E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Aneurysmal subarachnoid haemorrhage |
Aneurysmatische Subarachnoidalblutung |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Aneurysmal subarachnoid haemorrhage |
Aneurysmatische Subarachnoidalblutung |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Analytical, Diagnostic and Therapeutic Techniques and Equipment [E] - Surgical Procedures, Operative [E04] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.1 |
E.1.2 | Level | PT |
E.1.2 | Classification code | 10008111 |
E.1.2 | Term | Cerebral haemorrhage |
E.1.2 | System Organ Class | 10029205 - Nervous system disorders |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
To investigate the safety and tolerability of single ascending doses (as number of implants/patient) of local nicardipine application via polymers (NicaPlant®). |
Die Untersuchung der Sicherheit und Verträglichkeit von ansteigenden Einfachdosierungen (Anzahl der Implantate/Patient) von lokal applizierten Nicardipinpolymeren (NicaPlant®). |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
• To assess the pharmacokinetics of single ascending doses (as number of implants/patient) of NicaPlant® in Plasma, and its levels in CSF.
• To take exploratory measurements of clinical efficacy in terms of:
o Incidence of moderate or severe cerebral angiographic vasospasm assessed by digital subtraction angiography (DSA) at 8±1 days after aneurysm rupture.
o Incidence of vasospasm-related morbidity/mortality within 14 days post-aneurysm rupture.
o Incidence of new cerebral infarcts on computed tomography (CT) scan performed at day 14 post-aneurysm rupture versus post-treatment CT scan.
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• Die Messung der Pharmacokinetik von ansteigenden Einfachdosierungen (Anzahl der Implantate/Patient) von NicaPlant® und die Messung des Spiegels in CSF.
• Die explorative Messung der klinischen Wirksamkeit in Form von:
o Inzidenz von mäßigen oder schweren zerebralen angiographischen Vasospasmen gemessen durch digitale Subtraktionsangiographie (DSA) 8±1 Tage nach der Aneurysmaruptur.
o Inzidenz von mit Vasospasmen in Zusammenhang stehender Morbidität/Mortalität innerhalb 14 Tage nach der Aneurysmaruptur.
o Inzidenz von neuen Hirninfarkten gemessen durch Computertomographie am Tag 14 nach der Aneurysmaruptur verglichen mit der Nachbehandlungscomputertomographie. |
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
1. Informed consent is obtained.
2. Male or female patients aged 18 to 75 years (inclusive).
3. Federation of Neurosurgery (WFNS) grade I-IV or Hunt & Hess grade I-IV.
4. Ruptured saccular aneurysm, confirmed by angiography.
5. Onset of aSAH clinical symptoms within the preceding 48 hours.
6. Treatment of aneurysm via surgical clip ligation within 72 hours of aSAH is achievable.
7. Female patients of child-bearing potential must have a negative pregnancy test (urine or serum) at screening and must agree to use adequate birth control during the study and up to 2 months after implantation of the study drug. Female patients are considered to be not of child-bearing potential if they have a history of tubal ligation or hysterectomy or are post-menopausal with a minimum of 2 years without a natural menstrual cycle. Male patients must agree to use adequate birth control during the study and up to 4 months after implantation of the study drug.
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1. Einwilligung wurde eingeholt.
2. Männliche und weibliche Patienten zwischen 18 und einschließlich 75 Jahren alt.
3. Federation of Neurosurgery (WFNS) Grad I-IV oder Hunt & Hess Grad I-IV.
4. Rupturiertes sakkuläres Aneurysma , durch Angiographie bestätigt.
5. Beginn der klinischen Symptome innerhalb der vorangegangenen 48 Stunden.
6. Die Behandlung des Aneurysma ist chirurgisch innerhalb von 72 Stunden durchführbar.
7. Weibliche Patientinnen im gebärfähigen Alter müssen einen negativen Schwangerschaftstest (Urin oder Serum) beim Screening haben und müssen sich einverstanden erklären, eine angemessene Kontrazeptiva, während der Studie und bis zu 2 Monate nach der Implantation des Prüfpräparates, zu verwenden. Patientinnen gelten als nicht gebährfähig, wenn sie eine Hysterektomie hatten oder seit mindestens 2 Jahren postmenopausal sind. Männliche Patienten müssen sich einverstanden erklären angemessen zu verhüten, während der Studie und bis zu 4 Monate nach Implantation des Prüfpräparates.
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E.4 | Principal exclusion criteria |
1. SAH due to other causes (e.g. trauma, fusiform or mycotic aneurysm).
2. Pregnant or lactating Women.
3. Federation of Neurosurgery (WFNS) grade V or Hunt & Hess grade V.
4. Intraventricular or intracerebral blood, in the absence of subarachnoid blood.
5. Treatment of aneurysm via endovascular embolization.
6. Presence of moderate or severe vasospasm on screening angiography.
7. Any known or CT evidence of previous major cerebral damage.
8. Evidence of a cerebral infarction with neurological deficit on pre-treatment CT.
9. History of malignant disease (except for non-melanoma skin cancer) within the previous 5 years or any history of malignant brain tumours or brain metastasis.
10. Patients who have received an investigational product or participated in another interventional clinical study within 30 days prior to randomisation.
11. Kidney disease as defined by plasma creatinine ≥2.5mg/dL (221µmol/L); liver disease as defined by total bilirubin >3mg/dL (513µmol/L); and/or known diagnosis or clinical suspicion of liver cirrhosis.
12. Patients with known allergy for Poly (D,L-lactide-co-glycolide) (PLGA) or nicardipine.
13. Major complication during aneurysm repair such as, but not limited to, massive intraoperative haemorrhage, brain swelling, or inability to secure the ruptured aneurysm.
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1. Gehirnblutung aufgrund anderer Ursachen (Trauma, fusiformes oder mykotisches Aneurysma).
2. Schwangere oder stillende Frauen.
3. Federation of Neurosurgery (WFNS) Grad V oder Hunt & Hess Grad V.
4. Intraventrikuläres oder intracerebrales Blut, kein Subarachnoidalblut.
5. Behandlung des Aneurysma durch Gefäßkatheder.
6. Vorhandensein von moderaten oder schweren Vasospasmen in der Screeningangiografie.
7. Jegliche bekannte, oder durch CT festgestellte, vorherige cerebrale Schäden.
8. Nachweis eines zerebralen Infarktes mit neurologischen Defizit.
9. Maligne Erkrankungen (Ausnahmen Nicht-Melanom Hautkrebs) innerhalb der letzten 5 Jahre sowie maligne Hirntumore oder Hirnmetastasen in der Vergangenheit.
10. Teilnahme an einer anderen interventionellen klinischen Studie innerhalb der letzten 30 Tagen vor Randomisierung.
11. Nierenerkrankungen, definiert als Plasmakreatinin ≥ 2,5md/dl (221µmol/L); Lebererkrankungen, definiert als Gesamtbilirubin >3 mg/dl (513µmol/L); und/oder bekannte Diagnose oder klinischer Verdacht auf Leberzirrhose.
12. Patienten mit bekannter Allergie auf Poly (D, L-Lactid-co-glycolid) oder Nicardipin.
13. Starke Komplikationen bei der Aneurysmaoperation, wie, aber nicht ausschließlich, massive intraoperative Blutungen, Gehirnschwellung, oder Unvermögen das Aneurysma auf diese Art zu behandeln.
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Safety:
• Adverse events (AEs)
• Occurrence of shunt-dependent hydrocephalus
• Occurrence of bacterial meningitis
• Change in grading of AE severity
• Vital Signs: blood pressure (BP), pulse rate, respiratory rate and body temperature
• Electrocardiogram (ECG)
• Full blood count, urea and electrolytes, liver function tests, C-reactive protein
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Sicherheit:
• Unerwünschte Ereignisse (AEs)
• Auftreten von shuntabhängigem Hydrocephalus
• Auftreten von bakterieller Meningitis
• Änderung des AE-Schweregrades
• Vitalzeichen: Blutdruck, Puls, Atemfuntion und Körpertemperatur
• Elektrokardiogramm (EKG)
• großes Blutbild, Harnstoff und Elektrolyte, Leberfunktionstest, C-reaktives Protein
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Safety assessments will be made from baseline until day 21±1, daily or on alternate days. |
Sicherheitsbewertungen werden von der Baseline bis Tag 21±1, täglich oder an abwechselnden Tagen gemacht. |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
Exploratory endpoint
Incidence of moderate or severe cerebral angiographic vasospasm assessed by digital subtraction angiography (DSA) at 8±1 days after aneurysm rupture, where angiographic vasospasm is defined as a ≥33% reduction in diameter in at least one vessel segment by comparison to preoperative (and pre NicaPlant® implantation) angiography. The day 8±1 angiogram will be performed even if the patient has no clinical or sonographic evidence of vasospasm.
Other exploratory endpoints
1. Incidence of vasospasm-related morbidity/mortality within 21 days post-aneurysm rupture, defined by at least one of the following:
a. Delayed ischemic neurological deficit (DIND) – confirmed by mGCS.
b. Death caused by vasospasm, DIND, infarcts or complications due to anti-vasospasm therapy.
2. Incidence of new cerebral infarcts on CT scan performed at Day 14 ± 1 post-aneurysm rupture versus post-treatment CT scan.
3. The need for anti-vasospasm rescue therapy within 14 days post-aneurysm rupture.
4. Daily assessment of modified Glasgow Coma Scale (mGCS) up to Day 21.
Pharmacokinetics (PK):
Only samples collected in patients treated with NicaPlant® will be analysed at the end of this study.
Pharmacodynamics (PD):
The PD endpoints are angiographic measurements of cerebral vasospasm, DIND and new cerebral infarcts on CT scan.
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Explorative Endpunkte
Inzidenz von moderaten oder schweren zerebralen angiographischen Vasospasmen gemessen durch digitale Subtraktionsangiographie (DSA), wobei angiographische Vasospasmen definiert sind durch eine ≥33% Reduktion des Durchmessers in zumindest einem Gefäßsegment im Vergleich zur präoperativen (und vor NicaPlant®-Implatation) Angiographie. Die 8±1 Tage Angiographie wird durchgeführt auch wenn der Patient keine klinischen oder sonographischen Anzeichen von Vasospasmen zeigt.
Andere explorative Endpunkte
1. Inzidenz von mit Vasospasmen in Zusammenhang stehender Morbidität/Mortalität innerhalb 21 Tage nach Aneurysmaruptur, definiert durch zumindest eines der folgenden:
a. Verzögerte ischämisch-neurologische Defizite (DIND) - bestätigt durch mGCS.
b. Tod durch Vasospasmus, DIND, Infarkte oder Komplikationen aufgrund der Antivasospasmustherapie.
2. Inzidenz von neuen Hirninfarkten gemessen durch Computertomographie 14 ± 1 Tage nach Aneurysmaruptur verglichen mit der Nachbehandlungscomputertomographie.
3. Die Notwendigkeit einer Antivasospasmusrettungstherapie innerhalb von 14 Tagen nach Aneurysmaruptur.
4. Bemessung des modifizierten Glasgow Coma Scale (mGCS) bis Tag 21.
Pharmakokinetik (PK):
Nur Proben von Patienten die mit NicaPlant® behandelt wurden werden am Ende der Studie analysiert.
Pharmakodynamik (PD):
Die PD-Endpunkte sind die angiographischen Bewertungen von zerebralen Vasospasmen, DIND und neue Hirninfarkten gemessen durch Computertomographie.
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Exploratory endpoint
8±1 days after aneurysm rupture. If the patient develops clinical or sonographic changes suggestive of vasospasm prior to day 8, an angiogram will be performed and replaces the one scheduled at day 8±1.
Other exploratory endpoints
1. Within 21 days post-aneurysm rupture
2. Day 14 ± 1 post-aneurysm rupture
3. Within 14 days post-aneurysm rupture
4. Daily assessment up to Day 21
Pharmacokinetics (PK):
Blood sampling for PK assessment will be carried out on day of clip ligation, on day 8, day 14 and day 21 after aneurysm rupture;
single cerebrospinal fluid (CSF) samples obtained from patients provided for medical reasons of an external ventricular drain (EVD)/lumbar drain will be collected on alternate days up day 21 to determine nicardipine levels.
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Explorative Endpunkte
8±1 Tage nach der Aneurysmaruptur. Wenn der Patient vor Tag 8 klinische oder sonographische Anzeichen von Vasospasmen zeigt, wird eine Angiographie durchgeführt/ersetzt die Angiographie von Tag 8±1.
Andere explorative Endpunkte
1. Innerhalb 21 Tage nach der Aneurysmaruptur
2. Tag 14 ± 1 nach der Aneurysmaruptur
3. Innerhalb 14 Tagen nach der Aneurysmaruptur
4. Tägliche Bemessungen bis einschließlich Tag 21
Pharmakokinetik (PK):
Blutabnahmen für PK werden am Tag des Clippings, am Tag 8, Tag 14 und Tag 21 nach der Aneurysmaruptur;
eine einzelne Zerebrospinalflüssigkeitsprobe wird von Patienten mit aus medizinischen Gründen externe ventrikuläre Drainage/Lumbardrainage an abwechselnden Tagen bis zu Tag 21 entnommen um Nicardipinlevels zu bestimmen.
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | Yes |
E.6.7 | Pharmacodynamic | Yes |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | Yes |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | Yes |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | No |
E.8.1.3 | Single blind | Yes |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | Yes |
E.8.2.2 | Placebo | Yes |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 3 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | Yes |
E.8.5.1 | Number of sites anticipated in the EEA | 5 |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 6 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial months | 6 |