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Clinical trials

The European Union Clinical Trials Register allows you to search for protocol and results information on:
  • interventional clinical trials that are conducted in the European Union (EU) and the European Economic Area (EEA);
  • clinical trials conducted outside the EU / EEA that are linked to European paediatric-medicine development.
  • Learn   more about the EU Clinical Trials Register   including the source of the information and the legal basis.


    The EU Clinical Trials Register currently displays   41470   clinical trials with a EudraCT protocol, of which   6815   are clinical trials conducted with subjects less than 18 years old.
    The register also displays information on   18700   older paediatric trials (in scope of Article 45 of the Paediatric Regulation (EC) No 1901/2006).


    Phase 1 trials conducted solely in adults and that are not part of an agreed PIP are not public in the EU CTR (refer to European Guidance 2008/C 168/02   Art. 3 par. 2 and   Commission Guideline 2012/C 302/03,   Art. 5) .
     
    Examples: Cancer AND drug name. Pneumonia AND sponsor name.
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    Summary
    EudraCT Number:2015-005263-16
    Sponsor's Protocol Code Number:NSC15001
    National Competent Authority:Austria - BASG
    Clinical Trial Type:EEA CTA
    Trial Status:Completed
    Date on which this record was first entered in the EudraCT database:2016-05-25
    Trial results
    Index
    A. PROTOCOL INFORMATION
    B. SPONSOR INFORMATION
    C. APPLICANT IDENTIFICATION
    D. IMP IDENTIFICATION
    D.8 INFORMATION ON PLACEBO
    E. GENERAL INFORMATION ON THE TRIAL
    F. POPULATION OF TRIAL SUBJECTS
    G. INVESTIGATOR NETWORKS TO BE INVOLVED IN THE TRIAL
    N. REVIEW BY THE COMPETENT AUTHORITY OR ETHICS COMMITTEE IN THE COUNTRY CONCERNED
    P. END OF TRIAL
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    A. Protocol Information
    A.1Member State ConcernedAustria - BASG
    A.2EudraCT number2015-005263-16
    A.3Full title of the trial
    A 6-months prospective, multi-center, double-blind, placebo-controlled, randomized, adaptive-trial-design study to evaluate safety, tolerability and exploratory endpoints of either placebo or two different oral doses of LM11A-31-BHS in patients with mild to moderate probable Alzheimer’s disease.
    Eine 6-monatige prospektive, multi-zentrische, doppel-blinde,
    placebokontrollierte, randomisierte, klinische Prüfung mit adaptivem Studiendesign zur Evaluierung der Sicherheit, Verträglichkeit und explorativer Endpunkte von entweder Placebo oder zwei unterschiedlichen oral einzunehmenden Dosen LM11A-31-BHS an Patienten mit leichter bis moderater Alzheimer Erkrankung.
    A.3.1Title of the trial for lay people, in easily understood, i.e. non-technical, language
    A clinical study performed at several sites with a treatment duration of 6 months, with 3 treatment arms (2 different dosages LM11A-31-BHS and 1 placebo), which are randomly distributed in a double-blind manner (neither physician nor patient will know which treatment arm) between the patients to evaluate safety, tolerability and other questions of research of the two different oral dosages of LM11A-31-BHS in comparison with placebo in patients with mild to moderate probable Alzheimer’s disease
    Eine klinische Studie, die an mehreren Studienzentren durchgeführt wird, mit einer 6-monatigen Behandlungsdauer, mit 3 Behandlungsarmen (2 unterschiedliche Dosierungen von LM11A-31-BHSund einem Placebo Arm), die zufällig und doppelt verblindet (weder Patient noch Arzt kennen den jeweilige Studienarm des Patienten) zugeteilt werden um die Sicherheit, Verträglichkeit und andere Forschungsfragen an Patienten mit leichter oder moderater Alzheimererkrankung zu untersuchen.
    A.4.1Sponsor's protocol code numberNSC15001
    A.7Trial is part of a Paediatric Investigation Plan No
    A.8EMA Decision number of Paediatric Investigation Plan
    B. Sponsor Information
    B.Sponsor: 1
    B.1.1Name of SponsorPharmatrophix Inc
    B.1.3.4CountryUnited States
    B.3.1 and B.3.2Status of the sponsorCommercial
    B.4 Source(s) of Monetary or Material Support for the clinical trial:
    B.4.1Name of organisation providing supportPharmatrophix Inc
    B.4.2CountryUnited States
    B.5 Contact point designated by the sponsor for further information on the trial
    B.5.1Name of organisationNeuroScios GmbH
    B.5.2Functional name of contact pointCRO
    B.5.3 Address:
    B.5.3.1Street AddressWillersdorferstrasse 7
    B.5.3.2Town/ citySt. Radegund
    B.5.3.3Post code8061
    B.5.3.4CountryAustria
    B.5.4Telephone number004331324044412
    B.5.5Fax number004331324044420
    B.5.6E-mailnhelmberg@neuroscios.com
    D. IMP Identification
    D.IMP: 1
    D.1.2 and D.1.3IMP RoleTest
    D.2 Status of the IMP to be used in the clinical trial
    D.2.1IMP to be used in the trial has a marketing authorisation No
    D.2.5The IMP has been designated in this indication as an orphan drug in the Community No
    D.2.5.1Orphan drug designation number
    D.3 Description of the IMP
    D.3.1Product nameLM11A-31-BHS
    D.3.2Product code LM11A-31-BHS
    D.3.4Pharmaceutical form Capsule, hard
    D.3.4.1Specific paediatric formulation No
    D.3.7Routes of administration for this IMPOral use
    D.3.8 to D.3.10 IMP Identification Details (Active Substances)
    D.3.8INN - Proposed INNLM11A-31-BHS
    D.3.9.2Current sponsor codeLM11A-31-BHS
    D.3.9.3Other descriptive nameLM11A-31-BHS
    D.3.10 Strength
    D.3.10.1Concentration unit mg milligram(s)
    D.3.10.2Concentration typeequal
    D.3.10.3Concentration number200
    D.3.11 The IMP contains an:
    D.3.11.1Active substance of chemical origin Yes
    D.3.11.2Active substance of biological/ biotechnological origin (other than Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    The IMP is a:
    D.3.11.3Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    D.3.11.3.1Somatic cell therapy medicinal product No
    D.3.11.3.2Gene therapy medical product No
    D.3.11.3.3Tissue Engineered Product No
    D.3.11.3.4Combination ATIMP (i.e. one involving a medical device) No
    D.3.11.3.5Committee on Advanced therapies (CAT) has issued a classification for this product No
    D.3.11.4Combination product that includes a device, but does not involve an Advanced Therapy No
    D.3.11.5Radiopharmaceutical medicinal product No
    D.3.11.6Immunological medicinal product (such as vaccine, allergen, immune serum) No
    D.3.11.7Plasma derived medicinal product No
    D.3.11.8Extractive medicinal product No
    D.3.11.9Recombinant medicinal product No
    D.3.11.10Medicinal product containing genetically modified organisms No
    D.3.11.11Herbal medicinal product No
    D.3.11.12Homeopathic medicinal product No
    D.3.11.13Another type of medicinal product No
    D.8 Information on Placebo
    D.8 Placebo: 1
    D.8.1Is a Placebo used in this Trial?Yes
    D.8.3Pharmaceutical form of the placeboCapsule, hard
    D.8.4Route of administration of the placeboOral use
    E. General Information on the Trial
    E.1 Medical condition or disease under investigation
    E.1.1Medical condition(s) being investigated
    Mild to moderate Alzheimer's disease
    Leichte bis mittelschwere Alzheimererkrankung
    E.1.1.1Medical condition in easily understood language
    Mild to moderate Alzheimer's disease
    Leichte bis mittelschwere Alzheimererkrankung
    E.1.1.2Therapeutic area Diseases [C] - Nervous System Diseases [C10]
    MedDRA Classification
    E.1.2 Medical condition or disease under investigation
    E.1.2Version 20.0
    E.1.2Level LLT
    E.1.2Classification code 10001896
    E.1.2Term Alzheimer's disease
    E.1.2System Organ Class 100000004852
    E.1.2 Medical condition or disease under investigation
    E.1.2Version 20.0
    E.1.2Level LLT
    E.1.2Classification code 10066571
    E.1.2Term Progression of Alzheimer's disease
    E.1.2System Organ Class 100000004852
    E.1.3Condition being studied is a rare disease No
    E.2 Objective of the trial
    E.2.1Main objective of the trial
    To investigate the safety and tolerability of 200mg bid and 400mg bid doses of LM11A-31-BHS (free base) administered for a period of 26 weeks in comparison to placebo.
    Safety will be assessed through adverse event reporting, clinical laboratory, ECG and a standard range of patient physical evaluations including a suicide severity rating scale (C-SSRS).


    Die Untersuchung der Sicherheit und Verträglichkeit von zwei unterschiedlichen Dosen, zweimal täglich 200mg oder zweimal täglich 400mg, von LM11A-31-BHS (freie Base), die über einen Zeitraum von 26 Wochen verabreicht werden im Vergleich zu Placebo.
    Die Sicherheit wird mittels Bericht über unerwünschte Ereignisse, das klinische Labor, EKG und einer physischen Standartuntersuchung des Patienten inklusive des "suicide severity rating scale" (C-SSRS). ermittelt.
    E.2.2Secondary objectives of the trial
    Exploratory investigation of relevant biomarkers for AD and drug mechanism including regional brain glucose metabolism (18F-FDG-PET) and CSF measures.
    The assessment of exploratory clinical endpoints including a composite of the specific cognitive tests performed (the NTB composite standardized Z score).
    The investigation of the pharmacokinetics of 200mg bid and 400mg bid doses of LM11A-31-BHS (free base) administered for a period of 26 weeks. PK parameters for LM11A-31 and its aminoethyl morpholine metabolite will be estimated using noncompartmental analysis (NCA).
    Explorative Untersuchung der für die Alzheimererkrankung relevanten Biomarker und der Wirkungsweise des Wirkstoffs inklusive Messung des Glukose Stoffwechsels (18F-FDG-PET) und der Parameter in der Cerebrospinalflüssigkeit.
    Die Bestimmung explorativer, klinischer Endpunkte inklusive einer Kombination spezifischer kognitiver Tests (der kombinierte standardisierte Z Score der Neurologische Test Batterie, NTB).
    Die Untersuchung der Pharmakokinetik von zweimal täglich Verabreichten Dosen (200mg bid oder 400 mg bid) von LM11A-31-BHS (freie Base), die über einen Zeitraum von 26 Wochen verabreicht werden. Die PK Parameter für LM11A-31 und seine aminoethyl-morpholin Metaboliten werden mittels nicht-kompartimentale Analyse beurteilt.
    E.2.3Trial contains a sub-study No
    E.3Principal inclusion criteria
    1. Men and women (non-childbearing potential) with a diagnosis of Alzheimer’s disease according to McKhann (2011) criteria
    2. Age 50 - 85 years
    3. MRI or CT assessment within six months before baseline, corroborating the clinical diagnosis of AD and excluding other potential causes of dementia, especially cerebrovascular lesions (see exclusion criteria, number 3)
    4. CSF AD specific biomarker profile; positive, defined as CSF Aβ42 <550 ng l−1 or a Aβ 40/42 ratio < 0,89
    5. Mild to moderate stage of Alzheimer’s disease according to MMSE ≥18 and ≤26
    6. Absence of major depressive disease according to GDS of < 5
    7. Modified Hachinski Ischemic Scale ≤4
    8. Formal education for eight or more years
    9. Previous decline in cognition for more than six months as documented in patient medical records
    10. A caregiver available and living in the same household or interacting with the patient a sufficient time each week and available if necessary to assure administration of drug
    11. Patients living at home or nursing home setting without continuous nursing care
    12. General health status acceptable for a participation in a 6-month clinical trial
    13. Ability to swallow capsules
    14. Stable pharmacological treatment of any other chronic condition for at least one month prior to screening
    15. Stable treatment with one of the acetylcholinesterase inhibitors donepezil (Aricept ®), galantamine (Razadyne®), or rivastigmine (Exelon) or the partial NMDA receptor antagonist with memantine (Namenda®) at least 3-months before baseline Visit or Combination of both treatments mentioned above
    16. No regular intake of prohibited medications as noted in Section 11.8. of the protocol
    17. Signed informed consent by the patient, prior to the initiation of any study specific procedure. Signed consent of the caregiver (see inclusion criteria 10)
    1. Frauen und Männer (nicht gebärfähig) mit Diagnose der Alzheimer Erkrankung nach den McKhann (2011) Kriterien.
    2. Alter 50 - 85 Jahre
    3. Eine MRT or CT Untersuchung innerhalb von 6 Monaten vor der Baseline Visite, die die Klinische Diagnose der Alzheimererkrankung untermauert und die andere mögliche Gründe für eine Demenz, insbesondere zerebrovaskulärer Läsionen ausschließt (Siehe Ausschlusskriterium Nummer 3).
    4. Ein AD spezifisches Biomarkerprofil im CSF; definiert als positiv bei einer Konzentration von Aβ42 <550 ng l−1 im CSF oder einem Aβ 40/42 Ratio < 0,89
    5. Leichte bis mittelschwere Alzheimererkrankung mit einem MMSE ≥18 and ≤26
    6. Keine schwere depressive Erkrankung entsprechend einem GDS of < 5
    7. Modified Hachinski Ischemic Scale ≤4
    8. Acht oder mehr Jahre Schulbildung
    9. Vorangegangene Abnahme der kognitiven Fähigkeiten während einer Periode von mehr als sechs Monaten, die in dem Patientenakt dokumentiert Ist.
    10.Eine verfügbare Betreuungsperson, die entweder mit dem Patienten im selben Haushalt lebt oder eine ausreichende Zeit jede Woche mit dem Patienten verbringt und die notfalls verfügbar ist um die Einnahme der Medikation zu garantieren.
    11. Patienten die entweder zu Hause leben oder in einem Pflegeheim leben aber ohne die Notwendigkeit einer ständigen Pflege.
    12. Ein guter allgemeiner Gesundheitszustand, der akzeptabel für die Teilnahme an einer 6-monatigen klinischen Studie ist.
    13. Die Fähigkeit Kapseln zu schlucken.
    14. Eine stabile pharmakologische Behandlung anderer chronischer Erkrankungen für mindestens einen Monat vor der Screening Visite
    15. Eine stabile Behandlung mit einem der Acetylcholinesterase Inhibitoren wie Donezepil (Aricept ®), Galantamin (Razadyne®), oder Rivastigmin (Exelon®), oder partiellen NMDA Rezeptor Antagonisten mit Memantin (Namenda®), oder eine Kombination beider Begandlungen für mindestens 3 Monate vor der Baseline Visite.
    16. Keine regelmäßige Einnahme unerlaubter Mediakation wie unter Kapitel 11.8. des Protokolls beschrieben
    17. Eine unterschriebene Einwilligungserklärung des Patienten, vor dem Beginn jeglicher studienspezifischen Handlung. Eine unterschriebene Einwilligung der Betreuungsperson (siehe Einschlusskriterium Nr. 10)
    E.4Principal exclusion criteria
    1. Failure to perform screening or baseline examinations
    2. Hospitalization or change of chronic concomitant medication one month prior to screening or during screening period
    3. Clinical, laboratory or neuro-imaging findings consistent with:
    • Other primary degenerative dementia, (dementia with Lewy bodies, fronto-temporal dementia, Huntington’s disease, Creutzfeldt-Jakob Disease, Down's syndrome, etc.)
    • Other neurodegenerative condition (Parkinson’s disease, amyotrophic lateral sclerosis, etc.)
    • Cerebrovascular disease (major infarct, one strategic or multiple lacunar infarcts, extensive white matter lesions > one quarter of the total white matter)
    • Other central nervous system diseases (severe head trauma, tumors, subdural hematoma or other space occupying processes, etc.)
    • Seizure disorder
    • Other infectious, metabolic or systemic diseases affecting central nervous system (syphilis, present hypothyroidism, present vitamin B12 or folate deficiency, serum electrolytes out of normal range, juvenile onset diabetes mellitus, etc.)
    4. A current DSM-IV diagnosis of active major depression, schizophrenia or bipolar disorder
    5. Clinically significant, advanced or unstable disease that may interfere with primary or secondary variable evaluations, and which may bias the assessment of the clinical or mental status of the patient or put the patient at special risk, such as:
    • Chronic liver disease, liver function test abnormalities or other signs of hepatic insufficiency (ALT, AST, Gamma GT, alkaline phosphatase > 2.5 ULN)
    • Respiratory insufficiency
    • Renal insufficiency (serum creatinine >2mg/dl) or creatinine clearance ≤ 30 mL/min according to Cockcroft-Gault formula. In case of creatinine clearance ≤30mL/min, an alternative verification of the renal function must be completed using Cystatin C analysis. In case of normal level of Cystatin C, the patient can be included
    • Heart disease (myocardial infarction, unstable angina, heart failure, Cardiomyopathy within six months before screening)
    • Bradycardia (heart beat <50/min.) or tachycardia (heart beat >95/min.)
    • Hypertension (>180/95) or hypotension (<90/60) requiring treatment with more than three drugs
    • AV block (type II / Mobitz II and type III), congenital long QT syndrome, sinus node dysfunction or prolonged QTcB-interval (males >450 and females >470 msec)
    •Uncontrolled diabetes defined by HbA1c >8.5
    • Malignancies within the last five years except skin malignancies (other than melanoma) or indolent prostate cancer
    • Metastases
    6. Disability that may prevent the patient from completing all study requirements (e.g. blindness, deafness, severe language difficulty, etc.)
    7. Women who are fertile and of childbearing potential
    8. Chronic daily drug intake of ≥ 14 days or expected for ≥ 14 days:
    • Benzodiazepines, neuroleptics or major sedatives
    • Antiepileptics
    • Centrally active anti-hypertensive drugs (clonidine, l-methyl DOPA, guanidine, guanfacine, etc.)
    • Opioid containing analgesics
    9. Nootropic drugs (except Ginkgo Biloba)
    10. Suspected or known drug or alcohol abuse, i.e. more than approximately 60 g alcohol (approximately 1 liter of beer or 0.5 liter of wine) per day indicated by elevated MCV significantly above normal value at screening
    11. Suspected or known allergy to any components of the study treatments
    12. Enrollment in another investigational study or intake of investigational drug within the previous three months
    13. Any condition, which, in the opinion of the investigator, makes the patient unsuitable for inclusion
    14. If patient is in any way dependent on the sponsor or the principal investigator or if the patient is accommodated in a mental institution on judicial or administrative order
    1. Unmöglichkeit der Teilnahme an der Screening oder Baseline Untersuchung
    2. Hospitalisierung oder Umstellung der Behandlung chronischer Erkrankungen einen Monat vor der Screening Periode.
    3. Klinische Befunde, Laborbefunde oder Befunde aus bildgebenden Untersuchungen die mit folgenden Diagnosen übereinstimmen:
    • Andere primär degenerative Demenzen (Demenz mit Lewy bodies, fronto-temporale Demenz, Huntington Erkrankung, Creutzfeldt-Jakob Erkrankung, Down Syndrom usw.)
    • Andere neurodegenerative Erkrankungen (Parkinson Erkrankung, amyotrophe Lateralsklerose usw.)
    • Zerebrovaskuläre Erkrankungen (schwere Infarkte, ein strategischer Infarkt oder mehrere lakunäre Infarkte, extensive Läsionen der weißen Substanz bei der mehr als ein Viertel der gesamten weißen Materie betroffen ist)
    • Andere Zentralnervöse Erkrankungen (schwere Kopfverletzungen, Tumore, subdurale Hämatome oder andere raumfordernde Prozesse, usw.)
    • Epilepsie
    • Andere infektiöse, metabolische oder systemische Erkrankungen, die das zentrale Nervensystem betreffen (Syphilis, akute Hypothyreose, akuter Vitamin B12 oder Folsäure Mangel, Serumelektrolyte außerhalb des Normbereichs, juveniler Diabetes usw.)
    4. Eine bestehende DSM-IV Diagnose einer schweren Depression, Schizophrenie oder einer Bipolaren Störung
    5. Klinisch signifikante, fortgeschrittene oder instabile Erkrankungen die mit der Evaluierung der primären oder sekundären Variablen interferieren könnten und die die Beurteilung des klinischen oder mentalen Status des Patienten beeinflussen könnten oder die den Patienten einem besonderen Risiko aussetzen könnten, wie z.B.:
    • chronische Lebererkrankungen, abnormale Leberfunktionstests oder Leberinsuffizienz (ALT, AST, Gamma GT, alkaline Phosphatase > 2.5 ULN)
    • Respiratorische Insuffizienz
    • Niereninsuffizienz (Serumkreatinin >2mg/dl) oder Kreatinin-clearance ≤ 30 mL/min entsprechend der Cockcroft-Gault Formel. Im Falle einer Kreatininclearence von ≤30mL/min muss die Nierenfunktion mittels der Bestimmung von Cystetin C verifiziert werden. Sind die Cystetin C Werte normal, kann der Patient eingeschlossen werden.
    • Herzerkrankungen (Myocarde Infarkte, instabile Angina Pectoris, Herzversagen, Kardiomyopathie innerhalb von 6 Monaten vor dem Screening)
    • Bradykardie (Puls <50/min) oder Tachykardie (Puls >95/min)
    • Hypertonie (>180/95) oder Hypotonie (<90/60) die eine Behandlung mit mehr als drei Medikamenten notwendig macht
    • AV Block (Typ II/ Moritz II und Typ III), kongenitales Long-QT Syndrom , Sinusknoten Dysfunktion oder eun verlängertes QTcB-Intervall (Männer >450 und Frauen >470 msec)
    • Malignitäten innerhalb der letzten 5 Jahre ausgenommen maligne Haut Erkrankungen (außer Melanomen) oder indolenter Prostatakrebs
    • Metastasen
    6. Einschränkungen, die verhindern könnten, dass der Patient alle Anforderungen der Studie erfüllen kann (e.g. Blindheit, Taubheit, schwere Sprachstörungen, usw.)
    7. Fruchtbare Frauen im gebärfähigen Alten
    8. Chronische Einnahme ≥ 14 Tage oder die voraussichtliche Einnahme folgende Arzneimittel für ≥ 14 Tage:
    • Benzodiazepine, Neuroleptika oder schwere Sedativa
    • Antiepileptika
    Zentral aktive anti-hypertensive Arzneimittel (Clonidin, I-Methyl DOPA, Guanidin, Guanfacin, usw.)
    • Opiathältige Analgetika
    9. Nootrope Substanzen (ausser Ginkgo Biloba)
    10. Vermuteter oder bekannter Alkoholmissbrauch d.h. mit mehr als ca. 60g Alkohol (ca. 1 l Bier oder 0,5 Liter Wein) am Tag, angezeigt durch eine signifikante Erhöhung der MCV Werte im Vergleich zu den Normwerten beim Screening.
    11. Vermutete oder bekannte Allergien auf irgendeinen Bestandteil der Studienmedikation
    12. Einschluss in eine andere Arzneimittelstudie oder die Einnahme eines Studienarzneimittels innerhalb der letzten drei Monate.
    13. Jeder Gesundheitszustand, der nach Meinung der Prüfarztes den Patienten ungeeignet für die Teilnahme an der Studie macht.
    14. Falls der Patient in irgendeinerweise vom Sponsor oder Prüfarzt abhängig sind, oder falls der Patient auf Grund richterlicher oder behördlicher Anordnung in einer psychiatrischen Anstalt untergebracht ist
    E.5 End points
    E.5.1Primary end point(s)
    All safety evaluations will be summarized as interval or categorical summaries as appropriate. The overall incidence of adverse events, together with the top three most frequently reported adverse events, will be analyzed using a binary logistic model to demonstrate differences between the treatment groups and placebo.
    The end points include alls Adverse events (AEs), Serious adverse events (SAEs), Clinical Diagnostics, Vital signs (blood pressure, heart rate, respiratory rate, body temperature), ECG, Laboratory assessment (hematology, biochemistry, coagulation, serology and urinalysis), Columbia-Suicide Severity Rating Scale (C-SSRS), MRI scans (analyzed by a central reader)
    Alle Sicherheitsbeurteilungen werden als Intervall-Zusammenfassungen oder als kategoriale Zusammenfassungen je nach Eignung zusammengefasst .The Gesamthäufigkeit der Unerwünschten Ereignisse zusammen mit den drei häufigsten Unerwünschten Ereignissen werden mittels binärem Logistikmodell analysiert um die Unterschiede zwischen den Behandlungsgruppen und der Plazebogruppe zu zeigen.
    Die Sicherheitsendpunkte beinhalten Unerwünschte Ereignisse (AEs), Schwere unerwünschte Ereignisse (SAEs), klinische Diagnosen, Vitalzeichen (Blutdruck, Puls, Atemfunktion, Körpertemperatur), EKG, Laborergebnisse (Hämatologie, Biochemie, Gerinnung, Serologie und Urinalyse), den Columbia-Suicide Severity Rating Scale (C-SSRS) und MRT Scans (zentral beurteilt)
    E.5.1.1Timepoint(s) of evaluation of this end point
    Changes between baseline and end of study visit (26 weeks)
    Unterschiede zwischen den Werten bei der Baseline und der letzten Visite (26. Woche)
    E.5.2Secondary end point(s)
    All exploratory efficacy variables will be analyzed at the endpoint (Final visit). The analyses will involve the change from baseline in the NTB composite summary Z score calculated after 6 months (26 weeks) of treatment. This will involve an Analysis Of Covariance Variance (ANCOVA) model incorporating the baseline score and country as covariates.

    Additional analyses will involve evaluation of the time course of treatment response over the treatment period, using a repeated measures mixed model Analysis of Covariance (ANCOVA) for evaluation. 18F-Pet Scan variables will be analyzed in a descriptive and exploratory manner. Categorical endpoints will be analyzed using a Cochran Mantel-Haenszel (CMH-row mean scores difference), chi-squared test or Logistic regression models (as appropriate).
    Exploratory/ Candidate Efficacy variables
    • CSF-Biomarkers (tau, ptau, Aβ40, Aβ42, AchE activity)
    • Regional brain glucose metabolism (18FDG-PET)
    • NTB:
    o Digit Span Test
    o Category Fluency Test
    o COWAT
    o Digit Symbol Substitution Test (DSST)
    • ADAS-cog 13 items
    • SPATIAL ORIENTATION AND LEARNING (Amunet)
    • Geriatric Depression Scale (GDS)
    • Clinical Global Impression Scale – Severity/Improvement (CGI-I/CGI-S)
    Alle explorativen Wirksamkeitsvariablen werden am Endpunkt (Letzte Visite) untersucht Die Analysen beinhalten alle Änderungen des zusammengesetzten Summen- Z Scores der NTB nach einer Behandlungsdauer von 6 Monaten (26 Wochen) im Vergleich zur Baseline.
    Diese Analysen beinhalten ein Kovarianzanalyse (ANCOVA) Modell, dass den Baseline Score und das Land als Kovariate berücksichtigt.

    Zusätzliche Analysen werden den zeitlichen Verlauf des Ansprechens auf die Behandlung über den Behandlungszeitraum beinhalten unter Verwendung eines gemischten Models einer Analyse wiederholter Messungen der Kovarianzanalyse (ANCOVA). Der 18F-Pet-Scan wird in einer beschreibenden und explorativen Art und Weise analysiert. Kategoriale Endpunkte werden mittels Cochran Mantel-Haenszel (CMH-test), dem Chi-Quadrat Test oder logistischen Regressionsmodellen (wie jeweils anwendbar) analysiert.

    Explorative/ Mögliche Variablen für die Wirksamkeit
    • CSF-Biomarker (tau, ptau, Aβ40, Aβ42, AchE Aktivität)
    • Regionaler Gehirn Glukosestoffwechsel (18FDG-PET)
    • NTB:
    o Digit Span Test
    o Category Fluency Test
    o COWAT
    o Digit Symbol Substitution Test (DSST)
    • ADAS-cog 13 items
    • SPATIAL ORIENTATION AND LEARNING (Amunet)
    • Geriatric Depression Scale (GDS)
    • Clinical Global Impression Scale – Severity/Improvement (CGI-I/CGI-S)
    E.5.2.1Timepoint(s) of evaluation of this end point
    Changes between baseline and end of study visit (26 weeks)
    Unterschiede zwischen den Werten bei der Baseline und der letzten Visite (26. Woche)
    E.6 and E.7 Scope of the trial
    E.6Scope of the trial
    E.6.1Diagnosis No
    E.6.2Prophylaxis No
    E.6.3Therapy Yes
    E.6.4Safety Yes
    E.6.5Efficacy Yes
    E.6.6Pharmacokinetic Yes
    E.6.7Pharmacodynamic Yes
    E.6.8Bioequivalence No
    E.6.9Dose response Yes
    E.6.10Pharmacogenetic No
    E.6.11Pharmacogenomic No
    E.6.12Pharmacoeconomic No
    E.6.13Others No
    E.7Trial type and phase
