E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Patients with confirmed diagnosis of acute myeloid leukemia (WHO 2016) and intermediate or adverse genetic risk (according to 2017 ELN recommendations); or patients with myelodysplastic syndrome with excess blasts-2 (MDS-EB-2) |
Patienten mit bestätigter Diagnose einer akuten myeloischen Leukämie (WHO 2016) und intermediärem oder ungünstigem genetischem Risiko (entsprechend den ELN Empfehlungen 2017); oder Patienten mit myelodysplastischem Syndrom mit Exzess von Blasten (MDS-EB-2) |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Patients with Newly Diagnosed Acute Myeloid Leukemia or Myelodysplastic Syndrome with Excess Blasts-2 (MDS-EB-2) |
Patienten mit Neu diagnostizierte akute myeloische Leukämie oder myelodysplastisches Syndrom mit Exzess von Blasten (MDS-EB-2) |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Blood and lymphatic diseases [C15] |
MedDRA Classification |
E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | Yes |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
To evaluate the activity of vosaroxin in combination with azacitidine on the rate of complete remission (CR) and CR with incomplete blood count recovery (CRi)
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Evaluation der Aktivität von Vosaroxin in Kombination mit Azacitidin im Hinblick auf die Rate an kompletter Remission (CR) und CR mit inkompletter Regeneration des Blutbilds (CRi) |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
To conduct a pre-defined subgroup analysis in patients with complex karyotype to evaluate the activity of vosaroxin in combination with azacitidine on CR and CRi
To evaluate the rate of CR and rate of combined CR/CRi and CR with negativity for minimal residual disease (CRMRD-)
To analyze the duration of response (DOR)
To evaluate event-free survival (EFS)
To evaluate overall survival (OS)
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Durchführung einer vordefinierten Subgruppenanalyse bei Patienten mit komplexem Karyotyp zur Evaluation des Einflusses der Kombinationstherapie von Vosaroxin und Azacitidin auf die CR und CRi
Evaluation der CR Rate sowie der kombinierten Rate von CR/CRi und CR mit Negativität für minimale Resterkrankung (CRMRD-)
Analyse der Remissionsdauer (DOR)
Evaluation des ereignisfreien Überlebens (EFS)
Evaluation des Gesamtüberlebens (OS)
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
Patients with confirmed diagnosis of acute myeloid leukemia (WHO 2016) and intermediate or adverse genetic risk (according to 2017 ELN recommendations); or patients with myelodysplastic syndrome with excess blasts-2 (MDS-EB-2)
2. Patients ≥60 years of age
3. No prior chemotherapy for leukemia except hydroxyurea to control hyperleukocytosis for up to 10 days during the diagnostic screening phase; patients may have received prior therapy for myelodysplastic syndrome different from hypomethylating agents
4. ECOG performance status ≤2
5. Men must use a latex condom during any sexual contact with women of childbearing potential, even if they have undergone a successful vasectomy and must agree to avoid to father a child (while on therapy and for 3 month after the last dose of vosaroxin)
6. Non-pregnant and non-nursing women of childbearing potential (WOCBP) must have a negative serum or urine pregnancy test within a sensitivity of at least 25 mIU/mL within 72 hours prior to registration (“Women of childbearing potential” is defined as a sexually active mature woman who has not undergone a hysterectomy or who has had menses at any time in the preceding 24 consecutive months).
7. Female patients of reproductive age must agree to avoid getting pregnant while on therapy and for 3 months after the last dose of vosaroxin.
8. Women of child-bearing potential must either commit to continued abstinence from heterosexual intercourse or begin one acceptable method of birth control (IUD, tubal ligation, or partner’s vasectomy). Hormonal contraception is an inadequate method of birth control.
9. Willing to adhere to protocol specific requirements
10. Following receipt of verbal and written information about the study, the patient must provide signed informed consent before any study related activity is carried out
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Patienten mit bestätigter Diagnose einer akuten myeloischen Leukämie (WHO 2016) und intermediärem oder ungünstigem genetischem Risiko (entsprechend den ELN Empfehlungen 2017); oder Patienten mit myelodysplastischem Syndrom mit Exzess von Blasten (MDS-EB-2)
2. Patienten ≥60 Jahre
3. Keine vorangegangene Chemotherapie für die Leukämie außer Hydroxyurea zur Kontrolle der Hyperleukozytose für 10 Tage während der diagnostischen Screening Phase; Patienten dürfen eine frühere Therapie für das myelodysplastische Syndrom erhalten haben, jedoch keine hypomethylierenden Substanzen
4. ECOG Status ≤2
5. Männer müssen während jeglichen sexuellen Kontaktes mit Frauen im gebärfähigem Alter ein Latexkondom verwenden, auch wenn sie sich einer erfolgreichen Vasektomie unterzogen haben, und müssen zustimmen, kein Kind zu zeugen (während der Therapie und für drei Monate nach der letzten Gabe von Vosaroxin)
6. Nicht schwangere und nicht stillende Frauen im gebärfähigen Alter müssen einen negativen Schwangerschaftstest haben (Serum oder Urin) mit einer Sensitivität von wenigstens 25 mIU/mL innerhalb von 72 Stunden vor Registrierung (Frauen im gebärfähigen Alter sind definiert als sexuell aktive Frauen, welche sich nicht einer Hysterektomie unterzogen haben oder welche innerhalb der letzten 24 Monate eine Menstruationsblutung hatten)
7. Weibliche Patientinnen im reproduktiven Alter müssen zustimmen, eine Schwangerschaft zu vermeiden für die Zeitdauer der Therapie sowie für drei Monate nach der letzten Gabe von Vosaroxin
8. Frauen im gebärfähigen Alter müssen zustimmen, von heterosexuellen Handlungen abstinent zu sein oder eine adäquate Verhütungsmethode einzuleiten (IUD, Tubenligatur, Vasektomie des Partners). Hormonelle Kontrazeption ist keine adäquate Verhütungsmethode.
9. Fähigkeit, die protokollspezifischen Anforderungen zu erfüllen
10. Unterschriebene Einverständniserklärung
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E.4 | Principal exclusion criteria |
1. Known or suspected hypersensitivity to the study drugs and/or any excipients
2. Favorable genetics: t(15;17)(q22;q12), PML-RARA; t(8;21)(q22;q22), RUNX1-RUNX1T1; inv(16)(p13.1q22)/t(16;16)(p13.1;q22), CBFB-MYH11; mutated NPM1 without FLT3-ITD or with FLT3-ITDlow
3. Prior treatment for AML except hydroxyurea
4. Prior treatment for MDS with hypomethylating agents
5. ECOG performance status >2
6. Patients who are not eligible for intensive chemotherapy
7. Inadequate cardiac, hepatic and/or renal function at the Screening Visit defined as:
• Ejection fraction <40% confirmed by echocardiography
• Creatinine >1.5x upper normal serum level
• Total bilirubin, AST or ALT >1.5 upper normal serum level
8. Active central nervous system involvement
9. Any clinically significant, advanced or unstable disease or history of that may interfere with primary or secondary variable evaluations or put the patient at special risk, such as:
• Myocardial infarction, unstable angina within 3 months before screening
• Heart failure NYHA III/IV
• Severe obstructive or restrictive ventilation disorder
• Uncontrolled infection
10. Severe neurological or psychiatric disorder interfering with ability of giving an informed consent
11. Currently receiving a therapy not permitted during the study, as defined in Section 10.5.4
12. Patients with a “currently active” second malignancy other than non-melanoma skin cancers. Patients are not considered to have a “currently active” malignancy if they have completed therapy and are considered by their physician to be at less than 30% risk of relapse within one year.
13. Known history of positive test for Hepatitis B surface Antigen (HBsAg) or hepatitis C antibody or history of positive test for Human Immunodeficiency Virus (HIV)
14. Hematological disorder independent of leukemia
15. No consent for registration, storage and processing of the individual disease characteristics and course as well as information of the family physician and/or other physicians involved in the treatment of the patient about study participation
16. No consent for biobanking
17. Current participation in any other interventional clinical study within 30 days before the first administration of the investigational product or at any time during the study
18. Patients known or suspected of not being able to comply with this trial protocol
19. Patients of childbearing potential not willing to use adequate contraception during study and 3 months after last dose of vosaroxin
20. Breast feeding women or women with a positive pregnancy test at Screening visit
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1. Bekannte oder beobachtete Überempfindlichkeit gegenüber den in dieser Studie verwendeten Medikamenten
2. Günstige Genetik: t(15;17)(q22;q12), PML-RARA; t(8;21)(q22;q22), RUNX1-RUNX1T1; inv(16)(p13.1q22)/t(16;16)(p13.1;q22), CBFB-MYH11; mutiertes NPM1 ohneFLT3-ITD oder mit FLT3-ITDlow
3. Vorangegangene Therapie der AML außer Hydroxyurea
4. Vorangegangene Therapie des MDS mit hypomethylierenden Substanzen
5. ECOG Status >2
6. Patienten, welche sich nicht für eine intensive Chemotherapie eignen
7. Nicht adäquate kardiale, hepatische und/oder renale Funktion zum Zeitpunkt der Screening Visite, definiert als:
• Ejektionsfraktion <40%, nachgewiesen mit Echokardiographie
• Kreatinin >1.5x der oberen Norm des Serumspiegels
• Gesamtbilirubin, AST oder ALT >1.5 der oberen Norm des Serumspiegels
8. Aktive Beteiligung des zentralen Nervensystems
9. Jede klinische signifikante, fortgeschrittene oder instabile Erkrankung oder Anamnese, welche mit den primären oder sekundären Variablen interferieren könnte oder den Patienten einem speziellen Risiko aussetzen könnte, wie:
• Myokardinfarkt, instabile Angina innerhalb von 3 Monaten vor dem Screening
• Herzinsuffizienz NYHA III/IV
• Schwere obstruktive oder restriktive Ventilationsstörung
• Unkontrollierte Infektion
10. Schwere neurologische oder psychiatrische Störung, die das Verstehen und die freiwillige sowie selbständige Unterzeichnen der Einverständniserklärung einschränken oder unmöglich machen
11. Aktuelle Therapie, welche während der Studienteilnahme nicht erlaubt ist; siehe Studienprotokoll Kapitel 10.5.4
12. Patienten mit einer aktiven zweiten Neoplasie (Ausnahme: Hauttu-moren vom Nicht-Melanom-Typ). Patienten nach Abschluss der Therapie für die zweite Neoplasie und einer Rezidivwahrschein-lichkeit, die kleiner als 30 % ist, sind für das Protokoll geeignet. Die Rezidivwahrscheinlichkeit wird vom behandelnden Arzt eingeschätzt.
13. Bekannte HIV Infektion; Hepatitis B oder Hepatitis C Infektion
14. Hämatologische Grunderkrankung außerhalb der Leukämie
15. Kein Einverständnis für die Registrierung, Lagerung und Handha-bung der personenbezogenen Krankheitsdaten und des Verlaufes sowie kein Einverständnis über die Information des Hausarztes und/oder anderer behandelnder Ärzte zur Studienteilnahme
16. Kein Einverständnis für das Biobanking
17. Aktive Teilnahme in einer anderen interventionellen klinischen Studie innerhalb von 30 Tagen vor der ersten Gabe der Prüfsubstanz oder zu jeder anderen Zeit während der Studie
18. Patienten, welche sicher oder vermutlich keine Compliance gegenüber dem Studienprotokoll aufzeigen
19. Patienten im zeugungsfähigen Alter, welche während der Therapie und drei Monate nach Gabe von Vosaroxin, eine adäquate Verhütung verweigern
20. Stillende Frauen oder Frauen mit einem positiven Schwangerschaftstest zum Zeitpunkt der Screening-Visite
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Rate of complete remission (CR) and CR with incomplete blood count recovery (CRi) after combined therapy with vosaroxin and azacitidine |
Rate der kompletten Remission (CR) und CR mit inkompletter Erholung des Blutbilds (CRi) nach kombinierter Therapie mit Vosaroxin und Azacitidin |
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Simon’s optimal two stage design [32] will be used to evaluate the activity of the combined treatment with vosaroxin and azacitidine in older (≥60 years) patients with newly diagnosed AML or MDS-EB-2, who are unlikely to benefit from standard intensive chemotherapy. This will be evaluated after last Patient last vist. |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
Secondary Efficacy Endpoints
•CR and CRi in a pre-defined subgroup analysis in patients with complex karyotype after combined therapy with vosaroxin and azacitidine
•CR and rate of combined CR/CRi and CR with negativity for minimal residual disease (CRMRD-)
•Duration of response (DOR)
•Event-free survival (EFS)
•Overall survival (OS)
Safety Endpoints
•To determine safety and feasibility of the combination of vosaroxin with azacitidine
•30-day and 60-day mortality
•Incidence and intensity of adverse events (AEs) according to Common Terminology Criteria for Adverse Events (CTCAE) version v4.0
QoL Endpoint
•Quality of life assessed by the EORTC Quality of Life Core Questionnaire (QLQ-C30), supplemented by information on self-assessed concomitant diseases, late treatment effects, and demographics [22] at the Screening visit, after each treatment cycle, at the end of treatment visit and at the last follow-up visit |
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Secondary endpoints will be analyzed at the same time point as the
primary endpoint in an exploratory manner. |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | Yes |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | No |
E.8.1.1 | Randomised | No |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 1 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 25 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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The whole study is terminated prematurely in case of fulfilled safety
endpoints and the external review board as well as the internal review board agree to terminate the study. If new scientific results appear during the duration of the study rendering the continuation of the study questionable, the principal Investigator and the internal review board have to discuss and decide a premature termination of the study. |
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 4 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 0 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | 0 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial years | 4 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial months | 0 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial days | 0 |