E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Ischemic heart disease and heart failure |
Ischämische Herzerkrankung und Herzinsuffizienz |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Patients with heart failure have reduced cardiac pump function, physical functional capacity and quality of life in spite of maximal tolerated therapy and are candidates for stem cell therapy |
Patienten mit Herzinsuffizienz haben trotz maximal verträglicher Therapie eine reduzierte kardiale Pumpfunktion, Leistungsfähigkeit und Lebensqualität und sind Kandidaten für Stammzelltherapie |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Cardiovascular Diseases [C14] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 19.0 |
E.1.2 | Level | LLT |
E.1.2 | Classification code | 10019279 |
E.1.2 | Term | Heart failure |
E.1.2 | System Organ Class | 100000004849 |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
To perform at clinical double-blind placebo-controlled CSCC_ASC multicentre study in heart failure patients to investigate the regenerative capacity of the CSCC_ASC treatment. |
Durchführung einer doppelblinden, Placebo-kontrollierten CSCC-ASC multizentrischen Studie bei Patienten mit Herzinsuffizienz, um die regenerativen Eigenschaften der CSCC-ASC Therapie zu untersuchen |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
Improvement in cardiac function and clinical symptoms |
Verbesserung der kardialen Funktion und der klinischen Symptome |
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
Inclusion criteria: 1. 30 to 80 years of age 2. Signed informed consent 3. Chronic stable ischemic heart disease 4. Heart failure (NYHA II-III) 5. LVEF ≤45% 6. Plasma NT-pro-BNP > 300 pg/ml (> 35 pmol/L) in sinus rhythm 7. Maximal tolerable heart failure medication 8. Medication unchanged two months prior to inclusion 9. No option for percutaneous coronary intervention (PCI) or coronary artery bypass graft (CABG) 10. Patients who have had PCI or CABG within six months of inclusion must have a new angiography less than one month before inclusion or at least four months after the intervention to rule out early restenosis 11. Patients cannot be included until three months after implantation of a cardiac resynchronisation therapy device |
1. Alter 30 – 80 Jahre 2. Schriftliche Einverständniserklärung 3. Stabile chronische ischämische Herzerkrankung 4. Herzinsuffizienz (NYHA II III) 5. lVEF < 45 % 6. Plasma NT-pro-BNP > 300 pg/ml (> 35 pmol/L) bei Sinusrhytmus 7. Maximal verträgliche Medikation 8. unveränderte Medikation mindestens 2 Monate vor Einschluss 9. Keine Option für Percutane Koronarintervention (PCI) oder Koronar-Bypass-Graft (CABG) 10. Patienten, bei denen innerhalb von 6 Monaten vor Einschluss eine PCI oder CABG durchgeführt wurde, müssen eine neue angiographische Untersuchung längsten eines Monats vor Einschluss oder mindestens 4 Monate nach PCI oder CABG erhalten, um eine frühe Restenose auszuschließen 11. Patienten, bei denen ein Gerät zur Kardiale Resynchronisierung implantiert wurde, können frühestens 3 Monate nach Implantation eingeschlossen werden.
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E.4 | Principal exclusion criteria |
Exclusion criteria 1. Heart Failure (NYHA I or IV) 2. Acute coronary syndrome with elevation of CKMB or troponins, stroke or transitory cerebral ischemia within six weeks of inclusion 3. Other revascularisation treatment within four months of treatment 4. If clinically indicated the patient should have a coronary angiography before inclusion 5. Moderate to severe aortic stenosis (valve area < 1.3 cm2) or valvular disease with option for surgery. 6. Diminished functional capacity for other reasons such as: obstructive pulmonary disease (COPD) with forced expiratory volume (FEV) <1 L/min, moderate to severe claudication or morbid obesity 7. Clinical significant anaemia (haemoglobin < 6 mmol/L), leukopenia (leucocytes < 2 109/L), leucocytosis (leucocytes >14 109/L) or thrombocytopenia (thrombocytes < 50 109/L) 8. Anticoagulation treatment that cannot be paused during cell injections 9. Patients with reduced immune response 10. History with malignant disease within five years of inclusion or suspected malignity – except treated skin cancer other than melanoma 11. Pregnant women 12. Other experimental treatment within four weeks of baseline tests 13. Participation in another intervention trial |
