E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
atherosclerotic cardiovascular disease |
atherosklerotische kardiovaskuläre Erkrankung |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
atherosclerotic cardiovascular disease |
atherosklerotische kardiovaskuläre Erkrankung |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Cardiovascular Diseases [C14] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.0 |
E.1.2 | Level | LLT |
E.1.2 | Classification code | 10051615 |
E.1.2 | Term | Atherosclerotic cardiovascular disease |
E.1.2 | System Organ Class | 100000004866 |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
To evaluate the effect of subcutaneous (SC) evolocumab compared with placebo on
- absolute and percent change of FMD (UNEX EF) after 8 weeks of treatment from baseline.
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Effekt von Evolocumab (subkutan) verglichen mit Plazebo auf
- die absolute und prozentuale Änderung der Fluß-vermittelten Vasodilatation (FMD) (UNEX EF) nach 8 Wochen Therapie |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
To evaluate the effect of SC evolocumab compared with placebo on
- absolute and percent change of FMD (UNEX EF) after 1 and 4 weeks of treatment from baseline and and across all visits.
- absolute and percent change of L-FMC and combined FMD+L-FMC (UNEX EF) after 1, 4 and 8 weeks of treatment from baseline and across all visits.
- absolute and percent change of pSBP, pDBP (Dinamap ), cSBP, cDBP, cPP, cAP, Pf, Pb, cAIx(@75) and PWV assessed on-site (Sphygmocor™) after 1, 4 and 8 weeks of treatment from baseline and across all visits.
- absolute and percent change of pSBP, pDBP, cSBP, cDBP, cPP, cAP, Pf, Pb, cAIx(@75) and PWV assessed over 24 hours (Mobil-O-Graph®) after 1, 4 and 8 weeks of treatment from baseline and across all visits.
- absolute and percent change of LDL-C, Lp(a), non HDL-C, and triglycerides after 1, 4 and 8 weeks of treatment from baseline and across all visits.
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Effekt von Evolocumab (subkutan) verglichen mit Plazebo auf
- die absolute und prozentuale Änderung der FMD (UNEX EF) nach 1 und 4 Wochen Therapie sowie über alle Visiten
- die absolute und prozentuale Änderung der niedrig Fluß-vermittelten Vasokonstriktion (L-FMC) und der kombinierten FMD und L-FMC (UNEX EF) nach 1, 4 und 8 Wochen Therapie, sowie über alle Visiten
- die absolute und prozentuale Änderung des pSBP, pDBP (Dinamap), cSBP, cDBP, cPP, cAP, Pf, Pb, cAIx(@75) und der PWV vor Ort erhoben (Sphygmocor™) nach 1, 4 und 8 Wochen Therapie, sowie über alle Visiten
- die absolute und prozentuale Änderung des pSBP, pDBP, cSBP, cDBP, cPP, cAP, Pf, Pb, cAIx(@75) und der PWV über 24-h ambulant erhoben (Mobil-O-Graph®) nach 1, 4 und 8 Wochen Therapie, sowie über alle Visiten
- die absolute und prozentuale Änderung des LDL-Cholesterins, Lipopotein(a), nicht-HDL-Cholesterin und der Triglyzeride nach 1, 4 und 8 Wochen Therapie, sowie über alle Visiten
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
- Signed informed consent in written form
- Male or female 40 - 80 years
- History of clinically evident atherosclerotic cardiovascular disease as evidenced by ANY of the following:
o diagnosis of coronary artery disease as evidenced by acute coronary syndrome, myocardial infarction, coronary stent implantation, coronary stenosis ≥ 50% by coronary angiography.
o diagnosis of non-hemorrhagic stroke or transient ischemic attack (TIA)
o symptomatic peripheral arterial disease (PAD), as evidenced by intermittent claudication with ankle-brachial index (ABI) < 0.85, or peripheral arterial revascularization procedure, or amputation due to atherosclerotic disease, or artery stenosis ≥ 50% by angiography
- Fasting LDL-C ≥ 70 mg/dL (≥ 1.8 mmol/L) or non-HDL-C ≥ 100 mg/dL (≥ 2.6mmol/L) on optimized background lipid lowering therapy (please see Appendix 14.3., study protocol version 1.6)
- stable background lipid lowering therapy for at least 4 weeks (please see Appendix 14.3, study protocol, version 1.6)
- Most recent fasting triglycerides ≤ 400 mg/dL (4.5 mmol/L) by central laboratory before randomization
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- Unterzeichnete schriftliche Einverständniserklärung
- Männer und Frauen im Alter von 40 – 80 Jahren
- Bekannte klinische offensichtliche atherosklerotische kardiovaskuläre Erkrankung nachgewiesen durch EINES der folgenden
o Diagnose einer koronaren Herzerkrankung nachgewiesen durch akutes Koronarsyndrom, Myokardinfarkt, koronare Stentimplantation, koronare Stenose ≥ 50% in der koronaren Angiographie
o Diagnose eines nicht-hämorrhagischen Schlaganfalls oder transienter ischämischer Attacke (TIA)
o Symptomatische periphere arterielle Verschlußkrankheit (PAD), nachgewiesen durch intermittierende Claudicatio mit einem Knöchel-Arm Index (ABI) <0.85, oder peripherer arterieller Revasularisierung, oder Amputation wegen einer atherosklerotischen Erkrankung, oder arteriellen Stenose ≥ 50% in der Angiographie
- Nüchtern LDL-Cholesterin ≥ 70 mg/dL (≥ 1.8 mmol/L) oder nicht-HDL-Cholesterin ≥ 100 mg/dL (≥ 2.6mmol/L) trotz einer optimierten lipidsenkenden Therapie
- Stabile lipidsenkende Therapie über mindestens 4 Wochen
- Neueste Nüchtern-Triglyzeride ≤ 400 mg/dL (4.5 mmol/L) im Zentrallabor vor Randomisierung
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E.4 | Principal exclusion criteria |
- Inability to image the brachial artery and to perform FMD
- Subjects with statin intolerance
- Known or suspected homozygous FH
- Subject must not be randomized within 4 weeks of their most recent MI or stroke
- NYHA class III or IV, or last known left ventricular ejection fraction < 30%
- Atrial fibrillation
- Known hemorrhagic stroke at any time
- Uncontrolled or recurrent ventricular tachycardia
- Planned or expected cardiac surgery or revascularization within 3 months after randomization
- Uncontrolled hypertension defined as sitting pSBP > 180 mmHg or pDBP > 110 mmHg
- Use of cholesteryl ester transfer protein (CETP) inhibition treatment, mipomersen, or lomitapide within 12 months prior to randomization. Fenofibrate therapy must be stable for at least 6 weeks prior to final screening at a dose that is appropriate for the duration of the study in the judgment of the investigator. Other fibrate therapy (and derivatives) are prohibited
- Prior use of PCSK9 inhibition treatment other than evolocumab or use of evolocumab < 12 weeks prior to final lipid screening
- Untreated or inadequately treated hyperthyroidism or hypothyroidism as defined by thyroid stimulating hormone (TSH) < lower limit of normal (LLN) or > 1.5 times the upper limit of normal (ULN), respectively, and free thyroxine (T4) levels that are outside normal range at final screening
- Severe renal dysfunction, defined as an estimated glomerular filtration rate (eGFR) < 30 mL/min/1.73m2 at final screening
- Active liver disease or hepatic dysfunction, defined as serum Glutamate-Oxaloacetate-Transaminase (SGOT) or serum Glutamate-Pyruvate-Transaminase (SGPT) > 3 times the ULN as determined by central laboratory analysis at final screening
- Recipient of any major organ transplant (eg, lung, liver, heart, bone marrow, renal)
- Personal or family history of hereditary muscular disorders
- LDL or plasma apheresis within 12 months prior to randomization
- Severe, concomitant non-cardiovascular disease that is expected to reduce life expectancy to less than 3 years
- Creatinine Kinase (CK) > 5 times the ULN at final screening
- Known major active infection or major hematologic, renal, metabolic, gastrointestinal or endocrine dysfunction in the judgment of the investigator
- Malignancy (except non-melanoma skin cancers, cervical in-situ carcinoma, breast ductal carcinoma in situ, or stage 1 prostate carcinoma) within the last 10 years
- Subject has received drugs via a systemic route that have known major interactions with background statin therapy (see Appendix 14.4., study protocol version 1.6) within 1 month prior to randomization or is likely to require such treatment during the study period
- Currently enrolled in another investigational device or drug study, or less than 30 days since ending another investigational device or drug study(s), or less than 5 fold of half-live time of the investigational drug, or receiving other investigational agent(s)
- Female subject who has either (1) not used acceptable method(s) of birth control for at least 1 month prior to screening or (2) is not willing to use such a method during treatment with IP and for an additional 15 weeks after the end of treatment with IP, unless the subject is sterilized or postmenopausal;
o menopause is defined as 12 months of spontaneous and continuous amenorrhea in a female ≥ 55 years old or 12 months of spontaneous and continuous amenorrhea with a follicle-stimulating hormone (FSH) level > 40 IU/L (or according to the definition of "postmenopausal range" for the laboratory involved) in a female < 55 years old unless the subject has undergone bilateral oophorectomy
o acceptable methods of preventing pregnancy include not having intercourse, birth control pills, injections, implants, or patches, intrauterine devices (IUDs), tubal ligation/occlusion, sexual activity with a male partner who has had a vasectomy, condom or occlusive cap (diaphragm or cervical/vault caps) used with spermicide
- Subject is pregnant or breast feeding, or planning to become pregnant or to breastfeed during treatment with IP and/ or within 15 weeks after the end of treatment with IP
- Known sensitivity to any of the active substances or their excipients to be administered during dosing
- Subject likely to not be available to complete all protocol-required study visits or procedures, to the best of the subject’s and investigator’s knowledge
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- Unfähigkeit zur Visualisierung der Brachialarterie und somit die FMD durchzuführen
- Patienten mit Statinunverträglichkeit
- Bekannte oder vermutete homozygote familiäre Hypercholesterinämie
- Patienten dürfen nicht innerhalb 4 Wochen nach dem letzten MI oder Apoplex randomisiert werden
- NYHA-Klasse III oder IV, oder letzte bekannte linksventrikuläre Auswurffraktion < 30%
- Vorhofflimmern
- Bekannter hämorrhagischer Schlaganfall
- Unkontrollierte oder rekurrente ventrikuläre Tachykardie
- Geplante oder zu erwartende Herzoperation oder Revaskularisierung innerhalb 3 Monate nach Randomisierung
- Unkontrollierte Hypertonie, definiert durch einen pSBP > 180 mmHg or pDBP > 110 mmHg im Sitzen
- Therapie mit Cholesterinester-Transferprotein-Hemmer, Mimpomersen, oder Lomitapid innerhalb der letzten 12 Monate vor Randomisierung; stabile Fenofibrattherapie für mindestens 6 Wochen vor einem finalen Screening in einer angemessenen Dosis, anhand der Bewertung des Investigators, für die Dauer der Studie; andere Fibrate (und Derivate) sind nicht erlaubt
- Vorherige Therapie mit einem anderen PCSK9-Hemmer als Evolocumab oder die Therapie mit Evolocumab < 12 Wochen vor dem finalen Lipid-Screening
- Unbehandelte oder inadäquat-behandelnde Hyperthyreose oder Hypothyreose, definiert als Thyreoidea-stimulierendes Hormon (TSH) < der unteren Grenze des Normalbereichs oder 1.5-fach über der oberen Grenze des Normalbereichs, und freies Thyroxin (T4) außerhalb des Normalbereichs beim finalen Screening
- Schwere renale Dysfunktion, definiert als geschätzte glomeruläre Filtrationsrate (eGFR) < 30 mL/min/1.73m2 beim finalen Screening
- Akute Lebererkrankung oder hepatische Dysfunktion, definiert als Serum Glutamate-Oxaloacetate-Transaminase (SGOT) oder Serum Glutamate-Pyruvate-Transaminase (SGPT) > 3-fach des oberen Normalbereichs im Zentrallabor beim finalen Screening
- Organtransplantation (z.B. Lunge, Leber, Herz, Knochenmark, Niere)
- Eigene oder familiär bekannte heriditäre Muskelstörung
- LDL oder Plasmapherese innerhalb der letzten 12 Monate vor Randomisierung
- Schwere, begleitende nicht-kardiovaskuläre Erkrankung die mit einer Lebenserwartung kleiner 3 Jahre einhergeht
- Kreatinin-Kinase (CK) > 5-fach über den oberen Normalbereich beim finalen Screening
- Bekannte bedeutende aktive Infektion oder bedeutende hämatologische, renale, metabolische, gastrointestinale oder endokrinologische Dysfunktion gemäß der Bewertung des Investigators
- Malignom (mit Ausnahme eines weißen Hautkrebs, Zervixtumor in situ, duktales Mammakarzinom in situ oder Prostatatumor Stadium 1) innerhalb der letzten 10 Jahre
- Systemische Verabreichung von Medikamenten, die eine bedeutende Interaktion mit der Begleit-lipidsenkenden Therapie haben, innerhalb eines Monates vor Randomisierung oder gegebene Wahrscheinlichkeit das eine solche Therapie während der Studie notwending ist
- Teilnahme an einer anderen Geräte- oder Medikamentenstudie, oder < 30 Tage nach Beendigung der Teilnahme an einer anderen Geräte- oder Medikamentenstudie, oder kleiner als der 5-fachen Halbwertszeit eines zu untersuchenden Medikamentes, oder Einnahme eines anderen zu untersuchenden Stoffes
- Frauen, die (1) nicht eine geeignete Methode zur Schwangerschaftsverhütung mindestens einen Monat vor Screening oder (2) nicht bereit sind eine solche Methode während der Studie und für weitere 15 Wochen nach Beendigung der Studie wahrzunehmen, es sei den das die Frau sterilisert oder in der Postmenopause ist
o Menopause ist definiert als 12 Monate einer spontanen und andauernden Ammenorrhoe bei Frauen ≥ 55 Jahren oder 12 Monate einer spontanen und andauernden Ammenorrhoe mit einem Follikel-stimulierenden Hormon > 40 IU/L (oder anhand des Wertes für die Definition des postmenopausalen Bereiches des entsprechenden Labors) bei Frauen < 55 Jahren, es sei denn die Frau hat sich einer bilateralen Ovarektomie unterzogen
o Geeignete Methoden zur Schwangerschaftsverhütung umfassen Abstinenz, Pille, Injektion, Implantat oder Pflaster zur Schwangerschaftsverhütung, intrauterine Methoden, Tubenligatur/Okklusion, sexuelle Aktivität mit einem männlichen Partner der sich einer Vasektomie unterzogen hat, Kondom, oder ein Diaghragma oder Portiokappe mit Spermizid
- Schwangere oder stillende Frauen, oder die planen schwanger oder stillend während der Studie oder innerhalb 15 Wochen nach dessen Beendigung zu werden
- Bekannte Sensitivität für eine aktive Substanz oder ihrer Hilfsstoffe, die während der Studie gegeben werden
- Personen die wahrscheinlich nicht alle notwendigen Visiten oder Prozeduren die durch das Protokoll festgelegt sind, einhalten (können), anhand der Einschätzung der Person selbst oder aber des Investigator
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Effect of subcutaneous (SC) evolocumab compared with placebo on
- absolute and percent change of FMD (UNEX EF) after 8 weeks of treatment from baseline.
|
Effekt von Evolocumab (subkutan) verglichen mit Plazebo auf
- die absolute und prozentuale Änderung der Fluß-vermittelten Vasodilatation (FMD) (UNEX EF) nach 8 Wochen Therapie |
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
before and after 8 weeks of treatment (parallel-arm study) |
vor und nach 8 Wochen der Behandlungsphase (parallel-Arm Studie) |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
Effect of SC evolocumab compared with placebo on
- absolute and percent change of FMD (UNEX EF) after 1 and 4 weeks of treatment from baseline and and across all visits.
- absolute and percent change of L-FMC and combined FMD+L-FMC (UNEX EF) after 1, 4 and 8 weeks of treatment from baseline and across all visits.
- absolute and percent change of peripheral systolic BP (pSBP), peripheral diastolic BP (pDBP) (Dinamap ), cSBP, central diastolic BP (cDBP), central pulse pressure (cPP), central augmentation pressure (cAP), forward pressure amplitude (Pf), backward pressure amplitude (Pb), central augmentation index (cAIx, also normalized to a heart rate of 75 beats per minute [cAIx@75]) and PWV assessed on-site (Sphygmocor™) after 1, 4 and 8 weeks of treatment from baseline and across all visits.
- absolute and percent change of pSBP, pDBP, cSBP, cDBP, cPP, cAP, Pf, Pb, cAIx(@75) and PWV assessed over 24 hours (Mobil-O-Graph®) after 1, 4 and 8 weeks of treatment from baseline and across all visits.
- absolute and percent change of LDL-C, lipoprotein(a) [Lp(a)], non-high-density lipoprotein cholesterol (non HDL-C), and triglycerides after 1, 4 and 8 weeks of treatment from baseline and across all visits.
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Effekt von Evolocumab (subkutan) verglichen mit Plazebo auf
- die absolute und prozentuale Änderung der FMD (UNEX EF) nach 1 und 4 Wochen Therapie sowie über alle Visiten
- die absolute und prozentuale Änderung der niedrig Fluß-vermittelten Vasokonstriktion (L-FMC) und der kombinierten FMD und L-FMC (UNEX EF) nach 1, 4 und 8 Wochen Therapie, sowie über alle Visiten
- die absolute und prozentuale Änderung des peripheren systolischen Blutdrucks (pS[BP]), peripheren diastolischen BP (pDBP) (Dinamap), zentralen systolischen BP (cSBP), zentralen diastolischen BP (cDBP), zentralen Pulsdruck (cPP), zentralen Augmentationsdruck (cAP), Forwärtsdruckamplitude (Pf), Rückwärtsdruckamplitude (Pb), zentralen Augmentationsindex (cAIx, ebenso auf eine Herzfrequenz von 75 Schlägen pro Minute normalisiert [cAIx@75]) und der Pulswellengeschindigkeit (PWV) vor Ort erhoben (Sphygmocor™) nach 1, 4 und 8 Wochen Therapie, sowie über alle Visiten
- die absolute und prozentuale Änderung des pSBP, pDBP, cSBP, cDBP, cPP, cAP, Pf, Pb, cAIx(@75) und der PWV über 24-h ambulant erhoben (Mobil-O-Graph®) nach 1, 4 und 8 Wochen Therapie, sowie über alle Visiten
- die absolute und prozentuale Änderung des LDL-Cholesterins, Lipopotein(a), nicht-HDL-Cholesterin und der Triglyzeride nach 1, 4 und 8 Wochen Therapie, sowie über alle Visiten
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
before and after 1, 4 and 8 weeks of treatment (parallel-arm study) |
vor und nach 1, 4 und 8 Wochen der Behandlungsphase (paralel-arm Studie) |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | No |
E.6.4 | Safety | No |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | No |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | Yes |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | No |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | Yes |
E.8.1.5 | Parallel group | Yes |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | Yes |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| Yes |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | No |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | No |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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LVLS |
letzte Visite vom letzten Patienten |
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 1 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 6 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | |