E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Multiple Sclerosis (MS), acute episode |
Multiple Sklerose (MS), akuter Schub |
|
E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Multiple Sclerosis (MS), acute episode |
Multiple Sklerose (MS), akuter Schub |
|
E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Nervous System Diseases [C10] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.0 |
E.1.2 | Level | HLT |
E.1.2 | Classification code | 10052785 |
E.1.2 | Term | Multiple sclerosis acute and progressive |
E.1.2 | System Organ Class | 100000004852 |
|
E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
To prove the superiority of immunoadsorption over a 2nd course of methylprednisolone as an escalating treatment of steroid refractory relapses in RRMS and CIS. |
Nachweis der Überlegenheit der Immunadsorption über eine zweite Gabe von Methylprednisolon als eskalierende Steroidbehandlung von therapierefraktären Schüben bei schubförmiger Multipler Sklerose und klinisch isolierten Syndrom einer Demyelinisierung des ZNS (clinically isolated syndrome of CNS demyelination, CIS). |
|
E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
Validation of the superiority of immunoadsorption based on further neurological evaluations (e.g. MS functional composite/MSFC) and comparison of the two treatment modalities regarding safety and patient satisfaction (acceptance, well-being, quality of life). |
Validierung der Überlegenheit der Immunadsorption anhand weiterer neurologischer Auswertungen und Vergleich der beiden Behandlungsmodalitäten in Bezug auf Sicherheit und Patienten-zufriedenheit (Akzeptanz, Wohlbefinden, Lebensqualität |
|
E.2.3 | Trial contains a sub-study | Yes |
E.2.3.1 | Full title, date and version of each sub-study and their related objectives |
Analyses of prognostic measures for response to 1st IVMP course In addition, there is an external responder group defined as patients screened but not randomized because of a satisfactory response to the 1st IVMP escalation therapy (data capture at screening and on day 180 will be performed). |
Analyse von prognostischen Faktoren für das Ansprechen auf die erste IVMP Therapie Zusätzlich gibt es eine "external responder Group" von Patienten, die gescreent wurden, aber nicht randomisiert wurden, da die erste IVMP Eskalationstherapie zufriedenstellend gewirkt hat. Von diesen Patienten werden Daten zu Screening und nach 180 Tagen erfasst. |
|
E.3 | Principal inclusion criteria |
1. ≥ 18 years 2. Diagnosis of MS (according to McDonald criteria, revision of 2017) or of clinically isolated syndrome of CNS demyelination 3. Acute relapse (new or recurring symptoms lasting at least 24 hrs, affecting the subject’s activities of daily living [ADL]) 4. Initial therapy of current relapse with IVMP (2500 - 5000 mg total dose) with unsatisfactory response 5. EDSS at screening 2.0-8.0 6. At screening, interval since onset of current relapse maximum 28 days 7. At screening, interval since end of initial course of IVMP** at least 7 days 8. Before onset of qualifying MS relapse, clinically stable for at least 30 days 9. Written informed consent |
1. ≥ 18 Jahre alt 2. Diagnose MS (gem. McDonald criteria, revision of 2017) oder klinisch isoliertes Syndrom (KIS) einer ZNS-Demyelinisierung 3. Akuter Schub (neue oder wiederkehrende Symptome, die mindestens 24 Stunden anhalten und die täglichen Aktivitäten des Patienten beeinträchtigen) [activities of daily living, ADL] 4. Initiale Therapie des aktuellen Schubs mit intravenöses Methylprednisolon (IVMP, 2500 - 5000 mg Gesamtdosis) mit unzureichendem Ansprechen 5. EDSS beim Screening 2,0-8,0 6. Beim Screening: Intervall seit Beginn des aktuellen Schubs maximal 28 Tage 7. Beim Screening: Intervall seit Ende der ersten IVMP-Gabe mindestens 7 Tage 8. Vor Beginn des MS-Schubs: klinisch stabil für mindestens 30 Tage 9. Schriftliche Einverständniserklärung |
|
E.4 | Principal exclusion criteria |
1. Primary (PPMS) or secondary progressive MS (SPMS) 2. Pseudo-relapse associated with fever or infection. Assessment of a potential pseudo-relaose will be performed at screening and include a) history, b) clinical findings on physical examination, c) vital signs and d) laboratory results. 3. Known chronic autoimmune disorder (except for autoimmune thyroidits with hypothyroidism under sufficient substitution treatment) or deteriorating neurological condition except for MS 4. Known malignant disease within 5 years of screening (except for localized basal cell carcinoma) 5. Current or past relevant psychiatric disease (dementia, dissociative disorder, psychotic features, schizophrenia) 6. Current depression (if BDI > 17 pts., thorough clinical evaluation is necessary to determine if MP therapy is feasible) 7. Known allergies against methylprednisolone, a component of the MP product to be used locally; or against any components of immunoadsorption columns potentially used at the study site (i.e. camelid immunoglobulins or agarose if TheraSorb® may be used; protein A/ Peptid GAM if Immunosorba/Globaffin® may be used) 8. Side-effects from MP during the initial treatment course that would, if recurring, foreseeably lead to MP discontinuation 9. Contraindications to the use of methylprednisolone: • Insufficiently controlled diabetes • Insufficiently controlled arterial hypertension; • active infection with elevated inflammation parameters (e.g. hemogram, CrP); • tuberculosis (According to the Fachinformation (SmPC) for methylprednisolone, tuberculosis should be ruled out before any administration of i.v. methylprednisolone; unless a chest X-ray was performed and found unremarkable within the past year, a chest X-ray is recommended. Such chest X-ray constitutes part of clinical routine and is not a study procedure. ) • vaccination with a live vaccine within 2 weeks before randomization; • severe osteoporosis / osteopenia; 10. Contraindications to the use of IA: • Current use of ACE-inhibitors or sartans (taken within 3 d prior to visit 3/beginning of treatment), which can neither be replaced nor paused • Known disorders of the hemostatic system of vascular (e.g. von Willebrand syndrome), coagulation (e.g. hemophilia) or cellular (e.g. thrombocytopenia) origin • Conditions that prohibit anticoagulation using heparin and/or citrate 11. Abnormal results of coagulation tests, or thrombocytopenia at Screening acc. to local laboratory reference values 12. Known active infection with hepatitis B, C or HIV 13. Any condition which is, at the time of screening and foreseeably for the remaining study period, severely compromising immune function (e.g. AIDS, severe systemic infection) 14. Current drug abuse 15. Pregnant or breast feeding women 16. Women of child bearing potential without highly effective contraceptive measures (Clinical Trial Facilitation Group (CTFG) 9/15/2014) during the interval between screening and day 45. 17. Anticipated poor compliance (e.g. due to long travel distance to the trial site) 18. Current participation in other interventional clinical trial 19. Patients under legal supervision or guardianship. 20. Patients placed in an institution by official or court order |
1. Primär oder sekundär progrediente MS 2. Pseudo-Schub in Verbindung mit Fieber oder Infektion. Das Vorhandenseins eines Pseudo-Schubs wird bei Screening beurteilt unter Berücksichtigung a) der Anamnese, b) klinische Befunde der körperlichen Untersuchungen, c) Vitalparameter und d) Laborbefunde. 3. Bekannte chronische Autoimmunerkrankung (mit Ausnahme von Autoimmunthyreopathien mit Hypothyreose bei ausreichender Substitutionsbehandlung) oder progrediente neurologische Erkrankung mit Ausnahme von MS 4. Bekannte maligne Erkrankung innerhalb der letzten 5 Jahren vor Screening(außer lokalisierte Basalzellkarzinome) 5. Aktuelle oder frühere relevante psychiatrische Erkrankung (Demenz, dissoziative Störung, psychotische Symptome, Schizophrenie) 6. Aktuelle Depression (wenn BDI* >17 Punkte, ist eine gründliche klinische Bewertung notwendig, um die MP-Therapie-Option einzuschätzen) 7. Bekannte Methylprednisolon-Allergie, sowie gegen lokal zu verwendende Komponenten des Medizin-Produktes oder gegen Komponenten der Immunadsorptionssäulen (TheraSorb®: Cameliden Immunglobuline oder Agarose; Immunosorba/Globaffin®: Protein A/Peptid GAM) 8. Nebenwirkungen von Methylprednisolon, die bereits während des anfänglichen Behandlungsverlaufs aufgetreten sind und bei Wiederholung perspektivisch zu einem Abbruch der MP-Behandlung führen würden 9. Kontraindikationen für die Verwendung von Methylprednisolon: • unzureichend kontrollierter Diabetes • unzureichend kontrollierte arterielle Hypertonie • aktive Infektion mit erhöhten Entzündungsparametern (z. B. Blutbild, CRP) • Tuberkulose (Patienten mit einer Tuberkulose sind gemäß der Fachinformation von Methylprepnisolon von der Studie auszuschließen bevor jeglicher Verabreichung von Methylprednisolon i.v.. Falls nicht im letzten Jahr ein Röntgen-Thorax durchgeführt worden ist und als unauffällig befunden wurde, wird die Durchführung eines Röntgen-Thorax empfohlen. Eine solche Röntgen-Thorax-Untersuchung gehört zur klinischen Routine und ist keine Studienprozedur). • Impfung mit einem Lebendimpfstoff innerhalb von 2 Wochen vor der Randomisierung • schwere Osteoporose/Osteopenie 10. Kontraindikationen für die Verwendung von IA: • Aktuelle Anwendung von ACE-Hemmern oder Sartanen (Einnahme innerhalb von 3 Tagen vor der Visite 3/Beginn der Behandlung), die weder ersetzt noch pausiert werden können • Bekannte Erkrankungen des hämostatischen Systems: vaskulären (z.B. von Willebrand-Syndrom), Gerinnungs- (z.B. Hämophilie) oder zellulären (z.B. Thrombozytopenie) Ursprungs • Bedingungen, bei denen eine Antikoagulation mit Heparin und/oder Citrat kontraindiziert ist 11. Abnorme Ergebnisse von Gerinnungstests oder Thrombozytopenie beim Screening gemäß den lokalen Laborwerten 12. Bekannte aktive Infektion mit Hepatitis B, C oder HIV 13. Jeder Zustand, der zum Zeitpunkt des Screenings und vorhersehbar für den verbleibenden Studienzeitraum eine stark beeinträchtigende Immunfunktion darstellt (z.B. AIDS, schwere systemische Infektion). 14. Derzeitiger Drogenmissbrauch 15. Schwangere oder stillende Frauen 16. Frauen im gebärfähigen Alter ohne hochwirksame Empfängnisverhütung zwischen Screening und Tag 45 17. Erwartete mangelnde Kooperationsbereitschaft (z.B. aufgrund eines langen Anfahrtsweges zum Prüfzentrum 18. Aktuelle Teilnahme an anderen interventionellen klinischen Prüfungen 19. Patienten unter Rechtsaufsicht oder Vormundschaft 20. Patienten, die aufgrund behördlicher oder gerichtlicher Anordnung in einer Anstalt untergebracht sind |
|
E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Primary efficacy endpoint: EDSS on day 45 or before start of any rescue treatment after EoT (if applicable) |
EDSS (Expanded Disability Status Scale) am Tag 45 oder vor Beginn einer „Rescue“-Behandlung nach Therapie-Ende (EoT, falls zutreffend). |
|
E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
On day 45 or before start of any rescue treatment after EoT (if applicable) |
Am Tag 45 oder vor Beginn einer „Rescue“-Behandlung nach Therapie-Ende (EoT, falls zutreffend). |
|
E.5.2 | Secondary end point(s) |
Key secondary endpoints (sEP) • subscore in the functional system predominantly affected by the current relapse (pFS) • MSFC • visual acuity (by Snellen score); in optic neuritis • HRQoL measures |
Wichtige sekundäre Endpunkte: • Subscore im Funktionssystem, das überwiegend vom aktuellen Schub betroffen ist (pFS) • MSFC (MS Functional Score) • Sehschärfe (nach Snellen-Score) bei Optikusneuritis • Gesundheitsbezogenen Lebensqualitätsmessungen |
|
E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
On days 45, 90 and 180. |
Am Tag 45, 90 und 180. |
|
E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | No |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | Yes |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | Yes |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | Yes |
E.8.2.3.1 | Comparator description |
Immunadsorption |
immunoadsorption |
|
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 10 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
|
LVLS |
Letzte Visite des letzten Patienten |
|
E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 4 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 6 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | |