E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Metastatic castration-resistant prostate cancer (mCRPC) |
Metastasierter kastrationsresistenter Prostatakrebs (mCRPC) |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Metastatic castration-resistant prostate cancer |
Metastasierter kastrationsresistenter Prostatakrebs |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Cancer [C04] |
MedDRA Classification |
E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
To evaluate the incidence of grade ≥ 3 neutropenia (measured at Day 7 and Day 14) and/or neutropenic complications (febrile neutropenia, neutropenic infection) with two schedules of cabazitaxel (bi-weekly versus tri-weekly) plus prednisone in elderly men (≥ 65 years) with mCRPC previously treated with a docetaxel-containing regimen. |
Die Überprüfung der Häufigkeit von Grad ≥ 3 Neutropenie (gemessen am Tag 7 und Tag 14) und / oder neutropenischen Komplikationen (febrile Neutropenie, neutropenische Infektion) mit zwei verschiedenen Zyklen Cabazitaxel (alle zwei Wochen versus drei Wochen) plus Prednison bei älteren Männern ( ≥ 65 Jahre) mit mCRPC, die zuvor mit einer Docetaxel-haltigen Therapie behandelt wurden. |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
The following parameters will be evaluated in each arm: •Dose reductions and dose delays •Radiological progression-free survival (rPFS) •Time to PSA progression •Time to first symptomatic Skeletal-Related Event (SRE) and incidence of SREs •Time to opioid treatment (if relevant) •Prostate-specific antigen (PSA) response rate •Quality of Life (FACT-P) •Objective response rate (ORR) in measurable lesions (RECIST criteria 1.1 ) •Overall Survival (OS) •Factors influencing survival (duration of response to first androgen deprivation therapy (ADT), serum testosterone, cumulative dose of cabazitaxel, neutrophils/lymphocytes ratio, Gleason score, geriatric assessment G8, grade ≥3 neutropenia). •Time to onset of grade ≥3 neutropenia •Grade ≥3 neutropenia duration ( from date of onset of grade ≥ 3 until grade ≤ 2) •Analysis of grade ≥3 neutropenia and/or neutropenia by cycle •Adverse events
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Die folgenden Parameter werden in jedem Arm bewertet: • Dosisreduktionen und Dosisverzögerungen • Radioi. progressionsfreies Überleben (rPFS) • Zeit bis zur PSA-Progression • Zeit bis zum ersten symptom. Skeletal-Related Event (SRE) und Häufigkeit von SREs • Zeit bis zur Opioidbehandlung (falls relevant) • Ansprechrate des Prostataspezifischen Antigens (PSA) • Lebensqualität (FACT-P) • Objektive Ansprechrate (ORR) in messbaren Läsionen (RECIST-Kriterien 1.1) • Gesamtüberleben (OS) • Faktoren, die das Überleben beeinflussen (Dauer der Reaktion auf die erste Androgendeprivationstherapie (ADT), Serumtestosteron, kumulative Dosis von Cabazitaxel, Verhältnis von Neutrophilen zu Lymphozyten, Gleason-Score, geriat. Beurteilung G8, Grad ≥3 Neutropenie). • Zeit bis zum Auftreten einer Neutropenie Grad ≥3 • Grad ≥3 Neutropenie-Dauer (ab dem Zeitpunkt des Beginns der Grad ≥ 3 bis Grad ≤ 2) • Analyse von Grad ≥3 Neutropenie und / oder Neutropenie nach Zyklus •Unerwünschte Ereignisse |
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
1.Patient aged ≥ 65 years with mCRPC previously treated with docetaxel 2.Medical or surgical castration with castrate level of testosterone (< 50 ng/dl)based on the EAU definition of castrate level of testosterone 3.Progressive disease according to PCWG2 4.Histologically proven prostate carcinoma 5.Health status allowing use of chemotherapy: G8 > 14; or G8 score ≤ 14 with geriatric assessment concluding to reversible impairment allowing use of chemotherapy 6.ECOG-PS 0, 1 or 2(ECOG-PS= 2 should be related to prostate cancer) 7.Adequate hematologic, liver and renal functions: a)Neutrophil count ≥1.5 109/L b)Haemoglobin ≥10 g/ dL c)Platelet count ≥100.109/L d)Total bilirubin ≤ 1 the upper limit of normal (ULN) e)Transaminases ≤ 1.5 ULN f)Serum creatinine ≤ 2.0 ULN 8.Ongoing LHRH therapy at study entry 9.Signed informed consent
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1. Patient ≥ 65 Jahre zuvor mit Docetaxel behandeltem mCRPC 2.Medizinische oder chirurgische Kastration mit Kastrationsspiegel von Testosteron (<50 ng / dl) basierend auf der EAU-Definition des Kastrationsspiegels von Testosteron 3. Progressive Krankheit nach PCWG2 4. Histologisch nachgewiesenes Prostatakarzinom 5. Gesundheitszustand, der die Verwendung einer Chemotherapie erlaubt: G8> 14; oder G8-Score ≤ 14 bei geriatrischer Beurteilung, die zu einer reversiblen Beeinträchtigung führt, die den Einsatz einer Chemotherapie erlaubt 6. ECOG-PS 0, 1 oder 2 (ECOG-PS = 2 sollte mit Prostatakrebs in Zusammenhang stehen) 7.Adequate hämatologische, Leber- und Nierenfunktionen: a) Neutrophilenzahl ≥ 1,5 109 / L b) Hämoglobin ≥ 10 g / dl c) Thrombozytenzahl ≥ 100.109 / L d) Gesamtbilirubin ≤ 1 die obere Normgrenze (ULN) e) Transaminasen ≤ 1,5 ULN f) Serumkreatinin ≤ 2,0 ULN 8. Fortlaufende LHRH-Therapie bei Studienbeginn 9. Unterzeichnete Einverständniserklärung |
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E.4 | Principal exclusion criteria |
1.History of severe hypersensitivity reaction (≥grade 3) to docetaxel 2.History of severe hypersensitivity reaction (≥grade 3) to polysorbate 80 containing drugs 3.Uncontrolled severe illness or medical condition (including uncontrolled diabetes mellitus) 4.Concurrent or planned treatment with strong inhibitors or strong inducers of cytochrome P450 3A4/5 (a one week wash-out period is necessary for patients who are already on these treatments) (see Appendix E) 5.ECOG-PS >2 not related to prostate cancer disease 6.G8 ≤ 14 with geriatric assessment contra-indicating standard cabazitaxel regimen 7.Concomitant vaccination with yellow fever vaccine 8.Patient who cannot be regularly followed or cannot answer to quality of life questionnaires because of psychological, social, familial or geographic reasons. 9.Participation in another clinical trial with any investigational drug within 30 days prior to study enrolment.
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1.Historie einer schweren Überempfindlichkeitsreaktion (≥ Grad 3) gegen Docetaxel 2. Verlauf einer schweren Überempfindlichkeitsreaktion (≥ Stufe 3) auf Polysorbat 80-haltige Arzneimittel 3. Unkontrollierte schwere Krankheit oder medizinischer Zustand (einschließlich unkontrolliertem Diabetes mellitus) 4.kontinuierliche oder geplante Behandlung mit starken Inhibitoren oder starken Induktoren von Cytochrom P450 3A4 / 5 (eine einwöchige Auswaschphase ist für Patienten erforderlich, die bereits diese Behandlungen erhalten) (siehe Anhang E) 5.ECOG-PS> 2 nicht im Zusammenhang mit Prostatakrebs-Krankheit 6. G8 ≤ 14 bei geriatrischer Beurteilung, die kontraindiziert für Standard-Cabazitaxel-Therapie ist 7. Impfung mit Gelbfieber-Impfstoff 8. Patienten, die aus psychologischen, sozialen, familiären oder geographischen Gründen nicht regelmäßig auf Fragebögen zur Lebensqualität untersucht werden können. 9. Teilnahme an einer anderen klinischen Studie mit einem Prüfpräparat innerhalb von 30 Tagen vor Studienbeginn. |
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
The primary end point is: •grade ≥3 neutropenia (measured at D7 and D14 of each cycle) and/or neutropenic complications (febrile neutropenia, neutropenic infection or sepsis) during the overall treatment period |
Der primäre Endpunkt ist: • ≥3 Neutropenie (gemessen an D7 und D14 jedes Zyklus) und / oder neutropenische Komplikationen (febrile Neutropenie, neutropenische Infektion oder Sepsis) während der gesamten Behandlungsperiode |
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Neutropenia will be measured at D7 and D14 of each cycle |
Die Neutropenie wird bei D7 und D14 jedes Zyklus gemessen |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
The secondary endpoints are: •Dose reductions and dose delays •Radiological progression-free survival (rPFS) •PSA response and time to PSA progression •Time to first symptomatic Skeletal-Related Event (SRE) and incidence of SREs •Time to opioid treatment (if relevant) •Quality of life (FACT-P) •Objective response rate (ORR) in measurable lesions (RECIST) •Overall Survival (OS) •Factors influencing survival (duration of response to first ADT, serum testosterone, cumulative dose of cabazitaxel, neutrophils/lymphocytes ratio, Gleason score, G8, grade ≥3 neutropenia) •Time to onset of grade ≥3 of neutropenia •Grade ≥3 neutropenia duration ( from date of onset of grade ≥ 3 until grade ≤ 2) Analysis of grade ≥3 neutropenia and/or neutropenia by cycle •Adverse events
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Die sekundären Endpunkte sind: • Dosisreduktionen und Dosisverzögerungen • Radiologisches progressionsfreies Überleben (rPFS) • PSA-Reaktion und Zeit bis zur PSA-Progression • Zeit bis zum ersten symptomatischen Skeletal-Related Event (SRE) und Häufigkeit von SREs • Zeit bis zur Opioidbehandlung (falls relevant) • Lebensqualität (FACT-P) • Objektive Ansprechrate (ORR) in messbaren Läsionen (RECIST) • Gesamtüberleben (OS) • Faktoren, die das Überleben beeinflussen (Dauer der Reaktion auf die erste ADT, Serumtestosteron, kumulative Dosis von Cabazitaxel, Verhältnis von Neutrophilen zu Lymphozyten, Gleason-Score, G8, Grad ≥3 Neutropenie) • Zeit bis zum Einsetzen der Neutropenie ≥3 • Grad ≥3 Neutropeniedauer (ab dem Zeitpunkt des Beginns der Grad ≥ 3 bis Grad ≤ 2) Analyse von Grad ≥3 Neutropenie und / oder Neutropenie nach Zyklus •Unerwünschte Eeignisse
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
For the 2 arms (A and B): -tumor evaluation (CT-Scan abdominal/pelvic/chest or whole body MRI and Bone scan): every 3 months -PSA, FACT-P, pain status (VAS), SRE: at each visit -hematology: every week |
Für die 2 Arme (A und B): - Tumorbeurteilung (CT-Scan Bauch / Becken / Brust oder Ganzkörper-MRT und Knochenszintigraphie): alle 3 Monate -PSA, FACT-P, Schmerzstatus (VAS), SRE: bei jedem Besuch -Hämatologie: jede Woche
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | No |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | No |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | No |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | Yes |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | No |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 8 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | Yes |
E.8.5.1 | Number of sites anticipated in the EEA | 34 |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | No |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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The study will end after the last patient included completed all the evaluation required |
Die Studie wird beendet, nachdem der letzte Patient alle erforderlichen Untersuchungen abgeschlossen hat |
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 42 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial months | 42 |