| E.1 Medical condition or disease under investigation | 
| E.1.1 | Medical condition(s) being investigated | 
| Prophylaxis of catheter-associated chronically inflammatory recurring urinary tract infections in adult patients |  
| Zur Prophylaxe von Katheter-assoziierten chronisch rezidivierenden entzündlichen Harnwegsinfekten bei Erwachsenen
 |  | 
| E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language | 
| For prophylaxis of catheter-associated chronically inflammatory recurring urinary tract infections in adult patients |  
| Zur Prophylaxe von Katheter-assoziierten chronisch wiederkehrenden entzündlichen Harnwegsinfekten bei Erwachsenen |  | 
| E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Bacterial Infections and Mycoses [C01] | 
| MedDRA Classification | 
| E.1.2 Medical condition or disease under investigation | 
| 
| E.1.2 | Version | 20.0 |  
| E.1.2 | Level | LLT |  
| E.1.2 | Classification code | 10046544 |  
| E.1.2 | Term | Urinary infection |  
| E.1.2 | System Organ Class | 10021881 - Infections and infestations |  | 
| E.1.2 Medical condition or disease under investigation | 
| 
| E.1.2 | Version | 21.0 |  
| E.1.2 | Level | LLT |  
| E.1.2 | Classification code | 10007810 |  
| E.1.2 | Term | Catheter related infection |  
| E.1.2 | System Organ Class | 10021881 - Infections and infestations |  | 
| E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No | 
| E.2 Objective of the trial | 
| E.2.1 | Main objective of the trial | 
| Incidence for the occurence of the first recurrence of a catheter-associated urinary tract infection during the course of prophylaxis (day 0 to 28) 
 A recurrence / the catheter-associated urinary tract infection is defined as follows:
 
 Subgroup I - Paraplegic Patients
 
 - Bakteriuria ≥ 10^5 cfu/mL and leukocyturia ≥ 100/mm^3 (S2k Leitlinie Neuro-urologische Versorgung querschnittgelähmter Patienten, 2016)
 
 Subgroup II - Non-Paraplegic Patients
 
 - Bakteriuria ≥ 10^5 KBE/mL and clinical symptoms (min. 1) with / without leukocyturia ≥ 100/mm^3; Symptoms i. a. dysuria, flank pain, fever, signs of  autonomous dysreflexia (S2k Leitlinie Management und Durchführung des Intermittierenden Kathete-rismus (IK) bei Neurogenen Blasenfunktionsstörungen, 2016)
 |  
| Inzidenz des Auftretens eines ersten Rezidivs im Verlauf der Rezidivprophylaxe (Tag 0 bis 28) 
 Das Rezidiv bzw. der Katheter-assoziierte HWI (CAUTI) ist wie folgt definiert:
 
 Subkollektiv I - Querschnittsgelähmte Patienten
 
 - Bakteriurie ≥ 105^ KBE/mL und Leukozyturie ≥ 100/mm^3 (S2k Leitlinie Neuro-urologische Versorgung querschnittgelähmter Patienten, 2016)
 
 Subkollektiv II - Nichtquerschnittsgelähmte Patienten
 
 - Bakteriurie ≥ 10^5 KBE/mL und klinische Symptome (mind. 1) mit / ohne Leukozyturie ≥ 100/mm^3; Symptome sind u. a. Dysurie, Flankenschmerz, Fieber, Zeichen einer autonomen Dysreflexie (S2k Leitlinie Management und Durchführung des Intermittierenden Kathete-rismus (IK) bei Neurogenen Blasenfunktionsstörungen, 2016)
 |  | 
| E.2.2 | Secondary objectives of the trial | 
| -Spectrum of ident. main uropathogen(s) -Comparison of rates of first recurrences during prophylaxis between groups(D0-28)
 -Time until first recurrence during the opt. follow-up(D29-84)
 -Comparison of the rates of recurrences during the opt. follow-up(D29-84)
 -assessment of efficacy by investigator(V3-6 or Exit,VAP,F1/F2)
 -Type, frequency and severity of reported adverse events and unexpected adverse drug reaction
 -Distri. of laboratory parameters of blood samples during the relapse prophylaxis:Haematology and clin.chemistry
 -Distri. of coagulation parameter(INR) in patients undergoing anticoagulation therapy or prophylaxis with vitamin K antagonists(V1-6,VAP,EXIT)
 -Distri. of vital signs during the relapse prophylaxis: Pulse,blood pressure,body temperature
 -Assessment of tolerance of study medication by investigator and patient(V3-6,Exit,VAP,F1/F2)
 -Compliance(amount of consumed study medication)
 -Patient satisfaction
 -Results of pathogen identification after recurrence
 |  
| -Keimspektrum(identifizierte(r) Leitkeim(e)) -Vergleich der Erstrezidivrate im Prophylaxeverlauf zwischen den Gruppen(T0-28)
 -Zeit bis zum 1.Rezidiv in opt. Follow-Up Phase(T29-84)
 -Vergleich der Rezidivrate in opt. Follow-Up Phase zwischen den Gruppen(T29-84)
 -Wirksamkeitsbeurteilung durch den Prüfarzt(V3-V6, VAP, EXIT,Visiten F1/F2)
 -Art, Häufigkeit und Schweregrad der berichteten UEs u. UAWs
 -Laborparameterverteilung der Blutproben im Prophylaxeverlauf: Hämatologie u. Klinische Chemie
 -Verteilung des Gerinnungsparameters(INR) bei Patienten im Rahmen einer Antikoagulationstherapie bzw. -prophylaxe mit Vitamin-K-Antagonisten(V1-V6,VAP,EXIT)
 -Vitalparameterverteilung im Prophylaxeverlauf:Puls,Blutdruck,Körpertemp.
 -Verträglichkeitsbeurteilung der Studienmedikation durch Arzt u. Patienten(V3-V6,VAP,EXIT,Visiten F1/F2)
 -Compliance(Menge verbrauchter Studienmedikation)
 -Patientenzufriedenheit
 -Ergebnisse der Erregeridentifizierung beim Rezidivauftretens in der Prophylaxe
 |  | 
| E.2.3 | Trial contains a sub-study | No | 
| E.3 | Principal inclusion criteria | 
| Patients of both sexes ≥ 18 years of age who want to participate in a prophylaxis study after treatment of a catheter-associated urinary tract infection (CAUTI) and who are currently not relevant for Treatment: 
 Subgroup I - Paraplegic patients
 o Urine culture < 10^5 cfu/mL and LEU < 100/mm^3 or
 o Urine culture < 10^5 cfu /mL or
 o LEU < 100/mm^3
 
 Subgroup II - Non-Paraplegic Patients
 o urine culture < 10^5 cfu/mL and no clinical symptoms or
 o no clinical symptoms or
 o urine culture < 10^5 cfu/mL
 symptoms are i. a. dysuria, flank pain, fever, signs of an autonomous dysreflexia
 
 Patients having signed written informed consent.
 |  
| Patienten beiderlei Geschlechts ≥ 18 Jahre, die nach Behandlung eines katheter-assoziierten Harnwegsinfekts (CAUTI) an einer Prophylaxestudie teilnehmen wollen und derzeit nicht therapierelevant sind: 
 Subkollektiv I - Querschnittsgelähmte Patienten
 o Urinkultur < 10^5 KBE/mL und Leukozytenzahl < 100/mm^3 oder
 o Urinkultur < 10^5 KBE/mL oder
 o Leukozytenzahl < 100/mm^3
 
 Subkollektiv II - Nichtquerschnittsgelähmte Patienten
 o Urinkultur < 10^5 KBE/mL und keine klinischen Symptome oder
 o keine klinischen Symptome oder
 o Urinkultur < 10^5 KBE/mL
 Symptome sind u. a. Dysurie, Flankenschmerz, Fieber, Zeichen einerauto-nomen Dysreflexie
 
 Die Schriftliche Einverständniserklärung liegt vor.
 |  | 
| E.4 | Principal exclusion criteria | 
| - Progression of infection proximal of urinary bladder or spreading of pathogens (urosepsis) - Signs of restricted renal function
 - Known Glomerulonephritis / interstitial nephritis or proteinuria
 - Acute infections besides infections of the lower urinary tract during Screening Phase (visit 1 to visit 2)
 - Acute gastric ulcer or acute ulcer of duodenum
 - Abnormal laboratory results (clinically significant, i. e. more than three-times different compared to upper and lower laboratory standard-thresholds, except inflammatory parameters CRP (blood), leukocytes (urine), erythrocytes (urine)
 - patients for whom permanent antibiotic therapy is required (permanent means > 1 week)
 - patients with catheter systems, in which the catheter itself is not in contact with any outer-body region (e. g. double J ureteral stent)
 - Patients with risk factors for a more severe Progression: inadequately controlled Diabetes mellitus, diseases of the fascia, polycistic nephropathy
 - Abnormal INR value in patients undergoing anticoagulation therapy or anticoagulation prophylaxis with vitamin K antagonists (clinically significant, i.e. depending on the indication or signinficant at the investigator´s discretion)
 - Known hypersensitivity to nasturtium, horseradish root or any
 excipient of the study medication
 - immune supressed patients (patients with organ transplantation within the previous 3 years, patients with HIV, etc.)
 - Patients with malignant diseases of the urinary tract (kidney, Ureter, bladder, genital) within the previous 5 years
 - Patients with a medical condition or a situation which, in the opinion of the investigator, poses a significant risk to the patient or which could impair or considerably influence the results of the Trial
 - Pregnant or breast-feeding women or women planning to become pregnant; women capable of bearing children and not applying a highly effective contraception (Pearl Index <1)
 - Simultaneous participation in another trial or participation in a clinical trial within the last 30 days before inclusion into this Trial
 - Known abuse of medicinal products, alcohol or other drugs
 - Serious diseases of the Psyche
 - Persons which are institutionalised by regulatory or judicial decree
 |  
| - Progression der Infektion proximal der Harnblase mit systemischer Beteiligung (Urosepsis) - Hinweis auf eingeschränkte Nierenfunktion
 - Vorbekannte Glomerulonephritis / interstitielle Nephritis oder Proteinurie
 - Akute Infektion mit Ausnahme der Infektion der unteren ableitenden Harnwege in der Screeningphase (Visite 1 bis 2)
 - Patienten mit akuten Magen- und / oder Darmgeschwüren
 - Anormale Laborwerte (klinisch signifikant, d.h. mehr als dreifach abweichend gegenüber oberer oder unterer Normgrenze des Labors; ausgenommen sind die Entzündungsparameter CRP (Blut),  Leukozyten (Urin), Erythrozyten (Urin))
 - Patienten, bei denen eine dauerhafte Antibiotikatherapie indiziert ist (dauerhaft bedeutet > 1 Woche)
 - Patienten mit Kathetersystemen, die keinen Kontakt mit Gegenständen außerhalb der Körperhöhlen haben (z. B.  DJ-Harnleiterschiene)
 - Patienten mit Risikofaktoren, die zu einem schwereren Verlauf führen können: Unzureichend kontrollierter Diabetes mellitus, Bindegewebserkrankungen, Polyzystische Nephropathie
 - Anormaler INR-Wert bei Patienten im Rahmen einer Antikoagulationstherapie bzw. Antikoagulationsprophylaxe mit Vitamin-K-Antagonisten (klinisch signifikant, d. h. in Abhängigkeit von der Indikation bzw. signifikant nach Ermessen des Prüfarztes)
 - Bekannte Überempfindlichkeit gegen Meerrettichwurzel, Kapuzinerkresse oder einen der Hilfsstoffe der Prüfmedikation
 - Immungeschwächte Patienten (Patienten mit Organtransplantation innerhalb der vorangegangenen 3 Jahre, Patienten mit HIV-Infektion, etc.)
 - Patienten mit einer malignen Erkrankung des Harnwegsbereichs (Niere, Harnleiter, Blase, Genital) innerhalb der vorangegangenen 5 Jahre
 - Patienten mit einer Erkrankung oder in einer Situation, die nach Meinung des Prüfarztes den Patienten einem signifikanten Risiko aussetzen, die Studienergebnisse beeinträchtigen oder diese erheblich beeinflussen könnten
 - Schwangere, stillende Mütter oder Frauen, die eine Schwangerschaft planen; gebärfähige Frauen, die keine hocheffektive Kontrazeption betreiben (kontrazeptive Maßnahme mit einem Pearl Index <1)
 - Patienten, welche 30 Tage vor erstmaliger Einschlussuntersuchung oder während der klinischen Prüfung an anderen Arzneimittelstudien teilnahmen oder teilnehmen
 - Bestehender Alkoholabusus bzw. Medikamenten- oder Drogenmissbrauch
 - Schwerwiegende Erkrankungen der Psyche
 - Personen, die aufgrund behördlicher oder gerichtlicher Anordnung in einer Anstalt untergebracht wurden
 - Personen, die vom Sponsor oder von einer vom Sponsor beauftragten an der Durchführung der Studie beteiligten Stelle abhängig sind
 |  | 
| E.5 End points | 
| E.5.1 | Primary end point(s) | 
| Incidence for the occurence of the first recurrence of a catheter-associated urinary tract infection during the course of prophylaxis (day 0 to 28) 
 A recurrence / the catheter-associated urinary tract infection is defined as follows:
 
 Subgroup I - Paraplegic Patients
 
 - Bakteriuria ≥ 10^5 cfu/mL and leukocyturia ≥ 100/mm^3 (S2k Leitlinie Neuro-urologische Versorgung querschnittgelähmter Patienten, 2016)
 
 Subgroup II - Non-Paraplegic Patients
 
 - Bakteriuria ≥ 10^5 KBE/mL and clinical symptoms (min. 1) with / without leukocyturia ≥ 100/mm^3; Symptoms i. a. dysuria, flank pain, fever, signs of  autonomous dysreflexia (S2k Leitlinie Management und Durchführung des Intermittierenden Kathete-rismus (IK) bei Neurogenen Blasenfunktionsstörungen, 2016)
 |  
| Inzidenz des Auftretens eines ersten Rezidivs im Verlauf der Rezidivprophylaxe (Tag 0 bis 28) 
 Das Rezidiv bzw. der Katheter-assoziierte HWI (CAUTI) ist wie folgt definiert:
 
 Subkollektiv I - Querschnittsgelähmte Patienten
 
 - Bakteriurie ≥ 105^ KBE/mL und Leukozyturie ≥ 100/mm^3 (S2k Leitlinie Neuro-urologische Versorgung querschnittgelähmter Patienten, 2016)
 
 Subkollektiv II - Nichtquerschnittsgelähmte Patienten
 
 - Bakteriurie ≥ 10^5 KBE/mL und klinische Symptome (mind. 1) mit / ohne Leukozyturie ≥ 100/mm^3; Symptome sind u. a. Dysurie, Flankenschmerz, Fieber, Zeichen einer autonomen Dysreflexie (S2k Leitlinie Management und Durchführung des Intermittierenden Kathete-rismus (IK) bei Neurogenen Blasenfunktionsstörungen, 2016)
 |  | 
| E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point | 
| After conclusion of the prophylaxis (at the latest after 28-day intake of the study medication) and during the scheduled visits |  
| Nach Abschluss der Rezidivprophylaxe (spätestens nach 28 -tägiger Einnahme der Studienmedikation) und während der vorgesehenen Visiten |  | 
| E.5.2 | Secondary end point(s) | 
| Secondary end points will be part of the explorative data analyses set. Therefore secondary end points are not in the scope of statistical analysis according to Lehmacher and Wassmer. |  
| Die sekundären Zielgrößen werden im Rahmen der explorativen Datenanalyse dargestellt, d.h. sind nicht Gegenstand der Analyse gemäß Lehmacher und Wassmer. |  | 
| E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point | 
| Secondary end points will be part of the explorative data analyses set. Therefore secondary end points are not in the scope of statistical analysis according to Lehmacher and Wassmer. |  
| Die sekundären Zielgrößen werden im Rahmen der explorativen Datenanalyse dargestellt, d.h. sind nicht Gegenstand der Analyse gemäß Lehmacher und Wassmer. |  | 
| E.6 and E.7 Scope of the trial | 
| E.6 | Scope of the trial | 
| E.6.1 | Diagnosis | No | 
| E.6.2 | Prophylaxis | Yes | 
| E.6.3 | Therapy | No | 
| E.6.4 | Safety | No | 
| E.6.5 | Efficacy | No | 
| E.6.6 | Pharmacokinetic | No | 
| E.6.7 | Pharmacodynamic | No | 
| E.6.8 | Bioequivalence | No | 
| E.6.9 | Dose response | No | 
| E.6.10 | Pharmacogenetic | No | 
| E.6.11 | Pharmacogenomic | No | 
| E.6.12 | Pharmacoeconomic | No | 
| E.6.13 | Others | No | 
| E.7 | Trial type and phase | 
| E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No | 
| E.7.1.1 | First administration to humans | No | 
| E.7.1.2 | Bioequivalence study | No | 
| E.7.1.3 | Other | No | 
| E.7.1.3.1 | Other trial type description |  | 
| E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | No | 
| E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | Yes | 
| E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No | 
| E.8 Design of the trial | 
| E.8.1 | Controlled | Yes | 
| E.8.1.1 | Randomised | Yes | 
| E.8.1.2 | Open | No | 
| E.8.1.3 | Single blind | No | 
| E.8.1.4 | Double blind | Yes | 
| E.8.1.5 | Parallel group | Yes | 
| E.8.1.6 | Cross over | No | 
| E.8.1.7 | Other | No | 
| E.8.2 | Comparator of controlled trial | 
| E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No | 
| E.8.2.2 | Placebo | Yes | 
| E.8.2.3 | Other | No | 
| E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 | 
| E.8.3 | The trial involves single site in the Member State concerned | No | 
| E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes | 
| E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 3 | 
| E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No | 
| E.8.6 Trial involving sites outside the EEA | 
| E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No | 
| E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No | 
| E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | No | 
| E.8.8 | Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
                        visit of the last subject undergoing the trial | 
| LVLS |  
| Final visit of CRA at study site of LVLS |  | 
| E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial | 
| E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 7 | 
| E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 8 | 
| E.8.9.1 | In the Member State concerned days | 0 |