    E.7.1Human pharmacology (Phase I) No
    E.7.1.1First administration to humans No
    E.7.1.2Bioequivalence study No
    E.7.1.3Other No
    E.7.1.3.1Other trial type description
    E.7.2Therapeutic exploratory (Phase II) Yes
    E.7.3Therapeutic confirmatory (Phase III) No
    E.7.4Therapeutic use (Phase IV) No
    E.8 Design of the trial
    E.8.1Controlled Yes
    E.8.1.1Randomised Yes
    E.8.1.2Open No
    E.8.1.3Single blind No
    E.8.1.4Double blind Yes
    E.8.1.5Parallel group Yes
    E.8.1.6Cross over No
    E.8.1.7Other No
    E.8.2 Comparator of controlled trial
    E.8.2.1Other medicinal product(s) No
    E.8.2.2Placebo Yes
    E.8.2.3Other Yes
    E.8.2.3.1Comparator description
    LM11A-31-BHS (unterschiedliche Dosis)
    LM11A-31-BHS (differnt dose)
    E.8.2.4Number of treatment arms in the trial3
    E.8.3 The trial involves single site in the Member State concerned No
    E.8.4 The trial involves multiple sites in the Member State concerned Yes
    E.8.4.1Number of sites anticipated in Member State concerned2
    E.8.5The trial involves multiple Member States Yes
    E.8.5.1Number of sites anticipated in the EEA20
    E.8.6 Trial involving sites outside the EEA
    E.8.6.1Trial being conducted both within and outside the EEA No
    E.8.6.2Trial being conducted completely outside of the EEA No
    E.8.7Trial has a data monitoring committee Yes
    E.8.8 Definition of the end of the trial and justification where it is not the last visit of the last subject undergoing the trial
    LVLS
    LVLS
    E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial
    E.8.9.1In the Member State concerned years1
    E.8.9.1In the Member State concerned months8
    E.8.9.1In the Member State concerned days0
    E.8.9.2In all countries concerned by the trial years1
    E.8.9.2In all countries concerned by the trial months8
    E.8.9.2In all countries concerned by the trial days0
    F. Population of Trial Subjects
    F.1 Age Range
    F.1.1Trial has subjects under 18 No
    F.1.1.1In Utero No
    F.1.1.2Preterm newborn infants (up to gestational age < 37 weeks) No
    F.1.1.3Newborns (0-27 days) No
    F.1.1.4Infants and toddlers (28 days-23 months) No
    F.1.1.5Children (2-11years) No
    F.1.1.6Adolescents (12-17 years) No
    F.1.2Adults (18-64 years) Yes
    F.1.2.1Number of subjects for this age range: 80
    F.1.3Elderly (>=65 years) Yes
    F.1.3.1Number of subjects for this age range: 160
    F.2 Gender
    F.2.1Female Yes
    F.2.2Male Yes
    F.3 Group of trial subjects
    F.3.1Healthy volunteers No
    F.3.2Patients Yes
    F.3.3Specific vulnerable populations No
    F.3.3.1Women of childbearing potential not using contraception No
    F.3.3.2Women of child-bearing potential using contraception No
    F.3.3.3Pregnant women No
    F.3.3.4Nursing women No
    F.3.3.5Emergency situation No
    F.3.3.6Subjects incapable of giving consent personally No
    F.3.3.7Others No
    F.4 Planned number of subjects to be included
    F.4.1In the member state20
    F.4.2 For a multinational trial
    F.4.2.1In the EEA 240
    F.4.2.2In the whole clinical trial 240
    F.5 Plans for treatment or care after the subject has ended the participation in the trial (if it is different from the expected normal treatment of that condition)
    None
    G. Investigator Networks to be involved in the Trial
    N. Review by the Competent Authority or Ethics Committee in the country concerned
    N.Competent Authority Decision Authorised
    N.Date of Competent Authority Decision2016-07-11
    N.Ethics Committee Opinion of the trial applicationFavourable
    N.Ethics Committee Opinion: Reason(s) for unfavourable opinion
    N.Date of Ethics Committee Opinion2016-06-07
    P. End of Trial
    P.End of Trial StatusCompleted
    P.Date of the global end of the trial2020-06-08
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