Flag of the European Union EU Clinical Trials Register Help

Clinical trials

The European Union Clinical Trials Register   allows you to search for protocol and results information on:
  • interventional clinical trials that were approved in the European Union (EU)/European Economic Area (EEA) under the Clinical Trials Directive 2001/20/EC
  • clinical trials conducted outside the EU/EEA that are linked to European paediatric-medicine development

  • EU/EEA interventional clinical trials approved under or transitioned to the Clinical Trial Regulation 536/2014 are publicly accessible through the
    Clinical Trials Information System (CTIS).


    The EU Clinical Trials Register currently displays   43865   clinical trials with a EudraCT protocol, of which   7286   are clinical trials conducted with subjects less than 18 years old.   The register also displays information on   18700   older paediatric trials (in scope of Article 45 of the Paediatric Regulation (EC) No 1901/2006).

    Phase 1 trials conducted solely on adults and that are not part of an agreed paediatric investigation plan (PIP) are not publicly available (see Frequently Asked Questions ).  
     
    Examples: Cancer AND drug name. Pneumonia AND sponsor name.
    How to search [pdf]
    Search Tips: Under advanced search you can use filters for Country, Age Group, Gender, Trial Phase, Trial Status, Date Range, Rare Diseases and Orphan Designation. For these items you should use the filters and not add them to your search terms in the text field.
    Advanced Search: Search tools
     

    < Back to search results

    Print Download

    Summary
    EudraCT Number:2016-004395-22
    Sponsor's Protocol Code Number:402-C-1603
    National Competent Authority:Germany - BfArM
    Clinical Trial Type:EEA CTA
    Trial Status:Completed
    Date on which this record was first entered in the EudraCT database:2017-09-25
    Trial results View results
    Index
    A. PROTOCOL INFORMATION
    B. SPONSOR INFORMATION
    C. APPLICANT IDENTIFICATION
    D. IMP IDENTIFICATION
    D.8 INFORMATION ON PLACEBO
    E. GENERAL INFORMATION ON THE TRIAL
    F. POPULATION OF TRIAL SUBJECTS
    G. INVESTIGATOR NETWORKS TO BE INVOLVED IN THE TRIAL
    N. REVIEW BY THE COMPETENT AUTHORITY OR ETHICS COMMITTEE IN THE COUNTRY CONCERNED
    P. END OF TRIAL
    Expand All   Collapse All
    A. Protocol Information
    A.1Member State ConcernedGermany - BfArM
    A.2EudraCT number2016-004395-22
    A.3Full title of the trial
    A Phase 2/3 Trial of the Efficacy and Safety of Bardoxolone Methyl in Patients with Alport Syndrome
    Eine Phase-II/III-Studie zur Beurteilung der Wirksamkeit und Sicherheit von Bardoxolonmethyl bei Patienten mit Alport-Syndrom
    A.3.1Title of the trial for lay people, in easily understood, i.e. non-technical, language
    clinical study to evaluate the efficacy and safety of a new drug (Bardoxolone methyl) in the treatment of subjects with Alport syndrome
    Klinische Studie zur Beurteilung der Wirksamkeit und Sicherheit eines neuen Medikaments (von Bardoxolonmethyl ) bei Patienten mit Alport-Syndrom
    A.3.2Name or abbreviated title of the trial where available
    CARDINAL
    A.4.1Sponsor's protocol code number402-C-1603
    A.5.2US NCT (ClinicalTrials.gov registry) numberNCT03019185
    A.5.4Other Identifiers
    Name:IND numberNumber:131763
    A.7Trial is part of a Paediatric Investigation Plan No
    A.8EMA Decision number of Paediatric Investigation Plan
    B. Sponsor Information
    B.Sponsor: 1
    B.1.1Name of SponsorReata Pharmaceuticals, Inc.
    B.1.3.4CountryUnited States
    B.3.1 and B.3.2Status of the sponsorCommercial
    B.4 Source(s) of Monetary or Material Support for the clinical trial:
    B.4.1Name of organisation providing supportReata Pharmaceuticals, Inc.
    B.4.2CountryUnited States
    B.5 Contact point designated by the sponsor for further information on the trial
    B.5.1Name of organisationReata Pharmaceuticals, Inc
    B.5.2Functional name of contact pointClinical Operations
    B.5.3 Address:
    B.5.3.1Street Address2801 Gateway Drive, Suite 150
    B.5.3.2Town/ cityIrving
    B.5.3.3Post codeTX 75063
    B.5.3.4CountryUnited States
    B.5.4Telephone number0014694424838
    D. IMP Identification
    D.IMP: 1
    D.1.2 and D.1.3IMP RoleTest
    D.2 Status of the IMP to be used in the clinical trial
    D.2.1IMP to be used in the trial has a marketing authorisation No
    D.2.5The IMP has been designated in this indication as an orphan drug in the Community Yes
    D.2.5.1Orphan drug designation numberEMA/OD/011/18
    D.3 Description of the IMP
    D.3.1Product nameBardoxolone Methyl
    D.3.2Product code RTA 402
    D.3.4Pharmaceutical form Capsule
    D.3.4.1Specific paediatric formulation No
    D.3.7Routes of administration for this IMPOral use
    D.3.8 to D.3.10 IMP Identification Details (Active Substances)
    D.3.8INN - Proposed INNbardoxolone methyl
    D.3.9.1CAS number 218600-53-4
    D.3.9.2Current sponsor codeRTA 402
    D.3.9.3Other descriptive nameBARDOXOLONE METHYL
    D.3.9.4EV Substance CodeSUB33044
    D.3.10 Strength
    D.3.10.1Concentration unit mg milligram(s)
    D.3.10.2Concentration typeequal
    D.3.10.3Concentration number5
    D.3.11 The IMP contains an:
    D.3.11.1Active substance of chemical origin Yes
    D.3.11.2Active substance of biological/ biotechnological origin (other than Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    The IMP is a:
    D.3.11.3Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    D.3.11.3.1Somatic cell therapy medicinal product No
    D.3.11.3.2Gene therapy medical product No
    D.3.11.3.3Tissue Engineered Product No
    D.3.11.3.4Combination ATIMP (i.e. one involving a medical device) No
    D.3.11.3.5Committee on Advanced therapies (CAT) has issued a classification for this product No
    D.3.11.4Combination product that includes a device, but does not involve an Advanced Therapy No
    D.3.11.5Radiopharmaceutical medicinal product No
    D.3.11.6Immunological medicinal product (such as vaccine, allergen, immune serum) No
    D.3.11.7Plasma derived medicinal product No
    D.3.11.8Extractive medicinal product No
    D.3.11.9Recombinant medicinal product No
    D.3.11.10Medicinal product containing genetically modified organisms No
    D.3.11.11Herbal medicinal product No
    D.3.11.12Homeopathic medicinal product No
    D.3.11.13Another type of medicinal product No
    D.IMP: 2
    D.1.2 and D.1.3IMP RoleTest
    D.2 Status of the IMP to be used in the clinical trial
    D.2.1IMP to be used in the trial has a marketing authorisation No
    D.2.5The IMP has been designated in this indication as an orphan drug in the Community Yes
    D.2.5.1Orphan drug designation numberEMA/OD/011/18
    D.3 Description of the IMP
    D.3.1Product nameBardoxolone Methyl
    D.3.2Product code RTA 402
    D.3.4Pharmaceutical form Capsule
    D.3.4.1Specific paediatric formulation No
    D.3.7Routes of administration for this IMPOral use
    D.3.8 to D.3.10 IMP Identification Details (Active Substances)
    D.3.8INN - Proposed INNbardoxolone methyl
    D.3.9.1CAS number 218600-53-4
    D.3.9.2Current sponsor codeRTA 402
    D.3.9.3Other descriptive nameBARDOXOLONE METHYL
    D.3.9.4EV Substance CodeSUB33044
    D.3.10 Strength
    D.3.10.1Concentration unit mg milligram(s)
    D.3.10.2Concentration typeequal
    D.3.10.3Concentration number15
    D.3.11 The IMP contains an:
    D.3.11.1Active substance of chemical origin Yes
    D.3.11.2Active substance of biological/ biotechnological origin (other than Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    The IMP is a:
    D.3.11.3Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    D.3.11.3.1Somatic cell therapy medicinal product No
    D.3.11.3.2Gene therapy medical product No
    D.3.11.3.3Tissue Engineered Product No
    D.3.11.3.4Combination ATIMP (i.e. one involving a medical device) No
    D.3.11.3.5Committee on Advanced therapies (CAT) has issued a classification for this product No
    D.3.11.4Combination product that includes a device, but does not involve an Advanced Therapy No
    D.3.11.5Radiopharmaceutical medicinal product No
    D.3.11.6Immunological medicinal product (such as vaccine, allergen, immune serum) No
    D.3.11.7Plasma derived medicinal product No
    D.3.11.8Extractive medicinal product No
    D.3.11.9Recombinant medicinal product No
    D.3.11.10Medicinal product containing genetically modified organisms No
    D.3.11.11Herbal medicinal product No
    D.3.11.12Homeopathic medicinal product No
    D.3.11.13Another type of medicinal product No
    D.8 Information on Placebo
    D.8 Placebo: 1
    D.8.1Is a Placebo used in this Trial?Yes
    D.8.3Pharmaceutical form of the placeboCapsule
    D.8.4Route of administration of the placeboOral use
    D.8 Placebo: 2
    D.8.1Is a Placebo used in this Trial?Yes
    D.8.3Pharmaceutical form of the placeboCapsule
    D.8.4Route of administration of the placeboOral use
    E. General Information on the Trial
    E.1 Medical condition or disease under investigation
    E.1.1Medical condition(s) being investigated
    Alport Syndrome
    Alport-Syndrom
    E.1.1.1Medical condition in easily understood language
    Alport syndrome is a rare genetic disorder characterized by progressive kidney disease and abnormalities of the ears and eyes.
    Das Alport-Syndrom ist eine seltene genetische Störung, die durch eine fortschreitende Nierenerkrankung und Anomalien der Ohren und Augen gekennzeichnet ist.
    E.1.1.2Therapeutic area Diseases [C] - Congenital, Hereditary, and Neonatal Diseases and Abnormalities [C16]
    MedDRA Classification
    E.1.2 Medical condition or disease under investigation
    E.1.2Version 20.0
    E.1.2Level PT
    E.1.2Classification code 10001843
    E.1.2Term Alport's syndrome
    E.1.2System Organ Class 10010331 - Congenital, familial and genetic disorders
    E.1.3Condition being studied is a rare disease Yes
    E.2 Objective of the trial
    E.2.1Main objective of the trial
    Phase 2:
    - To assess the change from baseline in estimated glomerular filtration rate (eGFR) in bardoxolone methyl-treated patients after 12 weeks of treatment.
    - To assess the safety of bardoxolone methyl after 12 weeks of treatment.
    Phase 3 Year 1:
    - To assess the change from baseline in estimated glomerular filtration rate (eGFR) in bardoxolone methyl-treated patients relative to placebo after 48 weeks of treatment.
    - To assess the safety of bardoxolone methyl relative to placebo after 48 weeks of treatment.
    Phase 3 Year 2:
    -To assess the change from baseline in eGFR in bardoxolone methyl-treated patients at Week 100.
    -To assess the safety of bardoxolone methyl relative to placebo after 100 weeks of treatment.

    Phase II
    - Die Veränderung der geschätzten glomerulären Filtrationsrate (eGFR) bei mit Bardoxolonmethyl behandelten Patienten nach 12-wöchiger Behandlung gegenüber der Baseline zu beurteilen.
    - Die Sicherheit von Bardoxolonmethyl nach 12-wöchiger Behandlung zu beurteilen.
    Phase III Jahr 1
    - Die Veränderung der geschätzten glomerulären Filtrationsrate (eGFR) bei mit Bardoxolonmethyl behandelten Patienten im Vergleich zum Placebo nach 48-wöchiger Behandlung gegenüber der Baseline zu beurteilen.
    - Die Sicherheit von Bardoxolonmethyl im Vergleich zum Placebo nach 48-wöchiger Behandlung zu beurteilen.
    Phase III Jahr 2
    - Die Veränderung der geschätzten glomerulären Filtrationsrate (eGFR) bei mit Bardoxolonmethyl behandelten Patienten im Vergleich zum Placebo nach 100-wöchiger Behandlung gegenüber der Baseline zu beurteilen.
    - Die Sicherheit von Bardoxolonmethyl im Vergleich zum Placebo nach 100-wöchiger Behandlung zu beurteilen.

    E.2.2Secondary objectives of the trial
    Phase 2:
    -To assess the safety and efficacy of bardoxolone methyl after 48 and 100 weeks of treatment.
    Phase 3 Year 1
    Key Secondary
    -To assess the change from baseline in eGFR in bardoxolone methyl-treated patients relative to placebo at Week 52 following a 4-week drug treatment withdrawal period.
    Phase 3 year 2:
    -To assess the change from baseline in eGRF in bardoxolone methyl-treated patients at Week 104 following a 4-week drug treatment withdrawal period.

    Phase II:
    - Sicherheit und Wirksamkeit von Bardoxolonmethyl nach 48 und 100-wöchiger Behandlung zu beurteilen.
    Phase III Jahr1
    Key
    - Die Veränderung der eGFR bei mit Bardoxolonmethyl behandelten Patienten im Vergleich zum Placebo in W 52 nach einer 4-wöchigen Absetzung der Behandlung mit dem Studienmedikament gegenüber der Baseline zu beurteilen.
    Phase III Jahr2
    Key
    - Die Veränderung der eGFR bei mit Bardoxolonmethyl behandelten Patienten im Vergleich zum Placebo in W 104 nach einer 4-wöchigen Absetzung der Behandlung mit dem Studienmedikament gegenüber der Baseline zu beurteilen.
    E.2.3Trial contains a sub-study No
    E.3Principal inclusion criteria
    1. Male and female patients 12 ≤ age ≤ 70 upon study consent;
    2. Diagnosis of Alport syndrome by genetic testing (documented mutation in a gene associated with Alport syndrome, including COL4A3, COL4A4, or COL4A5) or histologic assessment using electron microscopy;
    3. Screening eGFR (average of Screen A and Screen B eGFR values) ≥ 30 and ≤ 90 mL/min/1.73 m2. The two eGFR values collected at Screen A and Screen B visits used to determine eligibility must have a percent difference ≤ 25%;
    4. Albumin to creatinine ratio (ACR) ≤ 3500 mg/g at Screen B visit. Up to 50% of patients in the Phase 2 cohort and approximately 40% of patients enrolled in the Phase 3 cohort can have ACR of 301 to 3500 mg/g. Once enrollment of these patients is complete, the ACR inclusion criterion is ≤ 300 mg/g;
    5. Patients receiving an angiotensin converting enzyme (ACE) inhibitor and/or an angiotensin II receptor blocker (ARB) shoud be receiving the maximally tolerated labeled daily dose (MTLDD), as defined in Section 9.1.7, for at least 6 weeks prior to the Screen A visit. The dosage of ACE inhibitor and/or ARB should remain the same throughout the remainder of the study (i.e., no change in dosage or medication), and any potential changes should be discussed with the medical monitor. Patients not currently taking an ACE inhibitor and/or ARB because they are not indicated or because of a medical contraindication may be eligible provided the patient has not taken an ACE inhibitor and/or ARB at least 8 weeks prior to the Screen A visit (these patients must be discussed with medical monitor prior to enrollment);
    6. Adequate bone marrow reserve and organ function at the Screen A visit as follows:
    a. Hematologic: Absolute neutrophil count > 1.5 x 109/L, platelets > 100 x 109/L,
    hemoglobin (Hgb) ≥ 9 g/dL;
    b. Hepatic: Total bilirubin (TBL) ≤ 1.5X the upper limit of normal (ULN), alanine
    aminotransferase (ALT) and aspartate aminotransferase (AST) ≤ 1.5X ULN;
    7. Able to swallow capsules;
    8. Willing and able to comply with scheduled visits, treatment plan, laboratory tests, and other study procedures;
    9. Evidence of a personally signed and dated informed consent document (and assent form if necessary) indicating that the patient (or a legally acceptable representative) has been informed of all pertinent aspects of the study prior to initiation of any patient-mandated procedures.
    1. Männer und Frauen im folgenden Alter nach Unterzeichnung der Einwilligungserklärung: 12 ≤ Jahre ≤ 70;
    2. Diagnose Alport-Syndrom durch Gentest (dokumentierte Mutation in einem mit dem Alport-Syndrom verbundenen Gen, darunter COL4A3, COL4A4 oder COL4A5) oder durch histologische Untersuchung mithilfe einer Elektronenmikroskopie;
    3. eGFR (Durchschnitt der eGFR-Werte bei Screen A und Screen B) ≥ 30 und ≤ 90 ml/min/1,73 m2 beim Screening. Die zwei eGFR-Werte, die bei der Screen A- und Screen B-Visite ermittelt wurden und zur Bestimmung der Geeignetheit herangezogen werden, müssen eine prozentuelle Differenz von ≤ 25% aufweisen;
    4. Albumin-Kreatinin-Quotient (AKQ) ≤ 3500 mg/g bei der Screen B-Visite; Bis zu 50% der Patienten der Phase 2 Kohorte und ca. 40% der Patienten der Phase 3 Kohorte können einen AKQ von 301 bis 3500 mg/g haben. Sobald diese Patienten eingeschlossen wurden, gilt als Einschlusskriterium ein AKQ von ≤ 300 mg/g.
    5. Patienten, die einen Angiotensinkonversionsenzym-Hemmer (ACE-Hemmer) und/oder einen Angiotensin-II-Rezeptor-Blocker (ARB) einnehmen, sollten diese in der auf dem Etikett angegebenen verträglichen Höchstdosis gemäß Definition in Abschnitt 9.1.7 während eines Zeitraums von mindestens 6 Wochen vor der Screen A-Visite einnehmen. Die Dosierung des ACE-Hemmers und/oder ARB sollte im weiteren Verlauf der Studie gleich bleiben (d. h. keine Dosis- oder Medikamentenänderung), und mögliche Änderungen sollten mit dem medizinischen Monitor besprochen werden. Patienten, die kein ACE-Hemmer und/oder ARB einnehmen, weil sie nicht notwendig oder medizinisch kontraindiziert sind, sind geeignet, sofern der Patient keinen ACE Hemmer und/oder ARB mindestens 8 Wochen vor Screening A eingenommen hat (diese Patienten müssen vor dem Einschluss mit dem medizinischen Monitor besprochen werden).
    6. Eine angemessene Knochenmarkreserve und Organfunktion bei der Screen A-Visite, die wie folgt beschrieben werden:
    a. Hämatologisch: Absolute Neutrophilenzahl > 1,5 x 109/l, Thrombozyten > 100 x 109/l, Hämoglobin (Hgb) ≥ 9 g/dl;
    b. Hepatisch: Gesamtbilirubin (TBL) ≤ 1,5 x oberer Grenzwert des Normalbereichs (ULN), Alanin-Aminotransferase (ALT) und Aspartat-Aminotransferase (AST) ≤ 1,5 x ULN;
    7. Der Patient kann Kapseln schlucken;
    8. Der Patient ist bereit und in der Lage, die planmäßigen Visiten, den Behandlungsplan, die Labortests und andere Studienverfahren zu erfüllen;
    9. Vorliegen einer persönlich unterzeichneten und datierten Einwilligungserklärung (und ggf. Zustimmungserklärung), aus der hervorgeht, dass der Patient (oder sein gesetzlich anerkannter Vertreter) über alle relevanten Aspekte der Studie vor Beginn der im Prüfplan vorgeschriebenen Verfahren aufgeklärt wurde.
    E.4Principal exclusion criteria
    1. Prior exposure to bardoxolone methyl;
    2. Ongoing chronic hemodialysis or peritoneal dialysis therapy;
    3. Renal transplant recipient;
    4. B-type natriuretic peptide (BNP) level >200 pg/mL at Screen A visit;
    5. Uncontrolled diabetes (HbA1c >11.0%) at Screen A visit;
    6. Acute dialysis or acute kidney injury within 12 weeks prior to Screen A visit or during Screening;
    7. Serum albumin < 3 g/dL at Screen A visit;
    8. History of clinically significant left-sided heart disease and/or clinically significant cardiac disease, including but not limited to any of the following:
    a. Clinically significant congenital or acquired valvular disease;
    b. Left ventricular ejection fraction < 40% (based on echocardiogram performed at Screen A visit or within 6 months prior to Day 1);
    c. Pericardial constriction (based on echocardiogram performed at Screen A visit or within 6 months prior to Day 1);
    d. Restrictive or congestive cardiomyopathy (based on echocardiogram performed at Screen A visit or within 6 months prior to Day 1);
    e. Symptomatic coronary disease (prior myocardial infarction, percutaneous
    coronary intervention, coronary artery bypass graft surgery, or angina);
    f. History of hospitalization for heart failure;
    g. Cardiac insufficiency, defined as New York Heart Association Class >2;
    h. History of atrial fibrillation;
    i. History of unstable arrhythmias;
    9. Uncontrolled systemic hypertension as evidenced by sitting systolic blood pressure (BP) > 160 mm Hg or sitting diastolic BP > 100 mm Hg at Screen A visit after a period of rest;
    10. Systolic BP < 90 mm Hg at Screen A visit after a period of rest;
    11. History of malignancy within 5 years prior to Screen A visit, with the exception of localized skin or cervical carcinomas;
    12. Systemic immunosuppression for more than 2 weeks, cumulatively, within the 12 weeks prior to randomization or anticipated need for immunosuppression during the study.
    13. Untreated or uncontrolled active bacterial, fungal, or viral infection;
    14. Participation in other investigational clinical studies within 30 days prior to Day 1;
    15. Unwilling to practice acceptable methods of birth control (both males who have partners of childbearing potential and females of childbearing potential) during Screening, while taking study drug, and for at least 30 days after the last dose of study drug is ingested;
    16. Women who are pregnant or breastfeeding;
    17. Known hypersensitivity to any component of the study drug;
    18. Any abnormal laboratory level that, in the opinion of the investigator, would put the patient at risk by trial enrollment;
    19. Patient is, in the opinion of the investigator, unable to comply with the requirements of the study protocol or is unsuitable for the study for any reason.
    1. Frühere Exposition gegenüber Bardoxolonmethyl;
    2. Aktuelle chronische Hämodialyse- oder Peritonealdialyse-Therapie;
    3. Empfänger eines Nierentransplantats;
    4. B-Typ natriuretischer Peptid-Wert (BNP-Wert) > 200 pg/ml bei der Screen A-Visite;
    5. Unkontrollierter Diabetes (HbA1c > 11,0%) bei der Screen A-Visite;
    6. Akute Dialyse oder akute Nierenschädigung innerhalb von 12 Wochen vor der Screen A-Visite oder während des Screenings;
    7. Serumalbumin < 3 g/dl bei der Screen A-Visite;
    8. Vorgeschichte einer klinisch signifikanten Linksherzerkrankung und/oder einer klinisch signifikanten Herzerkrankung, darunter das Folgende:
    a. klinisch signifikanter angeborener oder erworbener Herzklappenfehler;
    b. linksventrikuläre Ejektionsfraktion < 40% (auf Grundlage eines Echokardiogramms, das bei der Screen A-Visite oder innerhalb von 6 Monaten vor Tag 1 durchgeführt wurde);
    c. perikardiale Konstriktion (auf Grundlage eines Echokardiogramms, das bei der Screen A-Visite oder innerhalb von 6 Monaten vor Tag 1 durchgeführt wurde);
    d. restriktive oder kongestive Kardiomyopathie (auf Grundlage eines Echokardiogramms, das bei der Screen A-Visite oder innerhalb von 6 Monaten vor Tag 1 durchgeführt wurde);
    e. symptomatische koronare Herzkrankheit (vor Myokardinfarkt, perkutaner Koronarintervention, Koronararterienbypass-Operation oder Angina);
    f. früherer Krankenhausaufenthalt wegen Herzversagen;
    g. Herzinsuffizienz, definiert als Klasse > 2 nach der New York Heart Association;
    h. Vorgeschichte von Vorhofflimmern;
    i. Vorgeschichte instabiler Herzrhythmusstörungen;
    9. Unkontrollierte systemische Hypertonie, nachgewiesen durch einen systolischen Blutdruck (BD) > 160 mmHg im Sitzen oder einem diastolischen BD > 100 mmHg im Sitzen bei der Screen A-Visite nach einer Ruhephase;
    10. Systolischer BD < 90 mmHg bei der Screen A-Visite nach einer Ruhephase;
    11. Früheres Malignom innerhalb von 5 Jahren vor der Screen A-Visite, mit Ausnahme lokalisierter Haut- oder Zervixkarzinome;
    12. Systemische Immunsuppression seit insgesamt mehr als 2 Wochen innerhalb der letzten 12 Wochen vor der Randomisierung, oder es ist die Notwendigkeit einer Immunsuppression während der Studie absehbar;
    13. Unbehandelte oder unkontrollierte aktive bakterielle, Pilz- oder Virusinfektion;
    14. Teilnahme an anderen interventionellen klinischen Studien innerhalb von 30 Tagen vor Tag 1;
    15. Der Patient ist nicht bereit, während des Screenings und der Einnahme des Studienmedikaments sowie für mindestens 30 Tage nach der letzten Dosis des Studienmedikaments anerkannte Empfängnisverhütungsmethoden anzuwenden (sowohl Männer mit einer Partnerin im gebärfähigen Alter als auch Frauen im gebärfähigen Alter);
    16. Frauen, die schwanger sind oder stillen;
    17. Bekannte Überempfindlichkeit auf einen der Inhaltsstoffe des Studienmedikaments;
    18. Ein auffälliger Laborwert, was nach Ermessen des Prüfarztes den Patienten bei Einschluss in die Studie einer Gefahr aussetzen würde;
    19. Der Patient ist nach Ermessen des Prüfarztes nicht in der Lage, die Anforderungen des Prüfplans zu erfüllen, oder ist für die Studie aus irgendeinem Grund nicht geeignet.
    E.5 End points
    E.5.1Primary end point(s)
    Phase 2
    Change from baseline in eGFR at Week 12.

    Phase 3 Year 1
    -Change from baseline in eGFR relative to placebo at Week 48.
    Phase 3 Year 2
    -the change from baseline in eGRF in bardoxolone methyl-treated patients relative to placebo at Week 100
    Phase 2:
    Die Veränderung der eGFR nach 12-wöchiger Behandlung gegenüber der Baseline

    Phase 3 Jahr 1:
    Die Veränderung der eGFR im Vergleich zum Placebo nach 48-wöchiger Behandlung gegenüber der Baseline
    Phase 3 Jahr 1:
    Die Veränderung der eGFR im Vergleich zum Placebo nach 100-wöchiger Behandlung gegenüber der Baseline

    E.5.1.1Timepoint(s) of evaluation of this end point
    Phase 2: Week 12
    Phase 3 year 1: Week 48
    Phase 3 year 2: Week 100
    Phase II: Woche 12
    Phase III Jahr 1: Woche 48
    Phase III Jahr 2: Woche 100
    E.5.2Secondary end point(s)
    Phase 2
    Secondary Efficacy Endpoint
    Change from baseline in eGFR at Week 48
    Exploratory Efficacy Endpoint
    Change from Baseline in eGFR at Week 52 following a 4-week drug treatment withdrawal period
    Phase 3 Year 1
    Key Secondary Efficacy Endpoint
    The change from baseline in eGFR in bardoxolone methyl-treated patients relative to placebo at Week 52 following a 4-week drug treatment withdrawal period.
    Exploratory Efficacy Endpoints
    -The percentage of bardoxolone methyl versus placebo patients with an increase/decrease from baseline in eGRF of 30% or more after 48 weeks of treatment.
    -The distribution of changes from baseline in eGFR in bardoxolone methyl versus placebo after 48 weeks of treatment.
    - to assess the percentage of bardoxolone methyl-treated patients relative to placebo with a kidney failure event defined as the composite endpoint consisting of:
    -30% decline from baseline in eGFR;
    -eGFR < 15mL/min/1.73 m2;
    -ESKD (initiation of maintainance dialysis or kidney transplant).
    Phase 3 Year 2
    Secondary efficacy endpoint
    -the change from baseline in eGFR in bardoxolone methyl-treated patients relative to placebo at Week 104 following a 4-week drug treatment withdrawal period.
    Exploratory efficacy endpoints
    -The percentage of bardoxolone methyl versus placebo patients with an increase/decrease from baseline in eGRF of 30% or more after 100 weeks of treatment.
    -The distribution of changes from baseline in eGFR in bardoxolone methyl versus placebo after 100 weeks of treatment.
    - to assess in bardoxolone methyl-treated patients relative to placebo the frequency and time-to-first kidney failure outcome event defined as the composite endpoint consisting of:
    -30% decline from baseline in eGFR;
    -eGFR < 15mL/min/1.73 m2;
    -ESKD (initiation of maintainance dialysis or kidney transplant).


    Phase II:
    Sekundärer Endpunkt zur Wirksamkeit:
    Die Veränderung der eGFR gegenüber der Baseline in Woche 48.
    Explorative Endpunkte zur Wirksamkeit:
    Die Veränderung der eGFR in Woche 52 nach einer 4-wöchigen Absetzung der Behandlung mit dem Studienmedikament gegenüber der Baseline zu beurteilen.
    Phase III Jahr 1:
    Key Sekundärer Endpunkt zur Wirksamkeit
    -Die Veränderung der eGFR bei mit Bardoxolonmethyl behandelten Patienten im Vergleich zum Placebo in Woche 52 nach einer 4-wöchigen Absetzung der Behandlung mit dem Studienmedikament gegenüber der Baseline zu beurteilen.
    Explorative Wirksamkeitsendpunkte
    -Den Prozentsatz der mit Bardoxolonmethyl und dem Placebo behandelten Patienten zu vergleichen, bei denen es gegenüber der Baseline zu einer Erhöhung/Verminderung der eGFR um 30% oder mehr nach 48-wöchiger Behandlung gekommen ist.
    - Die Verteilung der Veränderungen der eGFR l versus Placebo nach 48- wöchiger Behandlung gegenüber der Baseline zu beurteilen.
    -Um Patienten, die mit Bardoxolonmethyl behandelt wurden, mit Placebo Patienten bis zum Zeitpunkt des ersten Nierenversagens zu vergleichen, werden die zusammengesetzten Endpunkte folgendermaßen definiert:
    -30% Rückgang des eGFR gegenüber dem Ausgangswert;
    -eGFR <15mL/min/1.73m27
    -ESRD (Beginn der Erhaltungsdialyse oder Nierentransplantation)
    Phase III Jahr 2
    Sekundärer Endpunkt zur Wirksamkeit
    - Die Veränderung der eGFR bei mit Bardoxolonmethyl behandelten Patienten im Vergleich zum Placebo in Woche 104 nach einer 4-wöchigen Absetzung der Behandlung mit dem Studienmedikament gegenüber der Baseline zu beurteilen.
    Explorative Wirksamkeitsendpunkte
    -Den Prozentsatz der mit Bardoxolonmethyl und dem Placebo behandelten Patienten zu vergleichen, bei denen es gegenüber der Baseline zu einer Erhöhung/Verminderung der eGFR um 30% oder mehr nach 100-wöchiger Behandlung gekommen ist.
    - Die Verteilung der Veränderungen der eGFR l versus Placebo nach 100- wöchiger Behandlung gegenüber der Baseline zu beurteilen.
    -Um Patienten, die mit Bardoxolonmethyl behandelt wurden, mit Placebo Patienten die Häufigkeit und die Zeit bis zum Zeitpunkt des ersten Nierenversagens zu vergleichen, werden die zusammengesetzten Endpunkte folgendermaßen definiert:
    -30% Rückgang des eGFR gegenüber dem Ausgangswert;
    -eGFR <15mL/min/1.73m27
    -ESRD (Beginn der Erhaltungsdialyse oder Nierentransplantation)

    E.5.2.1Timepoint(s) of evaluation of this end point
    Phase 2:
    week 48 and 52

    Phase 3 Year 1:
    Week 48 and 52

    phase 3 Year 2:
    Week 100 and 104




    Phase II:
    Woche 48 und 52

    Phase III Jahr 1:
    Woche 48 und 52

    Phase III Jahr 2:
    Woche 100 und 104
    E.6 and E.7 Scope of the trial
    E.6Scope of the trial
    E.6.1Diagnosis No
    E.6.2Prophylaxis No
    E.6.3Therapy Yes
    E.6.4Safety Yes
    E.6.5Efficacy Yes
    E.6.6Pharmacokinetic Yes
    E.6.7Pharmacodynamic No
    E.6.8Bioequivalence No
    E.6.9Dose response No
    E.6.10Pharmacogenetic No
    E.6.11Pharmacogenomic No
    E.6.12Pharmacoeconomic No
    E.6.13Others No
    E.7Trial type and phase
    E.7.1Human pharmacology (Phase I) No
    E.7.1.1First administration to humans No
    E.7.1.2Bioequivalence study No
    E.7.1.3Other No
    E.7.1.3.1Other trial type description
    E.7.2Therapeutic exploratory (Phase II) Yes
    E.7.3Therapeutic confirmatory (Phase III) Yes
    E.7.4Therapeutic use (Phase IV) No
    E.8 Design of the trial
    E.8.1Controlled Yes
    E.8.1.1Randomised Yes
    E.8.1.2Open No
    E.8.1.3Single blind No
    E.8.1.4Double blind Yes
    E.8.1.5Parallel group Yes
    E.8.1.6Cross over No
    E.8.1.7Other No
    E.8.2 Comparator of controlled trial
    E.8.2.1Other medicinal product(s) No
    E.8.2.2Placebo Yes
    E.8.2.3Other No
    E.8.2.4Number of treatment arms in the trial2
    E.8.3 The trial involves single site in the Member State concerned Yes
    E.8.4 The trial involves multiple sites in the Member State concerned No
    E.8.5The trial involves multiple Member States Yes
    E.8.5.1Number of sites anticipated in the EEA10
    E.8.6 Trial involving sites outside the EEA
    E.8.6.1Trial being conducted both within and outside the EEA Yes
    E.8.6.2Trial being conducted completely outside of the EEA No
    E.8.6.3If E.8.6.1 or E.8.6.2 are Yes, specify the regions in which trial sites are planned
    Australia
    Canada
    France
    Germany
    Spain
    United Kingdom
    United States
    E.8.7Trial has a data monitoring committee Yes
    E.8.8 Definition of the end of the trial and justification where it is not the last visit of the last subject undergoing the trial
    LVLS
    E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial
    E.8.9.1In the Member State concerned years3
    E.8.9.1In the Member State concerned months6
    E.8.9.1In the Member State concerned days0
    E.8.9.2In all countries concerned by the trial years3
    E.8.9.2In all countries concerned by the trial months6
    E.8.9.2In all countries concerned by the trial days0
    F. Population of Trial Subjects
    F.1 Age Range
    F.1.1Trial has subjects under 18 Yes
    F.1.1Number of subjects for this age range: 30
    F.1.1.1In Utero No
    F.1.1.2Preterm newborn infants (up to gestational age < 37 weeks) No
    F.1.1.3Newborns (0-27 days) No
    F.1.1.4Infants and toddlers (28 days-23 months) No
    F.1.1.5Children (2-11years) No
    F.1.1.6Adolescents (12-17 years) Yes
    F.1.1.6.1Number of subjects for this age range: 30
    F.1.2Adults (18-64 years) Yes
    F.1.2.1Number of subjects for this age range: 110
    F.1.3Elderly (>=65 years) Yes
    F.1.3.1Number of subjects for this age range: 10
    F.2 Gender
    F.2.1Female Yes
    F.2.2Male Yes
    F.3 Group of trial subjects
    F.3.1Healthy volunteers No
    F.3.2Patients Yes
    F.3.3Specific vulnerable populations Yes
    F.3.3.1Women of childbearing potential not using contraception No
    F.3.3.2Women of child-bearing potential using contraception Yes
    F.3.3.3Pregnant women No
    F.3.3.4Nursing women No
    F.3.3.5Emergency situation No
    F.3.3.6Subjects incapable of giving consent personally No
    F.3.3.7Others No
    F.4 Planned number of subjects to be included
    F.4.1In the member state15
    F.4.2 For a multinational trial
    F.4.2.1In the EEA 45
    F.4.2.2In the whole clinical trial 180
    F.5 Plans for treatment or care after the subject has ended the participation in the trial (if it is different from the expected normal treatment of that condition)
    none
    G. Investigator Networks to be involved in the Trial
    N. Review by the Competent Authority or Ethics Committee in the country concerned
    N.Competent Authority Decision Authorised
    N.Date of Competent Authority Decision2017-12-19
    N.Ethics Committee Opinion of the trial applicationFavourable
    N.Ethics Committee Opinion: Reason(s) for unfavourable opinion
    N.Date of Ethics Committee Opinion2017-10-30
    P. End of Trial
    P.End of Trial StatusCompleted
    P.Date of the global end of the trial2020-10-30
    For support, Contact us.
    The status and protocol content of GB trials is no longer updated since 1 January 2021. For the UK, as of 31 January 2021, EU Law applies only to the territory of Northern Ireland (NI) to the extent foreseen in the Protocol on Ireland/NI. Legal notice
    As of 31 January 2023, all EU/EEA initial clinical trial applications must be submitted through CTIS . Updated EudraCT trials information and information on PIP/Art 46 trials conducted exclusively in third countries continues to be submitted through EudraCT and published on this website.

    European Medicines Agency © 1995-Fri Apr 26 17:43:34 CEST 2024 | Domenico Scarlattilaan 6, 1083 HS Amsterdam, The Netherlands
    EMA HMA