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    Summary
    EudraCT Number:2017-002781-48
    Sponsor's Protocol Code Number:MedOPP068
    National Competent Authority:Germany - BfArM
    Clinical Trial Type:EEA CTA
    Trial Status:Completed
    Date on which this record was first entered in the EudraCT database:2019-02-15
    Trial results
    Index
    A. PROTOCOL INFORMATION
    B. SPONSOR INFORMATION
    C. APPLICANT IDENTIFICATION
    D. IMP IDENTIFICATION
    D.8 INFORMATION ON PLACEBO
    E. GENERAL INFORMATION ON THE TRIAL
    F. POPULATION OF TRIAL SUBJECTS
    G. INVESTIGATOR NETWORKS TO BE INVOLVED IN THE TRIAL
    N. REVIEW BY THE COMPETENT AUTHORITY OR ETHICS COMMITTEE IN THE COUNTRY CONCERNED
    P. END OF TRIAL
    Expand All   Collapse All
    A. Protocol Information
    A.1Member State ConcernedGermany - BfArM
    A.2EudraCT number2017-002781-48
    A.3Full title of the trial
    International, multicenter, randomized, open-label, phase II clinical trial to evaluate the efficacy and safety of continuation of palbociclib in combination with second-line endocrine therapy in Hormone
    Receptor-positive/HER2-negative advanced breast cancer patients who have achieved clinical benefit during first-line palbociclib-based treatment
    Internationale, multizentrische, randomisierte, open-label klinische Phase-II Studie zu Wirksamkeit und Sicherheit der Weiterführung von Palbociclib in Kombination mit einer endokrinen Zweitlinientherapie bei Patienten mit hormonrezeptorpositivem / HER2-negativem fortgeschrittenem Brustkrebs, die während der Erstlinienbehandlung mit Palbociclib klinischen Nutzen erzielt haben
    A.3.1Title of the trial for lay people, in easily understood, i.e. non-technical, language
    PALbociclib rechallenge in hormone receptor-posItive/HER2-negative advanced breast cancer (PALMIRA)
    Palbociclib-Neuanforderung in Hormone-Rezeptor-Positiv / HER2-negativer fortgeschrittener Brustkrebs (PALMIRA)
    A.3.2Name or abbreviated title of the trial where available
    Palbociclib rechallenge in hormone receptor-posItive/HER2-negative advanced breast cancer (PALMIRA)
    Palbociclib-Neuanforderung in Hormone-Rezeptor-Positiv / HER2-negativer fortgeschrittener Brustkrebs
    A.4.1Sponsor's protocol code numberMedOPP068
    A.7Trial is part of a Paediatric Investigation Plan No
    A.8EMA Decision number of Paediatric Investigation Plan
    B. Sponsor Information
    B.Sponsor: 1
    B.1.1Name of SponsorMedica Scientia Innovation Research (MedSIR)
    B.1.3.4CountrySpain
    B.3.1 and B.3.2Status of the sponsorNon-Commercial
    B.4 Source(s) of Monetary or Material Support for the clinical trial:
    B.4.1Name of organisation providing supportPfizer S.L.U
    B.4.2CountrySpain
    B.5 Contact point designated by the sponsor for further information on the trial
    B.5.1Name of organisationMedica Scientia Innovation Research (MedSIR)
    B.5.2Functional name of contact pointClinical Trial Unit
    B.5.3 Address:
    B.5.3.1Street AddressTorre Glòries. Av. Diagonal, 211 Planta 27
    B.5.3.2Town/ cityBarcelona
    B.5.3.3Post code08018
    B.5.3.4CountrySpain
    B.5.4Telephone number34932214135
    B.5.5Fax number34932992382
    B.5.6E-mailpilar.bescos@medsir.org
    D. IMP Identification
    D.IMP: 1
    D.1.2 and D.1.3IMP RoleTest
    D.2 Status of the IMP to be used in the clinical trial
    D.2.1IMP to be used in the trial has a marketing authorisation Yes
    D.2.1.1.1Trade name IBRANCE
    D.2.1.1.2Name of the Marketing Authorisation holderPfizer Europe MA EEIG
    D.2.1.2Country which granted the Marketing AuthorisationSpain
    D.2.5The IMP has been designated in this indication as an orphan drug in the Community No
    D.2.5.1Orphan drug designation number
    D.3 Description of the IMP
    D.3.4Pharmaceutical form Capsule, hard
    D.3.4.1Specific paediatric formulation No
    D.3.7Routes of administration for this IMPOral use
    D.3.8 to D.3.10 IMP Identification Details (Active Substances)
    D.3.8INN - Proposed INNPALBOCICLIB
    D.3.9.1CAS number 571190-30-2
    D.3.9.3Other descriptive namePALBOCICLIB
    D.3.9.4EV Substance CodeSUB177204
    D.3.10 Strength
    D.3.10.1Concentration unit mg milligram(s)
    D.3.10.2Concentration typeequal
    D.3.10.3Concentration number125
    D.3.11 The IMP contains an:
    D.3.11.1Active substance of chemical origin Yes
    D.3.11.2Active substance of biological/ biotechnological origin (other than Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    The IMP is a:
    D.3.11.3Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    D.3.11.3.1Somatic cell therapy medicinal product No
    D.3.11.3.2Gene therapy medical product No
    D.3.11.3.3Tissue Engineered Product No
    D.3.11.3.4Combination ATIMP (i.e. one involving a medical device) No
    D.3.11.3.5Committee on Advanced therapies (CAT) has issued a classification for this product No
    D.3.11.4Combination product that includes a device, but does not involve an Advanced Therapy No
    D.3.11.5Radiopharmaceutical medicinal product No
    D.3.11.6Immunological medicinal product (such as vaccine, allergen, immune serum) No
