E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Severe exocrine pancreatic insufficiency |
schwere exokrine Pankreasinsuffizienz |
|
E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Severe loss in pancreatic activity |
Schwerer Verlust der Bauchspeicheldrüsenfunktion |
|
E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Digestive System Diseases [C06] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.0 |
E.1.2 | Level | LLT |
E.1.2 | Classification code | 10033628 |
E.1.2 | Term | Pancreatic insufficiency |
E.1.2 | System Organ Class | 100000004856 |
|
E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
Comparison of the total 13CO2-emission values (=calculated as Area Under the Curve (AUC)t=0 240 min) between Nortase and Kreon. |
Vergleich der Gesamt-13CO2-Emmission (berechnet als Area Under the Curve (AUC)t=0 240 min) zwischen Nortase und Kreon. |
|
E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
Efficacy - Comparison of the total 13CO2-emission data (AUCt=0-240 min) between Nortase and Kreon + Nortase - Comparison of the total 13CO2-emission data (AUCt=0-240 min) between Nortase and Kreon + PPI - Comparison of the total 13CO2-emission data (AUCt=0-240 min) between Kreon and Kreon + PPI - Comparison of the total 13CO2-emission data (AUCt=0-240 min) between Kreon and Kreon + Nortase - Comparison of the total 13CO2-emission data (AUCt=0-240 min) between Kreon + PPI and Kreon + Nortase - Comparison of the time until the first measurable 13CO2-signal (t1) occurs in the respective treatment groups - Comparison of the time to reach the maximum lipase activity (tmax) in the respective treatment groups - Comparison of the maximum lipase activity (vmax) of administered therapy in the respective treatment groups.
Safety and Tolerability - Type, frequency and severity of documented AEs and SAEs - Tolerability of the study medication (assessed by the subject) |
Wirksamkeit - Vergleich der Gesamt-13CO2-Emmission (AUCt=0-240 min) zw. Nortase und Kreon + Nortase (Add-On) - Vergleich der Gesamt-13CO2-Emmission (AUCt=0-240 min) zw. Nortase und Kreon + PPI (Säurefestigkeit) - Vergleich der Gesamt-13CO2-Emmission (AUCt=0-240 min) zwischen Kreon und Kreon + PPI (Säurefestigkeit) - Vergleich der Gesamt-13CO2-Emmission (AUCt=0-240 min) zwischen Kreon und Kreon + Nortase (Add-On) - Vergleich der Gesamt-13CO2-Emmission (AUCt=0-240 min) zwischen Kreon + PPI und Kreon + Nortase - Vergleich der Zeit bis zum ersten messbaren 13CO2-Signal (t1) in den jeweiligen Behandlungsgruppen - Vergleich der Zeit bis zum Erreichen der maximalen Lipaseaktivität (tmax) in den jeweiligen Behandlungsgruppen - Vergleich der maximalen Lipaseaktivität (vmax) in den jeweiligen Behandlungsgruppen
Sicherheit und Verträglichkeit - Art, Frequenz und Schweregrad der dokumentierten UEs und SUEs - Verträglichkeit der Studienmedikation (vom Teilnehmer bewertet) |
|
E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
-Subjects suffering from a severe exocrine pancreatic insufficiency at screening (visit 1) verified by the medical record of the patient and an elastase-1 ELISA (< 100 µg elastase-1/g stool) - Discontinuation of PPI treatment 7 days prior to each of the following visits 2 - 6 (exception: study medication in order to prepare treatment D) - Subjects of both sexes aged ≥ 18 years - Written informed consent signed by the subject - The subject is willing and in a constitution to attend to the study over the whole duration, to finish the study and to comply with given instructions during the course of the study. |
- Teilnehmer, die an einer schweren exokrinen Pankreasinsuffizienz (dokumentiert durch die Krankenakte und <100 µg Elastase-1/g Stuhl im ELISA) zum Zeitpunkt des Screening (Visite 1) leiden - Stopp der PPI Einnahme 7 Tage vor einer jeden der folgenden Visiten 2 - 6 (Ausnahme: Studienmedikation zur Vorbereitung der Behandlung D) - Teilnehmer beiderlei Geschlechts ≥ 18 Jahre - Schriftliche Einverständniserklärung - Der Studienteilnehmer ist bereit und in einer Verfassung an der Studie teilzunehmen, die Studie zu beenden und Instruktionen während der Studie zu befolgen. |
|
E.4 | Principal exclusion criteria |
- Acute pancreatitis or an acute episode within the course of a chronic pancreatitis 4 weeks before the determined study start or during the study - Chronic inflammatory intestinal disease - Bowel stenoses, which are known complications in subjects suffering from cystic fibrosis - Severe disease of lung, liver or kidney - Former surgeries in the gastrointestinal region with detectable influence on lipid-absorption and altered gastric passage (i.e. Whipple procedure, pancreaticoduodenectomy). Patients with pylorus-preserving pancreatic head resection, right sided pancreas resection, duodenum preserving pancreatic head resection might be included. - Impaired lipid-metabolism requiring optimal pharmaceutical treatment (cholesterol >400 mg/dL, triglycerides >400 mg/dL) - Treatment with antibiotics within 8 days before the breath test - Current concomitant medication with laxatives or medication influencing the intestinal motility 24 hours before a visit - Concomitant PPI intake 7 days before each visit (excluding study medication in preparation of Treatment D) - Any long-term medication that directly influences the pH of the gastrointestinal tract 7 days prior to each of the following visits (except Treatment D). This includes but is not limited to PPI, H2 blocking agents, COX inhibiting agents (NSAIDs) Acute, symptomatic treatment with pH-modulating agents (e.g. Bullrich Salz) or COX-inhibiting agents (e.g. ASS) is allowed until 24 hours prior to each visit (except for treatment D). - Known intolerances/allergies/hypersensitivities: o Lactose intolerance o Known mold-Allergy, incompatibility/allergy/sensitivity against Aspergillus oryzae and/or Rhizopus oryzae o Celiac disease, wheat allergy and wheat sensitivity; sensitivity, allergy or incompatibility to other cereals. o hereditary fructose intolerance, glucose-galactose malabsorption or sucrase-isomaltase insufficiency o known incompatibility/allergy/sensitivity against hazelnuts or soy or any other component of Nutella® o to pork (pork allergy) or cultural rejection of pork ingredients o against one of the components of Nortase®: magnesium-stearate, lactose-monohydrate, hydroxypropylmethyl-cellulose (HPMC), coloring agents: iron oxide red E 172, titanium dioxide E 171 o against one of the components of Kreon®: cetyl alcohol, triethylcitrate, dimeticone 1000, macrogol 4000, hypromellose phthalate, gelatin, sodiummdodecylsulfate, titanium dioxide, iron[III]-oxide, iron[III]-hydroxide, iron[II,III]-oxide o to the active substance esomeprazole in Nexium mups®, to substituted benzimidazoles or to any of the excipients listed: Glycerol monostearate 40-55, hyprolose, hypromellose, iron[III]-oxide (E 172), magnesium stearate (Ph.Eur.), methacrylic acid-ethyl acrylate-copolymer (1:1) (Ph.Eur.), microcrystalline cellulose, hard paraffin, macrogol 6000, polysorbate 80, crospovidone, sodium stearyl fumarate (Ph.Eur.), sugar-starch-pellets (sucrose and maize starch), talcum, titan dioxide (E 171), triethyl Citrate - Concomitant use of the following medicinal products: o nelfinavir o atazanavir o clopidogrel o ketoconazole, itraconazole or voriconazole o erlotinib o citalopram, imipramine or clomipramine o diazepam o cilostazol o cisapride o digoxin o methotrexate o tacrolimus o rifampicin o St. John’s wort (Hypericum perforatum) o phenytoin in epileptic patients o warfarin or other coumarine derivatives. - Participation in another clinical study during the study and within the previous 30 days to screening - Malignant disease of pancreas within the previous 5 years - Known HIV positivity - Pregnancy, lactation or the planning of a pregnancy in female participants - Subjects with a disease or in a specific condition/situation, which will present a significant risk - according to the principal investigators opinion - and will therefore affect or significantly influence the outcome of the study. - Alcohol abuse and/or substance/drug abuse leading to a restricted cognitive capability documented by the investigator - Severe mental illnesses - Persons who are institutionalized by court order or regulatory action - Sponsor-dependent persons |
• akute Pankreatitis oder eine akute Episode bei chronischer Pankreatitis innerhalb von 4 Wochen vor Studienstart oder während der Studie • chronische entzündliche Darmerkrankungen • gastrointestinale Stenose, die eine bekannte Komplikation in Teilnehmern mit cystischer Fibrose ist • schwerwiegende Erkrankungen der Lunge, Leber oder Niere • Frühere Operationen der gastrointestinalen Region mit messbarem Einfluss auf die Fettabsorption und die gastrische Passage (d. h. Whipple Operation, PankreaFormer surgeries in the gastrointestinal region with detectable influence on lipid-absorption and altered gastric passage (i.e. Whipple procedure, Duodenopankreatektomie).
Patienten mit Pylorus erhaltender Pankreaskopfresektion, rechtsseitiger Pankreasresektion, Duodenum erhaltender Pankreaskopfresektion können eingeschlossen werden. • beeinträchtigter Lipidmetabolismus, welcher eine optimale pharmakologische Behandlung benötigt (Cholesterol >400 mg/dL, Triglyceride >400 mg/dL) • Behandlung mit Antibiotika 8 Tage vor Studienstart • gleichzeitige Einnahme von Laxativa oder Medikation, die die intestinale Motilität beeinflusst 24 h vor der Visite • gleichzeitige Einnahme von PPI 7 Tage vor einer Visite (mit Ausnahme der Vorbereitung von Behandlung D) • jegliche Langzeit-Medikation, die den pH Wert des Magens direkt beeinflusst muss 7 Tage vor einer folgenden Visite abgesetzt werden. Dies schließt unter anderem PPI, H2-Blocker, COX-Inhibitoren (NSAIDs) ein. Symptomatische Akutbehandlungen mit pH modulierenden Agentien (z. B. Bullrich Salz) oder COX inhibierenden Agentien (z. B. ASS) sind bis zu 24 h vor jeder Visite erlaubt (Ausnahme: Behandlung D). • Bekannte Intoleranzen / Allergien/ Überempfindlichkeiten: o Laktoseintoleranz o Bekannte Schimmelpilzallergie, bekannte Unverträglichkeit / Allergie / Überempfindlichkeit gegenüber Aspergillus oryzae und/oder Rhizopus oryzae o Zölliakie, Weizenallergie und Weizenunverträglichkeit; Überempfindlichkeit gegenüber anderer Getreidearten o hereditäre Fruktoseintoleranz, Glucose-Galaktose Malabsorption oder Saccharose-Isomaltase Insuffizienz o bekannte Unverträglichkeit / Allergie / Überempfindlichkeit gegenüber Haselnüssen, Soja oder anderer Komponenten von Nutella® o Überempfindlichkeit gegenüber Schweinefleisch (Allergie) oder kulturelle Ablehnung von Schweinefleisch o Überempfindlichkeit gegenüber einer oder mehrerer Komponenten von Nortase®: Magnesiumstearat, Lactose-Monohydrat, Hydroxpropylmethyl-Cellulose (HPMC), Farbstoffe: Eisenoxid rot E 172, Titandioxid E 171 o Überempfindlichkeit gegenüber einer oder mehrerer Komponenten von Kreon®: Cetylalkohol, Triethylcitrat, Dimeticon 1000, Macrogol 4000, Gelatine, Natriumdodecylsulfat, Titandioxid, Eisen(III)-oxid, Eisen(III)-hydroxid-oxid × H2O, Eisen(II,III)-oxid o HypromellosephthalatÜberempfindlichkeit gegenüber einer oder mehrerer Komponenten von Nexium® mups 40 mg: Glycerolmonostearat 40 – 55, Hyprolose, Hypromellose, Eisen(III)-oxid (E 172), Magnesiumstearat, (Ph. Eur.), Methacrylsäure-Ethylacrylat-Copolymer (1 : 1) (Ph. Eur.), mikrokristalline Cellulose, Hartparaffin, Macrogol, 6000, Polysorbat 80, Crospovidon, Natriumstearylfumarat (Ph. Eur.), Zucker-Stärke-Pellets (Sucrose und Maisstärke), Talkum, Titandioxid (E 171), Triethylcitrat • Gleichzeitige Einnahme der folgenden Medikamente: o Nelfinavir o Atazanavir o Clopidogrel o Ketoconazol, Itraconazol, Voriconazol o Erlotinib o Citalopram, Imipramin or Clomipramine o Diazepam o Cilostazol o Cisapride o Digoxin o Methotrexat o Tacrolismus o Rifampicin o Johanniskraut o Phenytoin bei Epilepsie • Teilnehmer, welche 30 Tage vor erstmaliger Einschlussuntersuchung oder während der klinischen Prüfung an anderen Arzneimittelstudien teilnahmen oder teilnehmen • Teilnehmer mit einer malignen Erkrankung innerhalb der vorangegangenen 5 Jahre • Bekannte HIV Infektion • Schwangerschaft und Stillzeit • Teilnehmer mit einer Erkrankung oder in einer Situation, die nach Meinung des Prüfarztes den Teilnehmer einem signifikanten Risiko aussetzen, die Studienergebnisse beeinträchtigen oder diese erheblich beeinflussen könnten • Bestehender Alkoholabusus bzw. Medikamenten- oder Drogenmissbrauch, welcher nach Einschätzung des Prüfarztes zu einer eingeschränkten kognitiven Leistungsfähigkeit führt • Schwerwiegende Erkrankungen der Psyche • Personen, die aufgrund behördlicher oder gerichtlicher Anordnung in einer Anstalt untergebracht wurden • Personen, die vom Sponsor oder von einer vom Sponsor beauftragten an der Durchführung der Studie beteiligten Stelle abhängig sind |
|
E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
The primary objective is the comparison of the total 13CO2-emission values (=calculated as Area Under the Curve (AUC)t=0 240 min) between Nortase (B) and Kreon (A).
Treatment A: 4 capsules of Kreon
Treatment B: 6 capsules of Nortase |
Vergleich der Gesamt-13CO2-Emmission (berechnet als Area Under the Curve (AUC)t=0 240 min) zwischen Nortase (A) und Kreon (B).
Behandlung A: 4 Kapseln Kreon 10 000 (40 000 Ph. Eur.-Einheiten)
Behandlung B: 6 Kapseln Nortase (42 000 Ph. Eur.-Einheiten) |
|
E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
after administration of treatments A and B
Treatment A: 4 capsules of Kreon
Treatment B: 6 capsules of Nortase |
Nachdem Behandlung A und B erfolgt sind.
Behandlung A: 4 Kapseln Kreon 10 000 (40 000 Ph. Eur.-Einheiten)
Behandlung B: 6 Kapseln Nortase (42 000 Ph. Eur.-Einheiten) |
|
E.5.2 | Secondary end point(s) |
Efficacy
- Comparison of the total 13CO2-emission data (AUCt=0-240 min) between Nortase and Kreon + Nortase (Add-On) - Comparison of the total 13CO2-emission data (AUCt=0-240 min) between Nortase and Kreon + PPI (acid resistance) - Comparison of the total 13CO2-emission data (AUCt=0-240 min) between Kreon and Kreon + PPI (acid resistance) - Comparison of the total 13CO2-emission data (AUCt=0-240 min) between Kreon and Kreon + Nortase (Add-On) - Comparison of the total 13CO2-emission data (AUCt=0-240 min) between Kreon + PPI and Kreon + Nortase - Comparison of the time until the first measurable 13CO2-signal (t1) occurs in the respective treatment groups - Comparison of the time to reach the maximum lipase activity (tmax) in the respective treatment groups - Comparison of the maximum lipase activity (vmax) of each administered therapy in the respective treatment groups.
Safety and Tolerability - Type, frequency and severity of documented AEs and SAEs - Tolerability of the study medication (assessed by the subject) |
- Vergleich der Gesamt-13CO2-Emmission (AUCt=0-240 min) zwischen Nortase und Kreon + Nortase (Add-On) - Vergleich der Gesamt-13CO2-Emmission (AUCt=0-240 min) zwischen Nortase und Kreon + PPI (Säurefestigkeit) - Vergleich der Gesamt-13CO2-Emmission (AUCt=0-240 min) zwischen Kreon und Kreon + PPI (Säurefestigkeit) - Vergleich der Gesamt-13CO2-Emmission (AUCt=0-240 min) zwischen Kreon und Kreon + Nortase (Add-On) - Vergleich der Gesamt-13CO2-Emmission (AUCt=0-240 min) zwischen Kreon + PPI und Kreon + Nortase - Vergleich der Zeit bis zum ersten messbaren 13CO2-Signal (t1) in den jeweiligen Behandlungsgruppen - Vergleich der Zeit bis zum Erreichen der maximalen Lipaseaktivität (tmax) in den jeweiligen Behandlungsgruppen - Vergleich der maximalen Lipaseaktivität (vmax) in den jeweiligen Behandlungsgruppen |
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
These secondary endpoints will be analysed in accordance with the primary endpoint. Safety data will be analysed descriptively. |
Die sekundären Endpunkte werden im Zusammenhang mit dem primären Endpunkt analysiert. Sicherheitsdaten werden einer deskriptiven Analyse unterzogen. |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | No |
E.6.5 | Efficacy | No |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | No |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | Yes |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | Yes |
E.8.1.7 | Other | Yes |
E.8.1.7.1 | Other trial design description |
prospektive Pilotstudie |
prospective pilot study |
|
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | Yes |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 4 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 2 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | No |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
|
LVLS |
Final visit of CRA at study site of LVLS |
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 6 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 8 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | 0 |