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    Summary
    EudraCT Number:2016-004842-27
    Sponsor's Protocol Code Number:Repha_1398
    National Competent Authority:Germany - BfArM
    Clinical Trial Type:EEA CTA
    Trial Status:Ongoing
    Date on which this record was first entered in the EudraCT database:2017-03-16
    Trial results
    Index
    A. PROTOCOL INFORMATION
    B. SPONSOR INFORMATION
    C. APPLICANT IDENTIFICATION
    D. IMP IDENTIFICATION
    D.8 INFORMATION ON PLACEBO
    E. GENERAL INFORMATION ON THE TRIAL
    F. POPULATION OF TRIAL SUBJECTS
    G. INVESTIGATOR NETWORKS TO BE INVOLVED IN THE TRIAL
    N. REVIEW BY THE COMPETENT AUTHORITY OR ETHICS COMMITTEE IN THE COUNTRY CONCERNED
    P. END OF TRIAL
    Expand All   Collapse All
    A. Protocol Information
    A.1Member State ConcernedGermany - BfArM
    A.2EudraCT number2016-004842-27
    A.3Full title of the trial
    Clinical Trial to investigate the efficacy and safety of ANGOCIN® Anti-Infekt N versus placebo in the prophylaxis of catheter associated urinary tract infections
    Klinische Prüfung zur Untersuchung der Wirksamkeit und Sicherheit von ANGOCIN® Anti-Infekt N versus Placebo in der Prophylaxe von Katheter-assoziierten Harnwegsinfekten
    A.3.1Title of the trial for lay people, in easily understood, i.e. non-technical, language
    Clinical Trial to investigate the efficacy and safety of ANGOCIN® Anti-Infekt N against placebo preventing urinary tract infections in catheterized patients
    Klinische Prüfung zur Untersuchung der Wirksamkeit und Sicherheit von ANGOCIN® Anti-Infekt N gegen Placebo in der Vorbeugung von Harnwegsinfekten bei Katheter-tragenden Patienten
    A.3.2Name or abbreviated title of the trial where available
    CAUTI
    CAUTI
    A.4.1Sponsor's protocol code numberRepha_1398
    A.7Trial is part of a Paediatric Investigation Plan No
    A.8EMA Decision number of Paediatric Investigation Plan
    B. Sponsor Information
    B.Sponsor: 1
    B.1.1Name of SponsorRepha GmbH
    B.1.3.4CountryGermany
    B.3.1 and B.3.2Status of the sponsorCommercial
    B.4 Source(s) of Monetary or Material Support for the clinical trial:
    B.4.1Name of organisation providing supportRepha GmbH, Langenhagen
    B.4.2CountryGermany
    B.5 Contact point designated by the sponsor for further information on the trial
    B.5.1Name of organisationMediconomics GmbH
    B.5.2Functional name of contact pointClinical Research
    B.5.3 Address:
    B.5.3.1Street AddressMisburger Straße 81B
    B.5.3.2Town/ cityHannover
    B.5.3.3Post code30625
    B.5.3.4CountryGermany
    B.5.4Telephone number004905115609980
    B.5.5Fax number0049051156099820
    B.5.6E-mailinfo@mediconomics.com
    D. IMP Identification
    D.IMP: 1
    D.1.2 and D.1.3IMP RoleTest
    D.2 Status of the IMP to be used in the clinical trial
    D.2.1IMP to be used in the trial has a marketing authorisation Yes
    D.2.1.1.1Trade name Angocin Anti-Infekt N
    D.2.1.1.2Name of the Marketing Authorisation holderRepha GmbH
    D.2.1.2Country which granted the Marketing AuthorisationGermany
    D.2.5The IMP has been designated in this indication as an orphan drug in the Community No
    D.2.5.1Orphan drug designation number
    D.3 Description of the IMP
    D.3.4Pharmaceutical form Film-coated tablet
    D.3.4.1Specific paediatric formulation No
    D.3.7Routes of administration for this IMPOral use
    D.3.8 to D.3.10 IMP Identification Details (Active Substances)
    D.3.8INN - Proposed INNHorseradish root powder
    D.3.9.3Other descriptive nameHORSERADISH, Meerrettichwurzelpulver
    D.3.9.4EV Substance CodeSUB130891
    D.3.10 Strength
    D.3.10.1Concentration unit mg milligram(s)
    D.3.10.2Concentration typeequal
    D.3.10.3Concentration number80
    D.3.8 to D.3.10 IMP Identification Details (Active Substances)
    D.3.8INN - Proposed INNNasturtium herb powder
    D.3.9.3Other descriptive nameNASTURTIUM HERB POWDER, Kapuzinerkressenkrautpulver
    D.3.9.4EV Substance CodeSUB176175
    D.3.10 Strength
    D.3.10.1Concentration unit mg milligram(s)
    D.3.10.2Concentration typeequal
    D.3.10.3Concentration number200
    D.3.11 The IMP contains an:
    D.3.11.1Active substance of chemical origin No
    D.3.11.2Active substance of biological/ biotechnological origin (other than Advanced Therapy IMP (ATIMP) Yes
    The IMP is a:
    D.3.11.3Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    D.3.11.3.1Somatic cell therapy medicinal product No
    D.3.11.3.2Gene therapy medical product No
    D.3.11.3.3Tissue Engineered Product No
    D.3.11.3.4Combination ATIMP (i.e. one involving a medical device) No
    D.3.11.3.5Committee on Advanced therapies (CAT) has issued a classification for this product No
    D.3.11.4Combination product that includes a device, but does not involve an Advanced Therapy No
    D.3.11.5Radiopharmaceutical medicinal product No
    D.3.11.6Immunological medicinal product (such as vaccine, allergen, immune serum) No
    D.3.11.7Plasma derived medicinal product No
    D.3.11.8Extractive medicinal product No
    D.3.11.9Recombinant medicinal product No
    D.3.11.10Medicinal product containing genetically modified organisms No
    D.3.11.11Herbal medicinal product Yes
    D.3.11.12Homeopathic medicinal product No
    D.3.11.13Another type of medicinal product No
    D.8 Information on Placebo
    D.8 Placebo: 1
    D.8.1Is a Placebo used in this Trial?Yes
    D.8.3Pharmaceutical form of the placeboFilm-coated tablet
    D.8.4Route of administration of the placeboOral use
    E. General Information on the Trial
    E.1 Medical condition or disease under investigation
    E.1.1Medical condition(s) being investigated
    Prophylaxis of catheter-associated chronically inflammatory recurring urinary tract infections in adult patients
    Zur Prophylaxe von Katheter-assoziierten chronisch rezidivierenden entzündlichen
    Harnwegsinfekten bei Erwachsenen
    E.1.1.1Medical condition in easily understood language
    For prophylaxis of catheter-associated chronically inflammatory recurring urinary tract infections in adult patients
    Zur Prophylaxe von Katheter-assoziierten chronisch wiederkehrenden entzündlichen Harnwegsinfekten bei Erwachsenen
    E.1.1.2Therapeutic area Diseases [C] - Bacterial Infections and Mycoses [C01]
    MedDRA Classification
    E.1.2 Medical condition or disease under investigation
    E.1.2Version 20.0
    E.1.2Level LLT
    E.1.2Classification code 10046544
    E.1.2Term Urinary infection
    E.1.2System Organ Class 10021881 - Infections and infestations
    E.1.2 Medical condition or disease under investigation
    E.1.2Version 21.0
    E.1.2Level LLT
    E.1.2Classification code 10007810
    E.1.2Term Catheter related infection
    E.1.2System Organ Class 10021881 - Infections and infestations
    E.1.3Condition being studied is a rare disease No
    E.2 Objective of the trial
    E.2.1Main objective of the trial
    Incidence for the occurence of the first recurrence of a catheter-associated urinary tract infection during the course of prophylaxis (day 0 to 28)

    A recurrence / the catheter-associated urinary tract infection is defined as follows:

    Subgroup I - Paraplegic Patients

    - Bakteriuria ≥ 10^5 cfu/mL and leukocyturia ≥ 100/mm^3 (S2k Leitlinie Neuro-urologische Versorgung querschnittgelähmter Patienten, 2016)

    Subgroup II - Non-Paraplegic Patients

    - Bakteriuria ≥ 10^5 KBE/mL and clinical symptoms (min. 1) with / without leukocyturia ≥ 100/mm^3; Symptoms i. a. dysuria, flank pain, fever, signs of autonomous dysreflexia (S2k Leitlinie Management und Durchführung des Intermittierenden Kathete-rismus (IK) bei Neurogenen Blasenfunktionsstörungen, 2016)
    Inzidenz des Auftretens eines ersten Rezidivs im Verlauf der Rezidivprophylaxe (Tag 0 bis 28)

    Das Rezidiv bzw. der Katheter-assoziierte HWI (CAUTI) ist wie folgt definiert:

    Subkollektiv I - Querschnittsgelähmte Patienten

    - Bakteriurie ≥ 105^ KBE/mL und Leukozyturie ≥ 100/mm^3 (S2k Leitlinie Neuro-urologische Versorgung querschnittgelähmter Patienten, 2016)

    Subkollektiv II - Nichtquerschnittsgelähmte Patienten

    - Bakteriurie ≥ 10^5 KBE/mL und klinische Symptome (mind. 1) mit / ohne Leukozyturie ≥ 100/mm^3; Symptome sind u. a. Dysurie, Flankenschmerz, Fieber, Zeichen einer autonomen Dysreflexie (S2k Leitlinie Management und Durchführung des Intermittierenden Kathete-rismus (IK) bei Neurogenen Blasenfunktionsstörungen, 2016)
    E.2.2Secondary objectives of the trial
    -Spectrum of ident. main uropathogen(s)
    -Comparison of rates of first recurrences during prophylaxis between groups(D0-28)
    -Time until first recurrence during the opt. follow-up(D29-84)
    -Comparison of the rates of recurrences during the opt. follow-up(D29-84)
    -assessment of efficacy by investigator(V3-6 or Exit,VAP,F1/F2)
    -Type, frequency and severity of reported adverse events and unexpected adverse drug reaction
    -Distri. of laboratory parameters of blood samples during the relapse prophylaxis:Haematology and clin.chemistry
    -Distri. of coagulation parameter(INR) in patients undergoing anticoagulation therapy or prophylaxis with vitamin K antagonists(V1-6,VAP,EXIT)
    -Distri. of vital signs during the relapse prophylaxis: Pulse,blood pressure,body temperature
    -Assessment of tolerance of study medication by investigator and patient(V3-6,Exit,VAP,F1/F2)
    -Compliance(amount of consumed study medication)
    -Patient satisfaction
    -Results of pathogen identification after recurrence
    -Keimspektrum(identifizierte(r) Leitkeim(e))
    -Vergleich der Erstrezidivrate im Prophylaxeverlauf zwischen den Gruppen(T0-28)
    -Zeit bis zum 1.Rezidiv in opt. Follow-Up Phase(T29-84)
    -Vergleich der Rezidivrate in opt. Follow-Up Phase zwischen den Gruppen(T29-84)
    -Wirksamkeitsbeurteilung durch den Prüfarzt(V3-V6, VAP, EXIT,Visiten F1/F2)
    -Art, Häufigkeit und Schweregrad der berichteten UEs u. UAWs
    -Laborparameterverteilung der Blutproben im Prophylaxeverlauf: Hämatologie u. Klinische Chemie
    -Verteilung des Gerinnungsparameters(INR) bei Patienten im Rahmen einer Antikoagulationstherapie bzw. -prophylaxe mit Vitamin-K-Antagonisten(V1-V6,VAP,EXIT)
    -Vitalparameterverteilung im Prophylaxeverlauf:Puls,Blutdruck,Körpertemp.
    -Verträglichkeitsbeurteilung der Studienmedikation durch Arzt u. Patienten(V3-V6,VAP,EXIT,Visiten F1/F2)
    -Compliance(Menge verbrauchter Studienmedikation)
    -Patientenzufriedenheit
    -Ergebnisse der Erregeridentifizierung beim Rezidivauftretens in der Prophylaxe
    E.2.3Trial contains a sub-study No
    E.3Principal inclusion criteria
    Patients of both sexes ≥ 18 years of age who want to participate in a prophylaxis study after treatment of a catheter-associated urinary tract infection (CAUTI) and who are currently not relevant for Treatment:

    Subgroup I - Paraplegic patients
    o Urine culture < 10^5 cfu/mL and LEU < 100/mm^3 or
    o Urine culture < 10^5 cfu /mL or
    o LEU < 100/mm^3

    Subgroup II - Non-Paraplegic Patients
    o urine culture < 10^5 cfu/mL and no clinical symptoms or
    o no clinical symptoms or
    o urine culture < 10^5 cfu/mL
    symptoms are i. a. dysuria, flank pain, fever, signs of an autonomous dysreflexia

    Patients having signed written informed consent.
    Patienten beiderlei Geschlechts ≥ 18 Jahre, die nach Behandlung eines katheter-assoziierten Harnwegsinfekts (CAUTI) an einer Prophylaxestudie teilnehmen wollen und derzeit nicht therapierelevant sind:

    Subkollektiv I - Querschnittsgelähmte Patienten
    o Urinkultur < 10^5 KBE/mL und Leukozytenzahl < 100/mm^3 oder
    o Urinkultur < 10^5 KBE/mL oder
    o Leukozytenzahl < 100/mm^3

    Subkollektiv II - Nichtquerschnittsgelähmte Patienten
    o Urinkultur < 10^5 KBE/mL und keine klinischen Symptome oder
    o keine klinischen Symptome oder
    o Urinkultur < 10^5 KBE/mL
    Symptome sind u. a. Dysurie, Flankenschmerz, Fieber, Zeichen einerauto-nomen Dysreflexie

    Die Schriftliche Einverständniserklärung liegt vor.
    E.4Principal exclusion criteria
    - Progression of infection proximal of urinary bladder or spreading of pathogens (urosepsis)
    - Signs of restricted renal function
    - Known Glomerulonephritis / interstitial nephritis or proteinuria
    - Acute infections besides infections of the lower urinary tract during Screening Phase (visit 1 to visit 2)
    - Acute gastric ulcer or acute ulcer of duodenum
    - Abnormal laboratory results (clinically significant, i. e. more than three-times different compared to upper and lower laboratory standard-thresholds, except inflammatory parameters CRP (blood), leukocytes (urine), erythrocytes (urine)
    - patients for whom permanent antibiotic therapy is required (permanent means > 1 week)
    - patients with catheter systems, in which the catheter itself is not in contact with any outer-body region (e. g. double J ureteral stent)
    - Patients with risk factors for a more severe Progression: inadequately controlled Diabetes mellitus, diseases of the fascia, polycistic nephropathy
    - Abnormal INR value in patients undergoing anticoagulation therapy or anticoagulation prophylaxis with vitamin K antagonists (clinically significant, i.e. depending on the indication or signinficant at the investigator´s discretion)
    - Known hypersensitivity to nasturtium, horseradish root or any
    excipient of the study medication
    - immune supressed patients (patients with organ transplantation within the previous 3 years, patients with HIV, etc.)
    - Patients with malignant diseases of the urinary tract (kidney, Ureter, bladder, genital) within the previous 5 years
    - Patients with a medical condition or a situation which, in the opinion of the investigator, poses a significant risk to the patient or which could impair or considerably influence the results of the Trial
    - Pregnant or breast-feeding women or women planning to become pregnant; women capable of bearing children and not applying a highly effective contraception (Pearl Index <1)
    - Simultaneous participation in another trial or participation in a clinical trial within the last 30 days before inclusion into this Trial
    - Known abuse of medicinal products, alcohol or other drugs
    - Serious diseases of the Psyche
    - Persons which are institutionalised by regulatory or judicial decree
    - Progression der Infektion proximal der Harnblase mit systemischer Beteiligung (Urosepsis)
    - Hinweis auf eingeschränkte Nierenfunktion
    - Vorbekannte Glomerulonephritis / interstitielle Nephritis oder Proteinurie
    - Akute Infektion mit Ausnahme der Infektion der unteren ableitenden Harnwege in der Screeningphase (Visite 1 bis 2)
    - Patienten mit akuten Magen- und / oder Darmgeschwüren
    - Anormale Laborwerte (klinisch signifikant, d.h. mehr als dreifach abweichend gegenüber oberer oder unterer Normgrenze des Labors; ausgenommen sind die Entzündungsparameter CRP (Blut), Leukozyten (Urin), Erythrozyten (Urin))
    - Patienten, bei denen eine dauerhafte Antibiotikatherapie indiziert ist (dauerhaft bedeutet > 1 Woche)
    - Patienten mit Kathetersystemen, die keinen Kontakt mit Gegenständen außerhalb der Körperhöhlen haben (z. B. DJ-Harnleiterschiene)
    - Patienten mit Risikofaktoren, die zu einem schwereren Verlauf führen können: Unzureichend kontrollierter Diabetes mellitus, Bindegewebserkrankungen, Polyzystische Nephropathie
    - Anormaler INR-Wert bei Patienten im Rahmen einer Antikoagulationstherapie bzw. Antikoagulationsprophylaxe mit Vitamin-K-Antagonisten (klinisch signifikant, d. h. in Abhängigkeit von der Indikation bzw. signifikant nach Ermessen des Prüfarztes)
    - Bekannte Überempfindlichkeit gegen Meerrettichwurzel, Kapuzinerkresse oder einen der Hilfsstoffe der Prüfmedikation
    - Immungeschwächte Patienten (Patienten mit Organtransplantation innerhalb der vorangegangenen 3 Jahre, Patienten mit HIV-Infektion, etc.)
    - Patienten mit einer malignen Erkrankung des Harnwegsbereichs (Niere, Harnleiter, Blase, Genital) innerhalb der vorangegangenen 5 Jahre
    - Patienten mit einer Erkrankung oder in einer Situation, die nach Meinung des Prüfarztes den Patienten einem signifikanten Risiko aussetzen, die Studienergebnisse beeinträchtigen oder diese erheblich beeinflussen könnten
    - Schwangere, stillende Mütter oder Frauen, die eine Schwangerschaft planen; gebärfähige Frauen, die keine hocheffektive Kontrazeption betreiben (kontrazeptive Maßnahme mit einem Pearl Index <1)
    - Patienten, welche 30 Tage vor erstmaliger Einschlussuntersuchung oder während der klinischen Prüfung an anderen Arzneimittelstudien teilnahmen oder teilnehmen
    - Bestehender Alkoholabusus bzw. Medikamenten- oder Drogenmissbrauch
    - Schwerwiegende Erkrankungen der Psyche
    - Personen, die aufgrund behördlicher oder gerichtlicher Anordnung in einer Anstalt untergebracht wurden
    - Personen, die vom Sponsor oder von einer vom Sponsor beauftragten an der Durchführung der Studie beteiligten Stelle abhängig sind
    E.5 End points
    E.5.1Primary end point(s)
    Incidence for the occurence of the first recurrence of a catheter-associated urinary tract infection during the course of prophylaxis (day 0 to 28)

    A recurrence / the catheter-associated urinary tract infection is defined as follows:

    Subgroup I - Paraplegic Patients

    - Bakteriuria ≥ 10^5 cfu/mL and leukocyturia ≥ 100/mm^3 (S2k Leitlinie Neuro-urologische Versorgung querschnittgelähmter Patienten, 2016)

    Subgroup II - Non-Paraplegic Patients

    - Bakteriuria ≥ 10^5 KBE/mL and clinical symptoms (min. 1) with / without leukocyturia ≥ 100/mm^3; Symptoms i. a. dysuria, flank pain, fever, signs of autonomous dysreflexia (S2k Leitlinie Management und Durchführung des Intermittierenden Kathete-rismus (IK) bei Neurogenen Blasenfunktionsstörungen, 2016)
    Inzidenz des Auftretens eines ersten Rezidivs im Verlauf der Rezidivprophylaxe (Tag 0 bis 28)

    Das Rezidiv bzw. der Katheter-assoziierte HWI (CAUTI) ist wie folgt definiert:

    Subkollektiv I - Querschnittsgelähmte Patienten

    - Bakteriurie ≥ 105^ KBE/mL und Leukozyturie ≥ 100/mm^3 (S2k Leitlinie Neuro-urologische Versorgung querschnittgelähmter Patienten, 2016)

    Subkollektiv II - Nichtquerschnittsgelähmte Patienten

    - Bakteriurie ≥ 10^5 KBE/mL und klinische Symptome (mind. 1) mit / ohne Leukozyturie ≥ 100/mm^3; Symptome sind u. a. Dysurie, Flankenschmerz, Fieber, Zeichen einer autonomen Dysreflexie (S2k Leitlinie Management und Durchführung des Intermittierenden Kathete-rismus (IK) bei Neurogenen Blasenfunktionsstörungen, 2016)
    E.5.1.1Timepoint(s) of evaluation of this end point
    After conclusion of the prophylaxis (at the latest after 28-day intake of the study medication) and during the scheduled visits
    Nach Abschluss der Rezidivprophylaxe (spätestens nach 28 -tägiger Einnahme der Studienmedikation) und während der vorgesehenen Visiten
    E.5.2Secondary end point(s)
    Secondary end points will be part of the explorative data analyses set. Therefore secondary end points are not in the scope of statistical analysis according to Lehmacher and Wassmer.
    Die sekundären Zielgrößen werden im Rahmen der explorativen Datenanalyse dargestellt, d.h. sind nicht Gegenstand der Analyse gemäß Lehmacher und Wassmer.
    E.5.2.1Timepoint(s) of evaluation of this end point
    Secondary end points will be part of the explorative data analyses set. Therefore secondary end points are not in the scope of statistical analysis according to Lehmacher and Wassmer.
    Die sekundären Zielgrößen werden im Rahmen der explorativen Datenanalyse dargestellt, d.h. sind nicht Gegenstand der Analyse gemäß Lehmacher und Wassmer.
    E.6 and E.7 Scope of the trial
    E.6Scope of the trial
    E.6.1Diagnosis No
    E.6.2Prophylaxis Yes
    E.6.3Therapy No
    E.6.4Safety No
    E.6.5Efficacy No
    E.6.6Pharmacokinetic No
    E.6.7Pharmacodynamic No
    E.6.8Bioequivalence No
    E.6.9Dose response No
    E.6.10Pharmacogenetic No
    E.6.11Pharmacogenomic No
    E.6.12Pharmacoeconomic No
    E.6.13Others No
    E.7Trial type and phase
    E.7.1Human pharmacology (Phase I) No
    E.7.1.1First administration to humans No
    E.7.1.2Bioequivalence study No
    E.7.1.3Other No
    E.7.1.3.1Other trial type description
    E.7.2Therapeutic exploratory (Phase II) No
    E.7.3Therapeutic confirmatory (Phase III) Yes
    E.7.4Therapeutic use (Phase IV) No
    E.8 Design of the trial
    E.8.1Controlled Yes
    E.8.1.1Randomised Yes
    E.8.1.2Open No
    E.8.1.3Single blind No
    E.8.1.4Double blind Yes
    E.8.1.5Parallel group Yes
    E.8.1.6Cross over No
    E.8.1.7Other No
    E.8.2 Comparator of controlled trial
    E.8.2.1Other medicinal product(s) No
    E.8.2.2Placebo Yes
    E.8.2.3Other No
    E.8.2.4Number of treatment arms in the trial2
    E.8.3 The trial involves single site in the Member State concerned No
    E.8.4 The trial involves multiple sites in the Member State concerned Yes
    E.8.4.1Number of sites anticipated in Member State concerned3
    E.8.5The trial involves multiple Member States No
    E.8.6 Trial involving sites outside the EEA
    E.8.6.1Trial being conducted both within and outside the EEA No
    E.8.6.2Trial being conducted completely outside of the EEA No
    E.8.7Trial has a data monitoring committee No
    E.8.8 Definition of the end of the trial and justification where it is not the last visit of the last subject undergoing the trial
    LVLS
    Final visit of CRA at study site of LVLS
    E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial
    E.8.9.1In the Member State concerned years7
    E.8.9.1In the Member State concerned months8
    E.8.9.1In the Member State concerned days0
    F. Population of Trial Subjects
    F.1 Age Range
    F.1.1Trial has subjects under 18 No
    F.1.1.1In Utero No
    F.1.1.2Preterm newborn infants (up to gestational age < 37 weeks) No
    F.1.1.3Newborns (0-27 days) No
    F.1.1.4Infants and toddlers (28 days-23 months) No
    F.1.1.5Children (2-11years) No
    F.1.1.6Adolescents (12-17 years) No
    F.1.2Adults (18-64 years) Yes
    F.1.2.1Number of subjects for this age range: 80
    F.1.3Elderly (>=65 years) Yes
    F.1.3.1Number of subjects for this age range: 20
    F.2 Gender
    F.2.1Female Yes
    F.2.2Male Yes
    F.3 Group of trial subjects
    F.3.1Healthy volunteers No
    F.3.2Patients Yes
    F.3.3Specific vulnerable populations Yes
    F.3.3.1Women of childbearing potential not using contraception No
    F.3.3.2Women of child-bearing potential using contraception Yes
    F.3.3.3Pregnant women No
    F.3.3.4Nursing women No
    F.3.3.5Emergency situation No
    F.3.3.6Subjects incapable of giving consent personally No
    F.3.3.7Others No
    F.4 Planned number of subjects to be included
    F.4.1In the member state100
    F.5 Plans for treatment or care after the subject has ended the participation in the trial (if it is different from the expected normal treatment of that condition)
    None.
    Keine (Generell besteht für alle Patienten die Möglichkeit, nach Beendigung der Teilnahme an der klinischen Prüfung, soweit erforderlich, individuell entsprechend ihrer Symptomatik nach Maßgabe des sie betreuenden Arztes weiter behandelt zu werden.)
    G. Investigator Networks to be involved in the Trial
    N. Review by the Competent Authority or Ethics Committee in the country concerned
    N.Competent Authority Decision Authorised
    N.Date of Competent Authority Decision2017-04-13
    N.Ethics Committee Opinion of the trial applicationFavourable
    N.Ethics Committee Opinion: Reason(s) for unfavourable opinion
    N.Date of Ethics Committee Opinion2018-07-17
    P. End of Trial
    P.End of Trial StatusOngoing
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