E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Secondary hyperparathyroidism in adult patients with chronic kidney disease on hemodialysis therapy. |
Sekundärer Hyperparathyreoidismus in erwachsenen Patientinnen und Patienten mit chronischer Niereninsuffizienz unter Hämodialysetherapie. |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Bone mineral disorder which occurs in patients with chronic kidney disease and require renal replacement therapy in the form of hemodialysis. |
Knochenstoffwechselerkrankung welche bei Patientinnen und Patienten mit chronischer Niereninsuffizienz auftritt, welche ein Nierenersatzverfahren in Form einer Hämodialyse benötigen. |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Hormonal diseases [C19] |
MedDRA Classification |
E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
In this randomized, multicenter trial we will study the effect of etecalcitide versus alfacalcidol on left ventricular hypertrophy (LVH) and fibrosis in hemodialysis patients with secondary hyperparathyroidism (sHPT). Etecalcitide is a calcimimetic drug that has been approved for the treatment of sHPT in dialysis patients. FGF23 increases the development of LVH in these patients and is further associated with progression to end-stage renal disease, cardiac events and all-cause mortality. In animal models a blockade of FGF23 ameliorates the pathologic effect on left ventricular mass and function. Calcimimetic therapy has been shown to reduce systemic FGF23 levels while vitamin D therapy increases it. However, there is limited data on the clinical relevance of therapeutic modification of FGF23 levels in humans. We hypothesize that treatment with etelcalcetide ameliorates pathological changes in cardiac structure in dialysis patients with sHPT by suppression of systemic FGF23 levels. |
In dieser randomisierten multizentrischen Studie werden die Effekte von Etelcalcetide versus Alfacalcidol auf die Linksventrikelhypertrophie (LVH) und Fibrose in Hämodialysepatienten mit sekundärem Hyperparathyreoidismus (sHPT) untersucht. Etelcalcetide ist ein kalzimimetisches Medikament, welches zugelassen is für die Therapie des sHPT. FGF23 verstärkt die Entwicklung von LVH in diesen Patienten und ist assoziiert mit der Zunahme der Niereninsuffizienz, akuten kardialen Ereignissen und Mortalität. Im Tiermodel zeigte eine Blockade von FGF23 einen lindernden Effekt auf die Linksventrikelmasse und Funktion. Kalzimimetika führen zu einer Reduktion und Vitamin D zu einer Erhöhung von FGF23 im Blut. Bisher ist noch wenig über die klinische Relevanz der therapeutischen Modifikation von FGF23 in Menschen bekannt. Wir vermuten, dass eine Senkung von FGF23 durch die Therapie mit Etelcalcetide die pathologischen Veränderungen der Herzmuskelstruktur in Dialysepatienten mit sHPT vermindert. |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
Cardiac structure apart from left ventricular hypertrophy, i.e. Left atrial diameter, cardiac fibrosis, wall motion abnormalities and left ventricular function compared in the etelcalcetide vs. alfacalcidol group. Laboratory parameters: electrolytes, PTH, BNP, troponin T (pre and postdialysis), FGF23, soluble klotho levels. Analysis of the renin-angiotensin-aldosterone system (“RAAS fingerprint”) |
Herzstruktur neben der Linksventrikelhypertrophie, i.e. linksatrialer Durchmesser, Herzfibrose, Wandbewegungsstörungen, Linksventrikelfunktion- Vergleich zwischen den beiden Therapiegruppen- Etelcalcetide und Alfacalcidol. Laborparameter: electrolytes, PTH, BNP, Troponin T (vor und nach Dialyse), FGF23, soluble klotho. Analyse vom Renin-Angiotensin-Aldosteronsystem ("RAAS fingerprint") |
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
• ≥ 18 years of age • Treatment with maintenance hemodialysis 3 times a week for ≥ 3 months and ≤3 years • sekundary hyperparathyroidism defined by o Parathyroid hormone levels obtained from the central laboratory of ≥300 pg/mL and no prior treatment with a calcimimetic drug, or o patients under treatment with cinacalcet who will be eligible following a washout phase of 4 weeks • serum calcium levels obtained from the central laboratory of ≥ 2.08 mmol/L • Signs of left ventricular hypertrophy (increased myocardial thickness in the left ventricle, increased intraventricular septum thickness) +/- signs of cardiac fibrosis in cardiac imaging (Echocardiography) • State of optimal fluid composition i.e. reaching the individual dry weight as measured with the help of a Body Composition Monitor. Pulmonary edema will be excluded with the help of lung ultrasound (lung comet tails). • No substantial dose change of calcium supplements, phosphate binders, dialysate calcium 4 weeks before screening
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• ≥ 18 Jahre alt • Chronische Dialysetherapie 3 Mal wöchentlich für ≥ 3 Monate und ≤ 3 Jahre • sekundärer Hyperparathyreoidismus definiert als o Parathormonwerte aus dem Serum ≥300 pg/mL ohne vorangehende Therapie mit einem kalzimimetischen Medikament, oder o Patienten unter Therapie mit Cinacalcet, die nach einer Auswaschphase von 4 Wochen eingeschlossen werden • Serum Kalzium von ≥ 2.08 mmol/L • Zeichen von Linksventrikelhypertrophie (= erhöhte Herzmuskeldicke im linken Ventrikel, erhöhte intraventrikuläre Septumdicke) +/- Zeichen von Herzfibrose in kardialer Bildgebung (Echokardiographie) • Optimale Körperwasserzusammensetzung i.e. Erreichen des Trockengewichtes gemessen mit Body Composition Monitor (BCM). Lungenödem wird mithilfe von Lungenultraschall (lung comet tails) ausgeschlossen. • Keine wesentlichen Dosisveränderungen von Kalziumsubstitution, Phosphatbindern, Dialysatkalzium 4 Wochen vor dem Screening. |
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E.4 | Principal exclusion criteria |
• Unstable medical condition based on medical history, physical examination, and routine laboratory tests, or judged unstable in the investigator’s opinion • Significantly impaired left ventricular systolic function or significant, hemodynamically effective heart valve defects • History of any illness, which in the investigator’s opinion, might confound the results of the study or pose additional risk • Anticipated parathyreoidectomy within 6 months after randomization • Scheduled date for kidney transplant from a living donor • Uncontrolled hyperphosphatemia • Subject is currently enrolled in or has not yet completed at least 30 days since ending other investigational device or drug trial(s), or subject is receiving other investigational agent(s) • Subject has known sensitivity or intolerance to any of the products to be administered for the purpose of this study • Subject has any kind of disorder that compromises the ability of the subject to give written informed consent and/or to comply with the study procedures • Subject is pregnant, or is of child-bearing potential and not using adequate contraceptive precautions • Contraindications for MRI (implanted MR-Unsafe – objects that are significantly ferromagnetic and pose a clear and direct threat to persons and equipment within the magnet room) • Overhydration as measured in BCM or visualized in lung ultrasound |
• Instabiler Gesundheitszustand basierend auf der medizinischen Vorgeschichte, der körperlichen Untersuchung, Laboruntersuchungen bzw. vom Untersucher als instabil eingestuft • Signifikant verminderte Linksventrikelfunktion oder signifikant, hämodynamisch wirksame Herzklappenpathologien • Vorgeschichte von Krankheiten, die nach Auffassung des Untersuchers die Resultate der Studie beeinflussen könnten oder ein zusätzliches Risiko darstellen könnten • Geplante Parathyreoidektomie innerhalb von 6 Monaten nach Einschluss • Geplante Lebendnierentransplantation • Unkontrollierbare Hyperphosphatämie • Der Patient ist derzeit in einer anderen Studie eingeschlossen in welcher ein anderes Medikamet verabreicht wird oder Medizinprodukt verwendet wird- bzw. die Teilnahme des Patienten an anderen solchen Studien ist noch nicht mindestens 30 Tage her • Es besteht eine vorbekannte Allergie oder Unverträglichkeit gegenüber den in der Studie verabreichten Stoffen • Der Patient hat eine Erkrankung welche es ihm unmöglich macht seine schriftliche Zustimmung zur Teilnahme abzugeben sowie an den Studienmaßnahmen teilzunehmen • Die Patientin ist schwanger oder in gebärfähigem Alter ohne adäquater Verhütungsmethode • Kontraindikation gegen die Durchführung eines MRTs (MRT-untaugliche Implantate/Geräte welche ferromagnetisch sind sowie eine klare und direkte Gefahr für die betroffene Person bzw. die Utensilien im MRT-Raum darstellen) • Überwässerung, gemessen im BCM oder sichtbar im Lungenultraschall |
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
In this trial we will determine the influence of calcimimetic therapy versus vitamin D therapy on left ventricular hypertrophy in hemodialysis patients with secondary hyperparathyroidism (HPT): We will perform a trial testing etecalcitide treatment vs alfacalcidol on top of conventional HPT therapy (phosphate binders, calcium substituation) for 12 months. Etecalcitide or alfacalcidol will be administered intravenously three times per week following chronic hemodialysis treatment. The primary end point will be a change in left ventricular mass index that will be assessed using cardiac magnetic resonance imaging at baseline and after 12 months of treatment. |
In dieser Studie wird der Einfluss von kalzimimetischer Therapie versus Vitamin D Therapie auf die Linksventrikelhypertrophie in Hämodialysepatienten mit sekundärem Hyperparathyreoidismus (HPT) untersucht: wir werden eine Studie durchführen in welcher das Medikament Etelcalcetide gegen Alfacalcidol zusätzlich zu konventioneller HPT-Therapie (Phosphatbinder, Calciumsubstitution) für 12 Monate verabreicht wird. Etelcalcetide oder Alfacalcidol werden 3 Mal wöchentlich i.v. nach der Dialysebehandlung verabreicht. Der Primäre Endpunkt ist eine Veränderung des Linksventrikulären Massenindex, welcher mithilfe von Herz-MRT Untersuchungen, welche vor sowie nach 12-monatiger Therapie durchgeführt werden. |
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Cardiac MRI performed at baseline as well as after 12 months of study. |
HerzMRT vor Beginn der Therapie sowie nach 12-monatiger Therapie |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
As secondary end points we will measure changes in left atrial diameter, cardiac fibrosis, wall motion abnormalities and left ventricular function (in cardiac MRI as well as strain echocardiography) as well as changes in electrolytes, PTH, BNP, troponin T (pre and post dialysis), serum FGF 23 and soluble Klotho levels. Additionally, the renin-angiotensin-aldosterone system (RAAS) metabolites will be analyzed with the help of mass spectrometry (“RAAS fingerprint”). |
Als sekundäre Endpunkte werden wir Unterschiede im linksatrialen Durchmesser, der kardialen Fibrose, der Herzwandbewegungsstörungen, der Linksventrikelfunktion (im Herz-MRT sowie Strain-Herzechokardiographie) sowie der Elektrolyte, des PTH, des BNP, des Troponin T (vor und nach Dialyse) und der Laborwerte FGF23 und soluble klotho messen. Zusätzlich werden Metabolite des Renin-Angiotensin-Aldosteronsystems (RAAS) untersucht mithilfe einer Massenspektroskopie ("RAAS Fingerprint"). |
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Cardiac MRI and echocardiography with strain will be performed at baseline as well as after 12 months of therapy. Laboratory tests will be performed multiple times in clearly defined intervalls. RAAS fingerprint will be performed at baseline as well as after 12 months of therapy. |
HerzMRTs und Herzechokardiographie-Untersuchungen mit Strain vor Beginn der Therapie sowie nach 12-monatiger Therapie. Laboruntersuchungen werden in genau definierten Zeitintervallen mehrfach durchgeführt. RAAS fingerprints werden vor Beginn der Therapie sowie nach 12-monatiger Therapiephase durchgeführt. |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | No |
E.6.5 | Efficacy | No |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | Yes |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | No |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | Yes |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | No |
E.8.1.3 | Single blind | Yes |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | Yes |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | Yes |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 2 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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The trial is completed if 62 patients have received the treatment (etelcalcetide or alfacalcidol) for 12 months and completed all the requested procedures (screening procedures, cMRI at baseline and after the treatment phase, strain echocardiography at baseline and after the treatment phase, multiple laboratory measurements) or are lost to follow up or dropped out of the study. |
Die Studie ist beendet wenn 62 Patienten die Therapie (Etelcalcetide oder Alfacalcidol) 12 Monate lang verabreicht bekommen haben und alle notwendigen Untersuchungen durchgeführt haben (Screening Untersuchungen, cMRT zu Beginn sowie nach 12 Monaten Therapie, Strain Echokardiographie zu Beginn sowie nach 12 Monaten Therapie, mehrfache Laboruntersuchungen) oder die Studie frühzeitig verlassen/abgebrochen haben. |
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 4 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 0 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | 0 |