E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Psoriasis vulgaris |
Psoriasis vulgaris |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Psoriasis |
Schuppenflechte |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Skin and Connective Tissue Diseases [C17] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.0 |
E.1.2 | Level | LLT |
E.1.2 | Classification code | 10050576 |
E.1.2 | Term | Psoriasis vulgaris |
E.1.2 | System Organ Class | 100000004858 |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
To investigate the effects of apremilast treatment on bone changes at the metacarpophalangeal (MCP) joints in Psoriasis patients with bone changes and/or subclinical inflammation. |
Untersuchung des Effekts einer Apremilast-Behandlung auf Knochenveränderungen an Metacarpophalangeal (MCP)- Gelenken bei Psoriasis-Patienten mit nachgewiesenen Knochenveränderungen und/oder subklinischen Entzündungszeichen. |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
To investigate the effects of apremilast on signs of inflammation in patients with Psoriasis using Hand MRI. |
Untersuchung des Effekts von Apremilast auf Entzündungszeichen bei Patienten mit Psoriasis mittels Hand-MRT |
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
- Must be male or female and aged ≥ 18 years at time of consent - Subjects must have diagnosis of moderate to severe Psoriasis vulgaris for at least 6 weeks prior to inclusion and must have active disease of the skin - Indication for systemic treatment of the skin - Patients who failed to respond to or who have a contraindication to, or are intolerant to other systemic therapy including fumaric acid, cyclosporine, methotrexate or psoralen and ultraviolet-A light (PUVA). - Biological DMARD (bDMARD) and targeted-synthetic DMARD (tsDMARD) naive - Presence of subclinical inflammation (articular or periarticular: synovialitis, tenosynovitis, osteitis, capsulitis or enthesitis) in Hand MRI and/or bone changes at the MCP joints in HR-pQCT of the dominant hand must be detectable
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- Männliche oder weibliche Patienten ≥ 18 Jahre zum Zeitpunkt des Einschlusses - Vorliegen einer mittelschweren bis schweren Psoriasis Vulgaris für mindestens 6 Wochen vor Einschluss und aktiver Hauterkrankung - Indikation zur systemischen Behandlung der Haut - Patienten, die auf eine andere systemische Therapie einschließlich Fumarsäure, Ciclosporin, Methotrexat oder Psoralen in Kombination mit UV-A Licht (PUVA) nicht angesprochen haben, bei denen eine solche Therapie kontraindiziert ist, oder die diese nicht vertragen - Patienten die bisher keine biologischen DMARD (bDMARD) oder targeted-synthetic DMARD (ts-DMARD) erhalten haben. - Vorliegen von subklinischen Entzündungszeichen (artikulär oder periartikulär: Synovialitis, Tenosynovitis, Osteitis, Capsulitis oder Enthesitis) im Hand-MRT und/oder Knochenveränderungen an den MCP Gelenken im HR-pQCT der dominanten Hand müssen nachweisbar sein.
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E.4 | Principal exclusion criteria |
- Any contraindications for the treatment with apremilast - Previous exposure to apremilast or tsDMARD or bDMARD treatment - Current treatment with tsDMARDs or bDMARDs - Investigational study drug within 4 weeks (or 5 halflives, whichever is longer) prior to randomisation - Any contraindication to perform MRI or failure to perform baseline MRI or HR-pQCT - Patients fulfilling CASPAR criteria for PsA - Anti CCP2 positivity - Evidence of underweight, defined as BMI < 18,5 kg/m2 - Any other autoimmune or inflammatory disease such as SLE, PSS, MCTD, SpA, Behcet disease, vasculitis or autoimmune hepatitis. - History of malignancy within previous 5 years - Patients with rare hereditary problems of galactose intolerance, lapp lactase deficiency or glucose-galactose malabsorption - Chronic infection such as hepatitis B or C infection - Have a known history of serious infections (e.g., hepatitis, pneumonia, or pyelonephritis) in the previous 3 months - Immunocompromised or HIV-positive patients - Uncontrolled severe concomitant disease (including diabetes with plasma glucose >11.1 mmol/l rsp. 200 mg/dl, heart insufficiency >= NYHA III, COPD with severity >= GOLD 3, asthma according to GINA classification >= step 3) - Evidence of severe renal dysfunction defined as eGFR < 30 ml/min/1,73 m2 (calculated using the MDRD or CKD-EPI formula) at screening (Visit 1) - Prior history of suicide attempt at any time in the subject's life time prior to screening and baseline, or major psychiatric illness requiring hospitalization within the last 3 years - Pregnant or lactating females - Concomitant medication that can cause psychiatric symptoms (e.g. rifampicine, phenobarbital, carbamazepine, phenytoin, St John's wort)
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- Jegliche Gegenanzeige gegen eine Behandlung mit Apremilast - Vorhergehende Behandlung mit Apremilast, tsDMARDs oder bDMARDS - Gleichzeitige Behandlung mit tsDMARDs oder bDMARDs. - Behandlung mit einem Studienmedikament in den letzten 4 Wochen (oder 5 Halbwertszeiten, je nachdem was länger ist) vor Randomisierung. - Jegliche Gegenanzeige für die Durchführung eines MRTs oder Fehlen einer MRT-Untersuchung oder der HR-pQCT Untersuchung bei Baseline. - Patienten, die die CASPAR Kriterien einer PsA erfüllen - Anti CCP2 positiver Befund - Untergewicht, definiert als BMI < 18.5 kg/m2 - Jede andere autoimmun- od. entzündliche Erkrankung wie SLE, PSS, MCTD, SpA, Behcet Syndrom, Vaskulitis oder Autoimmun-Hepatitis - Maligne Erkrankung innerhalb der vergangenen 5 Jahre - Patienten mit seltenen erblichen Unverträglichkeiten wie Galaktoseintoleranz, Lapp-Laktase-Mangel oder Glukose-Galaktose-Malabsorption - Chronische Infektion wie Hepatitis B oder C Infektion - Bekannte schwere Infektion (z.B. Hepatitis, Pneumonie od. Pyelonephritis) in den vergangenen 3 Monaten - Patienten mit geschwächter Immunabwehr oder HIV positive Patienten - Unkontrollierte schwere Begleiterkrankung (einschließlich Diabetes mit Plasma-Glukose > 11.1 mmol/l bzw. 200 mg/dl, Herzinsuffizienz >= NYHAIII, COPD mit Schweregrad >= GOLD 3, Asthma nach GINA Klassifikation>=3) - Schwere Nierenfunktionseinschränkung definiert als eGFR < 30 ml/min/1.73m2 (nach der MDRD oder CKD-EPI Formel) beim Screening (Visite 1) - Selbstmordversuch irgendwann im Leben des Patienten vor Screening und Baseline oder schwere psychiatrische Erkrankung die einer Hospitalisierung bedarf während der vergangenen 3 Jahre - Schwangere oder stillende Frauen - Begleitmedikation die zu psychiatrischen Symptomen führen kann (Rifampicin, Phenobarbital, Carbamazepin, Phenytoin, Johanniskraut)
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Change in osteophyte volume at the metacarpophalangeal head of the second MCP joint measured by HR-pQCT of the dominant hand between baseline and week 24 |
Änderung im Osteophyten-Volumen am Metacarpophalangeal-Kopf des zweiten MCP Gelenks zwischen Baseline und Woche 24, gemessen mittels HR-pQCT der dominanten Hand |
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Baseline and 24 weeks after start of treatment |
Baseline und 24 Wochen nach Behandlungsbeginn |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
- Change in bone erosion volume at the second and third MCP joint measured by HR-pQCT of the dominant hand between baseline and week 24 - Change in PsAMRIS for the hand (including a composite of inflammatory components) between baseline and week 12 and week 24 - Number of new bone erosions at week 12 and week 24 compared to baseline using Hand MRI - Number of new bone marrow oedema at week 12 and week 24 compared to baseline using Hand MRI - Number of patients with no new bone erosion after 12 and 24 weeks using Hand MRI - Number of patients with no synovitis after 12 and 24 weeks using Hand MRI - Change in tenosynovitis between baseline and week 12 and week 24 using Hand MRI - Number of patients with no tenosynovitis after 12 and 24 weeks using Hand MRI - Number of patients with no new bone erosion after 24 weeks using HR-pQCT of the second and third MCP joint - Number of patients with no new osteophyte after 24 weeks using HR-pQCT of the second and third MCP joint Further Endpoints: - MDA, DAPSA, HAQ-DI, SPARCC, LEI, MASES, PSAID12, PASI, SF-36, PASDAS - optional: retention samples for exploratory biomarker analysis of blood serum, skin biopsies and stool samples |
- Änderung des Erosionsvolumens am zweiten und dritten MCP Gelenk zwischen Baseline und Woche 24, gemessen durch HR-pQCT der dominanten Hand - Änderung im PsAMRIS Score der Hand (einschließlich eines Scores für die entzündlichen Komponenten) zwischen Baseline, Woche 12 und Woche 24 - Anzahl neuer Knochenerosionen im Hand MRT bei Woche 12 und Woche 24 im Vergleich zu Baseline - Anzahl neuer Knochenmarksödeme im Hand MRT bei Woche 12 und Woche 24 im Verglich zu Baseline - Anzahl Patienten ohne neu aufgetretene Erosionen im Hand-MRT nach 12 und 24 Wochen. - Anzahl Patienten ohne Synovitis im Hand-MRT nach 12 und 24 Wochen - Änderung der Tenosynovitis im Hand MRT zwischen Baseline und Woche 12 und Woche 24 - Anzahl Patienten ohne Tenosynovitis im Hand-MRT nach 12 und 24 Wochen - Anzahl Patienten ohne neue Knochenerosion in der HR-pQCT Untersuchung des zweiten und dritten MCP Gelenks nach 24 Wochen - Anzahl Patienten ohne neue Osteophyten in der HR-pQCT Untersuchung des zweiten und dritten MCP Gelenks nach 24 Wochen Weitere Endpunkte: - MDA, DAPSA, HAQ-DI, SPARCC, LEI, MASES, PSAID12, PASI, SF-36, PASDAS - optional: Probensammlung für exploratorischen Biomarker-Analyse in Blutserum, Hautbiopsien und Stuhlproben
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Baseline, week 12 and week 24 after treatment start |
Vor Behandlungsbeginn, bei Woche 12 und Woche 24 nach Start der Behandlung |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | Yes |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | No |
E.8.1.1 | Randomised | No |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 1 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| Yes |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | No |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | No |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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LVLS (last visit defined as the follow up visit 4 weeks after end of treatment) |
LVLS (der letzte Besuch ist hier als der Besuch 4 Wochen nach Behandlungsende defininiert) |
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 2 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 3 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | |