E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Prophylaxis of catheter-associated chronically inflammatory recurring urinary tract infections in adult patients |
Zur Prophylaxe von Katheter-assoziierten chronisch rezidivierenden entzündlichen Harnwegsinfekten bei Erwachsenen |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
For prophylaxis of catheter-associated chronically inflammatory recurring urinary tract infections in adult patients |
Zur Prophylaxe von Katheter-assoziierten chronisch wiederkehrenden entzündlichen Harnwegsinfekten bei Erwachsenen |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Bacterial Infections and Mycoses [C01] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.0 |
E.1.2 | Level | LLT |
E.1.2 | Classification code | 10046544 |
E.1.2 | Term | Urinary infection |
E.1.2 | System Organ Class | 10021881 - Infections and infestations |
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E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 21.0 |
E.1.2 | Level | LLT |
E.1.2 | Classification code | 10007810 |
E.1.2 | Term | Catheter related infection |
E.1.2 | System Organ Class | 10021881 - Infections and infestations |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
Incidence for the occurence of the first recurrence of a catheter-associated urinary tract infection during the course of prophylaxis (day 0 to 28)
A recurrence / the catheter-associated urinary tract infection is defined as follows:
Subgroup I - Paraplegic Patients
- Bakteriuria ≥ 10^5 cfu/mL and leukocyturia ≥ 100/mm^3 (S2k Leitlinie Neuro-urologische Versorgung querschnittgelähmter Patienten, 2016)
Subgroup II - Non-Paraplegic Patients
- Bakteriuria ≥ 10^5 KBE/mL and clinical symptoms (min. 1) with / without leukocyturia ≥ 100/mm^3; Symptoms i. a. dysuria, flank pain, fever, signs of autonomous dysreflexia (S2k Leitlinie Management und Durchführung des Intermittierenden Kathete-rismus (IK) bei Neurogenen Blasenfunktionsstörungen, 2016) |
Inzidenz des Auftretens eines ersten Rezidivs im Verlauf der Rezidivprophylaxe (Tag 0 bis 28)
Das Rezidiv bzw. der Katheter-assoziierte HWI (CAUTI) ist wie folgt definiert:
Subkollektiv I - Querschnittsgelähmte Patienten - Bakteriurie ≥ 105^ KBE/mL und Leukozyturie ≥ 100/mm^3 (S2k Leitlinie Neuro-urologische Versorgung querschnittgelähmter Patienten, 2016)
Subkollektiv II - Nichtquerschnittsgelähmte Patienten
- Bakteriurie ≥ 10^5 KBE/mL und klinische Symptome (mind. 1) mit / ohne Leukozyturie ≥ 100/mm^3; Symptome sind u. a. Dysurie, Flankenschmerz, Fieber, Zeichen einer autonomen Dysreflexie (S2k Leitlinie Management und Durchführung des Intermittierenden Kathete-rismus (IK) bei Neurogenen Blasenfunktionsstörungen, 2016) |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
-Spectrum of ident. main uropathogen(s) -Comparison of rates of first recurrences during prophylaxis between groups(D0-28) -Time until first recurrence during the opt. follow-up(D29-84) -Comparison of the rates of recurrences during the opt. follow-up(D29-84) -assessment of efficacy by investigator(V3-6 or Exit,VAP,F1/F2) -Type, frequency and severity of reported adverse events and unexpected adverse drug reaction -Distri. of laboratory parameters of blood samples during the relapse prophylaxis:Haematology and clin.chemistry -Distri. of coagulation parameter(INR) in patients undergoing anticoagulation therapy or prophylaxis with vitamin K antagonists(V1-6,VAP,EXIT) -Distri. of vital signs during the relapse prophylaxis: Pulse,blood pressure,body temperature -Assessment of tolerance of study medication by investigator and patient(V3-6,Exit,VAP,F1/F2) -Compliance(amount of consumed study medication) -Patient satisfaction -Results of pathogen identification after recurrence |
-Keimspektrum(identifizierte(r) Leitkeim(e)) -Vergleich der Erstrezidivrate im Prophylaxeverlauf zwischen den Gruppen(T0-28) -Zeit bis zum 1.Rezidiv in opt. Follow-Up Phase(T29-84) -Vergleich der Rezidivrate in opt. Follow-Up Phase zwischen den Gruppen(T29-84) -Wirksamkeitsbeurteilung durch den Prüfarzt(V3-V6, VAP, EXIT,Visiten F1/F2) -Art, Häufigkeit und Schweregrad der berichteten UEs u. UAWs -Laborparameterverteilung der Blutproben im Prophylaxeverlauf: Hämatologie u. Klinische Chemie -Verteilung des Gerinnungsparameters(INR) bei Patienten im Rahmen einer Antikoagulationstherapie bzw. -prophylaxe mit Vitamin-K-Antagonisten(V1-V6,VAP,EXIT) -Vitalparameterverteilung im Prophylaxeverlauf:Puls,Blutdruck,Körpertemp. -Verträglichkeitsbeurteilung der Studienmedikation durch Arzt u. Patienten(V3-V6,VAP,EXIT,Visiten F1/F2) -Compliance(Menge verbrauchter Studienmedikation) -Patientenzufriedenheit -Ergebnisse der Erregeridentifizierung beim Rezidivauftretens in der Prophylaxe |
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
Patients of both sexes ≥ 18 years of age who want to participate in a prophylaxis study after treatment of a catheter-associated urinary tract infection (CAUTI) and who are currently not relevant for Treatment:
Subgroup I - Paraplegic patients o Urine culture < 10^5 cfu/mL and LEU < 100/mm^3 or o Urine culture < 10^5 cfu /mL or o LEU < 100/mm^3
Subgroup II - Non-Paraplegic Patients o urine culture < 10^5 cfu/mL and no clinical symptoms or o no clinical symptoms or o urine culture < 10^5 cfu/mL symptoms are i. a. dysuria, flank pain, fever, signs of an autonomous dysreflexia
Patients having signed written informed consent. |
Patienten beiderlei Geschlechts ≥ 18 Jahre, die nach Behandlung eines katheter-assoziierten Harnwegsinfekts (CAUTI) an einer Prophylaxestudie teilnehmen wollen und derzeit nicht therapierelevant sind:
Subkollektiv I - Querschnittsgelähmte Patienten o Urinkultur < 10^5 KBE/mL und Leukozytenzahl < 100/mm^3 oder o Urinkultur < 10^5 KBE/mL oder o Leukozytenzahl < 100/mm^3
Subkollektiv II - Nichtquerschnittsgelähmte Patienten o Urinkultur < 10^5 KBE/mL und keine klinischen Symptome oder o keine klinischen Symptome oder o Urinkultur < 10^5 KBE/mL Symptome sind u. a. Dysurie, Flankenschmerz, Fieber, Zeichen einerauto-nomen Dysreflexie Die Schriftliche Einverständniserklärung liegt vor. |
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E.4 | Principal exclusion criteria |
- Progression of infection proximal of urinary bladder or spreading of pathogens (urosepsis) - Signs of restricted renal function - Known Glomerulonephritis / interstitial nephritis or proteinuria - Acute infections besides infections of the lower urinary tract during Screening Phase (visit 1 to visit 2) - Acute gastric ulcer or acute ulcer of duodenum - Abnormal laboratory results (clinically significant, i. e. more than three-times different compared to upper and lower laboratory standard-thresholds, except inflammatory parameters CRP (blood), leukocytes (urine), erythrocytes (urine) - patients for whom permanent antibiotic therapy is required (permanent means > 1 week) - patients with catheter systems, in which the catheter itself is not in contact with any outer-body region (e. g. double J ureteral stent) - Patients with risk factors for a more severe Progression: inadequately controlled Diabetes mellitus, diseases of the fascia, polycistic nephropathy - Abnormal INR value in patients undergoing anticoagulation therapy or anticoagulation prophylaxis with vitamin K antagonists (clinically significant, i.e. depending on the indication or signinficant at the investigator´s discretion) - Known hypersensitivity to nasturtium, horseradish root or any excipient of the study medication - immune supressed patients (patients with organ transplantation within the previous 3 years, patients with HIV, etc.) - Patients with malignant diseases of the urinary tract (kidney, Ureter, bladder, genital) within the previous 5 years - Patients with a medical condition or a situation which, in the opinion of the investigator, poses a significant risk to the patient or which could impair or considerably influence the results of the Trial - Pregnant or breast-feeding women or women planning to become pregnant; women capable of bearing children and not applying a highly effective contraception (Pearl Index <1) - Simultaneous participation in another trial or participation in a clinical trial within the last 30 days before inclusion into this Trial - Known abuse of medicinal products, alcohol or other drugs - Serious diseases of the Psyche - Persons which are institutionalised by regulatory or judicial decree |
- Progression der Infektion proximal der Harnblase mit systemischer Beteiligung (Urosepsis) - Hinweis auf eingeschränkte Nierenfunktion - Vorbekannte Glomerulonephritis / interstitielle Nephritis oder Proteinurie - Akute Infektion mit Ausnahme der Infektion der unteren ableitenden Harnwege in der Screeningphase (Visite 1 bis 2) - Patienten mit akuten Magen- und / oder Darmgeschwüren - Anormale Laborwerte (klinisch signifikant, d.h. mehr als dreifach abweichend gegenüber oberer oder unterer Normgrenze des Labors; ausgenommen sind die Entzündungsparameter CRP (Blut), Leukozyten (Urin), Erythrozyten (Urin)) - Patienten, bei denen eine dauerhafte Antibiotikatherapie indiziert ist (dauerhaft bedeutet > 1 Woche) - Patienten mit Kathetersystemen, die keinen Kontakt mit Gegenständen außerhalb der Körperhöhlen haben (z. B. DJ-Harnleiterschiene) - Patienten mit Risikofaktoren, die zu einem schwereren Verlauf führen können: Unzureichend kontrollierter Diabetes mellitus, Bindegewebserkrankungen, Polyzystische Nephropathie - Anormaler INR-Wert bei Patienten im Rahmen einer Antikoagulationstherapie bzw. Antikoagulationsprophylaxe mit Vitamin-K-Antagonisten (klinisch signifikant, d. h. in Abhängigkeit von der Indikation bzw. signifikant nach Ermessen des Prüfarztes) - Bekannte Überempfindlichkeit gegen Meerrettichwurzel, Kapuzinerkresse oder einen der Hilfsstoffe der Prüfmedikation - Immungeschwächte Patienten (Patienten mit Organtransplantation innerhalb der vorangegangenen 3 Jahre, Patienten mit HIV-Infektion, etc.) - Patienten mit einer malignen Erkrankung des Harnwegsbereichs (Niere, Harnleiter, Blase, Genital) innerhalb der vorangegangenen 5 Jahre - Patienten mit einer Erkrankung oder in einer Situation, die nach Meinung des Prüfarztes den Patienten einem signifikanten Risiko aussetzen, die Studienergebnisse beeinträchtigen oder diese erheblich beeinflussen könnten - Schwangere, stillende Mütter oder Frauen, die eine Schwangerschaft planen; gebärfähige Frauen, die keine hocheffektive Kontrazeption betreiben (kontrazeptive Maßnahme mit einem Pearl Index <1) - Patienten, welche 30 Tage vor erstmaliger Einschlussuntersuchung oder während der klinischen Prüfung an anderen Arzneimittelstudien teilnahmen oder teilnehmen - Bestehender Alkoholabusus bzw. Medikamenten- oder Drogenmissbrauch - Schwerwiegende Erkrankungen der Psyche - Personen, die aufgrund behördlicher oder gerichtlicher Anordnung in einer Anstalt untergebracht wurden - Personen, die vom Sponsor oder von einer vom Sponsor beauftragten an der Durchführung der Studie beteiligten Stelle abhängig sind |
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Incidence for the occurence of the first recurrence of a catheter-associated urinary tract infection during the course of prophylaxis (day 0 to 28)
A recurrence / the catheter-associated urinary tract infection is defined as follows:
Subgroup I - Paraplegic Patients
- Bakteriuria ≥ 10^5 cfu/mL and leukocyturia ≥ 100/mm^3 (S2k Leitlinie Neuro-urologische Versorgung querschnittgelähmter Patienten, 2016)
Subgroup II - Non-Paraplegic Patients
- Bakteriuria ≥ 10^5 KBE/mL and clinical symptoms (min. 1) with / without leukocyturia ≥ 100/mm^3; Symptoms i. a. dysuria, flank pain, fever, signs of autonomous dysreflexia (S2k Leitlinie Management und Durchführung des Intermittierenden Kathete-rismus (IK) bei Neurogenen Blasenfunktionsstörungen, 2016) |
Inzidenz des Auftretens eines ersten Rezidivs im Verlauf der Rezidivprophylaxe (Tag 0 bis 28)
Das Rezidiv bzw. der Katheter-assoziierte HWI (CAUTI) ist wie folgt definiert:
Subkollektiv I - Querschnittsgelähmte Patienten - Bakteriurie ≥ 105^ KBE/mL und Leukozyturie ≥ 100/mm^3 (S2k Leitlinie Neuro-urologische Versorgung querschnittgelähmter Patienten, 2016)
Subkollektiv II - Nichtquerschnittsgelähmte Patienten
- Bakteriurie ≥ 10^5 KBE/mL und klinische Symptome (mind. 1) mit / ohne Leukozyturie ≥ 100/mm^3; Symptome sind u. a. Dysurie, Flankenschmerz, Fieber, Zeichen einer autonomen Dysreflexie (S2k Leitlinie Management und Durchführung des Intermittierenden Kathete-rismus (IK) bei Neurogenen Blasenfunktionsstörungen, 2016) |
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
After conclusion of the prophylaxis (at the latest after 28-day intake of the study medication) and during the scheduled visits |
Nach Abschluss der Rezidivprophylaxe (spätestens nach 28 -tägiger Einnahme der Studienmedikation) und während der vorgesehenen Visiten |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
Secondary end points will be part of the explorative data analyses set. Therefore secondary end points are not in the scope of statistical analysis according to Lehmacher and Wassmer. |
Die sekundären Zielgrößen werden im Rahmen der explorativen Datenanalyse dargestellt, d.h. sind nicht Gegenstand der Analyse gemäß Lehmacher und Wassmer. |
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Secondary end points will be part of the explorative data analyses set. Therefore secondary end points are not in the scope of statistical analysis according to Lehmacher and Wassmer. |
Die sekundären Zielgrößen werden im Rahmen der explorativen Datenanalyse dargestellt, d.h. sind nicht Gegenstand der Analyse gemäß Lehmacher und Wassmer. |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | Yes |
E.6.3 | Therapy | No |
E.6.4 | Safety | No |
E.6.5 | Efficacy | No |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | No |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | Yes |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | No |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | Yes |
E.8.1.5 | Parallel group | Yes |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | Yes |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 3 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | No |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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LVLS |
Final visit of CRA at study site of LVLS |
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 7 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 8 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | 0 |