E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Aneurysmal Subarachnoid Hemorrhage (aSAH) |
Aneurysmatische Subarachnoidalblutung (aSAB) |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Bleeding caused by rupture of a cerebral aneurysma |
Durch den Riss einer Aussackung eines Hirngefäßes entstehende Blutung |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Nervous System Diseases [C10] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.1 |
E.1.2 | Level | LLT |
E.1.2 | Classification code | 10042320 |
E.1.2 | Term | Subarachnoid hemorrhage |
E.1.2 | System Organ Class | 10029205 - Nervous system disorders |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
To assess whether cisternal lavage therapy with Urokinase, Ringer's solution and Nimodipine administered via a stereotactically implanted catheter into the prepontine cistern (IT, Investigational Treatment) improves neurological outcome and is safe in patients with aSAH. |
Untersuchung, ob eine Zisternen-Lavagetherapie mit Urokinase, Ringerlösung und Nimodipin über einen stereotaktischen Katheter in die basalen Zisternen (=Prüftherapie) das neurologische Outcome von Patienten mit aSAB verbessert und ob diese Anwendung sicher ist. |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
To assess whether cisternal lavage therapy with Urokinase and Nimodipine administered via a stereotactically implanted catheter into the prepontine cistern (IT, Investigational Treatment) improves neurological outcome and is safe in patients with aSAH. |
Untersuchung, ob eine Zisternen-Lavagetherapie mit Urokinase, Ringerlösung und Nimodipin über einen stereotaktischen Katheter in die basalen Zisternen (=Prüftherapie) das neurologische Outcome von Patienten mit aSAB verbessert und ob diese Anwendung sicher ist. |
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
1. Male or female patients aged ≥18 years and <80 years 2. Modified Fisher grade 3 or 42 3. Cisternal/Ventricular blood amount according to Hijdra Score ≥ 203 4. Admission WFNS grade ≥ 3 (if grade 5 only with fixed dilated pupil due to raised ICP for less than 45 minutes) 5. External ventricular drain (EVD) in situ or indication for placement of EVD 6. Disease duration ≤96 hours before randomization 7. Written informed consent, either by patient or by patient’s legally authorized representative 8. Cerebral aneurysm as definitive source of subarachnoid hemorrhage 9. Patients in whom the cerebral aneurysm has been safely treated via open surgical or endovascular technique. |
1) Männliche oder weibliche Patienten ≥ 18 Jahre und <80 Jahre 2) Modifizierter Fisher Grad 3 oder 4 3) Zisternale/ventrikuläre Blutmenge mit einem Hijdra Score ≥ 20 4) WFNS Grad ≥ 3 bei Aufnahme (bei Grad 5 nur bei weniger als 45 Minuten bestehenden weiten Pupillen durch den erhöhten Hirndruck) 5) Vorhandensein einer oder Indikation für die Anlage einer externen Ventrikeldrainage 6) Dauer der Erkrankung ≤96 Stunden vor Randomisierung 7) Schriftlich erteilte Einwilligung, entweder durch den Patienten selbst oder durch den gesetzlichen Vertreter 8) Zerebrales Aneurysma als gesicherte Ursache der Subarachnoidalblutung 9) Erfolgte Behandlung des zerebralen Aneurysmas mittels offener chirurgischer oder endovaskulärer Verfahren |
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E.4 | Principal exclusion criteria |
1. Pregnancy 2. Surgical contraindications according to the opinion of the investigator 3. Inability to administer study medication (known allergy to urokinase or nimodipine) 4. Presence of a severe illness prior to aSAH (e.g. progressive cancer, terminal organ failure, severe neurological disorder, life expectancy < 1 year) 5. Known and persistent abuse of medication or drugs 6. Presence of severe cerebral infarction related to the aSAH or medical procedures prior to randomization 7. Presence of intracerebral hematoma that is ≥ 30ml (assessed using the AxBxC/2 method)5 or in eloquent location prior to randomization 8. Presence of a condition or abnormality that in the opinion of the Investigator would compromise safety of the patient 9. Known severe complications during aneurysm securing (e.g. dissections of blood vessels, vessel occlusions, re-hemorrhage) 10. Clinical signs of brain stem / midbrain compression (dilated pupil not reacting to light) persisting for more than 45 minutes at any time between aSAH onset and randomization 11. Persons who are in a relationship of dependence/employment with the sponsor or the investigator 12. For MRI follow-up: cardiac pacemaker and/or cardiac defibrillator. Stent implantation within the last 6 weeks prior to MRI, claustrophobia |
1) Schwangerschaft, stillende Frauen 2) Chirurgische Kontraindikationen nach Einschätzung des Prüfarztes 3) Applikation der Studienmedikation nicht möglich (z.B. bekannte Allergie gegen Urokinase oder Nimodipin) 4) Vorliegen einer schweren Erkrankung vor der aSAB (z.B. fortgeschrittenes Tumorleiden, terminales Organversagen, schwerwiegende neurologische Erkrankung) 5) Bekannter und fortgesetzter Medikamenten- oder Drogenabusus 6) Vorliegen eines akuten, ausgedehnten zerebralen Infarkts mit Bezug zur aSAB oder zu medizinischen Prozeduren vor Randomisierung 7) Vorliegen einer intrazerebralen Blutung ≥ 30 ml (nach AxBxC/2-Methode) oder in eloquenter Lage vor Randomisierung 8) Vorliegen eines Zustands, der nach Einschätzung des Prüfarztes die Sicherheit des Patienten beeinträchtigen würde 9) Schwere Komplikationen während der Aneurysmasicherung (z.B. Gefäßdissektionen oder -verschlüsse, erneute Blutung) 10) Klinische Zeichen einer Hirnstamm-/Mittelhirnkompression (lichtstarre Pupille) für mehr als 45 Minuten zwischen dem Beginn der aSAB und der Randomisierung 11) Personen, die sich in einem Abhängigkeits-/Arbeitsverhältnis zum Sponsor oder Prüfer befinden 12) Für das MRT während der Nachbeobachtung: Herzschrittmacher und/oder Defibrillator, Stentimplantation innerhalb der letzten 6 Wochen vor MRT, Klaustrophobie
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Neurological outcome: Proportion of subjects with a favorable outcome measured on the modified Rankin Scale (mRS) at 6months after aSAH, assessed by an independent physician. mRS will be analyzed in a dichotomized fashion: favorable, defined as: mRS 0-3 (independent) vs. unfavorable, defined as: mRS 4-6 (dependent/dead) |
Neurologisches Outcome: Anteil der Patienten mit einem günstigen Outcome, gemessen auf der modifizierten Rankin-Skala (mRS) und erhoben von einem unabhängigen Arzt zum Zeitpunkt 6 Monate nach aSAB. mRS wird dichotom analysiert: günstig, definiert als: mRS 0-3 (unabhängig) vs. ungünstig, definiert als: mRS 4-6 (abhängig/verstorben)
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
6 months after aSAH |
6 Monate nach Auftreten der aSAB |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
- mRS at 12 months after aSAH - Neuropsychological outcome -- Cognitive performance (Montreal Cognitive Assessment) at 6 months following aSAH -- Health-related quality of life (SF-36) at 6 months -- Fatigue, anxiety and depressive symptoms (Frontal Systems Behavior Scale, Multidimensional Assessment of Fatigue, Hospital Anxiety and Depression Scale), Post-traumatic stress disorder (Impact of Event Scale – R) at 6 months -- Return-to-work parameters at 6 and 12 months - Rate and severity of delayed cerebral infarction (DCI) according to the Vergouwen criteria - Rate of delayed ischemic neurological deficit (DIND), defined as clinical deterioration caused by delayed cerebral ischemia (i.e. a new focal neurological deficit or decline on the Glasgow Coma Scale of 1 point not attributable to other causes) on days 3 – 21. (Note: The date of aSAH occurrence is defined as day 0.) - Delta mean flow velocities of both middle cerebral arteries – measured by transcranial Doppler-ultrasonography on days 3 – 15. - NIHSS score at day 32 and at 6 months - Rates of shunt-dependent hydrocephalus at 6 months following aSAH - Rate of endovascular interventions for the treatment of cerebral vasospasm - Key parameters of endocrinological dysfunction - Morphological brain damage at 6 months after aSAH as assessed by MRI - Key markers of neuronal injury and systemic inflammation in patient blood - electroencephalographic patterns as measured by continuous EEG-monitoring during intensive care period (exploratory endpoint) - Safety of IT: (Serious) Adverse Events related to the IT |
- mRS 12 Monate nach aSAB - Neuropsychologisches Outcome -- Kognitive Leistungsfähigkeit (Montreal Cognitive Assessment) 6 Monate nach aSAB -- Gesundheitsbezogene Lebensqualität (SF-36) nach 6 Monaten -- Müdigkeit, Ängstlichkeit und depressive Symptome (Frontal Systems Behavior Scale, Multidimensional Assessment of Fatigue, Hospital Anxiety and Depression Scale), posttraumatische Belastungsstörung (Impact of Event Scale - R) nach 6 Monaten -- Parameter zur Arbeitsfähigkeit nach 6 und 12 Monaten - Rate und Schweregrad verzögerter Hirninfarkte (DCI) nach den Vergouwen-Kriterien - Rate verzögerter ischämischer neurologischer Defizite (DIND), definiert als klinische Verschlechterung durch verzögerte zerebrale Ischämie (d.h. ein neues fokales neurologisches Defizit oder Rückgang auf der Glasgow Coma-Skala von 1 Punkt, der nicht auf andere Ursachen zurückzuführen ist) an den Tagen 3 - 21. (Hinweis: Das Datum des Auftretens von aSAB ist definiert als Tag 0.) - Delta mittlerer Strömungsgeschwindigkeiten beider mittleren Hirnarterien, gemessen mittels transkranieller Doppler-Sonografie an den Tagen 3 - 15 - NIHSS-Wert an Tag 32 und nach 6 Monaten - Anteil von Patienten mit shunt-pflichtigen Hydrocephalus 6 Monate nach aSAH - Rate endovaskulärer Interventionen zur Behandlung des zerebralen Vasospasmus - Schlüsselparameter der endokrinologischen Dysfunktion - Morphologische Hirnschäden 6 Monate nach aSAB, erhoben mittels MRT - Marker für neuronale Schädigung und systemische Inflammation im Patientenblut - Elektroenzephalografisches Bild im kontinuierlichen EEG-Monitoring während der intensivstationären Behandlung (explorativer Endpunkt) - Sicherheit der Prüftherapie: (Schwerwiegende) unerwünschte Ereignisse im Zusammenhang mit der Prüftherapie |
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Timepoints of evaluations are included in the description of the respective endpoints |
Zeitpunkte sind in der Beschreibung der Endpunkte enthalten |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | Yes |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | Yes |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | Yes |
E.8.2.3.1 | Comparator description |
Behandlung der aSAB gemäß europäischer Leitlinien |
Treatment of aSAH according to European guidelines |
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E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| Yes |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | No |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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LVLS |
Letzter Besuch des letzten Patienten |
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 7 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 1 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | 0 |