥50% Stenose) oder Verschluss in den ipsilateralen Beckenarterien, der AFS und Poplitealarterie konnten nicht erfolgreich behandelt werden und Nichterlangung einer Rest-Stenose von <30% 2. Länge der Zielläsion ist >30 cm gemessen vom oberen gesunden bis zum unteren gesunden Gefäßabschnitt 3. Gesamtlänge aller behandelten Läsionen während der Prozedur (einschl. Zielläsion, Zuflussläsion und andere Läsionen) ist >50 cm 4. Läsionen wurden revaskularisiert, aber nicht mit dem Bullfrog® behandelt 5. Einsatz von alternativen Behandlungsmethoden wie Atherektomie, Lasertherapie, Strahlentherapie, beschichteten Stents oder Ballons als Teil der Behandlung der Zielläsion oder der Einsatz medikament-freisetzender Stents (DES) oder medikament-freisetzender / medikament-beschichteten Ballons (DEB/DCB) für die Behandlung jeglicher Läsionen unterhalb der Leiste während der Studienprozedur oder während der 6 Monats-Nachsorgeperiode 6. bereits implantierter Stent in der/den Zielläsion(en) 7. Aneurysma im Zielgefäß 8. akuter Thrombus im Studienbein 9. Zielläsion kann nicht mit einem Führungsdraht durchquert werden 10. schwerwiegende exzentrische und konzentrische Kalkablagerung in der Zielläsion, welche nach Auffassung des Prüfarztes die Durchdringung der Nadel des Mikro-Infusionskatheter in die Gefäßwand verhindern könnte
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Safety: Freedom from a composite of death within 30 days from the index procedure, major adverse limb event (MALE), major unplanned amputation or clinically driven target lesion revascularization (TLR) within 6 months. Freedom from MALE within 6 months. Freedom from CD-TLR within 6 months. Effectiveness: Transverse-view vessel area loss percentage (TVAL%) of the target lesion at 6 months by quantitative vascular angiography (QVA) or prior to any clinically driven TLR of the target lesion before 6 months. |
Kombinierter Sicherheitsendpunkt: Nicht-Auftreten von Tod innerhalb von 30 Tagen nach Index Prozedur, besonders schwerwiegende Ereignisse das Studienbein betreffend (MALE), ungeplante große Amputationen oder klinisch-indiziert TLR innerhalb von 6 Monaten. Nicht-Auftreten eines MALE innerhalb von 6 Monaten. Nicht-Auftreten einer klinisch-indiziert TLR innerhalb von 6 Monaten.
Wirksamkeit: prozentualer Lumenverlust in der Fläche des gesamten Gefäßabschnittes der Zielläsion (TVAL %) zum 6 Monats-Follow-up durch quantitative vaskuläre Angiographie (QVA) oder vor jeder klinisch-indizierter TLR vor dem 6 Monats-Follow-up.
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
within 30 days after index procedure and 6 month |
innerhalb 30 Tagen nach Indexprozedur und 6 Monaten |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
Safety: Freedom from a composite of death, unplanned amputation and clinically driven TLR, serious adverse events (SAE) and major adverse limb events (MALE) up to 12 months from the procedure for all subjects, and event-free survival to 12 months from the procedure for all subjects. Effectiveness: 6 month improvement % diameter stenosis (%DS) of the target lesion (TL) and the maximum late lumen loss for the lesion (LLL) will be assessed by Quantitative Vascular Angiography. 6 month improvement in intravascular ultrasound (IVUS) result within the TL (subgroup analysis). The following will be evaluated at 30 days, 6 and 12 months post-procedure: Amputation free survival, major and minor amputations, amputation level, number and size of foot wounds, reduction in number and size of baseline wounds, occurrence of new wounds, resolved CLI Death, clinically driven TLR, primary sustained clinical improvement, secondary sustained clinical improvement, SVS WIfI score [1], Quality of life assessment by EQ5D vs. baseline, walking capacity assessment vs. baseline, SAE/MALE, change in inflammatory biomarkers (hsCRP, MCP-1 and MMP-9) from baseline to 24 hours. Healthcare Economics: Number of hospital days throughout study, return visits and hospitalizations, time from index procedure to required revascularization and number of index-lesion-related readmissions within 24 months will be measured. Infusion Technical Success: The grade of distribution (A-F) around infusion sites will be used as a qualitative measure of technical success of adventitial delivery of the drug. Revascularization Success: Establishment of antegrade flow with residual stenosis <30% by angiogram. |
Kombinierter Sicherheitsendpunkt Nicht-Auftreten einer ungeplanten Amputation und klinisch-indizierter TLR, schwerwiegender unerwünschter Ereignisse (SAE) und MALE bis zu 12 Monaten nach Prozedur für alle Patienten
Wirksamkeit: Verbesserung der Zielläsionstenose (%) und das maximale Late Lumen Loss (LLL) der Läsion nach 6 Monaten werden mittels quantitativer vaskulärer Angiographie bestimmt. Verbesserung der IVUS-Ergebnisse in der Zielläsion nach 6 Monaten (Untergruppenanalyse) Folgende Endpunkte werden nach 30 Tagen, 6 und 12 Monaten nach Prozedur evaluiert: Amputationsfreies Überleben, große und kleine Amputationen, Anzahl von Fußwunden, Reduktion der Anzahl von bestehenden Wunden, Auftreten von neuen Wunden, CLI beendet wegen Tod, klinisch-indizierte TLR, primär und sekundär anhaltende klinische Verbesserung,Bestimmung des SVS WIfI Wert ,Lebensqualität mittels EQ5D im Vergleich zum Studieneinschluss, Gehfähigkeit im Vergleich zum Studieneinschluss, SAEs/MALEs, Änderung l der Entzündungsmarker (hsCRP, MCP-1 und MMP-9) nach 24h im Vergleich zum Studieneinschluss
Gesundheitsökonomie: Anzahl der Krankenhaustage während der Studie, Wiedervorstellung und Krankenhausaufenthalte, Zeit von der Indexprozedur bis zu einer notwendigen Revaskularisation und Anzahl der Indexläsions-bezogenenen Wiederaufnahmen innerhalb von 12 Monaten
Technischer Infusionserfolg: Grad der Verteilung (A-F) um die Infusionsstellen wird genutzt als qualitatives Maß des technischen Erfolges der Abgabe des Prüfpräparates (Dexamethason oder Placebo) in die Adventitia.
Prozedurerfolg: Erlangung des antegraden Blutflusses mit einer Reststenose von <30% , angiographisch bestätigt.
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
30 days, 6 and 12 months after index-procedure |
30 Tage, 6 und 12 Monate nach Indexprozedur |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | Yes |
E.6.3 | Therapy | No |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | No |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | Yes |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | No |
E.8.1.3 | Single blind | Yes |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | Yes |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | Yes |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 3 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | Yes |
E.8.5.1 | Number of sites anticipated in the EEA | 18 |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | Yes |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.6.3 | If E.8.6.1 or E.8.6.2 are Yes, specify the regions in which trial sites are planned |
Austria |
Germany |
Switzerland |
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E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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LVLS
If there is any statistically observed negative safety effects seen in the treatment group as compared to the control group, the CEC may choose to suspend the trial for further investigation or to completely terminate the trial on the grounds of safety. |
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 3 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 0 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | 0 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial years | 3 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial months | 0 |