    D.3.11.7Plasma derived medicinal product No
    D.3.11.8Extractive medicinal product No
    D.3.11.9Recombinant medicinal product No
    D.3.11.10Medicinal product containing genetically modified organisms No
    D.3.11.11Herbal medicinal product No
    D.3.11.12Homeopathic medicinal product No
    D.3.11.13Another type of medicinal product No
    D.IMP: 2
    D.1.2 and D.1.3IMP RoleTest
    D.2 Status of the IMP to be used in the clinical trial
    D.2.1IMP to be used in the trial has a marketing authorisation Yes
    D.2.1.1.1Trade name IBRANCE
    D.2.1.1.2Name of the Marketing Authorisation holderPfizer Europe MA EEIG
    D.2.1.2Country which granted the Marketing AuthorisationSpain
    D.2.5The IMP has been designated in this indication as an orphan drug in the Community No
    D.2.5.1Orphan drug designation number
    D.3 Description of the IMP
    D.3.4Pharmaceutical form Capsule, hard
    D.3.4.1Specific paediatric formulation No
    D.3.7Routes of administration for this IMPOral use
    D.3.8 to D.3.10 IMP Identification Details (Active Substances)
    D.3.8INN - Proposed INNPALBOCICLIB
    D.3.9.1CAS number 571190-30-2
    D.3.9.3Other descriptive namePALBOCICLIB
    D.3.9.4EV Substance CodeSUB177204
    D.3.10 Strength
    D.3.10.1Concentration unit mg milligram(s)
    D.3.10.2Concentration typeequal
    D.3.10.3Concentration number100
    D.3.11 The IMP contains an:
    D.3.11.1Active substance of chemical origin Yes
    D.3.11.2Active substance of biological/ biotechnological origin (other than Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    The IMP is a:
    D.3.11.3Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    D.3.11.3.1Somatic cell therapy medicinal product No
    D.3.11.3.2Gene therapy medical product No
    D.3.11.3.3Tissue Engineered Product No
    D.3.11.3.4Combination ATIMP (i.e. one involving a medical device) No
    D.3.11.3.5Committee on Advanced therapies (CAT) has issued a classification for this product No
    D.3.11.4Combination product that includes a device, but does not involve an Advanced Therapy No
    D.3.11.5Radiopharmaceutical medicinal product No
    D.3.11.6Immunological medicinal product (such as vaccine, allergen, immune serum) No
    D.3.11.7Plasma derived medicinal product No
    D.3.11.8Extractive medicinal product No
    D.3.11.9Recombinant medicinal product No
    D.3.11.10Medicinal product containing genetically modified organisms No
    D.3.11.11Herbal medicinal product No
    D.3.11.12Homeopathic medicinal product No
    D.3.11.13Another type of medicinal product No
    D.IMP: 3
    D.1.2 and D.1.3IMP RoleTest
    D.2 Status of the IMP to be used in the clinical trial
    D.2.1IMP to be used in the trial has a marketing authorisation Yes
    D.2.1.1.1Trade name IBRANCE
    D.2.1.1.2Name of the Marketing Authorisation holderPfizer Europe MA EEIG
    D.2.1.2Country which granted the Marketing AuthorisationSpain
    D.2.5The IMP has been designated in this indication as an orphan drug in the Community No
    D.2.5.1Orphan drug designation number
    D.3 Description of the IMP
    D.3.4Pharmaceutical form Capsule, hard
    D.3.4.1Specific paediatric formulation No
    D.3.7Routes of administration for this IMPOral use
    D.3.8 to D.3.10 IMP Identification Details (Active Substances)
    D.3.8INN - Proposed INNPALBOCICLIB
    D.3.9.1CAS number 571190-30-2
    D.3.9.3Other descriptive namePALBOCICLIB
    D.3.9.4EV Substance CodeSUB177204
    D.3.10 Strength
    D.3.10.1Concentration unit mg milligram(s)
    D.3.10.2Concentration typeequal
    D.3.10.3Concentration number75
    D.3.11 The IMP contains an:
    D.3.11.1Active substance of chemical origin Yes
    D.3.11.2Active substance of biological/ biotechnological origin (other than Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    The IMP is a:
    D.3.11.3Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    D.3.11.3.1Somatic cell therapy medicinal product No
    D.3.11.3.2Gene therapy medical product No
    D.3.11.3.3Tissue Engineered Product No
    D.3.11.3.4Combination ATIMP (i.e. one involving a medical device) No
    D.3.11.3.5Committee on Advanced therapies (CAT) has issued a classification for this product No
    D.3.11.4Combination product that includes a device, but does not involve an Advanced Therapy No
    D.3.11.5Radiopharmaceutical medicinal product No
    D.3.11.6Immunological medicinal product (such as vaccine, allergen, immune serum) No
    D.3.11.7Plasma derived medicinal product No
    D.3.11.8Extractive medicinal product No
    D.3.11.9Recombinant medicinal product No
    D.3.11.10Medicinal product containing genetically modified organisms No
    D.3.11.11Herbal medicinal product No
    D.3.11.12Homeopathic medicinal product No
    D.3.11.13Another type of medicinal product No
    D.IMP: 4
    D.1.2 and D.1.3IMP RoleComparator
    D.2 Status of the IMP to be used in the clinical trial
    D.2.1IMP to be used in the trial has a marketing authorisation Yes
    D.2.1.1.1Trade name LETROZOL KERN PHARMA
    D.2.1.1.2Name of the Marketing Authorisation holderKERN PHARMA S.L.
    D.2.1.2Country which granted the Marketing AuthorisationSpain
    D.2.5The IMP has been designated in this indication as an orphan drug in the Community No
    D.2.5.1Orphan drug designation number
    D.3 Description of the IMP
    D.3.4Pharmaceutical form Tablet
    D.3.4.1Specific paediatric formulation No
    D.3.7Routes of administration for this IMPOral use
    D.3.8 to D.3.10 IMP Identification Details (Active Substances)
    D.3.8INN - Proposed INNLETROZOLE
    D.3.9.1CAS number 112809-51-5
    D.3.9.3Other descriptive nameLETROZOLE
    D.3.9.4EV Substance CodeSUB08444MIG
    D.3.10 Strength
    D.3.10.1Concentration unit mg milligram(s)
    D.3.10.2Concentration typeequal
    D.3.10.3Concentration number2.5
    D.3.11 The IMP contains an:
    D.3.11.1Active substance of chemical origin Yes
    D.3.11.2Active substance of biological/ biotechnological origin (other than Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    The IMP is a:
    D.3.11.3Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    D.3.11.3.1Somatic cell therapy medicinal product No
    D.3.11.3.2Gene therapy medical product No
    D.3.11.3.3Tissue Engineered Product No
    D.3.11.3.4Combination ATIMP (i.e. one involving a medical device) No
    D.3.11.3.5Committee on Advanced therapies (CAT) has issued a classification for this product No
    D.3.11.4Combination product that includes a device, but does not involve an Advanced Therapy No
    D.3.11.5Radiopharmaceutical medicinal product No
    D.3.11.6Immunological medicinal product (such as vaccine, allergen, immune serum) No
    D.3.11.7Plasma derived medicinal product No
    D.3.11.8Extractive medicinal product No
    D.3.11.9Recombinant medicinal product No
    D.3.11.10Medicinal product containing genetically modified organisms No
    D.3.11.11Herbal medicinal product No
    D.3.11.12Homeopathic medicinal product No
    D.3.11.13Another type of medicinal product No
    D.IMP: 5
    D.1.2 and D.1.3IMP RoleComparator
    D.2 Status of the IMP to be used in the clinical trial
    D.2.1IMP to be used in the trial has a marketing authorisation Yes
    D.2.1.1.1Trade name Faslodex 250 mg solution for injection
    D.2.1.1.2Name of the Marketing Authorisation holderAstraZeneca AB
    D.2.1.2Country which granted the Marketing AuthorisationSpain
    D.2.5The IMP has been designated in this indication as an orphan drug in the Community No
    D.2.5.1Orphan drug designation number
    D.3 Description of the IMP
    D.3.4Pharmaceutical form Solution for injection
    D.3.4.1Specific paediatric formulation No
    D.3.7Routes of administration for this IMPIntramuscular use
    D.3.8 to D.3.10 IMP Identification Details (Active Substances)
    D.3.8INN - Proposed INNFULVESTRANT
    D.3.9.3Other descriptive nameFULVESTRANT
    D.3.9.4EV Substance CodeSUB13933MIG
    D.3.10 Strength
    D.3.10.1Concentration unit mg/ml milligram(s)/millilitre
    D.3.10.2Concentration typeequal
    D.3.10.3Concentration number50
    D.3.11 The IMP contains an:
    D.3.11.1Active substance of chemical origin Yes
    D.3.11.2Active substance of biological/ biotechnological origin (other than Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    The IMP is a:
    D.3.11.3Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    D.3.11.3.1Somatic cell therapy medicinal product No
    D.3.11.3.2Gene therapy medical product No
    D.3.11.3.3Tissue Engineered Product No
    D.3.11.3.4Combination ATIMP (i.e. one involving a medical device) No
    D.3.11.3.5Committee on Advanced therapies (CAT) has issued a classification for this product No
    D.3.11.4Combination product that includes a device, but does not involve an Advanced Therapy No
    D.3.11.5Radiopharmaceutical medicinal product No
    D.3.11.6Immunological medicinal product (such as vaccine, allergen, immune serum) No
    D.3.11.7Plasma derived medicinal product No
    D.3.11.8Extractive medicinal product No
    D.3.11.9Recombinant medicinal product No
    D.3.11.10Medicinal product containing genetically modified organisms No
    D.3.11.11Herbal medicinal product No
    D.3.11.12Homeopathic medicinal product No
    D.3.11.13Another type of medicinal product No
    D.8 Information on Placebo
    E. General Information on the Trial
    E.1 Medical condition or disease under investigation
    E.1.1Medical condition(s) being investigated
    Hormone receptor-positive/HER2-negative Advanced Breast Cancer
    HorMone-Rezeptor-Positiv / HER2-negativer fortgeschrittener Brustkrebs
    E.1.1.1Medical condition in easily understood language
    Hormone receptor-positive/HER2-negative Advanced Breast Cancer
    HorMone-Rezeptor-Positiv / HER2-negativer fortgeschrittener Brustkrebs
    E.1.1.2Therapeutic area Diseases [C] - Cancer [C04]
    MedDRA Classification
    E.1.2 Medical condition or disease under investigation
    E.1.2Version 21.1
    E.1.2Level LLT
    E.1.2Classification code 10072737
    E.1.2Term Advanced breast cancer
    E.1.2System Organ Class 100000004864
    E.1.3Condition being studied is a rare disease No
    E.2 Objective of the trial
    E.2.1Main objective of the trial
    To compare the efficacy, defined as progression-free survival (PFS), of continuation of palbociclib treatment combined with second-line endocrine therapy (fulvestrant orletrozole) versus endocrine therapy in pre- and post-menopausal women with HR-positive/HER2-negative ABC
    Vergleich der Wirksamkeit, definiert als progressionsfreies Überleben (PFS) der Fortsetzung der Palbociclib-Behandlung in Kombination mit der Zweitlinienendokrintherapie (Fulvestrant oder Letrozol) zur endokrinen Therapie allein bei prä- und postmenopausalen Frauen mit HR-positivem/hER2-negativem ABC
    E.2.2Secondary objectives of the trial
    • To compare the safety and tolerability of the combination of palbociclib plus second-line endocrine therapy (letrozole or fulvestrant) versus endocrine therapy alone in pre- and post-menopausal women with HR-positive/HER2-negative ABC.
    • To compare the objective response rate, the duration of response (DoR), the time to response (TTR), the clinical benefit rate (CBR), the time to progression (TTP), and the overall survival (OS) of palbociclib plus second-line endocrine therapy (letrozole or fulvestrant) versus endocrine therapy alone.
    • To compare the patient reported global Quality of Life (QOL), functioning and symptoms of palbociclib plus second-line endocrine therapy (letrozole or fulvestrant) versus endocrine therapy alone.
    • To perform subgroup analysis for primary and secondary endpoints in stratified groups of patients.
    • To compare the time to first chemotherapy of palbociclib plus second-line endocrine therapy (letrozole or fulvestrant) versus endocrine therapy alone.
    •Vergleich der Sicherheit und Verträglichkeit der Kombination von Palbociclib und der Zweitlinienendokrintherapie (Letrozol oder Fulvestrant) zur alleinigen endokrinen Therapie bei prä- und postmenopausalen Frauen mit HR-positivem / hER2-negativem ABC.
    •Vergleich der objektiven Ansprechrate, der Ansprechdauer (DoR), der Ansprechzeit, der klinischen Nutzenrate (CBR), der Progressionsdauer und des Gesamtüberlebens von Palbociclib plus Zweitlinien-Endokrintherapie (Letrozol oder Fulvestrant) zu einer alleinigen endokrinen Therapie.
    •Vergleich der von den Patienten bewerteten globalen Lebensqualität, der Funktionen und Symptome bei Palbociclib plus Zweitlinienhormontherapie (Letrozol oder Fulvestrant) zu einer alleinigen endokrinen Therapie.
    •Durchführung von Subgruppenanalysen für primäre und sekundäre Endpunkte in stratifizierten Patientengruppen.
    •Vergleich der Zeit bis zur ersten Chemotherapie bei Palbociclib plus Zweitlinienhormontherapie zu einer alleinigen endokrinen Therapie.
    E.2.3Trial contains a sub-study No
    E.3Principal inclusion criteria
    1.- Female patients #18 years of age. 2.- Pre-menopausal (treated with a LHRH analogue for at least 28 days) or post-menopausal women. 3.- ECOG 0 - 1. 4.- Life expectancy #12 weeks. 5.- ABC not amenable to curative treatment. 6.- HR-positive and/or HER2-negative. 7.- Disease progression on first-line combination of palbociclib + endocrine therapy (AI or fulvestrant). 8.- Clinical benefit to a first-line palbociclib-based endocrine regimen. 9.- Previous palbociclib dose: min 75mg during the last 2 cycles. 10.- Last dose of palbociclib administered not later than 8 weeks and not earlier than 7 days from study entry, (except in the adjuvant setting).
    11.- Patients should not have been treated in the advanced setting with at least one of these endocrine therapy options: either fulvestrant or AI. Note: Patients treated with adjuvant AI with a disease- free interval # 12 months, and with first-line fulvestrant in the metastatic setting, could receive treatment with an AI in themetastatic setting. 12.- Measurable or evaluable disease acc. RECIST v.1.1.
    Patients with only bone lesions are eligible. 13.- Tumor tissue biopsy (if feasible) from a metastatic site or the primary breast tumor, both at inclusion and after disease progression for exploratory studies. If not feasible, eligibility to be evaluated by Sponsor’s designee. 14.- Patients agree to collection of blood samples (liquid biopsy) at inclusion, after 2 weeks of treatment, and upon progression or study termination. 15.- Adequate organ function. 16.- Patients who are willing and able to comply with scheduled visits, treatment plan, laboratory tests, and other study procedures. 17.- Patients informed and signed informed consent. 18.- Resolution of all acute toxic effects of prior anti- cancer therapy to grade </= 1 (NCI-CTCAE) v.5.0 (except for alopecia or other toxicities, such as myelosuppression, not considered a safety risk for the patient at investigator's discretion).
    1.Weibliche Patienten über 18 Jahre. 2. Prämenopausale Frauen, vorausgesetzt, sie werden mindestens 28 Tage lang mit einem LHRH-Analogon behandelt.3. Leistungsstatus der Eastern Cooperative Oncology Group (ECOG) kleiner oder gleich 1.
    4. Lebenserwartung mindestens 12 Wochen. 5.Histologisch gesicherte Diagnose eines ABC, der nicht für eine kurative Behandlung geeignet ist. 6. Dokumentierter rezidivierender ER-positiver und/oder Progesteronrezeptor (PgR)-positiver (mit ≥1 % positiv gefärbten Zellen nach den Richtlinien des National Comprehensive Cancer Network (NCCN) und der American Society of Clinical Oncology (ASCO)) und hER2-negativer (0-1+ durch Immunhistochemie (IHC) oder 2+ und negativ durch in situ Hybridisierungstest (ISH)) Brustkrebs im fortgeschrittenen Stadium. 7. Radiologischer oder klinischer Nachweis der Krankheitsprogression bei der Erstlinienkombination aus Palbociclib plus endokriner Therapie (Aromatasehemmer (AI) oder Fulvestrant). Patienten, die zuvor mit der Kombination aus Palbociclib und Tamoxifen behandelt wurden, werden ausgeschlossen. 8.Die Patienten haben die Kriterien für einen klinischen Nutzen für eine endokrine Erstlinienbehandlung auf Palbociclib-Basis erfüllt (definiert als mindestens stabile Erkrankung über ≥24 Wochen oder bestätigtes oder unbestätigtes teilweises oder vollständiges Ansprechen). Hinweis: Nach einer Palbociclib-basierten Behandlung rezidivierende Patienten im Rahmen der adjuvanten Behandlung sind für die Studie geeignet, wenn sich das Fortschreiten der Erkrankung nach mindestens 12 Monaten Behandlung, jedoch nicht mehr als 12 Monate nach Abschluss der Palbociclib-Behandlung im Rahmen der adjuvanten Behandlung bestätigt. 9. Die Patienten müssen während der letzten 2 Zyklen der vorherigen Palbociclib-basierten Behandlung mit einer stabilen Mindestdosis von 75mg Palbociclib behandelt worden sein.
    10. Die letzte Dosis Palbociclib wurde nicht später als 8 Wochen und nicht früher als 7 Tage nach Studienbeginn verabreicht, mit Ausnahme von Patienten, die nach einer Palbociclib-basierten Behandlung im Rahmen einer adjuvanten Behandlung rezidivieren.
    11. Die Patienten sollten im fortgeschrittenen Stadium nicht mit mindestens einer dieser endokrinen Therapieoptionen behandelt worden sein: entweder Fulvestrant oder AI. 12. Die Patienten müssen eine messbare oder bewertbare Krankheit nach den RECIST-Kriterien V.1.1. haben. Patienten, die nur Knochenläsionen aufweisen, sind zugelassen. 13. Bereitschaft und Fähigkeit, eine Tumorbiopsie (falls möglich) sowohl zum Zeitpunkt der Aufnahme als auch nach dem Fortschreiten der Erkrankung durchzuführen, um explorative Studien durchzuführen. Wenn dies nicht möglich ist, sollte die Patientenzulassung von einem qualifizierten Vertreter eines Sponsors bewertet werden. 14. Die Patienten stimmen der Entnahme von Blutproben (Flüssigbiopsie) zum Zeitpunkt der Aufnahme, nach 2 Wochen Behandlung und nach Fortschreiten der Erkrankung oder Beendigung der Studie zu. 15. Angemessene Organfunktion. 16. Die Patienten müssen bereit und in der Lage sein, die eingeplanten Termine, den Behandlungsplan, die Labortests und andere Studienverfahren einzuhalten. 17. Die Patienten wurden über die Art der Studie informiert und haben sich bereit erklärt, an der Studie teilzunehmen, usowie das Einwilligungsformular (ICF) vor der Teilnahme an studienbezogenen Aktivitäten unterzeichnet. 18. Auflösung aller akuten toxischen Auswirkungen einer früheren Anti-Krebs-Therapie auf Stufe 1, wie sie durch die National Cancer Institute-Common Terminology Criteria for Adverse Events (NCI-CTCAE) V.5.0 festgelegt wurden
    E.4Principal exclusion criteria
    1. HR or HER2 unknown disease. 2. HER2-positive disease based on local laboratory results (performed by IHC / ISH test). 3. Locally ABC candidate for curative treatment.4. Formal contraindication to endocrine therapy defined as visceral crisis and rapidly or symptomatic progressive visceral disease. 5. Prior therapy with any other CDK4/6 inhibitor different from palbociclib. 6. Known active uncontrolled or symptomatic Central Nervous System (CNS) metastases, carcinomatous meningitis, or leptomeningeal disease as indicated by clinical symptoms, cerebral edema, and/or progressive growth. Patients with a history of CNS metastases or cord compression are eligible if they have been definitively treated (e.g., radiotherapy, stereotactic surgery) and are clinically stable off anticonvulsants and steroids for at least 4 weeks before randomization. 7. Patients are currently receiving food or drugs known to be strong inducers or inhibitors of CYP3A4 (see Section 3.5 for details on prohibited medications). 8. Current or prior malignancy which could affect compliance with the protocol or interpretation of results. Patients with curatively- treated non-melanoma skin cancer, non-muscle-invasive bladder cancer, or carcinoma in situ, among others, are generally eligible. 9. No other systemic therapy for metastatic disease including chemotherapy, immunotherapy, targeted therapy (small molecules/ monoclonal antibodies), or endocrine therapy excluding first-line palbociclib-based regimen. 10. Major surgery (defined as requiring general anesthesia) or significant traumatic injury within 2 weeks of start of study drug, or patients who have not recovered from the side effects of any major surgery, or patients who may require major surgery during the study. 11. Radiotherapy or limited-field palliative radiotherapy within 7 days prior to study enrolment, or patients who have not recovered from radiotherapy-related toxicities to baseline or grade # 1 and/or from whom # 25% of the bone marrow has been previously irradiated. 12. Use of concurrent investigational agents or other concomitant anticancer therapies. 13. Active bleeding diathesis, previous history of bleeding diathesis, or chronic anti-coagulation treatment (the use of low molecular weight heparin is allowed as soon as it is used as prophylaxis intention). 14. Serious concomitant systemic disorder (e.g., active infection including HIV, or cardiac disease) incompatible with the study (at the discretion of investigator). 15. Unable to swallow capsules or tablets. 16. History of malabsorption syndrome or other condition that would interfere with enteral absorption. 17. Any of the following within 6 months of randomization: myocardial infarction, severe/unstable angina, ongoing cardiac dysrhythmias of NCI-CTCAE v.5.0 grade #2, coronary/peripheral artery bypass graft, symptomatic congestive heart failure, cerebrovascular accident including transient ischemic attack, or symptomatic pulmonary embolism. 18. Uncontrolled electrolyte disorders of NCI-CTCAE v.5.0 grade #2. 19. Known hypersensitivity to palbociclib or any of its excipients.
    1. Erkrankung, bei der HR oder hER2 unbekannt ist.
    2. hER2-positive Erkrankung basierend auf lokalen Laborergebnissen (durchgeführt durch IHC/ISH-Test).
    3. Lokaler ABC-Kandidat für eine kurative Behandlung.
    4. Formale Kontraindikation zur endokrinen Therapie, definiert als viszerale Krise und schnelle oder symptomatische progressive viszerale Erkrankung.
    5. Vorherige Therapie mit einem anderen CDK4/6-Inhibitor als Palbociclib.
    6. Bekannte aktive unkontrollierte oder symptomatische Metastasen des zentralen Nervensystems (ZNS), karzinomatöse Meningitis oder Leptomeningealerkrankungen, die durch klinische Symptome, Hirnödem und/oder fortschreitendes Wachstum angezeigt werden. Patienten mit einer Vorgeschichte von ZNS-Metastasen oder Nabelschnurkompression sind geeignet, wenn sie endgültig behandelt wurden (z. B. Strahlentherapie, stereotaktische Chirurgie) und mindestens 4 Wochen vor der Randomisierung bei Antikonvulsiva und Steroiden klinisch stabil sind.
    7. Die Patienten erhalten derzeit Lebensmittel oder Medikamente, die als starke Induktoren oder Inhibitoren von CYP3A4 bekannt sind (siehe Abschnitt 3.5 zu Details von verbotenen Medikamenten).
    8. Aktuelle oder frühere Malignome, die die Einhaltung des Prüfplans oder die Interpretation der Ergebnisse beeinträchtigen könnten. Patienten mit kurativ behandeltem Hautkrebs außer Melanom, nicht-muskelinvasivem Blasenkrebs oder Carcinoma in situ sind unter anderem grundsätzlich geeignet.
    9. Keine andere systemische Therapie bei metastasierenden Erkrankungen, einschließlich Chemotherapie, Immuntherapie, zielgerichteter Therapie (kleine Moleküle / monoklonale Antikörper) oder endokriner Therapie, mit Ausnahme der Erstlinientherapie auf Palbociclib-Basis.
    10. Große Operationen (definiert durch die Notwendigkeit einer Vollnarkose) oder schwere traumatische Verletzungen innerhalb von 2 Wochen vor Beginn der Einnahme des Prüfpräparats, oder Patienten, die sich noch nicht von den Nebenwirkungen einer großen Operation erholt haben, oder Patienten, bei denen während der Studie möglicherweise eine große Operation erforderlich ist.
    11. Erhalt von Strahlentherapie oder begrenztem palliativem Strahlentherapieprogramm innerhalb von 7 Tagen vor der Aufnahme in die Studie oder Patienten, die sich bis Baseline noch nicht von strahlentherapeutischen Toxizitäten erholt haben oder Grad ≤1 und/oder bei denen zuvor ≥25 % des Knochenmarks bestrahlt wurden.
    12. Gleichzeitige Verwendung von Prüfpräparaten oder anderen Begleittherapien gegen Krebs.
    13. Aktive Blutungsdiathese, Vorgeschichte einer Blutungsdiathese oder chronische Antikoagulationsbehandlung (die Verwendung von niedermolekularem Heparin ist erlaubt, sofern es mit prophylaktischer Absicht verwendet wird).
    14. Schwere begleitende systemische Störung (z. B. aktive Infektion einschließlich HIV oder Herzerkrankung), die mit der Studie nicht vereinbar ist (nach Ermessen des Prüfarztes).
    15. Unfähigkeit, Kapseln oder Tabletten zu schlucken.
    16. Vorgeschichte von Malabsorptionssyndrom oder anderen Erkrankungen, die die enterale Absorption stören würden.
    17. Einer der folgenden Zustände innerhalb von 6 Monaten nach der Randomisierung: Myokardinfarkt, schwere/instabile Angina, anhaltende Herzrhythmusstörungen gemäß NCI-CTCAE V.5.0 Grad ≥2, koronare/periphere Arterien-Bypass-Operation, symptomatische kongestive Herzinsuffizienz, Apoplexie einschließlich vorübergehende Durchblutungsstörung oder symptomatische Lungenembolie.
    18. Unkontrollierte Elektrolytstörungen gemäß NCI-CTCAE V.5.0 Grad ≥ 2.
    19. Bekannte Überempfindlichkeit gegenüber Palbociclib oder einem seiner Hilfsstoffe.
    E.5 End points
    E.5.1Primary end point(s)
    From a clinical point of view, the primary endpoint for this study is the PFS assessed by RECIST criteria v.1.1, of continuation of palbociclib treatment combined with second-line endocrine therapy (letrozole or fulvestrant) versus endocrine therapy in pre- and post- menopausal women with HR-positive/HER2-negative ABC.
    - Aus klinischer Sicht ist der primäre Endpunkt dieser Studie das PFS,definiert als der Zeitraum von der Randomisierung bis zur objektiven Tumorprogression oder zum Tod, bewertet nach den RECIST-Kriterien V.1.1, von der Fortsetzung der Palbociclib-Behandlung in Kombination mit der Zweitlinienhormontherapie (Letrozol oder Fulvestrant) gegenüber der endokrinen Therapie bei prä- und postmenopausalen Frauen mit HR-positivem/hER2-negativem ABC.
    E.5.1.1Timepoint(s) of evaluation of this end point
    From randomization until objective tumor progression or death.
    Von der Randomisierung bis zum objektiven Tumorfortschritt oder Tod.
    E.5.2Secondary end point(s)
    - Patient safety and adverse events (AEs) will be evaluated using the NCI-CTCAE v.5.0. Grade 3 and 4 AEs and serious adverse events (SAEs) will be assessed to determine the safety and tolerability of the different treatment arms.
    - ORR, CBR, DoR, TTR, TTP, OS of continuation of palbociclib treatment combined with second-line endocrine therapy (letrozole or fulvestrant) versus endocrine therapy.
    - ORR, DoR, TTR, CBR, TTP, PFS, and OS in both treatment arms by prior endocrine therapy (fulvestrant versus AIs), site of disease (visceral versus non-visceral), and HER2 expression status (HER2-negative as IHC 0 versus HER2-low expression as immunohistochemistry (IHC) 1+ or 2+ and negative by in situ hybridization [ISH] test).
    - overall change from baseline in patient reported global QOL, general health status, functioning and symptoms.
    - Time to deterioration in global quality of life.-
    - Time to deterioration in pain.
    - Time to first chemotherapy.
    - Tumor biopsies taken at baseline will be processed to perform correlation between intrinsic molecular subtypes, based on the 50-gene intrinsic subtype classifier PAM50, and the efficacy endpoints (PFS, ORR, CBR, DoR, TTR, TTP, OS, QOL).
    - Potential molecular markers of sensitivity/resistance and molecular alterations involved in Rb-cell-cycle dependent and endocrine-related pathways as a result of CDK4/6 inhibition in patients treated with palbociclib in combination with second-line endocrine therapy.

    - Die Patientensicherheit und unerwünschten Ereignisse (UEs) werden mithilfe von NCI-CTCAE V.5.0 bewertet. Die UEs der Klassen 3 und 4 sowie schwerwiegende unerwünschte Ereignisse (SUEs) werden bewertet, um die Sicherheit und Verträglichkeit der verschiedenen Behandlungsarme zu ermitteln.
    - ORR, CBR, DoR, TTR, TTP, OS der Fortsetzung der Palbociclib-Behandlung in Kombination mit der Zweitlinienhormontherapie (Letrozol oder Fulvestrant) gegenüber der endokrinen Therapie.
    - ORR, DoR, TTR, CBR, TTP, PFS, und OS in beiden Behandlungsarmen nach voriger endokriner Therapie (Fulvestrant versus AIs), Ort der Krankheit (visceral versus non-visceral), und HER2 Expressionsstatus (HER2-negativ gemäß IHC 0 versus HER2-geringe Expression gemäß Immunohistochemie (IHC) 1+ oder 2+ und negativ gemäß in situ hybridization [ISH] Test).
    - Gesamtveränderung der von den Patienten bewerteten globalen QOL, des allgemeinen Gesundheitszustands, der Funktionsfähigkeit und der Symptome gegenüber Baseline.
    - Zeit bis zur Verschlechterung der globalen Lebensqualität.
    - Zeit bis zur Verschlimmerung der Schmerzen.
    - Zeit bis zur ersten Chemotherapie.
    - Tumorbiopsien, die zu Studienbeginn entnommen werden, werden verarbeitet, um eine Korrelation zwischen intrinsischen molekularen Subtypen, basierend auf dem 50-Gene intrinsischen Subtyp-Klassifikator PAM50 und den Wirksamkeitsendpunkten (PFS, ORR, CBR, DoR, TTR, TTP, OS, QOL) durchzuführen.
    - Potenzielle molekulare Marker für Sensitivität/Resistenz und molekulare Veränderungen, die an Rb-Zellzyklus-abhängigen und endokrinen Pfaden als Ergebnis der CDK4/6-Inhibition bei Patienten, die mit Palbociclib in Kombination mit einer Zweitlinienhormontherapie behandelt werden, beteiligt sind.
    E.5.2.1Timepoint(s) of evaluation of this end point
    From randomization until objective tumor progression or death.
    Von der Randomisierung bis zum objektiven Tumorfortschritt oder Tod.
    E.6 and E.7 Scope of the trial
    E.6Scope of the trial
    E.6.1Diagnosis No
    E.6.2Prophylaxis No
    E.6.3Therapy Yes
    E.6.4Safety Yes
    E.6.5Efficacy Yes
    E.6.6Pharmacokinetic No
    E.6.7Pharmacodynamic No
    E.6.8Bioequivalence No
    E.6.9Dose response No
    E.6.10Pharmacogenetic No
    E.6.11Pharmacogenomic Yes
    E.6.12Pharmacoeconomic No
    E.6.13Others No
    E.7Trial type and phase
    E.7.1Human pharmacology (Phase I) No
    E.7.1.1First administration to humans No
    E.7.1.2Bioequivalence study No
    E.7.1.3Other No
    E.7.1.3.1Other trial type description
    E.7.2Therapeutic exploratory (Phase II) Yes
    E.7.3Therapeutic confirmatory (Phase III) No
    E.7.4Therapeutic use (Phase IV) No
    E.8 Design of the trial
    E.8.1Controlled Yes
    E.8.1.1Randomised Yes
    E.8.1.2Open No
    E.8.1.3Single blind No
    E.8.1.4Double blind No
    E.8.1.5Parallel group Yes
    E.8.1.6Cross over No
    E.8.1.7Other No
    E.8.2 Comparator of controlled trial
    E.8.2.1Other medicinal product(s) Yes
    E.8.2.2Placebo No
    E.8.2.3Other No
    E.8.2.4Number of treatment arms in the trial2
    E.8.3 The trial involves single site in the Member State concerned No
    E.8.4 The trial involves multiple sites in the Member State concerned Yes
    E.8.4.1Number of sites anticipated in Member State concerned10
    E.8.5The trial involves multiple Member States Yes
    E.8.5.1Number of sites anticipated in the EEA58
    E.8.6 Trial involving sites outside the EEA
    E.8.6.1Trial being conducted both within and outside the EEA No
    E.8.6.2Trial being conducted completely outside of the EEA No
    E.8.7Trial has a data monitoring committee No
    E.8.8 Definition of the end of the trial and justification where it is not the last visit of the last subject undergoing the trial
    LPLS
    Letzter Patient letzter Besuch
    E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial
    E.8.9.1In the Member State concerned years3
    E.8.9.1In the Member State concerned months3
    E.8.9.1In the Member State concerned days
    E.8.9.2In all countries concerned by the trial years3
    E.8.9.2In all countries concerned by the trial months3
    F. Population of Trial Subjects
    F.1 Age Range
    F.1.1Trial has subjects under 18 No
    F.1.1.1In Utero No
    F.1.1.2Preterm newborn infants (up to gestational age < 37 weeks) No
    F.1.1.3Newborns (0-27 days) No
    F.1.1.4Infants and toddlers (28 days-23 months) No
    F.1.1.5Children (2-11years) No
    F.1.1.6Adolescents (12-17 years) No
    F.1.2Adults (18-64 years) Yes
    F.1.2.1Number of subjects for this age range: 50
    F.1.3Elderly (>=65 years) Yes
    F.1.3.1Number of subjects for this age range: 148
    F.2 Gender
    F.2.1Female Yes
    F.2.2Male No
    F.3 Group of trial subjects
    F.3.1Healthy volunteers No
    F.3.2Patients Yes
    F.3.3Specific vulnerable populations Yes
    F.3.3.1Women of childbearing potential not using contraception No
    F.3.3.2Women of child-bearing potential using contraception Yes
    F.3.3.3Pregnant women No
    F.3.3.4Nursing women No
    F.3.3.5Emergency situation No
    F.3.3.6Subjects incapable of giving consent personally No
    F.3.3.7Others No
    F.4 Planned number of subjects to be included
    F.4.1In the member state38
    F.4.2 For a multinational trial
    F.4.2.1In the EEA 198
    F.4.2.2In the whole clinical trial 198
    F.5 Plans for treatment or care after the subject has ended the participation in the trial (if it is different from the expected normal treatment of that condition)
    Standard of care
    Behandlungsstandard
    G. Investigator Networks to be involved in the Trial
    N. Review by the Competent Authority or Ethics Committee in the country concerned
    N.Competent Authority Decision Authorised
    N.Date of Competent Authority Decision2019-07-08
    N.Ethics Committee Opinion of the trial applicationFavourable
    N.Ethics Committee Opinion: Reason(s) for unfavourable opinion
    N.Date of Ethics Committee Opinion2020-01-30
    P. End of Trial
    P.End of Trial StatusCompleted
    P.Date of the global end of the trial2023-02-02
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