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    Summary
    EudraCT Number:2015-002831-16
    Sponsor's Protocol Code Number:TUD-TEMANX-065
    National Competent Authority:Germany - BfArM
    Clinical Trial Type:EEA CTA
    Trial Status:Prematurely Ended
    Date on which this record was first entered in the EudraCT database:2015-08-13
    Trial results View results
    Index
    A. PROTOCOL INFORMATION
    B. SPONSOR INFORMATION
    C. APPLICANT IDENTIFICATION
    D. IMP IDENTIFICATION
    D.8 INFORMATION ON PLACEBO
    E. GENERAL INFORMATION ON THE TRIAL
    F. POPULATION OF TRIAL SUBJECTS
    G. INVESTIGATOR NETWORKS TO BE INVOLVED IN THE TRIAL
    N. REVIEW BY THE COMPETENT AUTHORITY OR ETHICS COMMITTEE IN THE COUNTRY CONCERNED
    P. END OF TRIAL
    Expand All   Collapse All
    A. Protocol Information
    A.1Member State ConcernedGermany - BfArM
    A.2EudraCT number2015-002831-16
    A.3Full title of the trial
    Validation of a test system for development of medications for alcoholism
    VALIDIERUNG EINES TESTSYSTEMS FÜR DIE ENTWICKLUNG VON MEDIKAMENTEN BEI ALKOHOLABHÄNGIGKEIT
    A.3.1Title of the trial for lay people, in easily understood, i.e. non-technical, language
    Validation of a test system for development of medications for alcoholism
    VALIDIERUNG EINES TESTSYSTEMS FÜR DIE ENTWICKLUNG VON MEDIKAMENTEN BEI ALKOHOLABHÄNGIGKEIT
    A.3.2Name or abbreviated title of the trial where available
    TEMANX
    TEMANX
    A.4.1Sponsor's protocol code numberTUD-TEMANX-065
    A.7Trial is part of a Paediatric Investigation Plan No
    A.8EMA Decision number of Paediatric Investigation Plan
    B. Sponsor Information
    B.Sponsor: 1
    B.1.1Name of SponsorTechnische Universität Dresden
    B.1.3.4CountryGermany
    B.3.1 and B.3.2Status of the sponsorNon-Commercial
    B.4 Source(s) of Monetary or Material Support for the clinical trial:
    B.4.1Name of organisation providing supportBundesministerium für Bildung und Forschung
    B.4.2CountryGermany
    B.5 Contact point designated by the sponsor for further information on the trial
    B.5.1Name of organisationTechnische Universität Dresden
    B.5.2Functional name of contact pointDepartment of Psychiatry and Psycho
    B.5.3 Address:
    B.5.3.1Street AddressFetscherstr. 74
    B.5.3.2Town/ cityDresden
    B.5.3.3Post code01307
    B.5.3.4CountryGermany
    B.5.4Telephone number00493514583594
    D. IMP Identification
    D.IMP: 1
    D.1.2 and D.1.3IMP RoleTest
    D.2 Status of the IMP to be used in the clinical trial
    D.2.1IMP to be used in the trial has a marketing authorisation Yes
    D.2.1.1.1Trade name Adepend 50 mg Filmtabletten
    D.2.1.1.2Name of the Marketing Authorisation holderDesitin Arzneimittel GmbH
    D.2.1.2Country which granted the Marketing AuthorisationGermany
    D.2.5The IMP has been designated in this indication as an orphan drug in the Community No
    D.2.5.1Orphan drug designation number
    D.3 Description of the IMP
    D.3.4Pharmaceutical form Tablet
    D.3.4.1Specific paediatric formulation No
    D.3.7Routes of administration for this IMPOral use
    D.3.11 The IMP contains an:
    D.3.11.1Active substance of chemical origin Yes
    D.3.11.2Active substance of biological/ biotechnological origin (other than Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    The IMP is a:
    D.3.11.3Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    D.3.11.3.1Somatic cell therapy medicinal product No
    D.3.11.3.2Gene therapy medical product No
    D.3.11.3.3Tissue Engineered Product No
    D.3.11.3.4Combination ATIMP (i.e. one involving a medical device) No
    D.3.11.3.5Committee on Advanced therapies (CAT) has issued a classification for this product No
    D.3.11.4Combination product that includes a device, but does not involve an Advanced Therapy No
    D.3.11.5Radiopharmaceutical medicinal product No
    D.3.11.6Immunological medicinal product (such as vaccine, allergen, immune serum) No
    D.3.11.7Plasma derived medicinal product No
    D.3.11.8Extractive medicinal product No
    D.3.11.9Recombinant medicinal product No
    D.3.11.10Medicinal product containing genetically modified organisms No
    D.3.11.11Herbal medicinal product No
    D.3.11.12Homeopathic medicinal product No
    D.3.11.13Another type of medicinal product No
    D.IMP: 2
    D.1.2 and D.1.3IMP RoleTest
    D.2 Status of the IMP to be used in the clinical trial
    D.2.1IMP to be used in the trial has a marketing authorisation Yes
    D.2.1.1.1Trade name Adepend 50 mg Filmtabletten
    D.2.1.1.2Name of the Marketing Authorisation holderDesitin Arzneimittel GmbH
    D.2.1.2Country which granted the Marketing AuthorisationGermany
    D.2.5The IMP has been designated in this indication as an orphan drug in the Community No
    D.2.5.1Orphan drug designation number
    D.3 Description of the IMP
    D.3.4Pharmaceutical form Tablet
    D.3.4.1Specific paediatric formulation No
    D.3.7Routes of administration for this IMPOral use
    D.3.11 The IMP contains an:
    D.3.11.1Active substance of chemical origin Yes
    D.3.11.2Active substance of biological/ biotechnological origin (other than Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    The IMP is a:
    D.3.11.3Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    D.3.11.3.1Somatic cell therapy medicinal product No
    D.3.11.3.2Gene therapy medical product No
    D.3.11.3.3Tissue Engineered Product No
    D.3.11.3.4Combination ATIMP (i.e. one involving a medical device) No
    D.3.11.3.5Committee on Advanced therapies (CAT) has issued a classification for this product No
    D.3.11.4Combination product that includes a device, but does not involve an Advanced Therapy No
    D.3.11.5Radiopharmaceutical medicinal product No
    D.3.11.6Immunological medicinal product (such as vaccine, allergen, immune serum) No
    D.3.11.7Plasma derived medicinal product No
    D.3.11.8Extractive medicinal product No
    D.3.11.9Recombinant medicinal product No
    D.3.11.10Medicinal product containing genetically modified organisms No
    D.3.11.11Herbal medicinal product No
    D.3.11.12Homeopathic medicinal product No
    D.3.11.13Another type of medicinal product No
    D.8 Information on Placebo
    D.8 Placebo: 1
    D.8.1Is a Placebo used in this Trial?Yes
    D.8.3Pharmaceutical form of the placeboCapsule
    D.8.4Route of administration of the placeboOral use
    E. General Information on the Trial
    E.1 Medical condition or disease under investigation
    E.1.1Medical condition(s) being investigated
    male and female volunteers aged 25-55 years with moderate risky alcohol consumption of at least 41 g/day (men) or 31 g/day (women), according to European Medicines Agency (EMA, 2010) this is at least medium risk level of alcohol consumption
    Männliche und weibliche freiwillige Probanden im Alter von 25 bis 55 Jahren mit mittelgradig riskanten Trinkmengen von mindestens 41g / Tag für Männer mindestens 31g / Tag für Frauen, somit mindestens mittelgradig riskanter Alkoholkonsum gemäß European Medicines Agency (EMA, February 2010)
    E.1.1.1Medical condition in easily understood language
    male and female volunteers aged 25-55 years with medium risk level of alcohol consumption
    Männliche und weibliche freiwillige Probanden im Alter von 25 bis 55 Jahren mit mittelgradig riskanten Trinkmengen von Alkohol
    E.1.1.2Therapeutic area Psychiatry and Psychology [F] - Behaviours [F01]
    MedDRA Classification
    E.1.2 Medical condition or disease under investigation
    E.1.2Version 19.0
    E.1.2Level HLT
    E.1.2Classification code 10049180
    E.1.2Term Alcohol product use
    E.1.2System Organ Class 100000004869
    E.1.3Condition being studied is a rare disease No
    E.2 Objective of the trial
    E.2.1Main objective of the trial
    With TEMA (test system for development of medications for alcoholism) it can be shown, that naltrexone (NTX) administration reduces the willingness to perform work for alcohol infusion in a laboratory experiment
    Mit TEMA (Testsystem für die Entwicklung von Medikamenten bei Alkoholabhängigkeit ) kann nachgewiesen werden, dass die Gabe von Naltrexon (NTX) die Bereitschaft verringert, in einem Laborexperiment Arbeit zu leisten, um sich dafür Alkohol zuführen zu können
    E.2.2Secondary objectives of the trial
    It should be analysed, if
    - administration of naltrexone in comparison to placebo leads to a reduction of craving and real life drinking
    - administration of naltrexone in comparison to placebo leads to reduction of the CDT-Level
    - administration of naltrexone in comparison to placebo leads to a change in perception of subjective alcohol effects
    - the effectiveness of naltrexone can be predicted by OPRM1-polymorphism
    - administration of naltrexone changes the basal and alcohol induced ability of inhibition
    - administration of naltrexone changes the basal and alcohol induced regional cerebral perfusion
    - administration of naltrexone changes the basal and alcohol induced cerebral resting state activity
    - changes of alcohol effects to the brain activity induced by naltrexone in comparison to placebo correlate with effects of naltrexone on the willingness to work for alcohol selfadministration
    Es soll untersucht werden, ob
    - Die Gabe von Naltrexon im Vergleich zu Placebo zur Abnahme von Trinkverlangen und Trinken im täglichen Leben führt
    - Die Gabe von Naltrexon im Vergleich zu Placebo zur Abnahme des CDT-Wertes führt
    - Die Gabe von Naltrexon im Vergleich zu Placebo zu veränderter subjektiver Wahrnehmung von Alkoholeffekten führt
    - Die Wirksamkeit von Naltrexon durch den OPRM1-Polymorphismus vorhergesagt wird.
    - Die Gabe von Naltrexon die basale und alkoholinduzierte Inhibitionsfähigkeit verändert.
    - Die Gabe von Naltrexon die basale und alkoholinduzierte regionale Hirnperfusion verändert.
    - Die Gabe von Naltrexon die basale und alkoholinduzierte Ruheaktivität des Gehirns verändert.
    - Durch Naltrexon im Vergleich zu Placebo bewirkte Veränderungen von Alkoholeffekten auf die Hirnaktivität mit Effekten von Naltrexon auf die Arbeit für Alkoholselbstzufuhr korrelieren
    E.2.3Trial contains a sub-study No
    E.3Principal inclusion criteria
    • voluntary men and women with age of 25 till 55 years
    • at least a weekly alcohol consumption at a medium risk level according to WHO in the Timeline Follow-back Interview over the last 45 day with an average amount of alcohol of 41 g/day (men) or 31 g/day (women)
    • at least 6 days with an alcohol consumption of >100 g/day (men) or 75 g/day (women) and at least 4 non consecutive alcohol abstinent days in the last 45 days
    • at least 1 drinking day in each full week between screening and visit 1 and not more than 6 abstinent days in the week before visit 1
    • no demand of treatment of the risky alcohol consumption
    • written consent after Information
    • Männliche und weibliche freiwillige Probanden im Alter von 25 bis 55 Jahren
    • mindestens wöchentlicher, mittelgradig riskanter Alkoholkonsum im Timeline Follow-back Interview über die letzten 45 Tage gemäß WHO mit durchschnittlichen Trinkmengen für Männer: 41 g/ Tag, für Frauen 31 g/Tag
    • mindestens 6 Tage mit einem Alkoholkonsum von > 100g/ Tag (Männer) bzw. 75 g (Frauen) und mindestens 4 nichtzusammenhängende alkohol-abstinente Tage in den letzten 45 Tagen
    • mindestens einen Trinktag in jeder vollen Woche zwischen Screening und V1 und nicht mehr als 6 abstinente Tage in der Woche vor V1.
    • kein Behandlungsanliegen bezüglich des riskanten Alkoholkonsums
    • Schriftliche Einwilligung der teilnehmenden Person nach erfolgter Aufklärung
    E.4Principal exclusion criteria
    • anamnestic known hypersensitivity against alcohol or one of the used medicinal products, of their ingredients or medicinal products with similar chemical structures
    • participation in another clinical trial within the last 4 weeks before inclusion
    • addiction or other disorders, which will not allow the subject to assess the character and importance or possible consequences of the clinical trial
    • pregnant or breastfeeding women
    • women capable of bearing children, except women who fulfil following criteria:- post-menopausal (12 months natural amenorrhoea or 6 month amenorrhoea and Serum FSH >40 ml U/ml) - post operative (6 weeks after ovarectomy on both sides with or without hysterectomy) - regular and correct use of a contraceptive method with an error Quote of < 1 % per year (for example implants, depot injections, oral contraceptive, IUP). It has to be recognized that a combined oral contraception - in contrast to pure progesterone compounds - have a failure rate of < 1 %. Hormone spirals with a Pearl Index of 1 % are safer than copper spirals. - sexual abstinence - vasectomy of the Partner
    • evidence that the participant is not expected to comply with the protocol (for example lacking compliance)
    • current or previous alcohol or substance dependence according to DSM-IV (exception: tobacco dependence)
    • current or previous treatment because of alcohol, for example addiction advisory centre, self-help group, detoxification treatment
    • current or previous diseases, where an alcohol infusion can cause a clinically relevant hazard (e. g. pancreatitis, liver cirrhosis)
    • current or planned intake of opiate analgesics
    • current psychiatric treatment or intake of psychiatric drug or suffering from of a psychiatric disease requiring treatment
    • suicide attempts in the history
    • CIWA-Score >5 at Screening (alcohol withdrawal scale)
    • a history of symptoms of alcohol withdrawal, epileptic seizures or delirium
    • routine laboratory Parameters, indicating relevant liver-, pancreas- or kidney injury, an acute infection, anaemia or lack of vitamins (ASAT, ALAT > twofold of the standard at screening, gamma-GT, lipase >threefold of the standard, CRP < 15 mg/l, creatin indicating a moderate renal insufficiency ( eGFR <60 ml/min), leucocytes > 12000/µl, haemoglobin < 7,5 mmol/l (men) or 6,5 mmol/l (women), MCV > 100 fl)
    • Body weight > 130 kg
    • drug screening in urine: once positive at screening for opiate, cannabis, cocaine, amphet-amines, benzodiazepines or positive once at visit 1 for opiates or positive twice at visit 1 for cannabis, cocaine, amphetamines, benzodiazepines
    • breath alcohol concentration at screening once > 0,00 per mille or twice >0,00 per mille at visit 1
    • unsuitable for fMRT (e. g. cardiac pacemaker, claustrophobic)
    • specific contraindications against naltrexone:
    o acute Hepatitis
    o severe or acute liver disease
    o severe kidney disease
    o rare hereditary galactose intolerance, Lapp-lactase-deficiency or Glucose-galactose-malabsorption
    • Anamnestisch bekannte Überempfindlichkeit gegenüber Alkohol oder einem der eingesetzten Medikamente oder deren Inhaltsstoffen oder gegenüber Medikamenten mit ähnlicher chemischer Struktur
    • Teilnahme der Probandin/des Probanden an einer anderen klinischen Prüfung innerhalb der letzten 4 Wochen vor dem Einschluss
    • Sucht- oder sonstige Erkrankungen, die es der oder dem Betreffenden nicht erlauben, Wesen und Tragweite sowie mögliche Folgen der klinischen Prüfung abzuschätzen
    • Schwangere oder stillende Frauen
    • Frauen im gebärfähigen Alter, außer Frauen, die die folgenden Kriterien erfüllen:
    - Post-menopausal (12 Monate natürliche Amenorrhoe oder 6 Monate Amenorrhoe mit Serum FSH > 40 ml U/ml)
    - Postoperativ (6 Wochen nach beidseitiger Ovarektomie mit oder ohne Hysterektomie)
    - Regelmäßige und korrekte Anwendung einer Verhütungsmethode mit Fehlerquote < 1 % pro Jahr (z. B. Implantate, Depotspritzen, orale Kontrazeptiva, Intrauterinpessar– IUP).
    Dabei ist zu berücksichtigen, dass die kombinierte orale Kontrazeption – im Gegensatz zu reinen Progesteronpräparaten – eine Versagerquote von < 1 % hat. Hormonspiralen sind mit einem Pearl Index < 1 % sicherer als Kupferspiralen.
    - Sexuelle Enthaltsamkeit
    - Vasektomie des Partners
    • Anzeichen dafür, dass die Probandin/der Proband den Prüfplan voraussichtlich nicht einhalten wird (z. B. mangelnde Kooperationsbereitschaft)
    • Aktuelle oder frühere Alkohol- oder Substanz-abhängigkeit gemäß DSM-IV (Ausnahme: Tabak-abhängigkeit ist kein Ausschlussgrund)
    • Aktuelle oder frühere Therapien aufgrund von Alkohol, z.B. Suchtberatungsstelle, Selbsthilfegruppe, Entgiftungsbehandlung
    • Aktuelle oder frühere Erkrankungen, bei denen Alkoholinfusion eine klinisch relevante Gefährdung auslösen könnte (z.B. Pankreatitis, Leberzirrhose)
    • Aktuelle oder geplante Einnahme von Opiat-Analgetika
    • Aktuelle psychiatrische Behandlung oder Einnahme von Psychopharmaka oder Vorliegen einer behandlungsbedürftigen psychiatrischen Erkrankung
    • Suizidversuche in der Vorgeschichte
    • CIWA-Punktwert >5 zum Screening (Alkoholentzugsskala)
    • Alkoholentzugssymptome, Epileptische Anfälle oder Delir in der Anamnese
    • Auslenkung der Routinelaborparameter, die auf eine relevante Leber-, Pankreas- oder Nierenschädigung, einen akuten Infekt, Blutarmut oder Vitaminmangel hinweisen (ASAT, ALAT über das Zweifache des Normwertes am Screening Tag, Gamma-GT, Lipase über das Dreifache des Normwertes erhöht, CRP über 15 mg/l, Kreatinin-Erhöhung, welche auf eine mittelschwere Niereninsuffizienz hindeutet (d.h. eGFR < 60 ml/min), Leukozyten über 12000/µl, Hämoglobin kleiner 7,5 mmol/l (Männer) bzw. 6,5 mmol/l (Frauen), MCV größer 100 fl)
    • Gewicht > 130 kg
    • Drogenscreening im Urin: zum Screening einmalig positiv auf Opiate, Cannabis, Kokain, Amphetamine, Benzodiazepine oder zu Visite 1 einmalig positiv auf Opiate oder zweimalig positiv auf Cannabis, Kokain, Amphetamine, Benzodiazepine
    • Atemalkoholwert zum Screening einmalig > 0,00 Promille oder zu Visite 1 zweimalig > 0,00 Promille
    • fMRT ungeeignet (Herzschrittmacher, Klaustrophobie, etc.)
    • Darüber hinaus spezifische Kontraindikationen gegen Naltrexon laut den Fachinformationen:
    o akute Hepatitis
    o schwere oder akute Lebererkrankung
    o schwere Nierenerkrankung
    o seltene hereditären Galactose-Intoleranz, Lapp-Lactase-Mangel oder Glucose-Galactase-Malabsorption

    E.5 End points
    E.5.1Primary end point(s)
    Difference of cumulative number of work sets for alcohol in the “constant attention task” (in verum and placebo group) between visit 1 and visit 2
    Die Differenz in der kumulativen Zahl der Arbeitsdurchgänge für Alkohol im „constant attention task“ (in der Verum und Placebogruppe) zwischen Visite 1 und Visite 2
    E.5.1.1Timepoint(s) of evaluation of this end point
    visit 1: 7 - 42 days after Screening or 1-42 days after re-screening
    visit 2: 7 - 10 days after visit 1
    Visite 1: 7 - 42 Tage nach Screening oder 1-42 Tage nach Re-Screening Visite 2: 7 - 10 Tage nach Visite 1
    E.5.2Secondary end point(s)
    (1) Endpoints concerning efficiency
    - Difference between visit 1 and visit 2 of the “break point” in the “progressive work” schedule for the work for alcohol
    - Maximal achieved blood alcohol concentration (BAC) in alcohol self-administration at visit 1 and visit 2
    - Difference between visit 1 and visit 2 of the cumulative number of work sets for sodium chloride solution in the “constant attention task”
    - Drinking habits measured with Timeline Follow-back Interview over 45 days before study start (measured at Screening or re-screening) and over the entire duration of intake of medicinal product (day 1 untill inclusive of last day of intake of medicinal product, day 28, measured at the follow up visit ): drinking days, amount of alcohol per drinking day and number of days with alcohol consump-tion over 60 g (men) or 48 g (women)
    - CDT – level: (carbohydrate-deficient transferrin), measured at visit 1 and visit 5
    - Alcohol craving in daily routine (OCD – scale) measured at visit 1 and visit 4
    - Difference in subjective alcohol effects between visit 1 and visit 2, measured with visual analogue scales (“Quizzer”) before, during and after the infusion
    - Capacity for motor impulse control during infusion of physiologic saline solution or alcohol (single-blinded), measured with the counting stroop task (in Verum and pla-cebo group) at visit 3 and 4
    - Regional cerebral perfusion during infusion of sodium chloride solution or alcohol (single-blinded), measured with arterial spin labeling (ASL) under verum or placebo condition at visit 3 and 4.
    - Cerebral resting state activity during infusion of sodium chloride solution or alcohol (single-blinded), measured with BOLD fMRI (in Verum and placebo group) at visit 3 and 4
    (2) Endpoints concerning safety during the treatment
    - Laboratory tests: ALAT, ASAT, gamma-GT, creatinine, lipase, CRP, standard blood cell count before inclusion (screening visit); ALAT, ASAT, standard blood cell count at visit 4 and ALAT, ASAT, standard blood cell count, lipase and gamma-GT after finishing all study relating interventions (visit 5)
    - Medical survey concerning occurring adverse events at visit 1 to 5
    (1) Endpunkte bezogen auf die Wirksamkeit
    - Differenz zwischen Visite 1 und Visite 2 der „break points“ im „progressive work“-Arbeitsschema für die Arbeit für Alkohol
    - Maximal erreichte Blutalkoholkonzentration (BAK) während der Alkoholselbstverabreichung zu Visite 1 und Visite 2
    - Die Differenz zwischen Visite 1 und Visite 2 in der kumulativen Zahl der Arbeitsdurchgänge für Kochsalzlösung im „constant attention task“
    - Trinkgewohnheiten gemessen mit Timeline Follow-back Interview, während der 45 Tage vor Studienbeginn (gemessen zum Screening bzw. Re-Screening) und über die gesamte Dauer der Einnahme des Prüfpräparats (von Tag 1 bis einschließlich dem letztem Tag der Einnahme des Prüfpräparats, d.h. Tag 28, erhoben zum Nachuntersuchungstermin): Trinktage, Trinkmenge pro Trinktag und Zahl der Tage mit Alkoholkonsum über 60 g (Männer) bzw. 48 g (Frauen)
    - CDT-Werte (Carbohydrat-defizientes Transferrin) gemessen zu Visite 1 sowie zum Nachuntersuchungstermin
    - Alkoholverlangen im Alltag (OCD-Skala) gemessen zu Visite 1 und Visite 4
    - Differenz zwischen Visite 1 und Visite 2 der Werte für subjektive Alkoholwirkungen, erfasst mit visuellen Analogskalen („Quizzer“) vor, während und nach dem Versuch
    - Inhibitionsfähigkeit während Infusion von physiologischer Kochsalzlösung oder Alkohol (einfach verblindet), gemessen mit der Counting Stroop Task (CST) (in der Verum und Placebogruppe) zu Visite 3 und 4.
    - Gehirnperfusion während Infusion von physiologischer Kochsalzlösung oder Alkohol (einfach verblindet), gemessen mit arterial spin labelling (ASL) (in der Verum- und Placebogruppe) zu Visite 3 und 4.
    - Ruheaktivität des Gehirns während Infusion von physiologischer Kochsalzlösung oder Alkohol (einfach verblindet), gemessen mit BOLD fMRI (in der Verum- und Placebogruppe) zu Visite 3 und 4.

    (2) Endpunkte bezogen auf Sicherheit während der Behandlungsperiode
    - Laboruntersuchungen: ALAT, ASAT, Gamma-GT, Kreatinin, Lipase, CRP, kl. Blutbild vor Einschluss (Screening-Termin); ALAT, ASAT, kl. Blutbild an Visite 4 sowie ALAT, ASAT, kl. Blutbild, Lipase und Gamma-GT nach nach Ende aller studienbedingten Interventionen (Visite 5)
    - Ärztliche Befragung hinsichtlich auftretender unerwünschter Ereignisse zu Visite 1 bis 5
    E.5.2.1Timepoint(s) of evaluation of this end point
    visit 1: 7 - 42 days after Screening or 1-42 days after re-screening
    visit 2: 7 - 10 days after visit 1
    visit 3: 10 -16 days after visit 1 but at least 3 days after visit 2
    visit 4: 2-12 days after visit 3,
    visit 5: 31 -34 days after visit 1
    Visite 1: 7 - 42 Tage nach Screening oder 1-42 Tage nach Re-Screening
    Visite 2: 7 - 10 Tage nach Visite 1
    Visite 3: 10 - 16 Tage nach Visite 1 mindestens aber 3 Tage nach Visite 2
    Visite 4: 2 - 12 Tage nach Visite 3,
    Visite 5: 31 - 34 Tage nach Visite 1
    E.6 and E.7 Scope of the trial
    E.6Scope of the trial
    E.6.1Diagnosis No
    E.6.2Prophylaxis No
    E.6.3Therapy No
    E.6.4Safety Yes
    E.6.5Efficacy Yes
    E.6.6Pharmacokinetic No
    E.6.7Pharmacodynamic No
    E.6.8Bioequivalence No
    E.6.9Dose response No
    E.6.10Pharmacogenetic No
    E.6.11Pharmacogenomic No
    E.6.12Pharmacoeconomic No
    E.6.13Others No
    E.7Trial type and phase
    E.7.1Human pharmacology (Phase I) No
    E.7.1.1First administration to humans No
    E.7.1.2Bioequivalence study No
    E.7.1.3Other No
    E.7.1.3.1Other trial type description
    E.7.2Therapeutic exploratory (Phase II) No
    E.7.3Therapeutic confirmatory (Phase III) Yes
    E.7.4Therapeutic use (Phase IV) Yes
    E.8 Design of the trial
    E.8.1Controlled Yes
    E.8.1.1Randomised Yes
    E.8.1.2Open No
    E.8.1.3Single blind No
    E.8.1.4Double blind Yes
    E.8.1.5Parallel group Yes
    E.8.1.6Cross over No
    E.8.1.7Other No
    E.8.2 Comparator of controlled trial
    E.8.2.1Other medicinal product(s) No
    E.8.2.2Placebo Yes
    E.8.2.3Other No
    E.8.2.4Number of treatment arms in the trial2
    E.8.3 The trial involves single site in the Member State concerned Yes
    E.8.4 The trial involves multiple sites in the Member State concerned No
    E.8.5The trial involves multiple Member States No
    E.8.6 Trial involving sites outside the EEA
    E.8.6.1Trial being conducted both within and outside the EEA No
    E.8.6.2Trial being conducted completely outside of the EEA No
    E.8.7Trial has a data monitoring committee Yes
    E.8.8 Definition of the end of the trial and justification where it is not the last visit of the last subject undergoing the trial
    LVLS
    E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial
    E.8.9.1In the Member State concerned years1
    E.8.9.1In the Member State concerned months3
    E.8.9.1In the Member State concerned days
    F. Population of Trial Subjects
    F.1 Age Range
    F.1.1Trial has subjects under 18 No
    F.1.1.1In Utero No
    F.1.1.2Preterm newborn infants (up to gestational age < 37 weeks) No
    F.1.1.3Newborns (0-27 days) No
    F.1.1.4Infants and toddlers (28 days-23 months) No
    F.1.1.5Children (2-11years) No
    F.1.1.6Adolescents (12-17 years) No
    F.1.2Adults (18-64 years) Yes
    F.1.2.1Number of subjects for this age range: 50
    F.1.3Elderly (>=65 years) No
    F.2 Gender
    F.2.1Female Yes
    F.2.2Male Yes
    F.3 Group of trial subjects
    F.3.1Healthy volunteers Yes
    F.3.2Patients No
    F.3.3Specific vulnerable populations Yes
    F.3.3.1Women of childbearing potential not using contraception No
    F.3.3.2Women of child-bearing potential using contraception Yes
    F.3.3.3Pregnant women No
    F.3.3.4Nursing women No
    F.3.3.5Emergency situation No
    F.3.3.6Subjects incapable of giving consent personally No
    F.3.3.7Others No
    F.4 Planned number of subjects to be included
    F.4.1In the member state50
    F.5 Plans for treatment or care after the subject has ended the participation in the trial (if it is different from the expected normal treatment of that condition)
    Because of healthy volunteers no post trial treatment is planned
    G. Investigator Networks to be involved in the Trial
    N. Review by the Competent Authority or Ethics Committee in the country concerned
    N.Competent Authority Decision Authorised
    N.Date of Competent Authority Decision2015-10-01
    N.Ethics Committee Opinion of the trial applicationFavourable
    N.Ethics Committee Opinion: Reason(s) for unfavourable opinion
    N.Date of Ethics Committee Opinion2015-10-20
    P. End of Trial
    P.End of Trial StatusPrematurely Ended
    P.Date of the global end of the trial2017-09-04
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