E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Adult subjects admitted to the ICU clinically indicated to require sedation with propofol and invasive ventilation
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Erwachsene Patienten auf der Intenivstation die eine Sedierung mit Propofol erhalten werden und invasiv beatmet werden. |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
ICU patient sedated and invasiv ventilated |
Patienten auf der Intensivstation die sediert und invasiv beatmet werden. |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Analytical, Diagnostic and Therapeutic Techniques and Equipment [E] - Anesthesia and Analgesia [E03] |
MedDRA Classification |
E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
To demonstrate that sedation with isoflurane is non-inferior to propofol in terms of maintaining adequate sedation without rescue sedation. |
Es soll gezeigt werden, daß die Sedierung mit Isofluran nicht der Sedierung mit Propofol ohne Notfallsedierung unterlegen ist. |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
Evaluate the safety profile of isoflurane compared to propofol in terms of experienced adverse events, biochemistry laboratory values, vital signs and organ function. Evaluate ability to breathe spontaneous and applied ventilator mode in subjects sedated with isoflurane compared to propofol. Efficacy objectives: Evaluate wake-up time during daily sedation stops in the ICU for subjects sedated with isoflurane compared to propofol. Evaluate use of analgesic agent and behavioural pain scale assessments (BPS) in subjects sedated with isoflurane compared to propofol. Evaluate time with invasive ventilation and days in ICU in the 30 days after end of study sedation for subjects sedated with isoflurane compared to propofol Evaluate the time to extubation for subjects sedated with isoflurane compared to propofol.
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Bewertung des Sicherheitsprofils von Isofluran verglichen mit Propofol, was die aufgetretenen unerwünschten Ereignisse, Biochemie-Laborwerte, Vitalzeichen und Organfunktionen betrifft. Bewertung der Fähigkeit, spontan und in angewandtem Beatmungsmodus zu atmen, bei mit Isofluran sedierten Patienten verglichen mit Propofol. Wirksamkeitsziele: Bewertung der Aufwachzeit bei täglichen Sedierungen auf der Intensivstation bei mit Isofluran sedierten Patienten verglichen mit Propofol. Bewertung des Einsatzes eines analgetischen Wirkstoffs und verhaltensbezogener Schmerzskala-Untersuchungen (behavioural pain scale, BPS) bei mit Isofluran sedierten Patienten verglichen mit Propofol. Bewertung der Zeit mit invasiver Beatmung und der Tage auf der Intensivstation in den 30 Tagen nach Ende der Studiensedierung bei mit Isofluran sedierten Patienten verglichen mit Propofol. Bewertung der Zeit bis zur Extubation bei mit Isofluran sedierten Patienten verglichen mit Propofol.
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
1. Male or female subjects, >= 18 years 2. Continuous invasive ventilation and sedation <= 48 hours at start of study sedation 3. Clinically likely to need invasive ventilation and sedation >= 24 hours at randomisation 4. Ongoing sedation with propofol at time of randomisation 5. Prescribed target sedation depth within the RASS range -1 to -4 6. Signed informed consent or emergency situation inclusion criteria fulfilled and documented, according to procedure described in section 9.4
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1. Männliche oder weibliche Patienten, 18 Jahre und älter 2. Kontinuierliche invasive Beatmung und Sedierung <= 48 Stunden bei Start der Studiensedierung 3. Klinische Wahrscheinlichkeit für benötigte invasive Beatmung und Sedierung >= 24 Stunden bei der Randomisierung 4. Laufende Sedierung mit Propofol zum Zeitpunkt der Randomisierung 5. Verordnete Zielsedierungstiefe innerhalb des RASS Bereichs -1 bis -4 6. Unterzeichnete Einwilligungserklärung oder Einschluss bei Notfallsituation, wenn die Kriterien erfüllt und dokumentiert sind, entsprechend der in Abschnitt 9.4 beschriebenen Prozedur.
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E.4 | Principal exclusion criteria |
1. Has not reached prescribed target sedation depth any time within the last 8 hours at randomisation 2. History of or genetic predisposal for malignant hyperthermia 3. Uncompensated acute circulatory failure at time of randomisation (MAP < 55 mmHg despite iv fluids and vasopressors). 4. Hepatic impairment of classification C according to the Child-Pugh score (Cholongitas et al., 2005). 5. Any for the study relevant clinically significant abnormalities in clinical chemistry or haematology results at the time of screening , precluding study participation as judged by the investigator 6. Acute neuropathology without ICP monitoring, including but not limited to stroke, neurosurgery and head trauma. 7. Planned anaesthesia or surgery within 24 hours from randomisation 8. Tidal volume < 350 ml 9. History of any clinically significant disease or disorder which, in the opinion of the investigator, may either put the subject at risk because of participation in the study, or influence the results or the subject’s ability to participate in the study 10. Need for continuous muscle relaxation at the time of randomisation 11. Positive pregnancy test in women 12. History of allergy/hypersensitivity to isoflurane or propofol 13. Known participation in any other clinical study that included drug treatment within three months of the first administration of investigational product 14. Documented limitation of medical treatment. |
1. Hat die verordnete Zielsedierungstiefe zu keinem Zeitpunkt innerhalb der letzten 8 Stunden bei der Randomisierung erreicht 2. Vorgeschichte von oder genetische Prädisposition für bösartige Hyperthermie 3. Nichtkompensiertes akutes Kreislaufversagen bei der Randomisierung (mittlerer arterieller Druck [MAD] < 55 mmHg trotz i.v. Flüssigkeiten und Vasopressoren). 4. Beeinträchtigung der Leber gemäß Klassifizierung C nach dem Child-Pugh-Score (Cholongitas et al., 2005). 5. Alle zwecks der Studie relevanten klinisch signifikanten Auffälligkeiten bei den klinischen Chemie- oder Hämatologieergebnissen zum Zeitpunkt des Screenings, Studienbeteidigung ausgeschlossen,wie vom Prüfarzt befunden 6. Akute Neuropathologie ohne Überwachung des intrakraniellen Drucks (intracranial pressure, ICP), einschließlich u. a. von Schlaganfall, neurooperativem Eingriff und Kopftrauma. 7. Geplante Anästhesie oder Operation innerhalb von 24 Stunden nach der Randomisierung 8. Tidalvolumen < 350 ml 9. Vorgeschichte einer klinisch signifikanten Erkrankung oder Störung, die nach Meinung des Prüfarztes ein Risiko für den Patienten aufgrund der Teilnahme an der Studie darstellen oder die Ergebnisse, oder die Fähigkeit des Patienten zur Teilnahme an der Studie beeinflussen könnte 10. Erfordernis von kontinuierlicher Muskelrelaxation zum Zeitpunkt der Randomisierung 11. Positiver Schwangerschaftstest bei Frauen 12. Vorgeschichte einer Allergie/Überempfindlichkeit auf Isofluran oder Propofol 13. bekannte Teilnahme an einer anderen klinischen Studie die eine Medikamentenbehandlung mit einschließt innerhalb von drei Monaten vor der ersten Verabreichung des Prüfprodukts 14. Dokumentierte Beschränkung von medizinischer Behandlung. |
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Percentage of time when adequate sedation depth is maintained without rescue sedation with isoflurane compared to propofol as assessed according to RASS. |
Der prozentuale Anteil der Zeit zu der eine adäquate Sedierungstiefe ohne Notfallsedierung mit Isofluran verglichen mit Propofol aufrecht erhalten wird entsprechend dem RASS beurteilt. |
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
every 2 hrs from start of study medication is given until end of trial at max. 48hrs |
alle 2 Stunden von Beginn der Studienmedikationsgabe bis zum Ende der Studie (maximal 48 Stunden) |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
Safety endpoints Adverse events in terms of frequency and severity for subjects sedated with isoflurane compared to propofol. Changes in vital signs, clinical chemistry and haematology values over time for subjects sedated with isoflurane compared to propofol. Difference in ability to breathe spontaneously assessed as applied ventilator mode and spontaneous breathing trial (SBT) for subjects sedated with isoflurane compared to propofol. Changes in organ failure measured by Sequential Organ Failure Assessment (SOFA) from baseline and over time during the study, up to one week after end of study sedation for subjects sedated with isoflurane compared to propofol. Changes in organ functions seven and 30 days after end of study sedation for subjects sedated with isoflurane compared to propofol. Efficacy endpoints: Mean wake-up time for subjects sedated with isoflurane compared to propofol. Safety Endpoint: Dosing of opiates and BPS assessments in subjects sedated with isoflurane compared to propofol. Ventilator time and ventilator-free days in the 30 days after end of study sedation for subjects sedated with isoflurane compared to propofol. ICU length of stay and ICU-free days in the 30 days after end of study sedation for subjects sedated with isoflurane compared to propofol. Time to extubation of subjects being extubated during study for subjects sedated with isoflurane compared to propofol.
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Sicherheitsendpunkte: Unerwünschte Ereignisse hinsichtlich ihrer Häufigkeit und Schwere bei mit Isofluran sedierten Patienten verglichen mit Propofol. Veränderungen von Vitalzeichen, klinischer Chemie und Hämatologiewerten im Zeitverlauf bei mit Isofluran sedierten Patienten verglichen mit Propofol. Unterschiede der Fähigkeit, spontan zu atmen, beurteilt als angewandter Beatmungsmodus und spontaner Atemversuch (spontaneous breathing trial, SBT), bei mit Isofluran sedierten Patienten verglichen mit Propofol. Änderungen beim Organversagen gemessen anhand des Sequential Organ Failure Assessment (SOFA) ab Baseline und im Zeitverlauf während der Studie bis zu einer Woche nach Ende der Studiensedierung bei mit Isofluran sedierten Patienten verglichen mit Propofol. Veränderungen der Organfunktionen 7 und 30 Tage nach Ende der Studiensedierung bei mit Isofluran sedierten Patienten verglichen mit Propofol. Wirksamkeitsendpunkte: Mittlere Aufwachzeit bei mit Isofluran sedierten Patienten verglichen mit Propofol. Dosierung von Opiaten sowie BPS-Untersuchungen bei mit Isofluran sedierten Patienten verglichen mit Propofol. Beatmungsdauer und beatmungsfreie Tage in den 30 Tagen nach Ende der Studiensedierung von mit Isofluran sedierten Patienten verglichen mit Propofol. Dauer des Aufenthalts auf der Intensivstation und intensivstationsfreie Tage in den 30 Tagen nach Ende der Studiensedierung von mit Isofluran sedierten Patienten verglichen mit Propofol. Zeit bis zur Extubation von Teilnehmern, die während der Studie extubiert werden, bei mit Isofluran sedierten Patienten verglichen mit Propofol.
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
From start of study sedation up to study end ie at the latest 48 hours. For adverse events it is up to after end of study sedation. |
Von Beginn der Studienmedikationsgabe bis zum Ende der Studie (maximal 48 Stunden). Alle unerwünschten Ereignisse werden bis zum Studienende nach Studienbeginn erhoben. |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | No |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | No |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | Yes |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | Yes |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 20 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | Yes |
E.8.5.1 | Number of sites anticipated in the EEA | 23 |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | No |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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LVLS |
letzter Patient zur letzten Visite |
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 2 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial years | 1 |