E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
risk of stroke by atrial fibrillation |
durch Vorhofflimmern erhöhtes Schlaganfallrisiko |
|
E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
increased risk for stroke by atrial fibrillation, a heart arrhythmia |
durch Vorhofflimmern (eine Arrhythmie des Herzen) erhöhtes Risiko für Schlaganfall |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Cardiovascular Diseases [C14] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.0 |
E.1.2 | Level | PT |
E.1.2 | Classification code | 10003658 |
E.1.2 | Term | Atrial fibrillation |
E.1.2 | System Organ Class | 10007541 - Cardiac disorders |
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E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 22.1 |
E.1.2 | Level | PT |
E.1.2 | Classification code | 10014498 |
E.1.2 | Term | Embolic stroke |
E.1.2 | System Organ Class | 10029205 - Nervous system disorders |
|
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.0 |
E.1.2 | Level | PT |
E.1.2 | Classification code | 10059864 |
E.1.2 | Term | Cardiac ablation |
E.1.2 | System Organ Class | 10042613 - Surgical and medical procedures |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
This phase 4 trial investigates whether a strategy of ongoing, long-term oral anticoagulation is superior to a strategy of antiplatelet therapy (ASA) alone in reducing the incidence of cerebral embolic events in moderate risk patients post-successful catheter ablation for atrial fibrillation. |
Diese Phase 4-Studie untersucht, ob eine Strategie mit andauernder, langfristigen oralen Antikoagulation einer Strategie mit Thrombozytenaggregationshemmern (ASS) überlegen ist in der Reduktion von zerebralen, embolischen Ereignissen bei Patienten mit einem moderaten Risiko nach erfolgreicher Katheterablation bei Vorhofflimmern. |
|
E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
Secondary objectives of the trial are the evaluation of - efficacy of rivaroxaban and ASA, respectively, in the reduction of the incidence of stroke, systemic embolism or silent cerebral infarction - safety of long-term oral anticoagulation after catheter ablation for atrial fibrillation - cost effectiveness of long-term oral anticoagulation after catheter ablation for atrial fibrillation - relationship of the atrial fibrillation burden to stroke risk
|
Sekundäre Ziele der Studie sind die Untersuchung - der Effizienz von Rivaroxaban oder ASS in der Reduktion von Schlaganfällen, systemischer Embolie oder stillen Hirninfarkten - der Sicherheit von Langzeit-Antikoagulation nach Katheterablation bei Vorhofflimmern - der Kosteneffizienz einer Langzeitbehandlung mit oraler Antikoagulation nach Katheterablation bei Vorhofflimmern - des Zusammenhangs von der Belastung mit Vorhofflimmern und dem Schlaganfallrisiko |
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
1. Patient must be at least one year post-successful catheter ablation(s) for atrial fibrillation without evidence of any clinically apparent arrhythmia recurrence defined as all of the following: No AF/AT/AFL on at least 24 hour Holter and an ECG (or equivalent) from 2-6 months after the last ablation, AND no AF/AT/AFL on at least 24 hour Holter and an ECG any time after 6 months after the last ablation AND no AF/AT/AFL on at least 24 hour Holter and ECG 2 months before enrolment in the study. The Holter/ECG within 2 months of enrolment may also serve as the Holter performed 6 months or later after the last ablation - see section 2.3.1 for details. 2. Patient must have a CHA2DS2-VASc risk score of 1 or more. Patients in whom female sex or vascular disease are their sole risk factor may not be enrolled. 3. Patient must be >18 years of age. 4. Patient must have non-valvular AF. |
1. Der Patient muss vor mehr als einem Jahr eine erfolgreiche Katheterablation(en) bei Vorhofflimmern gehabt haben, ohne nachweisbares Auftreten von klinisch auffälligen Arrhythmien, definiert durch alle folgenden Kriterien: Kein Vorhofflimmern/Vorhoftachykardie/Vorhofflattern in einem Langzeit-EKG über mindestens 24 Stunden und einem EKG 2-6 Monate nach der letzten Ablation, UND kein Vorhofflimmern/Vorhoftachykardie/Vorhofflattern in einem Langzeit-EKG über mindestens 24 Stunden und einem EKG nach mindestens 6 Monaten nach der letzten Ablation UND kein Vorhofflimmern/Vorhoftachykardie/Vorhofflattern in einem Langzeit-EKG über mindestens 24 Stunden und einem EKG 2 Monate vor Einschluss in die Studie. Das Langzeit-EKG/EKG 2 Monate vor Einschluss kann ebenfalls das EKG nach mind. 6 Monaten sein - siehe Abschnitt 2.3.1. 2. Der Patient muss einen CHA2DS2-VASc Risiko-Score von 1 oder mehr aufweisen. Patienten, bei denen das weibliche Geschlecht oder eine Gefäßerkrankung den einzigen Risikofaktor darstellen, müssen einen zusätzlichen Risikofaktor haben. 3. Der Patient muss über 18 Jahre alt sein. 4. Der Patient muss nicht-valvuläres Vorhofflimmern haben. |
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E.4 | Principal exclusion criteria |
1. Patient does not meet all of the above listed inclusion criteria. 2. Patient is unable or unwilling to provide informed consent. 3. Patient is included in another randomized clinical trial or a clinical trial requiring an insurance. 4. Patient has been on an investigational drug within 30 days of enrolment. 5. Patient has been on strong CYP3A inducers (such as rifampicin, phenytoin, phenobarbital, or carbamazepine) or strong CYP3A inhibitors (such as ketoconazole or protease inhibitors) within 4 days of enrolment. 6. Patient has creatinine clearance < 30 mL/min. 7. Patient has bleeding contra-indication to oral anticoagulation (such as bleeding diathesis, hemorrhagic disorder, significant gastrointestinal bleeding within 6 months, intracranial/intraocular/ atraumatic bleeding history, fibrinolysis within 48 hours of enrollment). 8. Patient has other contraindication to oral anticoagulation or treatment with antiplatelet agent (such as allergy). 9. Patient has a contraindication to magnetic resonance imaging (MRI) or is unlikely to tolerate due to severe claustrophobia. 10. Patients with a contraindication to implantation of an implantable loop recorder if the patient opts for loop recorder as part of the study (such as limited immunocompetence or a wound healing disorder). 11. Patient has valvular atrial fibrillation [reference AHA guidelines]. 12. Patient has a non-arrhythmic condition necessitating long-term oral anticoagulation. 13. Patient had a severe, disabling stroke within one year prior to enrollment or any stroke within 14 days of enrollment. 14. Patient with special risk factors for stroke unrelated to AF, specifically known thrombophilia/ hypercoagulability, uncontrolled hypertension (systolic blood pressure >180 mmHg and/or diastolic blood pressure >100 mmHg within 4 days of enrollment), untreated familial hyperlipidemia, known vascular anomaly (intracranial aneurysm/ arteriovenous malformation or chronic vascular dissection), or known severe carotid disease. 15. Pregnancy or breastfeeding. 16. Women of childbearing age who refuse to use a highly effective and medically acceptable form of contraception throughout the study. 17. Patients who are > 85 years of age. 18. Patients who are critically ill or who have a life expectancy <3 years. 19. Patients for whom the investigator believes that the trial is not in the interest of the patient. |
1. Patient erfüllt nicht alle oben genannten Einschlusskriterien. 2. Fehlende Einwilligung zur Studienteilnahme oder nicht gegebene Einwilligungsfähigkeit des Patienten. 3. Teilnahme des Patienten an einer anderen randomisierten, klinischen Studie oder einer anderen versicherungspflichtigen Studie. 4. Der Patient hat in den letzten 30 Tagen vor Einschluss ein Prüfpräparat eingenommen. 5. Der Patient hat in den letzten 4 Tagen vor Einschluss starke Induktoren oder Inhibitoren von CYP3A (wie Rifampicin, Phenytoin, Phenobarbital oder Carbamazepin) eingenommen. 6. Der Patient hat eine Kreatinin-Clearance < 30 mL/min. 7. Patient hat wegen Blutungsrisikos eine Kontraindikation für eine orale Antikoagulation (wie Blutungsneigung, hämorrhagische Störung, signifikante gastrointestinale Blutungen in den letzten 6 Monaten, intrakranielle/ intraokulare/atraumatische Blutungsanamnese, Fibrinolyse in den letzten 48 Stunden vor Einschluss) 8. Der Patient hat andere Kontraindikationen zur oralen Antikoagulation oder zu der Behandlung mit Thrombozytenhemmern (wie eine Allergie). 9. Der Patient hat eine Kontraindikation zur Durchführung einer Magnetresonanztomographie (MRT) oder es ist unwahrscheinlich, dass er diese aufgrund einer starken Klaustrophobie toleriert. 10. Der Patient hat valvuläres Vorhofflimmern (Referenz AHA Leitlinien). 11. Der Patient hat einen nicht durch Arrhythmie bedingten Zustand, der Langzeit-Antikoagulation erfordert. 12. Der Patient hatte einen schweren, invalidisierenden Schlaganfall innerhalb des letzten Jahres vor Einschluss oder jeglichen Schlaganfall in den letzten 14 Tagen vor Einschluss. 13. Patienten mit speziellen Risikofaktoren für Schlaganfall unabhängig von Vorhofflimmern, insbesondere bekannte Thrombophilie/Hyperkoagulabilität, unkontrollierter Blut-hochdruck, (systolischer Blutdruck >180 mmHg und/oder diastolischer Blutdruck >100 mmHg in den letzten 4 Tagen vor Einschluss), unbehandelte familiäre Hyperlipidämie, bekannte vaskuläre Anomalie (intrakranielles Aneurysma/arteriovenöse Fehlbildung oder chronische vaskuläre Gefäßdissektion) oder bekannte schwere Erkrankung der Carotis. 14. Schwangerschaft oder Stillen. 15. Frauen im gebärfähigen Alter, die sich weigern, eine hocheffiziente und medizinisch akzeptable Form der Verhütung für die Dauer der Studie anzuwenden. 16. Patienten über >85 Jahre. 17. Patienten mit einem kritischen Krankheitszustand oder einer Lebenserwartung von <3 Jahren. 18. Patienten, bei denen der Prüfer der Meinung ist, dass die Studie nicht im Interesse des Patienten ist. |
|
E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
The primary outcome is a composite of stroke, systemic embolism, and covert embolic stroke as defined by assessment of cerebral magnetic resonance imaging. |
Der primäre Endpunkt setzt sich zusammen aus Schlaganfall, systemischer Embolie und stillem embolischen Schlaganfall, definiert durch Auswertung der zerebrale Magnetresonanztomographie. |
|
E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Patients will be evaluated for the primary endpoint at follow up visits at 6, 12, 24 and 36 months with an MRI being performed at Baseline and 36 months for detection of covert stroke. |
Die Patienten werden bei den Visiten nach 6, 12, 24 und 36 Monaten auf den primären Endpunkt hin untersucht, wobei in MRTs zur Baseline und nach 36 Monaten stillen Schlaganfällen gesucht wird. |
|
E.5.2 | Secondary end point(s) |
1. Clinical, overt stroke 2. Incidence of one or more covert MRI stroke(s) > 15 mm 3. Composite of all major and minor bleeding 4. Major bleeding only 5. Minor bleeding only 6. Intracranial hemorrhage 7. Transient ischemic attack 8. All-cause mortality 9. Net clinical benefit based on reduction in stroke/TIA rate compared to major bleeding events 10. Occurrence of non-primary endpoint MRI changes from baseline to final scan 11. Neuropsychological testing 12. Quality of life assessment 13. Cost utilization and cost effectiveness analysis |
1. Klinisch manifester Schlaganfall 2. Inzidenz von einem oder mehreren stillen Schlaganfällen >15 mm. 3. Zusammengesetzt aus allen schweren und leichten Blutungen. 4. Nur schwere Blutung 5. Nur leichte Blutung 6. Intrakranielle Blutung 7. Transiente ischämische Attacke (TIA) 8. Gesamtmortalität 9. Klinischer Netto-Nutzen basierend auf der Reduktion von Schlaganfall/TIA verglichen mit schweren Blutungen 10. Auftreten von MRT-Veränderungen im finalen MRT gegenüber dem Baseline-MRT, die nicht primärer Endpunkt sind 11. Neuropsychologische Tests 12. Beurteilung der Lebensqualität 13. Analyse der Kostennutzung und Kosteneffizienz |
|
E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Patients will be evaluated for endpoints at follow up visits at 6, 12, 24 and 36 months with an MRI being performed at Baseline and 36 months for detection of covert stroke. |
Die Patienten werden bei den Visiten nach 6, 12, 24 und 36 Monaten auf die Endpunkte hin untersucht, wobei in MRTs zur Baseline und nach 36 Monaten stillen Schlaganfällen gesucht wird. |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | Yes |
E.6.3 | Therapy | No |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | No |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | Yes |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | Yes |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | Yes |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 10 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | Yes |
E.8.5.1 | Number of sites anticipated in the EEA | 28 |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | Yes |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.6.3 | If E.8.6.1 or E.8.6.2 are Yes, specify the regions in which trial sites are planned |
Australia |
Canada |
China |
Israel |
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E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
|
Last MRI of the last patient |
Letztes MRT des letzten Patienten |
|
E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 8 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 0 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | 0 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial years | 9 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial months | 0 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial days | 0 |