1.Herzinsuffizienz (NYHA I oder IV) 2. Akutes Koronarsyndrom mit erhöhtem CKMB oder Troponin, Schlaganfall oder transitorische ischämische Zerebralischämie innerhalb von 6 Wochen vor Einschluss 3. Andere Revaskularisierungstherapie innerhalb von 4 Monaten vor Behandlungsbeginn 4. Wenn klinisch indiziert, sollte bei Patienten vor Einschluss eine Koronarangiographie durchgeführt werden 5. Moderate bis schwere Aortenstenose (Klappenbereich < 1,3 cm2) oder einer Herzklappenerkrankung mit chirurgischer Indikation 6. Aus anderen Gründen verminderte Leistungsfähigkeit, z.B. durch COPD mit einer provozierten FEV < 1 L/Min., moderate bis schwere Claudicatio oder morbide Adipositas. 7. Klinisch signifikante Anämie (Hämoglobin < 6 mmol/L), Leukopenie (Leukozyten < 2 109/L), Leukozytose (Leukozyten >14 109/L) oder Thrombozytopenie (Thrombozyten < 50 109/L) 8. Antikoagulationstherapie, die während der Zelltransplantation nicht unterbrochen werden kann. 9. Patienten mit reduzierter Immunreaktion 10. Patienten mit einer malignen Vorerkrankung innerhalb der letzten 5 Jahre vor Einschluss oder dem Verdacht auf eine maligne Erkrankung einschließlich Melanoma, mit Ausnahme von behandeltem Hautkrebs 11. Schwangere Frauen 12. Andere experimentelle Therapien weniger als 4 Wochen vor dem Baseline-Test 13. Teilnahme an einer anderen interventionellen Studie
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
The primary endpoint is change in left ventricle end-systolic volume (LVESV) at 6 months follow-up between CSCC_ASC and placebo patients |
Der primäre Endpunkt ist die Veränderung LVESV (left ventricle end-systolic volume) nach 6 Monaten zwischen CSCC-ASC-und Placebo-Behandlungsarm |
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
6 months after treatment |
6 Monate nach Behandlung |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
The secondary endpoints are safety evaluated by development of allogeneic antibodies and laboratory safety measurements 1 and 6 months after treatment and changes in left ventricular ejection fraction (LVEF), end-diastolic volume and myocardial mass at 6 months followup. The changes in left ventricle function will be measured by echocardiography (ECHO) or computed tomography (CT). Other secondary endpoints are changes in NYHA, CCS, Kansas City Cardiomyopathy Questionnaire (KCCQ), 6 min walking test and NT-pro- BNP. In addition, safety of allogeneic CSCC_ASCs with respect to incidence and severity of serious adverse events and suspected unrelated serious adverse events will be evaluated at 12 months followup. A combined endpoint of 1. death, hospitalization for worsening heart failure including inserting of a bi-ventricular pacemaker, hospitalization because of ventricular tachycardia or fibrillation and increased heart failure medical treatment 1, 2 and 3 years after treatment 2. death, hospitalization for any cardiovascular reason, hospitalization for worsening heart failure including inserting of a bi-ventricular pacemaker, hospitalization because of ventricular tachycardia or fibrillation and increased heart failure medical treatment 1, 2 and 3 years after treatment. |
Die sekundären Endpunkte sind Sicherheit, evaluiert anhand der Entwicklung von allogenen Antikörpern und Laborparametern jeweils 1 und 6 Monate nach Behandlung sowie Veränderungen in der linksventrikulären Ejektionsfraktion, end-diastolisches Volumen und Myokardmasse nach 6 Monaten. Die Veränderungen der linksventrikulären Funktion wird mittels echokardiographischer oder CT-Untersuchung gemessen. Weitere sekundäre Endpunkte sind Veränderungen der NYHA-Klassifikation, CCS, Kansas City Cardiomyopathy Questionnaire (KCCQ), 6-Minuten-Gehtest und NT-proBNP. Zusätzlich wird die Sicherheit der allogenen Stammzellgabe CSCC_ASCs in Bezug auf Häufigkeit und Schweregrad von SAEs und SUSARs im 12 Monats-Follow-up bewertet. Kombinierter Endpunkt nach 1,2, und 3 Jahren nach Stammzellgabe: 1. Tod, Hospitalisierung aufgrund verschlechterter Herzinsuffizienz einschließlich der Implantation eines bi-ventrikulären Herzschrittmachers, Hospitalisierung aufgrund von ventrikulärer Tachykardie oder Kammerflimmern und zusätzlicher Behandlung der zugrundliegenden Herzinsuffizienz. 2. Tod, Hospitalisierung aufgrund kardialer Erkrankung, verschlechterter Herzinsuffizienz einschließlich der Implantation eines bi-ventrikulären Herzschrittmachers, Hospitalisierung aufgrund von ventrikulärer Tachykardie oder Kammerflimmern und zusätzlicher Behandlung der zugrundliegenden Herzinsuffizienz.
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
1 and 6 months after treatment and 1, 2 and 3 years |
1 und 6 Monate nach Behandlung und nach jeweils 1,2, und 3 Jahren |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | Yes |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | No |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | Yes |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | Yes |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 6 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | Yes |
E.8.5.1 | Number of sites anticipated in the EEA | 6 |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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The patients will have four follow-up visits the first year after treatment, then the safety of the study will be follow year 2 and 3 after the therapy in hospital registries |
Patienten werden im ersten Jahr nach der Behandlung in 4 Follow-up Visiten untersucht, die Sicherheit der Stammzellgabe wird anschließend im Rahmen von Registern im Jahr 2 und 3 untersucht |
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 5 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | |