E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Atrial Fibrillation with high risk of stroke and bleeding |
Vorhofflimmern mit hohen Schlaganfall- und Blutungsrisiko |
|
E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Atrial Fibrillation (a heart arrhytmia) with high risk of stroke and bleeding |
Vorhofflimmern (eine Arrhythmie des Herzens) mit hohen Schlaganfall- und Blutungsrisiko |
|
E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Cardiovascular Diseases [C14] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.0 |
E.1.2 | Level | PT |
E.1.2 | Classification code | 10003658 |
E.1.2 | Term | Atrial fibrillation |
E.1.2 | System Organ Class | 10007541 - Cardiac disorders |
|
E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
Study goal is to determine the clinical benefit of a strategy of percutaneous catheter‐based left atrial appendage (LAA) closure in patients with NVAF at high risk of stroke (CHA2DS2‐VASc Score ≥2) and bleeding as compared to best medical care (including a non-vitamin K antagonist oral anticoagulant [NOAC] if patient is eligible). |
Ziel der Studie ist es, den klinischen Nutzen des perkutanen, katheter-basierten Vorhofsohrverschlusses bei Patienten mit nicht-valvulärem Vorhofflimmern (NVAF) mit hohem Schlaganfallrisiko (CHA2DS2‐VASc Score ≥2) sowie hohem Blutungsrisiko zu bestimmen im Vergleich zur medikamentösen Standardtherapie (einschließlich eines [Nicht-Vitamin K] oralen Antikoagulans [(N)OAK], wenn möglich). |
|
E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
Not applicable. |
Nicht zutreffend. |
|
E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
- Signed Written Informed Consent - Documented atrial fibrillation (paroxysmal, persistent, long-standing persistent or permanent) - CHA2DS2VASc-Score ≥2 - High risk of bleeding under oral anticoagulation or contraindication for (N)OAC therapy, in particular patients with at least one of the following conditions: *HAS-BLED-Score ≥3 *Prior intracranial/intraspinal bleed, intraocular bleed compromising vision (BARC: type 3c) *Hemorrhagic/bleeding complication fulfilling BARC type 3a or 3b: gastrointestinal tract, genitourinary tract or respiratory tract bleeding, where the patient is considered to be at a persistently increased risk of bleeding, e.g. the cause of bleeding cannot be successfully eliminated *Chronic kidney disease with eGFR 15-29 ml/min/1.73 m2 * Any recurrent bleeding making chronic anticoagulation not feasible - Subject eligible for an LAA occluder device - Age ≥18 years - Willing and capable of providing informed consent, participating in all associated study activities - negative SARS-CoV-2 PCR test (no longer than 48 hours prior to randomization in outpatients or not older than 14 days in continuously hospitalized patients without signs of COVID-19 infection) or negative SARS-CoV-2 rapid antigen test (no longer than 24 hours prior to randomization) |
- Unterschriebene schriftliche Einwilligungserklärung - Dokumentiertes Vorhofflimmern (paroxysmal, persistent, permanent) - CHA2DS2VASc-Score ≥2 - Hohes Risiko für das Auftreten von Blutungen unter oraler Antikoagulation oder bestehende Kontraindikation für eine (N)OAK-Therapie, insbesondere Patienten mit mindestens einem der folgenden Zustände: *HASBLED-Score ≥3 *Stattgehabte intrakraniale/intraspinale Blutung, intraokkuläre Blutung, die die Sehkraft beeinträchtigt (BARC: type 3c) *Blutung, die die Kriterien BARC Typ 3a oder 3b erfüllt: Blutungen des Magen-Darm-Trakts, des Urogenitaltrakts oder der Atemwege, bei denen weiterhin ein erhöhtes Blutungsrisiko besteht, da z.B. die Ursache der Blutung nicht erfolgreich beseitigt werden konnte *Chronische Niereninsuffizienz mit einer eGFR 15-29 ml/min/1.73m2 * Jede rezidivierende Blutung, die eine dauerhafte Antikoagulation ausschließt - Patienten, die für den katheterinterventionellen Vorhofohrverschluss geeignet sind - Alter ≥ 18 Jahre - Einwilligungsfähiger Patient, der in der Lage ist und gewillt ist, an allen Studienaktivitäten teilzunehmen - Negativer SARS-CoV-2 PCR Test (nicht älter als 48 Stunden vor Randomisierung bei ambulant behandelten Patienten oder nicht älter als 14 Tage bei kontinuierlich stationären Patienten ohne COVID-19 Symptomen) oder negativer SARS-CoV-2 Antigen-Schnelltest (nicht älter als 24 Stunden vor Randomisierung) |
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E.4 | Principal exclusion criteria |
- Absolute contraindication to acetylsalicylic acid - Comorbidities other than AF requiring chronic (N)OAC therapy, e.g. mechanical heart valve prosthesis - Symptomatic carotid disease (if not treated) - Complex aortic atheroma with mobile plaque (Kronzon classification grade V) - Heart transplant - Active infection or symptoms suggestive of COVID-19 infection or active endocarditis or other infections resulting in bacteremia - Cardiac Tumor - Severe liver failure (Child–Pugh class C or liver failure with coagulopathy) - Severe renal failure (GFR <15 ml/min/1.73m2 or current requirement for dialysis (defined as current, regular renal replacement therapy performed at least weekly (including hemodialysis and peritoneal dialysis) within the last 30 days)) - Pregnancy or breastfeeding - For female patients of reproductive potential: Unwilling to agree to use a highly effective method of contraception (Pearl index <1) throughout the study period - Subject with participation in another interventional clinical trial during this study or within 30 days before entry into this trial. - Known terminating disease with life expectancy <1 year (including those with end-stage heart failure) - Subjects, who are committed to an institution due to binding official or court order - Subject who is dependent on the Site, the Site Investigator, any sub-investigator, his/her representative and/or the sponsor - Persons who are not proficient in the German language - Unstable/ not fully recompensated acute heart failure corresponding to NYHA class III and/or IV -Subject with known antiphospholipid syndrome |
- Absolute Kontraindikationen für Acetylsalicylsäure - Weitere Komorbiditäten, die einer dauerhaften (N)OAK Behandlung bedürfen, z.B. mechanische Herzklappenprothesen - Symptomatische Carotisstenose (falls unbehandelt) - Komplexes Aortenatherom mit mobiler Plaque (Kronzon Klassifikation Grad V) - Herztransplantation - Aktive Infektion oder Symptome, die auf eine COVID-19 Infektion hinweisen oder aktive Endokarditis oder andere Infektionen, die zu Bakteriämie führen - Herztumore - Schwere Leberinsuffizienz (Child-Pugh Stadium C oder Lebererkrankungen in Verbindung mit einer Koagulopathie) - Schwere Niereninsuffizienz (GFR <15 ml/min/1.73m2 oder aktuelle Dialysepflicht (definiert als aktuelle regelmäßige, mindestens wöchentliche Durchführung eines Nierenersatzverfahrens (einschließlich Hämodialyse und Peritonealdialyse) innerhalb der letzten 30 Tage)) - Schwangerschaft oder Stillen - Bei gebärfähige Frauen: Keine Bereitschaft eine zuverlässige Verhütungsmethode(Pearl Index <1) während des gesamten Studienzeitraums an verwenden - Teilnahme an einer anderen interventionellen klinischen Studie während dieser Studie oder innerhalb von 30 Tagen vor dem Eintritt in diese Studie - Bekannte Krankheit mit einer Lebenserwartung <1 Jahr (einschließlich derjenigen mit Herzinsuffizienz im Endstadium) - Personen, die aufgrund behördlicher oder gerichtlicher Anordnung in einer Anstalt untergebracht wurden - Personen, die von der Prüfstelle, dem Prüfer und / oder den Prüfärzten sowie deren Vertretern und / oder vom Sponsor abhängig sind - Personen, die kein Deutsch beherrschen - Instabile/ nicht vollständig rekompensierte akute Herzinsuffizienz entsprechend der NYHA Klassifikation III und/oder IV - Personen mit bekanntem Antiphospholipid-Syndrom |
|
E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Primary endpoint (net clinical benefit) Survival time free of the composite of: - Stroke (including ischemic or hemorrhagic stroke) - Systemic embolism - Major bleeding (BARC type 3‐5) - Cardiovascular or unexplained death
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Primärer Endpunkt (net clinical benefit) Kombinierte Überlebenszeit frei von: - Schlaganfall (ischemisch oder haemorrhagisch) - systemische Embolie - schwere Blutung (BARC type 3‐5) - Kardiovaskulärer oder ungeklärter Tod |
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Patients will be evaluated for the primary endpoint at follow up visits at 7 days*, 30 days*, 3, 6*, 12, 18*, 24, 36*, 48*, 60*, 72* and 84* months, EOS* (*phone visits). |
Die Patienten werden bei den Visiten nach 7 Tagen*, 30 Tagen*, 3, 6*, 12, 18*, 24, 36*, 48*, 60*, 72* und 84* Monaten, EOS* (*Telefon-Visiten) auf den primären Endpunkt hin untersucht/ befragt. |
|
E.5.2 | Secondary end point(s) |
- Primary endpoint events per year - Combined endpoint: MACCE (stroke/systemic embolism/cardiovascular death/myocardial infarction) - Mortality (including all-cause death, cardiovascular death, non‐ cardiovascular death, peri‐procedural death) - Major bleeding (BARC type 3‐5) - Systemic embolism - Ischemic stroke - Hemorrhagic stroke - Transient ischemic attack (TIA; defined as neurological deficit of vascular origin lasting ≤24 hours without corresponding brain lesion) - Myocardial infarction - Hospitalization for bleeding or cardiovascular event - Changes in cognitive function assessed by MoCA (= Montreal Cognitive Assessment) - Changes in health-related quality of life (EQ-5D-5L) - Changes in modified Rankin Scale (mRS)
Secondary safety endpoint(s): - Device-related complications until day 7 or discharge and total follow-up time - Device thrombus/fracture/erosion/infection/embolization - Pericardial effusion - Procedure related death - Technical and procedural success of device implantation (see also protocol chapter 4.2.4) - Peri-procedural outcomes at 7 days or discharge and 30 calendar days after implantation (see also protocol chapter 4.2.4) - Additionally, the total number of SAEs will be analyzed |
- Primäre Endpunktereignisse pro Jahr - Kombinierter Endpunkt: MACCE (Schlaganall/systemische Embolie/kardiovaskulärer Tod/Myokardinfarkt) - Mortalität (inkl. Tod jeder Ursache, kardiovaskulärer Tod, nicht-kardiovaskulärer Tod, peri-prozeduraler Tod) - Schwere Blutung (BARC type 3‐5) - Systemische Embolie - Ischämischer Schlaganfall - Hämorrhagischer Schlaganfall - Transitorischer ischämischer Angriff (TIA, definiert als neurologisches Defizit vaskulären Ursprungs, ≤24 Stunden, ohne entsprechende Hirnläsion) - Myokardinfarkt - Veränderungen der kognitiven Funktion, beurteilt durch MoCA (= Montreal Cognitive Assessment) - Veränderungen der Lebensqualität, beurteilt durch EQ-5D-5L - Veränderungen im modified Rankin Scale (mRS)
Sekundäre Sicherheitsendpunkte: - Device-bedingte Komplikationen bis Tag 7 oder bis Entlassung und Gesamtnachbeobachtungszeit - Thrombus / Fraktur / Erosion / Infektion / Embolisierung am LAA-Okkluder - Perikarderguss - Prozedur bedingter Tod - Technischer und prozeduraler Erfolg der LAA-Okkluder-Implantation (siehe Protokoll Kapitel 4.2.4) - Periprozedurale Ergebnisse nach 7 Tagen oder bei Entlassung und 30 Kalendertagen nach Implantation (siehe Protokoll Kapitel 4.2.4) - Zusätzlich wird die Gesamtzahl der SAEs analysiert |
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Patients will be evaluated for the primary endpoint at follow up visits at 7 days*, 30 days*, 3, 6*, 12, 18*, 24, 36*, 48*, 60*, 72* and 84* months, EOS* (*phone visits). |
Die Patienten werden bei den Visiten nach 7 Tagen*, 30 Tagen*, 3, 6*, 12, 18*, 24, 36*, 48*, 60*, 72* und 84* Monaten, EOS* (*Telefon-Visiten) auf den primären Endpunkt hin untersucht/ befragt. |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | Yes |
E.6.3 | Therapy | No |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | No |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | Yes |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | Yes |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | Yes |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 65 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 7 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | |