E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
relapsing-remitting multiple sclerosis |
schubförmig remittierende Multiple Sklerose |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
multiple sclerosis with relapses that are followed by periods of partial or complete recovery |
Multiple Sklerose, die in einzelnen Schüben verläuft, welche sich vollständig oder unvollständig zurückbilden |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Immune System Diseases [C20] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 21.1 |
E.1.2 | Level | PT |
E.1.2 | Classification code | 10063399 |
E.1.2 | Term | Relapsing-remitting multiple sclerosis |
E.1.2 | System Organ Class | 10029205 - Nervous system disorders |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
1. To gain further evidence for clinical efficacy of aHSCT in active RRMS compared to ocrelizumab or alemtuzumab 2. To gain further knowledge on safety, tolerability and toxicity of aHSCT in MS
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1. Weitere Evidenz für die klinische Wirksamkeit der aHSCT im Vergleich zu Ocrelizumab oder Alemtuzumab 2. Weitere Kenntnisse zur Sicherheit, Verträglichkeit und Toxizität der aHSCT bei MS
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
1. To gain further knowledge on the quality of life, daily functioning and long-term disability of patients treated with aHSCT with a special focus on neurocognitive functioning and on MRI measurements of neurodegeneration 2. To gain further knowledge on negative and positive predictors for aHSCT response in MS
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1. Weitere Erkenntnisse zur Lebensqualität, Aktivitäten des täglichen Lebens und zur langfristigen Beeinträchtigung – mit einem Fokus auf Kognition und Neurodegeneration in der MRT 2. Weitere Kenntnisse zu negativen und positiven Prädiktoren für ein Ansprechen auf die aHSCT gewinnen
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
1. Written informed consent and agreement to comply to study protocol 2. Age: 18-55 years 3. EDSS: 0.0 – 6.0 4. RRMS according to McDonald 20108 5. < 10 years of disease course after symptom onset 6. Active disease with one of the following treatment failures occurring not earlier than 6 months after initiation of an approved DMT: - 2 or more relapses within the last 12 months or - 1 relapse within the last 12 months and a Gd-enhancing lesion on MRI > 3 mm > 3 months before or after relapse onset or 2 new T2-lesions or - On-going signs of MRI activity in the last 6 months (either Gd-enhancing of ≥ 3 mm lesion at any exam in the last year; or more than 5 new T2 lesions (≥ 3 mm)) or - Patients stable under natalizumab but who have to stop treatment due to an increasing PML risk are defined as active, if a MRI within 6 months after termination of natalizumab shows new T2 or Gd-enhancing lesions and at least one other treatment failure prior to natalizumab is documented |
1. Schriftliche und informierte Einwilligung zum Studienprotokoll 2. Alter: 18-55 years 3. EDSS: 0.0 – 6.0 4. Schubförmige MS nach McDonald 20108 5. < 10 Jahre Krankheitsdauer nach den ersten Symptomen 6. Aktive MS mit Nachweis eines Therapieversagen entsprechend den folgenden Kriterien und frühestens sechs Monate nach Beginn der Behandlung mit einem zugelassenen Medikament: - 2 oder mehr Schübe in den letzten 12 Monaten oder - 1 Schub in den letzten 12 Monaten in Kombination mit einer KM-aufnehmenden Läsion in der MRT (≥ 3 mm) mindestens drei Monate vor oder nach zum Schubbeginn oder 2 neuen T2-Läsionen oder - Anhaltende Zeichen von Krankheitsaktivität in der MRT über 6 Monate: entweder KM-Läsionen ≥ 3 mm im letzten Jahr oder mehr als 5 neue T2 Läsionen (≥ 3 mm) oder - Patienten, die stabil unter Natalizumab waren und die Behandlung wegen eines steigenden PML-Risikos beenden mussten, wenn innerhalb von 6 Monaten nach Therapieende neue Läsionen (KM oder T2) in der MRT nachweisbar sind und mindestens unter einem anderen Medikament zuvor ein Therapieversagen dokumentiert wurde |
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E.4 | Principal exclusion criteria |
1. Secondary or primary progressive MS 2. Pregnancy, or other medical condition incompatible with aHSCT 3. Any treatment or medical condition that, according to the haematologist / transplant specialist precludes the use of aHSCT 4. John Cunningham virus (JCV) antibody index of > 1.5 in previously natalizumab-treated patients, if a negative CSF JCV-PCR prior to screening is not available 5. Relapse during 30 days before initiation of treatment. If a relapse occurs during this period and eligibility criteria are otherwise fulfilled, start of treatment will be delayed until at least 30 days after receiving steroids. 6. Concurrent clinically significant (as determined by the investigators and haematologist / transplant specialist) cardiac, immunological, pulmonary, neurological, renal or other major disease such as: - Prominent cardial disease (Left ventricular ejection fraction (LVEF) < 40%, myocardial infarction or ischemia, uncontrolled arrhythmias, pericardial effusions > 1 cm) - Cerebrovascular disease - Renal disease (creatinine clearance < 30 ml/min/m2) - Respiratory disease (DLCO < 40% predicted) - Active bleeding or clotting disease - History of human immunodeficiency virus (HIV) or positive HIV antibody testing - Any uncontrolled acute or chronic infection, including HIV, hepatitis B surface antigen positivity and hepatitis C PCR positivity - Cancer except in situ cervix or cutaneous 7. Unwillingness or inability to comply with the requirements of this protocol including the presence of any condition (physical, mental, or social) that is likely to affect the patient returning for follow-up visits on schedule. Unwillingness to use contraception. 8. Previous participation in this study, previous treatment with aHSCT or already both comparators 9. Ongoing immunotherapy. Treatment with interferon or glatirameracetate will need no wash-out. Treatment pause before ocrelizumab/alemtuzumab or aHSCT will be: - for dimethylfumarate and fingolimod: 8 weeks - for natalizumab: 8 weeks - for ocrelizumab: 12 weeks - for alemtuzumab: 12 months - for teriflunomide: 4 weeks after elimination with cholestyramine - for cladribine: 24 weeks 10. Patients with cognitive impairments who are unable to provide written, informed consent prior to any testing under this protocol, including screening and baseline investigations that are not considered part of routine patient care. |
1. Sekundär oder primär chronisch-progressive MS 2. Schwangerschaft, oder andere gesundheitliche Zustände, die nicht mit einer aHSCT vereinbar sind 3. Behandlungen oder Erkrankungen, die nach Maßgabe des Hämatologen / Transplanteurs eine aHSCT ausschließen 4. John Cunningham Virus (JCV) Antikörperindex > 1.5 in Patienten, die zuvor mit Natalizumab behandelt wurden und bei denen keine aktuelle negative JCV-PCR aus dem Liquor vorliegt 5. Ein Schub in den letzten 30 Tagen vor Behandlungsbeginn im Rahmen der Studie. Bei Einem Schub in Screeningphase wird der Behandlungsbeginn um 30 Tage nach der letzten Cortisongabe verschoben. 6. Anderweitige schwerwiegende kardiale, immunologische, pulmonale, neurologische, renale oder anderweitige Erkrankung (auf Basis der Einschätzung der Studienärzte und der Hämatologen / Transplanteure). Zum Beispiel: - Fortgeschrittene Herzerkrankung (Linksventrikuläre Ejejtionsfraktion (LVEF) < 40%, unkontrollierbare ventrikuläre Arrhythmien, Herzinfarkt oder kardiale Ischämie, Pericardergüsse > 1 cm) - Zerebrovaskuläre Erkrankungen - Nierenerkrankungen mit creatinine clearance < 30 ml/min/m2 - Lungenerkrankungen mit DLCO < 40% - Akute Blutungen oder Gerinnungserkrankungen - Unkontrollierbare akute oder chronische Infektionen, einschließlich HIV, positivem Hepatitis B Oberflächen Antigen und positiver Hepatitis C PCR - Krebserkrankungen, ausgenommen in situ des Cervix oder der Haut 7. Unwillen oder Unfähigkeit die Anforderungen des Protokolls zu erfüllen sowie physische, mentale oder soziale Begleitumstände, die eine termingerechte Vorstellung zu Follow-up-Visiten unwahrscheinlich machen. Verweigerung einer ausreichenden Kontrazeption. 8. Vorherige Teilnahme an dieser Studie oder vorherige Behandlung mit aHSCT oder bereits beiden Kontrollbehandlungen 9. Weitergeführte Immuntherapie. Vorherige Behandlungen mit Interferonen oder Glatirameracetat benötigen kein wash-out. Für andere Immuntherapien gelten die folgenden Behandlungspausen vor Beginn der Behandlung mit Ocrelizumab/Alemtuzumab oder aHSCT: - für Dimethylfumarat und Fingolimod: 8 Wochen - für Natalizumab: 8 Wochen - für Ocrelizumab: 12 Wochen - für Alemtuzumab: 12 Monate - für Teriflunomide: 4 Wochen nach Elimination mit Cholestyramine - für Cladribin: 24 Wochen 10. Patienten mit kognitiven Einschränkungen, die nicht in der Lage sind eine informierte schriftliche Entscheidung zu treffen. Dies betrifft auch Screening- und Baseline-Untersuchungen, die nicht im Rahmen der Regelversorgung erfolgen würden. |
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Time to treatment failure as assessed by failure of NEDA (no evidence of disease) activity during follow-up as defined by: a. 3 months confirmed EDSS progression b. confirmed relapse c. new/enlarging T2-hyperintense lesion on MRI d. any Gd-enhancing lesion on MRI |
Zeit bis zum Auftreten von Krankheitsaktivität während der Beobachtungszeit definiert als Versagen von NEDA (no evidence of disease activity) mit: a. EDSS-Verschlechterung (bestätigt nach drei Monaten) b. Schub c. neue oder vergrößerte T2- Läsion in der MRT d. Kontrastmittel aufnehmende Läsion in der MRT |
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
a. after 3 months b., c., d. after 6, 12, 18 and 24 months; after that every 6 months until last patient has 24 months of follow-up |
a. nach 3 Monaten b., c., d. nach 6, 12, 18 und 24 Monaten; danach alle 6 Monate bis der letzte Patient 24 Monate Follow-up erreicht hat |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
Efficacy: a. EDSS change and EDSS improvement b. Annualized relapse rate c. Number of new T2 lesions d. Number of Gd-enhancing lesions e. Multiple sclerosis functional composite (MSFC) change f. Hamburg quality of life scale in MS (HAQUAMS) g. Percentage Brain Volume Change (PBVC) h. Grey and white matter atrophy Safety: a. Rate of AE / SAE including NCI grade 3 and 4 non-haematological toxicities |
Wirksamkeit: a. EDSS-Veränderung und EDSS-Verbesserung b. Jährliche Schubrate c. Anzahl neuer T2 Läsionen d. Anzahl Kontrastmittel aufnehmender Läsionen e. Veränderung im Multiple sclerosis functional composite (MSFC) f. Lebensqualität gemessen mit der Hamburg quality of life scale in MS (HAQUAMS) g. Prozentuale Hirnvolumenänderung (PBVC) h. Atrophie der grauen und weißen Substanz Sicherheit: a. Rate der AE / SAE |
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
after 6, 12, 18 and 24 months; after that every 6 months until last patient has 24 months of follow-up |
nach 6, 12, 18 und 24 Monaten; danach alle 6 Monate bis der letzte Patient 24 Monate Follow-up erreicht hat |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | Yes |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | Yes |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 4 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 4 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 1 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | |