E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Breast cancer patients scheduled for treatment with paclitaxel chemotherapy |
Brustkrebspatientinnen, bei denen eine Behandlung mit Paclitaxel-Chemotherapie vorgesehen ist |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Breast cancer patients scheduled for treatment with paclitaxel chemotherapy |
Brustkrebspatientinnen, bei denen eine Behandlung mit Paclitaxel-Chemotherapie vorgesehen ist |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Nervous System Diseases [C10] |
MedDRA Classification |
E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
The main objective of this proof-of-concept exploratory clinical trial is to test the hypothesis that a co-medication with lithium carbonate (Quilonum® retard) is able to reduce the burden of chemotherapy induced neuropathy (CIN) as measured by the “Total Neuropathy Score reduced” (TNSr) in breast cancer patients undergoing neurotoxic chemotherapy with weekly (q1w) or biweekly (q2w) paclitaxel infusions. |
Das Hauptziel dieser exploratorischen klinischen Proof-of-Concept-Studie ist es, die Hypothese zu prüfen, dass eine Co-Medikation mit Lithiumcarbonat (Quilonum® retard) die Belastung durch Chemotherapie-induzierte Neuropathie (CIN) – gemessen am "Total Neuropathy Score reduced" (TNSr) – bei Brustkrebspatientinnen, die sich einer neurotoxischen Chemotherapie mit wöchentlichen (q1w) oder zweiwöchentlichen (q2w) Paclitaxel-Infusionen unterziehen, reduziert. |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
To examine whether: Co-medication with lithium carbonate - results in a reduced number of patients with moderate to severe CIN - leads to less intake or lower doses of atypical pain medication - leads to fewer and less severe self-reported symptoms of CIN - improves the patients' quality of life - can reduce cognitive impairment caused by paclitaxel - can reduce the decrease in hippocampal volume and changes in structural connectivity - leads to lower concentrations of neurofilament light chain in serum Patients with co-medication of lithium carbonate tolerate higher cumulative doses of paclitaxel |
Im Rahmen der klinischen Prüfung soll untersucht werden, ob: die Co-Medikation mit Lithiumcarbonat - zu einer reduzierten Anzahl von Patientinnen mit mäßiger bis schwerer CIN führt - zu geringeren Einnahme oder niedrigeren Dosen atypischer Schmerzmittel führt - zu weniger und weniger schweren selbstberichteten Symptomen einer CIN führt - die Lebensqualität der Patientinnen verbessert - die durch Paclitaxel verursachte kognitive Beeinträchtigung verringern kann - die Volumenreduktion des Hippocampus und Veränderungen der strukturellen Konnektivität reduzieren kann - zu niedrigeren Konzentrationen des Neurofilament-Leichtkettenproteins im Serum führt Patientinnen mit dem Kombinationspräparat Lithiumcarbonat höhere kumulative Dosen von Paclitaxel tolerieren. |
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
- Written informed consent is present - The patient has the capacity to give consent (she is able to understand the nature and anticipated effects/side effects of the proposed medical intervention.) - Age 18-70 years - Recent diagnosis of breast cancer to be treated with weekly or biweekly paclitaxel therapy - Karnofsky index ≥70 % |
- Schriftliche Zustimmung liegt vor - Die Patientin ist in der Lage, ihre Einwilligung zu geben (sie ist in der Lage, das Wesen und die zu erwartende Wirkung/ Nebenwirkungen der vorgeschlagenen medizinischen Intervention zu verstehen). - Alter 18 -70 Jahre - histologische Diagnose von Brustkrebs, der mit wöchentlicher oder zwei-wöchentlicher Paclitaxel-Chemotherapie behandelt werden soll - Karnofsky-Index ≥70 %
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E.4 | Principal exclusion criteria |
-The patient is pregnant or breastfeeding -The patient with childbearing potential is not willing to use an acceptable form of contraception. -The patient is unwilling to consent to saving, processing and propagation of pseudonymized medical data for study reasons. -The patient did or does participate in other interventional trials (6 months before and at the time of this trial) -The patient is legally detained in an official institution -The patient is an employee of the investigator study site, or a family member of the employees or the investigators, or otherwise dependent on the sponsor, the investigators or study physicians. -The patient previously received neurotoxic chemotherapy (especially: taxanes, platinum compounds, vinca alcaloids, proteasome inhibitors) -The patient has a history of pre-existing neuropathy with a baseline TNSr > 5 -The patient has a history of current or former alcohol or drug abuse or Carbohydrate Deficient Transferrin (CDT) > 2.4 % or urine drug screening for amphetamine, barbiturates, benzodiazepines, cocaine, methamphetamine, methadone, opiates, tetrahydrocannabinol is positive unless the positive result can be explained by prescribed medications -The patient has a cardiac pacemaker or other non-MRI suitable implants -Diagnosis of Covid-19 illness Lithium carbonate: -The patient has a known allergy against Lithium carbonate or other components of the IMP -The patient has one of the following confirmed diagnoses: hereditary galactose intolerance, lactase insufficiency or glucose-galactose-malabsorption -The patient has one of the following diagnoses: Brugada-Syndrome, Myasthenia gravis, M. Addison, myeloid leukemia, psoriasis, epilepsy, severe cardiac arrhythmia, severe hyponatremia, severe dehydration, severe hypothyreoidism, acute myocardial infarction, acute kidney failure -The patient’s family history is positive for confirmed lethal sudden cardiac arrest -The patient uses phenytoin, fosphenytoin, carbamazepine, methyldopa, tricyclic antidepressants -The patient has chronic renal disease with a GFR <60ml/min/1.73m2 Placebo: -Allergy to cellulose or lactose Paclitaxel: -The patient has a known allergy against paclitaxel or other components of the standard-medication (SMP) -The patient has a diagnosis of severe liver failure, based on routine standard care bloodwork
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-Die Patientin ist schwanger oder stillt. -Die Patientin im gebärfähigen Alter ist nicht bereit ist, eine akzeptable Form der Empfängnisverhütung zu verwenden. -Die Patientin ist nicht bereit, der Speicherung, Verarbeitung und Weitergabe von pseudonymisierten medizinischen Daten aus Studiengründen zuzustimmen. -Die Patientin nahm oder nimmt an anderen interventionellen Studien teil (6 Monate vor und zum Zeitpunkt dieser Studie) -Die Patientin ist rechtmäßig in einer offiziellen Einrichtung untergebracht -Die Patientin ist eine Mitarbeiterin der Prüfstelle oder ein Familienmitglied der Mitarbeiter oder der Prüfer oder anderweitig vom Sponsor, den Prüfern oder den Prüfärzten abhängig. -Die Patientin hat in der Vergangenheit bereits eine neurotoxische Chemotherapie erhalten (insbesondere: Taxane, Platinverbindungen, Vincaalkaloide, Proteasom-Inhibitoren) -Die Patientin hat eine vorbestehende Neuropathie mit einem Ausgangs-TNSr > 5 -Die Patientin hat eine Vorgeschichte von aktuellem oder früherem Alkohol- oder Drogenmissbrauch oder einen CDT Wert >2.4 % oder ein nicht durch verschriebene Medikamente bedingtes positives Ergebnis des Drogenscreenings auf Amphetamine, Barbiturate, Benzodiazepine, Kokain, Methamphetamin, Methadon, Opiate und Tetrahydrocannabinol im Urin. -Die Patientin hat einen Herzschrittmacher oder andere nicht MRT-geeignete Implantate -Diagnose einer Covid-19 Erkrankung Lithiumcarbonat: -Die Patientin hat eine bekannte Allergie gegen Lithiumcarbonat oder andere Bestandteile des IMP -Die Patientin hat eine der folgenden gesicherten Diagnosen: hereditäre Galaktose-Intoleranz, Laktase-Insuffizienz oder Glukose-Galaktose-Malabsorption -Die Patientin hat eine der folgenden Diagnosen: Brugada-Syndrom, Myasthenia gravis, M. Addison, myeloische Leukämie, Psoriasis, Epilepsie, schwere Herzrhythmusstörungen, schwere Hyponatriämie, schwere Dehydrierung, schwerer Hypothyreoidismus, akuter Myokardinfarkt, akutes Nierenversagen -Die Patientin weist eine familiäre Häufung von gesichertem plötzlichem Herztot auf -Die Patientin nimmt folgende Medikamente ein: Phenytoin, Fosphenytoin, Carbamazepin, Methyldopa, trizyklischen Antidepressiva -Die Patientin hat eine chronische Nierenerkrankung mit einer GFR <60ml/min/1,73m2 Placebo: -Allergie gegenüber Cellulose oder Laktose Paclitaxel: -Die Patientin hat eine bekannte Allergie gegen Paclitaxel oder andere Bestandteile des Standardmedikaments (SMP) -Die Patientin hat schweres Leberversagen, bereits erkennbar in der Routinelabordiagnostik
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Value of the “Total Neuropathy Score reduced” (TNSr) at 2 weeks after last paclitaxel chemotherapy. The score has a range of 0 to 28 points. |
Nummerischer Wert des "Total Neuropathy Score reduced" (TNSr) erhoben 2 Wochen nach der letzten Paclitaxel-Infusion. Der Score hat eine Spanne von 0 bis 28 Punkten. |
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
2 weeks after last paclitaxel chemotherapy |
2 Wochen nach der letzten Paclitaxel-Infusion |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
• Indicator of mild vs. moderate vs. severe CIN as assessed by the TNSr at 2 weeks after last paclitaxel infusion: mild 1-10 points, 11-19 points moderate, 20-28 points severe. • Amount and dose of pain medication for CIN at 2 weeks after last paclitaxel infusion. • Number and cumulative dose of completed paclitaxel chemotherapy cycles at 2 weeks after last paclitaxel infusion. • Patient-reported severity of CIN assessed with the European Organisation for Research and Treatment of Cancer (EORTC) CIPN20 questionnaire at 2 weeks after the last paclitaxel infusion. The score has a range of 20 to 80 points. • Patient-reported quality of life assessed with the EORTC-QLQ-C30 quality of life questionnaire at 2 weeks after the last paclitaxel infusion. The score has a range from 30 to 126 points. • Patient-reported symptoms of anxiety and depression assessed with the Patient Health Questionnaire for Anxiety and Depression (PHQ-4) at 2 weeks after last paclitaxel infusion. The score has a range from 0 to 12 points. • Severity of cognitive impairment, tested with the CANTAB system (Cambridge Neuropsychological Test Automated Battery) at 2 respectively 6 weeks after the last paclitaxel infusion (V16 q1w and q2w). • Hippocampal volume and changes in structural connectivity measured by brain MRI at 2 respectively 6 weeks after the last paclitaxel infusion (V16 q1w and q2w). • Axonal damage assessed by serum neurofilament light chain (NFL) at 2 weeks after the last paclitaxel infusion. |
- Indikator für milde vs. mäßige vs. schwere CIN, bewertet im TNSr gemessen 2 Wochen nach der letzten Paclitaxelinfusion: mild 1-10 Punkte, mäßig 11-19 Punkte, schwer 20-28 Punkte. - Anzahl und Dosis von Schmerzmedikation zur symptomatischen Behandlung der CIN gemessen 2 Wochen nach der letzten Paclitaxelinfusion. - Anzahl und kumulative Dosis der verabreichten Paclitaxel-Infusionen gemessen 2 Wochen nach der letzten Paclitaxelinfusion. - Der von den Patientinnen angegebene Schweregrad der CIN berechnet mit dem CIPN20-Fragebogen der Europäischen Organisation für Krebsforschung und -Behandlung (EORTC) gemessen 2 Wochen nach der letzten Paclitaxelinfusion. Die Spanne liegt zwischen 20 bis 80 Punkten. - Mit dem EORTC-QLQ-C30-Fragebogen ermittelte Beeinträchtigung der Lebensqualität erhoben 2 Wochen nach der letzten Paclitaxelinfusion. Der Score hat eine Spanne von 30 bis 126 Punkten. - Angst- und Depressionsscreening, erhoben mit dem Patient Health Questionnaire for Anxiety and Depression (PHQ-4) 2 Wochen nach der letzten Paclitaxelinfusion. Der Score hat einen Bereich von 0 bis 12 Punkten. - Schweregrad der kognitiven Beeinträchtigungen, getestet mit dem CANTAB-System (Cambridge Neuropsychological Test Automated Battery) erhoben 2 bzw. 7 Wochen nach der letzten Paclitaxelinfusion (V16 q1w und q2w). - Hippocampusvolumen und Veränderungen der strukturellen Konnektivität, gemessen mit dem Gehirn-MRT 2 bzw. 7 Wochen nach der letzten Paclitaxelinfusion (Studienvisite V16 q2w und q1w). - Axonale Schädigung, gemessen mittels Neurofilament-Leichtkettenprotein (NFL) im Serum 2 Wochen nach der letzten Paclitaxelinfusion. |
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
2 weeks after last paclitaxel infusion |
2 Wochen nach der letzten Paclitaxel-Infusion |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | Yes |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | Yes |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | No |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | Yes |
E.8.1.5 | Parallel group | Yes |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | Yes |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 8 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 3 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 0 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | 0 |